Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: Kääk 
Päivämäärä:   17.2.17 17:06:35

Olen tunneilta siirtynyt vain vuokraamiseen hintojen takia, mut tuntuu et ratsiminen jää haahuiluksi.. Menen uraa, ympyröitä, lävistäjiä ym kiekuroita kyllä, mutta mulla ei ole mitään ns tehtävää, korkeintaan että no teen tässä ja vastakkaisella puolella aina voltin. Millasia "tunteja" voisi itelle pitää? Vai onko tää paha vaan haahuilla?

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: Ee. 
Päivämäärä:   17.2.17 17:18:29

Mieti, miltä hevonen tuntuu tänään, ja koita parantaa ongelmaa. Siirtymisiä voi aina tehdä, joko laskien askeleita tai vaihtoehtoisesti pisteessä. Opettele ulkoa pari kouluohjelmaa ja ratsasta niistä pätkiä.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: jonsu 
Päivämäärä:   17.2.17 17:19:02

suunnittele joka tunnille joku teema mihin keskityt. netistä löytyy kyl paljon eri ratsastustunti ohjelmia blogeista yms. ku jaksaa vaan etsiä.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.17 13:51:36

Minulla oli sama ongelma aluksi. Siihen auttoi vain että aloin analysoimaan omaa ratsastusta ja miettimään mitkä ovat ongelmakohtia ja miten voisin yrittää korjata niitä. Oli iso shokki joutua ajattelemaan itse kun ratsatuskoulussa en oikeastaan ajatellut mitään ikinä (jälkikäteen olen miettinyt että se olikin suurin syy miksi en tunneilla edistynyt). Vuokraaminen olikin ihan hyvä "koulu", koska siinä kehitti omaa ajattelukykyä. Kyllä se siitä jos tahtoa löytyy, ja muistahan välillä käydä valmennuksissa/tunneilla!

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: JNe 
Päivämäärä:   19.2.17 13:56:13

Ota tavoitteeksi joku kouluratsatus ohjelma. Tee siitä osia ja mieti miten ne tulisi tehdä. Itse ainakin kun aikanani ratsasti ratsastuskoulussa niin jopa yksi kausi meni sen ohjelman opetteluun. Niissä on niin paljon elementtejä mitä hioa...pysähdyksiä , siirtymisiä, teitä, tahtia, kulmia....ja ehkä jopa hevosellekkin uusia asioita.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: Öljypuu 
Päivämäärä:   19.2.17 17:08:33

Etu - ja takaosakäännökset. Avotaivutus.

Hepo tykkää...

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   19.2.17 22:42:24

Mitä siitä on hyötyä vaikka teet minkälaisia harjoituksia, kun teet ne tod näk väärin ja kukaan ei korjaa virheitäsi. Ilman säännöllistä opetusta, itsekseen haahuillen, jokaisen ratsastustaito pelkästään huononee.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.17 03:03:32

Kirjasto on täynnä kymmeniä kirjoja täynnä valmiita harjoituksia, ohjelmia, hevosen koulutuskaava..

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.2.17 07:56:31

Kannattaa tosiaan miettiä jo etukäteen jokin teema tai "ohjelma" tunnille. Mieti vaikkapa ratsastuskoulusi tunteja, mitä siellä on tehty? Tietysti, jos sitten hevonen tuntuukin jotenkin erityisen huonolta tekemään kyseistä tehtävää, pitää osata muuttaa tai helpottaa. Mutta siis etukäteen miettimällä alkuverkka, tehtävä, loppuverkka. Aika tylsää samojen asioiden jankkaamistahan se tahtoo olla mutta niin tunneillakin :) kehottaisin kyllä välillä menemään vuokrahevosella (tai muilla) tunneille, koska tosiaan niitä virheitä kehittää tosi nopeasti. Ja niiltä tunneilta saa taas lisää vinkkejä. Itse menen monesti samaa kuin edellisellä tunnilla taas päivän-parin päästä.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: Meiro 
Päivämäärä:   20.2.17 08:01:44

Suosittelen kyllä valmennusta. Ihan yksin on hankala kehittyä. Edes kerran kuukaudessa valkun kanssa juttelu auttaa asettamaan tavoitteita ja priorisoimaan oman ratsastuksen suurimmat ongelmat. Toinen vaihtoehto on osallistua tallikisoihin pari kertaa vuodessa. Tuomarin palaute kannattaa analysoida tarkkaan. ;D
Seuraavana sitten onkin valkun vihjeiden lisäksi omien harjoitusten keksimine ja löytäminen. Kiveen ei tarvitse hakata tavoitteitansa (2020 Tokion Olympialaset tms.), mutta jos edes mielikuvissa asettaa tavoitteita esim. istunnan parantamiseen seuraavan 4kk aikana, niin tietää millaisia harjoituksia rupeaa keräämään. :)

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.17 08:15:27

tsekkaa ratsastuksentavoite-blogi

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: toi 
Päivämäärä:   20.2.17 08:24:48

"Mitä siitä on hyötyä vaikka teet minkälaisia harjoituksia, kun teet ne tod näk väärin ja kukaan ei korjaa virheitäsi. Ilman säännöllistä opetusta, itsekseen haahuillen, jokaisen ratsastustaito pelkästään huononee."

Aivan. Selässä varmasti oppii pysymään, ja saamaan kyseisen hevosen kulkemaan jotakuinkin vaadittua tietä ja vaaditussa askellajissa, mutta ei se mitään ratsastamista ole. Toivottavasti missään ratsastuskoulussakaan ei enää tänä päivänä vain mennä kouluradan osia, vaan keskitytään istuntaan, hevoseen vaikuttamiseen ja siihen, että hevonen olisi suora ja käyttäisi selkäänsä.

Itsekseen voi kehittyä vain, jos käy tunneilla edes joskus, ja sitten tekee ja korjaa aktiivisesti kotiläksynä niitä tunneilla huomautettuja asioita.

Eipä se itsekseen haahuilukaan väärin ole, mutta kaikella todennäköisyydellä se vie sekä omaa ratsastusta että hevosta (vinous, jäykkyydet, kropan käyttö jne) vain huonompaan suuntaan. Jos sitten myöhemmin haluaakin kehittyä, on niistä väärin opituista tavoista vaikea päästä pois, saatika korjata hevosen vinoutta ja puutteellista lihaksistoa.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: Vilma 
Päivämäärä:   20.2.17 09:15:53

Ilman opetusta ei kertakaikkiaan kehity, päinvastoin, ratsastus menee huonompaan suuntan. Kirjoista ja omin nokkineen haahuilemalla ei todellakaan opi. Ratsastus on niin vaikea laji että sitä ei opi ilman opetusta, mielellään kerran viikkoon. Tämä vaan on fakta.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: vuokraaja5 
Päivämäärä:   20.2.17 10:12:44

Noin minäkin joskus ajattelin, että vuokraamalla säästän rahaa. No säästyyhän siinä rahaa, jos maksan vain vuokrauksesta, eli pyörin vieraan hevosen kanssa maneesissa parhaan taitoni mukaan. Mutta se rahan säästö kostautuu moninkertaisesti siinä, että ratsastustaito heikkenee, enkä saa hevosesta ja itsestäni irti läheskään sitä mitä voisin.

Nykyään maksan vuokrahevosesta 250e/kk (2-3 kertaa viikossa) ja opetuksesta 40e/viikko. Ei tule säästöä, mutta näin kehityn ja hevonenkin pysyy terveempänä kun se liikkuu oikein.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: Kääk 
Päivämäärä:   20.2.17 11:02:45

Niin siis en sanonut että haluaisin etityisemmin kehittyä? :) Haluan vain harrastaa normaalisti, en tavoittele kisoja. Tunneille ei yksinkertaisesti ole enää varaa, ainakaan niille hyville tunneille joissa opettaja opettaisikin eikä vaan antaisi tehtävää mitä tehdä ja siinä se.

Mutta kiitos! Pitää selailla blogeja, josko niissö olis jotain "tehtäviä" joita vois silloin tällöin treenata. Myös kouluohjelman pilkkominen osiin kuulostaa järkevältä!

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.17 11:13:15

Vähän aiheen ohi, mutta kyllä hyvää opetusta löytyy ihan 20€/h. (Kivat hevoset, mielenkiintoiset ja haastavat tehtävät, ei maneesia, hevosen hoito ennen ja jälkeen tunnin, 30min isommasta kaupungista, tallin ulkopuolisissa pikkukisoissa käynnin mahdollisuus) tämä oli nyt yksi esimerkki, mutta varmasti samanlaisia löytyy muitakin kun tutkii ja tällä tavalla pääsee todellakin kehittymään. Suosittelen tutkimaan ja komppaan edellisiä.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: neiti 
Päivämäärä:   20.2.17 11:32:35

Kyllähän se jää haahuiluun, jos ei ole mitään ideaa siitä mitä tekee ja miksi tekee.
Eli sinänsä olen samaa mieltä siitä, että tunneilla kannattaa kyllä silloin tällöin käydä kunhan on asiansa osaava opettaja.

Kannattaa miettiä miksi ratsastat ympyröitä, mitä kaarevilla linjoilla haetaan hevoselta? Miksi ratsastat suoraan? Miten hevosen pitäisi kulkea suoralla linjalla?
Mitä hevosen halutaan tekevän väistössä? Miksi hevosta pyydetään väistämään?
Miksi ratsastat lävistäjiä?
Ennen erilaisten ratsastusteiden ratsastamista pitäisi myös sisäistää mitä tarkoittaa tuntuma, miten ratsastaja vaikuttaa hevoseen, millä ratsastaja vaikuttaa hevoseen jne. Ihan pelkästään tuntuma ja oikeanlainen aktiivisuus ovat hankalia asioita opetella ja siihen kun lisätään hevosen taivuttaminen, kokoaminen you name it, homma ei todellakaan ole haahuilua :)

Yllä oli sanottu että kirjoista lukemalla ei opi mitään, mistä olen eri mieltä. Teoriassa asioiden ymmärtäminen on minun mielestäni tärkein asia oppimisen kannalta. Jos et ymmärrä asiaa teoriassa, miten voisit toteuttaa sen käytännössä?

Eli suosittelen syvempää ja tarkempaa tutustumista siihen MIKÄ ON RATSASTUKSEN TAVOITE.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.2.17 12:32:08

Kääk: mutta jos et halua kehittyä niin sittenhän on ihan sama, vaikka haahuiletkin? Voit tehdä koko tunnin vaikka koko ajan eri juttuja, kun ei ole mitään tarkkaa päämäärää eikä väliä sillä miten hevonen menee. Yleensä harjoituksia tehdään useampia ja suoritusta kehitetään.

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: Kääk 
Päivämäärä:   20.2.17 13:06:34

.// varmasti jossain päin löytyy halpoja ja hyviä tunteja, mutta täällä missä itse asun en sellaisia tiedä. Ja olen käynyt kyllä kaikissa joihin pääsen kulkemaan bussilla. :/ Kaikki päittäin kalliita ja heikkotasoisia opetuksen puolesta.

Neiti// joo kirjoja olen nyt lainaillut kirjastosta! Avartaa kyllä mieltä ja monia asioita kun tietää teoriassa. Eihän käytännöasä ole edes mahdollista tehdä asiaa oikein jos ei teoriaa tajua. :) Pitää lukea vaan lisää ja panostaa perus juttuihin, suoruuteen ym!

*// niin sitä alun alkaen mietin onko hevoselle paha jos vaan haahuilen. Mutta oletan että hevoselle ei twe hyvää jos en keskittyisi miten kulkee, kyllä jokaisen mielestäni tulisi kiinnittää asioihin huomiota kuitenkin!

  Re: Ratsastus jää haahuiluksi

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   20.2.17 13:58:51

"Teoriassa asioiden ymmärtäminen on minun mielestäni tärkein asia oppimisen kannalta. Jos et ymmärrä asiaa teoriassa, miten voisit toteuttaa sen käytännössä?"

Teorian opiskelu on ehdottomasti hyvä tuki, mutta ei se korvaa opetusta. Vähintäänkin jonkun pitäisi videoida ratsastusta, koska eihän harrastaja muuten tiedä ja tunne omia vinouksiaan, jäykkyyksiään, hevosen toispuoleisuutta jne.

Sekin vaatii jo osaamista, että osaa videolta arvioida ratsastustaan.

Haahuilu voi olla hevoselle sikäli paha, että hevonen säästelee esim. huonompaa puoltaan tai yhtä jalkaansa, jolloin se heikkenee entisestään, ja lopputuloksena on entistäkin vinompi ja jäykempi hevonen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.