Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Kulta Katriina 
Päivämäärä:   14.3.17 15:44:06

Olen toiminut ratsastuskouluyrittäjänä kohta 15 vuotta. Tallini sijaitsee keskisuuressa kaupungissa ja menestyy mutta silti yrittäjän takki alkaa alkaa olla tyhjä. Asiakkaiden vaatimukset ja maksuhalukkuus eivät kerta kaikkiaan kohtaa. Meillä tehtiin juuri asiakastyytyväisyyskysely, jossa selvisi, että asiakkaat haluavat pienryhmiä. Aloimme tarjota niitä hyvin kohtuulliseen hintaan mutta kaikki halusivat sittenkin ratsastaa "isossa" ryhmässä, koska vitosen lisämaksu pienryhmästä tuntui liian kovalta. Asiakkaat haluavat oppia ja kehittyä ratsastajina mutta harjoitusmäärät ovat kovin pieniä, keskimäärin joka neljäs tunti perutaan. Sitten kehdataan valittaa, kun ei opi vaikka vuoden harjoitusmäärä on vain noin 40 kertaa.

Miten ihmeessä jaksan kuunnella moista vuodesta toiseen? En enää saa iloa opettamisesta. Onko alan vaihto ainoa mahdollisuus?

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä:   
Päivämäärä:   14.3.17 15:57:51

Tätähän tämä nykyelämä on.

Mikään ei saisi maksaa ja kaikki pitää saada heti = minäminä-kultuuri.

Odotetaan, että parilla tunnilla pitäisi oppia kaikki. Jos ei opi, niin open vika ei koskaan oma syy. Ja jos pitää maksaa, niin siinäkin yrittäjä vaan maksimoi voittojaan - huoh. Ei ymmärretä yhtään mitä ratsastuskoulun pito maksaa.

Vaihda alaa ja pidä valmennuksia oikeasti tavoitteellisille ratsastajille heidän omilla hevosilla.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 18:20:07

Muistuupa mieleeni hyvin erään asiakkaan ilmoitus tunnin hinnasta, ratsasti kahdestaan tunnilla (vakiossa jonka olivat itse pyytäneet näin kahdelle) vanhalla kansainvälisen tason GP kouluhevosella.. Muistan ikuisesti kun asiakas sanoi että olis ihan kiva käydä mut kyllä joku "20 euroa" on ehdoton maksimi. En muista tarkkaa hintaa mitä sanoi, tunnin hinta oli 35 eur per nenä. Siihen lopettivat käynnit kun ensin oli järjestetty sellainen tunti, sellaisena päivinä kun rouville käy, sellaisilla spekseillä, hevosilla ja opettajalla mikä rouville käy - kiitos ja hei.

Sillä siunaaman sekunnilla minä päätin että loppuu tämä touhu. Hoidan hevoset kunnialla hautaan ja saavat ratsastaa siellä missä parhaaksi näkevät.

GP-vanhus onkin ollut jo taivaassa useamman vuoden, ja voin taata, ettei sellaisen selkään moni pääse koskaan. En minäkään koskaan ennen, enkä jälkeen. Kiittämättömyys on ainut mitä rakkojen lisäksi käteensä tuosta paskasta saa. Ei muuta kuin kouluun tai vaikka työkkäriin selälleen, mitään järkeä ei näiden prinsessojen palvelussa ole.

Itkenyt olen moneen kertaan, että tämänkin hevosen näiden idioottien käyttöön annoin. Eivät todella olisi sitä ansainneet. Mutta nauraa varmaan tämäkin kultainen hevonen pilven päällä näiden harrastajien nykymenoa, ei ole tainnut löytyä edullisempaa ja parempaa..

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: KdkdkdEn 
Päivämäärä:   14.3.17 18:50:31

Ruotsissa kaikissa ratsikouluissa alkeiskurssiin kuuluu 3 teoriatuntia ennenkuin pääsee hevosen selkään. Kerrotaan, millainen eläin hevonen on, miten vaikeaa ja aikaa vievää ratsastuksen oppiminen on, mitä voi odottaa oppivansa jos käy 1,2, tai 3 kertaa vkossa tunneilla jne jne.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Kulta Katriina 
Päivämäärä:   14.3.17 18:59:28

Voi miten samat fiilikset kuin M:llä. Minun inter-tason kisakonkari hölkkää välillä tunteja liikunnan vuoksi ja sydämmeni itkee verta.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 19:05:58

:´( Minuu jäi niin vaivaamaan, häpeän ja kadun mihin aarteen laitoin. Onhan se hyvä liikkua ja on paljon mukavia ja fiksuja ratsastajia. Mutta kyllä niin paljon paskaa sain tuulettimeen, niin itse kuin hevosetkin että en päivääkään takasin ottaisi, en koskaan. Se kiittämättömyys eläimiä kohtaan - se on jotain niin vttumaista ettei sitä tällainen vanhan kansan hevostyyppi tajua ollenkaan. Mitään väliä ei hevosilla ole, ei sillä unohtuuko jalkoihin suojat, jätetäänkö hikinen hevonen karsinaan höyryämään ja aletaan juoruamaan - aina hoidetaan ratsastaja ja juorut itse, jos joku huomauttaa - ehkä muistetaan tunnin päästä loimittaa hevonen.. Tai sitten tehdään mitä vaan, ihan sama onko se sallittua tai järkevää ja nauretaan päälle. On se hauskaa, kivoja harrastevälineitä, mutta saisko uusia?

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.3.17 19:07:04

Haha... minä maksan 40€ yksityistunnista omalla hevosella :D ratsastan myös ryhmässä, silloin hinta omalla hevosella 25€ ja se oli musta tosi halpa hinta...

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 19:11:42

Ja tietysti: mikä sen mukavampaa kuin jättää se hevonen karsinaan varusteet päällä, antaa sen astua kerta toisensa jälkeen ohjien päälle, sotkeutua niihin, roikottaa ohjia jaloissa taluttaessa. Että ei mikään mene perille. Ei hyvällä eikä pahalla. "no mä nyt nopeesti kävin vessassa" Mikä hemmetti siinä on, ettei aikuiset ihmiset osaa ensin tehdä asioita ja sitten laittaa suitsia hevoselle. Ei. Suitset päähän ja muihin hommiin. Ja mikä sen hauskempaa kuin pysäyttää hevonen nuuskimaan - vaikka vanhaa oria. Ja siitostammaa ja varsaa. Ja juosta ympäri pitäjiä keräämässä kaikki mahdolliset taudit talliin. Piittaamatta hetkeäkään siitä, mitä siitä meille seuraa. Varusteista ei välitetä, ne jätetään mihin sattuu, likaisina. Kaikista ihmeellisin varusteasia on se, että jos hevosen edessä on kuivausloimi - sitä EI voi laittaa hevoselle. Ratsastaja menee loimivarastoon, repii kaikki loimet lattialle ja pöllyttää ne, valitsee sieltä 125 poniloimen 185 senttiselle hevoselle. Koskaan en ole päässyt selville MIKSI se loimi ei käy, jonka olen eteen valmiiksi laittanut. MIKSI aikuinen ihminen sotkee tahallaan? MIKSI ne loimet pitää tiputtaa maahan ja mytätä? MIKSI pitää vaihtaa joku toinen loimi? EIh. Esimerkkejä on niin paljon, kirjan voisin tehdä siitä mitä on asiakaspalvelu ratsastuskoulussa. Varsinainen ilo. Etenkin hevosille.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 19:14:18

Niinpa rakas piste. Ja me tarjottiin kahdelle ratsastajalle vielä oliko 75min tuntia jopa, 35e.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Kulta Katriina 
Päivämäärä:   14.3.17 19:30:31

Useimmet ei ole valmiita maksamaan ihan mistään yli 25 €. Turha tarjota laadukasta hevosta tai masteriksi koulutettua opettajaa, jolla on ammatillisen open pätevyys (ja korkeakoulututkinto tai parikin).

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ööö 
Päivämäärä:   14.3.17 19:31:29

Minä en taas ymmärrä, miten amatöörit päästetään yksin talliin hevosia hoitelemaan.

Eräällä vaellustallilla oli loistava systeemi. Asiakkaat tulivat "puomille", kun hevoset oli varustettu valmiiksi ja takaisin tullessa sama meininki. Ihmisiä ei päästetty hevosten talliin touhuamaan ja häiritsemään. Hevoset olivat töissä vasta sitten, kun asiakkaat nousivat kyytiin. Vastalauseitakin järjestelystä oli, mutta se oli yksi puhe kuin sökössä. Loistava systeemi, että vain työntekijät käsittelevät ja talli on rauhoitettu täysin.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 19:37:24

Ei meillä ole koskaan ketään päästetty yksin talliin. Aina on ollut joku tallissa, mutta joka karsinassa ei voi olla yhtä aikaa. Yhdelle haet puhdasta huopaa (asiakashan sitä EI vaihda vaikka maksaisit) niin toinen sitoo kuolaimista kiinni hevosen johonkin. Ja kuitenkin - aikuiset perheelliset ihmiset. Täytyy sanoa, että lapsista, niitä meillä on ollut kyllä kovin vähän, ei juuri huomauttamista ole. Tekevät niin kuin sanotaan, kun kerran opettaa that is it. Aikuiset taas, joko eivät opi tai eivät kertakaikkiaan välitä yhtään mitään.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 19:39:52

Tyhmä kyllä olin, ajattelin sen niin, että saisivat jotain kosketusta hevosiin ja ajattelisivat muutakin kuin välineenä. Olisi pitänyt tehdä juuri noin, joka ikinen kerta kaikki hevoset itse kuntoon. Mutta miten ne olisin saanut tunnilta takaisin.. Ei kuitenkaan ole henkilökuntaa ja jonkun pitäisi ne maneesista tuoda talliin.. Sama tietysti toisinpäin.. mites laitat suitset hevosille ja saat ne maneesiin itse kaikki 5 tai 6 hevosta..

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 19:49:26

Tässä pieni huumoripilkkukin.. Asiakkaat ainakin meillä tuli monesti tooodella aikaisin. Sitten oli itsenäisesti haettu hevosia tarhoista. Meillä oli vanha punarautias ori läsillä ja sitten oli muita rautiaita hevosia, esim tummanrautias tamma tähdellä. Oli siinä orilla ihmettelemistä kun oli lyöty tamman boksiin, vieras hevonen viereiseen karsinaan ja ruvettu hoitelemaan.

Ei sitä aina kuulkaa ei vaan pää tajua, ei keksi eikä ymmärrä mitä voi tapahtua. Aivan käsittämättömän vaikea yrittää hahmottaa riskejä. En koskaan lakkaa ihmettelemästä hevosten nöyryyttä ja kiltteyttä. Että ne antavat mitä vaan tehdä ja yrittävät vaan pärjätä. Sekin hevonen, jolla oli (on) vähän päässä vikaa eikä ole koskaan uskallettu laittaa pesupaikalle - niin vaan sen oli asiakas siihen jysäyttänyt, kuolaimista kiinni ketjuihin ja letkulla vettä niskaan. Oli sellainen idän ihme, ei vettä nähnyt koskaan ja kohtuulliset traumatisoitunut. Kyllä siinä henki salpaantui kun näki. Ja kun varovasti yrität liikkua ja sanoa mitä on tapahtumassa, asiakkaat nauraa ja jatkaa. Siis 30-40v naiset. Vuosia ratsastaneet, nauraa. Kai se on sitten hassua kun ei hevosta ole juoksevaan veteen totutettu eikä kuolaimistakaan yleensä ketjuissa kiinni ollut.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 19:54:33

Ennenkun seuraava sanoo ettei ratsastuskoulussa saa olla idän ihmeitä eikä oreja eikä viriilejä, eläviä, päätä nostavia, saman värisiä eikä silmiä liikuttavia. Niin ei saakaan. Keppi- ja karusellihevosia vaan.

Fiksuja hevosia meillä on ollut. Ketään eivät ole kolhasseet koskaan, kaikista uskomattomista yrityksistä huolimatta.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Kulta Katriina 
Päivämäärä:   14.3.17 20:05:12

Meiltä on kyllä letkut poistettu jo vuosia sitten ja hevoset pestään ämpäristä ulkona!

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Hävettävää 
Päivämäärä:   14.3.17 20:05:31

Harmi että asiakkaat eivät ymmärrä. Itse suren nyk lajinn tilaa. Hyville opettajille on varmasti kysyntää ja huutava tarve. Tuo yllä m Ruotsin systeemi olisi varmaan hyvä teoriaa ensin ja matkankin varrella.
Pakolliseksi? varmasti on enemmistö puolella ja nämä hankalat vastaan mutta voisi avata asioitakin..
Voisiko olla tulevaisuuden tuote kouluihin.
1 teoria per lukukausi tms

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Kulta Katriina 
Päivämäärä:   14.3.17 20:13:01

Tunti per lukukausi ei tyhmyydeltä pelasta, valitettavasti.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Topa 
Päivämäärä:   14.3.17 20:18:34

Onneksi olette vaihtaneet tai vaihtamasa alaa. Opettaminen on opettamista. Mitä oppinut tynnilla tekisi.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.3.17 20:20:08

Anteeksi, mutta tää on niin hauskaa luettavaa :-D

Itsekin olin 10 vuotta hevoshommissa ja opin ettei saa koskaan olettaa ihmisistä että he osaavat mitään. Ei, vaikka saman asian olisivat tehneet satoja kertoja. Se aivopieru voi tulla koska vaan.

Kerran aikuinen, kauan ratsastanut nainen sitoi hevosen kiinni kuormalavaan ja hevonen juoksi kuormalava jaloissa jyrkänteeltä alas.

Kuin ihmeen kaupalla hevoselle ei käynyt ruhjeita kummempaa. Nainen oli vaan ihmeissään että kuinkas se noin...

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 20:23:32

:) Sanomattakin selvää ettei missään nimessä asiakkailla ollut oikeus viedä hevosia pesupaikalle - tai mihinkään karsinoistaan. Ja kymmenisen vuotta kyllä meni ennen kuin joku hoksasi että se voisi olla kiva idea. Ämpärillä ja sienellä karsinoissa on pesty hikeä aina hevosista, nyt siitä oli liikaa vaivaa..

On se, erittäin hyvä että ollaan vaihdettu lajia. Hevosten kannalta hevosten käsittely ja kaikki hevosmiestaito on hävinnyt kokonaan. Sitkeästi yritimme, niin kauan kuin ikinä jaksettiin. Se on loputon työvuori, ihmisiä vaan ei kiinnosta. Ei vaan kiinnosta eläin. Se on jumppapallo tai joku esittelyväline, en käsitä mitä nämä ihmiset ratsastuksesta saavat.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 20:25:51

Saakeli, enpä ole hoksannut mikä riski on kuorma-lavoissa tallin seinällä :´D

TIETYSTI niihin voi sitoa kiinni!

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.17 20:27:58

Minä muuten olen opettanut satoja tai tuhansia tunteja hevosen käyttäytymisestä, sen tarpeista, hoidosta, pitänyt demoja, selittänyt ja vääntänyt kädestä pitäen - ihan kaiken yrittänyt mitä ikinä keksii. No johan olikin hyödyllistä hommaa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.3.17 20:55:39

mulla oma hevonen, ja maksan 40e kolmen hengen tunnista ja 50e kahden hengen tunnista ja 100e jos yksityistunti

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Hhhh 
Päivämäärä:   14.3.17 21:33:24

Omituisia oppilaita. Meillä pk seudun koulussa on kova kuri, sitä tottelee myös ne 50v tädit, sillä meidän ratsiopella on niin mieletön arvovalta. Hevoset satuloidaan, ope tarkistaa maneesissa että kaikki on oikein, karsinan edessä on lista ja kori missä kamat, taluttamisen suhteen tosi tarkkaa koska iso talli ja paljon muotakin hevosia, tunnin jälkeen putsataan kuolaimet ja saa jos haluaa putsata suitset, satulahuovat nurinpäin kuivumaan, hevosille sisäloimi tai kuivatusloimi, ne on ovessa. Kaikki tekevät mitä on määrätty, kukaan ei kyllä uskalla tehdä mitään omin nokkineen. Sitten kun hevoset ja varusteet on hoidettu, voidaan lähteä kahville. Jos joku ei tottele ohjeita ja sooloilee, luulen, että hänet heitetään ulos... tunnit 8 ratsukon ryhmässä maksaa 38e ja kaikki ryhmät on koko ajan täynnä.
Alysta saakka tiukat säännöt ja kova kuri. Jos menettää sen takia muutaman oppilaan niin jäljelle jäävät kiittää!

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: juuh 
Päivämäärä:   14.3.17 21:49:50

Hoidin aikoinaan ratsastuskoulussa ponia. Lapsiratsastajat olivat fiksuja ja tiesivät mitä tekivät, mutta toista oli aikuisratsastajien kanssa. Eräs täti ei ikinä voinut mennä vessaan ennen kun alkoi satuloimaan hevosta, vaan ensin piti satuloida hevonen ja sitten jättää se yksin karsinaan vessareissun ajaksi. Lisäksi olen nähnyt kun eräs setä talutti hevosta, jolla käytettiin martingaaleja siten, että ohjat olivat kaulalla, mutta hän oli vetänyt martingaaliremmin pois kaulalta ja talutti hevosta siitä (tallilla oli siis tapana ottaa ohjat pois kaulata taluttamisen ajaksi.) Monia muitakin yhtä ihastuttavia tapauksia oli, välillä kyllä miettin että mitä #?@!- niiden sennujen päässä liikkui.

Silloin kun itse ratsastin (n. 7v sitten) olin tyytyväinen kun pääsin nauttimaan ratsastuksesta. Toki oli kivaa että tunneilla oppi uutta ja kehittyi, mutta se ei ollut pääasia. Tärkeämpää oli hevoset ja tuntikaverit. Ryhmässäni oli 12 ratsastajaa, mutta se ei ollut ongelma minulle. Tänä päivänä harrastamisesta ratsastuskoulussa on tainnut tulla suoristuskeskeisempää ja asiakkailla on pelkkiä oikeuksia, ei velvollisuuksia. Talliyrittäjän ei kannata liikaa tanssi asiakkaiden pillien mukaan, ne jotka eivät ole tyytyväisiä, voivat mennä muualle. Tietenkään kaikista asiakkaista ei ole varaa luopua.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Northstate 
Päivämäärä:   14.3.17 21:57:15

M kuulostat siltä, että olet hevosen puolella ja hommassa on ollut järki yrityksen puolesta vaan asiakkaat on olleet melko kiittämättömiä. Nykyään taitaa olla vähän meininki, että koko rahan edestä ja asiakkaalla vain pelkkiä oikeuksia.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Binbab 
Päivämäärä:   14.3.17 22:05:19

En kyllä tunnista näitä hirviöasiakkaita. Mä käyn myös pk seudulla isossa ratsikoulussa jossa suurin osa asiakkaista aikuisia. Asiallista touhua ja selvät säännöt joita kaikki noudattaa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   14.3.17 22:21:51

15 vuotta alalla on kipuraja. Sitten takki alkaa tyhjentyä ja ymmärtää kohtuuttomat vaatimukset hintatasoon nähden. Mulle kävi näin. Muutin toimintatapaa ja sillä mennään nyt. Hintaa ylös, vähemmän palvelua. Nyt taas jaksaa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   14.3.17 22:55:58

mm oot niin oikeassa! Juuri noin. Hinnat ylös ja tosi tarkkaan mietitty liiketoimintaidea. Ei kaikkea kaikille vaan vain ne jotka arvostaa ja suostuu sääntöihin.
Toki tää vaikeaa jossain takahikiällä. Ja sitten pitää oöla sen verran kovanaama että kestää vähän juoruja. Mutta fiksut asiakkaat arvostaa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   14.3.17 23:26:12

Arvatkaa miten kiva on kun nämä tätöset ostaa oman hevosen, tuo sen täysihoitoon ja vuokraa sitä muutamalle muullekin tädille. Siinä on tallinpitäjä helisemässä ja pskaa niskaan kun yrittää pitää mitään turvallisuutta yllä...
Valtaosa hevosenomistajista on ihan fiksuja mutta yksikin tuollainen itsetietoinen ja järjetön täti/teini kyllä saa elämyksiä koko tallille.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.3.17 23:38:04

vai että hevosala kyynistää ? :D

tee työtäsi poliisissa. ensihoidossa. hätäkeskuksessa. sosiaalityöntekijänä.
Kysy sitten kun usko on mennyt koko ihmiskuntaan, että olisiko hevosala kannattanut. Se että jotkut prinsessat kitisee liian kalliista palvelusta tai joku epämääräinen omistaja tallissa pyörii on pientä, kun teet pitkiä vuoroja moniongelmaisten ihmisten kanssa, joissa pyörii päihteet ja väkivalta. Kun et enää usko hyviin ihmisiin, etkä vapaa-ajallasi tahdo oikeastaan nähdä ketään.

Avartaa silmiä. On ihan kiva olla tallissa nykyään kuuntelemassa kun asiakas valittaa, ettei saa haluamaansa opetusta haluamaansa hintaan, kun ei tarvitse pelätä, että sinut puukotetaan seuraavassa kohteessa. :)

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: niisk 
Päivämäärä:   15.3.17 00:02:26

^ lol, tuo on niin totta =D

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: gin 
Päivämäärä:   15.3.17 00:37:01

Eräs täti asiakas on ostamassa hevosta. Autan hänen openaan mielelläni, hän tuskin selviytyy siitä yksin. Ongelma on, että olemme käyneet kokeilemassa jo lähes 20 hevosta, joista osa on ollut ihan kivoja, ja pari sopivaakin, niin täti katsoessaan videoita kotimatkalla haukkuu hevosen, kun se ei liiku tarpeeksi hyvin. Muutama niistä liikkui todella hyvin minun kanssani, ja jos täti ymmärtäisi, että se pää pystyssä ravaaminen johtuu hänen hölskymisestään ja siitä, että hän pitää ohjista liiallisesta tukeakseen itseään (eikä usko, kun ohjeistetaan), ja hölskyminen taas johtuu hänen laiskuudesta syödä ja liikkua oikein ja harjoitella liian vähän. Sanopa tuo nyt asiakkaalle, että vika on satulan päällä... Ja hyvin vaikea on saada maksua kulutetuista työpäivistä."Kun minun autolla mentiin, ja hyvähän sinukin on päästä välillä pois sieltä työpaikalta". Niin, ne työt eivät karanneet mihinkään poissa ollessamme vaan odottavat tekijäänsä... ja työpaikkaani on hänen avustamisensa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Suomi100 
Päivämäärä:   15.3.17 05:53:56

M : Satu-hevosiako teiän tallilla on ollu ja vaan Prinsessoille tunteja? ;)
Hepan kans oltiin vuoskaudet rats.koululla, enkä ikinä nähny asiakkaissa kuvailemas kaltaisia asiakkaita. Ehkä se johtu tallin omistajastakin, jolla kyllä riitti auktoriteetti niihin satunnaisiinkin tuntilaisiin. Yksäreitten omistajia sitte kyllä kävi välillä tallilla pyörhtämässä, joia ei ollu "kaikki muumit laaksossa", mutta eipä ne kauaa kurissa ja nuhteessa viihtyneet, vaan muuttivat jonnekkin muitten riesaks. Onneks. Ilman niitä ku tallilla oli paljon turvallisempaakin.

Jokaisella tallinpitäjällä on oikeus asettaa ne säännöt. Jos niitä ei noudateta, ni kenkää vaan. Sen verran arvokasta työtä teette niin taloudellisesti ku henkisestikin, että turhien riskien ottaminen parin idiootin takia ei todellakaan kannata.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   15.3.17 06:28:28

*, vaan oikeastaan noin ajatellen vain taistelusukeltajan työ on raskasta... Työvuorot pitkiä tallillakin, 24/7/365 jopa.
Gin, sun tehtävä olisi kyllä sanoa totuus jotenkin, tuo ei ole valmis omaan hevoseen.

Mulle tuli hoitoon täti ensihevosen kanssa. Just ei osannu ratsastaa eikä hoitaa, luuli että hevonen tekee tunteja ratsastuskoululla ja on halpaa jne. Olisi ollut kaikkien etu että ratsastuksenipettaja olisi ollut jämäkämpi.

Vaan helppohan minun on sanoa, juuri se tekee hevosalasta hankalan kun vaikka miten teet olisiko sittenkin pitänyt tehdä toisin...

Oma entinen ammattini oli kovempi mutta hevosten seura silti kallistaa vaa'

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   15.3.17 06:31:22

Siis kallistaa vaa'an tähän suuntaan.

Siinä missä hankalat ihmisasiakkaat on itsekkäitä, hevoselta saa paljon, siinä missä ihminen ei tajua vaikka miten sanoisit, hevonen ymmärtää sanomatta.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: juuh 
Päivämäärä:   15.3.17 08:25:04

Kannattaa muistaa että vaikka olisit unikulmassa sänkyjen testaajana tai fazerilla suklaanmaistaja, työ tuntuu jossain vaiheessa pas*kalle. Kanttaa opetella tunnistamaan oma voimavarat ja sanomaan ei. Hanki myös asia johon voit purkautua vapaa-ajalla ja pidä ylipäätänsä huoli että sinulla on vapaa-aikaa. Älä miellytä muita. Jos asiakkaat eivät pidä toimintatavoista he voivat lähteä muualle. Ratsastuskoulu on kuitenkin KOULU. Kuten peruskoulussa, tulee ratsastuskoulussa oli tietyt säännöt ja traditiot, joita asiakkaan tulee noudattaa. Ota ratsastuskoululle jokin teema ja tee sen perusteella ns. opetussuunnitelma jota noudatat. Näin sinulla on punainen lanka hommassasi eikä suunnitelmasi horjahda asiakkaiden mielipiteiden mukaan. Ns. opetussuunnitelman tekemisessa voit käyttää asiakastyytyväisyyslomakkeita apuna, mutta muista tehdä kompromisseja. Jos enemmistö haluaa mieluummin edullisia tunteja kuin pieniä ryhmiä, tee päätös edullisista tunneista ja selitä oppilaille miksi pienryhmät eivät onnistu. Ratsastuskoulusi teema voi olla yksilöllinen ohjaus, perhekeskeisyys, hevostaidot, estepainotus, ponitunnit jne.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Kulta Katriina 
Päivämäärä:   15.3.17 08:26:23

* mainitsemissa ammateissa on varmasti raskasta mutta niissä työntejijänä saat säännöllisen palkan. Hevosalan yrittäjä saa harvoin kunnon palkkaa ja lomista voi vain haaveilla tai ne ovat olemattoman lyhyitä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.3.17 09:25:06

jokainen hevosalan ihminen voisi käydä kokeilemassa näitä "kunnon palkan" tai "hyvä työpaikka" ammatteja, missä kohtaa vääryyden 15 kertaa päivässä. Loppuu se vinkuna tädistä, joka hevosta ostamaan lähti.

Tietty jokaiselle alalle päätyy erilaisia ihmistyyppejä. Yrittäjä on yrittäjä joka alalla, mitäs läksit on hyvä lausahdus. Suosittelen hankkimaan ne realiteetit käymällä muissa hommissa. Tuntuu se tallin pitokin sen jälkeen mukavalta.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.3.17 09:34:38

Minun toinen siviiliammatti on sellainen että auktoriteettia pitäisi olla kyllä.. Se on ehkä se karsein duuni jolla ihmisen kaikki puolet kyllä näkyy, etenkin minun hommissa kierous ja oman edun tavoittelu hinnalla millä hyvänsä. Ehkä sitten olin pehmo, hevoset kyllä tottelee aina jo vilkaisusta :)

Kisareissuista muuten.. arvatkaa hoitivarko innokkaat kisajat hevosia / varusteita / kuljetuskalustoa ennen tai jälkeen? Ne ilmestyivät kisapaikalle ripsivärissä, huristivat luokkansa ja lähtivät kotiin. Paria ns. normaaliharrastajaa lukuunottamatta jotka auttoivat ja harjasivat, letittivät ja turvettivat auton.. Kyllä siinä usko rapisee hevoselämän tulevaisuuteen, että kaikki on ylimääräistä työtä, vain ratsastetaan. Ei ikinä omaan mieleen tulisi että joku muu hoitaisi hevoseni kisoihin ja sieltä pois, ihan sille tasolle ei harrastajien pitäisikään itseään nostaa.

Ja juu, olen tehnyt ja teen ihan muita hommia. Eipä ratsastuskoulukaan olisi ikinä itseään maksanut, kyllä raha ihan muista hommista on aina pitänyt kaapia. Jotain siis tiedän siitäkin. Aika helpolla pääsee missä tahansa muussa duunissa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.3.17 09:38:26

Ja todellakin olen alalla missä saan jatkuvasti pelätä hörhöjä ja jotain joka kostaa, enkä todellakaan halua nähdä yhtään ihmistä mieluiten koskaan ikinä, enkä ole kenenkään, paitsi perheeni ja muutamien eläinsuojelijoiden kanssa missään tekemisissä omalla ajalla. Ihan mitä muuta vaan paitsi toisten harrastusten maksamista ja katselemasta sitä, mihin asemaan hevoset laitetaan nykyharrastusmenoissa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.3.17 12:01:54

Aika liikuttavaa, että ratsastuskoulun opettajat valittavat omien oppilaidensa hevostaitojen puutteesta. Mistä ne hevostaidot olisi pitänyt oppia, internetistäkö? Jos oppilaat eivät osaa ollenkaan hoitaa hevosia, kyllä siinä on nimenomaan opettajalla peiliin katsomisen paikka.

Ja M kuulostaa aika moniongelmaiselta, jos yksi yksittäinen hunosti mennyt tunti pistää itkemään jatkuvasti, vaikka hevonenkin on ollut vainaa jo pitemmän aikaa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.3.17 12:37:57

:D viimeinen viesti kertoo kaiken oleellisen :´D

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.3.17 12:39:41

Juuri näin toimii arvon oppilas, se on open vika. Kaikki. Kysehän ei ole osaamisesta - vaan siitä että ei KIIN-NOS-TA. Ei viitsi, ei välitä. Maksaa. Ikävää. Open vika. Moniongelmaiseksi päätyy takuulla hevoshommissa :)

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Kulta Katriina 
Päivämäärä:   15.3.17 14:03:36

Kaikki tänne nyt ja heti eikä saa tulla hiki, eikä paha mieli missään kohtaa. Ennen kaikkea, EI saa maksaa juuri mitään.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   15.3.17 15:33:21

Kauhulla luen tätä keskustelua. Itse kuskasin 10 vuotta sitten kahta nyt teini-ikäistä tyttöäni ratsastuskoulussa n. 3 vuotta. Mä olin jo siinä vaiheessa ns. vanha heppahöperö ja tiesin teoriassa hevosista kaiken ja käytännön hoitotoimenpiteistäkin paljon (kiitos lapsuudennaapurin sh-tamman). Sitä ennen tytöt lukivat kaikki mahdolliset hevoskirjat eli teoriatietoa löytyi heiltäkin, ennen kuin "uskaltauduimme ihmisten ilmoille" ja vein tytöt ratsastuskoulun alkeistunnille. Siellä mukavat tallitytöt opastivat hevosten harjauksessa ja auttoivat pikkutyttöjä varustamaan hevoset tuntia varten - ja taluttajia löytyi aina - kunnes sitten jossain vaiheessa tytöt osasivat niin paljon, että saivat alkaa ratsastaa ilman talututusta. Silti kaikki ohjeet pysyivät mielessä jopa mulla ja niin hyvin, että kun sitten muutaman vuoden päästä ostimme oman ponin niin minäkin muistin kaikki ne opitut asiat.

Siis mitä mä nyt tässä yritän epätoivoisesti sanoa on se, että miten nykyihmisistä on tullut tuollaisia aloittajan kuvaamia tumpeloita, jotka ei näe omaa napaansa pidemmälle?!? Ei vaan voi ymmärtää.

Onko syynä se, että ajattelevat ettei kuulu mulle ja että maksan vain ratsastuksesta ja opetuksesta? Mutta kun se hevostelu on niiiiin paljon muutakin. Itse nautin kaikista eniten karsinoiden siivouksesta; se on sitä laatuaikaa teinien kanssa parhaimmillaan :-)

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   15.3.17 16:54:22

Älkääs nyt. Kyllä niillä osalla oppilaista on oikeasti ihan älytön kunnioitus tekemäänne työtä kohtaan. Tää Suomi on tämmönen junttien maa, missä ei kehdata kiittää eikä kumartaa, kun siihen on aihetta, niin kaikki hyvä jää sanomatta. On mittaamattoman arvokasta kaikki tieto ja taito mitä olen saanut vuosia sitten. Olisi jäänyt tie lyhyeen omien hevosten kanssa ja tallit rakentamatta, jos ei olisi jostain saanut alunperin niitä oppeja hoitaa ja käsitellä hevosia.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: 40+ 
Päivämäärä:   15.3.17 17:26:28

Ikävä kyllä samankin koulun eri opet voi antaa hyvin ristiriitaisia neuvoja. Eli arvon opettajat, ennen kuin musta-valkoisesti kritisoitte oppilaitanne, niin miettikää onko se oma tapa ainoa oikea. Toki yllämainittu kuolaimista sitomiset ym ovat yksiselitteisesti no-no.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Northstate 
Päivämäärä:   15.3.17 17:31:21

Vielä 90-luvun puolella oli ainakin ratsastuskouluoppilaan näkökulmasta rats.opettaja ja -koulu melkoinen auktoriteetti. Ei ainakaan muistu mieleen, että siellä kauheesti oisi valitettu hevosista tai etenkään hinnoista vaan mentiin sillä mikä annettiin mm.idän ihmeillä Venäjän tuontihevosilla. Oppilaiden varusteet ei olleet kovin hienoja, kuten nykyään. Leirillä saatettiin ilosena esim.siivota karsinat valittamatta, että asiakkaan ei tarvii. Ei ollut paljoakaan yksityistunteja tai pienryhmiä, vaan humppastiin menemään n.7-10 ratsukkoa/tunti.
Yhdessä näistä kouluista, jossa kävin, oli hoitaja systeemi, laittoivat hoitohevosensa kuntoon tunnille, ja muistan ilahtuneeni, kun sitten kerrankin sain laittaa hevosen kuntoon itse ratsastajana. Monissa muissa paikoissa taas sai tehdä kaiken alusta asti, eli esim. myös hakea laitumelta ja siitä tykättiin, että saatiin se mahdollisuus.
Hevoset ei olleet kovin pitkälle koulutettuja kaikki, oli nuoria hevosia, entisiä ravihevosia, niitä idän ihmeitä ja sitten muutama kokeneempi konkari. Ensin saattoi saada sellaisen kokeneemman konkarin ja jos näytti, että killuu jotenkin selässä mukana alkoi tulla kaikenlaisia muitakin. Monissakaan paikoissa ei ollut maneeseja, tai ei ainakaan niin hienoja kuin nyt, joten mentiin ulkokentillä läpi vuoden.
Nykyisin on varmaan ulkoisesti hienompaa ja luulen ettei monia niistä hevosista mitkä silloin oli tunnilla kelpuutettaisi enää ratsastuskouluun, koska nyt ihmiset vaativat niin paljon enemmän. En väitä, että kaikki oli silloin parempaa tai mitään, mutta jotain ehkä on myös vähän hävinnyt heppailukulttuurista kun ihmisistä on tullut niin tiukasti niitä Maksavia Asiakkaita.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.3.17 17:33:37

"Eräällä vaellustallilla oli loistava systeemi. Asiakkaat tulivat "puomille", kun hevoset oli varustettu valmiiksi ja takaisin tullessa sama meininki. Ihmisiä ei päästetty hevosten talliin touhuamaan ja häiritsemään. Hevoset olivat töissä vasta sitten, kun asiakkaat nousivat kyytiin. Vastalauseitakin järjestelystä oli, mutta se oli yksi puhe kuin sökössä. Loistava systeemi, että vain työntekijät käsittelevät ja talli on rauhoitettu täysin."

Huonohan tämä systeemi on, tämä juurikin vieraannuttaa harrastajia hevosista entisestään :( Monelta puuttuu hevosten käsittelytaito, ei ymmärrätetä ruokintaa, ei lämmönsäätelyä jne.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: pirtsakka 
Päivämäärä:   15.3.17 17:47:21

Kyllä kai sitä kyllästyy mihin alaan tahansa, jos tekee liian kauan samaa duunia laput silmillä niin kuin on aina ennenkin tehnyt eikä mikään saa muuttua. ratsastuskoulut tulevat muuttumaan aivan toisenlaisiksi tulevaisuudessa. Siellä pitää thdä suuria muutoksia, jotta päästään eteenpäin hevosen hyvinvoinnissa (ja asiakkaan).

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   15.3.17 17:55:04

Nuo tädit nyt ostelevat omia, sanoi opettaja mitä tahansa. Ne on aikuisia, ja siksi kun mä voin. Parempi, että edes tuskasteleva ope ohjaamassa hommaa, jos kopukka tulee riesaksi tallille yksäriksi.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Topa 
Päivämäärä:   15.3.17 19:34:35

En ymmärrä, miten naiset viitsivät harrastaa noin alistavassa ja hierarkisessa ilmapiirissä. Toivottavasti ratsastuksenopetus muuttuu asiakaslähtöiseksi ja kannustavaksi.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.3.17 19:47:12

Kiitos paljon ymmärryksestä. Olin ihan varma että tästä tulee taas maailmanlopun paskamyrsky kun uskaltaa sanoa. Näinhän siinä kävi, jokaisella on oma hevonen tällä hetkellä, tai on ollut ja hävinnyt. Yksi asiakas osti terveen ja fiksun hevosen, kysyi neuvoani, osti sen jonka osoitin. Kaikki muut ovat ostaneet niin saakelin sairaita elukoita että kuka tahansa hommaa yhtään nähnyt tietäisi muutaman sekunnin näkemisellä että jotain on pahasti vialla. Mutta ostaa pitää kun halvalla saa. Ilmeisesti luulevat tekevänsä loistokaupat kun saavat edullisesti (alle 10K) hiton hyvän hevosen.

Samapa tuo, jos ei hevonen olisi se kärsijä. Sitä kärsimyksen määrää, mitä nämä hevoset käyvät läpi. Kun omistaja lopulta tajuaa että hevosen äärivaarallinen käytös on äärimmäistä kipua, mitä tehdään? No myydään! Koska siitä saa rahaa, ja eihän nyt hevosta saa lopettaa! Jokainen - sama kaava. Ja Cloory on ainut joka hyötyy.

Kyllä ei ole hevosella enää mitään arvoa. Ei sen vertaa että päästettäisi kivuista, kun ne ovat niin selkeitä, ettei kuski enää itse selkään uskalla ikinä. Jos lasken moniko 10 vuoden takaisista näistä tuntilaisista on ostanut ainakin kertaalleen oman hevosen niin.. ei muuten riitä sormet. Jokainen haluaa "sellaisen hevosen millä pääsee etenemään ja kisaamaan kaikkia lajeja" - kun ihan faktana olen sanonutkin ettei minulla ole varaa pitää sen kaltaista hevosta vuokralla, ainakaan sillä hinnalla millä asiakas sen haluaisi vuokralle. Ja kun se hevonen on pakko saada niin kaikesta tingintään, ensimmäisenä poikkeuksetta istuvasta satulasta - etenkin selästään tuhannen sököllä hevosella. Ja eläinlääkäristä, koska lähellä oleva puoskari on hyvä - kauemmaksi maksaisi viedä, ihan oikealle lääkärille. Ja kun lääkäri sanoo mistä on kyse, se kääntyy omistajalla täysin toisin. "S-nivelen voimakkaat muutokset sen molemmissa päissä uudisluuta" muuttuu välittömästi kilpahevoseksi, kuitenkin joku on sellaisella joskus kilpaillutkin. Ja kun se kerran piikitettiin niin ei se enää ole rikki.

Jos taivaassa on portti, jossa onkin Ison Herran vierellä heppa.. voi se olla koirakin.. sitten minä hymyilen. Siihen asti ei kyllä hevoshommissa hymyä juuri irtoa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.3.17 19:48:39

Onhan se alistavaa ja hierarkista, sille hevoselle. Älkää pelätkö, opettaja ei pysty alistamaan, eikä saa hierarkiaa aikaiseksi. Kyllä asiakkaat pitävät siitä erinomaisesti huolen.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   15.3.17 19:53:28

On muuten juuri niin että nämä näiden tunneille kuuluvien avuttomien omistajien yksärihevoset ovat aivan joka paikassa. Mitään käsitystä ei ole hevosen pidosta. Joka talli tukittu näillä ja toiminta on sen mukaista. Ei mistään löydä paikkaa jossa harrastaa sillä tasolla, että maneesissa voisi laukata toisen ohi. Kirkuva omistaja huutaa jo ovelle että älä sitten vaan tule vastaan eläkä takaa muuta kuin käynnissä! No joo, en olis hypännytkään taaskaan.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Topa 
Päivämäärä:   15.3.17 19:54:15

Kenelle hevoselle?

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.3.17 19:58:42

Si-nivel. Pahoittelen myös mahdollisia muita typoja.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ??&& 
Päivämäärä:   15.3.17 20:06:58

Turvallisuus on yksityistalleilta nykyisin täysin kadoksissa näiden tätiomistajien vuoksi, ihan älyn pahoja riski- ja vaaratilanteita päivittäin. Miksihän muuten omaksi ekaksi pitää ostaa aina joku helkkarin kuuma idän ihme tai estesukuinen tykki joka tietysti hyvällä tuurilla on vielä niin rikki että kuumuus on kymmenkertaista kivun vuoksi. ei ole harrastuksessa enää iloa jatkuvasti saa kävellä varpaillaan ja pelätä mitä kohta tapahtuut

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.3.17 21:00:21

Jopas on monta todella hevostaitoista ja muutenkin tietävää osunut samaan ketjuun! En olisi aavistanutkaan, että Suomessa on näin paljon huipputaitavia hevosihmisiä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   16.3.17 20:39:38

En oikein ymmärrä miksi otatte talliinne sellaisia asiakkaita, joista sitten pitää rutista täällä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Laetus 
Päivämäärä:   23.3.17 11:19:50

Tässä työssähän pitäisi olla sydän mukana! Jos näin ei ole nii ehdottomasti alan vaihto!! Itse teen tuurausluontoisesti töitä tallilla ja kriteerit minulle ilmoitettiin näin, 1, et pelkää työtä 2, hevosten hyvinvointi etusijalla 3, asiakkaat tyytyväisiä!!

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   23.3.17 11:35:05

Kyllä köyhiltä pitäisi kieltää hevosenpito. Joka nyt kertakaikkiaan vain on kallista, ja jos ei ole rahaa, niin se hevonen tulee hoidettua huonosti kun kaikesta pitää säästää. Vaikka kuinka sydämellä hoitaisi. Kun se sydän ei maksa sitä sopivaa satulaa ja ell käyntejä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   23.3.17 11:59:09

Minusta Laetus:n listaamat kriteerit PALKOLLISELLE ovat oikein hyvät. Palkollisen ei tarvitse murehtia toiminnan kannattavuutta tms, vaan hoitaa työnsä hyvin & asiakkaat ja hepat huomioiden.

Huhhuhin kanssa olen samaa mieltä, että hevosia OMISTAVAN (onpa sitten ratskoulu tai yksäri) talouden pitää olla kunnossa. Vaaleanpunaisella unelmilla ei ELL-laskua maksella.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Vilma 
Päivämäärä:   23.3.17 15:28:15

Samaa mieltä. Ihan jo eläinsuojelullisistä syistä, ei hevosia köyhille. Ja vielä pitäisi olla joka hevosenomistajatutkinto, joka pitäisi suorittaa ennen kuin saa ostaa hevosen, joutuisivat ne urpoimmatkin hankkimaan edes perustiedot!

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.3.17 15:41:21

Pakko ihmetellä näitä kokemuksia asiakkaista. Onko joillekuille sattunut iso liuta aivottomia ihmisiä, vai onko kenties kommunikoinnissa jotain vikaa. Onko tallin käytännöt tehty selväksi? Esim. meillä kyllä henkilökunta huomauttaa, jos joku ei ota ohjia kaulalta taluttaessa tmv. Enkä nyt tarkoita mitään ikävää huomauttamista, vaan sitä, että ope/hevosenhoitaja sanoo, että meillä on tapana ottaa ohjat pois kaulalta. Meillä kyllä voi käydä vessassa, kun hevosella on suitset päässä, koska tallissa on varustamisen aikana hevosenhoitaja, joka tarvittaessa auttaa varustamisessa ja saattaa ratsukot maneesiin/kentälle, mutta tämäkin on sellainen asia, josta voi huomauttaa: ratsastajalle voi sanoa, että käy vessassa ennen suitsimista ja satuloimista.

Meidän tallilla on hyvä henki. Sääntöjä noudatetaan ja henkilökunta luottaa ratsastajiin. Apua saa puolin ja toisin.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.3.17 16:42:50

Tuo vessassa käynnin ajoitus tosiaan vaihtelee tallin käytäntöjen mukaan. Yhdessä ratsastuskoulussa hevonen jätetään karsinaan varusteet päällä esim. jos se on menossa vielä seuraavalle tunnille. Silloin vaan laitetaan ohjat jalustimen alta ja tarvittaessa leukahihnan alta. Tuolla tallilla voi ihan hyvin jättää hevosen samalla tavalla myös vessassa käynnin ajaksi.

Toisella tallilla olisi iso virhe jättää hevonen irti karsinaan varusteissaan. Suitsien päälle kuuluu laittaa riimu ja sitoa hevonen riimunvarrella karsinan kalteriin kiinni. Edelleen, tallin tapaa noudattaen onnistuu vessassa käynti.

Kolmannella tallilla ei kumpikaan käy, vaan hevonen ei ole ikinä karsinassa varusteet päällä ellei siinä ole ihminen vieressä. Ehdoton sääntö.

Jos ihminen on käynyt ensimmäisessä tai toisessa ratsastuskoulussa vaikka miten monta vuotta, hän vaikuttaa hevostaidottomalta aloittelijalta kolmannella tallilla, jos sopiva mielensäpahoittaja osuu kohdalle. Mainitaan varmuuden vuoksi vielä, että kolmannella tallilla omistajan ja tallinpitäjän koulutus alalle on vaatimattomin, samoin oma kisakokemus, jos sillä on merkitystä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Maalainen 
Päivämäärä:   23.3.17 20:03:38

Olen pitänyt ratsastuskoulua jo 25 vuotta eikä kohdalle ole osunut idiootteja asiakkaita. Ihmisissä kyllä on eroja, jotkut heittäytyvät lajiin täydestä sydämestään, toiset käyvät vuosikausia vain keventelemässä eivätkä haluakaan edistyä. Minun tehtäväni on opettaa ja saada asiakkaalle kokemus oppimisests.
Totta kai tavallisessakin koulussa on fiksumpia ja tyhmempiä oppilaita, se meidän opettajien täytyy ymmärtää.
Mielestäni olen unelma-ammatissa, sillä kaikki oppilaat haluavat ratsastaa ja ovat motivoituneita. Todella harvoin saa ääntä kenellekään korottaa. Jos joku tekee virheen esim hevosen käsittelyssä, sanon siitä nätisti. Yleensä ei toistu.
Ei tällä rikastu, mutta työ on mukavaa ja kiinnostavaa, ei tylsää tai pelottavas kuten jotkut muut ammatit voivat olla.
Eikä minua tuntihevoset säälitä. Tehtäväni on opettaa oppilaat käsittelemään niitä oikein ja hoitamaan ne kunnolla.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.3.17 22:55:54

Monesti tuntuu hevosalalla unohtuvan että ratsastuskoulukin on ihan oikea koulu. Siellä opetellaan. Opettaja ja muut tallilla päivystävät ihmiset pitävät huolen siitä, että kukaan ei jää yksin kysymystensä kanssa vaan toimintaa ohjataan tarvittaessa myös tallissa. Monesti kuulee naputusta siitä että hommat tehdään väärin, mutta sitten unohtuu se ettei voi korjata toimintamallia jos kukaan ei kerro että se on väärä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   24.3.17 08:26:54

Maalaiselle sata sydäntä täältä! <3 t. ratsastusta harrastava asiakas :)

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.3.17 10:59:45

Niin että rikas on aina osaava ja paras omistaja hevoselle?

Hmm...itsellä 10 vuotta takana hevosalalla ja sen jälkeen jo 11 vuotta muissa hommissa. Pari hevosalan tutkintoa ja rutosti kokemusta.

Rikasta ei minusta saa hyvällä tahdollakaan, mutta sen verran tuli miljonäärejä nähtyä heppailun aikana että uskallan väittää omieni saavan asiantuntevampaa hoitoa, kuin monen raharikkaamman.

Ratsastuskoululaiset ja ekan hevosen omistajat ovat aina osaamisensa kanssa heikoilla jäillä ja tarvitsevat johdatusta.

Toivon kaikille opettajille ja tallinpitäjille pitkää pinnaa ja hyvää terveyttä. Iso peukku teille, super hyvää työtä teette!

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: op 
Päivämäärä:   24.3.17 11:11:53

on vieläkin niitäkin joita kiinnostaa hoitaa hevonen hyvin, ja muutama joka taluttaakin ja auttaa toisia. Mutta enenemässä määrin on tuntihommat siirtynyt siihen että hevoset jätetään karsinaan odottamaan että tallinpitäjä pääsee tuntien jälkeen hoitamaan loppuun, ja kuraisten varusteiden putsauksen suorittavat vain ne muutama tunnollinen aikuinen, lapset eivät juurikaan, illalla tarvisi putsata tai seuraavana aamuna jos ei yöllä enää jaksa. Kiire on juoruilemaan ja hevonenkin voi unohtua talliin kiinni tunniksi vaikka kentällä lähteissä on ohjeistettu hyvin mitä tehdään ja tytöt harrastaneet tallilla jo vuosia ja jo yläasteikäisiä ja osaisivat.. Taluttajat myös kiven alla, rahaa tulee kotoa tai sossusta niin ei ilmaiset ratsastukset kiinnosta eikä se että oppisi samalla. Ne jotka tekevät ja taluttavat (koitan kyllä saada talutettavat 'turvaponin' selkään että pääsen välillä auttamaan vain ja poni hoitaa muuten hommansa turvallisesti, tai sitten jakaa niin että talutettavat tulee erikseen tai maks yksi tunnilla jotta pääsen taluttamaan itse tarvittaessa) ovat kullanarvoisia ja olen koittanut heidät huomioida. ja jalkojen kylmäys tarvittaessa tuottaa kitinää toisilla, osa kitisee ja tekee, osa katoaa ja muutama hoitaa kiltisti. Kun kuitenkin meillä edellytyksenä valkkuun osallistumisessa että ratsu hoidetaan itse ennnen ja jälkeen kunnolla.
Onneksi isoin osa kuitenkin tykkää harjata ratsunsa itse ennen tuntia mielellään:) Ja tosiaan osa tekeekin, ja meillä ei aloittelevaa jätetä yksin, vasta kun hevostelua pitkään takana (ja ei puhuta viikoista vaan kuukausista tai vuosista) sujuu hommat itsekin. Harmittaa vaan kun nuorina junnuina yrität lapsia opettaa tekemään oikein ja hevosystävällisesti, niin sitten muutaman vuoden päästä kun osaisivat on kiire vaan juoruileen ja hevoset ja varusteet hoidetaan puolivillaisesti.
Muistan itse kesäleireillä kans että oli kiva harjoitella tallihommia ja siivota karsinoita, ja muutkin olivat mukana, nykyään ei juuri kukaan halua.
Ja leirille pitäisi päästä ilmaiseksi hengailemaan ja kauhea kitinä jos joutuu taluttamaan, ja leiriläisiä ei muisteta auttaa riisumaan heppoja vaikka oli puhe..

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Duet 
Päivämäärä:   24.3.17 14:58:59

Yks asia, minkä olen tässä vuosien varrella huomannut on se, että varsinkin aikuisten hevosharrastajien parissa se normaalin, tavallisen perusratsastuksen ja perushevosenhoidon arvostus on hiipumaan päin. Nykyään pitää olla toinen toistaan hienomman nimisiä toimintoja ja tapahtumia - tai sitten niistä perusjutuista tehdään hienompia antamalla niille se hieno voimaannuttava (voi että mä sitten vihaan sitä sanaa) nimi.

Joku wannabe-hevoskuiskaaja vähän taluttaa hevosta ja puhuu tekevänsä maastakäsittelyä ja tädit ympärillä ovat ihan fiiliksissä. Tai ns. hevosterapeutti laittaa asiakkaan harjaamaan hevosen ja siivoamaan karsinan - ja asiakas maksaa 30e tunnista.

Joo, eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa - mutta rajansa kaikella. Sitä rajaa ei vain monen ihmisen tyhmyydellä tunnu olevan.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Uno 
Päivämäärä:   24.3.17 17:42:48

Kulta Katriina;. Älä ihmeessä kyynisty. Jokaiselle tallille mahtuu ainakin yksi mulkku joka voi myrkyttää ilmapiiriä ja levittää pahaa mieltä laajalti. Minun tallilla (olen asiakas) on hirveän hyvä ilmapiiri ja kova kuri. Tallipitäjä jos jotain sanoo niin totellaan ja jos ei jotain heti älytä niin sitten seuraavalla kerralla. Jos tallisi menestyy, niin voit olla tyytyväinen. Jos tallisi on paska ja opetus surkeaa niin kato käy yllättävän nopeasti. Jos olet master-tason ope, niin tuntisi ovat erittäin haluttuja, älä edes mieti lopettamista. Motivaation puute on varmasti meillä jokaisella joskus vaikka missä ammatissa olemme. Oli yritys mikä hyvänsä, niin aina asiakkaat kyseenalaistavat hinnat ja yrittävät tinkiä. Niin se vain on. Suurin osa asiakkaista on kuitenkin hyviä tyyppejä, auttavaisia ja eläinrakkaita. Ja sitten on joka tallilla muutama "helmiasiakas" joka levittää sitä hyvää tuulta ja hyvää mieltä. Eikö näin? Sulla on unelma-ammatti, älä luovu siitä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   24.3.17 19:53:41

Ei kai M satu vaan vaikuttamaan Keski-Suomessa? Kuullostaa tutulta...

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Uno 
Päivämäärä:   24.3.17 20:35:43

MM kaikki täällä kuullostaa tutulta. Mitä sillä on väliä. Minä pystyn ainakin hyvin helposti samaistumaan hyvin moneen tyyppiin. Ei kai tarkoitus ole ketään merkitä vaan jutella nimimerkillä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.3.17 20:43:55

"Minun inter-tason kisakonkari hölkkää välillä tunteja liikunnan vuoksi ja sydämmeni itkee verta."

Eikö kannattaisi antaa tuollainen parempi hevonen ennemmin vakkariratsuksi jollenkin keskitasoa paremmalle tuntiratsastajalle? Tai vaikka muutamalle valitulle ratsastajalle. Voisi kuvitella niin tekevän vähemmän pahaa itselle kuin että jos hölkkää milloin kukakin selässä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Bbbb 
Päivämäärä:   24.3.17 20:48:20

Maakunnista ratsastuksen taso on pääsääntöisesti niin järkyttävän huono, ettei hyviä ratsastajia vaan kertakaikkiaan löydy...

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Kulta Katriina 
Päivämäärä:   24.3.17 21:22:20

Minun (todistettavasti) inter tasoinen ratsu käy mahdolllisimman monella asiakkaalla kokeiltavana tunneilla. Koska hyviä ratsastajia ei ole niin mahdollisimman moni saa kokeilla kyytiä. Sitten, kun hevosen ura loppuu niin etsin maksuhalukkaan vakiokuskin alemmalta tasolta.

Onneksi minulla on muun alan työ eikä tarvitse tarjota tunteja pers aukisille. Ohjaajat opettaa meillä ja minun leipäni tulee ihan muista lähteistä. Onneksi on muunkin alan koulutusta takana.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: adx 
Päivämäärä:   24.3.17 22:02:11

"En ymmärrä, miten naiset viitsivät harrastaa noin alistavassa ja hierarkisessa ilmapiirissä."
Ehkä miehet saavat sellaisesta tarpeekseen intissä? :)

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.3.17 22:09:19

En mä ainakaan koe, että tallin säännöt on alistusta tai hierarkiaa. Noudatan tallin sääntöjä, koska ne on laadittu ihmisten ja eläinten turvallisuuden ja hyvinvoinnin takia. Opettajaa kuuntelen, koska hän opettaa minua ratsastamaan. Jos opettaja tai hevosenhoitaja huomauttaa vääränlaisesta tavasta toimia hevosen kanssa, se ei ole alistamista tai johdu hierarkiasta, vaan siitä, että he osaavat asiat, koska ovat alan ammattilaisia.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.3.17 22:21:58

Niin, edellyttäen että sanotussa on jotain järkeä ja se sanotaan normaaleja käytöstapoja noudattaen. Yleensä onneksi on näin. Sen sijaan jos ilkeään sävyyn aletaan "kyykyttää" asiakasta asiassa, jossa nyt vaan eri tallien tavat vaihtelevat, ei minua näy kyllä uudelleen. Valinnanvaraa on, en jaksa ehdottomia egonsa pönkittäjiä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Onnellinen 
Päivämäärä:   24.3.17 22:31:36

Lopetin ratsastuskoulun reilun kymmenen vuoden jälkeen enkä ole katunut päivääkään! Elämänlaatu koheni huimasti!

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Entinen asiakas 
Päivämäärä:   25.3.17 07:33:19

Kulta Katriina: Jos noin paljon ahdistaa niin lopeta se ratsastuskoulun pito. Minua kyllä ihan oikeasti epäilyttää, että oletko näin paljon muuttunut ja täällä näin kirjoittelet. Luulis noin fiksun ihmisen tajuavan, että sinut tunnistetaan. Mutta ehkä tämä onkin joku katkera asiakas, joka esiintyy yrittäjän nimissä. Faktat on totta, mutta tämä koko juttu muuten ihan epätodellista.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   25.3.17 10:36:59

Huomasin vasta nyt tämän keskustelun ja voin ihan varmaksi sanoa tunnistavani tallin.
Toivottavasti tallin omistaja ei tosiaan tarkoita kaikkien tallillaan käyvien olevan surkeita ratsastajia ja huonoja asiakkaita, valitettavasti sellaisen kuvan tästä keskustelusta saa.

Olen aika varma monella tallilla olevan paljon hankalampiakin asiakkaita kuin mitä tuolla on.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.17 11:26:03

Ongelma on usein se, että ratsastuskoulun tai täysihoitotallin perustava ihminen ei ymmärrä, että hän on perustamassa palvelua ihmisille - ei hevosille. Ratsastuskoulussa hevoset ovat työntekijöitä ja työkavereita, mutta palvelu tehdään ihmisille ja työn kohde ovat ihmiset, asiakkaana ovat ihmiset. Sama täysihoitopalvelussa.

Valitettavan usein hevosihminen, joka hurahtaa täysin hevosiin ja hakeutuu hevosalalle, ei ole ihmisihminen. Hän ei osaa asiakaspalvelua, ei osaa asettua toisen ihmisen asemaan ja pitää monia asioita itsestäänselvyyksinä, vaikka ne eivät edes toiselle hevosihmiselle olisi itsestäänselvyyksiä. Hän unohtaa, että ihmiset ovat hänen bisneksensä keskipiste, eivät hevoset.

Sitten tulee katkeruutta ja katkeraa tilitystä siitä, miten ihmiset ovat kamalia. Kun olisi pitänyt keskittyä niihin ihmisiin, ei hevosiin.

Joka haluaa työskennellä vain hevosten kanssa, alkaa kasvattaa hevosia. Tai menee tallityöhön tallille. Ei perusta omaa hoitotallia tai ratsastuskoulua tai yritä opettaa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Entinen asiakas? 
Päivämäärä:   25.3.17 13:30:17

Opetetaanko master kurssilla ihmissuhdetaitoja, empatiaa tai pedagogiikkaa? Onneksi keskisuuresta kaupungista löytyy opettajia joilla ne on luonnostaan hallussa ilman titteleitä. Alkaa persaukisilta asiakkailtakin pätäkkää löytymään kun tuntevat olevansa tervetulleita ja alkavat edistyä ratsastajina turvallisilla, hyvinkoulutetuilla tuntihevosilla. Ja kisatykkejäkin tunneille löytyy kun oikein kovasti harjoittelee alle.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Anemone 
Päivämäärä:   25.3.17 13:57:29

Täällähän on käynnissä kunnon paskamyrsky. Minäkin luulen tunnistavani kyseisen tallin mutta en aio hernettä nenääni vetää vaan käyn edelleenkin jo rakkaaksi tulleella tallilla koska opetus siellä on ensiluokkaista ja hevoset mahtavia. Puhumattakaan hyvästä ilmapiiristä. Repikää siitä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   25.3.17 14:05:40

En minä ainakaan pahalla sanonut tunnistavani, vaikka toki tästä asiakkaana voisi loukkaantuakin.
Pidän kyseisestä tallista edelleen, siellä on hyvät puolensa.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.3.17 14:57:55

Ei kai tämä kerro muusta kuin siitä, että hevosala on erittäin vaikea ja vielä haastavammaksi se muuttuu, jos siitä pitää saada elantonsa. Näin silloinkin, kun asiakkaat ovat kivoja ja motivoituneita. Harva ymmärtää tätä ihan loppuun saakka itse kokeilematta. Todella moni hevosyrittäjä uupuu - viisas vaihtaa alaa, ennen kuin on ihan lopussa. Tsemppiä aloittajalle ja muille!

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: kukkis 
Päivämäärä:   26.3.17 11:25:02

Aloittajalla on itseasiassa aika hyvä ja uskollinen asiakaskunta, jos ei tällaiset heitä hetkauta. Ole iloinen ja onnellinen heistä.
Jos joku yrittäjäkauppias kirjoittelisi nettiin vastaavasti, näkyisi se ihan varmasti asiakasmäärissä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Anemone 
Päivämäärä:   26.3.17 13:09:27

Kulta Katriinan kirjoituksissa ei ole mitään mistä pitäisi loukkaantua kun alkaa oikeasti miettimään ja katsomaan itseään peiliin. Minä ainakin tunnustan olevani persaukinen enkä osaa ratsastaa. Mutta koko ajan opin uutta ja nautin tunneista. Mutta jos yrittäjällä oikeasti on noin paha mieli ja tunne että hakkaa päätänsä seinään niin ei kannata elämäänsä tuhlata moiseen.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Roiske 
Päivämäärä:   26.3.17 13:19:01

Kukkis kyl tämä kuule vaikuttaa sen verran et ku näyttäis et asiakkaat tunnistaa tallinsa, niin asiakaskysely, markkinointi ja asiakaspalvelu saa nyt aivan @!#$ kyytiä :D Tää kyl NIIN romuttaa kaiken :D. Ei ole kellään varaa tehdä näin vaikka olisi kuinka uskollinen asiakaskunta. Mut ehkä aloittaja on jo niin epätoivonen että haluu "jäädä kiinni."

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 14:10:39

Niinhän se menee kun ei haluta maksaa.
Laita kamppanja käyntiin jossa tarjoat jotain etuja oikeasti usein käyville esim. Jos käyt 2x viikkotunnilla saat pienryhmätunnin samaan viikko hintaan (eli 5e alennusta)

Tai tee kisaryhmä ja panosta nuoriin. Tarjoa mahdollisuus kisata ja aseta kisaamis ehdoksi käydä 2x vakiotunneilla viikossa (joista toinen on se kisaryhmä tai jos ei kisaryhmää ole voi kisa mahdollisuus olla voimassa vain jos 2 vakiviikkotuntia)

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.17 15:14:04

Niinkuin moni on jo sanonut yllä; ratsastuskoulun pito tai ratsastuksen opetus eivät ole ensisijaisesti hevosalan töitä vaan asiakaspalvelua. Opettajan tulee kouluttaa asiakkaitaan ja luoda oppimiselle sopiva ilmapiiri. Kuinka paljon ratsastuksenopettajat koulutuksessa keskitytään pedagogiikkaa ja kasvatustieteisiin? Kyllä tallin omistajalla ja ratsastuksenopettajalla on syytä katsoa itseään tiukasti peiliin, jos olo on kyyninen ja asiakkaat typeriä. Erimielisyyksistä pitää pystyä puhumaan kasvotusten, esim. kertomaan, mistä tietyn palvelun hinta rakentuu, eikä heti pidä teilata asiakasta idiootiksi. Jos kaikki ihmiset alkavat tuntua idiooteilta, vika on yleensä itsessä.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.3.17 17:37:57

Aloittajalla tais mennä niin päin että kun itse lopetti opetustyön ja siirsi hommat ohjaajille niin ne sitoutuneimmat useamman kerran viikossa viikossa treenaajat siirtyivät muualle ratsastamaan. He kun nimenomaan halusivat tunteja masterilta eikä niiltä ohjaajilta, vaikka ohjaajat mukavia ovatkin.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 23:40:52

Eipä siellä masterin tunneilla juuri muuta kun ympyröillä pyörittiin.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Jjhhj 
Päivämäärä:   27.3.17 09:05:22

Niinpä, master keskittyy siihen perusratsastuksen opetukseen, kun suurimmalla osalla siinä on suuuuuuria puutteita. Vähemmän osaavat opet sitten teettää niitä temppuja...

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: Tod 
Päivämäärä:   27.3.17 09:31:24

Itse työntekijänä ja aiemmin yrittäjänä. Jatkuvaa kiusaamista, mitätöintiä, selän takana paskaa, olettamuksia... Ketään ei kiinnosta kunnioittaa, arvostaa, ottaa totuudesta selvää jne. Haluaisi ampua niin hevot kuin niistä vastaavat, niin pitkälle on joukkokiusaaminen mennyt mutta eihän oikeusvaltiossa ole oikeutta kuin oikeistolaisilla kusipääporvareilla jotka saa tuhota muiden unelmat ja elämät vailla sanktioita. Luotan Jumalaan ja siihen että Hän rankaisee ja kovalla elämänkoululla.

  Re: Hevosala kyynistää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.17 11:24:06

Jjhhj: oletko käynyt hänen tunneilla?

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.