Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: mä vaan 
Päivämäärä:   11.2.17 21:44:18

Ihan mielenkiinnosta kyselen(olisi toki kiva saada jotain keskustelua aikaiseksi). Millaisia kokemuksia teillä on vuokraajista. Millainen hakuprosessi oli? Hyvät ja huonot kokemukset (kaikki törky vaan esiin ja saahan niitä kehuakkin, kun kerran saa mahdollisuuden)? Millaiselle hevoselle hait vuokraajaa? Tapahtuiko hakuprosessin/vuokraussuhteen aikana jotain merkittävää(hyvää tai huonoa)?

Nyt keskustelua kehiinM

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: Är 
Päivämäärä:   11.2.17 22:00:38

Vuokraajana kokemuksia aika paljonkin, vinkkinä ainakin että älkää lupailko liikoja, jos ette halua kuskailla niin älkää luvatko kuskaavanne, jos hevonen huono kuntoinen ja ei hyppyhevoseksi, älkää luvatko estekisahevoseksi.. jos halustkin maastoilijan niin älä lupaa treenattavaksi. Ollut kyllä hyviäkin kokemuksia mutta tosi monet lupailee liikoja itseltään kuin hevosiltaankin.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: pikkune 
Päivämäärä:   12.2.17 00:09:42

Itselläni ei niinkään ole kokemusta kumpanakaan osapuolena, mutta sivusta olen seuraillut yhtä tapausta.

Eräs tuttavani vuokrasi hevosensa teini- ikäiselle tytölle, joka oli tallin omistajan yksi parhaimmista ystävistä. Noh alkuun kaikki näytti sujuvan hyvin, mutta sitten tämän vuokraajan tutustuttua hevoseen alkoi hän tekemään kiellettyjä asioita. mm. hevosella ei missään nimessä saanut hypätä, sillä jaloissa sanomista. Vuokraaja hyppäsi hevosella suuriakin esteitä "salaa" ja tallin omistajan patistamana. Jätti hevosen jalat hoitamatta ja loppuenlopuksi ilmoittamatta lopetti tallilla käymisen. Hevosen jalat menivät niin surkeaan kuntoon, että hevonen jouduttiin lopettamaan.

Infosin tuttavalleni näistä vuokraajan touhuista ja hän useaan otteeseen ottikin asiat vuokraajan kanssa puheeksi ja vuokraaja lupasi parantaa tapasi. Näiden keskusteluiden jälkeen tyttö parantikin tapansa taas hetkeksi, kunnes alkoi uudelleen toilailemaan tallin omistajan patistamana. Se vuokrasuhde päätyi lähes yhtä nopeasti, kuin alkoikin.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: Nojamsnofun 
Päivämäärä:   12.2.17 00:23:00

Sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Otetaan huonot ensin:

- On rikottu sopimusta esim hyppämällä esteitä hyppykiellossa olevalla hevosella
- Hevosen omia varusteita on myyty eteenpäin tai vaihdettu
- Hevonen jätetty liikuttamatta pari viikkoa
- Otettu kengät pois ilman lupaa
- Hevonen viety salaa toiselle tallille (jossa vääränlainen ruokinta aiheutti ripulia)

Sain tämän kaiken tietää vasta jälkeenpäin kolmannelta osapuolelta ja vuokraus loppui hyvin äkkiä.

Hyvät kokemukset:
- Hevosesta on saatu säännöllisesti kuvia ja raporttia yhteistyön sujumisesta
- Kaikista ongelmista on ilmoitettu minulle heti
- Hevosta on hoidettu asianmukaisesti ja liikutettu sopimuksen mukaan, hevonen näyttää hyvinvoivalta ja tyytyväiseltä

Enemmän mulla on kuitenki hyviä kokemuksia, useiden vuokrauskokemusten seasta löytyy vain tämä yksi huono vuokraaja.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   12.2.17 08:32:05

Huonot puolet
- ilmoitetaan samana päivänä klo 19 illalla, että ei tullakkaan liikuttamaan
- toistetaan yllämainittu kerran viikossa
- jätetään varusteet sikinsokin/hoitamatta/kuten ollaan sovittu

Hyvät
- hevonen saa liikuntaa, ainakin silloin kun vuokraajat viitsivät tulla paikalle

Hermot menee :D

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.2.17 11:47:15

Ollut yksi ja sama vuokraaja jo kauan. Suhteilla löytyi, vuokrasi aiemmin kaverin hevosta samalla tallilla ja kaverin hevonen lopetettiin, niin kaipasi uutta vuokrahevosta. Luotettava ja osaava, sekä haluaa valmentautua omakustantaisesti! Eikä ongelmia maksujen kanssa. Kaikkea hyvää kuulin kaverilta hänestä, joten ei kauaa tarvinnut miettiä ja tunsi jo ennestään tallin käytännöt sekä henkilökunnan.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: Tuuma 
Päivämäärä:   12.2.17 14:54:07

Tietenkin, jos vuokraaja haluaa valmentautua tai kisata niin omakustanteisesti! Ei kai omistaja jotain vuokraajan kisaamista ala maksaa... Mun vuokraajan täytyy käydä tunnilla toisella viikkokerralla, edellytän sitä. Ne jouden ei tarvis käydä voi jo ottaa rahaa siitä ratsastuksesta. Kukaan joka vuokraa ei ole niin hyvä ettei tarvitsisi opetusta ja valmennusta. Ja jokainen järki-ihminen tajuaa sen itsekin.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.2.17 15:00:14

Yksi tärkeä asia on että vuokraaja ei tuo seuruetta mukanaan. Joukossa tyhmyys ja omavaltaisuus lisääntyy.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   12.2.17 15:24:48

Tuuma; onko niin et vain hevosen omistaja on tarpeeksi hyvä ettei tarvitsisi valmennusta ja opetusta? Jos se on niin, niin en koskaan haluakkaan omaa hevosta.. Kun oikeasti myöskään hevosen omistajat eivät valitettavasti ole itsekkään yhtään niin hyviä kuin luulevat.. Onneksi on omistajia jotka valmentautuvat ja opettelevat, myös nämä gp-tason ihmiset.. En koskaan sinulta vuokraisi hevosta, vaikka vuokralaisena haluankin käydä välillä valkussa. Omakustanteisesti.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: hhh 
Päivämäärä:   12.2.17 19:13:07

Mulla on paljon tuttuja jotka vuokraa hevosia ja sitten on niitä kenen hevosia vuokrataan. Mun mielestä kaikki on sujunut ihan hyvin kunhan on ollut selkeät säännöt mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Ja jos on nuoria vuokraajia niin ei anna aina touhuta siellä tallilla keskenään vaan on itsekkin mukana katsomassa touhuja niin tulee noudatettua sääntöjä :)

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.2.17 20:00:21

Tuuma: Kyllä on tullut vastaan monia jotka olettavat tuntien hintojen kuuluvan vuokrahintaan tai eivät vaan yksinkertaisesti halua valmentautua. Itse ainakin pidän tärkeänä, että vuokraaja käy säännöllisesti valvovan silmän alla. Kuten käyn itsekin.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: Itse 
Päivämäärä:   12.2.17 20:01:33

En hevostani vuokraa, lainaan kavereille jos tarvin vapaapäivän.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.2.17 21:58:58

Itse vuokraan 2krt/vk. Usein myös useammin, esim kisakaudella. Tunneilla käyn kerran viikossa. Toinen tunti iyten mastossa/pellolla/hyppään tai jotain muuta. Yleensä en kyllä 2krt kouluvalkkaa. Omistajan kanssa käydään saman valkun silmien alla se kerta viikkoon ja kuljetaan yhdessä kisoihin.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.2.17 22:38:17

Vuokraajana aloitin ollessani 13. Hevonen oli nuori ja iso, mutta kiltti. Ensisilmäyksellä ihan hirveässä kunnossa (laiha ja lihakseton), mutta kuulemma sellainen talven jäljiltä eikä ollut sopivia ruokia herkkämahaiselle löytynyt. Päätin kokeilla, jotenkin meni siihen hurmioon että pystyisin hevosta treenaamalla auttamaan. Olihan se kivaa, menin lähinnä sileällä sellaista puskailua. Yhtäkkiä hevosen liikutus jäi vain mulle, eli se liikkui 2-3 krt viikossa. Omistaja ei kuulemma vaan ehtinyt. Olin puoli vuotta kerinnyt vuokraamaan, heppa oli jo ihan eri näköinen kuin alussa, saanut massaa ja lihasta. Itseä alkoi stressaamaan omistaja, joka painosti useampaan ratsastuskertaan viikossa enkä millään ehtinyt. Into siinä meni. Ihana hevonen, joka myöhemmin todettiin rikkinäiseksi ja täysin jumissa olevaksi vasta kun itse pyysin sukulaista (ell) vilkaisemaan omistajan luvalla yhdellä ratsastuskerralla. Omistaja kertoi vasta sitten hevosen polven hajonneen jo aiemmin, mutta "ei niin pahasti ettei vähän voisi höntsäillä".
Olo oli petetty ja nuorena harmitti ihan hirveästi hevosen puolesta, kun olin sillä huoletta ratsastanut. Se ei koskaan ontunut, mutta oli toiseen suuntaan vain selkeästi kankeampi ja vaikeampi ratsastaa. Se pistettiin lihasköyhyyden piikkiin.
Lopetin sen hevosen vuokraamisen aika nopeasti. Ei mennyt kauaakaan kun se oli jo montussa.
Jälkeenpäin useamman vuoden kuluttua samassa tilanteessa en enää alkaisi yrittämään. Kaikkia ei voi korjata ja auttaa, älyttömiin juttuihin en enää lähde mukaan.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: tsiisus 
Päivämäärä:   12.2.17 22:40:10

Näkikö joku sen kun joku tarjosi osaamatonta nuorta ponia vuokralle 15 e kerta? Niin, että vuokraaja kouluttaisi ponia eteenpäin. Osasi siis mennä käyntiä ja ravia.
Logiikka "maksa siitä että voit kouluttaa poniani" ei oikein iskostu mulle
Ja sitten ihmetellään että miksei niitä vuokraajia löydy

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: mä vaan 
Päivämäärä:   13.2.17 14:52:27

Nostelen vielä, jos jollain olisi viel

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: mä vaan 
Päivämäärä:   13.2.17 15:03:34

Nostelen vielä, jos jollain olisi vielä kokemuksia. Ihan voi kertoa myös jostain yksittäisistä tapauksistakin

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: falka 
Päivämäärä:   14.2.17 06:28:30

Olen "vuokrannut" nyt varmaan sen about kuusi vuotta erästä hevosta pääkaupunkiseudulla ja toivon että edessä päin olisi vähintään yhtä monta, yhtä hyvää vuotta! Enää en tästä huvista mitään maksa, raha ei ole enää vuosiin vaihtanut omistajaa. Meille riittää se, että hevonen selvästi nauttii kanssani touhuilusta ja hoidan sen niin hyvin kuin ikinä vain osaan ja olen koko ajan halukas oppimaan ja kehittymään. Maastoilen, palauttelen, höntsäilen, treenaan kunnolla koulua opetuksessa, hyppään.. Eli monipuolisesti kaikkea. En kuitenkaan kilpaile, koska paloa kisakentille ei ole. Kuljen kuitenkin omistajan mukana apukäsinä kaikki kisat ja valmennukset ja treenimatkat. Yhteistyö ollut alusta asti saumatonta ja jokin minulla ja hevosella vain loksahti kohdilleen heti ensimmäisellä tutustumiskerralla. Omistajan ja hevosen avulla olen noussut puskaÖ tasolta ylemmäs, en voi sanoa mille tasolle tosellisuudessa koska en kilpaile, mutta vaativan asioita nykyään treeneissä harjoitellaan. Vastapainoksi omistaja on saanut itselleen ja hevoselleen YSTÄVÄN, johon voi aina luottaa ja joka on pysynyt rinnalla ja mukana kuvioissa kaikista vastoinkäymisistä huolimatta. Teen tallia aina kun käyn tai aina kun omistaja on matkoilla, liikutan nykyään myös muitakin tallin hevosia mutta niihin ei tällaista suhdetta ja tunnesidettä ole syntynyt. Olen myös hevosen pitänyt kuin omanani molemmilla kerroilla kun omistaja oli raskaana, olen auttanut tallin remontissa yms. Nykyään pyörin tallilla n. viitenä päivänä viikossa, sillä ratsastettavia on tosiaan muitakin, mutta kyllä kys. hevonen on ja tulee aina olemaan se ykkönen! Ollaan myös puhuttu, että jos joskus tulee jostain syystä sellainen tilanne (omistajan sairaus, loukkaantuminen tms..) että hänen pitää hevosesta luopua, siirtyy se minulle.
En silloin vuosia sitten voinut villeimmissä kuvitelmissanikaan arvata että tästä kehittyisi jotakin näin hyvää! Kaikki lähti siitä että etsin yksityistä hevosta ja kokenutta omistajaa jonka yksityisopetuksessa voisin ruveta käymään kerran viikossa!

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: Emilia 
Päivämäärä:   14.2.17 09:36:02

Voin kertoa asioita näin vuokraajan (tai nykyään hoitajan) näkökulmasta hieman erilaisen tarinan. Itse en edes etsinyt vuokrahevosta, mutta ystäväni vinkkasi minulle hevosesta, joka tarvitsi vuokraajan. Kävin kokeilemassa hevosta toisessa kaupungissa ja meillä oli puhetta, että jos hevonen muuttaa asuinkaupunkiini, saattaisin ruveta vuokraamaan sitä. Koeratsastus meni ihan surkeasti (:D), en pärjännyt hevoselle kunnolla ja ajattelin, että tää oli nyt tässä. No, viikon päästä sain soiton, että hevonen on muuttanut lähitallille ja voin käydä siellä niin usein kuin haluan! Rupesinkin sitten käymään neljästi viikossa. Olin silloin 17-vuotias. Alku oli haastavaa, mietin jo useasti lopettamista, mutta olin sitoutunut selvittämään ongelmia valmentajani kanssa viikottain.

Neljä vuotta hevosta ratsastin, valmentauduin säännöllisesti ja kilpailtiin lopulta he A tasolla, vaikka alussa ei oltais selvitty edes he C radasta. Nykyään hevonen on eläkkeellä ja käyn vieläkin useasti viikossa sitä hoitamassa ja kävelyttämässä. Jälkikäteen ollaan puhuttu omistajan kanssa ja hän sanoi, että haki vuokraajalta enemmän luottamusta ja sitoutumista ja valmiutta kehittyä kuin hyviä ratsastustaitoja. Kuulemma epäili aluksi minun pärjäämistäni, enkä ihmettele sitä yhtään!

Itse sanoisin omasta kokemukseni ja muiden touhuja seuraamisen seurauksena, että kannattaa panostaa luotettavan vuokraajan etsimiseen, ratsastustaitoja voi aina kehittää.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: Emilia 
Päivämäärä:   14.2.17 09:38:39

Vielä lisäyksenä, että hevosen omistaja oli usein mukanani ja ratsasti hevosta itsekin. Kannattaa olla oikeasti useamman kerran mukana, kun vuokraaja käy! Jos se haittaa vuokraajaa, niin kannattaa sitten miettiä, onko sopiva henkilö vuokraamaan hevosta..

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.2.17 00:14:34

"Asiallisille hevosille asiallisilla talleilla löytyy kyllä aina vuokraaja, itse asiassa kyselijöitä on ihan jonoksi asti."

Paitsi jos on jotain vaatimuksia vuokraajalle ja/tai tallin sijainti on huono.

Itsellä ainakin hevonen, joka kiltti, mutta hankala ratsastaa oikeinpäin/edes kuuntelemaan kunnolla. Ei silti mitenkään epäasiallinen: ei vaan käy aloittelijalle, en halua hevosen liikkuvan väärin, koska jumii herkästi. Talli on pienellä paikkakunnalla 20 km keskustasta ja oma auto oltava, eli pitäisi olla aikuinen. Paikkakunnalla hevosen pito niin halpaa, että kaikki vähänkään osaavat ostaa yleensä oman tai ottaa ylläpitoon. Vuokraajista on siis "pula" yleisestikin.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: Mökö 
Päivämäärä:   16.2.17 14:02:21

Vuokratessa sopimukset kuntoon: mitkä vakuutukset on hankittu? Mihin käyttöön hevonen vuokrataan? Mitä tehtäviä vuokraajalla on?

Oman hevoseni vuokraajat on olleet ihan fiksuja ja kivoja nuoria.

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: Theea 
Päivämäärä:   19.2.17 14:42:05

Vuokrat kaikki maksamatta, laadukkaisiin valmennuksiin rahat riitti, vaativaa menevä hevonen 80 e kuukausi/ 10 ratsastuskertaa. Haukut päälle ja juorujen levittely. "Vuokrauksen" loputtua hevosta käytiin liikuttamassa tallista ilman lupaa. Lopetettiin vuokraus,koska ei saanut kisata; (helppoa b:tä osaavalla hevosella kotitallin ulkopuolella) Mielestäni kukin voi itse ostaa itselleen kisahevosen, en halua antaa säännöllisesti hevostani useana viikonloppuna kisoihin. Vuokrauksen lopettaminen kahden päivän varoitusajalla yli vuoden jälkeen. Aikuisia kaikki. No myös huipputyttö, joka yhä ratsastaa korkean tason valmennuksissa halutessaan ka.hevosella. jopa jalustinhihnat oli mun " reissä" hänen ratsastuksen jälkeen !

  Re: Vuokraajakokemukset

Lähettäjä: Theea 
Päivämäärä:   19.2.17 14:45:39

Ja kaikki myötätunto sinulle Nojamsnofun..siis varusteita myyty..sick.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.