Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.8.20 16:33:05

Mitä pitää ottaa huomioon jos alkaisin vuokraamaan traileria ulkopuolisille? Ja koska vuokratuotosta pitää maksaa verot, niin missä kohtaa taloudellisesti kannattaa/pitää perustaa yritys?

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   4.8.20 16:37:06

Se, ettei se vuokraamalla parane. Pahimmillaan eka vuokraaja paskoo kopin siihen kuosiin, että sen saa ajaa romuttamolle saman tien.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.8.20 16:42:27

Aihe kiinnostaa myös.

Traileri tai hevosauto? Millaisin ehdoin vuokraatte, mikä pitää ottaa huomioon? (Riskien ohella...)

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   4.8.20 18:53:25

Ei kannata vuokrata. Enemmän haittaa kuin hyötyä.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: määki 
Päivämäärä:   4.8.20 19:32:16

Trailerille pitäänee ottaa vakuutus sen mukaan, että se ei ole yksityiskäytössä. Yhtiötä tuskin kannattaa perustaa, ei se vuokraus niin kannattavaa ole. Vuokrauskäytössä traileri ei ole kovin pitkäikäinen kuitenkaan. Sitä kun vuokraavat aina henkilöt, jotka käyttävät traileria vain harvoin, ja sellaisille hevosille, joilla ei ole mitään rutiinia lastaukseen ja kuljetukseen.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: -. - 
Päivämäärä:   4.8.20 22:35:16

Kannattaa lukea ehdot tarkkaan, yleensä vakuutus ei korvaa "lastin" aiheuttamaa vahinkoa.
Eli vuokraajalla on syytä olla punkka kunnossa.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: ammi 
Päivämäärä:   4.8.20 22:49:54

onko siis oletus että kaikilla joilla on oma hevonen on myös oma traileri tai muunlainen mahdollisuus kuljettaa hevosta?

näin juuri ilmoituksen missä traileria vuokrattiin 40 euroa/vrk - ellei ole joka päivä liikenteessä niin tuskin on mikään kultakaivos.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.8.20 23:14:11

Ei kaikilla ole omaa, mutta traikun voi sitten vuokrata firmalta. Heillä on vakuutukset. Itse en ole omaa traikkuani huokrannut enkä lainannut. Vakuutus ei tosiaan korvaa mitään, jos vuokraajan hevonen vaikka potkaisee seinän mäsäksi. Eikä vuokraaja varmasti helpolla lähde sitä korvaamaan. On selkeätä vuokrata firmalta, jolla on hommaan asianmukaiset vakuutukset.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.20 23:34:03

90% vuokraajat eivät ilmoita jos jotain mennyt rikki.Olen vuokrannut pari vuotta ja todennut että ihmiset ovat epäluotettavia.En vuokraa enää kuin tutuille.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: Haisku 
Päivämäärä:   5.8.20 01:30:12

Ei kannata. Ihmiset eivät välitä toisen omaisuudesta ja vahingon sattuessa korvaushalu on nolla.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.20 08:59:46

Joo ne jotka vuokraavat silloin tällöin eivät osaa käyttää. Mä vuokrasin kerran. Vuokraaja paskoi käyttökelvottomaksi. Runkoa myöten hajosi.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   5.8.20 09:53:12

Mulla oli uudehdo traikku, jota pidin kuin kukkaa kämmenellä. Tietysti, koska olin maksanut siitä pitkän pennin ja se oli todella siisti ja hieno.
Oma hevoseni matkusti nätisti, eikä ollut aiheuttanut niillä muutamalla kuljetuskerralla mitään jälkiä tms.

Kunnes sitten "kaverini" pyysi traikkua lainaan, ihan muutaman kilometrin matkasta oli kysymys. Hyvää hyvyyttäni sanoin, että tottakai saa lainata.

Hänen jäätävän suurikokoinen hevosensa oli ilmeisesti saanut kuljetuksissa sen verran huonoja kokemuksia, että potki, riuhtoi ja paskoi trailerin todella hurjaan kuntoon. Kumimatot olivat aivan rikkiraavitut (talviaika, joten hokkikengät), seinissä kunnon potkujäljet (siis jopa etupuolella!!!) ja sitä ripaskaa oli katossa saakka.

Mä olin täysin shokissa, kun traikku palautettiin. "Kaveri" hymähteli ja vähätteli tapahtunutta, sanoi, että no nyt on traileri sen näköinen, että siinä on jotain kuskattukin!
Meni pitkä tovi, että sain painepesurilla pestyä kaiken sonnan, takapuomi oli pakko uusia, samoin kumimatot. "Kaveri" ei tarjoutunut maksamaan senttiäkään, enkä pyytänyt, koska itse vastaavassa tilanteessa olisin tajunnut sen itsekin ja ollut aivan hysteerinen hevosen käytöksestä.

Turha varmaan sanoa, että tämän jälkeen en koskaan enää lainannut traikkua kenellekään. Ja tämä "kaveri" ei saanut myöskään enää lainaan keneltäkään, vaan joutui ostamaan oman. Sana kiiri yllättävän äkkiä...

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   5.8.20 12:31:27

Ihan uskomattimia juttuja saavat ihmiset lainatusta trailerista rikki. Jopa sellaisia isoja juttuja kuten takadillan saranat... Eikä ikinä ole kukaan tarjoutunut senttiäkään korvaamaan. Ikinä en enää lainaa traileria. Eikä autoja tarvitse kysyä sitä vähää.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.8.20 14:33:02

Kunnossapito vuokraajien jäljiltä maksaa enemmän kuin saatu tuotto. Mahdoton tehtävä karhuta vahinkoja. 99% ei tullut heidän käytöstä. Kaikkea et älyä tarkistaa heti asiakkaan palauttaessa koppia

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: Peluri 
Päivämäärä:   5.8.20 14:45:17

Höpöhöpö. Kunnon kirjallinen sopimus, pantti ja vakuutus, niin ei mitään ongelmaa. Henkkarit tarkistettava ennen luovutusta.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.8.20 23:49:19

Tutuille olen silloin tällöin lainannut nimelliskorvauksella. Jotain pientä on tosiaan hajonnut, mutta se on ollut sellaista, mikä olis saattanut sattua itsellekin.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: lahsdfhj 
Päivämäärä:   6.8.20 00:05:53

Olen vuokrannut mun traikkua omen tallin tyypeille nyt 8 vuotta. Kaikki ovat palauttaneet sen priima kunnossa, siivottuna ja putsattuna. Ei minkään maailman ongelmaa ikinä. Kaikki ovat myös maksaneet vuokran viimeistään seuraavana päivinä. 40e vrk on hintani.
Ihme jengiä teidän talleilla jos näin selkeä juttu ei toimi. Meillä pelkästään kunnollisia, luotettavia ihmisiä. Jotka on myös kouluttaneet hevosensa niin että ne osaa olla traikussa rauhallisesti.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: Auto 
Päivämäärä:   6.8.20 10:48:33

Älä vuokraa

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   6.8.20 11:02:52

Itse olen vuokrannut yksityiseltä lähelle 10 kertaa, eikä koskaan ole meillä mitään ajonnut, ja aina siivottu hyvin, vaihintään samaan kuntoon kuin haettaessa.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.20 14:41:00

Ei kannata vuokrata. Siinä on se ongelma, että ne joilla on taito ja ongelmattomat hevoset, niin niillä on omat kopit. Koppien lainaajat kuuluvat sitten siihen persaukisten porukkaan, jotka jos eivät itse pasko koppia, niin niiden hevoset tekevät sen.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.8.20 15:31:56

Minäkin olen vuokrannut koppia ainakin sen 10 kertaa. Palautettu yleensä puhtaampana kuin on ollut haettaessa. Ja uudestaankin on vuokrattu samalta yksityiseltä.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.8.20 16:05:51

Mulla on kokemusta ja siivosti matkustava hevonen, mutta ei omaa traileria. Olen vuokrannut niin tutuilta kuin yrityksiltä, ja aina palauttanut samassa kunnossa kuin hakenutkin.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.8.20 16:22:53

Joo, älä vuokraa kuin hyville tutuille. Lainaan itse tasan kahdelle tallikaverille, pitävät siistinä ja kaikki ok. Parille muulle lainasin aiemmin, mutta en enää. Peruutettu lamppu rikki ja töpseli oli ilmeisesti jäänyt kiinni, kun traikkua irrotettu, hajosi. Kumpikaan ei sanonut mitään, kunnes itse huomasin ja ei tietenkään korvannut kumpikaan. Yksi jätti traikun törkeään kuntoon, juurikin kuin olisi paskaa katosta lattiaan ripuloitu. Kaikki nämä päälle päin ns normaaleita työssäkäyviä ihmisiä... Eli en lainaa kuin näille parille ok tyypille jatkossa.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.8.20 19:09:58

Ihan ensimmäisenä kannattaa otta huomioon se, että todella harva ihminen viitsii välittää toisen omaisuudesta. Toisen omaisuutta rikotaan, sotketaan ja hukataan surutta, eikä vahinkoja viitsitä korvata. Oli sitten kyseessä lainattu vaate tai auto, niin sanotaan vain "noi voi voi".

Eli jos haluat saada trailerin ehjänä takaisin, niin sitä ei kannata kenellekään lainata mitään pientä rahasummaa vastaan. Ja ihmisethän eivät todellakaan kerro jos ovat vahingoittaneet toisen omaisuutta, joten voi olla että huomaat trailerin käyttökelvottomuuden vasta kun itse olisit sitä vailla...

Vakuutuskaan ei välttämättä korvaa, jos traileri ei ole (yrityksen nimissä ja) nimenomaan vuokrattavana trailerina käytössä. Yksityishenkilön omistuksessa ja käytössä vakuutusyhtiö voi sanoa että voi voi, joten kannattaa vakuutusyhtiöstäkin kysellä, että miten korvaavat. Toki voi siltä lainaajaltakin kysellä että korvaako vauriot, mutta harvoinpa todellisuudessa korvaa vaikka etukäteen lupailisi mitä.

Minä lainaan traileria vain silloin, jos saan tonnin vakuusmaksun. Eli minulle pitää maksaa tilille tonni ja rahan näkyä, ennen kuin trailerin saa lainaan. Kun traileri on palautettu, niin tarkastan missä kunnossa se on, ja jos korjattavaa on, niin korjautan, ja palautan ylimääräisen rahasumman vasta sitten. Trailerin vuokraa otan aina 100 e/käyttökerta tai päivä. Eli jos lainaat traileriani tänään kuudeksi tunniksi ja palautat sen moitteettomassa kunnossa, niin minä palautan sinulle 900 euroa. Jos lainaat trailerin pe-su, ja rikot traileria niin että korjaukseen menee 264 euroa (tästä toki on kuitti näyttää), niin palautan sinulle 436 euroa.

Ja jos tosissaan rikkoo trailerin, niin tuo tonnihan ei riitä mihinkään... Mutta ihan kenelle tahansa en traileria myöskään vuokraa.

Kummasti on kyllä vähentyneet traileria vonkaavat ihmiset :D Minä en todellakaan ole omaa ostanut siksi, että voisin sitä vuokrailla kenellekään 20 euron hinnalla niin, että se palautuu käyttökelvottomassa kunnossa.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   6.8.20 19:25:55

Viimeksi lainasin puolitutulle. Hänellä olikin sitten hevonen joka ei mennyt koppiin ( eli toisin sanoen tunarit lastaajat). Olivat kahteen otteeseen saman päivän aikana yrittäneet, ensin kaksi tuntia ja vielä myöhemmin tunnin. Voitte kuvitella minkänäköinen lastaussilta oli sen jälkeen kun siinä oli hypitty kolme tuntia edestakaisin.

Ja kerran lainasin kaverille muuttoon. Lopputuloksena sisällä seinässä noin kaksi metriä pitkä naarmu noin naaman korkeudella. Oli sitten vedetty jotain hyllyä pitkin seinää.

Kummallakaan kerralla vaurioista ei mainittu lainaajan toimesta sanallakaan. Jep, en lainaa enää.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   6.8.20 23:00:27

Jännää miten ikäviä kavereita teillä on. Mä vuokraan mun pientä hevosautoa, ja aina se on palautettu priimasiistinä, tankki täynnä ja vuokra maksettu seuraavana päivänä.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.20 23:16:42

^ nyt puhuttiin kun jos vuokraa vieraille niin palautetaan eikä ilmoiteta jos jotain rikottu

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: GP 
Päivämäärä:   7.8.20 06:13:23

Ollaan vuokrattu monta monituista vuotta ilman ongelmia, eikä olla rikottu mitään. Palautettu aina siistinä ja puhtaana. Kunnes tuli tämä kesä ja hevonen sekosi vuokratraikussa. Ja traikku meni rikki.
Hoidimme korjauksen, ja sen jälkeen ostimme oman. Parempi se on omat hajottaa.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   7.8.20 20:34:32

Niin., oma on aina oma ja saa kulkea, milloin haluaa. Ollaan kuskailtu paljon muutakin tavaraa traikussa. Eikä tarvii miettiä, mistä vuokraa ja paljonko maksaa saati, että pysyykö reissun ehjänä...

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   7.8.20 22:34:19


En vuokraa enää kenellekään. Paitsi jos olisi ns. ylimääräisiä pelkästään vuokrakäyttöön olevai trailereita.

Ikävää jos sen ainoan oman traikun laittaa vaikka vain vahingossa joku toinen paskaksi tai edes vähän rikki niin ettei voi heppaa kuskata, sitten oma heppa sairastuisi ja tarttisi sitä traikkua heti. Voi voi.. smör smör..

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.20 00:19:25

Menee vähän ohi aiheen, mutta ei kaikki traikunvuokraajat ole persaukisuuttaan hankkimatta omaa traileria. Mulla käyttöä trailerilla ehkä kerran kaksi vuodessa, eikä missään paikkaa missä traileria säilyttäisin. Kotona rivitalossa vain yksi autopaikka ja tallilla ei saa traileria säilyttää koska tontti on ahdas muutenkin, eikä tallinpitäjä halua tontilleen muiden omaisuutta yhtään ylimääräistä. Eli ei mitään järkeä, ja trailereita vielä kuullut että niissä usein tulee ongelmia mekaniikan kanssa kun käyttö vähäistä, tulee ruostetta ym ongelmaa.
Itse palautan aina vähintään yhtä siistinä kuin lainannut kun, hevonen kulkee nätisti vaikka vähän kuljetankin. Oman trailerin haluaisin koska se olisi kätevää kun ei tarvitsisi etsiä sopivaa traileria vuokralle ja pelätä vaurioittavansa toisen omaisuutta vahingoasa (hevonen sekoilee, kolari tms), mutta yllä olikin sitten ne ongelmat omassa traikussa.

  Re: Trailerin vuokraaminen ulkopuolisille

Lähettäjä: rkr 
Päivämäärä:   8.8.20 13:09:46

Sama homma kun viivalla. Kerrostalossa asuvana en voi "omaan pihaan" traileria laittaa ja tallilla ei saa trailereita säilyttää. Ja kun en kisaa eikä ole jatkuvasti tarvetta käydä hevosen kanssa jossain, niin trailerille ei ole käyttöä. Ostin hevoseni yli kaksi vuotta sitten, ja se on ainoa kerta kun olen hevostani trailerilla kuskannut. Ja kiltisti se kyllä matkusti ja lastautui ongelmitta. Tässä on vieressä monta tallia joissa voi tunneilla/valmennuksissa käydä ja niiden maneeseja vuokrata, joten ei ole tarvetta kuskata hevosta edes maneesille tai valmennukseen muualle.

Oman trailerin hankin vasta sitten kun on sille paikka ja tarvetta. Ei mitään järkeä ostaa omaa ja jättää sitä mätänemään pihaan. Enkä todellakaan halua vuokrata sitä omaani sitten, kun tiedän varsin hyvin miten muut toisten omaisuutta kohtelevat... Sehän on tälläkin foorumilla huomattu, oli se lainattava tavara mikä tahansa. Todella moni on sitä mieltä että esim. naarmutettua satulaa tai autoa ei tarvitse korvata, kun eihän se ole vuokraajan/lainaajan vika jos jotain menee rikki, kun käyttötavarastahan on kyse. Ja omistaja ottaa aina sen riskin jos vuokraa/lainaa omaisuuttaan, että jos ei kestä sitä että joku saattaa sen rikkoa/naarmuttaa/tuhota/kadottaa, niin ei kannata antaa sitä kenellekään lainaan.

Eli en lainaa mitään kenellekään. En edes rahaa vastaan kun ei kukaan ole valmis korvaamaan rikottua tavaraa. Enkä varsinkaan lainaa mitätöntä summaa vastaan, vaan kokonaista kauppasummaa vastaan eli satulan saa lainaan jos maksaa 4000 euroa, auton saa lainaan jos maksaa 25 000 euroa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.