Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Möhkö 
Päivämäärä:   28.2.21 13:23:21

Minkälaisiin ratsastajan painorajoituksiin olette törmänneet talleilla? Hevoseni on sirorakenteinen suomenhevonen, ja omaan silmääni turhan tuhti ystäväni haluaisi alkaa ratsastaa sillä pari kertaa viikossa. Minkälaista vahinkoa tästä voi koitua? Ystäväni on kyllä ihan taitava ratsastaja, mutta painoa on arvioni mukaan ainakin 90 kg.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   28.2.21 14:52:28

Minä olen 65 kg mennyt ja minun mies 80 kg on mennyt

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   28.2.21 14:56:22

Jos on kovin siro hevonen arvoisin 80 kg, mut jos vankka rakenteiden suokki arviolta 90 -95 kg .

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   28.2.21 15:47:23

Paljon hevosesi painaa? Pelkkä sirorakenne ei paljoa kerro.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.2.21 16:06:29

Itse painan 85kg ja ratsastan kerran viikossa suokkia joka on ehkä 152 korkea.
Vuokraan siis ja omistajalle ole rehellisesti painoni kertonut. En näytä esim. Kuvissa yhtään liian isolta.

Suokki on suht normaali rakenteeltaan.

Samoin ratsastuskoulussa vakio ratsunani toimi hieman +150cm suokki.

Omaksi valitsisin kuitenkin isomman, 160-> kokoisen suokin.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   28.2.21 16:11:20

itsellä suht kevytrakenteisella 160cm suokilla painorajana 80-85kg. Enempää en laittaisi kuin satunnaisiin käyntiköpöttelyihin.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Sillai 
Päivämäärä:   28.2.21 17:30:28

Mulla 155cm lyhyt selkäinen ja pyöreä runkoinen muuten urheilullinen suokki. Hevonen painaa 530kg ja minä 88kg.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Lm 
Päivämäärä:   28.2.21 17:39:44

Painoraja on se minkä asetat hevosellesi ihan itse. Kai sinä itse tiedät minkä kokoisen ratsastajan olet valmis päästämään selkään? Miksi pitää täältä kysellä vahvistusta? Mitä hlvetin väliä sillä on mitä jotkut randomit täällä netissä asiasta sanovat? Kukaan meistä ei tiedä sun hevosen rakennetta, kuntoa, varusteita eikä sen sun kaverin ulkomuotoa tai painoa. Sinun pitää ihan itse pitää hevosesi puolia, jos koet ratsastajan olevan liian iso.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   28.2.21 17:46:21

Tiedän suokin, joka on ainakin 160cm mutta niin siro että tuo paino on liikaa. Tiedän myös kaksi 155cm, toinen pyöreämpirunkoinen ja toinen sporttisempi, eikä niille 90kg ole ongelma.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.2.21 18:48:13

70-75 kg

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Möhkö 
Päivämäärä:   28.2.21 18:48:19

Kiitos asiallisista vastauksista! Lm:n teorian mukaan täällä ei saa kysellä yhtään mitään. Tilanne on minulle uusi ja olen epävarma, siksi kyselen. Ratsastaja näyttää minun silmääni isolta hevoseni selässä ja satulakin on hänelle ahdas. Ulkonäköä enemmän pohdin kuitenkin, aiheutuuko tästä hevoselleni haittaa.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   28.2.21 19:37:22

Tosiaan nuo painorajat on varmasti itse asetettava. Ajattelisin, että jos hevosesi on solakka, niin 90 kg ratsastaja olisi jo liikaa kahdesti viikossa, vaikka taitavakin olisi,
ehkä joskus voisi ratsastaa sileällä. Kuitenkin satulan ja varusteiden kanssa tulee se kymppikilo lisää painoa. Ja jos ei mahdu kunnolla satulaankaan.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: LL 
Päivämäärä:   28.2.21 23:43:29

Ellei ratsastaja mahdu kunnolla satulaan niin siitä on haittaa ei vain hevoselle, mutta myös ratsastajalle ja ehkä satulallekin. Perseen täytyy mahtua satulaan ja painopisteen olla oikeassa kohdassa.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Jl 
Päivämäärä:   2.3.21 22:40:20

Juuri näin LL

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.3.21 23:03:53

Säkäkorkeus -100 on aina hyvä ohjesääntö.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   2.3.21 23:34:10

Säkäkorkeus -100 on aina hyvä ohjesääntö.

eli 107cm shettiksellä 7kg ja 140cm ponilla 40kg ja 160cm hevosella 60kg :D Ei ihan toimi

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   3.3.21 01:33:24

Hevosen selän rakenne?
Onko hevonen etupainoinen?
Onko hevonen terve ja hyvässä kunnossa?

Aika moni asia vaikuttaa.

Ja se painoraja lasketaan hevosen ihannepainosta, eikä ylipainoinen hevonen siis kanna painavampaa taakkaa vaan päinvastoin. Tämä ei toki aloittajaa koske jos hänen hevonen ei ole läski, mutta laske itse oman hevosesi hoikasta ihannepainosta se 15 %. Ja sano ettei satulakaan kestä enempää joten et halua että kukaan läski katkoo satulan rungon.

Ja muista että se paino sisältää vaatteet ja varusteet! Ei pelkkä ihmisen paino. Helposti vaatteet ja varusteet ja satula vermeineen tuo vielä 10 kg lisäpainoa, eli 70-kiloinen ratsastaja onkin 80 kg hevosen selässä...

Laita painorajaksi vaikka 70 kg varusteineen niin säästät hevosta.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 01:47:10

Kyllä se sääntö toimii. Alle metrisillä poneilla ei pitäisi ratsastaa yhtään kenenkään ja sitä vähän suuremmillakin vain aivan pikkulapset. Vasta kun puhutaan yli 150cm hevosista, niin alkaa olla aikuisillakin jotain asiantynkää selkään ja lihaville ja painaville sitten oikeasti vähän isompia hevosia.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.3.21 02:12:09

Tämähän on ihan linjassa nykyajan kanssa!

Lähettäjämm

Päivämäärä2.3.21 23:34:10

Säkäkorkeus -100 on aina hyvä ohjesääntö.

eli 107cm shettiksellä 7kg ja 140cm ponilla 40kg ja 160cm hevosella 60kg :D Ei ihan toimi

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Jessica 
Päivämäärä:   3.3.21 12:56:24

Paljon riippuu hevosen rakenteesta, kunnosta ja siitä mihin tottunut. Kyllähän noilla on ratsikouluissa ihan 90kg normaali painorajakin monessa paikkaa. Mutta jos ihan silakka niin en kyllä pistäisi selkään kun 80kg.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   3.3.21 13:05:49

Hevosen paino ei suoraa vaikuta ratsastajan painoon!! Ett ensin lihotetaan se oma hevonen +100kg että sinne saisi laittaa ylipainoisen kuskin selkään 😂😂😂 ehkä päivän ontuvin logiikka.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: alli 
Päivämäärä:   3.3.21 13:33:46

@ ylipainoinen tai lihava hevonen on eri asia kuin vankkarakenteinen :)

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   3.3.21 13:40:16

Jep niin on.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: puu 
Päivämäärä:   3.3.21 14:02:22

OT: Instassa tulee aina välillä videoita, missä menee joku ei-suomalainen muija niin, että perse on satulan takakaarella, kun ei mahdu satulaan. Kerran jopa hyppäsi hevosparalla. Ihan hirveän näköistä :( Ihmettelen, ettei tuollaiseen kukaan puutu mitenkään. Ja viitsii vielä julkisesti jakaa tuollaisia videoita.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Nor 
Päivämäärä:   3.3.21 14:09:08

Jos susta tuntuu epävarmalta, niin älä päästä selkään. Itse tiedät parhaiten tässä tilanteessa.

Mulla on iso järkälehevonen jolla painoraja voisi painon mukaan olla reilusti yli 100kg mutta yksikään niin painava ei sinne selkään nouse koska en halua.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 14:44:28

Minulla on 155 korkea erittäin raskasrakenteinen (ei siis läski) hevonen, mutta en antaisi säännölliseen käyttöön noin painavalle. Hevosella on kantamista jo itsessäänkin ja se on - kuten raskaat hevoset yleensäkin - taipuvainen etupainoisuuteen. Ratsastus ei ole lihaville soveltuva laji ja lisäksi tosiaan perseen tulee mahtua satulaan niin ettei paino ole takakaarella (yhtään, pitäisi mahtua nyrkki perseen ja kaaren väliin), muuten satula kippaa ja rasittaa ristiselkää.

Lihavien tasapaino, ketteryys ym ei ole huipussaan eli he ei ole ihanteellisia ratsastajia muutenkaan. Turha siis vedota mihinkään 'parempi iso taitava kuin anorektikko joka hytkyy ja pomppii ja repii suusta' - juu, mutta paras jos ei ole liian painava ja osaa/kykenee oppimaan ratsastaa.

Olen nähnyt miten lihavan alla hevoselta menee jalka alta. Selvisi reilun viikon ontumalla, mutta todella äärettömän väärin antaa selkeästi liian isojen ratsastaa argumentilla että suokit/issikat jaksaa mitä tahansa.

Lisäksi pitää muistaa että kun omistaja ei ole katsomassa, on vuokraajan/lainaajan asenne yleensä hälläväliä, kuten tämäkin osoittaa: "Itse painan 85kg ja ratsastan kerran viikossa suokkia joka on ehkä 152 korkea.
_Omaksi valitsisin kuitenkin isomman, 160-> kokoisen suokin._" = tietää itse olevansa liian iso, mutta ei piittaa asiasta, samoin ei näiden hevosparkojen omistajatkaan. Vuokrauskerroista otetaan 'kaikki irti' kun on kymppi maksettu, evvk jos hevonen hajoaa, voi etsiä uuden rassattavan sitten.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   3.3.21 16:34:33

Aloittaja, paljonko on esy?

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Besserwisser 
Päivämäärä:   3.3.21 17:51:33

200 grammaa.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   3.3.21 18:14:37

Jos ratsastaja on liian iso satulaan, en antaisi mennä. Painopiste on silloin väärä ja se ei ole hyväksi hevosen selälle. Eikä satulalle.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   3.3.21 18:30:31

Meidän 155cm suokki painaa 500kg - punnittu klinikalla. Mittanauha näytti enemmän. On suht sporttinen, hyvässä lihassa, mutta itse olisin arvioinut painoksi 520-530kg, joten tuo todellinen lukema yllätti. Mikäli hevosta ei ole siis klinikalla punnittu kannattaa laskea hevosen paino alakanttiin ja näin ollen myös ratsastajan paino.

Näin ollen 15% painosta on 75kg. Eli painoraja meillä max tämä varusteineen, ratsastaja voi siis painaa noin 70kg. Tämä säännölliseen menoon.

Sanoisin siis, että tuo 90kg on aivan liikaa tuon koko luokan hevoselle säännölliseen menoon.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.3.21 18:40:24

Mulla on itselläni juuri tuon kokoinen suokkitamma. Ei mikään älyttömän roteva, kyllä enemmän siroksi sanoisin. Meillä on käynyt vuokraaja ehdokkaita, mutta en ole ketään huomattavasti ylipainoista ratsastajaa suostunut omalleni ottamaan. Kyllä se 70kg saa se raja olla ainakin minun omalla hevosellani - tässä pitää nyt oikeasti ajatella sitä hevosta eikä miettiä loukkaako jonkun tunteita. Ei sitä ylipainoa tarvitse kuitenkaan syyksi hänelle itselleen sanoa.

Se tässä harmittaakin, kun tamman säkä on selkeästi ilmoitukseen laitettu niin silti juurikin nuo 85kg-90kg painavat tulevat viestiä laittamaan ja sitten koeratsastuksessa saa hevosen puolesta tuntea sääliä. Ehkä pitäisi jatkossa se painorajakin mainita.

Otetaan vaikka vertailuksi, että itse painan 60kg.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Irmeli 
Päivämäärä:   3.3.21 21:04:23

Tulin vaan sanomaan, että tänä aamuna vaaka näytti 73kg enkä ole koskaan ollut näin lihava. Paitsi kun menin synnyttämään parikymmentä vuotta sitten. Tässä vaan vahvistui suunnaton läskiyteni, normihevosen selkään ei ole kohta asiaa.

T: Punkero

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.21 09:20:35

Itse ratsastan pari kertaa kuussa alle 160cm suokilla, ja painan 85kg. Mutta käyntiä lähinnä maastossa, ja satula on sopiva mun persukselle. Muut jotka hevosta ratsastavat ovat kaikki alle 70-kiloisia.

Toisaalta mieheni (80kg) ratsasti joskus omalla suokillani joka oli aika kapearunkoinen, mutta ei mikään sirojalkainen ja noin 155cm korkea. Olivat ihan sopusuhtainen pari. Tuohon aikaan painoin itse alle 65kg ja hyppäsin/valmentauduin.

Eli riippuu hevosen rakenteesta ja käytöstä, sekä myös satulan koosta.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.3.21 09:26:24

Painoraja täytyy nykyään ehdottomasti mainita ja myös huomauttaa asiasta mikäli on epäilyksiä että joku vankkarakenteinen tai lihavan puoleinen ei ole ihan tarkka punnitustuloksesta. Itse oon miettinyt että pitäisi esim ridakoulujen alkaa punnitsemaan kaikki asiakkaat. Eipä tulisi mitään mystiikkaa siihenkään kun avoimesti puhuttaisiin.

Koeratsastuksessa jos ei mahdu satulaan, voi kokeilun päättää siihen. Kun ei siitä mitään seuraa kuitenkaan kuin hevoselle kiusaa.

On se jumalauta vaan kehdattava, milloin on puolustautumiskyvyttömien asioista päättämässä. Vai veisittekö lapset päiväkotiin ettekä kehtaisi puuttua asiaan jos hoitajat haisisi viinalta?

Sanoisin pienehkölle hevoskokoiselle suokille 70-75kg.
Isommille raskasrakenteisillekaan ei 'kovaan' käyttöön eli esim itsenäiseen vuokraamiseen juuri enempää, koska satavarma ei voi olla mitä hevoselle tehdään.

Omani (erv) antaisin vaikka terapia/talutuskäyttöön satakiloisille helposti, itsenäiseen käyttöön 70kg. Ne isot jaksanee kantaa mutta tekeminen on suhteutettava kuormaan.

Ihmisillä ei välttämättä itsellään ole mitään rajaa, olen seurannut koeratsastusta missä eestinponilla meni varmasti 95kg erittäin lihava nainen. Ei saanut edes ohjattua hevosta mutta olisi halunnut vuokrata, tosin alennetulla hinnalla/harjaamista vastaan koska oli iso asuntolaina (!!). No hyvä näin, omistajakin olisi varmaan antanut rahaa vastaan mennä jos antoi kokeilla, eläimestä niin väliä jos itse hyötyy...

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.21 13:30:56

On liian iso.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Papiljotti 
Päivämäärä:   4.3.21 17:21:34

Liian painava ratsastaja. Kohteliaasti porukalla kannattaa puuttua asiaan.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Tuuli 
Päivämäärä:   4.3.21 19:58:43

Ei nyt ihan ole kaikki muumit laaksossa, jos yrittää sun hevosella ylipainoisena ratsastaa. 15 kg liian painava.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Tajone 
Päivämäärä:   4.3.21 23:58:38

Entä sit jos on kyse talutusratsastuksesta? Pari rinkiä käyntiä kentällä?
reilu 100 kg painava mies mennyt pari kertaa talutuksessa mun 160 cm suomenhevosella (normaali rakenne).
Voiko olla haittaa?

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Valoja 
Päivämäärä:   5.3.21 00:14:38

Minulla 157cm suokki ja painan vähä reilu 100kiloa. Treenataan kerran viikossa valkussa koulua ja parin viikon välein hypätään. Hyvin kestää

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Papiljotti 
Päivämäärä:   5.3.21 11:04:42

Apua. Miksi 100 kiloinen ihminen ratsastat?

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.3.21 07:12:03

N. Satakiloista voi iso ja vahva terve hevonen (ei nuori tai vanha) kantaa jossain talutuksessa joo mutta että esteitä ja muutenkin monta krt viikossa... Joo ei kestä pitemmän päälle on liiallista rasittamista aivan ehdottomasti.

Laihduttaminen on ihan hyvä vaihtoehto, niin reilu 70kg kuin liki 100 kg painaville. Itse olen reilu 60kg ja yritän estää painoa nousemasta.

  Re: Painoraja 155-senttisellä sh:lla?

Lähettäjä: Kunto 
Päivämäärä:   6.3.21 11:36:52

Hevosen lihaskunto, terveys, selän pituus ja jalkojen paksuus. Korkeudella ei ole paljonkaan merkitystä, kunhan on hevose kokoinen ettei ratsastajan jalat roiku missä sattuu.

Hevosen kyky kantaa painavaa taakkaa riippuu hyvin merkittävästi siitä, onko sillä ratsastettu joka päivä, monipuolista treeniä ja siten että se on liikkunut oikeinpäin. Eli onko se lihaksikas. Vrt fitness- bodari tai ihminen joka on vain käynyt kävelyillä joitain kertoja viikossa ja hyvällä tuurilla zumbassa joskus ja jouluna.

Ovatko hevosen jalat "linnunluiset" joissa ehkäpä vielä kaikenlisäksi vanha jännevamma tai vastaavaa.

Onko hevosen selkä mallia pitkä ja valmiiksi "notko", vaiko sopivan pituinen sekä suoraa mallia.

NUO ovat ne ratkaisevat tekijät. Jos ovat kaikki kunnossa, niin voi 90kg osaava ratsastaja ihan hyvin mennä, jos hallitsee kehonsa ja osaa ratsastaa hevosen oikeinpäin jne. Ei ehkä mitään estereeniä vetäään mutta normiratsastusta joo.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.