Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hiekkaongelmat, millä eniten?

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   23.9.21 21:00:01

Onko hevosen rodulla, stressitasoilla tai jollakin vaikutusta hiekan syöntiin? Minun empiriisen tutkimuksen mukaan erityisesti pienissä ryhmissä, mutta isoissa tarhoissa taikka pihatoissa elävät sekä kesäaikaan normaalisti laiduntavat alkuperäisrotuiset kärsivät hiekasta vähiten. Nämä syövät lähes vapaasti korsirehua tai ainakin tiuhaan annosteltuina. Vettä on tarjolla aina ja resursseista ei ole millään lauman osakkaalla pulaa. Onko aiheesta oikeaa tutkimusta tai minkälaisia havaintoja olette tehneet hiekansyönnin riskien kasvuun liittyen?

  Re: Hiekkaongelmat, millä eniten?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.21 21:48:39

Ravureillä ei ole niin paljon hiekkaongelmaa

  Re: Hiekkaongelmat, millä eniten?

Lähettäjä: On tutkimusta 
Päivämäärä:   23.9.21 22:09:50

Suomessa on tehty iso tutkimus elinolosuhteista hiekkahevosilla. Eläinlääketieteellinen sairaala keräsi kyselyllä tietoja siihen muutama vuosi sitten. Googlaamalla löytyy.

  Re: Hiekkaongelmat, millä eniten?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   23.9.21 23:39:44

”Minun empiriisen tutkimuksen mukaan erityisesti pienissä ryhmissä, mutta isoissa tarhoissa taikka pihatoissa elävät sekä kesäaikaan normaalisti laiduntavat alkuperäisrotuiset kärsivät hiekasta vähiten.”

Ikävää tuottaa pettymys. Kyllä ne popsii edellämainituissa olosuhteissa. Kun syksy tulee ja heinä loppuu..aletaan vetämään hiekkaa, vaikka vapaa heinä olisi tarjolla.

  Re: Hiekkaongelmat, millä eniten?

Lähettäjä: viuhti 
Päivämäärä:   24.9.21 07:32:18

Eniten hiekkaongelmaa on shettiksillä, issikoilla ja suomenhevosilla.

  Re: Hiekkaongelmat, millä eniten?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   24.9.21 07:51:45

Hiekan syönnistä tehtiin iso väikkäri taannoin. Hevosurheilussa oli pitkä juttu. Katsopa, löytyisikö se lehden juttuarkistosta?

  Re: Hiekkaongelmat, millä eniten?

Lähettäjä: Kää 
Päivämäärä:   24.9.21 09:48:48

Mulla on mennyt tää väikkäri ihan ohi. Kiitos vinkistä!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.