Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.9.21 07:43:58

Mikä on syy miksi suuri osa harrastajista juottaa hevoselleen mash vettä ihan kevyenkin liikutuksen jälkeen?

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   22.9.21 07:45:37

Muoti-ilmiö.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 07:46:46

Halutaan ehkäistä ähkyä varmistamalla, että hevonen juo. Sen pitää juoda, vaikkei se liikkuisi metriäkään. Ja ehkä etenkin silloin.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.9.21 07:57:43

./ Kyllä meillä hevoset juo ilman mitään mukaan sekoitettuja mössöjä eikä yhtään ähkyä takana. Onko totta että n.80% harrastehevosista ei osaa juoda vettä? Näillä herkkuvesillä ne oppii olemaan juomatta, kun aina tarjotaan parempaa jos ei tavan vesi kelpaa.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 08:10:13

"./ Kyllä meillä hevoset juo ilman mitään mukaan sekoitettuja mössöjä eikä yhtään ähkyä takana."

Hienoa, mutta sinähän oletkin kovan luokan ammattilainen. Kyllä tosta kannattaakin tulla keulimaan nettiin ja tuomitsemaan toisten tapoja. Hyvä sinä!

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   22.9.21 08:18:42

Tää on muoti-ilmiö. Ei edes tiedetä paljonko hevonen juo vuotokaudessa mutta vouhkataan juomisesta. Luullaan että se on extraa se mash vesi mutta ei se hevonen juo sitä pelkkää vettä samaa määrää jos on juonut 20litraa mash vettä.

Meillä hevoset juo hyvin 40litraa vetää jokainen. Treenihevosille (ravureita) 15 litraa mash-elektrolyyttijuomaa heti lenkin päälle.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   22.9.21 08:39:56

Olen myös ihmetellyt samaa. Ja olen myös sitä mieltä että mashit eivät ole extraa, vaan pois muusta juomisesta ja ehkä enemmänkin kun odottavat näitä herkkujuomia. Meillä ei ole koskaan ollut ähkyjä, vaikka näitä en juota. En ole ammattilainen, mutta hevosia ollut pihassa yli 30v.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 08:54:04

Mulla on mashin seassa lisäravinteet. Hevonen tykkää mashista kuin hullu puurosta, mutta juo kyllä muutenkin janoonsa. Ihan tarkotuksella tarjoan tavallista vettä ennen/jälkeen liikutuksen ja mashin saa sitten kuppiin kun olen lähdössä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.9.21 08:56:41

"Lähettäjä: J
Päivämäärä: 22.9.21 08:18:42

Tää on muoti-ilmiö. Ei edes tiedetä paljonko hevonen juo vuotokaudessa mutta vouhkataan juomisesta. Luullaan että se on extraa se mash vesi mutta ei se hevonen juo sitä pelkkää vettä samaa määrää jos on juonut 20litraa mash vettä.

Meillä hevoset juo hyvin 40litraa vetää jokainen. Treenihevosille (ravureita) 15 litraa mash-elektrolyyttijuomaa heti lenkin päälle."

Tämä on niin totta. Meillä ei normaalisti juoville hevosille juoteta yhtään mitään ylimääräistä joutopäivinä. Lenkin jälkeen harrastehevosille ei kesällä tarvitse mitään lisää, talvella 10-15l melassivettä. Eivät hikoile erityisemmin.
Sitten reenattavat ravurit asia erikseen. Edelleen joutopäivinä ei mitään ylimääräisiä. Ajopäivinä sitten aina 15-20l melassivettä lisäksi. Hikoilevat paljon. Elektrolyytit sekaan vielä.
Ja sitten yksi erikoistapaus.. Sen kerran kun osuu kohdalle se hevonen joka ei juo kunnolla niin tekee mitä vain, että se joisi edes jokseenki tarpeeksi. Tämä hevonen ei juo puhdasta vettä ollenkaan (no kesällä jonku verran) vaikka sitä on tarjolla aina. Laitan sille aina yöksi 19l kuppin täyteen vettä, jossa on seassa n. puoli litraa melassileikettä. Ja päivällä saa ulos myös melassileikevettä n. 10l. Nuo juo kaiken ja se on aikalailla siinä mitä juo vuorokaudessa sitten. Treenissä oleva ravihevonen, kesän starttaillut tasaiseen (starttien jälkeen aina lisäjuotto kyllä). Lenkkien jälkeen en ole kesällä juottanut erikseen, mutta "päiväveden" määrää lisään jonkin verra. Talvella sitten lenkin jälkeen 15l melassivettä. Tämän kanssa olen huomannut, että jos juotan varsinkin kesällä lenkin jälkeen sen 15l melassivettä, niin se on suoraan pois muusta juomisesta. N. 5l voi juottaa extraa ilman, että vaikuttaa muuhun juomiseen. Talvella juo paremmin, kun on kylmä ilma ja lämmin vesi tarjolla. Kesällä sama ei päde. Ei ole iso hevonen. Ei ole ähkytaustaa. Ei ole mitään ongelmia, mutta onhan tuo 30l päivässä tosi surkean kuulonen määrä. Melassivedellä sen kyllä saisi juomaan vaikka sen 50l, mutta se on suoraan sitten kusena karsinassa.. Eläinlääkärin mielipide hevosesta oli, että tosi hyvännäköinen, yleensä stattaavat lämpöset on kuivia, hoikkia ja lihaskireitä, mutta tämä ei kyllä ole. Verikokeet myös ok. EI ole mahahaavaa tai hiekkaa.
Ja meillä tosiaan juotetaan melassivettä, koska en jaksa minkään mashin kanssa värkkäillä ja melassi uppoaa satavarmasti kaikille. Tuolle nirsolle olen kokeillut myös mashia, ei juo sitä ollenkaan.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.9.21 08:57:17

Voi luoja :D
Antakaa muiden touhuta. Ei ole vaaraksi hevoselle, eli ei pitäisi olla ongelma myöskään teille.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   22.9.21 08:57:26

Omassa pihassa hevosia ollut 20 vuotta. Ähkyjä vuosien varrella 1 lievä, joka johtui heinän vaihdosta (kuivä->säilö).
Vettä on tarjolla läpi vuoden 24/7. Ei lisäjuoteta. Eikä varsinkaan mitään "herkkuvesiä".
Muoti-ilmiö nämä mashit ihan puhtaasti.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   22.9.21 09:04:26

Joutohevonen, juotan lisäjuottona kovimmilla pakkasilla ja helteillä. Miksi? Koen (olemattomat?) haitat pienemmiksi kuin saadut hyödyt (ja myös: saan veden mukana menemään tarvittaessa lisäravinteita, helteillä lisäsuolaa jne, kun hevonen ei syö väkirehuja). Miksi kaikesta pitää lähtökohtaisesti joko tyrmätä täysin tai hyväksyä täysin? Antakaa ihmisten tehdä aivan juuri kuin itse parhaaksi näkevät hevostensa kanssa. Ei ole sinulta pois.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   22.9.21 09:26:19

No ekanakin, juotan pellava-mash -juomaa.

Koska pellava on hyväksi hevosille ja toisella vatsaongelmien kanssa historiaa.

Eivät syö juuri väkirehua, joten saan tarvittavat lisäravinteet juomaan, sekä mashia voin laittaa enemmän jos energiantarve jostain syystä kasvaa (esim kisakausi).

Kun oppivat juomaan tarjotun makuveden, pystyn ”pakkojuottamaan” esim. reissussa tai jos ovat kipeänä.

Hevoset saa lämpimän juoman treenin jälkeen ja varmistin siitä, että ne juo.

Huonot puolet sitten? En ole vielä törmännyt. Jos itse olet niin laiska tai köyhä, ettet halua lisäjuottaa hevostasi, ei ole muiden ongelma. Kuten se, että toiset juottaa, ei oo sun ongelma.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Norbert 
Päivämäärä:   22.9.21 09:26:38

Koska yritän upottaa hevoseeni mahdollisimman paljon lisäenergiaa ja siinä samalla sen saa juomaan 20 litraa. Siitä huolimatta juo vielä tavallistakin vettä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   22.9.21 09:29:44

Kyllä taas on ongelmat. Itse olen opiskellut hevosten ruokintaa todella laajasti ja kyllä, juotan hevoselleni mash vettä. Kun hevosen opettaa juomaan aina ämpärillisen liikutuksen jälkeen niin sen saa juomaan muutenkin tarvittaessa. Lisäksi mashvesien juominen lisää muutakin juomista, tiedän, kun olen mitannut hevosteni juomista noin 20v.

Juuri yksi tuttu laittoi "vatsavaivoista" kärsivän hevosensa kuoppaan. Muuten terve, mutta kärsi ummetuksesta. Tarjouduin ostamaan hevosen häneltä, mutta ei suostunut, koska pitkittäisin kuulemma vain sen kärsimystä :D Mielestäni sitä mash vesien juottamista olisi edes voinut kokeilla, mutta tuttu on sitä periaatteesta vastaan...

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.21 09:31:18

Yksärin omistaja täällä hei,
Mulle tuo turvallisemman mielen, kun näen itse hevoseni juovan sen 10 litraa, kesäkuumalla 15-20 l, sinä muutamana tuntuma kun hevostani päivässä näen. Tallilla on uimurikupit karsinoissa (ei ole vesimittareita) ja tarhaa myös porukassa, jossa vielä yksi, joka useamman kerran viikkoon kaataa tai loiskuttaa vedet saavista. Ymmärrättekö mihin tähtään? En tiedä, eikä kukaan muukaan tiedä, paljonko hevoseni päivässä juo. Siksi haluan itse nähdä, että hevoseni juo normaalisti sen mash-veden. Jos sille ei esim maistuisi niin voisin epäillä hevosessa olevan jotain vikaa. Ja näppärää myös kun hevonen on tottunut siihen herkkuveteen, sekä tottunut että se juo kun sille se tarjotaan, niin kisareissulla juo hyvin, sekä psyllium-kuurin aikana saa helposti juotettua.

Mitään haittaa en kyllä tästä hyvällä mielikuvituksellakaan keksi. Hevonen ei ole lihava, aiemmin olen käyttänyt melassia, omenamehua, siirappia sekä Racingin mashia. Nyt turvotan pari desiä hevosen muutenkin syömää väkirehua ämpärilliseen vettä, siihen lisäsuola ja elektrolyyttiä jos tarvitsee.

Mash ei ole mikään uusi juttu, eikä edes muoti-ilmiö. Ja vaikka olisikin, en keksi kuin pelkkiä hyötyjä. en ymmärrä, miksi pitää rehvastella että ei ole koskaan tarvinnut, vai jaksanut, juottaa hevosiaan mash-vedellä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.9.21 09:32:33

"Halutaan ehkäistä ähkyä varmistamalla, että hevonen juo. Sen pitää juoda, vaikkei se liikkuisi metriäkään. Ja ehkä etenkin silloin."

Tämä.

"./ Kyllä meillä hevoset juo ilman mitään mukaan sekoitettuja mössöjä eikä yhtään ähkyä takana. Onko totta että n.80% harrastehevosista ei osaa juoda vettä? Näillä herkkuvesillä ne oppii olemaan juomatta, kun aina tarjotaan parempaa jos ei tavan vesi kelpaa."

Näin minäkin ajattelin, mutta Viikki-reissu tuli ja sieltä tuli ohjeistus alkaa juottamaan mash-vettä, erityisesti pakkasilla ja kun liikutetaan reippaasti.

Tällä seudulla ollut todella paljon ähkytapauksia ja jos saan sen ähkyn estettyä sillä, että juotan sitä makuvettä, niin todellakin sen juotan! Ähkystä ei välttämättä toivuta koskaan. Ja ihan nuo silti juo myös sitä puhdasta vettä. Tietävät, että lenkiltä tullessa tulee se herkkuvesi, mutta kyllä tarhassa ja karsinassa silti kelpaa myös se normaali vesi.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 09:37:09

Miten jaksatte miettiä päivästä toiseen mitä muut tekevät? Tässä lajissa on niin monta eri tapaa tehdä ja helpoimmalla pääsee kun keskittyy siihen omaan juttuun. Mikäli et halua juottaa mash vettä hevosellesi - älä juota, mutta mikäli muut tekevät niin- anna tehdä, ei se ole sinulta pois tai ole haittaa hevoselle.

Itse olen aina tykännyt antaa liikutuksen jälkeen hevoselle juurikin tuon "muoti-ilmiö" mash- veden. Tosiaan siihen saa muut tarvittavat lisikset mukaan ja on samalla "palkkari" hevoselle, itselle tulee hyvä mieli siitä kun näkee, että hevoset tykkäävät ja odottavat sitä. Ja yksikään lisäjuominen EI ole haitaksi, etenkin kun talvella hevosten juominen automaattisesti vähenee, on hyvä lisätä extrajuottoa.

Vaikka te "ette muoti-ihmiset" olisitte mitä mieltä tästä, niin älkää nyt herranjumala tuomitko ihmisiä jotka huolehtivat hevostensa juomisesta, haloo. Kaikkea sitä täällä näkeekin. Olisi varmaan sinunkin heppa tyytyväinen jos saisi mash-vettä, se nimittäin on HYVVÄÄ! :)

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   22.9.21 09:40:03

Osa hevosista ei todellakaan juo riittävästi ja siihen on mash-vesi varsin helppo ratkaisu. Juomattomuus johtaa ummetukseen ja sen kautta ähkyyn, että sanoisin sen olevan edullisin ennaltaehkäisy asiaan. Omat hevoset olleet ämpärijuotolla, joten käsitys veden menekistä on varsin selvä. Yksi on huono juoja ja sillä ollut ummetusähky, veden menekki sen osalta heikkenee todella paljon talveksi, joten mash-vesi on selkeä ratkaisu. Lisäksi tuo mash-veden juottaminen usein lisää veden juomista muutenkin ihan jo mashin sisältämän suolan vuoksi.
Jos on kertaakaan hoitanut tuskaista ummetusähkyä ymmärtää kyllä juomisesta huolehtimisen tärkeyden.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Massa 
Päivämäärä:   22.9.21 09:47:51

Jollain talleilla ei talvijuotto ole kunnossa. Silloin on parempi antaa hevoselle itse vettä ja tietää, että on juonut treenin jälkeen. Omenamehu myös hyvä, mash tulee halvemmaksi.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.9.21 09:48:07

Omani ei oikein nuole suolakiveä eikä syö suolaa suolana kivennäisten joukosta, mutta saan elektrolyytin menemään mash-veden mukana jotenkuten.

Olen kuvitellut että hevonen tarvitsee hikoilun jälkeen aika paljonkin suolaa ja suolakin lisää juomista, joten minulle se juottaminen ei siinä ole se juttu, vaan että saan suolat/elektolyytin alas. Tosin onhan se näppärää että mashivesi menee tilanteessa kuin tilanteessa jos jatkossa pitää vaikka jotain lääkettä antaa sen kautta.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Sr 
Päivämäärä:   22.9.21 09:55:14

Mash ei ole mikään uusi keksintö.

Juotan nykyään mash-pellavasekoitusta ja talvella lisään joukkoon tarvittaessa vielä heinäpellettiä. Sekaan laitan öljyn, suolaa, vitamiinit ja muut lisäravinteet. Hevonen saa juomasta nesteen (15 l) lisäksi energiaa. Juo yleensä samalla noin 10 litraa vettä eri ämpäristä.

Varsinkin talvella lisäjuotto on tarpeen, sillä ulkona ei aina ole sulaa vettä tarjolla. Silloin juotetaan myös ennen liikutusta lämpimällä vedellä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Höpö 
Päivämäärä:   22.9.21 09:56:11

Muoti-ilmiöhän tuo pääosin on, koska valtaosa juottaa liemiä vain ähkyriskin vähentämiseksi/juomisen varmistamiseksi. Osa, jotka ei juurikaan syötä väkkäreitä syöttää kivennäiset ja vitskut mashin seassa, kun jäisivät muuten kupin pohjalle (ihan hyvä syy). Osa perustelee vatsaystävällisyydellä (jota monet mashit kyllä ovatkin). Osalle mash on lisäenergiana/osana väkkäreitä (ok syy tämäkin).
Tuo ähkyn takia juottaminen on kuitenkin melkolailla turhaa, kun se hevonen tosiaan oppii odottamaan herkkuvelliään ja juo sitten vaan vähemmän tavan vettä. Olen itse ollut aktiiviasiakkaana sekä työntekijänä eräällä 18 hevosen ratsastuskoululla 15 vuotta ja siellä on sinä aikana ollut tasan kaksi ähkyä (molemmat hevoset selvisivät taluttelulla), eikä siellä tosiaan kenellekään ole koskaan mitään herkkuvellejä juoteltu.

Juomattomuudesta johtuvat ähkyt tulevat yleensä siitä, ettei talvella jakseta antaa hevosille haaleaa vettä tarhoihin ja joutuvat olemaan tuntitolkulla juomatta ja/tai vesiautomaatista saa vettä liian hitaasti eikä hevonen siksi juo tarpeeksi. Yhdellä kertaa juotettuna 20 litraa alkaa olla jo liikaa. Tuolloin suurin osa nesteestä menee vain läpi eikä hyödytä mitään. Jos hevosella ei ole tarpeeksi vettä tarjolla, pitäisi mashia juotella 3-4 kertaa päivässä 10 litraa. Parempi ratkaisu olisi hankkia kunnolla toimiva juoma-automaatti ja talveksi eristetty juoma-astia, jotta hevosella olisi pitkän tarhailunsakin ajan (ei jäistä) vettä saatavilla.

Mutta eipä noista masheistä usein haittaa kuitenkaan ole, joten juottakoot ken juottaa. Osalla on ihan päteviäkin syitä mashien juottamiseen. Tai tuleehan siitä hyvä mieli itselle (ja varmasti hepallekin, kun herkkuvelliä saa). En kuitenkaan tuudittautuisi siihen, että ähkyriski pienenisi, kun juottaa ämpärillisen velliä päivässä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   22.9.21 10:06:21

Kyllä mä enemmän luotan eläinlääketieteen ammattilaisten sanomisiin ähkyriskin vähenemisestä kuin jonkun satunnaisen hötöhenkilön.

" En kuitenkaan tuudittautuisi siihen, että ähkyriski pienenisi, kun juottaa ämpärillisen velliä päivässä."

Ja eikai kukaan tuohon tuudittaudu, herra jesta -.- Kyllä sitä hevosta seurataan silti ja klinikalle lähdetään edelleen, jos on tarve. Mutta jos ammattilaiset sanoo, että riski pienenee tuolla tavalla, niin kyllä sitä silloin niin tehdään.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Sr 
Päivämäärä:   22.9.21 10:32:23

Luulisin, että mashin käyttö on yleistynyt, kun se tuli muutama vuosi sitten Racingin ja muiden suomalaisten valmistajien valikoimiin. Tallikaveri juotti hevosilleen Cavalorin mashiä jo yli 10 vuotta sitten ja itse olen käyttänyt Eggersmannin vastaavaa monta vuotta sitten.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   22.9.21 11:33:42

Tallilla ei tarjolla vesiä tarhoissa, puolipäivätarhaus. Omistaja saa halutessaan kantaa saaviin sulan veden aikaan. Karsinassa vesiautomaatit. Osalla ämpärissä vettä omistajan toimesta, osa saa melassi- tai mashveden elektrolyytteineen +muine lisineen lisäjuottona. Ämpärillinen per heppa päivässä.Tallinpitäjä valittaa, että karsinat kusessa kun ylijuotetaan. Korvia kuumottaa, mutta aiemmissa kommenteissakin esiin tulleet hyvät syyt varmistaa lisien saaminen ja näkyy kyllä vesi ämpäreistä hupenevan -mieluisampi tapa juoda kuin automaatti.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   22.9.21 11:41:17

Juotan koska hevonen rakastaa sitä ja tykkään katsoa kun se imee sen sekunnin varttiosan ajalla suuhunsa.

Saa samalla juoman, herkun kuin myöskin minä saa hyvän mielen, kun saan tarjota herkkua.

Elektrolyytit annan sitten jos pitää lenkin jälkeen seassa. Ne annan vaan rankemman treenin päätteeksi.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   22.9.21 12:02:37

Mun hevosella oli kolme ähkyä 2017 alkuvuonna, talvella. Kun eka ähky iski, oli juuri heitellyt kovan pakkasen ja plusasteiden välillä eestaas, ja ell sanoi, että näitä ummetusähkyjä on paljon tällä kelillä, koska jostain syytä hevoset juo silloin huonosti.

Hevosella oli karsinassa automaatti. Tarhassa ei ollut juottoa talvella, oli lyhyt tarhaus tuolloin. Muistaakseni toka ähky tuli siitä, kun otin ämpärin pois karsinasta, eli ei sit juonut kuitenkaan tarpeeks automaatista. Kolmas tuli kun joutui karsinalepoon kaviopaiseen takia. Kaks jälkimmäistä oli lievempiä. Näiden jälkeen lisäjuotin joka ikinen päivä siihen asti, kun hevonen viikko sitten lopetettiin jalkavaivan takia. Ähkyjä sillä ei enää ollut koskaan.

Meillä ei ollut koskaan mashiä, vaan samaa täysrehua mitä hevonen muutenkin söi. Alkuun Racing Peacemaker, sitten vaihdettiin Racing Senioriin. 1-2dl rehua ja 10-20l vettä. Joi silti myös muutoin yleensä. Lisäksi tuli tarhaan juotto vuosi noista ähkyistä, kun alkoivat saada heinää tarhaan.

En siis ole missään kohtaa tuota tehnyt muotivillityksen takia (niinkuin en yleensä mitään muutakaan), vaan ihan täysin ehkäistäkseni ähkyjä. Niin, ja mulla oli myös hevosen loppuelämän karsinassa sekä automaatti että vesiämpäri. Loppuun asti tarkkailin sen öistä juomista myös.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   22.9.21 12:23:53

Talvella sairastettu ähky pelästytti. Ei juo kunnolla talvella. Tallilla oli vielä pienet tarhat ja lyhyt tarhausaika. Tallia on vaihettu mutta annan silti talvella mashveden

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 13:31:27

Meillä ainakin huomaa, että kylmillä keleillä juominen vähenee, kun ei ole lämpimänä pitäviä juoma-altaita.
kaikki hevoset juo ämpärijuotolla kesät talvet, joten tiedän tasan tarkkaan montako litraa vuorokaudessa kukin juo.
mash on meillä lisänä talvisin, kun juominen muuten menisi liian pieneksi. ja todellakin saadaan tällä tavoin lisättyä juomisen määrää.

Me ei tosin käytetä mitään hienoa mashia, vaan osa hevosen päivän täysrehuista käytetään mäshin tekoon. käytännössä miksaus pellavaa ja kraftin lowstarch muesliä. Energiaa ei siis tule extraa.

Ja juotetaan siis ihan joka päivä, vaikkei liikutettaisikaan yleensä suunnilleen lokakuulta-huhtikuulle.
Ilmojen lämmettyä nuo kyllä juo ilman lisämaustettakin, psylliumkuurin aikana otetaan sama luku käyttöön ja sekoitetaan sinne psylliumitkin sekaan.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Saiga 
Päivämäärä:   22.9.21 13:39:39

Pakkaskaudella saatan juottaa, kun silloin juo huonosti jääkylmää vettä ja saa sitten ähkyoireita ja ummetusta. Ulkona vesi on pakostikin jäistä ja sisällä automaatissakin melko kylmää.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.9.21 13:50:51

Itse juotan mashia liikutuksen jälkeen ns. Hyvän mielen herkkuna ja "palautusjuomana", ainakin minun käyttämä mash on myös hyväksi hevosen mahalle ja antaa lisäravintoa karvankasvun aikaan, ja mainostaa ainakin toimivan juuri hyvänä palautusjuomana liikutuksen jälkeen.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   22.9.21 14:41:46

Muoti-ilmiö. Se että hevonen juo siinä sadasosasekunnissa 20 litraa ei vaikuta yhtään mitään, se tulee suoraan läpi imeytymättä. Ihmisenkin pitäisi juoda vähän mutta usein, kokeilkaa itse juoda 2 litraa vettä kerralla ja katsokaa kuinka nopeasti pitää päästää ne toisesta päästä ulos? Niinpä.

Rohkenen epäillä kannattavuutta myös tuon ähkyn suhteen, eihän ne juo jos tottuvat aina juomaan herkkuna. Jos niitä ei ole siihen opetettu, voi hätätilanteessa jopa upota hieman maustettu vesi.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: pöp 
Päivämäärä:   22.9.21 15:08:42

Ollaanpa kerkeästi tuomitsemassa muoti-ilmiöksi.

Ummetusähkyjä on ollut viime talvena ainakin meillä päin todella paljon, hevosen juomisen seuranta on perushevosenhoitoa. Monet hevoset juovat huonosti ja Mashilla tai jollain muulla herkutettu vesi on helppo ratkaisu siihen.

Itse juotan reissussa herkkuvesiä, hevonen juo vieraassa paikassa huonosti.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   22.9.21 15:31:05

"Rohkenen epäillä kannattavuutta myös tuon ähkyn suhteen, eihän ne juo jos tottuvat aina juomaan herkkuna. Jos niitä ei ole siihen opetettu, voi hätätilanteessa jopa upota hieman maustettu vesi."

No mulla nuo hevoset taas alkoi juuri sen jälkeen juomaan paremmin myös puhdasta vettä. Sitä ennen oli molemmat tosi vähä-juomaisia (pystyttiin seuraamaan juomista). Eli minä en allekirjoita tuota, ettei sitten juo puhdasta vettä, jos saavat mashia.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Ymmärrys 
Päivämäärä:   22.9.21 16:05:01

Aika erikoista että hevosten juottamisesta voi joku tehdä ongelman? Itse olen juottanut jo vuosia kevyenkin liikutuksen jälkeen ja ihan vapaa päivinäkin. Ainoat joita tämä tuntuu haittaavan on hieman laiskat kanssaihmiset.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   22.9.21 16:15:22

Hevosen on hyvä osata juoda vettä tarjottuna, hieronnan, leikkauksen, ähkyn, kisareissun, pakkasen, helteen ym. yhteydessä. Toiset voi olla niin ahneita että juovat mash vettä ekasta kerrasta alkaen, toiset joutuu opettamaan. Toisille voi olla tarkkaa, paöjonko, minlä lämpöistä ja mistä astiasta. Itse haluan et juominen on kunnossa ja hevonen juo kun vettä tarjotaan.
Itse tarjoan mash veden 3x viikossa, eli aina hiki treenin yhteydessä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   22.9.21 16:17:18

"Se että hevonen juo siinä sadasosasekunnissa 20 litraa ei vaikuta yhtään mitään, se tulee suoraan läpi imeytymättä. "

Kyllä hevoselle on luonnollisempaa juoda harvemmin ja reilusti kerralla. Villihevosetkin (eivät nämä vielä kovin kauas ole eriytyneet) menevät erikseen juomaan sopivaan paikkaan, ja sitten taas etsivät ruokaa pidemmän aikaa, eivätkä hörppäile vettä joka suupalan jälkeen.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.21 17:39:05

Öh // hevonen ei ole sama asia kuin ihminen. Hevosen ei tarvitse juoda koko aikaa vähän vaan se voi juoda päivän määrän 40l parissa kerrassa. Hevosen suolisto on ihan erilainen kuin ihmisen, se on noin yksilöstä riippuen 30-35m pitkä ja ihmisen 5-7m, eli hevosen suolisto on noin kuusi kertaa pidempi kuin ihmisen. Ja hevonen luonnossa käy juomassa vain muutaman kerran vuorokaudessa, eli se voi hyödyntää suurempiakin määriä kerralla.

Onko pelkkää mutuilua että hevonen vähentää juomista, jos sille kerran päivässä tarjoaa makuvettä? Meinaatteko oikeasti, että jos hevonen saa kerran päivässä makuvettä niin sen ymmärrys riittää siihen että se ei juo janoonsa tavallista vettä vaan odottaa omistajaa juottamaan parempaa? :D

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.9.21 17:41:35

Eläinlääkärin määräyksestä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.9.21 19:44:15

Vastaan viivalle: kyllä, se hevonen vähentää tavallisen veden juomista. Hevonen on kuin lapsi, joka oppii juomaan kokista. Joka päivä kokista. Lapsi alkaa odottaa kokista. Ja hevonen mashia.
Hevonen ei ole kameli. Se ei juo vain kerran päivässä. Sen ei tarvi juoda koko ajan, mutta jos hevonen saa valita, se juo ruuan päälle ja liikunnan päälle. Se elää sillä isolla ämpärilläsi maskit, mutta se voisi paremmin, jos joisi tasaisemmin. Vaaralliseksi homma muuttuu kun sitten joku päivä se ei saakaan sitä mash-vettä. Mutta hei, siitä huolimatta ne ei saa heti ummetusähkyä ja kuole pois...

Mutta kuten on jo monesti todettu: muoti-ilmiö, jossa ymmärtämättömät ihmiset kuvittelevat tekevänsä oikein.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   22.9.21 19:54:44

Esimerkkinä tämä mash https://www.racing.fi/tuotteet/taeydennysrehut/racing-mash-381/ , kuinka moni harrastehevosen, ponin omistaja miettii muuta kuin juomista - Syljellä on tärkeä tehtävä mahalaukun toiminnassa.
Hevosen syödessä suussa erittyy runsaasti sylkeä. Syljen tehtävä on neutralisoida mahalaukun ja suoliston happamuutta. Luonnossa hevonen on tottunut syömään hiljalleen lähes koko ajan, käyttäen syömiseen noin 16 tuntia vuorokaudesta. Mahalaukku ei siis missään vaiheessa ole kokonaan tyhjä. Mitä karkeampaa rehu on, sitä enemmän hevonen pureskelee ja erittää sylkeä. Noissa on törkeesti sokeria, jotta maistuvat ja ne tosiaan imastaan hetkessä pieneen mahalaukkuun etc...

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Sr 
Päivämäärä:   22.9.21 20:03:50

Mun hevoseni syö heinää ennen mash-litkun juomista ja myös sen jälkeen. Olisin varsin tyytyväinen, jos meidän heinän sokerit olisi samat kuin Racingin mashin.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   22.9.21 20:09:43

Mash on täydennysrehu, jota ei pureskella? Racing Mash on maittava, laadukkaista kuituraaka-aineista valmistettu täydennysrehu hevosille ja poneille.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: mässäri 
Päivämäärä:   22.9.21 20:19:12

Minulle tämä ei ole mikään muotivillitys vaan tietoisuuden lisääntymisen yksi tulos. Automaattijuottoa ei tule koskaan enää omille hevosille, tai jos tuleekin, niin ämpäri on lisänä. En mene mihinkään talliin johon en saa ämpäriä automaatin lisäksi - tallinpitäjän luonnollisesti EI ole koskaan tarvinnut ämpäristä huolehtia. Minä huolehdin kyllä.

Ummetuksia on nähty ja ne on tulleet liian vähästä juomisesta. Hevosten karsinan siivouksessa yksi asia on kusen määrän ja hajun seuraaminen. Kuinka moni tallinpitäjä/tallityöntekijä seuraa ja ilmoittaa omistajalle, että sun hevonen kusee liian vähän ja on vahvan hajuista? Sitten kyllä huomataan kun sitä paskaa ei enää tule ja hevonen on oikeasti kipeä. Merkit on tulleet asiaan jo aiemmin, mutta ei ole huomattu.

En juota turhaan, kovan hikoilun jälkeen ravureille ja talvisaikaan saavat kerran päivässä lämpimän vellin kun huomaan että juominen alkaa vähenemään.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   22.9.21 20:28:18

"En juota turhaan, kovan hikoilun jälkeen ravureille ja talvisaikaan saavat kerran päivässä lämpimän vellin kun huomaan että juominen alkaa vähenemään"
Tämä on siis ihan eri asia, kuin jatkuva jokapäiväinen harrastehepan "juottaminen".

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: mässäri 
Päivämäärä:   22.9.21 20:36:18

Joo on, mutta niitä ummetuksia on ollut sivusta seurattuna myös niillä harrastehevosilla. Etenkin sellaisilla joilla ei tehdä mitään. Juomisesta huolehtiminen olisi ehkäissyt ähkyn.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Skäbä 
Päivämäärä:   22.9.21 20:45:22

Juotan ratsastuksen jälkeen jotta varmasti saa tarpeeksi nesteitä. Ei juurikaan kiinnosta mitä muut ajattelee. Hepoillani ei ole ollut yhtäkään ähkyä, eikä tulekkaan ainakaan nesteiden puutoksesta :D

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 21:01:24

Löytyykö joku joka on juottanut hevoselleen mashia, mutta todennut että se pahentaa tilannetta?
Kun kaikki kommentit mitä luen juottajilta tuntuvat tukevan sitä, että mashin juotto lisää hevosten hyvinvointia. Kritiikki tulee enemmän mutuilijoilta, joista tuntuu että se on vain muotia ja huonontaa juomista.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   22.9.21 21:05:17

Voi sen mashin vaihtaa johonkin muuhunkin, neste on se mikä hevoseen halutaan mutta kun ei aina ilman lisämakua mene.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Pan 
Päivämäärä:   22.9.21 22:03:31

Oli muutama paha ummetusähky, jonka jälkeen otettiin rutiiniksi juottaa 15 l Mash-vettä päivittäin. Ei ollut yhtään ähkyä sen jälkeen. Juo myös vettä ulkona ämpäristä ja sisällä automaatista. Jos pääsee kuivumaan, ei juo mitään.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.9.21 22:12:20

Mulle tuli hoikka ja kuiva hevonen. Syö hyvin ja on terveeksi tutkittu. Aloin juottamaan 15 litraa mash - vettä päivittäin ja hevonen alkoi saamaan massaa. Jos jätän juottamatta niin tuntuu heti kuivuvan ja kylkiluut paistaa. On toki kilpaileva ravuri, joten hikoilee reilusti.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: :)( 
Päivämäärä:   22.9.21 22:13:21

Hepalla on ämpärijuotto karsinassa, josta voi hyvin seurata miten hyvin juo sisällä ollessa. Yleensä en juota mitään extraa, mutta jos ämpäri on täynnä niin annan yleensä ämpärillisen mash vettä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.21 07:52:09

Mashin seassa menee helposti myös suolaa, jolloin hevonen sitäkin varmemmin juo vielä sitä normivettä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Hu 
Päivämäärä:   23.9.21 08:40:39

Heppa ähkyili minulle tullessaan , ummetusähkyä. Sen jälkeen juottanut joka päivä jo kuus vuotta mashvettä/ lesevettä jne ämpärillisen. Ei haittavaikutuksia. Ei ähkyjä enää myöskään. Kisoissa toimii myös kun saan extrajuotettua ennenkin jo varastoon jo siellämei vesi kelpaa. Juo vettä lisäksi ämpäristä hyvin , paukkupakkasilla huonommin jolloin saan taas lisää nestettä näin

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Nekku 
Päivämäärä:   23.9.21 08:56:10

Minulla on vanha hevonen, joka on aina ollut huono juomaan ja kuivuu helposti. Joten juotan mash-vettä ja lisään sinne merisuolaa, jotta säästyttäisiin juomattomuuden aiheuttamilta ongelmilta. Tälle on myös joskus liotettu heiniä sen vuoksi, että sokerimäärä alentuisi ja nestettä saataisiin sisään enemmän. Juotan sokeritonta mashia, koska se ei käy niin kovasti hampaiden päälle kuin esim. Melassi.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.21 09:10:44

Mä huomaan hevosestani heti, jos se ei juo tarpeeksi. Talvella ei oo niin suurta ongelmaa, mut keväästä syksyyn ei riitä pelkkä vesiautomaatin vesi.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.9.21 09:25:35

Mun hevonen on surkea juomaan, ja kyllä, seurasin tätä ämpärijuotolla koko viime talven ennen kuin rupesin mashia juottamaan. Ämpärillinen mash-vettä lenkin jälkeen auttaa tasapainottamaan tilannetta vähän eikä ht.netin raati mielipidettäni muuta.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Oot... 
Päivämäärä:   23.9.21 09:35:02

Ymmärrän kyllä miksi mashia juotetaan, mutta en ymmärrä miksi joitain hiertää se että joku välittää hevosestaan ja varmistaa hevosensa hyvinvointia juottamalla mashia.....

Ymmärrän jos puututaan hevosta vahingoittavaan tapaan, mutta että hevosen hyvinvointia lisäävään tapaan?? Jos sinä et välitä hevosestasi, se ei tarkoita etteikö joku muu välittäisi omastaan..

Ps. Mash ei vähennä muun veden kulutusta ja vaikka jäisi mash joku päivä väliin, hevonen on juonut ihan normaalisti. Tämä 10v kokemuksella eri hevosten kanssa.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Kaikkea sitä 
Päivämäärä:   23.9.21 09:46:06

Ei uskoisi että ollaan hevospalstalla :D Toisaalta kun livenäkin katsoo miten osa pitää ja kohtelee hevosiaan niin onko keskustelun anti ihmekään. Harmi kun hevonen ei valita omistajaansa. Peukku mashin juottamisen puolesta, toivottavasti yhä useampi ymmärtäisi hyödyt.

LähettäjäYmmärrys

Päivämäärä22.9.21 16:05:01

Aika erikoista että hevosten juottamisesta voi joku tehdä ongelman? Itse olen juottanut jo vuosia kevyenkin liikutuksen jälkeen ja ihan vapaa päivinäkin. Ainoat joita tämä tuntuu haittaavan on hieman laiskat kanssaihmiset.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   23.9.21 10:02:06

Ihan hyvä ”muoti” ilmiö meillä meni kesällä tukkoon tuli ell akuutisti yöllä avaamaan tukoksen nyt sitten juotetaan tälle kaverille greenlinea turvotettuna....

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   23.9.21 10:25:46

Voisiko nämä mashia vastaan olevat kertoa miksi ei saisi juottaa? Mitä haittaa hevoselle on juoda?

Mulla todella huonosti juova hevonen ja mash on pelastus tähän. Ei saa sitä litra tolkulla mutta desi 10litraan vettä ja juotan muutaman kerran päivässä. Meillä on ollut aikaisemmin etenkin talvisin ähkyjä ja vaikka suolaa on syötetty ei heppa ole ymmärtänyt juoda. Kakka on usein kuivaa ja nyt muuttunut normaalimmaksi. Myös useampi ell (oma sekä päivystävä) on sanonut, että on tärkeää seurata juomista ja lisäjuottaa. Onko jollain hötö ammattilaisella tähän sanottavaa? Uskon ennemmin oikeaa ammattilaista kenellä on oikeaa tietoa kuin täällä sellaisia, jotka sanovat vain oman mielipiteensä ilman kunnollisia perusteluja. Se hirveä määrä energiaa joka desistä tulee on vähemmän kuin se, että punnitsematta heitätte hevoselle määrän x heinää. Perus mashissa on energiaa 12,2MJ/kg ja heinässä voi olla 9-10MJ/kg. Litrassa mashia on energiaa noin 8,17MJ/kg, koska painaa 670g. Eli vastaa noin kiloa heinää tai alle. HIRVEÄÄ!

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   23.9.21 10:28:25

Pakko sanoa tähän pureskeluun vielä. Tarvitsevatko teidän hevoset väkirehuja, jotta pureskelevat ja tuottavat sylkeä? Eikö ne syö heinää ollenkaan?

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: vanha hevostelija 
Päivämäärä:   23.9.21 10:32:51

L: mun teoria on se, että on joitain tiettyjä asioita, mitä hevosihmiset vaan oppii toistelemaan kuorossa. Kun yksi sanoo jotain nasevaa, on helppo toistaa kyseenalaistamatta ja poikkeustilanteita ymmärtämättä sitä samaa, ilman että on edes omakohtaista kokemusta. Esimerkkejä:

1. Mash-veden juotto: "Trendijuttu, hevonen lakkaa juomasta normaalia vettä, kun oottaa vaan herkkuvesiä".

2. Hevosen viilentäminen vedellä helteellä: "Hevosesta pitää kyllä ottaa hikiviilalla vesi pois helteellä, koska jos sen vie laitumelle märkänä, vesi selässä alkaa kiehua ja tulee palovammoja".

3. Hevonen oireilee ihan mitä tahansa ihan millä tavalla tahansa: "Oothan hiekkakuvannut? Sillä on varmasti hiekkaa mahassa".

4. Hevosta koulutetaan ruokapalkalla: "Tuolla tavalla saadaan vaan aggressiivisia hevosia, jotka hermostuu kun odottavat koko ajan ruokaa".

5. Heinätin: "Hevoset ramppaa hermostuneina tarhoissaan, kun odottavat heinättimen kolahdusta, eivätkä ikinä saa mahaansa täyteen".

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Tami 
Päivämäärä:   23.9.21 10:46:20

Mulla on ollut tämä muoti-ilmiö käytössä jo vuodesta 1998. En näe mitään syytä, miksi lopettaisin hyväksi toteamani rutiinin.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Kää 
Päivämäärä:   23.9.21 11:55:06

Ai että hevoset lakkaavat juomasta tavallista vettä, kun saavat mashia? Ihme että ravurit osaavat juoda ihan tavallistakin vettä, vaikka niille on jo vuosikymmeniä annettu treenien ja starttien päälle melassivettä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   23.9.21 13:09:29

Hevoseni on varsinkin rauhoituksen jälkeen juonut huonosti ja saanut sitten ähkyoireita seuraavana päivänä

Kokeilen joka päivä ihoa ja katson että onko kuiva vai ei. Varsinkin kesällä jos oli vähän kuiva niin juotin ennen ja jälkeen noin 10-15 litraa

Siitä kun ei haittaa ole

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   23.9.21 13:17:28

Ensin vouhkataan, että hevosten pitää saada elää mahdollisimman lajinomaista elämää ja sitten niitä juotettaan kaikenmaailman makuvesillä. 99% tämän maan harrasteratsuista on niin kevyellä työllä, että veden joukkoon on tarve aika-ajoin heittää korkeintaan hyppysellinen suolaa.

Treenissä olevat ravurit on asia erikseen.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.21 13:52:36

"Lähettäjä: Tami
Päivämäärä: 23.9.21 10:46:20

Mulla on ollut tämä muoti-ilmiö käytössä jo vuodesta 1998. En näe mitään syytä, miksi lopettaisin hyväksi toteamani rutiinin."

Oot vaan edellä näitä kivikaudella eläviä "minä en tollasta juota, kun ei oo ennenkään tarvinnu". Olet ollut muodin edelläkävijä ;) Olen itse liittynyt tähän "muotiin" vasta hiljattain kun ell suositellut.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Bbb 
Päivämäärä:   23.9.21 15:37:02

Vanha hevonen ei juo kylmää vettä talvella riittävästi. ”Kyllä se vettä osaa juoda jos on jano” kokeilu tuli maksamaan reilu 500€ ell-kuluina. Nyt varmistan mash-vedellä että saa varmasti riittävästi nestettä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.21 19:23:22

Minulla kolme ensimmäistä hevosta pärjäsivät kaikki ihan hyvin ilman lisäjuottoa vaikka olivat kovassakin treenissä. Nykyinen on laiska juomaan oli treenissä tai ei, juottamaan rupesin muutaman vuoden omistajuuden jälkeen. Kesällä oli ollut pariin otteeseen vähän kuivuus ummetusta aiemmin ja talvellakin helposti oli lanta tosi kuivaa ja kovaa. Jäi käyttöön tuo juotto jokapäiväiseksi. Ennen juotiin erillisen ämpärin, mutta nyt teen mössöjen sijaan sille pirtelön. Saa siis mashia päivittäin johon sotken kivennäisen ja lisävitskun talvella + suolan tarpeen mukaan. Ämpäri täyteen vettä sen sijaan että turvottaisin kiinteäksi puuroksi. Kaadan koko ämpärin ruokakuppiin ja ryystää sen tyhjäksi. Näin voi ainakin olla varma että ratsastuksen jälkeen sai ainakin sen ämpärillisen vettä. Juo kyllä itse automaatista ihan normaaliin samaan tapaan kuin ennen, eli ei ole lopettanut tai vähentänyt sen käyttöä. Maha pysynyt paremmassa kunnossa.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.21 19:26:47

Se on meillä vain mauste lisäjuottoon talvella. Riitti yksi ähky. Laitan ihan vain desin isoon 20 litraan lämmintä vettä, niin koko ämpäri tyhjenee. Liikutuksen jälkeen annan sen siksi kun satun silloin liikutuksen yhteydessä olemaan tallilla. Liikutuksen kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.21 20:05:17

silloin 80-luvulla sitä kutsuttiin melassivedeksi, siihen tuli 15litraa vettä, puoli litraa melassia ja kourallinen merisuolaa. 90- luvulla hifistelijät nakkas sinne elektrolyyttijauhepussin.

Hevosen juomisesta on kyllä murehdittu niin kauan kun hevosta on kotieläimenä pidetty.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.21 20:25:19

Lisäjuotto ei mullakaan ole mitenkään tekemisissä liikutuksen kanssa, joutohevonen kun on. Lisäjuotto mashilla on yksi ainoita asioita, josta en ole loputtomallakaan järkeilyllä keksinyt mitään huonoa tai haitallista (kun en itse ainakaan juottovettä sillä mashilla mitenkään kyllästä). Otan toki kiinnostuneena vastaan esimerkiksi tutkimustuloksia tai muuta faktaa tämän muotijuoton haittavaikutuksista, kun joku kritiikkiäkin kaipaili :) Haastava keksiä kritiikkiä asiasta, josta ei haittavaikutuksia ole omalle kohdalle tullut.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Pah 
Päivämäärä:   23.9.21 20:43:04

Ainut keino, jolla saan hevosen syömään lisäravinteet, elekrolyytin, suolan jne. Muuten ei mene vaikka päällänsä seisois.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.21 06:09:50

Jotta hevonen saisi riittävästi nestettä. Lisäksi itse laitan mashin (meillä pellavarouhe+vehnälese eli ei tarvitse olla mitään kaupan hienoa säkkirehua) joukkoon myös suolan sekä biotiinin. Muuten ei syö "mössöjä" ni jauheet helppo sotkea tuohon velliin.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.21 06:22:41

Meillä ainakin hevoset juovat paremmin Mash-veden kanssa myös puhdasta vettä.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: Mash 
Päivämäärä:   24.9.21 07:27:22

Mä juotan hepalleni mashin treenin jälkeen siksi, että
* varmistan että se juo
* annan samalla elektrolyytit
* palkitsen sen treenistä
* on osa hepan päivittäistä energiatarvetta
* koska mä voin :)

Mashissa ei ole mitään pahaa.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: 33 
Päivämäärä:   24.9.21 08:03:54

Itse juotan aina ratsin päälle huolimatta siitä oliko kevyt ratsi vai ei. Saa mehun mukana magnesiumia ja vitskuja mitä ei illan kuivarehussa söisi. Siitä tullut vähän tapa. Saapahan hevonen lisää juotua ja ikäänkin pieni palkinto treenin päälle. Siitä ei kuitenkaan ole mitään haittaa hevoselle että se juo 20l extraa ja saa siinä 2dl kuivamittana mashia joka on vähäsokerista.

  Re: Miksi mashia juotetaan?

Lähettäjä: 33 
Päivämäärä:   24.9.21 08:04:44

Tai ei se ämpäri kyllä ihan 20l ole mutta jotain 15l

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.