Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Tui 
Päivämäärä:   15.11.19 11:14:40

Hei, minua kiinnostaa kuulla syitä, miksi päädyitte ottamaan hevoset omaan pihaan/rakentamaan tallin. Vuosia harkinnut eri syiden takia.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.11.19 11:18:28

Kolme hevosta niin kulut pienenivat. Talli ei paljon maksanut

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: realisti 
Päivämäärä:   15.11.19 11:20:39

Älä ota hevosia omaan pihaan, oikeasti! Sen kun teet, niin olet sitten koko ajan kiinni niissä. Mihinkään reissuun et pääse, jos ei ole sataprosenttisen varmaa hoitajaa, joka asuu kotonasi sen ajan. Ja arvaa, että kasvaako näitä hoitajia puussa...?! Jos teet töitä kodin ulkopuolella, niin joskus käy niin, että päivät venyy tai tulee työmatkoja -> taas ollaan sen ongelman äärellä, että kuka ruokkii hevoset (paitsi jos ovat vapaalla heinällä).

Siskollani on hevoset omassa pihassa ja kyllä välillä ihan hirvittää. Tekee kyllä osa-aikatyötä pienillä tunneilla ja se tietysti jollain tavalla mahdollistaa tuon elämäntyylin ajankäytön puolesta, mutta vastaavasti rahasta on ihan heevetin tiukkaa. Pääsee todella vähän käymään missään, koska hoitajaa ei ole. Minä olen muutaman kerran käynyt hoitamassa hevosia päivän tai pari, mutta itsekin asun kauempana, eli vaatii aikamoisia järjestelyjä.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Neiti 
Päivämäärä:   15.11.19 11:33:24

Miksi hevosenhoitajan tulisi asua tallilla reissun ajan?
Haluan itse hoitaa hevoseni, omalla tavallani. Tarhata paljon. Tuntea ne hyvin.
En moiti täyshoitotallien tarjoamaa hoitoa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   15.11.19 11:45:01

Realisti: Joo, sellaista se on jos on huonot tilat, vaikeat eläimet ym.

Heinä-automaatit, vesiautomaatit, pihatot jne on onneksi keksitty. Toki jonkinlainen tukiverkko pitää olla, mutta moni toiminimi myös tarjoaa tallilomitusta ihan rahalla.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   15.11.19 12:40:51

Koska haluan hoitaa hevoseni itse; koiranikaan ei ole täyshoitolassa, jossa kävisin vain lenkittämässä sitä. Kun hevoseni on vanha, se saa asua kotonaan kunnes se on pakko laittaa pois terveyssyistä, ei kalliin tallipaikan vuoksi. Koska kotitallissa päätän itse kriden kanssa harrastan.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.11.19 12:52:26

- Kustannukset. Nyt kuusi hevosta, ei voisi mitenkään pitää vieraalla.
- Haluan hoitaa itse. Tunnen hevoseni paljon paremmin, kun hoidan itse ja seuraan paljon esim. tarhakäyttäytymistä.
- Oma, vapaa aikataulu harrastaa milloin ja miten haluaa.
- Hevoset saavat tarhata isoissa tarhoissa mahdollisimman paljon.
- Kenttä on aina vapaa, esteet saavat seistä juuri niillä sijoilla kun haluan ja tasan niin kauan kuin haluan.
- Ei hankalia ihmisiä näköpiirissä.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Matruusi 
Päivämäärä:   15.11.19 13:17:21

Kun olen niin hankala ihminen :D Ei tarvitse murehtia enää onko hevosiani hoidettu/ käsitelty asiallisesti. Helppo säätää systeemit niin että hepat voi hyvin ja viihtyy. Sairauksien hoitokin näppärää tässä kotona kun helppo seurailla pitkin päivää / yölläkin kamerasta tarvittaessa. Mutta jos olisin muualla töissä (+lapset) niin sitten tämä ei toimisi.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Tui 
Päivämäärä:   15.11.19 13:21:34

Edelliselle, eli todennäköisesti pitäisit kotona, vaikka omistaisiy vähemmänkin hevosia? (:

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   15.11.19 13:39:40

Samoja syitä kuin yllä, useampi hevonen (no tällä hetkellä vaan kaksi) eli kustannukset ja ylipäätään hoito; tarhausta isossa katoksellisessa tarhassa aamusta iltaan (kesät 24/7), kesällä pääsee vihreälle, saa hoitaa ja seurata kuten parhaakseen näkee, ei ruuhkaa pesupaikalla / kukkahatut harjailemassa toista tuntia polleaan keskellä käytävää jne... :D

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.11.19 13:42:10

Kotona koska (yleensä) pidän kaikesta puuhastelusta, mitä hebosiin liittyy. Tykkään kun ovat lähellä, näen mitä puuhailevat tarhassa ja tallissa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Deck the halls 
Päivämäärä:   15.11.19 13:57:22

- Tiedän, että hevoseni saa tarpeeksi ja tarpeeksi usein heinää
- Tiedän, että hevoseni saa vettä myös pakkasilla
- Tiedän, moneltako hevoseni menee aamulla ulos ja tulee illalla sisään
- Hevoseni saa tarhata isossa metsätarhassa hiekkaneliön sijaan
- Kenttää huolletaan juuri niin paljon kuin itse jaksaa huoltaa
- Loimet saa kuivaksi kuivaushuoneessa
- On lämmin varustehuone, vaikkakin pieni
- Kesällä laitumella on säänsuoja tai hevosen voi halutessaan ottaa talliin

Omien kokemusteni mukaan "täysihoito" on ihan yhtä sitovaa kuin hevosten kotona pitäminenkin, sillä "täysihoidossakin" pitää käydä juottamassa ja vahtimassa, että heinää tulee sen verran usein, ettei ruokintaväleistä tule liian pitkiä...

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Tui 
Päivämäärä:   15.11.19 14:15:08


"Omien kokemusteni mukaan "täysihoito" on ihan yhtä sitovaa kuin hevosten kotona pitäminenkin, sillä "täysihoidossakin" pitää käydä juottamassa ja vahtimassa, että heinää tulee sen verran usein, ettei ruokintaväleistä tule liian pitkiä..."
Tämä! Paikasta riippuu tosin, toimiiko hommat, mutta jokatapauksessa päivittäin (joskus useasti päivässä) käytävä. Mieluummin kävelee omaan pihaan kuin ajaa esim.20 min/suunta.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Matruusi 
Päivämäärä:   15.11.19 15:45:32

Juu, ei meillä hevoset ole kotona kustannussyistä vaikka pahimmillaan näitä oli joskus kuusi omassa tallissa. Osa omista on ammattivalmennuksessa jolloin en puutu touhuun, enkä niitä stressaa kun joku muu on vastuussa hevosten hyvinvoinnista. En vaan kertakaikkisesti jaksa huonoa talli-ilmapiiriä ja leväperäistä ”ei ne siihen kuole” - hevostenpitoa. Nyt jos joku asia on persiillään niin ei voi kun katsoa peiliin, syyttää itseään ja korjata asia.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.11.19 16:23:59

Mulla hevonen edelleen täyshoidossa, mutta JOS ottaisin kotipihaan niin seuraavistä syistä:

- Ajansäästö: joo menee enemmän aikaa kun pitää ruokkia, tarhata ja siivota karsina mutta tällä hetkellä minulla menee tunti päivässä pelkkiin matkoihin eli 3 tuntia yhteen tallireissuun pelkällä ratsastuksella. Tällä ajalla hoitaisi jo hevosen kotonakin.

- Heinän laatu: sitä saa mitä tilaa, eikä sitä mitä joku muu tilaa.

- Kustannukset: polttoainekulut ja täysihoito tällä hetkellä noin tonnin kuussa, ei olisi mitenkään varaa pitää kahta hevosta. Kotitallissa voisi onnistuakin.

- Pohjien hoito ja ruuhka: Välillä vitasee kentän hoitamattomuus ja valmennusruuhka, esteet siellä täällä yms. Olisi ihanaa ratsastaa vaan yksin väistelemättä muita.

- Tunneside hevoseen: Olisi mukava jos voisi seurata kunnolla sen sijaan että näkee vain pari tuntia päivässä.

Syyt miksi en ottaisi hevosta kotiin: Tykkään matkustella ja nukkua pitkään viikonloppuisin. Joutuisin luultavasti palkkaamaan ulkopuolista apua usein.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.11.19 17:35:48

-Useita hevosia, rahallisesti sula mahdottomuus pitää vieraalla
-Kasvatan hevosia ja tämä olisi hankalaa vieraalla
-Tiedän 99% mitä hevoseni syövät ja juovat ja kuinka paljon
-Tiedän kuinka paljon hevoseni ulkoilevat
-Huomaan pienetkin muutokset hevosten käytöksessä tai olemuksessa
-Voin harrastaa silloin ja siten kun minulle sopii, ei tarvi elää tallin aukioloaikojen mukaan
-Ei hankalia tallinpitäjä tai tallikavereita

Realistin siskolla on selvästi huonosti suunniteltu sekä talli, että hevosten pito. Meillä voi tallilta olla helposti pois täyden vuorokauden, kun automaatit hoitavat veden ja heinät. Pidempään vapaaseenkin saa helposti maksullista tai maksutontakin apua, kun hevosten pakolliseen hoitoon ei tuhraudu älyttömästi aikaa, vaan toiminnot on järjestetty fiksusti.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Guumuu 
Päivämäärä:   15.11.19 17:47:11

Oma tupa, oma lupa... Hevonen viihtyy pienessä tallissa ja voi hyvin. Tarhaa pitkät päivät seurassa. Kesällä hyvät laitumet. Voi viettää lajityypillistä elämää ja selvästi nauttii ja pysynyt terveempänä. En vaihtaisi pois. Jos täytyisi viedä takaisin pieneen tarhaan yksin seisomaan, en enää haluaisi hevosta. Omasta meinaan nähnyt kuinka olosuhteet vaikuttavat hyvinvointiin.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.11.19 18:16:05

Raha on iso syy kun kotona on kolme hevosta. Toinen että saavat kotona hyvää ja yksilöllistä hoitoa oikeasti eikä vain mainospuheissa. Kolmas: se vaan on ihanaa kun ovat kotona, niissä silmä lepää ja voi vaikka yöllä käydä katsomassa. Pitävät minut myös kunnossa. Ja ei tarvitse pakolla seurustella ihmisten kanssa joita ei edes halua tuntea. Töissä joutuu sitä tekemään ihan tarpeeksi.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.11.19 20:38:05

- En saanut tarvitsemaani karsinamäärää (5) kohtuullisessa ajassa seudun ainoalta täysihoitotallilta, johon hevoseni suostun viemään.
- Helpompi aikatauluttaa
- Hevoset ovat kahdessa isossa katoksellisessa tarhassa (2+3 "laumoissa") koko päivän, mikäli ei tule mitään vaakatasossa.
- Tiloista tuli juuri niin hyvät ja käytännölliset kuin halusin: lantalaan käynti sisältä, kuivaushuone, asialliset varustetilat, ei mutaisia tarhanedustoja.
- Automaattikupit (tarhoissa lämmitetyt) ja automaattiset heinät sekä tarhaan että karsinoihin.
- Ei hankalia tallikavereita
- Harkinnassa myös pihatto, jolla voitaisiin vielä helpottaa rutiinihommia

Poissaollessamme meillä on tässä lähellä muutama toiminimellä tekevä tuttu, joista yleensä joku on vapaana käymään aamulla ja illalla. Ei tarvitse kuin antaa rehut (heinät tulleet automatista), viedä hevoset ulos, tarkistaa vesi- ja heinäautomaattien toiminta, napata yön aikana tulleet lannat karsinasta ja illalla heittää hevoset takaisin sisälle. Maksetaan tästä ihan normaali korvaus laskulla, mutta koska aikaa menee niin vähän, ei se ole mikään kovinkaan suuri investointi satunnaisesti.

+ Bonuksena puuhastelusta nauttiva insinöörimies saa rauhassa viritellä kaikenlaisia automaattejaan ja kunnostaa paikkoja. Mies osaa myös taluttaa hevosen, siivota karsinan, tarkastaa hevosen kunnon haavojen, irtokenkien jne. varalta ja antaa rehut, joten voin itse olla yön hyvillä mielin poissa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.11.19 20:49:35

Siksi että tiedän tasan tarkkaan miten hevoset hoidetaan, saavat vettä ja heinää tarpeeksi, loimitetaan jos on tarve ja tarha ja karsina siivotaan asianmukaisesti.
Toisekseen hevosia on niin monta ettei millään pystyisi vieraalla pitämään.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Heta 
Päivämäärä:   16.11.19 11:56:29

Saan hoitaa hevoseni mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla ja tiedän miten niitä käsitellään. Pystyn pitämään useampaa hevosta jolloin harrastaminen on mielekkäämpää vrt yksi oma vieraalla joka sairastaa. Minulle tämä on myös elämäntapa, tykkään seurata heppojen touhuja myös tarhassa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Missusa 
Päivämäärä:   16.11.19 12:11:23

Jos voisin, ottaisin pari eläkeläistä ihan silmän iloksi.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.11.19 12:21:05

Mahahaavan sairastanut hevoseni pysyi parhaassa kunnossa kun otin sen kotiin kaverin kanssa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   16.11.19 13:34:08

Kotona saa hevoset pidettyä todella edullisezti. Lisäksi en tiedä ainuttakaan täysihoitotallia, joka vastaisi laatuvaatimuksiani. Kun tahtoo parasta, on järkevintä tehdä itse.
Lisäksi hevosten hoitaminen ja pitäminen on minulle se juttu. En näe mitään järkeä siinä, että tallille mennään vain ratsastamaan.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   16.11.19 14:04:01

Hevoset kotona ihan yllämainituista syistä. Toki tukiverkostoa löytyy että voi myös tehdä sitä matkustelua. Mut kyllä hevosen tuntee silloin parhaiten kun sen kanssa touhuaa aamusta iltaan. Ja kävi meillä niinkin että hevonen sai suolisolmun ja leikattiin. Sen hoito kotona oli mielettömän helppoa vaikka muuten olikin raskasta aikaa. Samoin myös fysiikka pysyy kunnossa kun tekee pari tuntia tallitöitä joka aamu ja ridaukset siihen päälle. Luulen et en muuten kyl kuluttaisi yhtä paljon kaloreita kun tällä systeemillä. Joskus talvella miettii että olisiko se hyvä pistää kilpuri maneesitalliin, mut ei se tunnu kuitenkaan oikealta ratkaisulta kun hevonen viihtyy pienessä tallissa paremmin.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Mipu 
Päivämäärä:   16.11.19 17:18:43

Samoja syitä myös meillä. Olen hankala ja vaatelias asiakas, en varmaan millään tallilla viihtyisi :) Ja ongelma siis varmasti enempi itsessäni kun niissä talleissa. Omassa saa hoitaa just niin ku tykkää, niihin aikoihin kun tykkää ja tallin ilmapiiri on ihan itsestä kiinni.
En myöskään voisi ottaa kenenkään hevosta meille asumaana. Koska meillä hoidetaan hevoset meille sopivalla tavalla ja jos joku tulisi kertomaan miten hänen omaa pitäisi hoitaa.
Eli tää on hyvä ratkaisu meille. Ja koska perheestä hevosia harrastaa useampi, ei hepat ole vaan yhden vastuulla ja sitten on luottoystävä joka mahdollistaa lomat, hevosten lisäksi hoitoa kaipaavat myös kissat ja koirat.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.11.19 18:21:21

Olipa epäselvä aloitus ja otsikko.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.11.19 18:37:43

Sain järjestettyä hevosille paremmat tilat ja olot kotiin kuin yhdelläkään lähialueen talleista. Melko luonnollista, kun kaiken voi suunnitella kolmelle hevoselle ja kaikki resurssit laittaa kolmeen hevoseen, ei kolmeenkymmeneen.

Kustannuksista ei juuri säästänyt, rakennukset ja perustukset, vedet, viemäröinti, sähköt jne on maksaneet itsensä takaisin n. 10v kuluttua vs. täyshoito ja sitten alkaa juosta korjauskulut.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.11.19 18:41:35

Mulla vaan kaksi. Helpompaa ois pitää ulkopuolisell, vaikka halvempaa se näin on. Mutta täysihoitotallilla olleena niin hoito oli mitä sattuu, valehdeltiin ruokinnasta, salattiin havereita ym. Ei voinut luottaa, siksi parempi hoitaa itse

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   16.11.19 21:29:52

Täysihoitoa ei ole olemassakaan. Siksi turha ajatella että kotona pitäminen sitoisi enemmän kuin vieraalla.
Em voisi olla päivääkään käymättä tallilla missä hevonen hoidossa. Se jäisi juottamatta, välillä ruokkimattakin...

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: talli kotona 
Päivämäärä:   16.11.19 21:45:28


Kotona saavat juuri niin hyvää hoitoa kuin haluan (ei ole ähkyjä, tms. muita onnettomuuksia ollut 15 vuoteen jotka kotona ovat olleet..).
Pidän hevosten hoitamisesta, pidän siitä että näen miten hyvä olla niillä on, miten ne kiintyvät minuun. Näen varsasta aikuiseksi kasvun.

Alunperin syy oli se, että minulla ei ollut pienten lasten takia aikaa iltaisin aina häipyä 2-4 tunniksi tallille muualle, kotona pystyin puuhailemaan kotijuttuja ja talliasioita samassa pihassa. Enkä ole ikinä katunut.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   16.11.19 22:14:41

Omassa pihassa koska aina siitä haaveillut ja useamman vuoden oli hevonen vuokra tallissa. Halusin omaan pihaan koska haluan itse huolehtia hevosesta ja että asiat on juuri niin kuin haluan.
Heinä 4h välein (automaatit)
Uimurikuppi ulkona
Katos
Hyvä kenttä
Kunnon tarhat
Tarhaus n14h
Kameravalvonta
Karsinoissa kunnolla kuiviketta, ilmastoitu talli, lämmin vesi, wc, kunnon tilat yms.
Kaikki lähellä ja helppoa

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   16.11.19 22:41:35

"- Kustannukset. Nyt kuusi hevosta, ei voisi mitenkään pitää vieraalla.
- Haluan hoitaa itse. Tunnen hevoseni paljon paremmin, kun hoidan itse ja seuraan paljon esim. tarhakäyttäytymistä.
- Oma, vapaa aikataulu harrastaa milloin ja miten haluaa.
- Hevoset saavat tarhata isoissa tarhoissa mahdollisimman paljon.
- Kenttä on aina vapaa, esteet saavat seistä juuri niillä sijoilla kun haluan ja tasan niin kauan kuin haluan.
- Ei hankalia ihmisiä näköpiirissä."

Näinpä, minulla samat syyt. Lisäksi se että saavat varmasti heinää usein, aina vettä tarjolla jopa paukkupakkasilla. Minäkään en pidä juuri muista ihmisistä ja heidän mielipiteistään, haluan tehdä asiat just niinkuin minä tahdon ja milloin tahdon,
sekä en kestä jos iltaisin joku kyylää tallin ovella että milloin lopetan ratsastuksen että saa ovet kiinni, xD
(kaikilla ei ole mahdollisuutta ratsia päivisin)

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: lslksl 
Päivämäärä:   16.11.19 23:12:31

Selvästi kun tätä lukee, niin suurin syy miksi hevoset omassa pihassa on raha. Ei ole varaa pitää täysihoitotallilla.
Ja en tiedä mistä ihmeen täysihoitatalleista teillä on kokemuksia, mulla on hevonen/hevosia ollut täysihoitatallilla 12 vuotta, ihan loistava hoito, superheinä (niitä 3 eri heinää joista valita hevoselle sopiva) 5 kertaa päivässä, loimitetaan aina tarpeen mukaan, karsina putsataan 2 kertaa päivässä. Saa liikutusapua tarvittaessa, jos hevosta pitää lääkitä (esim silmätipat joka 5 tunti, niin tallityöntekijät laittaa aamulla ja muutenkin tarpeen mukaan. Kaikki työntekijät koulutettuja ammattilaisia, valmennusmahdollisuus 3 kertaa vkossa, tarhataan omistajan toiveen mukaan jne jne. Jos vaikka joku matka niin löytyy aina joku todella taitava ratsastaja liikuttamaan. Maneesi ja kenttä joissa loistavat pohjat, hyviä maastoreittejä...
Halpaahan tämä ei ole, mutta sanoisin että erittäin kokeneet ammattilaiset hoitaa hevoset paremmin kuin 95% amatööreistä joilla hevoset kotona.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: talli kotona 
Päivämäärä:   17.11.19 00:24:15


Edelliselle.. luuletko, että antaisin hevoseni toisen käsiin jos en itse ehdi lähteä tallille? Ja luuletko, että tuollaisia talleja joka kylässä on? Taidat olla aika nuori.. ymmärrän sinua.
Heheh... ja toden totta, näinä 45 hevosharrastusvuotena (olen siis 55v) olen nähnyt kyllä monenmoista "ammattilaista". Entisaikana hevosmiestaitoa vielä oli, mutta mistäs sitä nyt saataisiin?

Siksi hevoset ovat kotonani. Terveinä ja hyvinvoivina.

ps. määrittele superheinä? Millaiset ravintoarvot siinä sinun mielestä on, eri hevosten tarpeita ajatellen? Ja kerrotko vielä mikä kuivike, kuinka paljon sitä on? Onko ämpärijuotto, ja se vaihdetaan kolme kertaa päivässä, talvella lämmintä vettä tarhaan, kokopäivätarhaus? Tiesithän, että vesiautomaatista on paha katsoa miten paljon hevonen on juonut..

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   17.11.19 02:22:09

"Selvästi kun tätä lukee, niin suurin syy miksi hevoset omassa pihassa on raha. Ei ole varaa pitää täysihoitotallilla."

Selvästi me ollaan sitten luettu ihan eri keskusteluja..

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.11.19 02:23:56

"mutta sanoisin että erittäin kokeneet ammattilaiset hoitaa hevoset paremmin kuin 95% amatööreistä joilla hevoset kotona."

Taidat tosiaan olla aika nuori ja itse kokematon hevosen omistaja joka pitää hevostaan täysihoito tallilla ja käyt vain ratsastamassa siellä.
Itselläkin hevostaustaa 20 vuotta, omia hevosia ollut aina omassa pihassa, kokemusta löytyy kaikenlaisesta hommasta. En sano etteikö täysihoitotallilla osattaisi hoitaa hevosiani mutta osaan itsekin yhtä hyvin hoitaa ja haluan hoitaa itse ne kaikenlaisisra syistä. Ja kyllä, onhan siinä rahakin mukana, jos veisin tallille nyt 4 hevostani niin tallivuokrat pelkästään yhteensä nousisivat yli 2000 euroon. Plus kengitys ellit jne jne. En tiedä kovinkaan montaa ihmistä jolla olisi yksin vara pitää isoa heppalauma vieraalla. Mieluummin pidän kotona, hoidan yhtä hyvin kuin joku vieras talli ja pääsen hiukan halvemmalla, voin käyttää rahaa enemmän valmennuksiin ja muihin kivoihin juttuihin hepoille. :) Mutta hevosen pito ei ole halpaa, ikinä, olipa ne kotona tai vieraalla. Mutta onneksi on vara valita vähemmän kallis vaihtoehto!

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   17.11.19 09:00:08

lslksl: Heh, luuletko tosiaan, että tuollaisia talleja on kuin ehkä muutama jossain etelässä? Ja nekin parin tunnin postimerkkitarhauksella (jos karsina siivotaan 2x päivässä, niin paljastaa sen).

Hevosalan ammattilaiseksi päästäkseen ei tarvita kummoisia suorituksia. Ihan ihmeellinen ajatus, että "ammattilaiset", mitä tallinpitäjät monissa paikoissa on, osaisivat huolehtia hevosestani paremmin kuin minä. Ehkä joku pari vuotta ratsastuskoulussa harrastellut ei osaakaan, mutta on se kumma, jos ei 30 vuoden kokemuksella (sivuduunina myös tallitöitä ulkomailla ja Suomessa) osaisi hevosia pitää.

Ei minulla tosiaan koirakaan missään täyshoidossa ole?

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   17.11.19 09:43:57

Nyt vain kaksi kotona, käyn vaativassa työssä ja kilpailemme sekä valmentaudumme paljon, niin tämä määrä on optimi.
1. Suhde hevoseen, kun olen 1. Vuotiaasta laittanut ja hoidan
2. Huippu heinä ja rehut
3. Tarhaan hepat erikseen, ei pelkoa potkivasta kaverista, amumiiniputkitarhat, piha katokset ja heinä automaatit ulkona. Vien ja haen sen mukaan mikä aina päivän tilanne tai keli. Paljon ulkoilua
4. Stressitön ilmapiiri, saa tehdä miten haluaa, eikä aikaa mene sosiaalisiin löpinöihin
5. Oma kenttä, joka aina vapaana ja valmentaja käy kotona. Talvella hurautan pariin lähimaneesiin 5 ja 10km päässä 3-4krt viikossa tai kentän kunnosta riippuen. Kunnon valmennukset aina maneesi ssa ja lähin maneesi talli on yksäri, jossa aamuisin tai illalla 19 jälkeen ei mene kukaan.
6. Nukun viikonloppuisin pitkään kun automaatti antaa aamuheinät, kesällä yötä päivää hepat ulkona.
Nautin

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: lörtsi 
Päivämäärä:   17.11.19 09:58:41

Itseasiassa omassa pihassa pito melkeen kyllä kalliimpaa kun on myös niiden rakennusten ja kentän ja tarhojen laitot omasta pussista. Alussa varsinkin kun kaikki rakennetaan, sittemmin tietysti välillä on halvempiakin kuukausia. Mutta täytyyhän sitä taas pian kunnostaakkin paikkoja. Myöskin omassa pihassa useampi hevonen, yleensä ainakin kaksi ja näin kengitysmaksut, ell yms tuplana. Että en mä halpuuden takia kyllä ensisijaisesti suosittelisi. Ja lisäksi hyvässä täysihoidossa on paljon helpompaa, jos on luotettava kiva paikka. Kyllä niitäkin on, mullaki se talli mistä muutin omaan pihaan oli oikeen hyvä. Lisäksi kivat tallikaverit.
Mutta pitkäaikainen haave ja just se että voi itse vaikuttaa niin moneen asiaan on ihanaa. Meillä myös yllättäen jopa lisääntyi valmentautuminen omassa pihassa, pienimuotoinen tavoitteellisuus antaa motivaatiota. Suosittelen etsimään hyvät yhteistyökumppanit eli heinäntuottajan, ellin ja kengittäjän sekä tallituuraajan ja valmentajan niin sillon on helpompaa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.11.19 11:06:22

...eiköhän se nyt ole elämäntapavalinta, jos mikä. Omia on ollut täysihoidossa ja nyt kotona kymmenisen vuotta. Sen sanoisin kuitenkin, että vaikka hevonen olisi missä, niin lopulta vastuu sen hyvinvoinnista ja hoidosta on omistajalla kuitenkin. Itse koen, että tämä on helpompaa. Aikaa menee, mutta eihän sitä kuitenkaan voi säästää. Mieluummin siivoan tallia kuin katson illat pitkät telkkaria. Olen myös aina saanut apua, kun olen ollut sitä vailla ja matkustaakin olen voinut.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Kengätön 
Päivämäärä:   17.11.19 12:27:11

Syy miksi aion saada hevosen omaan pihaan on se etten löydä hyvää tallia mistään lähialueelta ja tallivuokrat pääkaupunkiseudun kupeessa ihan jäätävät. Kotiin saan luoda just ne puitteet mitkä haluan ja on hevosille parhaat, sekä itselle mielekkäät. Lapsille pitäisi saada pienempi ratsu ja kahta tai useampaa ei millään varaa pitää muitten talleissa. Plus haluan itse hoitaa lmat elukat ja seurata niitä vaikka aamiaispöydästä. Lasten takia en oikeen itse pääse tarpeeksi usein yksin tallille, eikä sellaisia puitteita että lapset voisivat turvallisesti puuhailla omiaan kun ratsastan. Lapsiperhe-elämä muutenkin sitoo ja viihdytään kotona. Kuitenkin sellaisiakin ihmisiä löytyy jotka mielellään hoitavat tallin jos lomalle tahtoo. (Automaatit yms, niin talli ei sido koko päiväksi). +Toivon että saisin tehdä kotona töitä, tai sitten teen vaan lyhyitä päiviä, koska pienet lapset. Meillä mies se joka tienaa enemmän muutenkin.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.11.19 12:48:04

Suurin syy miksi hevoset ovat omassa pihassa, on suuret hyväpohjaiset katokselliset tarhat sekä hyvin huolletut pohjat. Tätä ei valitettavasti ole rahallakaan saatavissa täyshoitotalleilta, hevosten tarhaolosuhteisiin ei edelleenkään panosteta.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   17.11.19 15:15:22

Aika harvalla, jos kenelläkään on kotona hyväpohjainen kenttä ja hyväpohjainen maneesi. Ja ne on kuitenkin äärettömän tärkeä asia hevosen hyvinvointia ajatellen.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.19 16:47:32

Hevosen hyvinvointia ajatellen tärkeintä on olosuhteet, missä se viettää suurimman osan vuorokaudesta.

Hyväpohjaisen maneesin puute on helposti korvattavissa kuljetuskalustolla pihassa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: fia 
Päivämäärä:   17.11.19 17:16:15

Ei siinä ihan rehellisesti kauheasti säästä, jos pitää hevosia omassa pihassa versus täysihoitotallilla. Jos väittää säästävänsä, ei laske rehellisesti kaikkia kustannuksia, tai sitten väittää että ilman hevosiakin haluaisi rakennuttaa tallirakennukset, kentän yms ja maksaa niiden ylläpidon ja ikäpoistot.

Meidän 700e/kk maneesitallimaksu on kuitenkin aika pieni menoerä hevosen kaikissa kustannuksissa, kun päälle tulee valmennukset, kengitykset, kisat, vakuutukset, traileri, ell-kulut.

Mutta se miksi oma talli olisi parempi, on juuri a) isommat ja paremmat tarhat ja b) saisi viettää paljon enemmän aikaa hevosen kanssa, ja hoitaa sen kuten parhaaksi näkee.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.11.19 17:19:27

"Aika harvalla, jos kenelläkään on kotona hyväpohjainen kenttä ja hyväpohjainen maneesi. Ja ne on kuitenkin äärettömän tärkeä asia hevosen hyvinvointia ajatellen."

Ööö mitäh...? :D tämä on kaikista mitättömin asia eikä liity mitenkään hevosen hyvinvointiin. XD Nuo asiat ovat tärkeitä vain ihmiselle, ei hevoselle. Hevoselle tärkeää on että sillä on hyvää heinää, vettä, suojaa ja tilaa liikkua sekä lajitovereita. Ihmiset ovat nykyään niin mukavuudenhaluisia että pitää olla kaikki viimeisen päälle, hohhoi.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: se 
Päivämäärä:   17.11.19 17:22:25

^ N, öö mitäh - kyllä se vaan ratsastuspohja on erittäin tärkeä hevosen hyvinvointia ajatellen, jos hevosella yhtään treenaa tavoitteellisesti. Tietysti jos ei treenaa, vaan humputtelee menemään silloin tällöin, niin ratsastuspohjilla ei ole merkitystä.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.11.19 17:22:38

^ Tämä.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.11.19 17:25:13

Viittasin pisteen tekstiin. Ja voi kyllä kotona on paljon halvempaa pitää.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Poo 
Päivämäärä:   17.11.19 18:57:13

Kyllä se alku investointien jälkeen tulee huomattavasti halvemmaksi pitää hevosia kotona. Me tehdään itse heinät omista pelloista sekä myös suurin osa konetöistä ym pystytään tekemään itse. Mulla on nyt neljä omaa hevosta pihassa ja peruskulut (rehut, sähköt, vesi, ym kuivikkeet) ovat kuukaudessa n. 200€. Toki siinä ei ole mukana ell tai kengityskuluja eikä mitään hankittavia tavaroita kuten aitaus ym muita tarvikkeita. Ja meillä suht kivat tilat, kenttä, talli, pihatto ja ym fasiliteetit. En osaisi enää pitää hevosia muualla kuin kotona.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   17.11.19 18:58:18

Meidän kotikentällä treenattu hevonen on ikäluokkanenestyjä, että näin.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Emilia 
Päivämäärä:   17.11.19 19:17:35

Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että meillä menis kymppitonni kuussa hevosten täysihoitoon ja muihin kuluihin vieraalla... Kun hevosia on 8, on parempi tehdä vaan ne isot investoinnit ja ottaa hevoset kotiin. Aluksi toki kirpaisee ja lainaakin on jäänyt, mutta moninkertaisesti helpompaa, halvempaa, sujuvampaa ja saapahan tehä just niin vimpan päälle tilukset ja muutenkin asiat kuin haluaa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   17.11.19 19:20:24

Huonot pohjat kostautuukin yleensä vasta, kun "ikäluokat" on jo reilusti ohitettu. Eli hevonen "hajoaa". Saa siis nivelrikot tai jännevammat huomattavasti aiemmin kuin se hyvillä pohjilla liikkunut.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   17.11.19 19:27:58

Miksi kuvitella, että kotikenttä on huono, pellon päälle vedetty hiekka :-) Hevosia voi pitää kotona myös ammattimaisesti ja huipputasolle asti. 40-vuoden hevoskokemuksella sanon.
Sen sijaan kotona pidetty huippuhevonen, jota ratsastetaan ulkokentällä., pellolla, maastossa, tottuu nuoresta olemaan yksin kentällä, liikutellaan talvella paljon eri maneeseissa on pääkopastaan hyvin rakennettu. Liian paljon näkee kisaradalla säälittäviä sekoilijoita, joita vatkataan samassa maneeseissa ja se siitä.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: fia 
Päivämäärä:   17.11.19 19:30:49

Niin. Alkuinvestointien jälkeen. Ilmaiseksiko ne alkuinvestoinnit tuli? Aika monta kuukausimaksua maksaa täysihoitotallille sillä rahalla, millä ostaa maat, rakentaa tallit ja kentät, ostaa traktorit, mönkijät ja lanat. Tietysti niillä saattaa olla jälleenmyyntiarvo, tai saattaa olla olematta, ei nuo hevostilat kovin nopeasti liiku markkinoilla.

8 hevosta on epäilemättä halvempaa pitää kotona. 2-4 hevosta ei välttämättä.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.11.19 19:33:35

Tässä syitä

- hevoset tuntee ihan erilailla, ne joilla on oma hevonen jollain muulla tallilla eivät tosiaan tunne hevostaan

- ei kiinnosta jakaa kenttää ja maneesia muiden kanssa
-oma rauha, ei ruuhkaa
- saa itse päättää mitä on missäkin
-enemmän tilaa, ei yhtä kaappia 5 loimelle ja kahdelle satulalle
- ei ärsyttäviä tallin tai hevosten omistajia arvostelemassa
- lyhyt matka tallille:D

En koskaan pitäisi hevosta missään muualla kun omassa pihassa, olisin mielummin ilman.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   17.11.19 20:01:28

Pääkaupunkiseudulla hienolla uudehkolla talolla varustettu hevostila on sijoitus!

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: talli kotona 
Päivämäärä:   17.11.19 20:36:35


Jännä juttu, että näin kenttäratsastajana harvemmin nillitän pohjista. Kaikki käy, pehmeät, liukkaat, kovat jne.. aina ei voi valita. Kun hevonen on varsasta lähtien tottunut erilaisiin pohjiin, niin ei ole jalkaongelmia, ellei ihan onnettomuutta satu. Yksi tärkeimmistä asioista on kengitys, sen laatu, ei suinkaan millainen pohja on.

Uskomatonta miten huono hevosmiestaito ja maalaisjärki nykyisin onkaan. Hevonen viettää suurimman osan ajastaan muualla kuin ihmisen alla tai kärryjen edessä, on todella enemmän merkitystä miten paljon kuiviketta on karsinassa ja miten suuret tarhat on, samoin se, että sillä on rapsutuskaveri tarhassa.

ps. ja vaikka pihassani on maneesi, niin kyllä niillä kuljetuskalustoilla pääsee vaikka ulkomaille treenaamaan halutessaan.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Jenni 
Päivämäärä:   17.11.19 20:56:01

Omia hevosia kerrallaan 4-6, kasvatustoimintaa myös, tiineitä, varsoja ja jalostusoreja, kaikkia näitä ollut vuosien varrella. Nyt kotona 2 oria ja lapsilla 2 poniruunat. Koska asumme maatilalla, rehut tulee omasta pellosta, samoin onnistuu lannan hävitys. Ostan käytännössä vain kuivikkeet

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Matruusi 
Päivämäärä:   17.11.19 21:12:25

Aika yleistys kyllä että kotitalleilla huonot pohjat. Minä ainakin tein pienehkön kentän jotta budjetti riitti kunnolliseen pohjaan. Mutta toki ollaan luonnon armoilla ja sen mukaan tehdään mikä on päivän tilanne. Hevosillamme on sen sijaan isommat tarhat kuin tuo kenttä, siellä kuitenkin suurimman osan ajastaan viettävät. Ja isommat karsinat sisällä kuin yhdellä pk-seudun hienostotallilla näytti olevan tarhat. Mutta just siksi hevoset kotona että saan tehdä niin kuin parhaaksi näen. Ja on itseasiassa ne paperitkin alalle vaikken näitä heppahommia enää työkseni juurikaan tee.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.19 21:18:43

Naurattaa nämä "ei ikinä pihaan!! olet niissä aina kiinni!! et pääse mihinkään!!"

Sehän on juuri parasta :D Meitä on moneen junaan. Itselleni tämä on ihan unelmaelämää että rakastettu harrastus on kotona ja että on mahdollista puuhata sen parissa oikeasti vaikka koko päivän. Koskaan ei ole tekemisestä puutetta. Ja sitä myötä ei myöskään tarvetta mennä minnekään, kun kaikki onnelliseksi tekevä löytyy kotoa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Jenni 
Päivämäärä:   17.11.19 21:21:19

Omia hevosia kerrallaan 4-6, kasvatustoimintaa myös, tiineitä, varsoja ja jalostusoreja, kaikkia näitä ollut vuosien varrella. Nyt kotona 2 oria ja lapsilla 2 poniruunaa. Koska asumme maatilalla, rehut tulee omasta pellosta, samoin onnistuu lannan hävitys. Ostan käytännössä vain kuivikkeet ja lisärehut.

Talli entinen navetta, ei suuria remontti-investointeja. Tarhat/laitumet lehmien entisiä, niitä uusittu sitä mukaa, kun tarvetta on ollut. Reilussa 10 vuodessa kaikki uusittu, sähkölangat ja ihan käsin olen hakannut kaikki pari sataa tolppaa. Tarhojen pinta-ala noin hehtaarin, pääosin peltoa, mutta myös metsää. Laitumet kiertää vuosittain, peltoa kymmeniä hehtaareja.

Haluan hoitaa hevoseni itse ja opettaa myös lapseni "maatilan arkeen", lukuunottamatta tuotantoeläinten hoitoa, kun päivätyössä ollaan siis muualla, kuin tilalla. Eihän tällä systeemillä pysty mihinkään extempore reissuille lähtemään, vaikka se joskus kivaa olisikin. Kulurakenne jää edullisemmaksi, kuin mitä vieraalla, omalle työlle en laske hintaa, kun sitä on vähän vaikea määritellä. Haluan myös pitää oreja ja ne ovatkin aina tarhanneet laumassa, mitä en välttämättä lähtisi tekemään vieraan tallissa, etenkin jos siellä on tammoja. Omat tiineet tammat olleet aina orien parhaita kurinpitäjä.

Asumme syrjässä, maastot on hienot ja vaihtelevat, mutta maneesi löytyy 5km päästä ja toinenkin alle 10km päästä. Kuljetuskalusto liikkuu parhaillaan 5-7 kertaa viikossa, jos on aktiivikäytössä olevia hevosia. Oma kenttä on haaveissa ja aika näyttää, josko sellainen jossain vaiheessa tulisikin.

Eli monia syitä, miksi hevoset on helpompi (ja myös halvempi) pitää kotona. Hevoset kun ei ole minulle pelkkä harrastus, vaan elämäntapa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Pölö 
Päivämäärä:   17.11.19 22:49:21

"Naurattaa nämä "ei ikinä pihaan!! olet niissä aina kiinni!! et pääse mihinkään!!"

Sehän on juuri parasta :D Meitä on moneen junaan. Itselleni tämä on ihan unelmaelämää että rakastettu harrastus on kotona ja että on mahdollista puuhata sen parissa oikeasti vaikka koko päivän. Koskaan ei ole tekemisestä puutetta. Ja sitä myötä ei myöskään tarvetta mennä minnekään, kun kaikki onnelliseksi tekevä löytyy kotoa."

Kuulostaa myös minun unelmalta. Ei olisi pakko lähteä mihinkään. Tekisin hommat ja harrastaisin tasan omalla, itsekkäällä aikataulullani, tietysti eläinten hyvinvointi edellä. Päivätyö nyt tietysti häiritsisi vähän. Siksi olisikin niin ihanaa, ettei kotonta enää tarvitsisi lähteä mihinkään, eikä läähättää minkään aikataulun perässä paikasta toiseen. Sopinee ihmiselle, joka ei matkaile, eikä juuri kylillä tykkää luutia.
Luulen, että moni ajattelee kotitallin halvemmaksi vaihtoehdoksi myös, koska kalliin infran rakentamisesta maksaa kuitenkin " itselleen" . Samoin kuin omistusasunnosta, johon on ottanut lainan, jota lyhentelee kuussa paljon enemmän, kuin ehkä maksaisi vuokraa. Ja tuleehan se joissain tapauksissa oikeastikin euroissa halvemmaksi.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: veeti 
Päivämäärä:   17.11.19 23:04:20

Jännää tää "halvempaa". Maatila, 100.000-500.000, kunnon kenttä, minim 20.000, maneesi, 50.000-100.000, traktorit, avantit, muut koneet...
Kyllä aika monta vuotta saa maksaa 1000 euroa kuussa täysihoitotallille että pääsee samaan...
Mutta eihän nämä "on halvempaa" -tyypit koskaan laske kokonaiskuluja. "200e kuussa pidän 15 hevosta kotona!"
LOL.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.11.19 08:05:16

Veeti, tuolla ei ole väliä jos on millä mällätä... Jos haluaa rakentaa kotiin kentät, maneesit, solkut yms. muut pelit ja rensselit, ja harrastaa laadukkaasti niin, et valmentajatkin tulee sinne sun kotimaneesiin, niin mikäs siinä. Toki kaiken tällaisen pykääminen maksaa mansikoita, mutta näillä keillä on tähän varaa on usein myös ne maat ja tilat jo valmiina suvussa ihan perimisen kautta...
Kyllä rikaskin kuitenkin voi haluta kohdentaa varallisuutensa järkevästi ja itselleen mieluisalla tavalla, ja jos se sitten on hevoset omassa pihassa vs. 10 000 € vieraalle täysihoidosta/kk niin ymmärrän ihan hyvin.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   19.11.19 13:45:10

Paikkakunnalla ei ole täyshoitotallia jonne hevosen vois viedä.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.19 01:14:16

Mä otin perintönä meidän mökin jossa navetta. Talon remonttiin otin 20 000 ja 6000 lisää remonttiin (lue 1000 e poniin plus kuljetukseen pari sataa). Mitään maneeseja ja kenttiä en tarvi. Vielä muutama tonni ja lainat on maksettu. Ei vakuutuksia eikö muutakaan jonnin joutavaa. Ainoat kulut ovat heinä ja kivennöinen ja talvisin rehuja. Jos ei tätä paikkaa olis niin ennemmin maksaisin talo lainaa kuin kalliita karsina vuokria. Hevosiin saa kyllä tuhlattua niin paljon rahaa kuin vain haluaa.. Tai päästä niin halvalla kuin haluaa. Alkukustannukset on tietysti isot mutta sitten helpottaa. Mullakin menee vain parikymppiä kuussa hevoseen. Ja sekin lähinnä talvella. Hyvällä onnella on tietysti osansa kun nytkin sain ilmaiseksi naapurista ilmaiseksi heiniä joista on varaa laittaa osa vuoteeksikin ja toisaalta sain ilmaisen olkipaalin joka riittää koko talveksi. Eikä heinäpaalitkaan maksa ku 30 e kpl joita otin neljä. Taitavat riittää pitkälle kesään nekin. Vesi on ilmaista kun omasta kaivosta. Aluksi pidin ponia tallissa mutta nyt on ladon väleikössä tai katoksessa oman mieltymyksen mukaan. Kesällä ajattelin rakentaa ovellisen katoksen mutta ei sekään tuu paljoa maksaan kun käytän vajasärmäistä ja halvinta panelia mitä löydän. Katon rajaan muovia tai pleksiä ikkunaksi.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   20.11.19 05:51:51

Toimiiko pleksi ikkunana? Olen ymmärtänyt, että menee teräviksi sirpaleiksi.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: MiaS 
Päivämäärä:   20.11.19 06:01:31

Minulla on ollut kotona pitkään, välillä vieraalla ja nyt taas kotona. Tallimatkoihin ei mene nyt aikaa ja voin käydä tallilla, vaikka olisin kahden 6-vuotiaan kanssa. Esim. nyt, kun hevosella on lääkekuuri, lääkintä hoituu helposti. Voin sovittaa tallihommat omaan päivään, miten haluan, ja näen hevoset monta kertaa päivässä. Ei ole maneesia ja sitoohan tämä, mutta nyt vain tuntuu parhaalta vaihtoehdolta.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Ruuna 
Päivämäärä:   20.11.19 09:05:06

Hevoset saa yksilöllistä hoitoa, tarhaavat sen mukaan miten kukin ulkona parhaiten viihtyy (kaikki tykkää olla ulkona), heinä on hyvää, vettä aina saatavilla (myös talvella), saa pestä ja puunata juuri niin paljon, kuin haluaa eikä kukaan valita, lyhyet ruokinta välit (myös yöllä), kuivat ja isot tarhat, hyväpohjainen kenttä. Työtä on paljon, mutta kaikki on sen arvoista.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.19 11:04:04

Talli rakentumassa 15 vuoden täysihoitoilun jälkeen. Syitä: Tuntuu että täysihoitotallilla aina sattuu ja tapahtuu ja kukaan heidän päästä ei ota vastuuta, ei kerrota haavoista tms. Minulla kantava tamma ja se siirtyy toivottavasti varsansa kanssa myös kotiin, joten sitä on helpompi ja kivempi seurata kotona. Tammojen kanssa aika tarkkaa seurata utareet plus käyttäytyminen jos tulee jotain. Ihanaa päästä ratsastamaan kun haluaa ja miten haluaa, tallimatkoihin itsessään ei mene aikaa tai rahaa, jos voi tehdä etätöitä niin ei tarvitse lainkaan poistua kotoa. Saa laitella ja remppailla itselleen ja ei voi kyllä ketään muuta syyttää jos jotain on pielessä. Meillekin tulee heinä- ja juoma-automaatit, isot karsinat, ilmanvaihto talliin ja karsinoista ikkunat ulos, valvontakamerat yms pikku hilljaa laitellaan. Isot hiekkamaalla olevat tarhat ja kesällä laitumet. Tammalle ja varsalle pihatto.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.11.19 11:11:53

Talli tuli vanhempien pihaan kun olin 13v ja ei varmaan tarvitse erikseen sitä kertoa miksi 13v tahtoo hepat omaan pihaan :D Sijainti meillä ihanteellinen koska alle 10min kävelymatkan pääässä valaistua autotonta reittiä on kenttä ja maneesi jossa luonnollisesti päivittäin ratsastan eli ei tarvitse ratsastaa jäätikössä ja pimeydessä vaan on maneesi ja kenttä joita ei itse tarvi huoltaa. Se toki vaikuttaa paljon.

Mutta tuohon on tän 13 vuoden aikana kasvanut niin etten osaa pitää hevosia vieraalla. Opintojen ajan asui yksi hevonen mukananani opiskelupaikkakunnalla täysihoidossa ja olin tulla hulluksi kun asioita ei tehty juuri niinkuin haluan. Nykyään asun 5min ajomatkan päässä vanhemmilta ja hoidan yhä kaiken itse. Äitini tekee aamutalleja jokusen viikossa kun laitan kaiken valmiiksi, lisäksi olen kouluttanut vuosien aikana 3 tuuraajaa jotka osaavat yksin tehdä kaiken tallilla joten tallivapaan saan viikoittain ja lomamatkallakin käydään koko perhe 1 viikkko vuodessa.

Systeemit tehtävä helpoksi niin että ruokinta (meillä vapaa heinä), tilat, pohjat ym on hyvät jotta arki helppoa. Parasta kun saa tehdä kaikkea tallilla ja hevosten kanssa treenien ja kisojen lisäksi, ja bonuksena se tekee lajista halvempaa.

Jos itse tahdot tallin, kannattaa siihen lähteä eikä kuunnella näitä jotka sanoo että menee elämäm pilalle kun työmäärä niin suuri. Meitä on erilaisia, toiset tykkää hypöätä valmiiksi kuivassa talliloimessa tallissa seisovan hevosen selkään, toiset nauttii siitä kaikesta mikä hevosiin ja lajiin kuuluu. Minä kuulun jälkimmäisenn kastiin.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.11.19 11:17:35

Vielä jatkan sen verran että tässä muutama vinkki millä arkea helpottaa ja samalla myös aika moni näistä on tekijöitä mitkä PUUTTUU melkein kaikista täysihoitotalleista mitä tarjolla, minkä takia en hevostani moiseen veisi vaikka rahaa saisin.

- Kokopäivätarhaus (aamulla ulos, illalla siään, työllistää vähiten ja terveellisin)

- Sulanapysyvä vesisaavi ulos (itsetehtynä n. 50e ja takaa sulan veden läpi päivän)

- Iso katos jonne mahtuu pyöröheinäpaali vapaan heinänä verkon ja kaukalon kanssa (terveellisin vaihtoehto ja ei tarvitse murehtia ruokintavälien pituudesta. Lisäksi vaihto 1-3 vko välein lauman koosta riippuen eli ei päivittäistä heinäjumppaa paitsi pienet yöheinät verkkoihin talliin)

- Vaihtoehtona myös automaatti ulos missä tulee pitkin päivää pieniä annoksia, mutta tässä toki päivittäin täyttötyö.

- HYVÄT pihavalot niin tarhaan kuin muuallekkin tallinpihan kulku- ja työskentelyalueille.

- Hyvät pohjat tarhassa, ei tarvitse kokoajan pestä mutajalkoja tai kahlata itse mudassa tarhassa touhutessa.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.11.19 11:26:59

Pisteellä siis jossain pihan perällä joku takkuinen paskainen poni, jolla kaviot hoitamatta ja hampaat raspaamatta... Rokotuksista ja madotuksista ei tietty varmaan tietoakaan. Syö jotain epämääräistä naapurilta saatua, mutta hei, Ilmaista! heinää... Analyyseistä ei tietenkään mitään tietoa, ja homeisimmat kohdat voi nyppiä paaleista pois.
Mut hei! Menee vaan 20 € rahaa kuussa. Jee!!

Miten ja milloin se poni pääsee liikkumaan?

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.19 00:57:01

gg. Tulee niin korkealle ettei hevonen sinne ylety.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.19 01:15:54

Pisteellä siis jossain pihan perällä joku takkuinen paskainen poni, jolla kaviot hoitamatta ja hampaat raspaamatta... Rokotuksista ja madotuksista ei tietty varmaan tietoakaan. Syö jotain epämääräistä naapurilta saatua, mutta hei, Ilmaista! heinää... Analyyseistä ei tietenkään mitään tietoa, ja homeisimmat kohdat voi nyppiä paaleista pois.
Mut hei! Menee vaan 20 € rahaa kuussa. Jee!!

Miten ja milloin se poni pääsee liikkumaan?

 Ei ole jossain pihan perällä vaan joko ladon väleikössä syömässä heiniä ladosta (timoteita, apilaa, luonnonheinää.. Samaa söi viime talvena eikä siihen kuollut) tai sitten se on pressukatoksessa syömässä paalista heinää jonka arvot on kyllä tiedossa joskin unohtuneet (paikallinen hevosheinän toimittaja joten analyysit joutuu tekemään). Viikko sitten harjasin läpikotaisin eikä ollut suurempia takkuja. Samalla raspasin kaviot. Ei rokotuksia eikä madotuksia. Heinät ovat tämänvuotisia joten ei ole ainakaan ensimmäisessä paalissa homeita näkynyt.. Miten lie kolmessa muussa kun ne talven kevään aikana availen. Ja kyllä.. Homeet pois jos sitä on. Loput on syötävää. Ja nimenomaa.. Menee vain 20 e kk eikä varmaan kyllä sitäkään. Jeee! 

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.19 01:23:30

Ja et miten ja milloin pääsee liikkumaan? No ihan miten ja milloin itse haluaa "talleista" ulos mennä ja liikkua. Tilaa on melkein hehtaari. Ei mun hevonen missään tarhassa kökötä vaan pääsee laitumelle kesät talvet ympäri vuorokauden. Ja halutessaan sisälle. Pressukatos on kesäisin verkkokatos jonne pääsee suojaan kuumuutta ja ennen kaikkea hyttysiä joita riittää tällä pihalla jumalattomasti.

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.11.19 08:22:07

Piste on niiiin provo...

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.19 23:40:00

Kuis niin?

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: 22 
Päivämäärä:   24.11.19 15:39:55

Ja pidät ponia yksin?

  Re: Miksi hevoset omassa pihassa

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   24.11.19 17:47:38

Muu/Meillä ainakin kaikki on hyväpohjaisia. Uusi kenttä 40x70 ja tarha katoksella. Tarhaan lisätään hiekkaa joka vuosi, koska putsataan koneilla perusteellisesti keväällä. Sen lisäksi isot laitumet.
Talli on ilmastoitu ja lämpiää lattialämmityksellä. Maneesille on 7km, joten traikulla käy helposti.
Se, että on pihassa talli, ei ole yhtä kuin polviin asti kuraa pimeässä pihassa.
Meillä ainakin on panostettu tiloihin, jotta laji olisi mahdollisimman mukavaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.