Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.2.17 16:38:26

Onko täällä kenelläkään ollut omaa hevosta samalla kun on opiskellut kolmannella asteella? Kokemuksia ajan riittävyydestä, rahatilanteesta yms. Ja millaisessa käytössä hevonen oli/on? Kaikki tieto tervetullutta:)

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   17.2.17 16:47:01

Ei opiskelijalla riitä rahat hevosen omistamiseen ilman vanhempien tukea. Jos käy töissä, voi olla rahaa ylläpitää hevonen mutta silloin ei ole aikaa opiskella ja hoitaa hevosta sen lisäksi.

Itse opiskelen yliopistossa ja voin kertoa ettei kyllä liikaa ole rahaa eikä aikaa vaikka vanhemmat ovat luvanneetkin maksaa hevosen peruskulut valmistumiseen asti :)

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   17.2.17 18:44:20

riippuu varmaan koulusta, mutta multa onnistui. yliopisto, teknillinen ala. oman alan töitä oli reilusti koko opiskelujen ajan. puoliso maksoi ison osan asumisesta, mutta toisaalta itse en olisi tarvinnut niin kallista asuntoa. tallit lähellä kotia, koulussa kävin aika vaihtelevasti. rahat ja aika oli aika tiukilla, mutta ratsastamaan ehti aina hyvin (priorisointikysymys :D) mitään muuta ei ehtinyt, mutta empä vieläkään tee mitään muuta, valmistumisen jälkeen kun oli enemmän aikaa ja rahaa niin ostin toisen hevosen ja taas on sama tilanne. hepat tavallisia harrasteratsuja, kisaillaan vähän kaikkia lajeja, valmentaudutaan aktiivisesti. opiskelujen pari ekaa vuotta heppa oli halvemmalla tallilla, maisterivaiheeseen menessä vaihdoin sen kalliimmalle maneesitallille.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: UK 
Päivämäärä:   17.2.17 18:57:54

Asuinpaikka vaikuttaa merkittävästi. Pk-seudulla et pärjää ilman vanhempien apua, jos asut yksin, aiot valmistua viidessä vuodessa jotain oikeasti oppineena ja pidät hevosta maneesitallilla.

Karkeasti maksat tallipaikasta ja peruskuluista tonnin, omasta asumisesta jotain alle tonnin eikä tallilekaan pyhällä hengellä kuljeta. Opkntotuet kaikkineen jotain 600 e hujakoilla nykyään? Tulorajoilla et saa edes ansaita niin paljon että voisit maksaa itsesi ja hevosen asumisen.

Jotain pitäisi itsekin syödä.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: Poi 
Päivämäärä:   17.2.17 20:19:31

Opiskelen ammattikorkeakoulussa kolmatta vuotta. Opintotuki 305e/kk joka riittää just ja just hevosen ruokaan ja valmennuksiin. Äiti maksaa kahden hevosen tallivuokran ja mies maksaa asumisen, ruuat ja autot. Ihan hävettää ettei pysty itse kustantamaan, mutte meidän perhe toimii näin ja kaikki tyytyväisiä. Onneksi valmistun ensi syksynä!

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.2.17 22:04:30

Minä pärjäsin. Tukea tuli 300€ + vaki duuni jossa tein niin, että sain ~650€/kk. Opintolainan käytin tallivuokriin, tuo 950€ meni sitten asuntoon, laskuihin, kengityksiin ja ruokaan. Riippuu niin alueesta jolla asut. Esim pk seudulla ei varmasti riittäisi, itse etelä-suomessa ja tallina pieni maalaistalli itsehoidolla.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: Ellikki 
Päivämäärä:   18.2.17 01:28:27

Tässä yksi opiskelija-bloggaaja-hevosenomistaja kertoo

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: Ellikki 
Päivämäärä:   18.2.17 01:30:39

Kännykkä ei suostunut linkittämään, tässä osoite.
http://starbox.fi/withfullhearts/korkeakouluopinnot-plus-kavioliitto-and-how-to-do-it

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   18.2.17 02:08:01

Hyvin on mennyt, käyn iltaisin töissä muutaman kerran viikossa ja opintotukeakin saa nostettua joitakin kuukausia. Asun siis Helsingissä ja heppa Sipoossa. Rahat riittävät hyvin, valmennuksissa ei käydä, kun heppa saikkuilee nyt huolella. Eläinlääkärikuluihin senkin edestä sitten. Aikaakin on, kun ei seurustele tai rilluttele menemään. Hevosen olen pystynyt myös suurinpiirtein päivittäin itse hoitamaan.

Riippuu kyllä paljon asumismenoista, itselläni varsin edullinen yksiö ja ruokaankaan ei kauheasti mene. Jos joutuu maksamaan jotain 600e+ asumisestaan, niin joutuu tekemään enemmän duunia, jolloin hevoselle jää vähemmän aikaa.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.2.17 09:13:44

Tiukkaa kyllä tekee. Vanhemmat ei käytännössä auta yhtään, onneksi mulla on tosi tosi halpa asunto. Tallivuokra vajaa 700e kuussa, käytännössä siihen menee kaikki opintolainat + tuet mitä vaan voi laittaa. Teen koulun ohella paria duunipäivää viikossa. Valmentautua en voi säännöllisesti kun siihen ei riitä rahaa tällä hetkellä, mutta pitää olla tyytyväinen että saa edes sen hevosen elätettyä.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   18.2.17 11:23:16

Mitään järkeähän siinä ei ole, ellei joku muu elätä hevosta ja harrastustasi. Hevostella ehtii kyllä myöhemminkin, kun siihen on varaa.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: MP 
Päivämäärä:   18.2.17 11:30:02

Muutama vuosi sitten onnistui ainakin itä-suomessa ihan hyvin.
Edullinen heppa, edullisella pihattotallilla. Tosin autoa oli pakko pitää, että tallille pääsi. Hevoseen ja auton ylläpitoon kulut noin 600-700 e kuussa, sen katoin töillä ja opintolainalla. Itse en läheskään kaikilla luennoilla yliopistossa käynyt, kirjoista tenttiminen on enemmän minun juttu, joten hepalle ja töille riitti aika ihan hyvin.

Kallis kisaheppa pääkaupunkiseudulla voi olla opiskellessa mahdottomuus, mutta pienimuotoisemminkin voi harrastaa ja yliopistoja on muuallakin suomessa :)

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: Pampula 
Päivämäärä:   18.2.17 14:32:41

Opikselen yliopistossa, itse asun Espoossa, heppa ympäryskunnassa alle puolen tunnin ajomatkan päässä. Käyn töissä parina, kolmena päivänä viikossa ja maksan vielä osan hevosen (tällä alueella) edullisesta tallivuokrasta tekemällä paljon tallitöitä. Mies maksaa oman osansa vuokrasta (on jo täysipäiväisesti työelämässä). Rahat riittävät hyvin kun ei ehdi paljon shoppailla tai bilettää, aika on ainoa mikä on kortilla, mutta onneksi koulussa on vain harvoilla kursseilla läsnäolopakko, ihan hyvillä arvosanoilla olen tähän asti saanut kurssit suoritettua ajallaan.

Valmentautumiseen tai kisaamiseen ei juurikaan ole rahaa, ja auton kustannukset toki nakertavat, kun tallille ei pääse julkisilla, eikä se oikein ajallisestikaan ole järkevää. Koulumatka mulla on niin pitkä, että harvoin tulee käytyä paikanpäällä jos ei tosiaan ole pakko, asuinpaikka on valittu ennemmin muiden menojen mukaan.

Jos siis pystyt käymään töissä, asut edullisesti, saat hevosen halvalle tallipaikalle melko lähelle ja opintoja on mahdollista suorittaa melko itsenäisesti, voi asiaa harkita.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.2.17 14:45:51

Ei varmasti riitä opiskelijalla rahat ilman töitä ellei hevoset omassa pihassa. Itselläni hevonen ja poni vanhempien luona, maksan kulut itse, n. 150€/kk. Tulot 450€/kk eli 300€ jää käyttöön.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.2.17 16:13:02

Pampulan kommentissa mainittiin ohimennen opintojen mahdollinen sitovuus. Pelkästään yliopistossa yhden tiedekunnan sisällä käytännön systeemit voivat vaihdella paljonkin: Toisessa aineessa läsnäolopakollisia tunteja ei juuri ole, kun taas toisessa niitä 2-3 tunnin läsnäolopakollisia sessioita voi kertyä lähes jokaiselle viikonpäivälle (ma-pe). Siinä, kun koitat sumplia ja päästä kartuttamaan työkokemusta alalla, jonka työt ovat arkisin klo 8-16 tai jopa 8-14, voi työn ja opiskelujen yhdistäminen osoittautua hyvinkin vaikeaksi.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   18.2.17 16:35:35

Onkohan täällä ketään, joka olisi oman päätoimisen ansiotyönsä ohella opiskellut lisää? Miten hevosharrastus silloin luonnistui? Erityisesti korkeakouluopiskelijoiden kokemukset kiinnostavat.

Olen itse sellaisessa tilanteessa, että harkitsen osallistuvani tämän kevään korkeakouluhakuun. Minulla on alaltani perustutkinto ja usean vuoden kokemus, ja saman alan AMK-tutkinto olisi mahdollista opiskella työn ohessa monimuoto-/etäopiskeluna.

Olen säästänyt tulevaisuutta varten ja erityisesti unelma omasta hevosesta elää vahvana. Rahasta en oikeastaan niin paljoa huolehdi, sillä kävisin jatkossakin töissä, mutta ajanpuute huolettaa. Täysihoitotallilla ja luotettavan vuokraajan kanssa kuvio olisi ehkä toteutettavissa...?

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: nappi 
Päivämäärä:   18.2.17 18:14:18

Jos pitää olla maneesitalli ja itsellä tonnin kämpp voi olla vaikeaa.
Mutta itse opiskelin yliopistossa Helsingissä, tein töitä siinä sivussa (kahtakin eri työtä välillä) ja hevonen ei-maneesitallilla, harrastekisakäytössä. Olihan sekä aika että rahat tiukilla välillä.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   18.2.17 18:36:37

Heh, Ellikki olikin ehtinyt mun piiiiiitkän blogikirjoituksen aiheesta linkittämään :)

Mutta minulla tosiaan amk-opinnot loppusuoralla, hevosia on kaksi: 8-vuotias kisaheppa ja 20v osa-aikaeläkeläinen. Maneesitallilla ovat (Kymenlaakso) ja ihan apinana on saanut tehdä töitä ja tallitöitä.

Ihan kaistapäistä hommaa, mutta omasta mielestä kysymys vain prioriteeteista ja organisointitaidoista. Elämä pyörii koulun, tallin ja töiden ympärillä. Ei mikään mahdottomuus kuitenkaan enkä kadu kyllä ollenkaan :) Mut tuolta kirjoituksesta löytyy vähän seikkaperäisemmin noita kompastuskiviä mihin varmasti törmää.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: liikenteenohjaaja 
Päivämäärä:   18.2.17 22:42:55

Itse olin liian tunnollinen yhdistelmään hevonen + AMK (+työt) ja elämä täyttä @!#$ä. Stressasin koko ajan ajan riittävyyttä, hevosen terveyttä jne. Lisäksi välillä oli vähän huono omatunto kun puuoliso jäi huomioimatta, vaikka kuinka vakuutti ettei häntä haittaa. Vasta jälkeen päin oon tajunnut kuinka raskasta erityisesti henkisesti se oli. Keski-Suomessa opiskelin, vanhemmat avusti rahallisesti jonkin verran, opintolaina käytetty hevoseen ja kaikki töistä saadut rahat kyllä meni, eikä jäänyt mitään "sukan varteen" opiskelujen jälkeiseen elämään. Mulla kävi vielä paska nakki ja hevonen poikkas jalkansa riehuessaan kaverin kanssa tarhassa mun opintojen loppu suoralla. Ja kuoppakamaa.
Kisattiin omien mahdollisuuksien mukaan kolmostasolle asti esteillä, ja Valmentauduttu in säännöllisesti. Maneesitallilla, sillä talvet niin vaihtelevia ettei pysty luottamaan kentän kokoaikaiseen käyttömahdollisuuteen.

Jos tiedät oman pään kestävän, niin mikäs siinä. Itse en varmaan lähtisi uudelleen samaan rumpaan, vaikka kyseinen hevonen antoi mulle paljon niiden vuosien aikana kuin mulla oli

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   19.2.17 05:23:50

Onnistuu jos on valmis kärsimään :D itse opiskelen yliopistossa, käyn 4vuorotöissä ja ratsastan/hoidan hevosen. Rahaa on kaikkeen koska teen 40h /viikossa ok palkkaista työtä... Opiskelen pari tuntia päivässä ja vapaina enemmän. Väsyyhän tässä ja ei ehdi opiskella ihan tahdissa, mutta teen parhaani. Varaa valmennuksiin ja kisoihin on, jos vaan on aikaa lähteä..
Vanhemmat ei kustanna hevosta eikä minua, itse on pärjättävä:D Ihan omista valinnoista kiinni, jatkaako hevosen pitoa vai ei. Järkeä ei tässä varmaan ole sitä vähääkään.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.2.17 13:55:50

Opiskelen ammattikorkeakoulussa monimuodolla (verkossa tapahtuvat opinnot) ja hevosen olen onnistunut pitämään tekemällä töitä niska limassa. Vanhemmat eivät kykene auttamaan ja maksan itse asumiseni. Paljoa ei vapaa-aikaa kyllä jää ja sen vähäisenkin vietän mielelläni harrastamassa. Samoilla linjoilla siis kun D eli varaa kun kun raataa mutta mistä sitä aikaa saisi?

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   19.2.17 14:49:35

5 vuotta opiskelen yliopistossa ja mulla on 2 heppaa. Toinen ylläpidossa, joten siitä mulle ei tule kuluja ja toisen elätän itse. Teen vuodessa sen verran töitä, etten saa kuin yhden opintotuki kuukauden. En saa asumistukea ja asun miesystävn luona. Vuokraa en maksa. Jos pitäisi maksaa vuokra kämpästä, niin minulla ei olisi varaa pitää hevosta.
Rankkaa on, niin ajallisesti kuin rahallisestikin. Toivottavasti elämä helpottuu kun pääsee töihin kokoaikaisesti, koska nyt teen montaa työtä ja päälle vielä opiskelu.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   19.2.17 18:33:29

Kiitos paljon kaikille vastanneille! Vielä lisää kokemuksia? :)

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   19.2.17 18:52:57

Minulla oli vakkarityöpaikka ja hevonen kun aloitin opiskelut. Eli hyvä tilanne rahallisesti ja ei tarvinnut pelätä töiden loppuvan tai vähenevän aivan varoittamatta. Rahallisesti pärjäsin, aikaa sen sijaan ei jäänyt lainkaan, kun en ollut koulussa niin olin töissä tai tallilla. Piti vain ajatella, että tilanne on väliaikainen ja tulee helpottumaan, kun saan paperit kouraan. Onneksi myös työpaikalla oltiin (ja ollaan edelleen) joustavia ja omia tunteja saa sumplittua, lisäksi valittavana on neljä eri vuoroa, joten joskus päivä meni niinkin, että aamulla kouluun, päivällä tallille ja illalla yöksi töihin, sitten kotiin nukkumaan ja niin edelleen.

Onni oli myös se, että äitini on koko lapsuuteni säästänyt minulle rahaa (synttärilahjat, rippikoulu yms.) ja laittanut ne jossain vaiheessa tilille, jossa raha kasvoi korkoa. Täysi-ikäisenä sain tilin käyttöoikeudet itselleni ja tuolloin siellä oli noin 15t. Hevosen normaaliin ylläpitoon en näitä rahoja käyttänyt, mutta kun kerran jouduttiin klinikalle ja saatiin perässä melkoinen lasku, niin rahalle oli kyllä tarvetta.

Eräs tuttava opiskeli ja päätti laittaa hevosen, sai osa-aikaista työtä jossa sopimuksessa sovitut tunnit melko minimaaliset. Sai tehdä alkuun paljon tunteja, mutta yhtäkkiä tunnit väheni eikä rahaa enää ollutkaan. Hevonen piti laittaa myyntiin, mutta ei mennytkään kaupaksi aivan heti ja tuttu oli aika pahoissa ongelmissa. Sai sitten hepan kaupattua ja kauppasumalla kuitattua rästiin jääneitä maksuja.

Eli kannattaa miettiä tarkkaan, onko se hevonen aivan pakko saada nyt heti, vai voisitko ehkä odottaa hetken. Kaikista yksinkertaisinta on laskea hevoseen alueellasi kuluva raha, laittaa se + 100e säästöön kuukausittain ja jatkaa tätä ainakin 6kk. Jos joka kuukausi olet saanut riittävän summan säästöön niin luultavasti rahasi riittävät myöhemminkin ja lisäksi olet saanut säästöön mukavan summan siltä varalta, että kaikki ei hevosen kanssa menekään niinkuin piti.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: Wolf 
Päivämäärä:   19.2.17 20:01:17

Maksan asuntolainaa (noin puolivälissä opintoja jäin maksamaan sitä yksin, kun tuli avioero, eli sen tämä kuvio voi maksaa vaikka muitakin syitä oli), olen käynyt koko opintojen ajan töissä ja omistanut 2-4 hevosta (omassa tallissa). Näistä aktiiviratsastuksessa 1-2 yleensä (lisäksi ollut tiineenä oleva tamma, toissakesäinen varsa jne. vaihtelevasti). 6 vuotta yliopistossa Helsingissä kohta takana ja valmistun pian, en ole luento-oppija vaan käyn todella vähän ei-pakollisilla luennoilla ja teen kouluhommia iltaisin myöhään. Asun tallin vieressä, yliopistolle noin 45 min ajomatka. Olen myös ollut siitä onnekas, että olen saanut säädellä työaikojani ja aiemman ammattini puolesta tuntipalkkakin on ollut sellainen, ettei ole tarvinnut tehdä kokopäivätyötä opintojen ohella. Tällä hetkellä teen parillekin eri firmalle töitä osa-aikaisena, kun opinnot vievät aika vähän aikaa.

Opiskelijabileissä olen käynyt ehkä keskimäärin kerran vuodessa. Leffassa suunnilleen yhtä usein, samoin vaatekaupassa. Elämä on valintoja ja valitsisin koska tahansa tämän elämän. Olen tosin onnellinen kun valmistuminen häämöttää nyt jo hyvin lähellä... Mahdollista se on.

  Re: Opiskelijalla hevonen - kokemuksia?

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   19.2.17 21:13:25

Mulla oma hevonen ja syksyllä aloitin yliopistossa. Oon hyvin tullut toimeen pelkkien tukien ja lainojen kanssakin. Ennakoin ja tein kesällä kolmea duunia, että sain rahaa sivuun. Kaikki lomat ja viikonloput menee siis lähinnä 24/7 töissä. Pärjään hyvin jos muutama kuukausi ei töitä löytyiskään. Oon itse tottunut elämään niin vaatimattomasti, että ei sitä mitään luksusta tarvitse. Mulla on mulle maailman rakkain hevonen ja se riittää. Kuukaudessa hevonen vie noin 400 ja mun yksiön vuokra on 350. Se vajaa pari sataa menee muihin kuluihin. Fiksusti kun miettii rahansa niin hevonen, opiskelut ja työt ei ole niin mahdoton yhtälö. Nyt raaskin jopa ostaa viikon ulkomaanmatkankin kun oli kivasti kertynyt rahaa joulun töistä.
Asun itse Tampereella ja hevonen on hieman pidemmän matkan päässä, kun se sairastui edellisellä tallilaan niin piti siirtää se takaisin aiemmalle paikkakunnalle. Aikahan tässä on kortilla, mutta onneksi on liikuttajia kaveripiirissä ja hevonenkin tuntuu nauttivan vapaistaan.

Mä oon ollut onnekas jo siinäkin suhteessa että mulla on halpa tallivuokra ja halpa asunto, mut jos yhtään mietityttää pärjääminen niin sanoisin, että luovu siinä tapauksessa hevosestasi. Mullakin saattaa olla se kesän jälkeen edessä kun on vaihto edessä, eikä kyllä silloin rahat enää riitä yhtälöön hevonen + 2 asuntoa + juoksevat kulut.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.