Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: pakkomielle 
Päivämäärä:   6.8.20 14:40:17

Riimut, satulahuovat, suojat nyt vielä monella on tiettyä väriä. Mutta kuinka moni ostaa esimerkiksi loimetkin hevoselleen päättämän värin mukaan? Ahdistaa, jos hevosella on monen värisiä loimia tai niiden väri ei sovi riimuun.

Ennemmin maksan vaikka tuplahinnan oikean värisestä tuotteesta kuin ostan halvemman, mutta väärän värisen tuotteen... Rahanmeno pysyy sikäli kurissa, että mitään turhuuksia en kuitenkaan haali, vaan kaikki ostokset ovat harkittuja ja hevoselle tarpeellista käyttötavaraa.

Jos tuotetta ei yksinkertaisesti saa sopivaa oikeassa värissä, niin mustakin on ihan ookoo, ja harjoissa käy puun värinen selkämys. En kuitenkaan voisi sietää, jos harjapakissa olisi sekaisin punaista, sinistä, vihreää ja kirjavaa harjaa tai varustetta.

Olenko aivan höperö, vai onko muitakin värineurootikkoja?

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   6.8.20 14:44:19

Joku pakko-oirehan tuokin on.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.20 14:47:17

Ei nyt neuroottisesti, mutta vähän sävy sävyyn pitää olla. Mikään ei ole kamalampaa kuin hevonen, joka on puettu täysin tyylitajuttomasti. Mutta sinnepäin riittää, ei se millintarkkaa ole.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   6.8.20 15:10:12

Mahtaa vítuttaa kun se väri ei sovi uudelle hevoselle...

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.8.20 15:12:01

No ei mulla mitään pakkomiellettä ole, mutta en kyllä ikinä yhdistäisi vaikka oranssia huopaa ja pinkkejä pinteleitä.

Hevosen värin suhteen olen tarkempi  Pitää olla ns tavallisen värinen hevonen: ruunikko tai rautias tai ehkä musta. Ei kimoa eikä kirjavaa eikä ainakaan mitään ruunivoikkoa tai päistärikkoa.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: ///// 
Päivämäärä:   6.8.20 15:16:40

No aika erikoiselta kuullostaa.

Minusta mikään ei ole hirveämpää, kuin johonkin räikeään väriin kääritty hevonen. Onhan näitä pinkkihirvityksiä ja turkoosioksennuksia instat pullollaan.

Itse suosin hillittyjä ja maan läheisiä värejä, kun ostan esimerkiksi uutta huopaa tai itselle housuja. Mutta se stemmaako loimet keskenään riimuun ja siitä saatava henkinen kutina, on kyllä vähintään mielenterveyden kaatumisen ensioire.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: Mää 
Päivämäärä:   6.8.20 15:21:12

Meillä on tiettyä väriä huovat, riimut, narut ja harjat ja ns. paremmat loimet.
Arkiloimet, etenkin ulkoloimet on sitten just sitä väriä, mitä alessa on sattunut olemaan.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.20 15:25:21

/////: Mikään ei edelleenkään kuullosta yhtään miltään. Kuullostaminen ei ole sana.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   6.8.20 15:34:50

Itse rakastan värejä, joten minulle ei todellakaan ole ongelma vaikka harjakopan kaikki harjat olisi eri värisiä. Sen sijaan en kyllä yhdistä oranssia satulahuopaa ja pinkkejä pinteleitä, muttei minulla loimet, riimut, huovat yms kaikki samanvärisiä ole - välillä on kiva vaihtaakin esim huovan väriä :)

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: Anne 
Päivämäärä:   6.8.20 15:36:58

Vähän sinne päin, joo! Ostan käytännössä vain muutamaa väriä ja kaikki räikeydet jätän suosiolla kauppaan, vaikka ilmaiseksi saisin, koska en kestäisi käyttää niitä -> jäisivät vain viemään tilaa ihan turhaan. Huopa ja huppu mätsäävät aina, suojat ovat mustat. Riimut ja varret ovat tästä samasta väripoolista, mutta niitä en kyllä vaihtele loimen mukaan, vaan likaisuusaste kertoo, koska on aika hakea puhtaat tilalle :-)

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.20 15:52:23

Mitään merkitystä itselleni eikä hevoselle vaikka olisi eri värisiä pinteleitä. Säälittävää jos ulkonäkö menee toimivuuden edelle. Hevosiakin minulla on eri värisiä, keinoista tykkään eniten mutta sellaista ei juuri nyt ole

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.20 15:54:44

"Minusta mikään ei ole hirveämpää, kuin johonkin räikeään väriin kääritty hevonen. Onhan näitä pinkkihirvityksiä ja turkoosioksennuksia instat pullollaan."

Tämä. Siitä on tyylikkyys ja hyvä maku kaukana.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: Mää 
Päivämäärä:   6.8.20 16:01:02

. Kyllä niitä toimivia ratkaisujakin löytyy väreissä ja yleensä ainakin mustana. Siitä ei ole koskaan tarvinnut tinkiä vaikka muuten valintaperusteena olisi väri.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: Tätsy 
Päivämäärä:   6.8.20 16:07:37

Mulla samaa ongelmaa, mutta tilanne sinällään helppo: kaiken pitää olla joko tummansinistä, tumnanvihreää tai tummanharnaata.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   6.8.20 16:21:50

samaa väriä suojat, pintelit, huopa, huppu, riimut, narut.

mutta väri voi olla mikä tahansa.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   6.8.20 16:35:37

Laatu ja hinta ohittavat värin. Minulla on varusteita, jotka palvelevat jo kolmatta hevossukupolvea.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: pikkuheppa 
Päivämäärä:   6.8.20 17:56:19

Olen osittain väripakkomielteinen. Esim. kaikki nahkavarusteet oltava samaa väriä, ei missään nimessä vaikka ruskeaa satulaa ja mustaa panssaria. Kisavarusteet pitää myös olla niin, että mustan kisatakin kanssa pitää kypäränkin olla musta, ei sininen. Myös kisahuopa ja huppu pitää olla keskenään match, mielellään myös kävelytysloimi.

Loimien kanssa olen kaikkiruokaisempi, merkkiloimien alekorien tarjonnalla mennään...

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.20 18:06:36

Kyllä sinänsä, jos vaan on valinnanvaraa niin valitsen aina tumman metsänvihreän, ja saatan valita tuotteen merkin sen mukaan että valikoimassa on sen värinen hakemani tuote, vaikka sitten joutuisikin maksamaan vähän enemmän. Kaikki muu on mustaa mitä ei vihreänä saa. Mutta ei mua _ahdista_ vaikka riimu ja naru on eri värisiä, ja yksi toppaloimikin on sininen.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: mrs Smith 
Päivämäärä:   6.8.20 18:41:32

Juu, oli se tärkeää silloin kahentoista vanhana..

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   6.8.20 19:13:27

Nahkavarusteissa olen minäkin pakkomielteinen. Silmiä särkee ajatuskin, että pitäisi sekoittaa ruskeaa ja mustaa.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   6.8.20 19:55:36

Olen pakkomielteinen sekä omien siviili/tallivaatteiden että hevosen kamppeiden kanssa. Vai onko esteetikko aina pakkomielteinen? Ehkä sit.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   6.8.20 20:16:02

Meillä tallilla yhdellä hevosella on ruskea satula, mustat suitset, VIOLETTI korvahuppu, oranssit suojat ja vihreä huopa. Mä en vaan kestä.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: black 
Päivämäärä:   6.8.20 20:26:20

Mä en ymmärrä miten jotkut voi pitää tollasta huonona asiana, kun siitä ei ole hevoselle mitään haittaa. Omalla hevosella kaikki varusteet on mustia, enkä muun värisiä tule hankkimaankaan. Varustehuonekin näyttää siistiltä kun ei ole värien sekamelskaa.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: Värifriikki 
Päivämäärä:   6.8.20 20:53:17

Kyllä mun hevosilla on kaikilla "oma" värinsä, yhdellä violettia, toisella sinistä ja kolmannella vihreää. Satula ja suitset mustia kaikilla. Jos jotain tarvittavaa loimea tms. oleellista ei löydy sen värisenä kuin haluan, niin ostan mustana :)

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.20 21:51:26

Saako ravi-ihmisenä vastata? Startissa kaikki sävysävyyn (mustat kärryt, silatyynyt ja ohjat, punainen rintaremmi, otsapanta, letitysruusuke jne.) Mutta kotona ei hitonkaan väliä minkä värinen silatyynyt, harjapakin sisältö...

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: Huuhuu 
Päivämäärä:   6.8.20 23:40:59

Mulla kolme otusta ja jokaisella oma väri.
On paljon helpompaa ohjeistaa laittamaan "Liinulle punainen riimu, punainen loimi ja heinät punaisesta kassista, Kirpulle sininen riimu, sininen loimi ja sinisestä kassista heinät, Pilkulle vihreä riimu, vihreä loimi ja vihreästä kassista heinät"
Tyhmempikin apuri osaa näin laittaa oikeat jutut.

Nahkavarusteet aina mustana.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.8.20 10:16:22

Osittain kyllä, esimerkiksi kisoissa hevosen korvahupun, takin ja kypärän oltava samanvärisiä. Loimet taas sitten on tarkoituksella erivärisiä, tosin suurin osa silti erisävyisiä sinisiä. Helpompi tallityöntekijällä kun ei tarvitse paksuutta sormin tarkistaa.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: sama 
Päivämäärä:   7.8.20 10:27:48

Tavallaan jotain pakkomiellettä itsellänikin, koska meilkein kaikki varusteet mustia. Jokunen ulkoloimi mitä sattuu väriä, kun rikkojalle alennuksesta ostan.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.20 10:32:48

Minä ostan jos mahdollista, tosin en ole turhan tarkka että se loimi on sitä tiettyä väriä. Yleensä menen sopivuuden, käyttötarkoituksen, laadukkuuden ja hinnan mukaan ja sitten se väri. Aina se riimukaan ei ole sitä "oikeaa" väriä.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.8.20 11:06:34

Kun hevosia on 4 joista yksi on kasvava nuori, ei tarvi haaveillakkaan mistään väridraamailusta. Sitä käytetään mitä parin vuosikymmenen aikana on kertynyt. Kun ostan uutta, ostan mahdollisimman hyvän ja laadukkaan mahdollisimman halvalla (kirppis/alennusmyynnit). Kamoja kahta eri kokoa joita molempia kokoja käyttää 2 hevosta. Satulat vaihtuu aina toisinaan jos joku käy epäsopivaksi ja en tosiaan uusi kaikkia ratsastuskamoja aina samalla :D

Loimet tarkoituksella erivärisiä ja mahdollisimman räikeitä sävyjä että heti löytää helposti oman. Kimppatallilla aamuja tekevänä polttaisin jokaisen loimen jos joku ostaisi jokaikisen kopukkansa loimen samassa värissä. Ohjeet kun on luokkaa ''sateella sininen loimi, pakkasella punainen loimi''. Jos pitäisi alkaa aina tutkiin loimimyttyjen mallia ja etsiä kokolappuja vahvuudesta niin tuleen tuikkaisin joka rievun

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.20 11:13:03

^ mikäs siinä jos sulla olisi myös varaa ne korvat, ja kunhan ne tuikkaisit ulkona tuleen.

  Re: olenko ainoa väripakkomielteinen OH

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   7.8.20 11:17:58

nahkavarusteiden on pakko olla joko mustaa tai ruskeaa. Ei missään nimessä sekäisin. Suojat on joko mustat tai tumman ruskeat, riippuu satulan väristä. Satulahuovat pääsääntöisesti musta, harmaa, tum.sininen mutta löytyy haalean vaaleanpunainen ja viininpunainen. En tykkää käyttää pinteleitä ja huppukin on vaan tuulisella säällä ja kisoissa ja silloin se mätsää siihen huopaan mitä käytetään. Loimet on alekorista ja riimut ja narut on mustat tai ruskeat

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.