Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   23.9.21 08:48:25

Oletteko muut törmänneet tähän? Itsellä nyt pari kokemusta jossa tuttu/työkaveri on halunnut lähteä kanssani ratsastamaan ja käynyt sitten paikan päällä ilmi että ovatkin aivan aloittelijoita vaikka kokeneeksi ja osaaviksi itseään kuvasivat. Mikä helvatun idea tällaisessa on?! Luulevatko että heidän kokemattomuuttaan ei muka huomaa? Että on ihan ok ettei "paljon ratsastanut" osaa satuloita hevosta tai että istuu jäykkänä etukumarassa eikä osaa yhtään mukautua hevosen liikkeisiin edes käynnissä. Luulevatko nämä ihmiset itse osaavansa vai mistä tässä oikeasti on kyse?

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Nuppu 
Päivämäärä:   23.9.21 09:03:24

Luulen että osittain kyse on siitä että ihmisillä oikeasti on valheellinen kuva omasta tasosta , eikä tämä aina ole edes ihmisen oma vika.

Ratsastuskoulujen pyörittäminen on enemmän ja enemmän "asiakaspalvelua" ja asiakkaiden miellyttämistä, jolloin opettajan puheista on ehkä helppo saada hieman vääristynyt käsitys omista todellisista taidoista. Ja silloin jos ei ole tietoa/taitoa siitä mitä "oikea ratsastus on", tarkoitan siis että pyritään istumaan oikein eikä pelkästään jäykästi heilumatta/häiritsemättä ja pyritään saamaan hevonen jalan eteen ja polkemaan takaa ja sitä kautta pyreäksi, sen sijaan että apuohjilla ja käsien veivaamisella saadaan se tuntipollen pää alas niin voi kuvitella osaavansa huomattavsti enemmän kuin totuus onkaan.

Itselläni on ollut asiakkaana vuosien varrella useampia nuoria tyttöjä (ja muutama täti) joiden kanssa on ensin pitkään käyty keskustelua siitä mitä mun mielestä tavoitellaan silloin kun hankitaan oma hevonen ja lähdetään jotenkin systemaattisesti valmentautumaan ja miten paljon perustyötä on tarpeen tehdä. Jokainen on lopulta ymmärtänyt asiallisen keskustelun ja perusteluiden kautta miten paljon heillä on ihan perusasioissa opittavaa ja sitä kautta myös ajatus omista taidoista on parantunut. He saattavat pystyä mekaanisesti suorittamaan väistöä tai avoa, mutta oikeasti syytä on palata harjoittelemaan ympyröitä, suoruutta, ulko-ohjaa, hevosen etenemistä ja apujen käyttöä/kropan hallintaa.

Näkin siis osittain että että kyse on tietystä vaiheesta kehityksestä jolloin niitä harhaluuloja helposti tuee jo opettajan puheidenkin perusteella ja jollein niitä korjata tai teoriaan paneuduta kunnolla niin miten ne voisivat edes korjaantua.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Käkkyrä 
Päivämäärä:   23.9.21 10:20:54

En minä ainakaan tietoisesti valehtele, mutta kun ei kisaa, niin käsitys omasta tasosta voi olla hukassa.

Kävin nuorena kahdessa eri ratsastuskoulussa noin vuoden tunneilla, joiden tasokuvaus oli tyyliin "harjoitellaan HeA-tason asioita". Kummallakin tallilla pärjäsin ryhmässä ihan siinä missä muutkin.

Sitten kymmenen vuotta myöhemmin menin kolmannelle tallille, ja siellä opettaja laittoi mut yksityistunnin perusteella sopivaan ryhmään, joka hänen mukaansa oli noin HeC. Olin täysin samaa mieltä hänen kanssaan siitä, että taso oli sopiva. Niillä aiemmilla talleilla me vaan viuhdottiin kaiken maailman avoja ja vastalaukkoja, mutta ei niillä varmaan olisi yhtään pistettä saanut HeA-radalla. Silti, yksityistuntia varatessani kerroin, että olen joskus ratsastanut HeA-tason tunneilla. Koska niinhän niillä aiemmilla talleilla annettiin ymmärtää. Nolottaa.

Nykyisellä tallilla me (nykyään ehkä jo HeB-tasoinen ryhmä) saatetaan tehdä tunnilla täsmälleen samoja tehtäviä kuin meitä ennen tai jälkeen oleva alkeis- tai jatkoryhmä, mutta tietysti pyritään parempaan. Ihan mahtavaa!

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: malin 
Päivämäärä:   23.9.21 10:44:06

Ei ihmiset ehkä valehtele, vaan 99% ihmisistä, varsinkin rats koulun oppilaista on täysin väärä kuva omasta tasostaan. Kerran vkossa pari vuotta tunneilla käynyt pitää itseään taitavana ja kokeneena;)
Ja kuten Nuppu sanoi, rats koulun opet joutuu vähän "huijaamaan" oppilaita että ne oppilaat - suurin osa - olisivat tyytyväisiä. Isolla osalla tuntilaisista ei ole mitään käsitystä siitä mitä hyvä ratsastus on. Moni ei ole sellaista ikinä edes nähnyt. (ei kyllä monella hevosenomistajallakaan ole mitään hajua asiasta)

Ratsastus on varmaan maailman vaikein urheilulaji, jonka oppiminen vaatii tuhansia ja tuhansia toistoja hyvillä hevosilla ja hyvässä opetuksessa. Fakta vaan on se, että kukaan, vaikka olis kuinka lahjakas, ei opi sitä 1-2 kertaa vkossa ratsastamalla opi oikeasti ratsastamaan.
Tämä on tietysti ikävä asia ratsikoulujen kannalta.
Ja osa oppilaista todellakin haluaa tehdä temppuja ja kuvitella olevansa taitava. Ja kun tätä halutaan, yrittäjä tarjoaa sitä mikä menee kaupaksi, se on normaalia.

Sitten sitä mennään tunnilla "avoa laukassa". LOL.
Ja moni tuntilainen ei tajua, että oman kropan on oltava kunnossa, keskivartalon hallinta, kunto, jaksaminen, notkeus... koska ratsastus on URHEILUA, se unohtuu monelta.

Mutta toisaalta, mitä väliä? Jos ihminen saa tyydytystä siitä omasta huonosta ratsastuksesta? No ei muuten mutta tuntihevoset, joita ratsastetaan joka päivä huonosti ja väärin päin eivät sitä kestä.

En tiedä mikä olisi ratkaisu.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: tätiratsastaja 
Päivämäärä:   23.9.21 10:45:07

"Luulen että osittain kyse on siitä että ihmisillä oikeasti on valheellinen kuva omasta tasosta , eikä tämä aina ole edes ihmisen oma vika."

Tämä.

Moni ilmoittaa ratsastustuntia varatessaan, että kaikki askellajit sujuu jne. Ja kun tulevat tunnille, niin selviää, että ovat käyneet yhden leirin, missä on saanut kokeilla laukkaa. Eikä tuosta tulkinnasta voi leiriläistä syyttää: hän kuvitteli aidon oikeasti että laukka sujuu, kun oli kerran laukannut eikä pudonnut :D Ei aloittelija ymmärrä, että laukassa on paljon muutakin kuin se, että pysyy selässä.

Eräs vuosia ratsastanut tyyppi tuli mulle kertomaan ihan pokalla että lopetti ratsastuksen kun oppi jo kaiken! "Kävi tylsäksi!". Mä sitten kyselin, että oikeestiko osaa laukkapiruetit, on mennyt maastoesteitä, avot, sulut jne. onnistuu. Henkilö katsoi mua suu ammollaan että mistä puhun, mitä ne on? Oli monta vuotta siis vaan kiertänyt kehää mennen käyntiä ravia ja laukkaa ja käännellen hevosta oikealle ja vasemmalle ja käynyt maastossa.

Sen lisäksi, vaikka kilpailisikin jollain tasolla, ei se kerro kokonaiskuvaa osaamisesta. Olen tästä kirjoittanut aiemminkin. On ihan eri asia mennä sillä tallin pomminvarmalla ja valmiiksi koulutetulla puksulla HeB-rata kuin mennä sama rata nuorella/virkulla tai muuten vain haastavammalla hevosella. Lisäksi jos läpäiset HeB radan 50,05% niin voi periaatteessa sanoa olevansa HeB-tasolla. Vaikka sen ois just ja just räpiköinyt tuntipuksulla.

Samoin jos et ole koskaan kisannut, vaan pelkästään treenaillut itsekseen, voi ihminen sanoa olevana HeB sen perusteella, että on kerran mennyt rataharkat ja rata meni hyvin, vaikka oikeasti saattaisi radalla suorittaa vaikeammallakin hevosella HeA 68% tuloksella.

Se tason määrittäminen on hankalaa, erityisesti aloittelijoiden kohdalla. Joku voi sanoa menneensä avoja ja sulkuja, vaikka niitä ois tunnilla vasta alettu harjoittelemaan. Eli ei todellakaan saisi hyviä pisteitä koulukisoissa, luultavasti saisi 2 tai 3. Ja ei se aloittelija sitä itse ymmärrä, kun ope puhuu vaan avoista ja suluista.

Lisäksi riippuu opettajasta. Jos opettaja on joku kokematon ja ei edes itse ymmärrä mitä oikeasti pitäisi tehdä, niin voi kehua ratsastajan maasta taivaisiin, vaikka tämä oikeasti könöttäisi siellä kuin Matti Nykänen hypyssä tai löhöäisi satulassa kuin sohvaperuna, joka katsoo Matti Nykkästä hyppäämässä. Ja aloittelijahan uskoo kokeneempaa.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   23.9.21 10:45:18

Luulen, että aika harva valehtelee tahallaan ratsastustaitotasonsa. Koska mitä hyötyä valehtelemisesta olisi, ja totuus tulee ilmi kuitenkin.

Luulen, että useimmiten kyse on siitä, että ei tiedosta omaa taitotasoaan/osaamattomuuttaan realistisesti. Jos on käynyt vaikkapa muutaman kerran issikkavaelluksella, jossa kuljetaan nätisti possujunassa kilteillä issikoilla, voi syntyä mielikuva että "minähän osaan ratsastaa", vaikka jossain toisessa ympäristössä ja toisen tyyppisillä hevosilla ratsastus ei sujukaan samalla tavalla.

Jokin aika sitten olin ratsastustunnilla, ja opettaja innostui avautumaan "uusista ratsastajista, jotka valehtelevat taitotasonsa kun varaavat tuntia". Teki pahaa kuunnella. En itse jaksa uskoa siihen, että kovin moni tahallaan ja tarkoituksellisesti valehtelee.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: ijiog 
Päivämäärä:   23.9.21 10:51:59

Suurimmalla osalla ihmisitä on täysin väärä käsitys omasta ratsastustasosta. Eli eivät valehtele vaan oikeasti luulevat, kuka mitäkin. Iso osa ihmisiuä ei ymmärrä alkeitakaan siitä mitä ratsastus on ja mitä sille tavoitellaan.

Ja osassa ratsastuskouluja tätä tuetaan just, ja se on valehtelua, pitämällä niitä "HeA" tunteja, kun ratsastajien oikea taso on max HeC.

Selkeä mittari: jos ei osaa ratsastaa hevosta peräänantoon ei koskaan ole muuta tasoa kuin HeC. vaikka tuntikartassa lukisi mitä.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: vv 
Päivämäärä:   23.9.21 11:05:22

Ratsastus vaan sattuu olemaan laji, jossa tieto lisää tuskaa ja mitä enemmän oppii, sitä enemmän ymmärtää, mitä kaikkea ei osaa. Alkeiskurssilla moni kokee osaavansa, kun pystyy menemään jonossa ilman taluttajaa ja sitten ratsastetaan jo käynnissä lannankerääjää päin. Tai pidempään harrastaneet kokevat osaavansa tehdä pysähdyksen, koska saavat hevosen pysähtymään, mutta eivät tunnista, ovatko jalat tasan (tässä vaiheessa voin nostaa itsekin käden pystyyn).

Toisaalta taas myös toisen ääripään harrastajia on paljon. Mitä enemmän osaamista karttuu, sitä enemmän omia taitoja tunnutaan vähättelevän. Jos jokainen hevonen ei mene koko ajan oikein päin, hyvässä tahdissa jne., moni sanoo olevansa max. heikko heB-tasoinen, vaikka suoriutuisi heB-radasta melkein kaikilla hevosilla hyvin pistein ja heA:stakin suurella osalla. Ei siinäkään ole mitään järkeä, että hinkataan helppojen luokkien asioita loputtomiin ja eteen päin voi siirtyä vasta, kun ne onnistuvat täydellisesti.

En ole oikein koskaan ymmärtänyt, miksi ratsastuskoulut kuvaavat tuntejaan kouluratsastuskilpailujen tasoilla, jos oppilailta ei vaadita sillä tasolla olemista. Samoja asioita voi (ja minusta pitääkin) harjoitella eri tasoisesti. Esim. pohkeenväistöä aloittelijoille niin, että hevosta ylipäänsä saa ohjattua sivulle ja siitä sitten kasvatetaan vaatimustasoa kunnes päästään kisasuoritukseen. Tai vaikka vastalaukka, eihän se suoralla uralla eroa myötälaukasta mitenkään, vaikka tehtävänä vastalaukka tulee vasta heA-radoilla (muistaakseni).

Omalla ratsastuskoululla tasot menevät alkeiskurssi (ratsastus talutettuna), helppo (pärjää ilman taluttajaa, pääpaino käynnissä ja ravissa) ja loput (sama tehtävä, vaatimustaso oman tason mukaan). Kisoihin mennessä opettaja määrittelee sopivan luokan ja se voi riippua myös hevosesta.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   23.9.21 11:16:25

Etsin hevoselleni vuokraajaa. Noin 12-vuotias tyttö laittoi videon "ratsastuksestaan". Videolla pikkukierrostasolla ihan tunnettu ratsastaja teki laukanvaihtosarjoja ja piruetteja. Toki video oli sellaisesta kuvakulmasta ettei kasvot näkyneet, mutta toki tunnistan puolitutun jo istunnasta jne.

Kun huomautin että hän ei kyllä nyt taida itse ratsastaa videolla kuten väitti, niin alkoi selitys, että tili on kaapattu. Joopa joo.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   23.9.21 11:22:03

Mä oon valehdellut tasoni, koska luulin olevani sillä tasolla. Nyt 10v myöhemmin voin sanoa olevani tuolla heB tasolla ihan oikeasti :D

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: peikko 
Päivämäärä:   23.9.21 11:36:16

En ole enää pariin vuosikymmeneen jaksanut miettiä millä tasolla olen. Sanon niin kuin Kyra yhdestä hevosestaan, että heC-PSG välillä :D Koska niinhän se on. Ei ole mitään absoluuttista tasoa. Itselleni on tärkeintä, että hevonen kulkee hyvässä tahdissa ja tasapainossa, tyytyväisenä ohjan ja pohkeen välissä. Jonkun mielestä se ei ole vielä mitään, toisen mielestä jo paljon.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: ressu 
Päivämäärä:   23.9.21 11:41:29

Tunnistan itseni niin tuosta vv:n kuvauksesta :D Kun ilmoittauduin ratsastustauon jälkeen pitkästä aikaa ratsastuskoulun oppilaaksi, pyysin paikkaa noin helppo c/helppo b tasoisesta ryhmästä. Ajattelin, etten ainakaan liioittele taitojani :D No todellisuudessa ryhmässä oli useampi joka ei uskaltanut laukata. Että teet niin tai näin niin aina menee väärin.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Iita 
Päivämäärä:   23.9.21 12:03:41

Itse pyrin antamaan aina realistisen kuvan osaamisestani ja varon etten tule antaneeksi väärää kuvaa osaamistani. Olen valmentautunut yksityisillä kilpahevosilla vaB-tasolla mutta sanon aina olevani heB-heA-tasoinen, koska en ole kisannut kuin heB joskus ysärillä. Viime aikoina vain puskaillut, koska vakihevosella on jo ikää. Ehkä siis täytyy laskea tasoksi heC jos taso pitää jossain vielä kertoa.

Jossain tilanteissa voi tuokin taso vaikuttaa valehtelulta jos hevosen kanssa ei synkkaa yhtään. Kerran kävin kokeilemassa yhtä hevosta enkä saanut hevoseen mitään kontaktia edes maasta. Olisin varmaan voinut lyödä sitä nyrkillä otsaan eikä se olisi reagoinut mitenkään. Hevonen oli jotenkin tosi sisään päin kääntynyt, ikinä tullut vastaavaa vastaan. Ratsastus meni ihan penkin alle. Hyvä että sain sitä edes kääntymään ja siirtymään raviin. Kuulinkin myöhemmin että omistaja oli haukkunut minua mutta en yhtään ihmettele koska varmasti sai sen kuvan että valehtelin tasoni. Sanoi kyllä että voin alkaa vuokraamaan mutta itse kieltäydyin koska miksi kiusata hevosta.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Jooo 
Päivämäärä:   23.9.21 12:14:27

Jos sanot oikean tason, sinua vähätellään. Jos taas sanot alakanttiin, saat haukut siitäkin. Onneksi ei tarvitse kelleen tasosta sössöttää enää. Ostat hevosen ja teet sen ja se menee mitä sitten menee.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: brb 
Päivämäärä:   23.9.21 12:27:24

"Jos sanot oikean tason, sinua vähätellään. Jos taas sanot alakanttiin, saat haukut siitäkin."
"Jossain tilanteissa voi tuokin taso vaikuttaa valehtelulta jos hevosen kanssa ei synkkaa yhtään."

Minulle kävi joskus niin, etten ollut kertonut juuri mitään tasostani. Sain ensimmäiselle tunnille tosi hyvin minulle sopivan perustuntsarin, jonka kanssa kaikki tuntui helpolta heti alusta asti. Kaikki tehtävät onnistuivat, hevonen tuntui tosi hyvältä enkä usko, että olisin kyennyt ratsastamaan paremmin kuin sillä tunnilla ratsastin. Viikkoa myöhemmin sain tunnille tallin osaavimman hevosen, joka oli ihan eri tyyppinen enkä kovasta yrityksestä huolimatta löytänyt yhteistä säveltä sen kanssa ollenkaan. Tunti meni täysin penkin alle, opettaja hermostui ja totesi suunnilleen, ettei minun tarvitse tulla tunneille, jos en aio edes yrittää. What can you do ¯\_(ツ)_/¯

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.21 12:36:20

Toki on kyseenalaista, jos joku ilmoittaa "ratsastaneensa paljon" ja on hädin tuskin aloittelija. Mutta toisaalta monet joskus hevosen selässä istuneet ei edes ymmärrä, mitä tarkoittaa "ratsastanut paljon". Kun on riittävän kokematon, ei tajua miten kokematon on.

Monet myös tosiaan ei ymmärrä ratsastuskoulussa sitä, että oma taso ei ole sama kuin tunneilla joskus tehtävät liikkeet. Toki hyvä talli ei myöskään virheellisesti viesti asiakkaille heidän tasostaan, mutta kaikki tallit ei ole hyviä. Ja on ihmisiä, jotka ei sanomisesta huolimatta ymmärrä, että he ei ole vaikka HeA tasoisia, vaikka tekevät tunneilla jotain raviväistöjen suuntaan ja hevonenkin liikkuisi nenä nyökyllä. He ei näe oikein sitä eroa, kun ne oikeasti HeA tasoiset ratsastajat tekee samoja tehtäviä tai miten eri tavalla hevoset liikkuu.

Ratsastuksessa oppii vasta kokemuksen myötä ymmärtämään miten kokematon oikeasti on. Minulla on esim yksi kaveri, joka oli vuosia aiemmin ratsastanut vähän aikaa ja pystyi menemään askellajit itsenäisesti kiltillä hevosella. Tauon jälkeen hän aloitti uudestaan ja piti itseään super taitavana aika pitkään, koska edistymistä tapahtui hyvin selkeästi. Nyt mitä pidempään hän on ratsastanut, sitä enemmän huomaan, että hän on nöyrtynyt. Enää ei kuulu niin paljon sitä, kuinka hyvä hän on. Hän on huomannut, että nyt on helppo tie kuljettu loppuun ja kun pitäisi opetella yksityiskohtien hiomista, se ei olekaan ihan niin yksinkertaista.

Toinen mitä muistelen edelleen hymyillen on vuosien takaa. Oltimme koulusta lähdössä urheilupäivänä ratsastamaan. Joku muutamaa vuotta nuorempi tyttö selitti kovaan ääneen kuinka on tylsää, kun he menevät joka tunti pääty-ympyrää. Että kyllä hän jo osaa ratsastaa pääty-ympyrän. Kuuntelin tyttöä hetken ja totesin sitten ystävällisesti, että mekin ratsastamme joka tunti pääty-ympyrällä. Tyttö ei oikein osannut kommentoida mitään. Jotenkin se konkretisoi itselleni sen, miten eri tavalla asiat näkee, kun oppii ymmärtämään ratsastuksen pieniä yksityiskohtia.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   23.9.21 12:45:29

" Tunti meni täysin penkin alle, opettaja hermostui ja totesi suunnilleen, ettei minun tarvitse tulla tunneille, jos en aio edes yrittää. " No nyt sattui ammattitaidoton opettaja kohdalle! Tuskin hänelläkään jokaisen uuden hevosen kanssa osuu nappulat ja kemiat kohdalleen ekalla kerralla.
Itse toteaisin oman tasoni kertomalla että kisatulokset luokista x ovat ratsastuskouluhevosella seuratason kisoista, siitä voi sitten päätellä mitä päättelee. Joskus ne tuntsarit eivät ole helpoimmasta päästä kisata esim heA:ta...

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.21 12:46:51

Osaatko pyöräillä? Tähän moni vastaa kyllä. Osaatko ratsastaa? Niinpä.

Harva joka omien sanojensa mukaan osaa pyöräillä kuitenkaan juuri ymmärtää esim optimaalisen kadenssin päälle tai on koskaan kokeillut maantiepyörää. Tai maastopyöräilyä. Mutta selviää tien reunassa kaatumatta. Ei alussa olevat edes ymmärrä, mitä osaavat ja mitä eivät. Loistava tuo esimerkki henkilöstä, jolla kävi tylsäksi.

Kysyjän pitää itse ymmärtää asia. Itse kysyn ensin, oletko laukannut. Sitten: oletko mennyt pohkeenväistöä, entä sulkutaivutusta? Yleensä ilme ja äänensävy kertoo suuntaa antavan totuuden.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Lalli 
Päivämäärä:   23.9.21 13:05:17

Siis ratsastushan on niitä harvoja lajeja joissa kuka vaan voi alkaa valmentaa muita koska vaan, huolimatta siitä onko oppilaille annettavaa vai ei. Ja ryhtyä ammattilaiseksi lähinnä sen vuoksi jos opiskelu tai töissäkäyminen ei napostele (en mitenkään tässä väheksy oikeita ammattilaisia, joille tämä on totista työtä ja jatkuvaa itsensä kehittämistä, he ovat asia erikseen).

Olin kesällä kaverin polttareissa ja siellä oli myös noin 30v hevosnainen, joka suureen ääneen puhui itsestään, osaamisestaan ja harrastuksestaan. Jutut olivat sitä luokkaa, että olisi kyllä ratsastanut olympialaisissa paremmin kuin Ruoste, jos hänellä vain olisi varaa parempiin hevosiin. Ihmettelin kun tytön nimi tai kasvot eivät olleet tutut, kun ainakin ulkonäöltä nyt tunnen ison osan alueen kilparatsastajista. Ja tämän puheissa gp, Janne, Mascha jne pyörivät joka toiseessa lauseessa. Omien puheidensa mukaan on kovan luokan kisaaja, valmennettavia ja ratsutettavia riittää. Sen verran vilaisin kipaa, että häneltä löytyi 3 starttia, kaksi he A aluetasolta, tulokset oli vähän yli 53%, yksi vaB 51%. Eihän nuo nyt kaikkea kerro, mutta en nyt kuitenkaan usko että olisi olympialaisissa Ruostetta paremmin mennyt.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   23.9.21 13:28:48

Minulla ei ole mitään käsitystä tasostani. Ei ratsastuksen tasoa oikeasti voi mitata edes noin. Kouluratsastus on vain yksi osa ratsastusta, eikä valtaosa kilpaile. Eikä ne kilpailutuloksetkaan vielä kovin paljon kerro, koulukisat on vain yksi urheilulaji monen hevoslajin joukossa.

Meidän koululla ei ole tasoryhmiä a, b tai c. Vain helppoja ja vaikeampia tunteja ja ratsastan erilaisilla.

Se tunti on tasan tarkkaan niin vaikea, kuin millaiseksi se itsellesi asetat. Jos siinä vieressä jotain talutellaan käynnissä, aivan varmasti sä voit pitkän aikaa ratsastaneena hioa samalla sitä omaa käyntiratsastustasi aina paremmaksi. Gp-tasollakin ratsastetaan käyntiä.

Ja toisekseen ihan toisenlaista (etenkin henkistä) taitoa vaatii vaikka nuorella hevosella yksin maastoilu. Se on mun nähdäkseni oikeastaan niitä kaikkein vaikeimpia asioita.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   23.9.21 13:58:28

Komppaan aiempia, ratsastuskoulussa kerran viikossa ratsastava ei kovin helposti ymmärrä omaa todellista tasoaan.

Kun olin ratsastanut jokusen vuoden, ajattelin olevani melko hyvä. Tunnilla mentiin avoa ja muita temppuja. Sitten siirryin toiselle tallille, jossa on oikeasti osaavat, laadukkaat hevoset sekä opetus ja tajusin, etten osaa ratsastaa hevosta oikein päin edes käynnissä.

Kokemus on ollut jotenkin silmiä avaava. Nykyisellä tallilla tehdään tunneilla valtavasti harjoituksia käynnissä ja ihan perusasioita. Ja hyvä niin. On eri asia pysyä kyydissä ja oikeasti ratsastaa.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.21 14:16:54

Mä en ihan oikeasti tiedä, minkä tasoinen olen. Veikkaan noin HeB, koska sen tasoisen radan olettaisin edes jollain tavalla tutulla hevosella hyväksytysti läpäiseväni. En kuitenkaan tykkää kisata joten en varmaan koskaan saa tietää :D Laadukkaassa ratsastuskoulussa kyllä pääsääntöisesti kaikki hevoset menevät nätisti ja rennosti oikein päin vaikka eivät ilmaiseksi mitään annakaan, toisaalta herkällä ja entuudestaan vieraalla hevosella voi laukannostoissa olla hankaluutta kun painopiste onkin vähän vinossa. Paljon olen maastoillut yksäreillä ja hevosten kanssa touhunnut itsenäisesti, eli perusratsastuksessa pidän itseäni suhteellisen kokeneena ja maalaisjärkisenä. Toisaalta jos olisi vuokrahevonen jolla treenaisin useammin kuin sen kerran viikossa ja menisin hetken päästä kisoihin niin en usko että HeA olisi mikään mahdoton. Harrastusvuodetkaan eivät kerro mitään oikeasta tasosta.

Olen pohtinut elämäntilanteen salliessa vuokrahevosta ja aktiivisempaa harrastamista, mutta en tiedä mitä siihen vuokrausilmoitukseen kirjoittaisin tasosta. HeB, hyvänä päivänä parempi, huonona päivänä tai täysin vieraalla vähän hankalammalla hevosella matalampi? Pelkään että ihmiset tuomitsevat huijariksi tason perusteella jos en koeratsastuksessa saa hevosta ratsastettua yhtä hyvin rennoksi ja peräänantoon kuin tuttuja tai helpompia hevosia saan :D

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.21 14:27:26

Kun sanoit ratsastaneesi kaksi vuotta, jouduit johonkin jatko kakkoseen - kun ilmaisit saman kokemuksen, että Ko He A 655, Re 110 cm nollia, olet sitten ihan eri porukassa ja ihan sama kokemus eli kaksi vuotta.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Opelix 
Päivämäärä:   23.9.21 14:28:15

En osaisi myöskään itseäni arvioida. Joskus junnuna kävin heB-kisoissa pari kertaa naapuritallilla ja sain hyväksytyn tuloksen. Sen jälkeen harrastanut omilla ja muiden hevosilla, valmentaudun jonkin verran mutta pääasiassa maastoilen, ajan jne. Ehkä ennemmin sanoisin, että hevosmiestaidot on varsin edistyneet, ratsastustaso ok. On sitä tullut tehtyä avoja ja sulkuja eri askellajeissa, sarjavaihtoja jne. Mutta yksittäisinä temppuina - HeA-rataa tuskin selvittäisin kovinkaan kauniisti ilman hyvää valmentautumista alle.

Toisaalta tästä pääsee siihen, että mikä on aidosti ratsastustason määritelmä. Olen opettanut nuoria satulaan, ratsastanut ja uudelleenkouluttanut pukittelevia ja ryöstäviä poneja yhteiskuntakelpoiseksi, opettanut askellajit ja fiksut maastotavat... Alla ollut niin poneja, lämpöisiä, suokkeja kuin puokkeja. Väittäisin, että osaan ratsastaa hevosen rennoksi ja aktiiviseksi, en välttämättä just oikeaan muotoon ainakaan ekalla tai edes tokalla ratsastuskerralla. Eli ehkä olen puskaÖ-tasoa. :) Toisaalta ompa tullut vastaan tuttu, joka kisasi ratsastuskoulun hevosella heA ja sai oman pomminvarman suokin ihan hermoromahduksen partaalle maastolenkillä nyppimällä ja vatkaamalla selässä.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: jee 
Päivämäärä:   23.9.21 14:28:34

Omaa tasoa on aika vaikea noviisin arvioida ja sana aloittelija ja kokenut on aika laaja. Jos sanot, että olet kokenut niin toiselle se tarkoittaa, että hallitsee hevosen kaikissa askellajeissa ja toisille se tarkoittaa ratsastajaa kuka pystyy ongelmatta ratsastamaan useilla eri tyyppisillä ja haastavillakin.

Ratsastuskoulujen tasoryhmät on yleensä aika päin peetä. Helppo A ryhmä tarkoittaa yleensä, että kykenevät tekemään avoja ja väistöjä sekä vastalaukkoja, mutta peräänannosta ei välttämättä ole kovinkaan suurta kokemusta. Moni myös määrittelee tasonsa juuri näiden koululiikkeiden perusteella eli jos teet sulut niin ollaan Va B, vaikka hevonen ei menisikään askeltakaan oikein päin. Olenkin monelle sanonut, että mieti mihin luokkaan menisit kisoihin jos nyt menisit kisoihin? Tässä kohtaan itketään, et en muista koulurataa, en voi mennä kisoihin. Se oli JOS menisit kisoihin, niin minkä luokan starttaisit niin että varmasti pääsisit läpi?

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.21 14:29:21

65%

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.9.21 14:44:22

Vuosien saatossa on minusta myös arvostelut muuttuneet mielestäni.

Aikoinaan lapsena sain ihan ok tuloksia HeB luokista. Ja en oikeasti osannut YHTÄÄN ratsastaa. Kuhan vetelin ohjista ja potkin jaloilla. Nyt kun lähdin omalla hevosella starttaamaan, niin sain about samoja tuloksia :D Ja nyt kuitenkin kyseessä oma hevonen, jolla olen ratsastanut 10v.

Olen siis itse miettinyt, että taso on yleisesti noussut. Ei enää kukaan laita reilun vuoden ratsastanutta muksua menemään HeB luokkia seurakisoissa :D Ja jopa 50-60cm luokat esteillä on siistiytyneet, ei ole enää sellaista kaahotusta ja vauhdilla esteiden sekaan-touhua.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   23.9.21 14:54:43

"Oikein päin kulkeminen" on muuten sitten verran epäselvä käsite, etten sitä käytä itse koskaan. Tosiasiassa, jos tällä tarkoitetaan tahdikasta hyvässä peräänannossa kulkevaa hevosta, niin ei näitä ratsastuskoulussa näe. Ainakaan ei ole näkynyt niissä kouluissa joissa käyn tai olen viime vuosina käynyt, lukuunottamatta muutamaa satunnaista yksäriä omistajineen jotka osallistuvat joskus tunneille. Mutta he myös valmentautuvat ja kilpailevat omilla.

Meistä pisimpään käyneet saadaan ehkä hevonen kulkemaan joskus hetken hyvin käynnissä, ja joskus koetaan se satunnainen laukkapätkä jossa hevonen hetkeksi kokoaa. Mutta keskimäärin saadaan aikaan vain hyvä tahti.

Se turvan vääntäminen rintaan ja etupainoisena kompastelu kun ei ole oikein päin kulkemista.

Ratsastuskouluhevonen on useinkin jopa vaikeampi ratsastaa, se voi olla hieman jäykkä tai puolustuskannalla, tai ei ihan motivoitunut.

Ihmettelen vaan kun täällä on aina niin paljon niitä, joilla hevonen "kulkee oikeinpäin". Se voi viedä omalla hevosellakin vaikka pari kolme vuotta, jokapäiväistä ratsastusta ennenkuin se liikkuu pääasiassa hyvin. Jollakin erittäin hyvin valmiiksi koulutetulla hevosella tietysti nopeamminkin. Mutta omaa hevosta ratsastava harjoittelee sillä omalla, samalla hevosellaan jo monta kertaa viikossa.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Qwe 
Päivämäärä:   23.9.21 14:55:55

Tason arviointi on vaikeaa, ja on eri asia saada kisatulos seurakisoista kuin arvioida tasonsa sen perusteella, millä ratsastuskoulutunneilla käy. Tuttavani kehui monta vuotta olevansa he A -tasoinen. Hän ei uskaltanut ratsastaa käyntiä hevosellani, koska se kävelee kovaa... Hevosella on siis pitkä, joustava käynti, eikä mikään tikitys, josta kohta ryöstetään tms. Nyt samainen tuttava käy he C -tunneilla, ja starttaa samaa tasoa seurakisoissa alle 60 % tuloksella.

Myös ratsastus lajina on muuttunut ja siistiytynyt 30 vuodessa. Ennen mennä kahjotettiin seuratason estekisoissa, nyt hypätään teknisesti ja siististi. Kouluradoilla mennään pyöreällä hevosella jo he c:ssä, vaikka luokan minimivaatimukset eivät sitä edellytä.

Tason minimivaatimusten täyttäminen on eri asia kuin tasolla sijoittuminen. Kisoissa määritelty taso on eri kuin ratsastuskouluissa.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.21 15:12:32

"Se turvan vääntäminen rintaan ja etupainoisena kompastelu kun ei ole oikein päin kulkemista."

Samaa mieltä, sen takia ainakin meidän ratsastuskoulussa opetetaan hevosystävällistä ja siistiä ratsastusta, tavoitteena saada se hevonen polkemaan oikeasti takaa selän läpi rentona tuntumalle ja peräänantoon :) Olen pahoillani, jos sanavalintani herätti noin voimakkaan tunnereaktion. Kannattaisi tosin etsiä parempia ratsastuskouluja, jos ei ikinä ratsastuskouluissa näe peräänannossa meneviä hevosia. Ratsastuskoululla jossa käyn on ainakin sen verran herkkiä hevosia ja tarkka opettaja, että jos osaa ratsastaa, ne kyllä kulkevat ihan rehellisesti peräänannossa eikä siellä katsella mitään etupainoisena kompastelua tai turvan rintaan vääntämistä. Toisaalta kyseinen talli nyt on asiakkaikseen valinnutkin hieman kokeneempia ratsastajia, esimerkiksi alkeistunteja tai perusmerkki-HeC tunteja ei järjestetä ollenkaan.

Mutta tässä tulee juuri ilmi se tason kuvaamisen vaikeus. Oletko HeB-ratsastaja, jos saat vain osan hevosista kulkemaan peräänannossa? Vai pitäisikö tämä onnistua kaikille hevosille, joiden selkään laitetaan, olettaen että hevoset itse ovat siihen kykeneviä? Pitäisikö ratsastustahoihin tehdä jotain väliportaita, jos HeB-tasolla pitäisi jo hevonen kuin hevonen saada peräänantoon ja osan mielestä tämä on tarpeeksi hyvin suoritettu vasta kun on vuosia omalla hevosella valmentauduttu?

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.21 15:48:48

Montakohan vuotta Hugo on ratsastanut..

Jos 12 v menee ratsastuskouluun, sanoo ratsastaneensa 5 vuotta ja voittaneensa GP kisoissa avoimen 140-luokan. Kukaan ei usko.

Tai jos vuoden tai 2 vuotta ratsastanut sanoo voittaneensa useamman metrin alueluokan ja saaneensa tasaisesti yli 65% tuloksia He A alueluokista.

Ihmiset kehittyy eri vauhdilla. Tiedän monta vuoden ratsastanutta, jotka pötkii puhtaasti 100 - 110 ratoja ja tekee vaihtoja ja laukkasulkuja jne ongelmitta ja monia 20 - 30 vuotta ratsastaneita, jotka ei tee yhtään mitään muuta kuin selittää ja pelkää.

Itse kisasin oman ensimmäisen metrin luokkani ja ensimmäisen alue He B(jossa oli kansallisella huipulla kisaavia mukana) n 7 kk ratsastaneena ratsastuskoulussa. Sattui sopiva kisaamaan kannustava ope, sopiva kisaajista koostuva ryhmä ja sopiva hevonen tai useampikin. Vuoden ratsastaneena olin kisannut jo useammalla hevosella ja ponilla (aluetasolla kisoissa, joissa yli 300 starttia). Siinä oli kiva leireillä ja muilla talleilla selittää, että en ole ratsastanut vuottakaan. Luovuin pian ratsastusvuosista ja aloin puhumaan kisatasosta ja löytyi paremmin yhteisymmärrys. Mielestäni taso ei ole noussut ratsastuskouluissa. Ennen mentiin metriä kymppiä jopa kahta ja kierrettiin kansallisissa ja esteet olivat isoja ja pohjat huonoja. Kaikki osasivat mennä kangilla, ratsastaa ulko-ohjalle pohkeen ympäri, lähestyä oikein ja pääsivät isoista esteistä ja hankalista tehtävistä. Pitkä vesikin oli ihan perusjuttu ja vallit ja banketit. Nyt porukat pitää jotain helppoa eetä deetä ja jopa äffää esteratsastuksena ja jopa kvaalien hankkimiskorkeutena ja vesi on niin vaikea ja paha.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: pörhö 
Päivämäärä:   23.9.21 16:01:31

Etsin kotitallilleni ratsastus- ja hevosenhoitopua. Ilahduin, kun ilmoittautui nuori nainen joka kertoi olevansa koulutukseltaan hevosenhoitaja ja ratsastaneensa 16 vuotta. Unohti vaan mainita, että oli mennyt Ypäjälle suoraan ratsastuskoulusta ratsastettuaan pari vuotta (eikä lainkaan hevostenhoitokokemusta ennen Ypäjää). Ja että tuosta kuudestatoista vuodesta oli ratsastanut lopulta säännöllisemmin enintään 4-5 vuotta. Hohhoijaa. Ei siitä touhusta tullut mitään, kun en voinut tyttöä jättää omatoimisesti tekemään mitään.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Jaajaa 
Päivämäärä:   23.9.21 16:09:41

Itse huomasin tämän myös kun etsin hevoselleni vuokraajaa. Ilmoitukseen laitoin, että haussa vähintään HeB-HeA -tasoinen ratsastaja, mieluiten täysi-ikäinen. Tämä siksi, että halusin että pikkuvikainen hevoseni liikkuisi mahdollisimman usein mahdollisimman laadukkaasti ja itseään liikaa rasittamatta kulkiessaan oikein. Todella monet ihmiset kertoivat olevansa HeB-tasolla, jotkut myös HeA-tasolla, mutta jos kysyin kuvia/videoita, tai kerroin että tuolla kriteerillä tarkoitan, että ratsastaja osaa ratsastaa hevosen niin, että se liikkuu peräänannossa käyttäen itseään oikein, monella tuntui menevän vähän luu kurkkuun.

Johtunee nimenomaan siitä, että ratsastuskouluissa tasot nimetään sen mukaan minkä kouluohjelman temppuja tunneilla harjoitellaan. Olen itse käynyt tunneilla välillä ratsastuskoulussa hevosen ollessa saikulla tms, ja huomannut että hyvin harva siellä HeA-tunneilla saa hevosta edes myötäämään niskasta. Tai jos saa, niin eteenpäinpyrkimys on silti vajaata. Itse olen kyllä kisannut omallani VaB-tasolla pari rataa, ja olen sen itse sille tasolle nostanut mutta mainitsen silti tasokseni HeA, koska siltä tasolta minulla on tuloksia muutamallakin eri ratsulla ihan hyvin prosentein. Kuitenkin aivan varmasti itsekin olen arvioinut joskus nuorena teininä ratsastuskouluaikana virheellisesti HeA-tasoksi vaikka HeC-HeB on ollut lähempänä totuutta.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.21 16:40:19

Mä oon yksi niistä jotka ovat vahingossa niin sanotusti yliarvioineet oman tasonsa. Ajattelin aina että olen siinä heB tasolla, mutta tosiasiassa enemmänkin heC. Koska vaikka jotenkuten sai tehtyä heB asioita, tuli valmennuksissa huomattua että peruasiasiatkin piti oppia uudestaan ja vaikka heC ohjelman ratsastus siististi ja virheettä on yllättävän vaikeaa. Nyt kun oma hevonen on ollut ja käynyt valmennuksissa säännöllisesti, voisin jopa sanoa olevani heB tasoa.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Dina 
Päivämäärä:   23.9.21 17:11:28

Kyllä itseä huvitti mennä parin vuoden tauon jälkeen ratsastuskouluun tunnille, joka oli tasoa heb-hea, ja ryhmäkuvauksissa luki, että ryhmässä onnistuu laukata kaikki kerrallaan (vs. yksitellen pääty-ympyrällä)! :D Seuraavalla tallilla sitten opettaja kommentoi, että "hec asiat sujuu". :D Että ei se väärän tason sanominen aina ole ratsastajasta kiinni, ehkä tuolla ekalla tallilla porukka oikeasti luulee olevansa tuolla tasolla, kun ilman ohjeita käsketään menemään vaikka sitä avoa...

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.9.21 17:44:57

Itse kun etsin vuokraaja niin ohitin heti nää max. 17-vuotiaat jotka on ratsastaneet omien sanojensa mukaan vähintään 10 vuotta, kouluttaneet hevosia, toimineet myös priwn ja varojen kanssa ja pärjäävät vaikeidenkin hevosten kanssa. Tietysti joku oikeasti voi olla sellainen mutta mieluiten jätän väliin.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Luiska 
Päivämäärä:   23.9.21 18:00:28

Kävin vuosia HeA ryhmässä, tiedän että mua pidettiin koulun parhaana ratsastajana, pidin itsekin itseäni aika hyvänä. Tämä siis erittäin hyvämaineisessa ridakoulussa.
Sitten ostin hyvän hevosen ja aloin käydä 2x vkossa yhden Suomen parhaan valkun silmän alla.
Aika pian tajusin etten oikeasti osaa mitään, en ymmärrä edes alkeita ratsastuksesta. Valkku purki kaiken "osaamiseni" ihan atomeiksi, ja alkoi rakentaa musta oikeaa ratsastajaa. Sitä työtä on nyt tehty pari vuotta. Vähän edistustä on tapahtunut, mutta vielä on matkaa... teoriatasolla ymmärrän ehkä vähän mistä on kyse, mutta kroppa ei vielä tee mitä pitäisi.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   23.9.21 18:33:00

No se on just niinkuin Luiska sen ilmaisi. Minäkin tajusin tämän kun ostin ensimmäisen oman hevosen. Ja siksi nuo viivan kuvailut siitä miten heillä kulkee ratsastuskouluhevoset hyvässä peräänannossa, ei oikein vakuuta... Mulla on kokemusta monistakin talleista ja sama juttu se on jokaisessa ollut. Hyvässä peräänannossa ja tahdissa kulkeminen on aika raskastakin hevoselle, toki jos niillä on vain tunti päivässä, niin ehkä. Mutta tunteja ei voi edes vaatia.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.9.21 19:19:03

Kisataso=osaamisentaso

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.9.21 19:41:26

Tuo, että ratsastuskoulut nimeää ryhmänsä just näillä heB, heA jne tyylillä on kyllä ongelma ja varmasti heijastuu siihen, miten ratsastajat arvioi omaa tasoaan.
Törmäsin tässä kahden nuoren tytön instatiliin ja toinen tyttö kuvauksessa ilmoitti olevansa heB tasoinen. Tosiasiassa tilin videoilla hevoset kyseisellä ratsastajalla lönkyttelivät pää pystyssä eikä esim peräänannosta tietoakaan. Syynä tytön ilmoittamaan heB tasoon lienee just tuossa, että ratsastuskoulu ilmoittaa tuntien nimet sen mukaan mitä tehtäviä tunneilla tehdään.

Itsekin nuorena varmasti yliarvioin omaa tasoani ja nuorempana sitä halusi olla "hyvä" ja taitava myös kavereiden ym silmissä.

Nykyisin näin aikuisena parikymmentä vuotta ratsastaneena en jaksa murehtia enää sitä, että millä tasolla olen. Mulla on oma hevonen ja sen kanssa treenataan itsekseen ja valmentajien kanssa. Tasolla ei ole meille väliä, pääasia että se meidän tekeminen on mielekästä ja sujuvaa.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Cira 
Päivämäärä:   23.9.21 19:46:29

HeA kisoista olen saanut yli 60% ja olen myös kisannut vaB radalla saaden yli 60%
Ajattelisin että olen vaB tasolla.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.21 21:04:20

15 vuotta sitten kaikki vähättelevät tasoaan: mä nyt oon vaan tällänen tasapainoton täti puskailija ja hevonenkin tällänen vanha ja kankea; todellisuudessa kisatuloksia he a tasolta. Nykypäivänä juuri toisinpäin: mä oon ratsastanut tosi paljon ja oikeastaan osaan jo kaiken ja olen kouluttanut kun hevosia; todellisuudessa käyty naapurin lämppärillä kaahailemassa pitkin peltoja eikä osata edes vaihtaa kevennystä oikeaksi.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.9.21 22:39:57

Mä olen tullut siihen tulokseen, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän tietää osaavansa. Aloitin ratsastuksen lapsena, ja enemmän ja vähemmän säännöllisesti ratsastin lähemmäs 20v, sekä tunneilla että loppuvaiheessa pääasiassa itsenäisesti. Olin varmaan just se perus ratsastuskouluharrastelija. Kisaamisesta en ole koskaan ollut kiinnostunut, kerran menin jonkun helpon kouluohjelman opettajan mieliksi ja se meni kaiketi ihan ok, 69 taisi olla prosentit. Hepo oli sellainen että sen kanssa klikkasi kemiat yhteen, liikkui nätisti.

Sitten tuli hevostouhuihin pitkä paussi, kunnes nyt keski-ikäistyvänä palasin taas satulaan. Ja voi hyvänen aika, nyt saa ainakin sanoa olevansa tasoa puska ö miinus :D Olen nyt ratsastanut pienellä istuntapainotteisella tallilla ja käytännössä alkanut rakentaa istunta alusta uudelleen ja korjaamaan ns. entisen elämän virheitä. Ei ole helppoa, kun lihasmuisti nostaa framille paljon sellaista, mistä pitäisi oppia pois, ja toisaalta kroppakaan ei enää ole sama kuin parikymppisenä. Toisaalta taas sitten tietää ja osaa teoriassa monia asioita, ymmärtää vaikka että hevonen teki asian x koska itse tein asian y. Vielä pitäisi saada keho samalle tasolle taas. Jotenkin tuntuu, että nyt on ihan eri asenteella liikenteessä kuin silloin ennen, nyt on oikeasti vakaa tahto sukeltaa sinne pohjamutiin asti ja lähteä ihan tyvestä taas liikkeelle. Omat rajoitteet todella tunnistaa eikä minkäänlaisia ylikuvitelmia omasta osaamisesta ole, ennemmin hattu kourassa oppia hakemaan. Tällä hetkellä tuntuu, että saisin tunnista paljon irti, vaikka vaan kävelisin suoraa uraa. Siinäkin voi tehdä niin paljon!

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   24.9.21 00:25:32

Just samat fiilikset kuin Luiskalla.

Kuvittelin olevani lähellä vaB, mutta
totuus on vahva heB :)
Kyllähän sitä edellisen valkun kanssa mentiin jo jopa kolmosia, mutta huhhei, radalla niistä olisi saanut max.5p
Nyt tavallaan ottaa päähän tuntilaiset, jotka sanoo että hyvin voisi startata heA, kun ratsastustasoon max.heC,mutta ope luo mielikuvaa että taso on korkeampi.
Näissä tilanteissa tulee aika voimalla pataan,
kun lähtee tallin omien kisojen ulkopuolelle.
(Näin kävi siis itsellekin :))
Mutta, niin kuin moni sanoi, niin harva varmaan tahallaan valehtelee tasoaan.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Hee 
Päivämäärä:   24.9.21 07:27:54

Kyllä se taso ratsastuskoulun hevosilla on aika usein hevosen tason mukaan, kun on vaikka yli 10 vuotta käynyt tunneilla. Harvassa paikassa on tuntsareita, joiden taso ylittää helppoa B:tä. Useimmat niistä ovat helppo C:n tasolla, eivät mene oikeassa muodossa juuri koskaan. Taso on aina ratsukon mukaan.

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Jaajaa 
Päivämäärä:   24.9.21 07:35:51

Jee: kyllä aikalailla kaikki hevoset selviää HeA-radasta oikean ratsastajan kanssa. Se, että suurin osa ratsastuskoulun hevosista ei kulje peräänannossa saati myötää niskasta, johtuu siitä et ratsastajat ei vaan osaa ratsastaa niitä siihen

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: Tatsi 
Päivämäärä:   24.9.21 12:02:53

Jaajaa: totta
Opettajien olisi hyvä kannustaa oppilaita kisaamaan ja pyytää välillä oikea tuomari arvostelemaan, niin että arvostelu vastaisi todellisuutta eikä niin että, tuomarina toimii kehuja jakavia kavereita, että tädeillä /sedillä on hyvä mieli ja jää väärä mielikuva tasostaan

  Re: Miksi ihmiset valehtelevat rats. tasonsa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.21 12:24:49

HeA menee teknisesti kyllä tosiaan suurimmalla osalla koulutetuista hevosista. Eri asia liikkuuko ne tasolle vaadittavassa muodossa. Ja en ole vielä kovin moneen tuntihevoseen törmännyt, jotka ei oikeasti liikkuisi peräänannossa ikinä. Toki osa on haastavampia kuin toiset, mutta kyllä ne melkein kaikki saa ratsastettua läpi.

Itse starttasin kerran yhdellä nuorehkolla tuntsarilla rataharjoituksissa HeA radan (vaikeahkon vielä). Olisin itse halunnut mennä helpompaan luokkaan, mutta opettaja halusin hevoselle kokemusta A:sta. Suoriuduttiin radasta kohtuullisesti, hevonen liikkui pyöreänä ja teki pyydetyt asiat, mutta vastalaukoissa sille tuli erroria, vaikka niitä oli harjoiteltu. Tuomari totesi, että hevonen ei oikein ole vielä tällä tasolla, mutta sinä ratsastajana olet. Vaikka rata ei ollut todellakaan meidän paras, jäi tuomarin kommentista hyvä mieli. Luotan myös siihen arvioon, vaikka toki oli jo ennen tätä rataa runsaasti kokemusta heA luokista ihan hyvinkin prosentein.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.