Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.10.20 16:34:52

Olen heinälle aika pahastikkin välillä allerginen, mutta haaveilen silti oman tallin rakentamisesta. Onko olemassa mitään rakennusvaiheessa huomioon otettavia kikkakolmosia, joilla helpottaa omaa oloa? Ilmastointiin etc liittyviä.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.10.20 16:38:25

En ole heinäallergikko, mutta kuvittelisin meidän ratkaisun olevan heinäallergikkoystävällinen suhteessa karsinatalliin: pihatto, ja kaikki hevosten heinäruokinta ulkona.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   25.10.20 16:55:46

Itse siedätyin. En väitä, että kaikille kävisi näin mutta omalla kohdallani kyllä, onneksi.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.10.20 07:01:33

Onko mahdollista siedättyä, vaikka olen vasta aikuisena allergisoitunut? Tuohan helpottaisi kovasti

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.10.20 07:06:22

Ei ole. Itse olen valitettavasti hevosten ja tallin takia altistunut ja se pahenee vaan koko ajan.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   26.10.20 07:06:47

Allerginen kaikelle? Ei vain tuoreelle tai säilölle tai kuivalle?
Itsellä ottaa säilöheinä ihoon, alkukesästä allergisoi ruohontuoksu... oma talli jo 15v ollut silti

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.10.20 07:16:18

Pihatto ja heinät traktorilla katokseen paali kerrallaan olisi varmasti paras ratkaisu ja jos on paha heinäallergia, niin myös ainoa ratkaisu.

Muita elämää helpottavia asioita:
-Säilöheinä pölyää vähemmän
-Ei pudoteta heiniä vintiltä alas
-Hengityssuojaimet ja haalari (itsellä iho oireilee) heinien käsittelyssä

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: Eekoo 
Päivämäärä:   26.10.20 07:16:20

Riippuu allergiasta. Meillä loppui kaksilahkeisen ja nelijalkaisen köhiminen, kun kuivaheinä vaihtui säilöön. Heinän pöly allergisoi ihmisellä ja pöly yleensä hevosella.

Jotkut siedättyy, joillakin pahenee astmaksi. Ei voi tietää.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: Rend 
Päivämäärä:   26.10.20 07:50:35

Kuiva esikuivattu ollut meilläkin ratkaisu. Kuivikkeena jokin patjautuva, auttaa myös kun ei ole muita pölyjä heinä pölyn lisäksi. Siedättymistä on tapahtunut, mutta jos paljon joutuu kuiva heinän kanssa touhuamaan niin sen tuntee kropassa kyllä.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.10.20 08:55:58

Kyllä meillä on kokeiltu kaikki. Säilöt ja kuivat. Nykyään oireita tulee jo heinäpellon vierestä kävelystäkin.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: Pumpuli 
Päivämäärä:   26.10.20 08:59:34

Pihattoratkaisu, jossa ruokinta tehdään ulos. Karsinoihin/sisälle ei heinäruokintaa.

Kyseessä luultavasti pieni kotitalli jossa ei mahista säilöheinään.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.10.20 10:50:14

Säilöheinä ei ole hevoselle sopivaa rehua muutenkaan, se on lehmänruokaa. Esikuivattu on eri asia, mutta se allergisoi ihan yhtä lailla kuin säilö tai kuivakin. Itse tuunasin aamulla heinäsäkkejä ja kuumissani olin käärinyt hihat ylös, joten nyt sitten kutisee ihan kunnolla.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: Eekoo 
Päivämäärä:   26.10.20 11:13:09

Säilöheinä ei hevosen rehua?
Ja lehmä ja hevonen syö sujuvasti samaa laidunta. Miten se paalattuna ei enää sovikaan?

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.10.20 11:32:05

Eekoo: Hevonen ei kestä sitä säilöntäainetta. Lehmien AIV-säilörehu on hevoselle aivan killeri.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.10.20 11:34:50

Aiv:tä taitaa olla vaan säilörehussa.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.10.20 12:41:39

Ostatko heinät ulkopuoliselta tai viljeletkö itse? Jos teet itse, tee erillinen kuivuri, mistä heinät myös otetaan syöttöön, ei siirrellä edestakaisin. Väliseinä ja suljettava ovi tallin puolelle, tai kulku ulkokautta.

Jos ostat, tee iso katos betonivalulla, jonne sisälle voi kipata muutaman kuukauden heinät, tai pudottaa pallot traktorilla. Siirtelet niitä lähes ulkoilmassa, mutta aina maski naamalla kun käsittelet heiniä.

Muutenkin älä jätä puolinaamaria tai moottoroitua hengityssuojainta koskaan käyttämättä. Niiden kanssa pärjää allerginen ja niihin tottuu. Ovat hinnaltaan edullisia siihen nähden miten hyviä ovat.

Talliin hyvä koneellinen ilmastointi.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: Eekoo 
Päivämäärä:   26.10.20 15:56:25

Viiva, tähtirivi puhui säilöheinästä, ei säilörehusta. Toisekseen mm. Markku Saastamoinen on suositellut ihan säilörehua hevosille. Juuri sitä aumaan tehtyä "lehmärehua". Lähimpänä hevosen luonnollisinta ravintoa talvikaudella.

Mitä niihin säilöntäaineisiin tulee, niin se onnistuneesti tehty säilö on pH:ltaan ihan samanlaista säilöntäaineesta riippumatta. Ero on vaan siinä, että hapolla säilötyssä säilömisprosessi käynnistyy nopeammin ja virhekäymistä tapahtuu vähemmän. Ts. lopputulos on parempilaatuista.

  Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: ALMA 
Päivämäärä:   27.10.20 21:59:13

mina myös heinäallergikko olen tallihommissa jotenkin siedättynyt.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.10.20 22:42:42

Mulle on annettu siedätyshoitoa heinälle 3v, pärjään kun en pöyhi ihan hirveästi enkä ole heinätalkoissa. Normaalit heinänkösittelyt Ok. En silti usko, että kukaan aikuisena allergisoitunut kotikonstein siedättyy.

  Re: Heinäallerginen rakentamassa omaa tallia, mitä o

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   27.10.20 22:59:09

Allergialääkkeet. Pikkupaalit ja välillä maskin käyttö. ( Saa keho levätä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.