Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: Hiertymä 
Päivämäärä:   19.4.19 07:56:38

Mikä auttaisi, kun reippaan hevosen kanssa ohjat hiertää sormien välejä niin, että välillä tulee ihan hiertymiä ja kipeitä rakkuloita? Tätä ongelmaa ei ole talvisin, kun kädet pysyy kuivana, mutta nyt taas auringon jo lämmittäessä kädet hikoaa sen verran, että hiertymiä tulee tosi helposti. Asiaa ei helpota työ, jossa täytyy pitää kumihanskoja ja pestä ja desinfioida käsiä kymmeniä kertoja päivässä. Tämän takia muutkin haavat käsissä paranee huonosti ja iho on melko ohutta. Rasvaan kyllä käsiä päivittäin, mutta olisiko suosituksia hanskoista tai jostain muusta tähän ikävään vaivaan?

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   19.4.19 08:15:24

Siis et kai sinä paljain käsin ratsasta? o_O Suositukseni on tavalliset, ei-hevosmerkin nahkahanskat torimyyjältä. Paras laatu, kestävyys ja piti.

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   19.4.19 08:15:38

Pito*

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: Hiertymä 
Päivämäärä:   19.4.19 08:50:36

Hanskat on toki käytössä, mutta silti välillä hiertää. Suosituksia kaipaisin, jos jollain samaa ongelmaa?

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: luna 
Päivämäärä:   19.4.19 08:56:40

Vaihda ohjia.

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: Tiia 
Päivämäärä:   19.4.19 08:58:47

Huonot ohjat, etkai kannattele hevosen päätä? (Itsellä aikanaan tuli tietyllä hepalla rakkulat kun en saanut aktivoitua takajalkoja), huonot hanskat, talkki?

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: Ak 
Päivämäärä:   19.4.19 09:31:30

Huonot ohjat ja huonot hanskat.

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 10:10:16

Liian isot hanskat hiertää ainakin kesähelteillä. Vihreä Compeed puikko on käytössä helpompi kuin rasva.

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: ;;;; 
Päivämäärä:   19.4.19 10:32:38

Roecklit tai muut kunnolliset hanskat ja tosiaan riitävän napakat. Liian iso hanska tosiaan jää ruttuun.

Ja koska kaikki vaikuttaa kaikkeen, muista pitää kädet rentona jo ihan olkapäistä ja rintakehästä asti. Kun käsi on rento, se on myös joustavampi jolloin hiertymiäkin tulee vähemmän ja hevonen on mahdollista saada rentoutumaan myös suustaan ja kaulastaan.

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   19.4.19 12:01:48

Älä anna hevosen painaa kädelle. Jos ohjalla on oikeanlainen tuntuma, ei rakkuloita synny vaikka kuinka hikoilisi kumihanskoissa 24/7

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 12:09:11

Mulla sama. Hanskat on roecklit ja mahdollisimman napakat, mut sormiväli hiertyy kesäsin kuitenkin. Ohjilla on ehkä suurin merkitys ja sen oon myös huomannu, että jos nappulaohjat käytössä niin älä missään nimessä pidä sitä nappulaa siinä sormen kohalla. Itellä ainaki se nappula on se, joka hiertymisen pahiten aiheuttaa. Parhaat ohjat hiertymisen estämiseen ainakin mulle on sellaset, joissa ei ole nappuloita

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: -%- 
Päivämäärä:   19.4.19 12:47:14

Omat sormet hiertyy merkistä riippumatta kaikissa hauskoissa, joissa on vahvikkeet. Ainoat hiertämättömät on Jacsonin silikonigrippihanskat, ovat ohuet ja pito hyvä mutta kesto huono kun ei ole vahvikkeita. Toinen on puutarhakäsine, mutta hiostaa niin ei sovi kuin kolealla säällä. Talvella Tegeran työkäsineet.

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   19.4.19 15:47:18

Mulla oli viime kesänä sama ongelma, kun siirryin talvihanskoista kesähanskoihin. Olin ilmeisesti pessyt hanskat syksyllä ja niin ne sitten hiersivät ekalla ratsastuksella rakkulat sormiin. Haavat aukesivat aina uudestaan, eivätkä ehtineet parantua koko kesänä (eivät edes toisten hanskojen kanssa). Erittäin pirullinen vaiva. Toivon, ettei tänä vuonna tulisi samaa. Pitänee sisäänajaa kesähanskat jollain oikein kevytsuisella ja hyväohjaisella hevosella...

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: Kohtalotoveri 
Päivämäärä:   19.4.19 15:52:10

Olen kärsinyt samasta ongelmasta: leveät kumiohjat, ohjaa nykivä hevonen ja hellekeli on se pahin kombo. Tuntiratsastaja ei voi valita hevosta tai ohjia, eikä keliäkään...
Ohjastuntuma on tietysti se tärkein, katso ettei nyrkki aukea ja ohjat valu!
Käsineistä parhaat ovat minusta uvexit, se ohut kesämalli. Roecklien kanssa tuli rakkoja, ja ne kuluivat nopeasti. Vanhat nahkahanskat luistivat, joten tuohon kirppisvinkkiin en luottaisi.
Jos sormissa on jo rakkoja, niin Compeed auttaa, siis ihan ne rakkolaastarit vaikka puoliksi leikattuina. Compeed-puikkoa voi käyttää etukäteen, ettei rakkoja tulisi.
Minulla tulee helposti rakkoja jalkoihinkin, ja olen joutunut hyväksymään että kovin helteisenä päivänä minun ei kannata urheilla :/

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   19.4.19 22:27:59

Aidot nahkahanskat ja grippiohjat stoppareilla. Ei tarvitse puristaa niin paljoa.

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: Hiertymä 
Päivämäärä:   19.4.19 23:02:33

Kiitos hyvistä vastauksista! :) Ehkä tässä itsellä onkin ongelmana ennemmin kova ohut ohja nappuloilla kuin hanska.

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   20.4.19 16:38:58

Hiertymä: itsellä siis hiertää nimenomaan paksut kumiohjat tai liian kapeat grippiohjat (joissa ei tarpeeksi nappuloita). Tarpeeksi leveä (muttei paksu!) hyvällä pidolla oleva ohja ja nahkahanskat, niin ei hierrä.

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: Näppylähanskat 
Päivämäärä:   20.4.19 17:59:42

Minulla taas niin lyhyet sormet, että "oikeilla" hanskoilla, oli ne sitten halpikset tai laatuversiot tulee aina hiertymiä. Ainoat hanskat, joilla pystyn ratsastamaan, on ne pari euroa maksavat puuvillaiset näppylähanskat.

  Re: Ratsastuksesta hiertymiä sormiin

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   20.4.19 19:42:55

Kyllä tuntiratsastaja voi ohjat vaihtaa. Sehän on 5 sekuntia kun ne on irti ja uudet tilalla

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.