Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.3.21 00:34:27

Millainen sopimus teillä on kisaavien vuokraajien kanssa? Ja mihin hintaan?

Minulla on kiva iso perus-pv hevonen, jota vuokraan 2x vko. Nyt pitäisi saada selkeä sopimus tehtyä. Hevosen ylläpitokulut on n. 800e/kk ja vuokraaja haluaisi kisata niin koulua, kuin esteitä (alle 100cm). Myös itse treenaan tasolla He A-Va B, mutten kisaa.

Pelkään, että kisaava vuokraaja alkaa astua varpaille tai riitaantuu. Siksi on pakko tehdä sopimus.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Iuhgfdd 
Päivämäärä:   3.3.21 06:00:57

No jos pelkäät, että tulee riitaa, niin sovi tosi lyhyt irtisanomisaika, että pääset vuokraajasta heti eroon kun haluat.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 06:20:53

Meillä ei ole sopimusta kiusaamisen tai hyppäämisen takia.
Mutta en vuokraisi jos pelottaisi varpaille astuminen.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   3.3.21 06:22:37

Vuokrahinta x, joka sisältää y määrän ratsastuskertoja viikossa, joista n määrä hyppyjä. Päivät ennalta sovittuna ja päivien vaihdot sinä aina hyväksyt tai hylkäät-. Kisoja myös tietty maksimimäärä per kk kisakaudella ja ilmoitettava tietyssä ajassa etukäteen. Vuokraaja ottaa hevoselle vakuutuksen tai maksaa osan vakuutuksesta, joka korvaa kuljetuksessa ja kisoissa mahdollisesti sattuvat vahingot.

Toinen vaihtoehto on vaan lempata vuokraaja, jos et alun perinkään luota häneen.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Jessica 
Päivämäärä:   3.3.21 12:59:04

Meillä myös perussopimus vuokraamisesta, johon lisätty kilpailemiseen ja valmentautumiseen erikseen kohdat (valmennus- ja kisakerrat kk, miten hevonen liikutetaan+hoidetaan ja vakuutuksesta puolet). Lisäksi olen laittanut vielä kirjallisesti kuljetusavun kisoihin/valmennuksiin maksua vastaan, jos joskus joudun itse kuljettamaan maneesille. Normaalisti hoitavat kyllä itse.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   3.3.21 13:14:59

Selvitä sopimuksessa:
-kuuluuko kisapäivät vuokrapäiviin
-onko lisäpäiviä mahdollista ostaa ja paljonko
-Monetko kisat yhteensä saa käydä kuukaudessa ja/tai vuodessa yhteensä
-montako hyppypäivää vuokraajalla on kuussa, sis. kisat
-Paljonko pitää käydä valmennuksessa että voi mennä kisoihin
-Velvoitatko valmentajan paikalle kisoihin
-Mitä hevosella on kuljetuksessa päällä ja mitä pitää huolehtia mukaan (ruoka, vesi)
-Mitä vastuita kisaamiseen jälkihoitoineen kuuluu vuokraajalle: esim kylmäykset, hevosen kisalupien maksu, palauttava liikunta seuraavana/seuraavina päivinä myös maksullisena vuokraajan vastuulle
-sovituista päivistä ja ajoista pidetään kiinni, ei vaihdella sään tai fiiliksen tai kivempien kisojen mukaan jollei tämä käy myös sinulle tai ole hevosen kannalta parempi ratkaisu
-Tärkeimpänä: sulla on ensisijainen vastuu hevosesta, siksi myös päätäntäoikeus kisapäivistä tai niiden muutoksista, eli jos jostain on sovittu ja oliskin tulossa jotkut muut kisat, niin jos sulle ei sovi ei vuokraajalla ole valitusoikeutta sekä se että myös sulle jää aikaa treenata haluamallasi tiiviydellä omalla hevosellasi.

Hintaa pyytäisin tallipaikkamaksun ja kengityksen päiväosuuden per päivä. Vuokraajan vastuulle tulee kisahuopien, numerolappujen ym tarpeellisen kisahärpäkkeen hankinta jolloin ne ovat sitten myös hänen omaisuuttaan. Kisasuitset ja -suojat sovitetaan sun hyväksymiksi.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.3.21 13:51:29

Ristiriita tuli siinä, että vuokraaja haluaa priorisoida omat treeninsä, vaikka käy vaan 2x viikko. Minä huolehdin hevosesta sitten 5x vko, eikö se tee minusta omistajana päävastuussa olevan. :D

Kiitos näkökulmista !

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: puu 
Päivämäärä:   3.3.21 13:57:27

Miksi lähteä tuollaiseen diiliin, kun jo sopparivaiheessa ollaan eri mieltä? Vaikka se saataisiinkin näennäisesti nyt sovittua, kohta kuitenkin jompi kumpi tai molemmat on naama väärin päin.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 14:03:30

Sopikaa, että treenit muina kuin sovittuina vuokrapäivinä ja kisat vain erikseen sopien ja sinun suostumuksellasi. Sinulla on edelleen oikeus päättää siitä, mitä hevosellasi tehdään.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   3.3.21 14:14:15

Kisamäärään tuli vielä mieleen, jos siitä määräät erikseen niin määrää nyt sitten myös se max. kuukausittainen/viikoittainen kisamäärä. Ettei käy niin, että olet luvannut 20 kisat vuodessa ja vuokraaja vetoaa sitten siihen, kun haluaa yhtenä viikkona kisata 5 kisat... Jonkunlaisen lausekkeen laittaisin, että sinulla on mahdollisuus kieltää kisoihin tai valmennuksiin osallistuminen ihan milloin tahansa ihan vaan koska haluat. Eli päätät kisat mihin saa osallistua. Jos e t esim. halua hevostasi jonkun tietyn tallin kentälle tms. niin sinä sit vaan päätät siitä. Tämä sun vuokraaja kun meinaan kuulostaa siltä, että jonkunlainen "takaportti" täytyy olla, että saat itse päättää kaikesta ja "koska tahansa" (enkä siis tarkoita, että ensin lupaat ja sitten perut).

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Niiii 
Päivämäärä:   3.3.21 14:35:47

Jos haluaa vuokrata vain täystreeni ja kisapäiviä, eikä osallistu ollenkaan palauttelevaan liikuntaan, niin ota isompi vuokra?
Mutta jos sua nyt jo arveluttaa, niin älä vuokraa ollenkaan.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   3.3.21 14:37:27

"Ristiriita tuli siinä, että vuokraaja haluaa priorisoida omat treeninsä, vaikka käy vaan 2x viikko. Minä huolehdin hevosesta sitten 5x vko, eikö se tee minusta omistajana päävastuussa olevan. :D"

No mä kyllä sanoisin tuossa vaiheessa suoraan, että hevonen on edelleen minun ja minä olen se joka määrää viime kädessä päivät. Vuokraaja, vaikka kisaakin, on vaan vuokraaja. Tottakai yritän sopia liikutuspäivät sellaisiksi, että vuokraaja pääsee kisoihin ja valmennuksiin (jotka on sovittu ajoissa), mutta kyllä se suunnittelu lähtee siitä, että itsekin pääsen ratsastamaan. Maksan kuitenkin hevosen kuluista suurimman osan (tallipaikan ja kengityksen lisäksi tulee kuitenkin ell-kulut, varusteet, rehut, hierojat jne jne.) ja olen hevosen omaksi ilokseni hommannut. Puhumattakaan siitä, kuka sen hevosen hoitaa ja kävelyttää ähky-tapauksissa ja kuntouttaa, kun kisaava tyyppi ettii vaan uuden kisahevosen muualta. Jos en sitten pääsisi ratsastamaan, tai korkeintaan palauttelemaan toisen treenien jäljiltä, niin en kyllä ois iloinen.

Ja mulla käy tällä hetkellä vain liikuttajia, osittain juuri tuosta syystä: kun itse maksan kulut, voin sitten ihan suoraan sanoa, että tällä viikolla ratsastan itse vaikka kaikkina päivinä. (No, tosiallisesti se menee niin, että liikuttajat treenaa hevosia enemmän ja mä köpöttelen sen, mitä ittee huvittaa :D ). Se on vaan tosi selkeää, kun ei tartte olla asiakaspalvelijana kellekään.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Saima 
Päivämäärä:   3.3.21 14:58:57

Lähtökohta on se että alunperinkin valitset vuokraajaksi tuntemasi luotettavan henkilö.
Näin Itse olen tehnyt ja ongelmia ei ole ollut.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 16:40:03

Hevosen ei ole pakko ollenkaan hypätä elämässään. Se kuluttaa enemmän kuin kouluratsastus (ainakin tasolla HeA-VaB) ja hyppäämisessä on selvästi isommat riskit kuin kouluratsastuksessa. Jos haluaa hypätä hevosella on joko ostettava oma, tai siinä tapauksessa että kyseessä on vuokrahevonen, hinnan on oltava huomattavasti paljon enemmän kuin tallivuokra+kengitys käyttöpäiviltä! Tuossa ehdotuksessa kaikki riski taloudellinen ja terveydellinen jää omistajan kannettavaksi. Siksi hyppääjän maksama rahallinen korvaus tästä riskistä on oltava realistinen! Ammattilainen ei vuokraa ja harrastajaratsastajan estehyppääminen ei ikinä tule nostamaan hevosen arvoa (mikä voisi edes toteutua vasta myynnin yhteydessä ja todnäk ei toteudu!). Sen sijaan riski sille että eläin loukkaantuu on merkittävä. Puoliylläpitäjälle ehkä sopivaa rahallista korvausta vastaan edes harkitsisin, mutta tuossa vaikuttaa siltä että vuokraajan treenaamisen ehdoilla mennään ja omistaja jää lehdellä soittelemaan. Vaikka sopimuksessa lukisi MITÄ, kun kakka osuu tuulettimeen, omistajalla jää käteen rikkinäinen hevonen ja vuokraaja nostaa kytkintä. Oikeusteitse ei kannata sitten edes yrittää ellei ole erityisen rikas tai ihan varaton..

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: just noin 
Päivämäärä:   3.3.21 17:36:07

kuin edellinen sanoi. Hyppäämisestä tuntuvasti kalliimpi vuokra kuin sileällä ratsastamisesta. Rasittaa hevosta ihan eri tavalla ja lyhentää käyttövuosia. Hyvin harvinaista että kukaan vuokraa hevosta tavoitteelliseen estetreeniin - sitä varten pitää yleensä ostaa oma.
Tietty nyt tulee kommentteja et asiallinen vuokra on tallivuokra jaettuna 30:lla mutta ei.
Sinä päätät hinnan. Laita hyvä ihminen hevosesi kuluttamiselle kunnon hinta.
Se joka maksaisi 20-25eur kerta menee ja jatkaa vuokrahepan etsintää tai ostaa oman.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Miettii 
Päivämäärä:   3.3.21 19:42:38

Joo ja riippuu tietysti hevosen tasosta ja että kisaako omalla tasollaan vai selvästi alemmalla, että miten se sitä rasittaa ja miten vaikuttaa muuhun liikutukseen.
Mutta jos se menis omalla tasollaan sunnuntaina kisat, niin kisaaja varmaan haluais ratsastaa sen myös la. Pe pitäisi olla vähän kevyempi päivä. Kisojen jälkeen kevyt läpiratsastus ja sit vapaa ja sit kevyt/normi päivä ja sitten taas kunnon treeni. Eli pe-ke ohjelma rakentuu kisojen ympärille.
Tietty jos hevonen köpöttelee kisat itselleen helpolla tasolla ei vaikuta yhtään mitään ennen tai jälkeen.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   3.3.21 20:10:22

On hankalaa, jos yhtä hevosta haluaa useampi ratsastaa tavoitteellisesti tai kisata. Hevonen tarvitsee myös palauttelevaa kevyttä liikuntaa, maastoilua ehkä juoksutusta ja vapaata jos sitä kiikutetaan rankasti. Itse en suostuisi että vuokraaja menee vaan rankkoja treenejä ja kisoja ja omistajalle jää palauttelevan rooli.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Pallero 
Päivämäärä:   4.3.21 19:39:39

Sovi että saa kisata vain yhtä lajia.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.21 19:47:35

Sopimus on sellainen kun sinä omistajana haluat. Vuokraaja ottaa tai jättää. Helppoa.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: jesa 
Päivämäärä:   4.3.21 20:11:19

En lukenut vielä muiden vastauksia, ettei omat ensimmäisenä mieleen tulleet asiat unohdu, joten ne listattuna:

Kisat/kisapäivät:
- montako vuodessa? Millä aikavälillä? Onko tiettyä aikaväliä kun ei saa kilpailla (esim. jos tapanasi pitää kevyempää jaksoa hevosella, lomailet ja käyt itse mielummin enemmän tallilla jne)
- kuljetus: kuka kuljettaa, millä kuljettaa, VASTUU (vakuutukset) jos jotain sattuu kuljetuksessa
- kirjaisin myös kaikki mahdolliset ja mahdottomat vastuukysymykset esim. siitä miten toimitaan jos hevonen loukkaantuu reissussa, saako vuokraaja lähteä sen kanssa yksin mihinkään vai onko aina oltava apulainen mukana jne jne jne jne jne

Treenit/valmentautuminen
- Kuinka usein ja millaisia treenejä
- Saako käydä oman tallin ulkopuolella treenaamassa - missä, milloin jne.

Ja huomioisin sopparissa erityisesti omistajana omaa etua. Sitä, että kuppi ei käänny kuten täältäkin joskus luin, kun vuokraaja kilpaili ja treenasi ja hevosen hyvinvoinnin kannalta tärkeät kevyet päivät jäi omistajalle josta tuli hevosen kävelyttäjä ja maastoilija vaikka itsekin mielellään olisi esim. valmentautunut.

Itse olen ollut hevosen omistajana paskamyrskyn keskellä kun annoin hevosen kaverille ylläpitoon ja hän keksi yhtäkkiä, että minun pitäisi maksaa valmentautumiset ja monipäiväiset kisareissunsa matkoineen koska "kouluttaa hevosta" :D .. Lienee sanomatta selvää että se diili ei kauaa jatkunut ja mainittakoon että olin hevosen ostanut juuri sisäänratsastettuna ja kisannut sillä jo tuolloin korkeammalla tasolla mitä tämä yp ikinä.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: jackson 
Päivämäärä:   4.3.21 20:21:42

Voihan aloittaja antaa vuokraajan käydä jotkut lähiseudun koulukisat ja analysoida sen jälkeen, miltä touhu näyttää?

Itselläni on ollut hyvä tuuri vuokrahevosten kanssa, kun niillä on saanut osallistua kotitallilla estevalmennuksiin ja myös startata oman tallin kisoissa. Ulkopuolisiin kisoihin ei ollut mahdollista mennä ja tämä oli täysin OK.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   4.3.21 21:17:34

Jos vuokraaja saa kaksi kunnon treenipäivää viikossa ja kisat, jää omistajalle lähinnä palauttava liikunta. Tämä on vuokraajalle lottovoitto kun ei tarvitse ostaa hevosta ja todennäköisesti osallistuu vain murto-osaan kuluista. Miksi ihmeessä hevosen omistaja suostuu tähän?

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Heihei 
Päivämäärä:   4.3.21 21:30:50

Tosi hyviä kommentteja jo tullut. Ja kisojen valinnassa sinulla oikeus valita taso, jolloin vuokraaja ei voi esim ilmoittautua 120cm luokkaan tai vaikkapa kenttäkisoihin selkäsi takana tms. Tai 3 eri esteluokkaan samoissa kisoissa.

Itse miettisin myös kuljetuksia aika isona riskinä - tai ylipäänsä kisareissuja. Mitä, jos hevonen loukkaantuu kuljetuksessa tai muutoin kisamatkalla? Kuka korvaa ja mitä?

Tulisiko hevosen terveydenhuoltoon laittaa lisää paukkuja vuokraajan takia, esim. rokotusohjelma, hieronta tms? Maksaako vuokraaja nämä? Vakuutukset?

Itse en uskaltaisi antaa omaa hevostani esteille vuokraajalle. Koulua voisin harkita - eikä 2krt/vk tahdilla kyllä pysty valmentautumaan kahteen lajiin ja treenaamaan kouluohjelmia yms.

Omasta tilanteesta:

Minulla on hevoselle vuokraaja, hän kisaa koulua ja samoin minä. Tosin eri tasolla, itse heA-VaB ja vuokralainen lähinnä heB, ehkä kokeilee kesällä ensimmäistä heA-luokkaa. Vuokralainen käy 2krt viikossa joista toinen on valmennus ja toinen hieman kevyempi päivä joko kentällä jumppailua, maastoilua tms. Nämä on peräkkäiset päivät eli vuokraaja huolehtii "leppoisamman" menon ja hevosen huollon rankemman valkun jälkeen. Kisoja ennen saatetaan hieman järjestellä päiviä etukäteen jotta pääsee ratsastamaan ennen kisoja sopivasti. Tämä ei ole ollut itselle ongelma, koska kumpikaan ei kisaa mahdottoman paljon. Minun kisat ja menot menee edelle, mutta olen kuitenkin reilu.

Meillä on sopimuksessa sovittu vuokrauspäivät, valmennusten määrät sekä hyväksytyt valmentajat, mitä hevosella saa/ei saa tehdä. Mitä vuokraajan vastuulla on, kustannukset eri asioille. Kisaamisesta on kirjattu, että vuokraaja saa kilpailla hevosella koulua kisoissa, jotka on hyväksynyt omistaja ja luokat/kisat katsotaan ja sovitaan yhdessä etukäteen. Kisamääriä ei ole sovittu, vaan siinä on juuri tämä omistajan harkinta. Toki haluan pitää hyvästä vuokraajasta kiinni eli sen kun kisaa. Kisamatkat tapahtuu minun kyydillä, josta vuokraaja maksaa korvauksen x, paitsi jos kisataan samoissa kisoissa. Hevonen osaa olla välillä vähän vempula lastata, joten en halua ottaa kisamatkojen suhteen riskejä.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   4.3.21 23:16:46

Jos elämä on noin vaikeeta kuten edellisellä nimimerkillä, niin ei kannata vuokrata lainkaan.
Ostakaa ihmiset omat hevoset, niin ei tarvitse kaikenlaisten idioottien kanssa asioida.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Heihei 
Päivämäärä:   5.3.21 07:59:04

Mira: eipä mun elämäni ole vaikeaa, ja sama vuokraaja ollut jo 3 vuotta. Toki hevonen on minun eli teen viimekädessä päätöksen siitä mitä sillä saa tehdä - ei ole ollut aikanaan parin tonnin hevonen myöskään. Parempihan se on, että sopimukset ja tilanne on selkeä molemmille ja kuten sanottua, joustoa löytyy vuokraajan suuntaan kanssa - tasan yhdet kisat olen hylännyt kun oli huono kenttäisellä tallilla ja aika kaukanakin, sen sijaan ehdotin toisia kisoja joissa sama luokka ja vuokraaja pääsi sinne kisaamaan. Paperilla kannattaa kuitenkin olla asiat jos vuokraajan kanssa tulisikin ongelmia.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   5.3.21 08:27:13

En antaisi kenenkään muun edes hypätä saati kisata hevosellani. Riskit on aika isot ja kuten sanottu se olet lopulta sinä joka sitä saikulla olevaa hevosta hoitaa ja vuokralainen on jo etsinyt uuden kisahepan tai ei ainakaan maksa ”kun ei voi kunnolla ratsastaa”.. olen ollut tilanteessa missä toinen kisasi esteitä samalla hevosella jolla itse ratsastin sileällä. Estetreeni etenkin kisakaudella on niin kuluttavaa, että niin ne vaan ne palauttavat päivät jää sileällä menijälle, hevonen on jumissa ja pitää jumpata paikkoja auki, kunnon koulutreenistä ei tule mitään. Toki jos ideasi on saada kisatuloksia ja myydä hevonen, niin joku järki voi olla. Tai vuokraamisen hinnan pitää kattaa riskit kirkkaasti. Eli lähes täysylläpitohinta.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: AM 
Päivämäärä:   5.3.21 09:13:27

"On hankalaa, jos yhtä hevosta haluaa useampi ratsastaa tavoitteellisesti tai kisata. Hevonen tarvitsee myös palauttelevaa kevyttä liikuntaa, maastoilua ehkä juoksutusta ja vapaata jos sitä kiikutetaan rankasti. Itse en suostuisi että vuokraaja menee vaan rankkoja treenejä ja kisoja ja omistajalle jää palauttelevan rooli."

Tähän kaatui aikoinaan minun yritykseni vuokrata hevosta henkilölle, joka halusi treenata ja kisata. Vuokraaja kävi 2xviikossa ja jos minulla oli menoja annoin kuluitta useamman päivän. Yleensä kuitenkin tuo 2 kertaa. Hän ei viitsinyt ikinä mennä palauttelevampaa treeniä vaan aina rankasti kunnon treeni ja seuraavana päivänä minulle ei jäänyt vaihtoehdoksi kuin palautella hevosta. Ja siis sileän treeniin vuokrasin hevosta.

Hevonen oli maneesitallilla, jossa kävi paljon valmentajia ja lisäksi sai käyttää traileriani valmennus ja kilpailumatkoihin. Vuokrauspäivän hinta oli alle tallivuokra/30, mutta silti koin vuokraajan pitävän tätä kalliina. Lopulta päätin ettei tässä ollut mitään järkeä ja enää en hevosiani ainakaan toistaiseksi vuokraa.

  Re: Kisaava vuokraaja - sopimus?

Lähettäjä: Tinni 
Päivämäärä:   5.3.21 09:43:07

Jos antaisin vuokraajan kisata ihan hauskanpidon ja kiltteyteni takia se olisi lähtökohtaisesti parit kisat vuodessa. Jos ei oo kyse HeB ja 70 oman tallin tai tutun harkkakisoissa tyyppisestä menosta joka ei ehkä vaadi kauheasti palautumista.

Jos etsisin kisaavaa vuokraajaa diili olisi lähtökohtaisesti vähän toisenlainen. Treenipäivä kalliimpia kuin normaali vuokrapäivä (vastineeksi kyllä perusdiilin päälle jos tekisi palauttelevia kun en itse pääse ne olisivat ilmaisia).

Mulle ei täysin välity miksi aloittaja on suostumassa tähän sopimukseen. Voi tietty olla että tässä ei vaan sävyt välity ja hän on oikeasti innostunut että joku jaksais kisata ja treenata tavoitteellisesti ja jännittää vaan että kaikki sovitaan molemmille reilusti.

Tässä on yllä paljon hyviä huomioitavia juttuja. Mulla tuli mieleen sellainen että kirjaa kaikki mitä mietit ja kirjaa tiukemman mukaan jos olet kahden vaiheilla. Varmista että nää kaikki kohdat on yhdessä käyty läpi ja ymmärretty. Teidän molempien hyväksi. On paljon helpompi sit joustaa tilanteen mukaan ja antaa lisää löysää kuin alkaa lisäillä sääntöjä ja rajoitteita voimassaolevaan sopimukseen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.