Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.4.21 11:38:14

Olen tässä miettinyt, että tunnen monia perheitä, joilla on kotitalli. Näillä tosin ei ole kovin tavoitteellista ollut harrastus aiemminkaan, mutta eivät juuri ratsasta. Kaikki aika ja jaksaminen menee tallitöissä ja sitten ei varmaan ehditä ratsastaa ollenkaan. Mietin, että häviääkö lajin ja harrastuksen mielekkyys, jos hevoset ottaakin omaan pihaan. Kun tallipaikka on ulkopuolisella, tulee kuitenkin irtauduttua kotoa ja näkee myös muita ihmisiä talleilla.

Kerran vuokrasin tällaiselta kotitallilta hevosta ja toisinaan oli aika yksinäistä, kun ei harrastuskavereita siinä muodostunut, kun ei siellä käynyt kukaan :D

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.4.21 11:42:25

Voi hävitäkin, riippuu ihmisestä. Kotipihassa olet vastuussa hevosista 24/7 etkä voi noin vaan lähteä reissuille, vaan pitää hommata joku joka tietää hevosista jotain hoitamaan niitä. Jos ruokinta on muuta kuin säilöpaali isketty keskelle peltoa ja pitopaikka muu kuin pihatto josta otetaan traktorilla kerralla enemmän, niin joudut käymään tallissa monta kertaa päivässä ja siivoamaan kakkaa päivittäin.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.21 11:52:21

Tosiaan riippuu ihmisestä. Mutta kannattaa tosiaan miettiä miten saisi tehtyä kaiken mahdollisimman helposti. Jos kaikki on hankalaa ja raskasta, tylsistyy varmasti äkkiä ja hevosen pito on vaan raatamista.
Esim meillä karsinoista ovi suoraan lantalaan. Päivällä ovat vapaalla heinällä, paali tarhassa.
Vesiletku tarhalle, ei tarvitse kantaa vesiä. Talvella vanha puulämmitteinen vesipata --> ei tarvitse kantaa lämmintä vettä jatkuvasti.
Kesällä ovat pihatossa, siivotaan kyllä päivittäin. Mutta eivät sitä juurikaan vessana käytä, vaan lepopaikkana.

Aiemmin kun asuin vielä porukoilla, oli tilat huonommat ja hevosenpito oli raskasta ja uuvuttavaa. Omilleen muutettuani oli hevoset hetken täyshoidossa, tuli käytyä tallilla aika vähän, välillä vaan pari krt viikossa. Jotenkin se lähteminen sinne oli aina hankalaa. Sitten ostettiin miehen kanssa talo maalta ja vanha navetta muokattiin hevosille sopivaksi. Vuoden päivät ollut, eikä kertaakaan ole vtuttanut lähteä talliin, edes silloin kun sataa räntää kaatamalla :D

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Lv 
Päivämäärä:   11.4.21 12:09:33

On se välillä yksinäistä.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.4.21 12:15:54

Jos tykkää porukassa harrastamisesta ja nimenomaan hevosen kanssa puuhaamisesta, kotitalli on yleensä kaikkea muuta. Täysihoitotallilla suurin osa tallikäynnistä kuluu nimenomaan hevosen kanssa (hoito, ratsastus, ruokinta) ja aika paljon vähemmän muuhun (karsinan/tarhan siivoaminen, jos ei kuulu sopimukseen) ja paikalla on monesti ihmisiä, joiden kanssa jutella ja lähteä vaikka maastoon.

Kotitallilla ei yleensä ole muita ihmisiä, ellei itse järjestä seuraa itselleen ja aikaa menee kaikkeen siihen, minkä tallin henkilökunta tekee täysihoitotallilla. Harrastuksen muoto todellakin muuttuu.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: tii 
Päivämäärä:   11.4.21 16:09:26

Se riippuu monesta asiasta.
Onko yksin, puolison kansssa, onko perhettä ja onko perheestä apua, vaiko enemmän vain vastusta lisää.
Jos on mahdollista muilla teetättää tai tuotattaa paikalle heinät ja kuivikkeet valmiiksi ja vielä ulkoistaa lantalan tyhjennyksen ja ehkä sen maahan muokkaamisenkin, se antaa aikaa ja jaksamista lisää .
Tarhojen ja kentän kunnossapito vaikkakin on koneella, ottaa sekin aikaa melko paljon.

Sitten oma työ, jos ei ole mahdollista elää sitä ilman ;)

Pihan ja talon sek pihapiirin hoitaminen,jos ei halua asua läävässä, vaatii suunittelua, työtä ja hiukan aikaa sekin.
Sitten tietty oma harrastus, jos haluaa kulkea valmennuksissa ja kisoissa, on oltava sitä varten kuljetuskalusto + eläinlääkärikäynnit tietty.
Pikkkutalilla ei usein köydä paikanpäällä edes rokottamassa ja luotettava kengityspalvelu hyvä löytyä myös alle 100 km etäisyydellä.

Puntarissa on monta asiaa.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.21 16:12:55

Siitä se vasta alkoi

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   11.4.21 16:15:00

Minusta oma talli on ainoa minulle oikea tapa harrastaa. En voisi sietää sitä, etten saa touhuta rauhassa. Talli ei ole minulle mikään seurustelupaikka, jossa tavataan kavereita. Lisäksi olisi kamalaa joutua jakamaan talli jonkun ärsyttävän ihmisen kanssa, jonka hevosenpito ei vastaisi omia hyvän hevosenpidon vaatimuksia.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Maalla 
Päivämäärä:   11.4.21 16:29:18

Minulla harrastus on muuttunut entistä rakkaammaksi kotitallin myötä <3.

Rakastan sitä, että saan puuhailla hevosteni kanssa omien aikataulujeni mukaisesti miten haluan ja järjestää tallin sekä varusteet haluamallani tavalla. Saan päättää miten ja paljonko hevoseni syövät ja ulkoilevat. Ei tarvitse varoa suututtamasta tallinomistajaa jos vaikka joskus lantakasa unohtuu pesarille. Ei tarvitse kuunnella tallijuoruja.
Saan ottaa lapset mukaan talliin puuhastelemaan jos haluan. Säästyypä vielä rahaakin, ei olisi varaa pitää useampaa täysihoidossa.

Ratsastan vähemmän kuin aiemmin per viikko mutta johtuu kyllä enemmän elämän ruuhkavuosista lasten synnyttyä kuin kotitallista. Lisäksi nautin hevosten kanssa oleskelusta ihan eri tavalla. Jopa tarhan siivoaminen tuntuu vähemmän työltä kun sen saa tehdä haluamassaan tahdissa ja tavalla.

Mutta olenkin introvertti ja täytän sosiaalisten kontaktien tarpeen muualla kuin tallilla. Ja meillä myös lapset ja puoliso jonkun verran hevoshommissa mukana vaikka päävastuu onkin minulla.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   11.4.21 16:34:22

Mulla on kokemusta molemmista ja täysihoitotalli sopi lopulta minulle paremmin. Jos tykkää nikkaroida, korjata, rakentaa, aurata ja hoitaa tiluksia, oma talli on tosi hyvä vaihtoehto. Jos sen sijaan ei pidä sellaisesta tai edes osaa, on parempi keskittyä pelkästään hevosiin ja pitää omaansa vieraalla.

Se sitovuus ei minulle ollut koskaan ongelma, olen niin kotihiiri. Mutta kyllä, niin siinä kävi, että laiskistuin ja hevoset jäivät pihankoristeiksi, kun ne olivat omassa pihassa. Olin vaan jotenkin niin loppu sen kaiken oheistoiminnan jälkeen päivisin, ja allergia oli tosi pahana jatkuvan heinän käsittelyn vuoksi. Ratsastaminen vaan jäi.

Kaikille ei suinkaan käy niin, ja on monia joille oma talli on paras ja ainoa vaihtoehto. Minä ja hevoseni voimme nyt paremmin, kun olemme ammattitaitoisen täysihoitotallin asiakkaina.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.4.21 17:21:37

Lapsiperheessä ainoa tapa pitää kiinni hevos harrastuksesta, kun lapset on liian pieniä täyshoito tallille mukaan

Riippuu siis tavoitteistasi

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Kotoilija 
Päivämäärä:   11.4.21 17:52:24

Riippuu. Hevosammattilaistaustalla on aika helppo lähteä pitämään hevosia kotona kun askareet hoituvat organisoinnilla. Jos ei ole koskaan joutunut opettelemaan karsinan siivoamista viiteen minuuttiin, menee moni muukin homma helposti siihen ettei niitä hevosia ole aikaa kuin katsella. Lisäksi kuvitellaan, että pitää olla jokin pakonomainen rutiini päivästä toiseen. Hevoset 6 ulos, sisään sitten 23 jotta saavat olla ulkona paljon... mitä järkeä? Järkevintä on tehdä hyvä pihatto jolloin voit lähteä hevosten ääreltä vaikka klo 18 ja tulla aamulla sitten kun heräilet.

Mulle tämä on ainoa tapa pitää hevosia vaikka täysihoidossakin olen viihtynyt. Päivät ovat erilaisia juuri sen mukaan mitä päivä noin muuten sisältää. Reenattavia hevosia, voivat olla lähes vapaalla heinällä. Treeni/ravipäivinä tehdään vain välttämättömät muut hommat, hevosten vapaapäivinä sitten siivotaan tarhoja, kengitetään, kuivitetaan karsinoita, haetaan heinää jne.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Miettii 
Päivämäärä:   11.4.21 18:21:34

On vähän tuuristakin kiinni ja minkälaisia hevosia on. Kun päivän siivoaa ja ruokkii, sulattelee vesiputkia pakkasella, illalla onkin hevosella ähky ja aamulla toisella, eläinlääkärit eivät ensin suostu tulemaan, sitten tulee joku päivystäjä kaukaa, eikä silti osaa hoitaa. Ei siinä ensimmäiseksi mieti seuraavana päivänä ratsastusta.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.21 18:24:43

Kyllä mulla jäis ratsastamatta ihan varmasti, jos ottaisin kotipihaan. Ja tylsistyisin muutenkin kuoliaaksi hinkatessa yksikseni jotain mutapeltoa ympäri. Maastovaihtoehdotkin jossain keskellä ei mitään on tyyliin sama tie joko toiseen tai sitten toiseen suuntaan.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Wwe 
Päivämäärä:   11.4.21 18:33:36

Moni kotipihaan ottava hinkkaa sitä samaa kenttää päivästä toiseen ja mihinkään muualle ei pääse. Että mielenkiinto harrastukseen säilyisi, täytyisi olla myös hyvät maastot kotipihasta käsin.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   11.4.21 19:31:30

Jos otat kotipihaan, niin systeemit kannattaa miettiä
jo ennen hevosten tuloa mahdollisimman toimiviksi, jotta aikaa jää muuhunkin kuin paskan lappamiseen ja paikkojen korjailuun.

Kunnon tarhat, aidat, pihalta/sääsuoja ja vesipiste lähelle tarhoja niin helpottaa jatkossa arkea.
Ja halvalla ei saa hyvää...

Vapaa heinä vapauttaa myös omistajan aikaa ratsastamiseen.

Itsellä on kotona kenttä 30x50,
pienehkö maneesi 15x40 ja tarvittaessa 25km säteellä on useampikin täyspitkä maneesi vuokrattavissa.
(Toki silloin pitää olla oma kuljetuskalusto).

Viikonloppuisin uudet paalit tarhoihin ja päivittäin raikkaat vedet tarhoihin (2kpl).
Tallitöihin menee arkena max.30-45min, eli hyvin ehtii
ratsasella :))

Minulle tämä on ”hohdokkain” tapa harrastaa, vaikka välillä toki on yksinäistä ja rankkaakin, niin en voisi kuvitellakaan palaavani täysihoitotalliin.

Ah, tämä oma rauha !

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.4.21 20:16:37

Lompakko pitää olla lyönnissä, jotta saa paikat alun alkaen sellaiseen kuntoon, että perushoidossa ei mene mahdottoman kauaa eikä homma ole alkeellista kylmän kantoveden raahaamista kurassa ja pimeässä. Harrastuksen mielekkyys katoaa äkkiä jos tunteja menee hukkaan sen takia, ettei ole ollut rahaa panostaa kunnon puitteisiin. Ei tarvitse olla luksusta, mutta perustoimivaa.

Kunnollinen talli, isot, valoisat karsinat, ilmanvaihto kuntoon. Oma tila varusteille, mieti loimien kuivatusmahdollisuus. Tila rehuille, avatun heinäpaalin kanssa on kamala ährätä pihalla sateessa mutta sisällä tallissa se taas sotkee ja pölyttää. Kuivikkeille paikka, lantalaan järkevä matka. Hyvät, ergonomiset työvälineet.

Hyväpohjaiset tarhat (tarvitaanko salaojitus?), kunnolliset aidat ettei hevosista tarvitse huolehtia kun on itse töissä. Tarhaan katokset. Kunnolliset, valaistut kulkureitit, riittävän leveät myös koneille.

Oma kuljetuskalusto on ihan selviö jos hevoset ovat kotipihassa, tai ainakin pitää tietää mistä saa hätälopetuksen nopeasti tarvittaessa, jos on jo etukäteen päättänyt ettei hevosia hoideta jos loukkaantuvat eivätkä pärjää kotihoidolla.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Pien 
Päivämäärä:   11.4.21 20:57:12

Hohdokkuus kyllä häviää jossain vaiheessa mikäli sellaista on ollut. Mutta jos työmäärä pysyy kohtuullisena ja hevosten hyvinvointi ei kärsi niin itselleni se oli paras mahdollinen tapa olla hevosten kanssa.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.4.21 21:21:02

Hohdokkuudesta en ole huolissani, sitä ei ole ollut koskaan, enkä pidä tärkeänä.
Muutoin, hevoset on nyt omassa tallissa ja se tuntuu hyvältä. Saa vaikka tohvelit jalassa käydä iltaruokkimassa ja tietää koko ajan, miten hevoset hoidetaan ja ruokitaan, sehän riippuu ihan itsestä tai onko kotona muita hevosten hoitoon osallistuvia. Aidat on niin hyviä kuin olet ne tehnyt ja huollat, tarhassa on vettä talvellakin, jos viet sitä sinne, ruokinta on niin usein, kun itse järjestät ym.
Työlästä toki, mutta helppo ja nopea lähteä tallille ja ratsastamaan. Vetokalusto oltava joka tapauksessa valmennuksia ja kisoja varten. Hevosten terveyttä myös helpompi kotona seurata. Hevosmiestaitoa tietty vaaditaan kotona pitämisessä.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.21 21:29:57

Päinvastoin. Tulee paljon suurempi hohto ja mielenkiinto kun ei taloudellisesti ole rajoittunut hevosten määrästä. Voi pitää nuoria koko ajan kasvamassa ja aina tulossa uutta. Tavoitteellisesti mielekkyys ehkä potenssiin sata verrattuna siihen että olisi rajoittunut vain yhteen tai kahteen hevoseen.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   11.4.21 21:59:19

Häviää... on ihanaa kun pääsee kotona olemaam aidosti vapaalla

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   11.4.21 22:12:43

Ei, jos kivat perustallitilat ja tarhat sekä hyvä kenttä. Itsellä ainakin useiden harrastusvuosien jälkeen kentän rakennus kasvatti huimasti motivaatiota. Valaistus tärkeä, eikä mutatarhoja

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.4.21 22:13:35

Vähän outoa tuokin, mitä joku ylempänä kirjoitti, että ei sitä mutapellon kiertämistä jaksa. Siis kuka on sanonut, että kotitallin pitää olla alkeellinen paikka, jossa ei ole edes kenttää? Ei kai sitä sitten jaksakaan, jos tykkää treenata eikä ole silti laittanut treenipuitteita kuntoon...

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.4.21 22:28:31

^Koska aikalailla 90% niistä on alkeellisia :D sitten on kanssa näitä hevosen hamstraajia ja "kasvattajia". Ei ehdi ratsastaa kun on 3 siitostammaa ja varsaa ja 4 ratsutettavaa 2 kuntoutettavaa ja tallikin pitäisi hoitaa. :/

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.21 22:35:16

Tuon verranhan menee päivätöiden lisäksi helposti, jos vaan ei tee asioista liian vaikeita, kuten monella tapana.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.4.21 22:44:34

X: Onhan se noinkin, mutta siinä tapauksessa kannattaisi omistajien katsoa peiliin ja miettiä, miten omilla päätöksillä voi vaikuttaa harrastuksen mielekkyyteen. Ei ole järkeä ottaa hevosia omaan pihaan, jos haluaa järkevät puitteet eikä niitä ole mahdollisuutta hankkia.

Minulle on tulossa juuri kisaheppa (heppoja) omaan pihaan. Siisti talli + pihatto -yhdistelmä, hyvin aidattu iso tarha, täysikokoinen koulukenttä, muutamia esteitä ja hyvät maastotkin. Pieni varasto heinille ja kuivikkeille, pienet mutta riittävät varustetilat. Ei pesaria mutta vesiletku ulkona. Ei ole luksusta mutta siistiä, idyllistä, toimivaa. En ottaisi, jos ainoa vaihtoehto olisi rämpiä valaisemattomassa mutapellossa lämppärillä. Siitä varmaan hohdokkuus katoaakin äkkiä.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.21 22:54:54

Sehän riippuu ihan siitä mistä tykkää. Jos tykkää sosiaalisesta puolesta, kotitallilla voi tosiaan tulla yksinäistä. Mulle taas ei olisi vaihtoehto pitää hevosia vieraalla, tallilla menisi joka päivä matkoineen se kolme tuntia, ja sittenkin saisi olla ripeä. Kotona lapset, koirat ja miestäkin olisi kiva nähdä joskus. Kotona mulla menee noin sama aika kaikkinensa, jos liikutan molemmat. Hohdokkuudesta en tiedä, ei tämä kovin hohdokasta ole koskaan ollutkaan, ja huolta hevoset aiheuttaa ihan järjettömästi. En tiedä olisiko huolta vähemmän jos olisivat täysihoidossa, onhan se mahdollista, koska silloin ei olisi yksin ”vastuussa”, ainakin jos olisi asiantunteva tallinpitäjä. Ja varmaan hierojia, kengittäjiä, klinikka-autoa jne helpompi saada kun muitakin asiakkaita, eikä tarvii parin hevosen takia ajaa kauas. Toki jos hoitoon ei olisi vieraalla tyytyväinen, voisi olla jopa stressaavampaa. Mutta meillä näin.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   12.4.21 00:49:47

No mulla on molemmista kokemusta. Omia ollut pihassa lapsesta asti, täyshoidossakin kivoilla talleilla vuosia elämäntilanteen vuoksi. Kotitalli voittaa 6-0. En kaipaa sosiaalista kanssakäymistä, riittää kun ajelee pari krt kk valmennuksiin tai kisoihin ja joskus saa maastoseuraa.

Minulla on tehnyt aina tiukkaa se täyshoitotallille lähtö. Töiden jälkeen olisi kiva olla kotona, mutta ei, lähteä taas ajamaan kun kotiin pääsee... Kun taas pari hevosta menee kotona aika kivutta kun systeemit ja tilat on toimivat ja omaa jonkinlaisen tukiverkon. Ikinä ei ole ollut ongelmaa saada paikalle kengittäjiä, hierojia, eläinlääkäreitä tmv.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   12.4.21 00:53:50

Niin ja lisään vielä, että enemmän minulla jäi hevoset liikuttamatta täyshoidossa, koska

a) Jos menee jostain syystä myöhälle, niin ei viitsi vieraassa tallissa joskus kymmeneltä illalla hiipparoida. Kotona voi lähteä ratsastamaan ja tallihommiin vaikka koska.

b) Jos aikataulu on tiukka, niin ei tule lähdettyä tallille ollenkaan. Kotona ehtii heittää pienen lenkin jos aikaa on vaikka tunti kaikkineen. Täyshoitotallissa on vasta päässyt perille ja roudannut kamat siihen tuntiin. Eli turha vaiva edes lähteä.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.4.21 01:37:26

En voi kun suositella kotitallia. Ihanaa kun ei tarvitse kuunnella kenenkään jatkuvaa draamailua, saa päättää omat aikataulut aivan miten haluaa ja hevoset hoidetaan aina hyvin. Myös oppii tuntemaan aidosti omat hevosensa ja tietää miten ne syö, juo, paskoo ym. Kilpahevosia ollut aina niin täysihoidossa kuin nyt kotona jo pitkän aikaa, enkä vaihtaisi enää maneesitallille.

Ja harrastuksen hohdokkuus ei todellakaan ole kadonnut - valmennukset onnistuu kotona talvea lukuunottamatta, hevoset ovat onnellisia kun saavat olla paljon ulkona ja itse olen aivan super onnellinen kun saa aivan vapaasti päättää mitä tekee milloinkin. Ja minulla siis ei juurikaan itsellä ole apukäsiä, vaan teen tallihommat ja ratsastuksen päivätyön päälle. Ei tämä varmasti heikoille ole, mutta kasvattaa kyllä luonnetta ja ne ”turhat tekosyyt” loppuu siitä ratsastuksestakin kun hevoset on pakko liikuttaa vaikka tulisi vettä kuin Esterin perseestä. Ja tulee muuten hevosista monessa tilanteessa käyttäytyviä, kun ei voi aina paeta maneesiin. Ja meillä hyvät tilat ilman suurta lompakkoa, kentät, estekalustot, laitumet, tarhat ja hepat öisin tallissa kivoissa karsinoissa kesää lukuunottamatta. Varusteilla hienot tilat ja kaikille tavaroille turvallisesti paikkansa. Hevosten pitäminen kotona on myös super halpaa joka mahdollistaa kunnon valmentautumisen useamman kerran viikossa. Joten rahaa jää siihen oleelliseen eikä maksa joskus jopa puutteellisesta hoidosta muille.

Tämä nyt ehkä osittain kärjistetysti kirjoitettu, mutta en kyllä todellakaan allekirjoita että kotitalli olisi huono vaihtoehto. Mutta jollekin maneesissa juoruamista rakastavalle se ei kyllä varmasti sovi - jos itsenäinen tekeminen on kivaa ja onnistuu niin anna palaa vaan.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   12.4.21 05:47:35

Riippuu mitä oikeasti haluat. Jos tykkäät puuhata tallissa ja luoda hevosille hyvää elinolosuhdetta, on oma talli siihen paras. Mutta... jos haluta ratsastaa tavoitteellisesti, unohda koko juttu. Ratsastamaan pääset joskus ja joulun hyvässä säässä, etkä silloinkaan oikeastaan jaksaisi...

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   12.4.21 05:51:24

Oma talli ja sopii meille hyvin. Yksin ei tarvitse tehdä, vaikka vastuu onkin minulla. Saa syöttää juuri sitä heinää, mikä sopii hevosille, ruokkia hevosen tarpeen mukaan ei taulukoiden / laskurin (on tosin hyvä apuväline) Tärkeintä on se, että hevonen saa heinänsä ja vetensä, muu on sitten säätämistä.

Eikä tarvitse olla yksin, vaikka ovat omassa. Se on niin paljon itsestä kiinni, miten tutustuu lähitallien omistajiin. Sekä siitä haluaako tontilleen muita, jotka voivat myös silloin tällöin ratsastella jos vain halukkutta löytyy.

Ja liikutan hevoseni säännöllisesti, en tarvitse siihen seuraa, en perässäroikkujia enkä puhekaveria. Kun se seura voi olla sitä, että liikutustyyli on niin erilainen ja omani on hyväkuntoinen menijä. Voi mennä sen mukaan, miltä oma hevonen tuntuu.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   12.4.21 06:44:14

Ei hävinnyt hohdokkuus, mutta huomasin kyllä kaipaavani seuraa. Ratkaisin asian ottamalla toiselle hevoselleni ratsastajan, hän käy muutaman kerran viikossa, raha ei vaihda omistajaa, hän hoitaa hevosen ja auttaa halutessaan tallitöissä, minä saan seuraa ja liikutusapua. Huippumukava tyyppi.

En allekirjoita sitä että kotona hevosten pito olisi "superhalpaa" kuten joku edellä kuvaili, tallin, tarhojen ja kunnon kentän rakentamiseen paloi rahaa ja ylläpitoon menee edelleen useita satasia kuussa (en ole sellainen onnekas jonka "mies tekee ilmaista heinää omasta pellosta" ja "naapurisahalta saa kuivikkeet ilmaiseksi", vaan ostotavaran varassa ollaan).

Tykkään kuitenkin siitä että tallimatkoihin käytetty aika jäi itselle, vaikka perustöihin meneekin aikaa niin saan tehdä ne oman aikataulun mukaan, tiedän että hevonen saa tarhata riittävästi, että se saa juuri sitä heinää mitä haluan ja juuri niin paljon kuin tarvitsee jne. Kiirepäivinä tallityöt sujuvat tarvittaessa vikkelään, toisaalta vapaapäivinä on kiva siivota oikein ajan kanssa, ei tarvita erillistä salikorttia ;)

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.4.21 07:48:15

Mä en kyllä allekirjoita tuota ”Hmm” ”unohda tavoitteellisuus”. Me käydään talvellakin 2 kertaa viikossa maneesilla valmennuksissa, mutta joo talvella ei kotona kyllä kaikki onnistu. Mut se on aivan asenteesta ja halusta tehdä kiinni se, että antaako hevosten seistä koko talven jos kelit on huonot vai tehdä asialle jotain. Ainakaan oma ratsastus ei ole tästä kärsinyt. Tänäkin vuonna oli vain noin kuukauden ajanjakso milloin ei voinut tehdä hirveästi mitään muuta kuin kävellä ja sellainen jakso tekee myös hevosille hyvää välillä.

Ja meilläkin on ostotavaraa, eikä mitään saada mistään ilmaiseksi, mut kyl mä pidän halpana sitä 400-500€ kulua /kaikki hevoset/kk jos miettii et aiemmin oli kahdesta hevosesta vaan niiden ylläpito 1200€/kk mihin kaikki muu päälle. Meillä ainakaan sähköt ym. ei tee hulluja summia ja kiinteistö on velaton. Korjaustöihin ja isompi remppa sit asia erikseen, meillä talli on ollut ostettaessa ok kunnossa ja sen laittamiseen on mennyt lähinnä materiaalikulut.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   12.4.21 07:54:21

Mun hevonen muutti viime kesänä kotiin seuraponin kanssa. Hevonen asui aiemmin pienellä yksityistallilla, jossa tein vähintään oman hevoseni tallihommat 5-7 kertaa viikossa, sekä koko iltatallin muutaman kerran viikossa. Lomitin myös tarvittaessa kun tallinpitäjä oli reissussa. Tuolla opin aika hyvin siihen mitä kotitallin pito on, ainoana erotuksena että oma tallini on rakennettu paremmaksi versikoksi siitä edellisestä tallista, juuri esim. ei kantovesiä, heinäpaali katon alla, kuivikkeet matkan varrella, hyvät pohjat tarhassa ja kunnollinen kenttä valaistuksineen jonka voin hoitaa nyt itse niin hyvin tai huonosti kun haluan. Ymmärrän toki että täysihoitotalleilla ikänsä asuneella voi olla järkytyksiä matkassa jos suoraan ottaa kotiin :D

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.4.21 08:06:46

Kuten Täti totesi, jos ei ole minkäänlaista tuntumaa siihen, mitä se tallinteko oikeasti on, niin on kyllä karu herätys ottaa hevoset kotiin, vaikka olisi kuinka hyvät tilat. Perushommatkin ottaa kuitenkin aina sen oman aikansa ja vaivansa ja päälle tulee kaikki se, minkä tp nyt tekee sinun puolestasi eli lumien auraukset, nurmien leikkuu, kentän huolto, ympäristön siisteys ja kunnossapito jne.

Kotitallissa pito ei tarkoita luopumista treenauksesta, meillä käy säännöllisesti valmentajat kotona ja välillä käydään muualla treeneissä. Toki kun ei ole maneesia pihassa niin tosi paskalla säällä on isompi houkutus joko jättää tekemättä kokonaan tai vaan humputella nopeasti jotain.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   12.4.21 08:28:27

"Hepat kotiin". Yhden vuoden hevosta kotona hoitanut tiedät mistä tallivuokrassa
maksaa.
Töihin on mentävä ajallaan, eli heräät aikasimmin ja hoidat hevoset ennen aamukahvia.
Ja töiden loputtua menet siivoamaan ja hoitamaan hevoset.

Ja harrastat töiden jälkee pimeässä Lokakuun lopulta Maaliskuun alkuun.

Hyvä lämmitetyllä varustehuoneela oleva talli, hiekkatarhat ja valaistu kenttä
ovat ylellisyyttä kotitallilla.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: +pallo 
Päivämäärä:   12.4.21 08:36:27

Mua naurattaa varmaan ikuisesti täältä lukemani juttu suunnilleen samasta aiheesta kun joku sanoi että menee joka päivä pari tuntia pihattoalueen haravoimiseen :D :D

Siinä kiteytyy jotenkin juuri se miten tehdään kaikesta vaikeaa ja aikaavievää. Ymmärrän että paskat siivotaan alueelta mutta että haravoidaan vielä.. Itselläni ei olisi enää aikaa liikutella hevosia jos tekisin noin.

Muutenkin kaikenlainen, yleensä aloittelijoiden, kuvittelut että karsinaa siivotaan vähintään puoli tuntia kekoamalla kuivikkeet ja oottelemalla että kikkareet tippuu, tai että hevosia pitämällä pitää harjata päivittäin kauan.. siihen se aika menee ja hohto harrastuksesta kun " kaikki on niin työlästä ja aikaavievää".

Jos ei ole mitään käsitystä tallissa työskentelystä niin kannattaa jostain ensin se käsitys hankkia, ihan vaan ystävällisenä ohjeena. Se helpottaa myös kotitallissa. Ei ole mitään tolkkua siinä että sulla on 2-3 hevosta ja niiden karsinoiden siivoamiseen menee 1,5h!! Käytä se aika järkevämmin.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   12.4.21 10:08:37

"Lähettäjä+pallo

Päivämäärä12.4.21 08:36:27

Mua naurattaa varmaan ikuisesti täältä lukemani juttu suunnilleen samasta aiheesta kun joku sanoi että menee joka päivä pari tuntia pihattoalueen haravoimiseen :D :D

Siinä kiteytyy jotenkin juuri se miten tehdään kaikesta vaikeaa ja aikaavievää. Ymmärrän että paskat siivotaan alueelta mutta että haravoidaan vielä.. Itselläni ei olisi enää aikaa liikutella hevosia jos tekisin noin."

Juuri näin. Ihmetyttää, mikä tarve suomalaisilla on tehdä asioista niin kurjia! Jos kysyy hevosihmisiltä heidän harrastuksestaan tai vaikkei edes kysyisi, niin useimmat alkavat määkiä, että ei tässä ole mitään järkeä, rahat ja mielenterveys menee ja yhtään ei ole kivaakaan vaan suurin ilo on se, kun hevonen rouskuttaa rauhallisena heiniä. Ihan sama, ollaanko kotona vai vuokratallilla. Ja kotona pitäminen maksaa tietenkin vähintään 800 euroa per hevonen, koska omalle työlle pitää laskea palkka. Lisäksi sen 2-3 karsinan siivoukseen ja vesien laittoon menee kaksi tuntia ja lisäksi joka päivä pitää korjata aidat alusta loppuun ja haravoida kahden hehtaarin tontti kulmasta kulmaan, joten siinä menee 3 tuntia ja koskaan ei ehdi ratsastaa ja kaikki on p*skaa. Ja sitten kun kysyy, että miksi ihmeessä pidät hevosia, jos on noin kurjaa eikä edes ehdi ratsastaa, niin aina tulee jotain epämääräistä mutinaa, ettei ilmankaan osaa olla. Jokin ei nyt täsmää.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.21 10:13:46

Kotona voi tehdä asiat helpoksi. Tarhoissa vapaa heinä ja vesi, niin aamuisin ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin laskea hevoset ulos. Sen jälkeen voi lähteä töihin. Iltapäivästä sitten nopea karsinoiden siivous, ja hevoset sisään ja liikutukseen. Joku vielä ehkä takaisin pihalle ja joku jää jo kokonaan sisälle. Illalla karsinoihin heinät. Viikonloppuisin voi sitten puuhastella enemmän ja kiillotella paikkoja. En voi ymmärtää miten joku saa siitä niin hankalaa.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Muari 
Päivämäärä:   12.4.21 10:58:17

Lähettäjä: Lv
Päivämäärä: 11.4.21 12:09:33

On se välillä yksinäistä.

-Tämä on juurikin se paras osuus :) Kavereita käy välillä ja välillä saa toppuutella että saa olla rauhassa omissa homissa.

Sitten tietty oma harrastus, jos haluaa kulkea valmennuksissa ja kisoissa, on oltava sitä varten kuljetuskalusto + eläinlääkärikäynnit tietty.
Pikkkutalilla ei usein köydä paikanpäällä edes rokottamassa ja luotettava kengityspalvelu hyvä löytyä myös alle 100 km etäisyydellä.

-Aivan samalla tavalla kuljetaan omalla kalustolla kuin ennen vuokratallilta. Ja samalla tavalla eläinlääkäri ja kengittäjä käy kotitallilla kuin vuokratallillakin.

Sitten täällä mainittiin mutapellolla yksin ratsastelua ja putkien sulattelua ym.
Nämä kaikki kun tekee alusta pitäen kunnolla, oikein ja hyvin suunnitellen niin ei tällaista tapahdu.
Hevoset oppii tuntemaan aivan erilailla kun ovat kotona.
Onhan tämä sitovaa kyllä, tekemistäkin riittää vaikka kaikki on tehty kunnon materiaaleista ja suunniteltu toimivaksi. Mutta antaa vielä niin paljon enemmän kuin ottaa etten todellakaan menisi 5 vuoden jälkeen enään vuokratallille.
En ehkä tätä loppuelämääni tee, mutta aika sen sitten näyttää.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Te 
Päivämäärä:   12.4.21 11:08:52

Ei niihin hommiin niin hirveästi aikaa mene, mutta toki pitää se vaiva nähdä, että nousee sohvalta useamman kerran päivässä ja töistäkin kiiruhtaa kotiin eikä suuremmin poikkea minnekään. Ajan kanssa on löytynyt toimivat systeemit, koko ajan pitää olla mietintämyssy päässä, miten jonkun asian voisi hoitaa paremmin. Meillä on hepat pihatossa, mutta eivät vapaalla heinällä. Suurin homma on ollut löytää toimiva yhteistyö esim. heinäntoimittaja, kengittäjä, eläinlääkäri, ratsuttaja, vuokraajat, lantahuolto, kuivikkeet jne. Nyt kaikki rullaa. Onni on myös oma traktori, hyvät kontaktit ja tekevä mies. Meillä on hyvä kenttä, hyvä pohja tarhassa, hyvä heinä tulee syksyllä pihaan koko talveksi, naapurin maanviljelijältä laidun kesäksi. Sitten kun ei tarvii näistä asioista enää murehtia, jää aikaa ratsastamiseenkin. Tarhoja en siivoa talvella päivittäin, lumien sulattua siivotaan traktorilla. Samoin pihatto tyhjennetään koneellisesti.
Kyllä omat hevoset omassa pihassa ja vapaus harrastaa omalla tavallaan vaan on parasta.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.4.21 11:26:07

Koskaan ei ole ollut omaa tallia, mutta muiden talleissa olen vuosien varrella ollut erinäisillä diileillä ja mulle ainakin on käynyt niin, että kun työpäivän päälle on pari tuntia siivonnut tallia ja kantanut vesiä niin ei kamalasti enää jaksa panostaa oman liikuttamiseen... Samaa olen havainnut muillekin tapahtuneen. Ja just tuo alkeellisuus! Pahoin pelkään, ettei omastakaan tallista tulisi ihan vaivaton, jos sellainen olisi. Luulen, että siinä on kaksi tekijää: ensinäkin se, että kaikki maksaa ja sitten se, että kun voimat menee sen arjen pyörittämiseen niin ei vaan JAKSA toteuttaa niitä parannuksia, jotka pidemmällä tähtäimellä säästäisivät vaivaa.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.21 11:58:58

Suosittelen ilman muuta hevosia omaan pihaan, jos pihassa on valmis, hyväkuntoinen ja velaton tallikiinteistö. Silloin saa tietenkin kulut alemmas kuin täysihoitotallissa, ja lisäksi tallimatkoihin käytetyn ajan voi käyttää ihan niihin tallitöihin, joten ratsastukseen on riittävästi aikaa.

Sen sijaan jos pitää velkarahalla ostaa/rakentaa se talli ensin niin sitten kannattanee miettiä kahteen kertaan. Ja nimimerkillä Te oli hyvä lista siitä, mitä tulee ottaa huomioon. Vaikka täällä netissä moni kertoo kotitallissa hevosten kulujen olevan muutama kymppi kuussa ja naapurista saa kaiken puoli-ilmaiseksi tai lainaksi niin kannattaa varautua siihen, että kaiken joutuu ostamaan ihan rahalla, sekä tavarat että palvelut.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.21 12:00:08

Ei vaivattomuuden tekeminen ole kallista. Heinähäkit, isot vesiastiat ja pitkä letku on suurimmat tekijä vaivattomuuteen. Hevosten määrästä tietysti riippuen, mutta n. tonni, niin on vaivattomuutta pitkäksi aikaa. Kaiken jatkuva kantaminen ja edestakaisin kulkeminen on se mistä kannattaa pyrkiä eroon.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   12.4.21 12:04:01

Minä lisäisin vaivattomuuteen vielä hyväkuntoiset pohjat tarhoihin ja kulkureiteille, kunnolliset aidat ja valaistuksen. Varsinkin täällä etelässä missä kurakelit kestävät huonolla tuurilla syksystä seuraavaan kevääseen niin on ihan hiton vaivalloista tarpoa tuolla kurassa kuukausikaupalla, usko kokemuksen ääntä :D Ihan tonnilla en itse selvinnyt edellämainituista, kymppitonni meni.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Te 
Päivämäärä:   12.4.21 12:09:44

Lisään vielä, että hevosten määrä on usein myös ratkaiseva. Kannattaa miettiä, onko järkeä ottaa viisi vierasta pihaan, vaikka sillä sitten saisikin omien hevosten kuluja katettuja. Meillä on vain kaksi omaa, kolmannen voisin vielä ottaa, mutta sitten työn ja stressin määrä lisääntyisi kaikilta osin.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.4.21 12:17:18

"Ei vaivattomuuden tekeminen ole kallista."

Niin, siksi olenkin päätellyt että se on kiinni myös jaksamisesta. Koska miksi kukaan muuten esim. kantaisi vesiä vuodesta toiseen ylämäkeen, kun letku ei maksa paljon? Täytyy olla niin, että se pimeässä raahustaminen vie voimat eikä jaksa alkaa suunnitella ja toteuttaa edullisempiakaan parannuksia :(

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   12.4.21 12:31:54

Vaivattomuuden tekeminen vaatii lähinnä ajatustyötä ja kokemusta tallitöistä. Jokainen yli 50 hevosen tallia työkseen tehnyt osaa löytää ne turhat askeleet ja tietää, miten puitteet pitäisi olla, että päivittäisistä töistä selviytyy ripeästi. 5 hevosen tallia tehneelle nämä asiat ovat vieraita ja ratkaisut heidän talleissaan ovat sen mukaisia, työläitä ja aikaavieviä.

Omassa pihassa pidon etuja ovat mm. vapaammat aikataulut; liikuttaminen on mahdollista myös aikaisin aamusta tai erityisesti kesäisin myöhään illalla. Tiukassakin aikataulussa ehtii liikuttamaan, koska matkoihin ei mene aikaa.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Te 
Päivämäärä:   12.4.21 12:35:56

Vaivattomuuden tekeminen vaatii tosiaan ajatustyöstä ja kiinnostusta. Itse vierailen muilla talleilla nykyään harvoin, mutta silloin skannaan kyllä hanakasti miten mikäkin asia tehdään. Hyödylliseksi olen kokenut myös fb-ryhmät, joissa jaetaan erilaisia käytäntöjä. Kovin harvoin ne ovat erityisen kalliita, mutta kiinnostunut pitää olla aina ja valmis muuttamaan omia toimintatapojaan.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.4.21 12:39:24

Kotitalli voi viedä voimat laiskurilta ja tuntua yksinäiseltä, jos tykkää juoruta tallilla.
Mutta jos on reipas, hevosharrastuksen syy on hevonen, nauttii kun saa katsella hyvinvoivia hevosia ja on kyllästynyt kakkaa jauhaviin ihmisiin tallilla, se on mitä parhain tapa pitää hevosia!

Itse otin hepat kotiin, kun en oikein löytänyt tallipaikkaa joka täyttää kaikki toiveeni. Hevosia on vain kaksi, jaksaa ratsastaa vaikka molemmat. Kotiin pystyin järjestämään niille paremmat puitteet kuin missään tallilla olen nähnyt. Ainoa mitä kaiholla muistelen on maneesi.
Mukavaa, kun ei tarvii lähteä töistä tulon jälkeen ajelemaan tallille.

Mulla on tietty se ero tavan toimistorottaan että on useampi hevosalan koulutus käytynä ja realiteetit oli hallussa, osasin suunnitella tallista helppohoitoisen ja turvallisen. Ei todellakaan tule yllätyksenä että syksyllä sataa ja on pimeää :-D

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   12.4.21 15:17:44

Joo mä myös jaksan ihmetellä tätä, että kotona ei ehtisi liikuttaa. Parin hevosen kanssa ei kotitallissa itsellä ole kauaa nokka tuhissut per päivä. Kesän heinätyöt on sellainen pieni puristus, mutta sillä mennään sitten koko vuosi. Kuivikkeet tulee pari krt vuodessa, lantala ajetaan peltoon.

Mulla on mennyt arkena suurinpiirtein näin: Aamulla hevoset ulos ennen töitä. Vesi tarhassa valmiina, talvella kuumaa päälle. Jos loimitetaan niin pikainen pyyhkäisy harjalla, loimi päälle ja ulos. Heinät pussitettu valmiiksi. Menee 10-15 min.

Päivällä töiden jälkeen päiväheinät, sitten ehtii itse istahtaa, syödä jne.

Alkuillasta talliin. Karsinoiden siivous, kuivitus, heinät, vedet, rehut ja seuraavan päivän heinät ja vedet valmiiksi. Tähän menee yht. n. puoli tuntia. Yhden tai kahden hevosen liikutus. Sitten taas hepoille heinät joko sisään tai ulos, pari tuntia aikaa puuhata muuta ja viimeisenä ennen nukkumaanmenoa yöheinät.

Vs. täyshoidossa pikainen kotona pyörähtäminen, talllille, siellä tuhraantuu se pari tuntia, sitten kotiin ja nukkumaan.

Nyt mulla on harkinnassa heinäautomaatit sisälle ja ulos, jäisi päiväheinien anto ja viikonloppuisin aamuheinät automaatille.

Se on sitten tosiaan oma valinta, ottaako pihan täyteen hevosia, silloin ei varmaan muuta elämää hirveästi ole... Kahden helpon kanssa pärjään itse, kolme olisi jo liikaa.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   12.4.21 15:21:50

Ai niin, tarhoja ja katoksia en edes yritä siivota joka päivä. Ne siivotaan pääosin koneellisesti aina kun on sellainen väli. Viikonloppuisin jne. Auraukset, nurmikonleikkuut ym. kuuluu omakotitalon hommiin muuteenkin. Tilat on sellaiset, että piha ei hirveästi sotkeennu hevosista ja tallinpiha on muutenkin erikseen. Ehkä ylimääräinen sorakuorma sinne keväisin menee vs. jos ei hevosia olisi.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.4.21 15:26:36

Ei useammassa hevosessa mene juurikaan mitenkään enemmän aikaa kuin vähemmissä, jos ne vaan tarhaa samassa. Käytännössä ihan samalla vaivalla menee kaksi tai viisi. Ainoastaan ruokia ja kuivikkeita kuluu enemmän.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: sivuhuomautus 
Päivämäärä:   12.4.21 15:45:37

"Jokainen yli 50 hevosen tallia työkseen tehnyt osaa löytää ne turhat askeleet ja tietää, .."

Riittää yli 15 hevostakin jos niitä on pitänyt osaa vielä itsekin reenata. Yli 50 hevosen talleja on niin vähän Suomessa, että luku on täysin liioittelua.

Muuten pointtisi on juuri niin kuin asia on.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Olvi 
Päivämäärä:   12.4.21 21:03:14

Omassa paikassa se on hevosia ei muille esiintymistä.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.21 21:19:53

Siis miten ei ole työn kannalta mitään väliä onko 2 vai 5? Ehkä pihatossa? Itse olen miettinyt pääluvun kasvattamista, mutta nimenomaan se työn lisääntyminen on kriittistä ja estänyt toteuttamasta näitä suunnitelmia. Meillä ei ole kujaa eikä oikein mahdollisuutta sellaista tehdä, mutta kaksi menee helposti kerralla ulos ja sisään. Ja karsinoiden siivoukseen käytettävä aika kasvaa suorassa suhteessa hevoslukuun.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.4.21 22:10:22

Siten, että se itse perustyö on aika minimalistinen osa siinä jos hevoset hoituvat samoin. Ei tee montaa prosenttia lisää siihen että nollaan verrattuna hoidetaan kahden hevosen sijaan kolmas tai viideskin. Joku ylimääräisen karsinan siivous on hyttysen paska, johon kuluu viisi minuuttia.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.21 23:13:49

Millaisella kuivituksella karsinat siivoaa 5 minuutissa? Minä en tähän pysty vaikka haluaisin. Toki ymmärrän että työtä voi tehdä eri nopeudella, mutta meillä kun käy joku liikuttaja "siivoamassa viidessä minuutissa", saan yleensä käydä jäljestä siivoamassa vähintään kuivikkeiden alle jääneet kakkakasat vielä erikseen - eikä tässä nyt ole siitä kiinni että siivilöisin jokaisen lantakikkareen murto-osankin karsinasta pois.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.4.21 23:16:13

Se kun ei nyhrää niiden kanssa. Paskat pois, kuset pois, vähän likaiset kuivikkeet paskapaikoille. Se on viisi minuuttia.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.21 00:45:01

5 min on normaali aika karsinan siivoukseen, turvepatjalla sitten vielä vähemmän

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.4.21 13:51:38

Pidän itse neljän hevosen kotitallia, tykkään ja viihdyn ja kilpaillaankin hevosen kanssa. Muut hevoset varsoja. Tätä ketjua lukiessa aloin silti masentumaan ja stressaamaan, vaikka mitään syytä ei ole.

Kyllä ihmiset ovat vaan negatiivisia :D

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.4.21 19:47:04

-: Älä masennu. Itsekin valittelin tuolla ylempänä, mikä järki on ajatella rakkaasta harrastuksesta niin negatiivisesti. Jillan blogi on ihanan positiivinen kauniine kuvineen ja hänhän otti hepat omaan pihaan jossain vaiheessa. :) Sieltä itsekin fiilistelen heppojen kotona pitämistä, kun nyt se on itsellenikin kohta ajankohtaista.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.4.21 20:06:54

Suomalainen on perusluonteeltaan negatiivinen, oikein kivan päivän päätteeksi sanotaan, että ei se nyt ihan p*rseelleen mennyt :D

Minulla on ollut hevoset kotona kohta 10 vuotta, seurahevonen ja aktiiviliikutettava (en kisaa vaan olen ihan harrastaja). Nautin, jos nyt en ihan joka hetkestä niin suurimmasta osasta. Koin alussa homman vähän yksinäiseksi, mutta ratkaisin sen ottamalla yhden vuokralaisen. Täällä aina pelotellaan että se on ihan kamalaa, menee rahat ja järki, mutta minulla on ollut tosi hyviä kokemuksia.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Annu 
Päivämäärä:   13.4.21 23:28:08

Enemmän kotona jää aikaa. Pakollisiin hommiin menee puolisen tuntia päivässä ja siitäkin voisi vielä kiireessä nipistää säkittämällä heinät valmiiksi ja jättämällä haravoinnin välistä :D

Aamulla menee 10min, kun kääntää vesihanan päälle ja sillä välillä heittää heinät. Illalla menee n. 20 Min kun putsaa pihaton ja laittaa heiniä sen verran, ettei tarvi ihan kukonlaulun aikaan herätä. Aamulla ku 10 raahautuu pihalle on ihan ok.

Ja jos on menoja, voi hepoille heittää vaikka 2päivän heinät kerralla ja täyttää pari vesisaavia lisäksi. Helppoa ku mikä! :D

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.21 07:25:35

En vieläkään käsitä miksi pitäisi kilpailla siitä kenellä menee vähiten aikaa hevostensa hoitamiseen?
Eiköhän se hyvä hoito ole se yksi syy miksi hepat kotiin otetaan? Mulla ainakin oli.
En juokse ja ryski, vaan teen kunnolla ja joka pv vähän ylimääräistä. Ja silti ehdin ihan hyvin ratsastaa, ei ongelmaa. Karsinaa siivotessa oppii paljon hevosen terveydestä, pystyy tarkkailemaan kakan määrää ja laatua jne. Omalla tallilla ei ole syytä hosua.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   14.4.21 08:18:04

Kotiin hevosen ottanut joutuu hoitamaan kaikki hevosesta aiheutuneet hommat.
Ihan samalla tavalla kuin isollakin tallilla tehdään.

Syötä hevonen ennen aamukahvia ja vie hevonen kahvin jälkeen heinien kanssa tarhaan.
Kiirehdi työn jälkeen antamaan hevoselle heinää.

Putsaa karsina ota hevonen sisään illalla. Ja anna sille kaurat jne.
Käy vielä ennen nukkumaan menoa antamassa hevoselle yöheinät.

Ja tuo pitää ehkä tehdä 365 päivänä vuodessa.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: lappari 
Päivämäärä:   14.4.21 08:36:36

"Millaisella kuivituksella karsinat siivoaa 5 minuutissa?"
Vaikka purulla. Mene ravitalliin kuukaudeksi niin sen jälkeen onnistuu. Eikä jälki ole edes huonoa.

Ei kilpailla siitä kuka tekee nopeimmin. Kuka nyt taas niin luuli. Huono hoito ei ole sitä että karsinat siivotaan nopeasti tai että hevonen harjataan nopeasti. Jos et osaa ruokkia, kengityttää asianmukaisesti, huomata haavota yms, käyttää sopivia varusteita, mitä vielä.. niin se on huonoa hoitoa vaikka käyttäisi näihin miten paljon ja omasta mielestäsi vaivalloisesti aikaa.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.21 09:04:58

Sanoisin että tärkeintä kotitallissa on tukiverkko ja se että joku pääsee tuuraamaan jos lähdet johonkin. Kaksi hevosta toki saa varmaan johonkin täysihoitotallillekin vaikka lomamatkan ajaksi tai jos tulee muuten vaikea tilanne.

Itsellä meni ennen kotitallia yhteensä 40-45min (noin 20min suunta) tallimatkoihin. Tuossa ajassa teen käytännössä karsinan puhdistukset, ruuat yms. Yhteensä tallissa menee kyllä just niin paljon aikaa kun sitä vapaata on, kun tykkään puuhastella kaikkea hevosten kanssa ja pihassa.

Ja itsellä äiti ja veli auttelevat satunnaisesti tarvittaessa, puolisokin tekee kaikkea paitsi karsinoiden siivousta ym. Voi esim ottaa hepat sisään/laittaa ulos ja jakaa valmiiksi laitetut ruuat

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   15.4.21 10:24:18

Ei tarvitse olla kovinkaan pitkä tallimatka että jo siihen kuluu se aika mitä kotitallilla pakollisiin hommiin sekä polttoainetta menee rahaa kuussa hevosen heinien verran. Sama jos joutuu ostamaan sen tallin niin siinäkin tulee koti mukana eikä pelkkä talli.
Mutta tärkeintä on kyllä ennakointi ja suunnittelu. Esim heinä kassien täyttö useampi kerralla eikä vasta silloin kun se jo pitäisi antaa. Tai putsata ne kaviot tallissa ennen kuin menee tarhaan niin ei tarvitse haravoida koko pihaa sen takia

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: Maalla 
Päivämäärä:   15.4.21 14:55:19

"Millaisella kuivituksella karsinat siivoaa 5 minuutissa?"

No ainakin olkirouheella. Ja jälki on kyllä puhdasta, ei ole siitä kiinni. Toki jos hevonen on kunnon possu voi mennä enemmän aikaa.

  Re: Häviääkö harrastuksen hohdokkuus - hepat kotiin

Lähettäjä: C-vitamiini 
Päivämäärä:   15.4.21 16:52:52

Vieraalla pitäessä tallimatkani oli n. 40 min suuntaansa ja parista tallivapaasta huolimatta tallimatkoihin kului lähes 7 tuntia viikossa.

Nyt kun hevoset ovat kotona, kuluu tallitöihin paljon vähemmän aikaa, kuin aiemmin matkoihin. Plussana myös, että nyt tuo aika kuluu hyötyliikunnan, eikä istumisen merkeissä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.