Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   15.1.21 16:24:05

Ihan muuta...

Olen unelmoinut aina ratsastuksenopettajan urasta. En itse ole kovin kummoinen ratsastaja, mutta haluaisin auttaa muita. Ensisijaisesti omia tallillaisia ja näiden keskuudessa olisikin kysyntää.

Olen miettinyt ratsastuksenohjaajaksi kouluttautumista, mutta koska olen ns kouluratsastaja ja pelkään hypätä, tuntuisi kamalalta hypätä 80cm rataa.

Toinen vaihtoehto olisi cr-ohjaaja, koska istunta kiinnostaa oikeasti ja siihen minulla onkin silmää jo jonkin verran kehittynyt. Ainut ongelma tässä on vain kielitaito, en usko saavani kurssista tarpeeksi irti.

Jotain oppia opetukseen olisi kiva saada, vaikken sitä työkseni meinaakaan tehdä.

Kolmas vaihtoehto olisi varmaan suoraan 1-tason valmentaja johon kisatulokset riittäisivät.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.1.21 16:33:06

Valmentajan reitti kuulostaa hyvältä. Jos sinulle kelpaa työ ihan harrastetallilla, voithan käydä myös harrasteohjaajaksi. Sen pääsee läpi hyvin pienellä vaivalla ja siinä ei kovin korkeita esteitä ole. Rata on hyvin simppeli, suuri osa esteistä on pieniä ja sitten taisi olla muutama kavaletti (jos tämä ei ole muuttunut).

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.1.21 17:44:56

Hyppypelosta on kyllä mahdollista siedättyä.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: Tellu 
Päivämäärä:   15.1.21 18:00:44

” Olen miettinyt ratsastuksenohjaajaksi kouluttautumista, mutta koska olen ns kouluratsastaja ja pelkään hypätä, tuntuisi kamalalta hypätä 80cm rataa. ”

Mikä ihmeen 80cm rata? Se on 105cm rata. Itse olen ratsastuksenohjaaja, ja meillä loppukokeen korkeus oli 105cm. Onko tämä tosiaan muuttunut näin paljon, että ohjaajilta ei vaadita enää yhtään mitään?

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.1.21 18:04:01

Ei se ole 105 rata, jos yksi ainoa este on siinä korkeudessa. Ja niin on ollut viimeiset 12 vuotta ainakin.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: Elohiiri 
Päivämäärä:   15.1.21 18:11:59

Kauan sitten kun itse valmistuin (silloin oli vielä useampi loppukoeradan este 110...) niin olihan siellä seassa niitä koulupainotteisia ihmisiä jotka saivat estejaksoille ne ”hyppää ratsastajan vastusteluista huolimatta”-hevoset. Jos todella haluaa ohjaajaksi niin ei se kummoista rohkeutta vaadi niistä tehtävistä selviytyä. Vähän käy jossain sopivilla tunneilla ennen pääsykoetta hakemassa varmuutta. Pääasiassa tehtävät kuitenkin vain teknisiä juttuja pienillä esteillä.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.1.21 18:23:42

Mielestäni jokaisella, joka meinaa vähänkään opettaa muita, on oltava edes hieman ratsastustaitoa. Miten ihmeessä voi toista opettaa, jos itse ei edes alkeita osaa? Ja jos osaa alkeet, niin tuollainen 80cm esterata on helppo homma. Eikä noin pienien esteiden ylitys voi mitenkään olla pelottavaa...

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: Tellu 
Päivämäärä:   15.1.21 18:32:02

..: sitten on tosiaan muuttunut. Aika karua, että se tunnin pitäjä ei edes itse osaa ratsastuksen perusasioita. Jos ei selviä metrin radasta, ei ole tarpeeksi taitava opettamaan ketään ratsastamaan. 80cm on rata, jonka kuka tahansa voi normaalilla hevosella hypätä ongelmitta, joten kauhea ajatus että se ohjaaja ei siihen edes kykenisi.
Kun itse ohjaajaksi valmistuin, niin radalla oli 24 hyppyä, ja osa hyvinkin teknisiä. Eli tiukka L-käännös kolmella askeleella, kolmoissarja, innarit, sama linja eri askelmäärillä yms. 24 hypystä 14 oli täyskorkeita ja täyspitkiä, eli sen 105cm korkeita. Eli enemmän kuin kisaradalla, sekä hyppyjä että maksimikorkeita. Loput 10 estettä oli sitten kaikkea välillä 60-90cm.
Mutta itse valmistuinkin sillon kuin ohjaajat oli eri asia kun hevosenhoitajat. Nykyäänhän hevosenhoitajat voivat suuntautua ohjaajiksi, ja sen takia taso varmasti sitten on madaltunut roimasti.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   15.1.21 18:36:37

Ei ole koko radan korkeus 105cm mutta kyllä siinä on juseempi este siinä korkeudessa

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   15.1.21 19:37:10

Hevosenhoitajista taitaa tulla kyllä harrasteohjaajia eikä ratsastuksenohjaajia.. eli kaksi eri ohjaajaa.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.1.21 19:39:22

Harraste ohjaaja on eri asia kuin ratsastuksen ohjaaja. Harraste ohjaaja on hoitajapuolen suuntaus.

Mutta aloittajan tasolla ei todellakaan opeteta yhtään ketään. Cr on ihan höpöä, eikä anna pätevyyttä ratsastuksen ohjaukseen.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   15.1.21 19:46:27

"Aika karua, että se tunnin pitäjä ei edes itse osaa ratsastuksen perusasioita. Jos ei selviä metrin radasta, ei ole tarpeeksi taitava opettamaan ketään ratsastamaan. 80cm on rata, jonka kuka tahansa voi normaalilla hevosella hypätä ongelmitta, joten kauhea ajatus että se ohjaaja ei siihen edes kykenisi."

- Tämä!

Jos et itse osaa, miten voit opettaa muita?

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   15.1.21 19:54:12

Toivottavasti et oo se Anna ketä epäilen..

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   15.1.21 20:13:26

Unohdan siis tämän haaveen. Ilmeisesti ratsastustaitoon ja samalla opetustaitoon vaaditaan esteiden ylitys. Loukkasin muutama vuosi sitten itseni melko kovin, mursin selkäni.

Aluetasolla olen kilpaillut HeA tasolla tasaisin plus 60%. Hevoseni asuu kivalla yksityistallilla ja moni ilmeisesti on pitänyt ratsastuksestani, sillä ovat pyytäneet apua omien hevostensa kanssa.

Pitää varmaan suositella heille oikeaa valmentajaa, mutta näin talvella ei tunnu saavan ketään ulos kun maneesia ei ole.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   15.1.21 20:18:27

Ja niin aloitustekstissäni taisi olla virhe. Tarkoitin harrasteohjaajaa.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.1.21 20:30:17

Anna, älä anna ht.netin katkerien ihmisten pilata omia unelmiasi. Voit olla hyvä ratsastaja ja ohjaaja ilman, että täytyy olla mestari hyppäämään. On älyttömästi valmentajia ja opettajia, jotka on kyllä hyviä ratsastajia, mutta surkeita opettajia eikä osaa sanottaa yhtään mitään tekemisiään. Harrasteohjaaja taitaa kuitenkin keskittyä paljon lasten opettamiseen harrastetalleilla jne, joten jos et sellaista työtä halua, suosittelen mieluummin tuota valmentajan koulutusta. Vaikka kuka täällä epäilisi mitä, voit sen silti suorittaa ilman hyppyjä.
On todella hassua tyrmätä toisen työmahdollisuudet vain siksi, että haluaa keskittyä yhteen lajiin. Jos pystyt auttamaan muita ratsukoita, se on jo ihan tarpeeksi näyttöä siitä, että susta voi olla vielä paljon apua muille.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.1.21 20:37:40

Onko noissa koulutuksissa mitään painorajaa oppilaille? Tai siis että jos itselleen katsoo isot hevoset niin tuleeko sanomista.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.1.21 20:43:37

Et tarvitse koulutusta opettamiseen.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.1.21 20:44:37

Tottakai opiskelet.

Onhan maassa estetuomareitakin, jotka hyppää lähinnä ristikkoa kisoissa ja tippuu siinäkin alkukäynneissä. Eli tumpelo voi myös arvioida. Ni miksei hyvä ratsastaja opettaa.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: Tellu 
Päivämäärä:   15.1.21 21:27:50

..: tuomari ja ohjaaja on täysin eri asia eikä mitenkään verrattavissa. Täysin naurettavaa edes verrata noita keskenään. Tuomarin ei tarvitse itse osata, hänen täytyy osata säännöt. Kun tuomari osaa säännöt, hän voi tuomaroida täysin oikein ja täysin puolueettomasti ja hyvin. Mutta jos ohjaaja ei osaa itsekään, niin miten hän osaisi ketään neuvoa? Ohjaajan tehtävä on nimenomaan se neuvominen ja opettaminen, mutta miten voisi opettaa ilman minkäänlaista kokemuspohjaa? Se ei vaan yksinkertaisesti riitä, että osaa teoriassa asian, koska ratsastus on niin pikkutarkkaa ja hienosäätöä vaativaa että sitä ei kirjasta opi. Kirjasta oppii säännöt, kirjasta ei opi ratsastamaan. Jos ei osaa ratsastaa, ei voi sitä opettaa.

Ja aloittaja: tottakai voit opettaa, jos joku sun tunteja haluaa. Ei siihen paperia tarvita, sulla täytyy vaan olla jotain annettavaa jotta saat niitä asiakkaita. Vaikka olisi se paperi, mutta ei mitään annettavaa opetuksellisesti kenellekään, ei kukaan halua niitä tunteja. Tämän takia niissä koulutuksissa on tiettyjä vaatimuksia: pyritään pitämään joku taso niissä valmistuvissa.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   15.1.21 21:47:19

Harrasteohjaaja voisi olla. Jos on lääkärin todistus siitä että isojen hyppääminen on riski, voidaan esteet suhteuttaa todennäköisesti.

Itse sairastan epilepsiaa ja en voinut koulussa suorittaa traktorikorttia ja sille sain hallinnollisen arvioinnin. Ei ole itsestään selvää että vamman tai sairauden vuoksi voi opintosuunnitelmasta poiketa, mutta se on mahdollista joissakin tapauksissa.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.1.21 22:30:14

Se, ettei hyppää, ei tarkoita, ettei osaisi. Olen nuorempana kisannut 120-luokkia ja kenttää, mutten enää halua edes puomia ylittää useamman onnettomuuden jättämien jälkien takia. Se ei kuitenkaan estä minua pitämästä koulutunteja.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   15.1.21 23:18:28

Ajatus on mun mielestä vähän erikoinen, että olisi pakko hypätä voidakseen opettaa koulupuolella. Ei varmaan hyppelöitä pidäkään opettaa, kun ei ole mistä ammentaa, mutta koulupuolella, miksi ihmeessä ei? Jos mennään HeA ja sen alle -tasolla, eikös se ole ihan perusratsastusta vielä muutenkin?
Kuvittelen, että ilman perusratsastusta on turha hypätä. Mutta kai sitä perusratsastusta voi hioa ja kehittää ratoja hyppäämättäkin? Jos nyt puomi- ja kavalettiharjoitukset tai jotkut pienet hypyt kuitenkin selviää? Kyllähän niillä (ja vaikka maastoilulla) voi kehittää sekä hevosta että ratsastajaa vaikka loppuelämän, ei siinä opittava kesken lopu. Vaikkei hyppäisikään.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.1.21 00:02:42

Asioita voi tehdä myös vaikka pelottaa, eli jos todella haluaa niin kannattaa vaan hypätä se koe läpi, sen jälkeen ei tarvi hypätä enää ikinä jos ei halua. Ei kannata tuollaisen yksittäisen ohimenevän asian takia jättää unelmia toteuttamatta

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: Ohjaaja 
Päivämäärä:   16.1.21 01:18:57

Joo 80cm on ohjaajan lähtötasovaatimus, ei mikään loppunäyttö. Loppunäytössä on ollut nyt aika pitkään juurikin tuo max korkeus 105cm ja aika tekninen ja pitkä rata. Nyt se muistaakseni päivittyy lähiaikoina enempi normaaliin esterataan päin, jossa taisi olla about sama korkeus kuin edellisessäkin, mutta lyhyempi ja useampi este tapissa. Pois oli jäänyt ainakin kolmoissarja. Vaihtoehtona on tietääkseni ollut jo jonkin aikaa 110cm kisanäytöt tai ainakin tulevaisuuteen se tuli myös mahdolliseksi.

Ehkä suosittelisin sitä valmentajakurssia tilanteessasi.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   16.1.21 06:12:34

Mikäänhän ei esta aloittajaa opettamasta niitä tallikavereitaan tai ketään muutakaan jota haluaa, mutta jos ihan ratsastuksenohjaajan paperit haluaa, niin silloin pitää kyllä hypätäkin. Lähtökohtaisesti ratsastuksenohjaajan pitää pystyä opettamaan molempaa lajia.

Valmentaja papereista en sitten tiedä mitä niihin vaaditaan. Ainakin 2-tason valmentaja voi jo valita suuntauksensa lajiin johon haluaa.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: hghg 
Päivämäärä:   16.1.21 10:15:17

On tosi vaarallista kun "estetuntia" pitää harrasteohjaaja joka itse ei pääse esteitten yli eikä ymmärrä hyppäämisestä yhtään mitään.

Itse loukkaannuin pahasti kun h-ohjaaja käski suokilla tulemaan
suhteutun välin 4 askeleella. Sanoin että en usko että tällä pelillä onnistun ja 5-6 askelta olisin turvallinen sekä ratsatajalle & hevoselle, mutta käski laittaa vaan hanaa.
No sekaan
ja kumoonhan siinä mentiin. Vieläkin harmittaa etten pitänyt omaa päätäni asiassa.

Suokki ei ollut mikään varma peli enkä minäkään. Nuorempa olen kuitenkin hypännyt enemmän ja jotenkin intuitiivisesti tuli tunne että 6 askeleen välin lyhetäminen 4 askeleseen epävarmalla hevossella epävarma tuntilainen selässä ei johda mihinkään mahtavaan ahaa-elämykseen vaan lasarettiin.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.1.21 10:20:42

Kuinkas nämä pomppijat osaavat kouluratsastusta?

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.1.21 10:25:38

Hei Anna. Älä todellakaan lannistu näistä kommenteista. Täällä korostuu ihmeellinen mustavalkoisuus, pätemisentarve ja halu lytätä muita. Aivan varmasti voit olla hyvä opettaja ja ratsastaja vaikket enää ikinä hyppäisi yhtään estettä. Jos avustasi ollaan jo nyt kiinnostuneita, niin sehän kertoo paljon: taitosi ovat tehneet vaikutuksen, ja luultavasti olet myös fiksun ja mukavan oloinen ihminen.

Mieti siis ihmeessä valmentajatutkintoa! Moni harrastelija kaipaa valmentajaa ihan perusratsastuksen harjoitteluun. Jos vielä sattuisi niin hyvin, että pystyisit lisäksi pitämään tunteja omalla hevosellasi (eli hevonen soveltuu siihen), asiakkaita varmasti riittäisi.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   16.1.21 10:37:02

Koska en omista tallia, jossa hevoseni asuu en voisi pitää tunteja omalla hevosella. Enemmän haluaisin auttaa perusratsastuksessa; kuinka suoristaa hevonen, mikä puolipidätteen oikea tarkoitus on, mitenkä hevonen oikeasti asetetaan. En ikinä voisi opettaa ketään hyppäämään esteitä, sitä varten on valmentajat.

Oman tietoni mukaan kyllä pääsisin tuonne valmentajakoulutukseen, mutta mietin onko se kuitenkin liian pintaraapaisu kaikesta.

Lienee parasta jutella oman valmentajan kanssa mikä olisi järkevintä. Hän on kuitenkin valmentanut minua lähes kahdeksan vuotta.

Kiitos mukavista kommenteista, lämmittää mieltä paljon!

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.1.21 13:27:28

Harrasteohjaajalta vaadittava estetaso on loppukokeessa 80cm. Rata on helppo, sisältää myös kavaletteja ja pieniä esteitä. Radan isoin 80cm on tosiaan jumppasarjan viimeinen este, johon askel varmasti osuu.
Ei vaadi kuin tasaisen hevosen niin loppukoe hyväksytty.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   16.1.21 14:04:09

Aloittajan tapauksessa lähtisin kyllä ennemmin sinne valmentajakoulutukseen. Ja ehkä lukisin lisänä avoimessa yliopistossa ainakin kasvatustieteen perusteet, josta saa hyvät pohjat sinne oppimisen ja opettamisen teoriaan, joka ei toki ole ratsastuksen opettamista, mutta nimenomaan sitä syvempää pohjaa opettamiseen yleensä.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: Igh 
Päivämäärä:   16.1.21 14:20:51

Kun kouluratsastulsen osaamisesikin on vain helppo A, en suosittele mitään uraa ratsastuksen ohjaamisessa. Toki voit ihan aloittelijoille opettaa perusteet. Toivottavasti osaat edes ne; nykyään jopa monet ratsastuksenopettajat opettavat alkeistason asiat väärin... Sitten osaavammat valmentajat joutuvat korjaamaan perusasioita, ja se on huomattavasti hankalampaa kun ensin on vuosia ratsastanut väärin.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.1.21 15:54:33

Aluetason 60% he a tasolta ei ole lainkaan vakuuttavaa osaamistasoa. Sitä paitsi, valmentaja tutkintoon vaaditaan kansalliset tulokset.

Hevosalalla on liikaa valmentajia, jotka luulevat voivansa ja osaavansa opettaa. Mutta kun asia ei ole näin. Miettisin jopa omaa valmentajaa siä, jos ei ole saanut sinua he a tasolta pidemmälle tai 70% tulostasoon, että onkohan silläkään riittävästi taitoa valmentaa.

Itse en ainakaan maksaisi, kummallekaan.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   16.1.21 15:54:37

Kai Igh tietää että ratsastuksenohjaajan koululoppukokeet ovat HeA? Eli aloittaja on jo lähtötilanteessa sillä tasolla kouluratsastuksessa, joka on kolmivuotisen ammattikoulutuksen päättökoetaso. Harrasteohjaajan loppukoe taas on muistaakseni KN Special.

Ohjaajakoulussa opetetaan hyvin vähän opettamista, lähinnä tuntisuunnitelmiin ja turvallisuuteen keskittyen. Ei niinkään siihen, miten esimerkiksi se puolipidäte opetetaan. Tai kun ei sitä puolipidätettä käyty edes meidän omilla ratsastustunneilla aikoinaan läpi. Toki tämä on varmasti paljon opettajasta riippuvaista, mutta kuitenkin.

Valmentajakoulutus ja avoimen yliopiston pedagogiikan kurssit kuulostavat minusta ihan hyvältä idealta. Koulua harkitsisin jos on mielenkiintoa opetella paljon muutakin tallin- ja hevosenpitoon liittyvää lähtien ruokintasuunnittelusta, ravi- ja valjakkoajosta, varsojen käsittelystä, verotuksesta jne. Jos tähtäin ja kiinnostus on vain opettamisessa ja valmiina on jo pieni asiakaskunta, harkitsisin onko todella tarvetta ja intoa koko koulutukseen.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: ,m, 
Päivämäärä:   16.1.21 16:06:47

Saako harrasteohjaaja pitää tunteja SrL:n hyväksymässä koulussa?

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.1.21 16:32:30

^ saa pitää. Itse asiassa kouluttamatonkin ihminen saa, kunhan 70% tunneista on koulutettujen henkilöiden pitämiä.

  Re: Ratsastuksenohjaajaksi ilman esteitä vai jotain

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.1.21 22:18:57

Joo, näin on. Myös liiton hyväksymistä kouluissa saa osan tunneista opettaa aivan kuka tahansa, kunhan koulutettu opettaa riittävän suuren osuuden tunneista. Hyvissä kouluissa ei tietenkään ole niitä naapurin tyttöjä tai tallinpitäjän mummoja opettamassa, mutta kyllä aika monessa on.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.