Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   2.3.21 20:20:34

Mulla ei oo muutamaan kuukauteen ollut motivaatiota liikuttaa hevosiani, sillon tällöin olen ratsastanut ja vähän useammin kävelyttänyt tai juoksuttanut. Ei kai ne siitä kärsi, tai ainakaan kuole mutta silti on hirveän huono omatunto kun ei vaan löydy motivaatiota, asuvat kyllä pihatossa eli saavat ulkoilla vuorokauden ympäri.
En oikein tiedä mikä tän tarkotus oli, ehkä toivon että täältä sais jotain motivaatiota touhuta heppojen kanssa :D
Ja se vielä että miten lähteä liikuttamaan rapakuntoisia polleja sitten kun sitä intoa tulee.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.3.21 20:22:43

Ei oo pakko jos niillä on isot turvalliset tilukset jossa voivat liikkua itsekseen

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Ääää 
Päivämäärä:   2.3.21 20:30:26

Sama kysymys täällä! Jos heppa asuu pihatossa isossa laumassa niin tarviiko sitä ratsastaa kuinka monta kertaa viikossa? Vai eikö ollenkaan?

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.3.21 20:44:59

Ei ne siellä tarhassa tai pihatossa kuntoa nosta. Pitää liikuttaa jos haluaa että pysyvät kunnossa. Jos ei itse jaksa, voi etsiä liikuttavan.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.3.21 20:50:21

Mitään muuta haittaa ei vähäisestä liikunnasta ole kuin kunnon lasku ja se näkyy myös ratsastettavuudessa, eihän huonokuntoinen samoihin itsensä kantamisiin pysty kuin parempikuntoinen. Jos sellaisilla ei ole väliä, niin mikään ei estä pitämästä hevosta jouten kuinka pitkään tahansa. Eihän esim. suurin osa siitostammoistakaan tee juuri muuta kuin varsoja ja hyvin pärjäävät.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   2.3.21 20:52:23

No, kun katsoo kuinka tuolla rallataan pallojen ja muitten kanssa joka päivä hengästymiseen ja hikeen asti, niin eiköhän ne liikuta ihan itse itseään riittävästi.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.3.21 20:52:26

Ei ole pakko. Mutta jos ei liikuta, ei voi myöskään olettaa että hevonen pysyy kunnossa, ja sitten ei voi lähteä vetämään yhtäkkiä täyttä treeniä.
Minun hevoset on pian vuoden ollut liikuttamatta. Tai no toisella olen nyt kaksi kertaa ratsastanut. Tulin siis viime keväänä raskaaksi ja ratsastus jäi sen vuoksi, eikä vuokraajia/liikuttajia löytynyt. No eipä mitään, ihan harrastepolleja ovat niin eipä tuo pidempi loma niitä haitannut, pikkuhiljaa ruvetaan liikuttelemaan.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   2.3.21 21:02:23

En ymmärrä miksi ylipäätään ihmiset pitävät hevosia, jos niillä ei mitään tehdä, siis yhtään mitään. Juu, ei se hevonen siitä kärsi, mutta mietin vaan sitä pointtia hevosen pitämiseen. Ymmärrän kyllä siitoseläimet, niillä on oma tarkoituksensa, mutta maija meikäläisen motiivia en ymmärrä.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   2.3.21 21:30:12

Ihan vaan harrastakäytössä nämäkin niin ei se kunnon lasku onneksi sinänsä haittaa :D

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Pläski 
Päivämäärä:   2.3.21 21:31:00

Minä miettisin lajityypillistä elämää. Hevosen kuuluisi liikkua se 20km päivässä. Aineenvaihdunta yms kärsii jos seisoskelee. Liikunta lisää mielen virkeyttä ja ylläpitää peruskuntoa, kuten ihmiselläkin.

Hengissä selviää, jollei liho, jos lihoo alkaa fyysiset ja henkiset sairaudet, ja niitäkään huomaa ellei liikuta.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   2.3.21 21:31:53

:) : noh, mulle hevonen ei ainakaan oo vaan käyttöesine tai että mun pitäisi siitä hyötyä jotenkin.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.3.21 21:34:26

Itsellä aikaisemmin takana aktiivinen harrasteura useiden hevosten omistajana ja oman tallin pyörittäjänä. Sivuhommina toinen ala, ja nyt tämä talvi menty nollaliikutuksilla... vain kahta olen jaksanut liikuttaa noin 2x viikossa kevyesti, kun ovat helppoja ja voi lähteä samantien maastoon. Takana oleva vuosi on ollut todella rankka ja nyt tuntuu että kun stressi purkaantuu niin olo on niin vetämätön ja tekemätön. Ei ole löytynyt haluja tehdä entiseen tapaan sileän työskentelyä jne, mutta hevoset ovat saaneet silti hyvää hoitoa ja päivittäistä hellyyttä minulta. Tarhaavat pitkään tarhakavereiden kanssa ja tarhoissa tekemistä. Ovat lihoneet ja kunto laskenut mutta koska tavoitteena ei ole kisat tälle kesää niin en ole stressaantunut.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   2.3.21 21:40:38

Ei ole pakko liikuttaa, mutta kyllä Kait joku idea pitää olla, miksi hevosia pitää. Kysy jotakin tuttua tai tutun kautta luotettavaa nuorta tai aikuista, joka voisi innostua hoitelemaan ja vaikka liikuttamaankin. Toisen pakkopulla voi olla toiselle hieno kokemus. Ja siitähän hyötyy molemmat. Ajan oloon saatat innostusta itsekin. Yksin jos puurtaa, alkaa ideat köyhtyä ja into laskea.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.3.21 21:51:41

Hyvä keskustelu. Oma hevoseni on tällä hetkellä olosuhteiden pakosta uudella tallilla, jossa minun ei ole sitä mahdollista liikuttaa kuin satunnaisesti taluttelemalla jos ehdin valoisan aikaan. Olen potenut tästä valtavaa huonoa omaatuntoa, vailla kuinka yritän ajatella että tämä tilanne on vain väliaikainen, ja muutaman kuukauden tauon voisi ottaa vain loman kannalta. Hevonen vaikuttaa lomailuun ihan tyytyväiseltä, sillä on kavereita ja melkein jatkuvasti heinää nenän edessä. Lihonnut se ei ainakaan vielä ole. Kun päästään muuttamaan jonottamaan me talliin täytyy vaan olla harradtuskaverille armollinen, eikä heti vaatia samaa kuin ennen tätä taukoa.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   2.3.21 21:57:12

Voi pitää minun mielestä hetkellisesti liikuttamatta jos oma elämätilanne on vaikea tai on todella väsynyt mutta en ymmärrä miksi pitää hevosta tai mitä iloa siitä saa pidemmän päälle jos et sen kanssa tee mitää tai ratsasta juuri koskaan.
itsellä ei olisi kiinnostusta maksaa tallivuokria sun muita kuluja jos en ikinä tallilla eded kävisi, ymmärrän toki jos ei myöskään halua hevosesta luopua sen pelossa että joutuu kiertoon tai huonoon kotiin mutta kannattaa sitten ainakin ottaa joku vuokraaja hevoselle joka jaksaa puuhastella ja tasoittaa vähän omistajan kuluja myös.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   2.3.21 22:01:17

Pihatossa hevoset liikkuu itsekseen enemmän, kuin karsinassa asuvat. Mutta kunto niillä ei pysy. Mutta jos hevonen pysyy normaalipainoisena oleskelemalla niin mikäs siinä. Mielestäni hevonen ei tarvitse ihmisen järjestämää liikuntaa ollakseen tyytyväinen.
Sitä en ymmärrä, että ei tehdä mitään ja annetaan lihoa.
Itse liikutan viidesti viikossa, koska haluan että hevonen on hyvässä kunnossa. Ja että paino pysyy kurissa, vaikka reilu heinäruokinta. Lisäksi itse nautin tosi paljon ratsastamisesta sekä maastossa että kentällä.
Kukin tyylillään, kunhan hevonen on hyvinvoiva.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.3.21 22:43:10

Jos hevonen on hyvässä kunnossa ja sen jättää vaikka kuukauden lomalle niin ei se kunto siinä ajassa kerkeä huonontua merkittävästi

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   2.3.21 22:46:50

No itse en maksa tallivuokria eikä muitakaan kuluja hirveästi tule kun hevoset omassa pihassa, ei niistä mitään haittaa oo vaikka ei tekiskään mitään.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.3.21 23:06:19

Vaikea sanoa. Tosiasiassa ei ne yleensä pihatossakaan liiku niin paljon kuin niiden hyvinvointi oikeasti edellyttäisi. Hengissä pysyvät kyllä ja terveenäkin johonkin pisteeseen asti. Terve elämä vaatii kohtuullisen määrän sitä liikuntaakin. Ei välttämättä joka päivä, eikä aina raskaasti, mutta säännöllisesti kuitenkin. Lihominen on ongelma, jos pitää alkaa heiniäkin säästellä, koska siitä taas seuraa helposti muut ongelmat.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   2.3.21 23:19:30

Musta ois kyllä ihan tosi kiva jos joku muu kävis liikuttamassa heppoja tai touhuamassa jotain muuta! Mutta mulla on sellanen ongelma että pelkään ihan kauheasti jos jotain sattuu :D että syytetäänkö siitä sitten mua jos jotain sattuu ja en varmaan kestäis sitä syyllisyyden tunnetta, en tiiä ehkä oon vaan liian hysteerinen.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Ff 
Päivämäärä:   2.3.21 23:27:59

Entinen himoliikuttaja/liikkuja. Ei kukaan kuole jos ei juokse ja urheile pää kolmantena. Voi jopa elää pidempään terveempänä kun ei riko itseään.
Meillä hevoset saa olla tekemättä mitään. Isot laitumet ja kavereita. Mulle riittää liikunnaksi että palvelen niitä. Luen kirjoja ja käyn töissä tienaamassa niille lisää vapaa aikaa. Urheilin ennen SM tasolla. Ei se niin ruusuista ollut. Kun joku asia on nähty. Niin aika tehdä aivan jotain muuta.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.3.21 06:51:41

@ vastuuvakuutus hevoselle ja vuokraajalle ehtona että ottaa itselleen vakuutuksen mikä korvaa hevosten kanssa tapahtuneet tapaturmat.

Huonoa omaatuntoa on turha potea koska tässä harrastuksessa sattuu ja tapahtuu ihan kaikille ja kaikenlaisten hevosten kanssa.

Vuokraajanhan saat myös itse valita joten ota joku joka on varma ja taitava hevosten käsittelijä ja ratsastaja jos kysyntää on.

Kentällä ratsastus nyt muutenkin on suht turvallista joten voit vaikka kieltää maastot vuokraajalta ainakin yksin jos pelottaa että siellä kävisi jotain.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   3.3.21 10:45:49

Tuntuu olevan vallalla tämä pihattovillitys. Aloittaja jo hyvin kertookin syyn tähän. Minkä takiahevosia täytyy ollajos niillä ei tehdä mitään. Joh haluaa lemmikin niin eikö se voi olla joku halvempi ja helpompi, esim koira. Ai niin sitäkin pitäisi ulkoiluttaa. No, kissa sitten, akvaarikala, kastemato purkkiin...

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   3.3.21 11:00:16

Jos hevosella ratsastetaan, sen pitäisi olla ratsastuskunnossa. Ainakin se olisi reilua hevoselle. Rastastuskuntoa hevonen ei yksinään ylläpidä, vaikka olisi millainen puuhapihatto.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   3.3.21 11:04:33

Samaa sarjaa on koiranomistajat jotka eivät jaksa lenkittää vaan päästävät pelkästään pihalle.

Ei kai se koirakaan siitä kärsi mutta ihmettelen myös miksi eläintä pitää jos ei jaksa kunnolla hoitaa ja liikuttaa?

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 11:38:36

Hevonen ei kyllä lähtökohtaisesti ole lemmikkieläin, vaan harraste-eläin, ja nimikin sen jo kertoo, että jotain tarttis sen päästä tekemään olla möllöttämisen sijaan.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Hirn 
Päivämäärä:   3.3.21 11:47:01

Jep! ^ Hevonen ei ole laiskan, passiivisen, liian kiireisen, lihavan, masentuneen tai liian köyhän eläin. Eli ei lemmikki.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Mnjoo 
Päivämäärä:   3.3.21 12:19:16

Se että me halutaan puuhailla harrasteheppojen kanssa ei kyllä tarkoita sitä että hevonen tarvitsee ratsastelua/ajoa. Jos on tarpeeksi tilaa ja lauma niin eiköhän ne ole ihan onnellisia niinkin. Siitä olen samaa mieltä että ratsastuskunto ei pysy yllä joten kovin ihmeellisiä asioita ei ole reilua vaatia. Mitenkäs te näätte siitostammat jotka vaan pyöräyttelee varsoja?

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   3.3.21 12:25:52

Mukava kuulla että on muitakin joita ei välttämättä liikuttaminen niin innosta tai ei muuten vaan pysty, saa vähän vertaistukea.
Kyse ei siis ole siitä että pitäisin vaan hevosia huvikseen turhanpanttina tekemättä niillä mitään. Haluan kyllä että hevoset olisivat hyvässä kunnossa ja tykkään niiden kanssa touhuta ja ratsastaa, mutta nyt on vaan jonkun aikaa ollut niin vetämätön ja väsynyt olo että ei vaan nappaa, ja todella huono omatunto siitä että en ole säännöllisesti liikuttanut. Lihoneet ei kuitenkaan onneksi ole, olen ruokinnasta jättänyt kaiken ”ylimääräisen” pois sitä mukaa kun liikutus on vähentynyt.
Hyvä että on teitäkin joiden mielestä hevonen tarvitsee liikutusta! Saa vähän muutakin näkökulmaa asiaan ja motivaatiota yrittää :D Pitää tästä lähtien yrittää liikuttaa hepot kevyesti ainakin muutamana päivänä viikossa, toivotaan että kevään edetessä innostuskin kasvaa.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   3.3.21 12:28:37

Itseäni ei haittaa vaikka ”ratsastuskunto” ei pysy, ei ole mikään pakko päästä nimenomaan ratsastamaan ja tekemään hirveetä treeniä. Hevosen mukaan tottakai mennään.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   3.3.21 12:37:50

@

Hyppää hevosen selkään ihan vain matkustajan roolissa ja menkää maastoon pitkin ohjin löntystämään, hevonen saa liikuntaa ja tuommoinen ihan kevyt maisemien katselu maasto on yllättävän virkistävää ja mukavaa itselle väsyneenäkin päivänä :)

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: hö 
Päivämäärä:   3.3.21 13:05:14

Ei mitään ole pakko mutta mitä sillä hevosella tekee?
Jos on pieni tarha tai hevonen ei liiku muuten tarpeeksi niin kyllä kunto on huono ja vikoja tulee.

Ell sanoi että 1/2 - 1 tuntia kevyehköä liikuntaa vanhenevalle hevoselle joka päivä. Pyysyy hevonen kunnossa. Sillä mennään ja terve vanhuus.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.21 02:43:20

Voi lohduttautua sillä, että köpöttely on ihan turhaa pihatossa asuvalle. Ne liikkuvat muutenkin. Anna hevosen olla rauhassa vaan.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.3.21 13:46:48

Ihme ajattelu malli. Hevonen tyhjänpanttina. Tai eläimen arvokkuus ja elinehto on tuo ihmisen ratsastelu. Se on sun eläin. Hoidat sen perusasiat kuntoon. Se voi ihan hyvin liikuttamatta.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   4.3.21 13:50:30

Ei ole. Omat oli hehtaarin tarhassa/ laitumella 12-13 h päivässä ja kävin ajamassa/ ratsastamassa aina kuin jaksoin ja viitsin eli ei läheskään joka päivä.
Päivittäinen liikutus on varmasti tärkeämpää silloin jos hevosen tarhausaika on lyhyt.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: hatsuli 
Päivämäärä:   4.3.21 16:33:22

Ei todellakaan ole jos hevosia voi tarhata edes 6 tuntia päiväs

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: EQ 
Päivämäärä:   4.3.21 17:01:46

Mistä tuo on pakko liikuttaa on lähtöisin?

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   4.3.21 18:22:52

Omalla on välillä 2-4 vapaata viikkoon ja SUPER HUONO omatunto siitä hyvästä, nyt varsinkin liikutus ollut kevyempää (kevyt hiki pintaan), mutta yritän ajatella että tätä tää on. Välillä on enemmän lihasta ja välillä ei, vähän kuten itelläki. Sit taas reipastuu kuin itsestään ja sit taas lässähtää. Elämäähän tää on. Ei oo suoraviivaista saatika nousujohteista koko aikaa.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   4.3.21 20:20:26

... : sitä mäki oon ajatellu et taitaa ne pienet köpöttelyt olla aika turhia :D

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   4.3.21 20:46:47

Pihatossa liikkuu monta kilometriä per päivä. Ratsastuskoulussa liikkuisi tunnin päivässä, sitten seisoisi loppupäivän pikkutarhassa ja yöksi karsinaan. Se pakko on niiden mielessä jotka eivät omista hevosta . Sitten tulee pakko treenata , pakko hankkia valmentaja , pakko kisata, pakko pärjätä. Not. Hevonen ei tarvitse ihmistä muuhun kuin saadaksen ruokansa , kavioiden hoidon ja eläinlääkärin palvelut. Oma hevonen on pihatossa ja hoidan sen usein ulkona ja ruokin samalla. Siinä se nököttää ja ohjelman loputtua katsoo ja odottaa lupaa mennä takaisin laumansa luo. Ei se jää suremaan kun lähden ja tiedän että huomenna se tulee taas portille koska tunnistaa autoni tai vaihtoehtoisesti kun huudan sitä nimeltä. Meillä menee hyvin vaikka en ratsasta sillä viikkoihin. Tyytyväinen hevonen , onnellinen omistaja .

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Maalla 
Päivämäärä:   4.3.21 22:46:41

Meillä nyt hevoset liikuttamatta jonnekin ensi syksyyn tai talveen saakka. Olen raskaana enkä nyt siis ratsasta. No ponia välillä taluttelen. Tarhaavat porukassa 12h/vrk noin 1000m2 tarhassa ihan tyytyväisinä. Joukossa yksi siitostamma. En pode huonoa omatuntoa, hyvin voivat ja ovat tyytyväisiä sekä terveitä. Ensi talvena aletaan sitten taas kuntoa pikkuhiljaa kohottamaan.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   5.3.21 04:40:46

Ei tarvi. Jos nyt miettii esim siitostammoja ja oreja, jotka siis vain siitos käytössä, niin eipä niitä liikuteta.
Hyvät tarhaolot, ruokinta ja hoito tärkeintä hevoselle.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.3.21 08:09:43

Ei voi lemmikki olla mulle ainakaan koira. Ihan liian sitova lemmikki. Pidän hevosia koska voin. On varmaan oma asiani miten kallista lemmikkiä haluan pitää.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.3.21 08:16:54

Kaikenlaiset lihavuuteen ja aineenvaihduntaan liittyvät sairaudet yleistyvät kovaa vauhtia. Hevoset on lihavampia kun koskaan ja ihmiset selittelee itselleen, että ei se mitään liikuntaa tarvitse. Uskomatonta...

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   5.3.21 09:35:16

Omat hevoset tarhaa minimissään puolet vuorokaudesta talvella, ja on laitumella ympäri vuorokauden kesällä, mutta eivät kyllä liikuta itseään riittävästi edes laidunkaudella niin paljon, että voisin hyvällä omallatunnolla jättää itsekseen huolehtimaan liikunnastaan. Ei kai se hevonen varsinaisesti ratsastusta kaipaa, mutta omat ainakin nauttivat ihmisen kanssa tekemisestä. Kävellä voi pitkiäkin lenkkejä hevonen mukana, kiipeillä, kulkea metsissä ym. Omista ainakin huomaa, että muuttuvat apaattisiksi ja syövät huonommin, jos joskus joudun olemaan vaikka flunssan vuoksi pois tallilta.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   5.3.21 10:10:40

Hevonen ei kärsi siitä, ettei sen kanssa ratsasteta. Eihän hevonen ole todellisuudessa edes luotu ratsastaja selkään. Ihminen on keksinyt kiivetä sinne. Hevonen voi nauttia elämästä hyvinkin ja osaa "viihdyttää" itseään, jos siihen annetaan mahdollisuus.
Useimmiten hevonen hankitaan käyttöä varten ja koetaan turhaksi rahan menoksi, jos sillä ei ratsasteta. Mikäli itse on sinut sen ajatuksen kanssa, että maksaa kulut ja hoitaa eläimen muuten hyvin niin hevonen on tästä varmasti onnellinen.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   6.3.21 11:12:43

Tamma: luonnossa hevoset liikkuvat pitkiä matkoja ruuan perässä, mikä ei ole käytännössä mahdollista tarhauksessa

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Gaia 
Päivämäärä:   6.3.21 11:28:12

n, no tässä tullaan taas siihen, millaisissa oloissa hevoset pidetään. Jotkut pönöttää postimerkkitarhoissa portilla, toiset liikkuu laumoissa isolla alalla. Aktiivitarhoissa tuntuvasti enemmän. Säälittävintä, että jostain täällä luin kommentin, jossa pidettiin tarhassa liikkuvia hevosia stressaantuneina ja ramppaajina. Toki voi ne jossain sitäkin olla, mutta eikö todella eroteta edes hyvinvoivaa, luontaisesti käyttäytyvää hevosta?

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.21 12:08:55

Meillä ainakin lomaillut paljon nyt, koska mieluummin tarhaan pidempään kuin menen huonoilla alustoilla. Meillä tarhataan laumoissa. Eipä nuo lomista ole miksikään mennyt. Rauhallisesti kun ottaa taas liikutukseen palaamisenkin kanssa.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.21 12:42:48

Tässäkin ketjussa kerrotusta liikuttelusta ei ole hevoselle fyysisessä mielessä kyllä yhtään mitään hyötyä, haittaa siitä voi olla sitäkin enemmän kun täti selästä päin päivittäin rynkyttää menemään.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Merihevonen 
Päivämäärä:   6.3.21 21:42:18

Hevonen on onnellinen ja nauttii laumassa isossa tarhassa pitkät päivät. Ei kaipaa ihmistä.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: haaste 
Päivämäärä:   6.3.21 22:03:23

riippuu vähän. Hyvin rakennetussa pihatossa jossa maasto on vaihtelevaa ja joutuvat liikkumaan mm. heinäpisteen, portin, makuuhallin ja vesipisteen väliä eikä hevonen liho palloksi, ei ole tarvetta muulle liikunnalle. Jos hevonen seisoo metabolisena heinäpaalilla 23h/vrk ja kävelee torkuille parin metrin päähän halliin, se tarvitsee muutakin liikuntaa.

Onhan noita gps-laitteita joilla voi mittailla hevosen omaehtoista liikuntaa, ne mittaukset voi vaihtella helposti yli kymmenellä kilometrillä/vrk riippuen olosuhteista ja hevosen persoonallisuudesta.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   6.3.21 22:10:38

n: ei vedetä luonnonhevosta ns.villihevosta tähän.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.3.21 22:30:28

Millainen ratsastaja olet ja mikä sinua innostaa? Ovatko ne hevosesi sellaisia, jotka sopivat tavoitteisiisi? Jos esimerkiksi haluaisit valmentautua ja pärjätä kisoissa (muussakin kuin HeC:ssä) ja pihaton perältä löytyy shettiksiä, lämppäreitä ja joku tusinasuokki, ei ole mikään ihme, jos ei innosta. Ei ratsastuksen kuuluisi tuntua vain liikuttamiselta eli ikään kuin pakolliselta suoritukselta, josta ei saa iloa.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Saray 
Päivämäärä:   6.3.21 22:33:49

Aikuinen tamma tai ruuna ei kyllä välttämättä liiku mitenkään erityisen paljoa vaikka miten olisikin lauma ja pihatto. Jos on rauhallisen luontoinen hevonen eikä kyseessä ole mikään spesiaali aktiivipihatto, mikä harvemmin on tilanne- varsinkaan näillä jotka eivät viitsi edes ratsastaa hevosillaan. Aktiivipihaton ylläpitäminen ja huoltaminen sekä kunnossapito vaatii vaivannäköä...

Rauhalliset aikuiset ruunat tai tammat möllöttää suurimman osan päivästä heinäpaalilla tai tarhannurkassa, vaikka olisi miten paljon lääniä. Nojoo, vaikka välillä vaihtaisivatkin paikkaa tai kävisivät jossain muualla juomassa tmv, ei se kyllä liikunnantarvetta täytä.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Ruuna 
Päivämäärä:   6.3.21 22:44:22

Saray: ei se tamma tai ruuna siitä huolimatta kärsi, vaikkei siellä selässä kukaan keikkuisikaan. Sille riittää, kun saa vettä ja ruokaa. Ja tietysti normaalin perushoidon eikä sekään tarkoita jatkuvaa jokapäiväistä jynssäämistä. Hevonen on eläin ja sen tarpeet ovat jotain muuta, kuin ihmisen.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Neli 
Päivämäärä:   6.3.21 22:48:29

Ehkä kyse nyt olekaan siitä, että onko hevosta pakko liikuttaa jonkun yleisen, hevosen hyvinvointia edistävän kirjoittamattoman säännön mukaan... Tai hyvän hevosen pidon mukaan. Tai valvonta ellin mukaan.

Kyse on siitä, että ihmiset eivät kykene pitämään hevoseläimiään sopivassa lihavuuskunnossa ja muuten kropastaan (lihaksistoltaan, niveliltään jne.) terveinä riippumatta siitä, että ratsastetaanko/ajetaanko hevosilla vai ovatko joutilaita lemmikkiheppoja.

Lienee toki sanomattakin selvää, että aktiivisesti liikutettua hevosta on helpompi pitää sopivassa lihavuuskunnossa ja lihaksikkaana, kuin joutilasta. Toisaalta liian rankka liikuttaminen taas altistaa lihaksiston vammoille, ylirasitukselle ja mekaaniselle nivelten kulumiselle.
Joutilaalla nivelten ennenaikainen kuluminen tai liika rasittuminen johtuu yleensä siitä ylipainosta ja/tai niveliä tukevien lihasten surkastumisesta.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Gaia 
Päivämäärä:   6.3.21 22:50:33

"varsinkaan näillä jotka eivät viitsi edes ratsastaa hevosillaan."

Mihin hevosen hyvinvoinnissa tarvitaan ratsastusta? Ihme aivopieruja täällä taas löyhkää.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Neli 
Päivämäärä:   6.3.21 22:51:34

Eli sanotaan näin, että hevosia todellakin kannattaa liikuttaa, mutta mielellään jonkun "ammatti ihmisen" apuun tarvittaessa turvautuen, joka osaa kertoa jos jokin menee metsään, överiksi tai on tehotonta.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Cero 
Päivämäärä:   6.3.21 23:14:31

Käytännössä täysin joutilailla sopivan ruokinta tasapainon löytäminen nyky rehujen energiapitoisuuksilla on äärimmäisen hankalaa. On myös yksilöitä, joiden kohdalla se on mahdotonta.
Hevonen kun on vaan sellainen eläin, että se ruuansulatuselimistö vaatii tietyn määrän karkearehua/vrk, jotta vältytään ongelmilta. Toisaalta taas nyky rehut (heinä) on niin energiarikasta ja "hyvää" (ollessaan huonoakin), että suoliston ruuansulatuskanavan kannalta tärkeä vähimmäismäärä rehua lihottaa helposti täysin joutilaita.
Jos taas ruokinnan laskee sille tasolle, että se joutilas lemmikkiheppa ei liho ja energian tarve ei ylity, usein ruuansulatus kärsii ja sakkaa...
Niin kauan kuin rehumarkkinoilta puuttuu se oikeasti todella energiaköyhä, mutta muilta ominaisuuksiltaan hyvä heinä, voi joutilaan (varsinkin kylmäverisen/alkup.rotuisen) pitäminen kaikinpuolin terveenä olla käytännössä hyvin vaikeaa.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Ruuna 
Päivämäärä:   6.3.21 23:43:09

Uskon vahvasti, että "cero".n kaltaiset tai kuvailemat hevoset eivät oikeasti ole heinä-vesi ruokinnalla vaan saavat niitä extra herkkuja ja palkkoja. Tai ovat todella pienissä tarhoissa tai paljon sisällä.
Itselläni on pari ns.joutilasta eikä ne ole lihavia. Tähän vaikuttaa varmasti myös se, että ovat isoissa tarhoissa ja ulkona kelien mukaan aamusta iltaan. Ne ovat loimitettuna eli eivät edes lämmittämiseen käytä energiaa.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   7.3.21 00:10:52

”Niin kauan kuin rehumarkkinoilta puuttuu se oikeasti todella energiaköyhä, mutta muilta ominaisuuksiltaan hyvä heinä, voi joutilaan (varsinkin kylmäverisen/alkup.rotuisen) pitäminen kaikinpuolin terveenä olla käytännössä hyvin vaikeaa.”

Niin sinulle. Kylmäverisiä on ollut esim. meillä suomessa useita satoja vuosia. Esittämäsi väittämät eivät kerro muuta kuin että SINÄ et ymmärrä eläinten pitoa. Ihme asiattomuuksia esitetään ”totuuksina”.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Saray 
Päivämäärä:   7.3.21 07:22:07

No siis laiskaluontoista kylmäveristä tai ponia on oikeasti mahdoton pitää solakkana ilman että sille tarjoaa liikuntaa. Tai vastaavasti hankkii sille mahahaavan liian niukalla heinäruokinnalla.

Minusta tässä on kyllä nyt kyse ihan samasta asiasta kuin koirasta ja sen lenkille viemisestä. Jos sellaisen vastuulleen ottaa, täytyy sen hyvinvoinnista huolehtia.

Ei hevosta nyt päivittäin tarvitse ratsastaa väkisin, varsinkaan jos on huonot kelit (jäätä, myrsky). Ja miksi tuolla heti puhuttiin "jynssäämisestä"? Onnellisin hevonen pääsee pitkille maastolenkeille luotettavan kuskin kanssa, ei maneesia kiertämään.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Teemu 
Päivämäärä:   7.3.21 10:51:00

Hevosella joka vapaana laumassa laiduntaa ilman ratsastelua ei ole vatsahaavoja eikä
ähkyjä. Ihminen sairastuttaa hevoset.

  Re: Onko hevosia pakko liikuttaa

Lähettäjä: Zen 
Päivämäärä:   7.3.21 19:25:27

Ei, jos ruokit ja hoidat hevosesi muuten ne tuskin kaipaa liikettä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.