Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdoitko ovet paukkuen tallia?

Lähettäjä: Muita? 
Päivämäärä:   12.9.12 19:01:22

Miksi pinna paloi? Itsellä nämä syyt:

- Jatkuva sotku ja likaisuus. Märät ja saviset loimet päivän päätteeksi mytyssä lattioilla päivästä toiseen. Yleinen likaisuus ruokintaämpäreissä. Heinää vietiin samalla kärryllä kuin paskaa. Suojia ja putseja pestiin ruokaämpäreissä. Ulkotarhojen vesiastiat kasvoivat levää. Mitään ei pesty tai puhdistettu. Tavaroille ei ollut paikkoja ja tarvittaessa lattiaharjat ja paskatalikot löytyivät jostakin jos löytyivät.

- tallinpitäjän juoruilunhalu oli uskomaton. Haukkui kaikki asiakkaat ja tuntemansa "julkkikset" takanapäin törkeästi. Epäili ja kehitteli itsekseen juttuja ihmisistä ja kertoi niitä hetken päästä totena edelleen. Kaikessa tuntui muhivan suuri salaliitto.

Viimeinen niitti oli tupakantumppi, joka sytytti kuivat heinät tallin seinustalla. Silloin kilahti ...

Re: Vaihdoitko ovet paukkuen tallia?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.9.12 19:09:35

kiva talli :D Olisin ragennu niiiin paljon (;

Lähettäjä: sipnip 
Päivämäärä:   12.9.12 19:13:46

Kyllä, kamalan huono kuva jäi tallinpitäjästä koska hän väitti, että hevoseni oli KURISTANUT toista hevosta, koska hevoseni on vihainen....(:DDDD) Siis kuristaminen on varmastikkin aivan luonnollinen vihanpurkamistapa hevoselta...Hevoseni ei myöskään ole edes vihainen, ei uskalla edes luimia muille hevosille.

Lähettäjä: *^^* 
Päivämäärä:   12.9.12 19:26:24

"- tallinpitäjän juoruilunhalu oli uskomaton. Haukkui kaikki asiakkaat ja tuntemansa "julkkikset" takanapäin törkeästi. Epäili ja kehitteli itsekseen juttuja ihmisistä ja kertoi niitä hetken päästä totena edelleen. Kaikessa tuntui muhivan suuri salaliitto."

Kuulostaa niin tutulta!

Päivämäärä:   12.9.12 19:30:34

?:lle ... jees, etko usko kuinka helpotti, kun voi nykyään päivän päätteeksi mennä paikkaan, jossa voi seurustella hevosensa kanssa ja keskittyä ratsastamiseen sen sijaan, että etsisi hometta kasvavaa ulkolointa mytystä tai pakottaisi itsensä "suhtautumaan" kun sillä ja sillä asiakkaalla tai sillä ja sillä valmentajalla on nyt aviokriisi meneillään ja varmaan jo lapset huostaanotettu ja isoäiti käy vieraissa ja kohta ameriikanpappa tulee hakemaan hevosenkin siltä muijalta parempaan hoitoon ... :D ... miten sitä jaksoi? Mistä tuollaisia ihmisiä tulee?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   12.9.12 19:37:41

Kuulostaa niin tutulta! Puhutaankohan me samasta tallista. Omistaja todella juoruämmä ja patalaiska!

Päivämäärä:   12.9.12 19:50:49

En uskalla sanoa paikkakuntaa, juoruämmä on näes herkkä työllistämään poliiseja :D. Sattuu olemaan muutama tuttu sielläpäin ja rikosilmoitukset olleet hiukan ufoja toisinaan.

Lähettäjä: PeeVee 
Päivämäärä:   12.9.12 21:45:22

Jaa miulla tuli mitta täyteen erään kerran, ko se tallillinen valehteli kirkkain silmin. Oli mukamas annettu vetet laitumelle. Ei ollut ennenko itse ne vein. Ja uudestaan ja uudestaan.

Mie kokeilin eräänki kerran ja jätin kivennäissäiliön tyhjäksi. Kysyin sitten, jotta ootteko työ muistannu antaa ne kivennäiset illalla. Juu juu se sano. Ittekö laitoit mie kysäsin. Juu juu. Mie siihen, jotta tuus näyttään paljonko laitoit illalla. Sitte löytyi se tyhjä säiliö ja hää huomas jääneensä taas valheesta kiinni. Se oli sille semmonen tapa. Ei muistannu enää seuraavana päivänä, mitä oli etellispäivänä kotkottannu ja työt jäivät tekemäti. Mie sanoin jot tuos on nuo seittemän hirttä poikki ja me mennään ny siitä ton Leevin kans ja takas ei tulla ko joka päivä on erilainen totuus.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   12.9.12 22:07:36

Ratsastuskoulu

- vanhat, laiskat, rikkinäiset hevoset
- opettajan silmissä asiakkaat eriarvoisia
- tunnit ei kestä edes 45min
- tunneilla usein huono sisältö
- hevoset ei vaihtele usein normitunneilla
- joskus rikkinäisiä/sairaita hevosia tunneilla
- ei tasoryhmiä
- tunnit eivät ala ajallaan
- paljon ratsukoita (ollut esim. 10 pikkumaneesissa)
- estetunneilla samankaltaiset tehtävät hirmu usein, hevoset ei vaihtele ikinä
- talkoot pakollisia, jos ei tule niin paskaa niskaan
- negatiivisesta palautteesta paskaa niskaan
- opelle ei voi sanoa mitään vastaan => paskaa niskaan
- tunneilla ope vain räyhää
- ope ei välttämättä opeta ellei kysy
- tunnit maksaa n. 1e/min, koska eivät kestä oikeaa aikaa
- ei maastoilla IKINÄ
- jos tunti on peruttu, usein ei ilmoiteta tai kaikille tuntilaisille ei ilmoiteta, koska oeltetaan meidän keskenämme ilmoittavan onko tunteja vai ei
- tunnin vakituista paikkaa vaihdettu kysymättä JA ilmoittamatta
- tuntilaisia orjuutetaan

ja en jaksa kirjoittaa enää enempää

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.9.12 22:15:44

minua pistää vihaksi jos olen antanut loimitusohjeet, tulen illalla tallille kun on satanut koko päivän. oletan pääseväni ratsastamaan, koska hevoseni on ollut loimi päällä ulkona. pskan marjat, siellä se seisoo läpimärkänä, mutaisena, kylmissään ja loimi on siististi viikattuna tangollaan. Kyllä soitin melko tulenkatkuisen puhelun, että tavarat on minun hevosellani tarkoitettu käyttöön ja toimisitko ohjeiden (+ sopimuksen!) mukaan - kiiiiiitooooos!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.12 22:55:46

No mitä pidätte hevosianne tommoisilla talleilla tai käytte tommaisella ratsastuskoululla. Kyllä sen jo viikossa huomaa mikä on meno, ei muuta kuin heippa ja toiseen paikkaan.
Ja kyllä ton hirviötaalin maakunnan ainakin voi kertoa. Ja jos on noin huonostimasiat niin ei kun eläinsuojeluilmoitus. Sen voi tehdä nimettömänä.

Lähettäjä: Sokeriheppa 
Päivämäärä:   12.9.12 23:09:31

d'n kokemus kuulostaa tutulta.. Onneksi en ollut vakiratsastaja.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   12.9.12 23:16:44

^Minä oon ollu. Turhankin kauan. Enää en kauaa, nyt äänestän jo jaloillani. Sairas hevonen tunneilla oli vikatikki.

(Ja se etteivät hepat pääse eläkkeelle ja kulutetaan loppuun....)

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.9.12 02:45:11

Aloittajalta ihan mielenkiinnolla kysyn, miksi et siivonnut loimeasi pois sieltä kasasta. Tainnut aika kauan siellä lojua kun homeeseen mennyt. Tai eikö omista tavaroista kannata pitää huolta.

Toiseksi en ymmärrä mikä ongelma on märkä hevonen? pyyhe käteen ja satulan paikka kuivaksi ja menoksi. Mut joo jos sovittu että loimitetaan niin pitäisihän se tehdä juu. Mutta jos keskn päivää rupee satamaan niin ei kai siellä pidå vahtia että pitää hevosellesi juosta laittaa se loimi. Ei ne hevoset sokerista ole.
Varmaan niitä laiskoja ihmisiä jotka haluu puhtaan hevosen että pääsee kauniisti ja nopeasti ratsimaan. Hevonen kun tykkää piehtaroida ja se on sille parasta hierontaa ja selän hoitoa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.9.12 03:36:10

"No mitä pidätte hevosianne tommoisilla talleilla tai käytte tommaisella ratsastuskoululla. Kyllä sen jo viikossa huomaa mikä on meno, ei muuta kuin heippa ja toiseen paikkaan."

Tosiaan, tallipaikkoja on tarjolla rajattomasti...

Lähettäjä: Kentauri 
Päivämäärä:   13.9.12 06:59:58

Itsekin ihmettelen minkälainen hevosenomistaja on aloittaja, jos loimi saa olla mytyssä lattialla niin kauan, että on homeessa...ja ruokaämpäri pesemättä, samoin juoma-astia...

Tallinpitäjäkö sen tupakantumpin heitti sinne heinäkasaan? Vai kenties joku asiakas?

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   13.9.12 08:01:04

Täysihoitotalleilla osa hommista pitäisi ehdottomasti listata omistajille. Ja kärjessä on hevosen juoma- ja ruoka-astian säännöllinen pesu. Lisäksi vähintäänkin varustehuoneen siivous (ratsastajan ja hevosten varusteet). Jos käytävälle jää tavaroita lojumaan, niin ne siirretään "roskiskseen" ja sieltä viikon sisällä oikeaan roskikseen, jos ei ole omistajaansa löytänyt.
Noiden lisäksi minä osallistuin keväisin hevoseni tarhan puhdistustalkoisiin (eli lumikerrosten sulettua puhdistin aina "tason" lantaa lantalaan). Tarkistin tarhan pohjan ja langat säännöllisesti. Hevoseni hyvinvointi kuuluu myös minulle - en voi sysätä kaikkea täysihoitotallille.

Päivämäärä:   13.9.12 08:03:43

Jos on joku oikein sottainen talli, niin eikö voisi asiakkaiden kesken järjestää "syys- ja kevättalkoot". Porukalla raivaatte pihapiirin ja tallin siistiksi ja pesette vaikka ikkunatkin vielä kaupan päälle. Ja ylläpidätte siisteyttä. Minä olen tällaisiakin järjestänyt - ihan vain oman viihtyvyyden kannalta.
"Vie mennessäs ja tuo tullessas!"

Päivämäärä:   13.9.12 08:40:40

Muita: Oikeastiko vaihdoit näiden takia.. Lähditköhän samalta tallilta jossa nyt itse olen??

- Jatkuva sotku ja likaisuus. Märät ja saviset loimet päivän päätteeksi mytyssä lattioilla päivästä toiseen.
----No tätä ei ole.. Hetken ehtivät olemaan, että kaikki hepat saadaan sisälle ja sitten vasta loimet kuivumaan. Ja muuten lojuvat loimet on omistajien vastuulla, ei tallinpitäjän.

Yleinen likaisuus ruokintaämpäreissä.
-----Kyllähän ne tulee likaisiksi, itse virutan ne mitä olen käyttänyt, mutta hevosten omistajat liottakoon ne mitä ovat itse käyttäneet.

Heinää vietiin samalla kärryllä kuin paskaa.
-----Tästä en pidä mutta näin tehdään meilläkin välillä, jos toiset kärryt rikki

Suojia ja putseja pestiin ruokaämpäreissä.
----Entäs sitten?
Kyllähän se hiekka nyt niistä viruttamalla lähtee

Ulkotarhojen vesiastiat kasvoivat levää.
---- Niinhän ne alkavat kesällä kasvaa, tuliko itsellesi mieleen koskaan niitä kädellä puhdistaa??

Mitään ei pesty tai puhdistettu. Tavaroille ei ollut paikkoja ja tarvittaessa lattiaharjat ja paskatalikot löytyivät jostakin jos löytyivät.
---teitkö itse mitään?
.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.9.12 08:54:08

Tallinpito on kovaa hommaa, siinä ei laiskimukset pärjää.
Silti ihmettelen, että kun ryhtyy yrittäjäksi ko alalle, miksi (ainakin osa) olettaa saavansa paljon talkooapua maksavilta asiakkailta...eihän jääkiekkoilijoidenkaan tarvii hoitaa jäätä eikä siivota pukukoppeja yms riittää ett huolehtii omista romppeistaan...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.9.12 09:04:11

oma hevoseni on muutaman hevosen yksityistallilla jossa ei kukaan muu pidä paikkojen siisteydestä huolta kuin minä ja tallin omistaja, mutta tallivuokra on niin halpa etten viitsi vaihtaa sen takia. huomautin vain ystävällisesti että myös vieraat kävijät voisitvat siistiä jälkensä ja tallin omistaja aikoi huomauttaa asiasta. mutta ei ole kiva tulla tallille jos talli on kuin sikölätti ja ennen omia hommia joutuu siivoamaan muidenkin jäljet.

Lähettäjä: Puff 
Päivämäärä:   13.9.12 09:05:46

..sitten vielä tallinpitäjänä kuuntelet päälle asiakkaiden valitukset siitä kuinka se 250-300e on niiiiiin paljon tallipaikasta kun eihän se hevonen syö kuin 100-150e /kk. Jospa alkaisitte lyömään sitä taalaa tiskiin ja arvostamaan palvelua niin sitä saattaa jopa saada? Olis ehkä varaa palkata joku renki seisomaan passiin tallin oven viereen peseen kuraisia jälkiä varuste/taukotuvan lattiasta, keräilemään hevosten käyttäjien jättämiä varusteita pitkin käytävia ja pihoja, sekä peseen ja viikkaan niitä paskasia loimia (joita on sen 10kpl eri värisiä ja mallisia joka sään varalle per hevonen), ämpärien pesemisestä puhumattakaan. Vois sit tallimestari keskittyä ruokintaan, tarhaamiseen, karsinoiden siivoamiseen yms, hevosen kannalta tärkeämpään hoitoon. Tyypillinen ratsun omistaja ei halua maksaa mistään palvelusta mutta vaatii silti kuninkaallista kohtelua joka päivä.

Päivämäärä:   13.9.12 09:13:52

Vaihdoin tallia, kun tallinpitäjä jäi useamman kerran kiinni valehtelusta. Lisäksi hoito ei ollut ammattimaista, esimerkiksi tallinpitäjän tiedot hevosen ruokinnasta olivat aivan liian heikot. Alunperin vein hevosen tallille jossa kaikki toimi hienosti, mutta tallinpitäjän vaihduttua oli pakko vaihtaa toiselle tallille

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   13.9.12 09:34:43

Kauheita noi kaikki tarinat... Onneksi meidän tallilla hoidetaan heppoja! (:

Päivämäärä:   13.9.12 09:38:31

heti kun mainittiin nimi se poistettiin täältä äkkiä hahaa

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   13.9.12 09:58:48

Sallikaa mun nauraa :) Vai että ihan kakkakärryjä käytetään heinän kuljettamiseen :) Hitsi ja sitten ne hevoset vielä syö lattialta ja laitumellakin on muuten kakkaa :) ja sieltäkin ne syö. IIK. Joskus ne syö muuten ihan omaa tai kaverinkin kakkaa.
Meillä omistajat itse hoitavat loimet paikoilleen, jos on tarpeeksi kauan jossain mytyssä niin pistän roskiin. Kyllä saa olla nuija jos ei tajua että oma loimi pitää korjata paikoilleen.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   13.9.12 09:59:07

... Onko tullut luettua foorumin säännöt? Asioista voi keskustella, muttei nimillä herjata.

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   13.9.12 10:00:27

Meiltä naapurikarsinan hevonen lähti aikalailla ovet paukkuen... sain kuunnella ensin hurjan valitusvirren, joka sama toki laulettiin myös tallinomistajalle:

a)Hevoset tarhataan laumoissa (isot lohkot, oikeasti isot lohkot, mahdollisuus laittaa pienempään hiekkatarhaan jos tahtoo tarhata yksin, ei kelvannut. Olisi siis halunnut oman laidunlohkon hevoselleen)

b)kesällä ovat laitumella aamusta iltaan (olisi halunnut, että hänen hevosensa haettaisiin kuumimpina päivinä keskipäiväksi sisään... joka ainoalla lohkolla on puita yms. varjostavaa, osassa jopa katos ja vesiautomatit).

c)Laidunkaudella hevoset saavat väkirehut 2 x päivässä, koska laitumelle ruokkinen on sekä hemmetin työlästä, että meistä muista ihan turhaa ja lisäksi on vaikea vahtia että jokainen hevonen syö vain omat rehunsa.

d)Tallintekijällä eikä tallin omistajalla ei ole minkäänlaista hevosalan koulutusta. (sehän ei paina vaakakupissa mitään, että ovat pyörittäneet tuota tallia onnistuneesti jo yli 30 vuotta...)

Oli pakko sanoa tallinomistajalla, että nuo ovat juuri niitä syitä miksi me muut pidämme siellä hevosiamme... kyseiselle hevosenomistajalle osasin sanoa vaan, että "tervemenoa!"

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.9.12 10:05:50

Vaihdoin tallia, koska omistajille taisi tulla hirveä rahapula ja burnout. Tarhojen langat aivan rikki, joissain tarhoissa ei ollut käytännöllisesti katsoen mitään lankoja jäljellä, eikä tietenkään sähköä ollut moneen kuukauteen. Vieressä vilkas tie ja hevoset karkailivat jatkuvasti. Muuten hoito pelasi melko hyvin ja talli oli siisti, harmitti lähteä, mutta tota tarha-asiaa ei vaan saatu kuntoon enkä asiakkaana katso, että minun tehtäväni on rakentaa tarhoihin aidat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.12 10:40:06

Meidän tallilta lähti pari asiakasta ovet paukkuen, kun heidän hevosilleen olisi pitänyt järjestäää vuokrasopimuksen ulkopuolista erikoiskohtelua. Lisäksi olivat kiusanneet muita tallin asiakkaita omalla käytöksellään ja valheellisilla tarinoillaan. He kuitenkin lähtivät tallilta ovet paukkuen ja ovat kuuluttaneet tulleensa oikeusmurhan uhreiksi.. Meitä on niin moneen junaan.

Lähettäjä: Annie 
Päivämäärä:   13.9.12 10:41:35

Ja tarhathan kuuluu myös puhdistuksen ylläpitoon! On siinä tallinomistaja hakoteillä jos hevoset joutuvat seisomaan ja syömään omassa paskassaan. Eihän ihminenkään siten syö? Ja hevonen herkkämahaisena vieläkin vähemmän..

Jos se tallinpitäminen ihan oikeasti väsyttää niin paljon, ettei perusasioista jakseta huolehtia (asiallinen loimitus, karsinoiden- tarhojen putsaus, juoma- ruokakuppien päivittäinen puhdistus, hevosten tarkistaminen haavojen varalta, päivittäinen lämmönseuranta jne.) niin jättäkää se tallinpito! Ei kukaan pakota toimimaan yrittäjänä lopunelämää. Voitte mennä vaikka 'hätätöihin lehtiä jakamaan tai pihoja siivoamaan, mikäli töitä ei löydy heti. Älkää hyvät talliyrittäjät tehkö elämästänne turhaan vaikeata. Niin itsenne kuin hevostenkin kannalta.

Lähettäjä: nsmb 
Päivämäärä:   13.9.12 10:42:09

Koko kesän kestäneen "kiusaamisen", halveksimisen ja vttuilun jälkeen viimeinen niitti oli kun rivien välistä sai lukea että ei meitä kiinnosta hoitaa sun hevostasi. Samantien soitin toiselle tallille ja seuravaana päivänä lähdettiin. Kaamea paikka, ja meno vain pahentunut.

Päivämäärä:   13.9.12 11:06:26

Nää on ihan parhaita mikä ei milloinkin kelpaa.

Esim.

Väkirehut ½ litraa on ehdottomasti voitava jakaa päivälläkin, hevosen on silti oltava laumassa ja aamulla ensin pois yöloimi, jonka jälkeen ulos kuitenkin saatava sadeloimi ja taas illalla loimet vaihdot toisinpäin.

Päivällä tulossa kengittäjä / ell. itse ei päästä paikalle. Oletetaan että minä haen hevosen sisään klo 11 ja vien takaisin klo 12.30

Ensinnäkin ½ l väkirehua on niin vähän että sen voi hyvin antaa aamulla ja illalla saatavien lisäksi. toiseksi, laumaan on mahdoton jakaa väkirehuja vain yhdelle

Ja yksinhän ei tietenkään saa tarhata

Loimista yksi päälle/yksi pois, ei suinkaan tarkoita molempia vaan joko tai!

Teen tallihommia muiden hommieni ohessa. aamutalli ja karsinat on tehty puoli kymmeneen mennessä. päiväheinät jaan 14 aikaan ja iltatallin teen 21. Vuokrasopimukseen ei todellakaan kuulu mikään päivystyspalvelu, että olen tallilla 24/7. Itse pitää hevosensa kengitykset hoitaa.

Mrrr..

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.9.12 11:27:09

Odotuksia on monenlaisia. Useissa talleissa juoma-astiat/automaatit on omistajien vastuulla puhdistaa. En ole ollut yhdessäkään tallissa, jossa tallityöntekijät ne puhdistaisivat muutoin kuin kesäsuursiivouksen yhteydessä tai akuuteissa (kakannut astiaan) tilanteissa. Loimien paikoilleen vieminen käytäviltä on omistajien asia.
Tallityöntekijän on ensisijaisesti huolehdittava hevosen hyvinvoinnista ei omistajien työn helpottamisesta. Laumaan väkirehujen jakaminen on tarpeetonta ja jopa muille hevosille ongelmia aiheuttavaa.
Päivisin kengitys/eläinlääkäri on aina omistajien vastuulla. Jos tallin aikatauluun sopii tai esim. kengittäjän, voi tässä aina saada apua. Tallin hoitaminen on suurtöistä ja ei ole tarkoitus saada henkilökohtaista palvelua omistajille. Toki voi aina maksaa 300,-/kk enemmän ja näin saadaan lisähenkilökuntaa hoitamaan omistajia.
En tunne tallejanne, mutta olen itse paljon talleja tehnyt sekä suuressa että pienessä yksikössä.

Päivämäärä:   13.9.12 11:32:29

Entisessä tallissa omista oli myös aivan kamala juoruämmä, joka kehitteli tallilaiset keskenään toisiaan välttäviksi jutuillaa. Koko maailma pyöri tallinpitäjän ympärillä. Juoruili kaikista ihmisistä ja tiesi kaiken paikkakunnan hevospaikoista ja ihmisistä. Vietti päivät pitkät juoruten tallissa ja haukkuen vuoron perään asiakkaitaa. Patalaiska tämäkin myös!
Hirveä paikka ja paikassa viihtyvät samankaltaiset ihmiset. selkäpiitä kylmää...Onneksi pääsin hevosen kanssa pois.

Paikkakunta on Varsinais-Suomi

Lähettäjä: minnihiiri 
Päivämäärä:   13.9.12 11:50:11

Minä vaihdoin hevoseni eri tallille paikassa jossa oli kaksi niin hankalaa hevosenomistajaa että tekivät muiden vuokralaisten elämän raskaaksi. Itsekin olivat siis vain vuokrapaikoilla.

- Jatkuva mäkätys milloin mistäkin asiasta, muiden komentelu armeijatyyliin.
- Määräsivät kaikesta mitä tallissa tapahtui (kyseessä itsehoitotalli, omistajaa ei siis paikalla näkynyt), ostelivat tallille tavaroita mitä itse tarvitsivat ja laskuttivat kaikilta "nämä ovat yhteiseen käyttöön"...
- Vahtivat kuivikkeiden käyttöä ja valittivat että käytän liikaa, vaikka olin tyhjentänyt (luvan perästä)karsinaani tallilta pois lähteneen hevosen karsinasta puhtaat purut.
- Valittivat mm. tuulettamisesta, vaikka tallin ilma oli hoistava ja tunkkainen. Tukkivat myös tuuletusräppänät ja paahdattivat patteria tulikuumalla, talli oli kuin sauna ja hevoset yskiviä ja apaattisia.
- Pitivät öisin bileitä tallissa niin ettei hevoset saaneet levätä.
- Omivat tarhavuorot kokonaan itselleen.
- Kohtelivat omia hevosiaan väkivaltaisesti.

Tuo oli hirvein paikka missä olen ollut vaikka paljon olen nähnyt. Käytännössä useimmat häipyivät tallista noiden kahden takia, kunnes eräs hevosmies pisti sieltä pihalle nuo bilettäjät itsensä...
-

Lähettäjä: maksava asiakas 
Päivämäärä:   13.9.12 11:55:41

omistjalle tiedoksi että kun tonnin pulittaa täyshoidosta sitä on myös saatava

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   13.9.12 11:58:06

Mitä enemmän näitä tallinpitäjä vastaan asiakas keskusteluja lukee, niin sitä enemmän tulee mieleen että tallinomistajalla pitäisi aivan oikeasti olla IIIHAAAAN KAIKKI käytännöt ja tavat paperilla ja luetuttaa se paperi omistajilla ennenkuin tuovat hevosensa tallille.

Esim:

- Meillä puhdistetaan ulkona olevat juoma-astiat levästä kerran viikossa. Omistajat voivat halutessaan putsata useammin.

- Loimet laitetaan jos aamulla sataa mutta sateen alkaessa kesken päivää ei meillä ole resursseja lähteä loimittamaan. Hevoset pyritään kyllä hakemaan sisään aiemmin myrskyn sattuessa.

- Jos hevonen kadottaa riimun laitumelle, otamme sen tietenkin hevosta noutaessa talteen mikäli se on näkyvillä. Etsimiseen meillä kuitenkaan ei ole valitettavasti aikaa. Ilmoitamme toki omistajalle että riimu on kadonnut laitumelle.

Listaa voisi jatkaa aivan loputtomiin, näitä pikkujuttuja on niiiiin paljon.

Mutta sitten on sekin ongelma että jos kaikki asiat listaa paperille niin haukutaan nipoksi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.9.12 11:58:45

Mulla on on nykyinen hevonen sellainen, joka dippaa vesikuppiin sekä heinät ja väkirehut. En todellakaan odota tallinpitäjän puhdistavan moisen sottapytyn jälkiä, vaan itse puhdistan kupin päivittäin.

Kesäaikaan vesiastiat tarhoissa on pakko pestä parin päivän välein, muuten levää kertyy. Ei ole omistajille iso vaiva tehdä se itse silloin tällöin.

Siisteys ja järjestys on tallissa kuitenkin minusta tärkeä juttu. Loimille pitää olla kuivatustelineitä, samoin harjat,talikot ja lapiot pitää säilyttää sellaisessa paikassa, josta kaikki ne löytävät.

Myös heinien kuljetukseen olisi hyvä oma kärrynsä, usein se on monessa paikassa ihan omanlaisensa "häkki" tms., jossa on pyörät.

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   13.9.12 12:09:43

Kannattaa harrastaa vähän laskentaa.. ja lukea sopimukset
Saat sen mistä maksat, et muuta. Hoidon osuus hoitomaksussa on n. 100 euroa keskimäärin eli sillä ei paljon ylimääräsitä perushoidon lisäksi tehdä.

- talli ei ole sairaala, siellä ei seurata hevosten terveyttä tehostetusti - mittailla lämpöjä ja etsitä haavoja. Isot jutut näkyy ja niistä ilmoitetaan omistajalle, mutta muu sitten maksaakin esim ähkytaluttelu ja haavanhoito.,
- ruoka ja juomakupit siivotaan kerran pari kuussa, ei päivittäin
- samoilla kottareilla voi aivan hyvin kuljettaa heinää ja paskaa, sinne karsinaan ne heinät lopulta lattialle viskataan - ei ole mitään hygieniaongelmaa. Kottarit pidetään tietysti perussiisteinä
- loimien käsittely ja kuivumaan paneminen aina sopimuksen mukaan. Monesti yksi loimi päälle, yksi pois ja omistaja laittaa itse kuivumaan ja huolehtii kuivan oveen.

aika omistuista tekstiä ja outoja syytöksiä monilla..sellaista, että ihan ei taideta itsekään paljoa osata ymmärtää.

Mutta ihan älyttömästi on surkeita talleja, huonoa hoitoa, kamalia ratsastuskouluja.. samalla on kuitenkin myös paljon aivan kamalia asiakkaita - jotka eivät ymmärrä, että laatu maksaa, työ maksaa, investoinnit maksaa, hyvät hevoset maksaa..

Tosi monilta hevosihmisiltä puuttuvat peruslaskutaidot niin palveluntarjoajina kuin myös niiden kuluttajina.

Lähettäjä: ,,,,,,,,,,,,,, 
Päivämäärä:   13.9.12 12:16:14

Huomaa taas,että tallinpitäjät tuleet puollustelemaan tallejaan.Menkää perkule sinne talliinne hommiin siitä!!

Minä lähdin,kun ruokittiin miten tahdottiin ja koska tahdottiin jos tahdottiin!

Ei kuulu minulle pitää huolta tarhan siivoukseta,kun ei siitä ole sovittu!

En halua osallistua talkoisiin joissa ei ole mitään suunitelmallisuutta/edes tarjota kahvia tmv.
Enkä näiden "akkojen"talkoiden aikana halua tulla tallille jossa katsotaan ja haukutaan perään,kun en osallistunut!!!!

Vettu-pitäkää nuo talkoonne loppuunasti VAPAAEHTOISINA!!!
---kaikki ei jaksa osallistua,kun on tuota ns.omaakin elämää tallin ohella!!----
Minä maksoin vuokrani aina ajoissa,enkä halua kuulla koska naapurikarsinan omistaja maksoi/maksaako ollenkaan..Oli todella epäkorrektia minua kohtaan kuulla näitä asioita tallinpitäjältä,ajatteliko hän koskaan miltä minusta tuntui kuulla,tuskin!! Nyt voin sanoa,että veetti kun jotkut "sai" maksaa koska sattui olisin minäkin voinut vekslailla tallivuokran kanssa,jos olisin sellainen ihminen ja maksaa muut laskuni ensin!!!
Heinästä en voi sanoa mitään,ostin oman heinän (no syytä tähän voi jokainen pohtia)
Nyt uudessa tallissa ja kaikki hyvin

Lähettäjä: asiakas itsekin 
Päivämäärä:   13.9.12 12:18:47

maksava asiakas, mutta kun suurin osa näistä kitisijöistä maksaa sen 300e/kk ja palvelun pitäisi olla priimaa!

Ei hyvää päivää! Laskekaas joskus paljon se tallinpitäjä saa siitä, että paapoo teidän koneja. Esim. pk-seudulla jo maanhinta on kova + maneesin, tallin ja tarhojen kunnossapito maksaa. Sitten maksaa hevosten ruuat, kuivikkeet jne. Laskekaa lopuksi kuinka monta tuntia menee tallinhoitoon ja loppuviimein tuntipalkka. Sitten voitte miettiä, tekisittekö itse samaa duunia.

Kyllä, on hyviä ja huonoja tallinomistajia, ja on hyviä ja huonoja asiakkaita. Olen nähnyt molemmista porukoista molempia tyyppejä.

Itse maksan sen 400e/kk tallipaikasta, ja suoraan sanoen, en odota mitään kuninkaallista kohtelua. Autan talkoissa, jos pääsen paikalle, putsaan itse ruokakipot, nostelen loimet kuivaustelineistä omille paikoilleen jne. Miten nyt vaan voin auttaa. Omistaja on aivan ihana ihminen ja auttaa monissa asioissa meitä hevostenomistajia, vaikka hänen ei tarttis.

On tuollakin pari niitä tyyppejä ollut asiakkaina, joiden pitäisi saada komennella jotakuta ja valittaa kaikesta. Virheitä on niin helppo löytää toisen työstä. Ja hei, miettikääs, mun heppa ulkoilee ilman loimea, ratsastan itsekin sateessa, heppa voi olla mutainen, jos on riehunut tarhassa eikä se estä ratsastusta. Vaikka heppa oli mutainen, niin näin kuinka se nautti kun tarhassa kirmasivat kaverinsa kanssa ja tuli korvat hörössä lopuksi portille :)

Joskus tuntuu että me ihmiset ollaan aivan liian kauhuissamme hevosten elämäntavoista. Miksi on pahaa kuskata heiniä ns. lantakottareissa? Kuitenkin hevosenne saa heinät karsinan _lattialle_ jossa saattaa hyvällä tuurilla myös olla sitä samaa likaa. Vai desinfioitteko lattian ja saako kaikki hepat heinät verkkoihin? Jonnekin ylös? Joka on mahdollisimman luonnoton asento hevoselle syödä? Asioilla on monta puolta ja kannattaa oikeasti miettiä, milloin se teidän mielestä kauhea juttu on oikeasti iso asia ja milloin se tavallaan ei vaikuta mihinkään (kuten se onko heinä kosketuksissa lantaan siellä kärryissä, koska sehän voi olla siellä lantakasassa yönaikana ja silti hevonen sen syö..)

Lähettäjä: -::- 
Päivämäärä:   13.9.12 12:25:23

"loimien käsittely ja kuivumaan paneminen aina sopimuksen mukaan. Monesti yksi loimi päälle, yksi pois ja omistaja laittaa itse kuivumaan ja huolehtii kuivan oveen."

Kyllä minä oletan, että tallinpitäjä laittaa loimen kuivumaan, jos sen ottaa pois hevosen selästä. En lähde ajamaan illalla tallille siksi että laitan loimen kuivumaan. Eri asia tietysti jos itse sen märän loimen otan pois hevoselta.

Lähettäjä: nsmb 
Päivämäärä:   13.9.12 12:25:42

"loimien käsittely ja kuivumaan paneminen aina sopimuksen mukaan. Monesti yksi loimi päälle, yksi pois ja omistaja laittaa itse kuivumaan ja huolehtii kuivan oveen."

Mun mielestä täysihoitotallilla ei voida olettaa, että jokaisen hevosen omistaja tulee iltatallin jälkeen katsomaan onko hevosen loimi märkä. Missä on maalaisjärki? Tallinomistajan on hyvä tietää missä jokaisen hevosen varaloimi on, ja näin se voi hakea kuivan päälle seuraavaksi päiväksi. Ihan naurettavaa olettaa että jokainen ihminen ehtisi joka ilta katsomaan onko loimi kunnossa.

Lähettäjä: samaa mieltä 
Päivämäärä:   13.9.12 12:31:35

nm. -::- "loimien käsittely ja kuivumaan paneminen aina sopimuksen mukaan. Monesti yksi loimi päälle, yksi pois ja omistaja laittaa itse kuivumaan ja huolehtii kuivan oveen."

Kyllä minä oletan, että tallinpitäjä laittaa loimen kuivumaan, jos sen ottaa pois hevosen selästä. En lähde ajamaan illalla tallille siksi että laitan loimen kuivumaan. Eri asia tietysti jos itse sen märän loimen otan pois hevoselta.

Lähettäjä: tööt 
Päivämäärä:   13.9.12 12:52:18

"Koko kesän kestäneen "kiusaamisen", halveksimisen ja vttuilun jälkeen viimeinen niitti oli kun rivien välistä sai lukea että ei meitä kiinnosta hoitaa sun hevostasi. Samantien soitin toiselle tallille ja seuravaana päivänä lähdettiin. Kaamea paikka, ja meno vain pahentunut."

Meillä täysin vastaava tilanne. Nyt asiat onneksi toisin.

Lähettäjämidcät 
Päivämäärä:   13.9.12 13:03:02

Meille tuli omaan talliin vuokrapaikalle eräs täti jolla oli russ-poni. Ponilla oli kuulemma kesä-ihottuma ja siksi sovittiin päivittäinen loimitus ulos ja sisäänottaessa loimi pois.

Oli kesä, ja hevoset laitumella, silloin meillä ei ollut vielä pääsyä metsätarhoihin koska se oli vasta suunnitteluvaiheilla. Eli paljon varjoa ei laitumelta löytynyt. Vesiä lähdin tarkistelemaan ennen lähtöäni ja ihmettelin kun poni seisoskelee vaan pää nuokuksissa. Tavasta poikkesi se että se yleensä söi, eikä vaan stondaillut siellä.

Kun menin ponia katsomaan, se oli aivan litimärkä ja puuskutti. Otin siltä loimen pois ja huuhdoin ennen talliin vientiä. Omistajahan tästä riemastui, ja alkoi kunnon huutaminen siitä miksi poni on sisällä. Sanoin että tätä loimea en pistä enään ulos, koska meillä ei ole tapana tappaa hevosia kesälaitumelle kuumuuteen.

Myönnän, tein väärin että otin loimen pois toisenakin päivänä ja jätin sen ulos, mutta ei se kovin terveeltä vaikuttanut. Taas tuli huudot, ja toistin samat asiat että ei tapeta hevosia meidän tallissa. Kääkkä sitten vaihtoi pian lähitallille ja valitteli miten meillä ei loimiteta ja heinä on huonoa. Kahden viikon päästä kääkkä tuli takaisin ja aneli että otamme sen takaisin koska nykyisellä tallillaan heinät homeessa. Sanoin vain kylmänkiskoisesti että ei onnistu, jäit viime tallivuokran pystyyn ja "meilläkin niin huono heinä".

No, kaiken huippu oli että täti sanoi että antaa minulle tunteja ponillaan vastineeksi tallivuokrista. Mä en voinut sanoa muuta kuin kiitos mutta ei kiitos, meille ei ole enään asiaa.

Lähettäjä: mipa 
Päivämäärä:   13.9.12 13:17:05

Tuohon kottariasiaan on nyt pakko hieman puuttua. On olemassa ihan oikeasti syy, miksi heinille ja lannalle pitäisi olla omat kärryt. Kottikärryihin pinttyneessä shaibassa elää aivan erilainen bakteerikanta, kuin karsinassa olevassa sonnassa. Kun p*ska pinttyy kottikärryihin, alkaa bakteerien bileet, sieltä löytyy jos jonkin sortin kolia ynnämuuta mukavaa. Plus, että kottikärryissä on MONEN hevosen bakteerikanta, jolloin sinne ei pidä monen hevosen heiniä lykätä. Karsinan lattialla on yhden hevosen, ehkä joskus hieman naapurinkin bakteerikantaa, ei koko tallin hevosten. Tämä p*skakottareilla heinän vienti on varmin tapa saada hevoset sairastumaan jossain vaiheessa ja valitettavasti yleensä sairastuu kerralla useampi hevonen, eikä vain yksi. Sitäpaitsi, ei kai kukaan tarhassakaan lykkää tietentahtoen hevosten heiniä niiden kakkapaikan päälle...??

Lähettäjä: tallinpitäjä olen 
Päivämäärä:   13.9.12 13:18:52

Täyshoitotallinpitäjän toimenkuvaan kuuluu hevosten ruokinta, karsinoiden siivous ja kuivitus (samalla katsoo että karsina kunnossa), hevosten tarhaus ja loimitus sopimuksen mukaisesti, märät loimet kuivumaan, juomakuppien puhdistus vähintään kerta viikkoon, ulkojuoma-astioiden puhdistus tarpeen mukaan ja täyttö, pitää huoli tarhojen aidoista ja kunnostaa ne pikimmiten, pitää ilmoitetuista ruokinta ajoista kiinni, ruokkia hevonen sen omistajan valmiiksi karsinan eteen ämpäreihin laittamilla rehuilla tai jos omistaja ei jostain syystä pääse antaa tallinpitäjä vaan sen perusrehun (ei lisiä, korkeintaan kivennäinen), huoltaa treenipohjat, päivittäinen tarhojen puhdistus, tarkistaa hevosen silmämääräisesti ulos viedessä ja sisälle ottaessa (onnistuu taluttaessa) ja ilmoittaa omistajalle poikkeukset hetimiten.

Itse aikoinani kun tein tallien lomituksia tein huomion kuinka hankalasti ja monimutkaisesti moni tallinpitäjä hommat tekee, loogisuus ja järjestelmällisyys puuttuu. Sitten kiukutaan kun asiakkaat vaatii sitä ja tätä (nyt tarkoitan ihan nuita perusasioita), eikä ennätä kaikkea tehdä.

Anteeksi, tekstini ei ollut ihan otsikkoon liittyvä koska itse olen ollut vain yhdellä täyshoitotalilla hevoseni kanssa ja siellä kaikki toimi kuten pitää, hevosmäärän lisääntymisen takia hankittiin oma paikka.

Lähettäjä: Poniini 
Päivämäärä:   13.9.12 13:32:17

Maksavan asiakkaan ei kuulu joutua huolehtimaan yleisestä siisteydestä tallilla. Omat sotkut pitää tottakai hoitaa pois, mutta minusta tarhojen juomaämpärien, lantojen yms siivoaminen ei kuulu omistajalle (ellei sovita esim. talkoopäiviä niin että kaikki osallistuvat halutessaan yhdessä tms). Itse pitäisin tällaista sopimusta puolihoitona, enkä todellakaan maksaisi siitä täysihoidon hintaa. Onneksi olen ihanalla tallilla jossa kaikki toimii niin kuin pitääkin...

Lähettäjä: näin meillä 
Päivämäärä:   13.9.12 13:40:54

Näin meillä

a) Paskan puhuminen. Haukutaan aivan kaikki asiakkaat selän takana, tuntilaiset ja yksityiset.

b) Tunneilla hevosia, jotka ei sovellu tuntikäyttöön. Esim. raakoja ja vihaisia hevosia.

c) Vihaiset hevoset puree ja käy hoidettaessa asiakkaiden päälle, mutta asialle ei tehdä mitään.

d) Yleinen sotku tallissa ja satulahuoneessa.

Pahinta tuo ihmisten haukkuminen, kaikki on aina muiden vika. Itsessä ei ole mitään vikaa, vaikka kuinka moni lähtee tallilta pois ja vaihtaa paikkaa.

Lähettäjä: Siluetti 
Päivämäärä:   13.9.12 13:52:05

Ovet paukkuen en ole lähtenyt, syitä on ollut (kahden hevosen aikana)

- huono heinä (homeessa tai tosi pölyistä ja epäsäännöllinen hoito (unohdettiin tulla aamutalliin ja iltatalleja teki joka ehti)

- kaksi hevosta -> vein halvemmalle ja kauemmas

- tarvitsin maneesin

- Tallimestari pelkäsi hevosia ja karkuutti niitä alvariinsa (tallinomistaja joutui viemään hevosia ulos), ratsastuskoulutoiminta rajoitti maneesin käyttöä ja omat työt muuttuivat samaan aikaan epäedulliseen suuntaan

- Kenttä ei ikinä tullut pohjaltaan ratsastuskuntoiseksi ja lopulta satunnainen huono heinä ja heikot maastotkin "ajoivat" minut henkisesti piippuun

- Raha, tallivuokran hinta suhteessa palveluun (oikeasti kallis talli 700€ ja oli päivittäin käytävä tarkistamassa, ettei ole haavoja tai irtokenkiä ja juottaminen tarhoihin saati laitumelle ei onnistunut)

- Jälleen muutos duunissa ja hoitosopimuksessa yhtäaikaisesti, olisi pitänyt löytää joustoa omaan työaikaan

- Täällä ollaan :)

Minusta ruoka- ja juomakupit kuuluvat täysihoitdossa tallin siivottavaksi. Mitäs se tallimestari tekee kun aamulla on sontaläjä odottamassa ruokakupissa ja linnunpaskaa vesikupissa...? Täysihoitotallin asiakkaan ei pitäisi joutua tulemaan tallille päivittäin "tarkistamaan" hevosen perushoitoon ( = ruokinta, ulkoilu, karsinoiden siivous) kuuluvien asioiden "sujuvuutta".

Lähettäjä: eikös 
Päivämäärä:   13.9.12 14:09:54

Sotkuinen talli = asiakkaat jättää tavaransa lojumaan? Vai kuinka se tallinpitäjä sen sotkee?

LähettäjäMinnatje 
Päivämäärä:   13.9.12 14:12:34

En ole lähtenyt ovet paukkuen mistään. Yleisesti ottaen ei kannata polttaa siltoja takanaan, jonakin päivänä voi olla tarvis sivuta entistä reittiä.

Olen ollut aina niin ääritarkka tallipaikan valinnassa, että mitään täyshutia ei ole tullutkaan. Esim. tallin yleinen siisteys/sotkuisuus ei yleensä tule yllätyksenä, jos käy katsomassa paikkaa ennen hevosensa viemistä sinne.

Tallinpitäjää kannattaa ennen tallille muuttoa "haastatella" huolellisesti. Todelliset juoruajat harvoin malttavat olla juoruamatta jo siinä vaiheessa. Olen myös jättänyt menemättä pariin talliin sen vuoksi, että tallinpitäjästä tuli sellainen olo, että hänelle ei voi sanoa vastaan.

Mutta tuosta loimiasiasta, minusta on aivan älytön ajatus, että hevosenomistaja on vastuussa loimen kuivatuksesta. Tietysti silloin, kun itse ottaa loimen pois, mutta jos tallinpitäjä ottaa loimen pois niin kyllä hänen se pitää kuivumaankin ripustaa! Ikinä en ole ollut sellaisella tallilla, jossa tallinpitäjä olisi jättänyt märän ja kuraisen loimen vain myttyyn.

Minulla on aina ollut ponit halvoilla tallipaikoilla (180 - 350 e/kk), joten olen odottanut tallinpitäjältä lähinnä perushoidosta huolehtimista. Tarhoja olen itse siivoillut ja välillä huvikseni karsinoitakin. Vesikupinkin osaan itse pestä, jos se on mielestäni likainen.

Päivämäärä:   13.9.12 14:17:39

Samaa mieltä siluetin ja jonkun aikaisemminkin kirjoittaneen kanssa. Työn organisointi on usein surkeaa, samalla vaivalla kun heittää sen loimen lattialle omistajan poimittavaksi voi sen viikata telineeseen. Selvää on että märät viedään kuivumaan, maksettiin siitä sitten paljon tai vähän. On tallipalvelun tarjoajan oma häpeä jos myy alihintaan eikä ole varaa kunnolliseen työhön ja ympäristön ylläpitoon. Kuvitellaan että kerran rakennettu kestää ikuisesti.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   13.9.12 14:20:52

Turhaa tallinpitäjät kitisette työn raskautta. Itse olette alanne valinneet ja jos joku teille maksaa hevosten hoidosta niin palvelun pitää pelata. Esim. jos teinitytöt hoitavatkin tallin iltasyöttöjä ja tarhauksia.. SIITÄ PITÄÄ KERTOA HEVOSEN OMISTAJALLE. Itse en tasan suostuisi, että esim. tuodaan pari hevosta talliin kerralla jne.
Jos en itse hoida töitä hyvin töissäni niin ei minua kukaan kauan pidä. Mikä tekee tallinpitäjistä jotain jumalia. Suurin osa ei ole edes mitään koulua käynyt, ei edes omalta alalta.
Ja se, että tallinpitäjä juoruilee asiakkaistaa muille oli surkeaa asiakaspalvelua. Lähtisin heti pois.

Lähettäjä: +=) 
Päivämäärä:   13.9.12 14:30:00

Meillä tallinpitäjä haukkuu kaikki jotka on lähtenyt ja muuttanut toiseen paikkaan syystä tai toisesta. Kaiken kukkuraksi haukkuu toisille asiakkaille, että hyvä kun lähti oli vähän erikoinen tyyppi.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   13.9.12 14:30:17

oma lisäykseni olisi tuohon tekstiin tämä:kiroava tallinpitäjä joka meuhkaa ympäriinsä(burn out)...Enkä minäkään siivoa täysihoitotallissa,kuin omat jälkeni.
On tallinpitäjän tehtävä puuttua sen joka ei siivoa tekemisiin ja haukkua sitä!!
jos aidat on rikkoutumassa tmv.,ei ole minun mieheni tehtävä niitä korjata
Kun minua laskutetaan..luuleeko tallinpitäjä todellakin,että minä(mieheni)tekee ilmaiseksi/"lainaa"kaivureita ja kuljetuskalustoa (ja kun on vielä yritetty sopia asiaa oravannahka periaatteella..vähennetään työ tallivuokrasta-eikä se toiminutkaan...jäipä tallinpitäjä pystyyn)Hänen käyttöönsä kuljettajan kera?
Lainausteksti:
Huomaa taas,että tallinpitäjät tuleet puollustelemaan tallejaan.Menkää perkule sinne talliinne hommiin siitä!!

Minä lähdin,kun ruokittiin miten tahdottiin ja koska tahdottiin jos tahdottiin!

Ei kuulu minulle pitää huolta tarhan siivoukseta,kun ei siitä ole sovittu!

En halua osallistua talkoisiin joissa ei ole mitään suunitelmallisuutta/edes tarjota kahvia tmv.
Enkä näiden "akkojen"talkoiden aikana halua tulla tallille jossa katsotaan ja haukutaan perään,kun en osallistunut!!!!

Vettu-pitäkää nuo talkoonne loppuunasti VAPAAEHTOISINA!!!
---kaikki ei jaksa osallistua,kun on tuota ns.omaakin elämää tallin ohella!!----
Minä maksoin vuokrani aina ajoissa,enkä halua kuulla koska naapurikarsinan omistaja maksoi/maksaako ollenkaan..Oli todella epäkorrektia minua kohtaan kuulla näitä asioita tallinpitäjältä,ajatteliko hän koskaan miltä minusta tuntui kuulla,tuskin!! Nyt voin sanoa,että veetti kun jotkut "sai" maksaa koska sattui olisin minäkin voinut vekslailla tallivuokran kanssa,jos olisin sellainen ihminen ja maksaa muut laskuni ensin!!!
Heinästä en voi sanoa mitään,ostin oman heinän (no syytä tähän voi jokainen pohtia)
Nyt uudessa tallissa ja kaikki hyvin

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   13.9.12 14:39:41

Itse lähdin oman ponini kanssa koska tallinpitäjän tytär ei pitäny siitä että en lähtenyt hänen kanssaan erään ystäväni haukkumiseen mukaan joten hän alkoi haukkua minua ja puhua paskaa, sen jälkeen hevonen saatettiin unohtaa aluksi loimittaa,sitten loppujen lopuksi yksin ulos. Karsinaa ei puhdistettu tai hevosta ei ruokittu.
Oli erittäin hauskaa kuukauden ajan hoitaa nuo kaikki asiat. Kun puhuin tallinpitäjälle haistatti vaan v*tut ja siinä minulla napsahti.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   13.9.12 14:45:51

Tuntuu vähän siltä, että lähes kaikki tallinpitäjät on jotenkin päävammaisia. Haistattelee, huutaa, meuhkaa jne maksaville asiakkaille.
Ei minkäänlaista asiakaspalvelua!!! Niille vois järjestää ihan käytöskursseja säännöllisin väliajoin.

Lähettäjä: näin meillä 
Päivämäärä:   13.9.12 14:55:36

"Tuntuu vähän siltä, että lähes kaikki tallinpitäjät on jotenkin päävammaisia. Haistattelee, huutaa, meuhkaa jne maksaville asiakkaille.
Ei minkäänlaista asiakaspalvelua!!! Niille vois järjestää ihan käytöskursseja säännöllisin väliajoin."

Olen niin samaa mieltä.

Päivämäärä:   13.9.12 15:00:34

meijänki tallil ratsastetaa hevosella joka ontuu....

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   13.9.12 15:02:51

Kyllä vain, lähdin ovet paukkuen ja sillat takanani poltellen vanhasta tallipaikastani.

Tallinpitäjä lupasi, että hevoseni saa olla vapaalla heinällä ja kas kummaa, parin kuukauden päästä hevoseni alkoi laihtumaan ja lisäsin sitten ruokintaa ja iltaheinän määrää. Eräänä iltana menin iltatallin aikaan katsomaan hevostani ja muuten vain hoitelemaan ja aloin ihmettelemään miksei karsinassa ole iltaheiniä valmiina, oli vain iltakaurat. Aloin tiedustelemaan tallinpitäjältä, että oliko hän unohtanut iltaheinät, niin ei, hän ei vaan antanut hevosille yöksi heinää mukaanlukien myös minun hevosellenikaan. Meinasin repiä peliverkkarini siihen paikkaan, kun ymmärsin, että hevoseni on ollut useamman kuukauden yöt sisällä ilman heiniä eli klo.18-09 välisen ajan. Järjestin hevoselleni uuden tallipaikan ja lähdimme kiiruusti vanhasta. Tällä välin huolehdin, että vanhassa paikassa hevoseni sai heinät yöksi, kun kävin ne itse laittamassa.

Päivämäärä:   13.9.12 15:08:44

Minulla hevoset nyt omassa pihassa ja aiemmin täysihoitotallilla. Tämän ketjun luettuani totean, että suurin osa omistajista on prinsessoja, joille työ ei maistu tai siihen ei yhteisen hyvän nimissä osata tarttua. Ehdotankin tallinpitäjille seuraavaa järjestelmää.

Esim. talli jossa kokopäivätarhaus, ei maneesia, väkirehut 2xvkr, heinät 3xvrk.

380,-/kk jos itse pesee juoma- ja ruokakupit, annostelee ilta/aamu väkirehut, hoitaa kalenteriin merkityn vuoronsa varuste- ja sosiaalitilojen siivoamisessa ja osallistuu tallin sesonkitalkoisiin neljännesvuosittain (esim. tarhojen siivous, kentän kunnostus, kesälaitumien rakentaminen, estekaluston kunnostus/maalaus)

mikäli ei tee eikä osallistu on hinta 480,-/kk

Päivämäärä:   13.9.12 15:13:01

omistaja: tuo on esimerkki "yhteistallista" tms ei täysihoitotallista

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   13.9.12 15:16:00

Siitä vaan sitten tädit perustamaan niitä ihan omia talleja niille omille hevosille. Niin kauan kun olette toisten nurkissa niin olette myös toisten armoilla. Maksatte siitä sitten tai ette. Perseet ylös ja hoitakaa hevosenne itse kun olette sellaisia ottaneet, ei tartte sitten valittaa siitä kuinka muut eivät tee työtään. Itsenäisyys on POP. Jos paikka ei miellytä, vaihtakaa sitä. Ja jos ne alueen tallit loppuvat kesken niin voi katsoa peiliin ja miettiä olikohan se vika nyt loppujen lopuksi sitten kuitenkaan siinä tallissa vai jossain ihan muussa. Ne heppakirjojen ja elokuvien maalaamat ruusuiset kuvat on aika kaukana todellisuudesta. (Nimim: kaikki 4 hevosta omassa pihassa, enkä näiden luettujen keskustelujen perusteella ota ikinä vierasta hoidettavaa vaikka tilat ja puitteet kunnossa onkin.)

Päivämäärä:   13.9.12 15:33:23

Vaihdoin juuri hepan kanssa tallia koska...
- Epäsäännölliset aukioloajat. Välillä talli meni kiinni jo seitsemältä (vaikka sopimuksessa luki selvästi yhdeksältä) koska omistaja halusi kotiin syömään tai auttamaan poikaansa läksyissä yms. välillä jos tuli keskellä päivääkin tallille saattoi joutua huomaamaan, että oho, talli lukossa ja hepat sisällä.
- Vittumaisia poikkeuspäiviä. välillä saattoi olla niin että joinain päivinä talli kiinni niin, ettei päässyt edes mössöjä laittamaan tai viemään hevoselle.
- Omistajat olivat kyllä kokeneita, mutta tosi huolimattomia. ups, hevonen jätetty loimi kiinnittämättä tarhaan, ilman sähköjä laitumelle ja karsinasta löytyi kaikkea mitä olivat vahingossa sinne pudotelleet (mm. joku puukko millä avasivat paalinarut)
- vaikka olivat itse kauhean huolimattomia niin jäkättivät kaikesta muille. esim. jos paskat olivat harjauspaikalla pari minuuttia ja vie sitten hevosen karsinaan, niin vastaan tulee marttyyri tallinomistaja joka valittaa miten joutu

Lähettäjä: Talli on 
Päivämäärä:   13.9.12 15:38:57

Ai kauhee- näitä on ihan hirveä lukea!

Minulla on talli ja myönnän ainakin yhden virheen-
samoilla kottareilla heinät ja paskat...
mutta tuolla joku kertoi, ettei saa olla useamman hevosen paskat sekaisin ja kottarit ja boksien seinät kasvaa sitten niitä vaarallisia juttuja ja sitten ne hevoset sairastuu ennenpitkään...

Juu- eli tuolla teorialla kaikki monen hevosen pihatot= kaikki hepsut kuolee varmasti=D

Päivämäärä:   13.9.12 15:47:23

Tungen nyt vähän ohi aiheen, mutta kuulostaako kohtuuttomalta jos pyytäisin tallinpitäjältä talvella seuraavaa:

1. ponilla on päällä aamulla villaloimi, sen päälle vuorellinen sadeloimi ja illalla sadeloimi pois
2. joskus, kun on kylmempää, tulisi aamulla villaloimi vaihtaa toppaloimeen ja sen päälle taas sadeloimi ja illalla sadeloimi pois

Päivämäärä:   13.9.12 16:00:23

Talli on: mietin ihan samaa, kun meillä hepat on yhteislaitumella ja yhteistarhoissa :D Olen siis asiakas.

Olen itse opiskellut alaa, ja totesin että olen mielummion asiakas kuin tallinpitäjä. Suurin osa hevostenomistajista on oikeesti ihan prinsessoja. Pyrin itse olemaan mahdollisimman helppo asiakas. Harvoin on tullut sanomista, ja kummasti en ole eksynyt hevosineni tallille, jossa olisi ikävä olla ja asiat ei hoituisi. Tuntuu että osalle sattuu useampi kamala talli peränjälkeen ja toisille ei koskaan, sattuu vaan hyviä talleja. Mistähän tämä johtuu?

Lähettäjä: bgh 
Päivämäärä:   13.9.12 16:11:25

piste: aika tyhmäähän tuo olisi. hommaa mielummin kaksi eri ulkoloimea, sadeloimi ja sitten kylmemmille keleillä ulkotoppaloimi. jos sopimuksessa on yksi loimi päälle/pois, ei tallinomistajan tarvitse alkaa tallilointa vaihtelemaan paksumpaan (ilman erillistä korvausta).

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.9.12 16:19:06

bgh, no mutta ei tietenkään aina joutuisi vaihtamaan villaa sisätoppaan, vaan jos on yhtäkkiä tullut kylmempää ilmaa. Jos tänään on -1 ja huomenna -10, ihan yllättäen, eikö muka silloin voisi vaihtaa yhtä loimea? Ei siis jatkuvaa vaihtelua vaan kylmyyden mukaan. Yhtään lisää loimea en hanki, niitä on jo 15...

Lähettäjä: ponny 
Päivämäärä:   13.9.12 16:20:49

Meidän tallilla (asiakkaana ja tallien tekijänä olen) omistajat huolehtivat itse tarhojen siivoamisesta. Tämä on ollut aina sellainen kirjoittamaton sääntö meillä, eikä kukaan valita. Asiakkaat myös yleensä putsaavat ruoka-astiat ja juoma-automaatit, elleivät ne ole paskaisia, jolloin totta kai tallin tekijä putsaa ne. Itse vaihdan hevosille lämpimällä kelillä päivittäin vedet tarhoihin ja putsaan astiat, koska ne alkavat limaantua. Kylmillä keleillä vaihdan tarvittaessa vedet. Osa omistajista laittaa väkirehut + heinät karsinoihin aina valmiiksi ja vaihtelee myös ulos vesiä. :) Yhdessä pidetään myös talli siistinä periaatteella, että jokainen siivoaa omat jälkensä. Välillä talkoillen siivoillaan tallia tarkemin ja ympäristöä myös. 390€ tallivuokra syrjäisemmällä tallilla ja eipä kukaan valita.

Itse lähdin eräältä tallilta enemmän kuin mielelläni.
- Omistaja puhui paskaa selän takana ja vieressäkin. Myös muutama asiakas arvosteli aina hevosteluani häpeilemättä
- Tarha-aika lyheni neljä tuntia, eikä asiakkailta kysytty käykö se
- Edes lämpimillä keleillä ei välttämättä ollut vesiä ulkona
- Kauhea nipotus ja kyttääminen joka asian suhteen. Esimerkiksi jos erehdyin putsaamaan käytävällä kaviot (siivosin toki heti jäljet pois) niin sain kuulla asiasta huutoa.
- Tarhat olivat pienet ja huonot, langoissa ei kulkenut sähkö ja hevoset karkailivat jatkuvasti
- Heinää saivat todella vähän

Päivämäärä:   13.9.12 16:41:23

Maksava asiakas: Siinäpä se. Moni maksaa mielestään vain siitä, että heppa viedään ulos ja sisälle ja siinä välissä boxi kuivatetaan. Heppa saa loimén päälleen ja yöksi se laitetaan kuivumaan ja ruoka-aikoina on ruokaa ja juomaa.

Mutta juuri kukaan ei ole valmis maksamaan niistä näkymättömistä jutuista kuten siivouksesta, tarhojen kunnospidosta, laitumien rakentamisesta, tallipihan turvallisuudesta, kentän huollosta, tallin korjauksista jne. vaan kuvitellaan, että nehän nyt noin niikin automaattisesti sisältyy "ilmaiseksi" kuukausimaksuun.

Mitä olen lukenut, niin niihin hädin tuskin sisältuyy kiinteät kulut. Palkkaa ei ollenkaan, eikä muuttuvia kuluja juuri lainkaan...

Alle 400,- kuukausimaksut täysihoitotallilla on lähes orjasopimus tallinpitäjälle. Ja huom! Minä en ole tallinpitäjä vaan hevosten omistajana omin silmin nähnyt ja hartaipankillaan kaiken hevosilleen itse tehneenä kantapään kautta kokenut;)))

Lähettäjä: Shah 
Päivämäärä:   13.9.12 16:44:51

Tää kottarijuttu on kyllä ihan huippu :)

Kertoisikohan joku mulle mikä se tauti on, joka tarttuu siitä toisen hevosen paskasta koko tallin hevosiin? Olen tehnyt 25 v tallia ja opiskellutkin alaa enkä ole vielä koskaan törmännyt.

Itse kippaan aina kottarit tyhjäksi, jos olen siivonnut karsinan. En siis kuskaa heiniä paskojen päällä eikä varmaan kukaan muukaan.

Eläinlääkärit muuten antoivat ainakin yhteen aikaan ohjeita, että jos hevosella on vähän koleja, tulee sille syöttää toisen hevosen paskaa.

Mutta totuushan on, että asiakkaissamme on aina osa omalaatuisia ja tallinpitäjillehän on ihan lottovoitto, että nämä aloittajan kaltaiset häipyvät ovet paukkuen. (Ettei tarvitse itse sanoa näitä irti)

Lähettäjä: asiakas 
Päivämäärä:   13.9.12 16:58:31

Miksi tallinpitäjät ei hinnoittele sitten karsinavuokraa sen mukaiseksi, että itsellä riittää mielenkiinto tehdä tallihommia jos sellaista haluaa pitää yllä?
Varmasti on tulijoita vaikka vuokra olisi vähän kalliimpikin kun asiakaspalvelu toimii ja täysihoito on täysihoito. Eikä niin, että vuokrasopparissa lukee sitä ja tätä mikä kuuluu täysihoitoon ja jätetään tekemättä tai sitten myöhemmin aletaan keksimään uusia sääntöjä jotka ovat asiakkaan kannalta katsottuna heikentäviä seikkoja täysihoitoon.
Tuntuu, että tallinpitäjillä on joku ihmeellinen erikois oikeus muuttaa mielivaltasesti sopparia koska ja miten vaan. Eikö pitäisi katsoa vuokrakin toisenlaiseksi jos ns. täysihoito ei olekaan enää täysihoito vaan jotain muuta.

Lähettäjä: Katakatti 
Päivämäärä:   13.9.12 17:40:15

Mä vaihdoin pois yhdeltä tallilta, koska sielä omistaja haukku lyttyyn kilpailevan ratsastuskoulun. Hirveet mielipiteet kaikesta ja osas itse kaiken ja oli tehny "huonoista" hevosista "tosi hyviä".

Muutenkin tosi huonot tilat ja mutaset laitumet ja varsinkin tarhat. Yäk. Hevosia vain, ei poneja (paitsi 2 yksäriä).

Paikka Kanta-Häme

Päivämäärä:   13.9.12 17:55:48

Tämän takia lähdin hevoseni kanssa:

-Tallinomistajan EPÄREHELLISYYS asiakkaita kohtaan. Jatkuvasti "pieniä valkoisia valheita". Omistaja ei pystynyt ikinä myöntämään omia virheitään. Ennen tallille muuttoa lupailtiin kaikenlaista ja suorastaan valehdeltiin mm. tarhausajoista.

-Omistaja huutaa hevosille
-Omistajalla ihmeellinen tarve puuttua muiden asioihin ja juoruilla
-Pieninkin pyyntö oli liikaa vaadittu, asiakkaalle suututtiin mitättömistä asioista. Pienimmästäkin kritiikistä loukkaannuttiin.

Tällä tallilla toimikin motto "Asiakas on aina väärässä"...

Kauaa ei tosiaan viihdytty, eikä kuuleman mukaan moni muukaan.

Lähettäjä: Jo 
Päivämäärä:   13.9.12 17:59:20

Pisteelle vastaus: On kohtuullista, jos maksat palvelusta erikseen ja tallinpitäjä siihen suostuu. Vuokraan kun yleensä kuulu yksi loimi pois, yksi päälle. Aamu on muutenkin kiireistä aikaa ja hevosillakin on kiire ulos. Ei siihen ota mielellään mitään loimien vaihtoa edes rahasta. Kohtuullinen korvaus loimen vaihdosta on 50 e/kk.

Lähettäjä: ugh 
Päivämäärä:   13.9.12 18:00:47

"Huomaa taas,että tallinpitäjät tuleet puollustelemaan tallejaan.Menkää perkule sinne talliinne hommiin siitä!!"
Tässä nähdään taas kuinka paljon tallinomistajia ja työntekijöitä arvostetaan kun ei edes vapaa-aikaansa saa viettää kuten haluaa, 24 tuntia vuorokaudesta pitäisi olla palvomassa muiden hevosia... <3<3

"Jos tänään on -1 ja huomenna -10, ihan yllättäen, eikö muka silloin voisi vaihtaa yhtä loimea? Ei siis jatkuvaa vaihtelua vaan kylmyyden mukaan. Yhtään lisää loimea en hanki, niitä on jo 15..."
Kun yhdelle suostutaan vaihtelemaan loimia niin kohta pyydetään samaa toiselle ja kolmannelle... Kieltämättä ei tunnu ensin ajateltuna vievän yhden hevosen ekstraloimitus kauaa aikaa ja energiaa, mutta mikä tahansa ylimääräinen homma tulee lisäämään työaikaa ja vie aikaa muilta hommilta jos hevosia alkaa olla toistakymmentä.

En ole itse tallinpitäjä ja tuskin ikinä riittäisi voimavarat sellaiseksi ryhtyä, mutta jonkun verran isoissa talleissa työskennelleenä oppii arvostamaan heitäkin ja muita työntekijöitä uudella tavalla. Joskus tuntuukin että jokaisen hevosenomistajan pitäisi aikansa tehdä tätä fyysisesti ja henkisesti raskasta työtä ennen kuin alkavat valittamaan milloin mistäkin pikku asiasta.
Paljon turhalta murheelta säästyttäisiin kun ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista tutustuttaisiin tallin tapoihin ja selvitettäisiin perinpohjaisesti mitä tallin tarjoamaan hoitoon kuuluu. Sovituista asioista lipsuminen on sitten huomauttamisen arvoista, mutta ihmeen paljon saa kuulla kitinää siitä kun ei tallinomistaja tee tätä tai tuota hommaa, jota ei sopimuksessa ole mainittukaan.

Lähettäjä: tunteeton 
Päivämäärä:   13.9.12 18:29:13

Täälläpä puhistetaan ite juoma ja ruokaastiat! Siivotaan karsinat ja laitetaan loimi yms karsinan oveen/eteen jotta omisttajat/aamutallin tekijät voivat ne laittaa hevosen päälle!

Kovan sateen sattuessa omistaja/muut paikalla olevat hakevat hevoset sisälle jos ei ole loimea.

Kaikki tulee toimeen ja autetaan aina toisia! Parempaa paikkaa saa hakia (;

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   13.9.12 18:49:34

Minulla on oma hevonen mukavalla 15hevosen ratsastuskoululla ja olen töissä isossa 30 hevosen täysihoitotallissa..

Tallilla jossa omani on, on ykäreiden omistajia 4, siellä kaikki toimii, jokainen tekee aikataulunsa mukaisesti pieniä, mutta arvokkaita asioita tallilla.
Esimerkiksi laskee lisää vettä hevosille tai lakaisee lattian.. Siivoaa jonkun unohtaman kakka kasan kentältä tai nostelee kuivuneita varusteita kuivaushuoneesta paikoilleen.

Tallilla jossa työskentelen, kukaan omistajista ei siivoa edes jälkiään, olen hevosten hoitaja, en omistajien hoitaja... Ruokin hevoset aamuisin, loimitan loimella joka löytyy joko karsinan ovesta tai kuivaushuoneesta, vien ulos, lasken vedet ulos, siivoan karsinan, kuivitan, annan päiväheinät, illalla otan sisään ja ruokin. Laitan loimen oveen/kuivumaan..

Tämän lisäksi omistajat vaativat jalkojen pesua, loimien vaihtelua, pöperöiden sekoitusta, hevosten koulutusta, lisäruokintakertoja, omistajien sotkujen siivoamista yms...........

Yhtä asiaa en voi ymmärtää: -Paskaiset loimet joita omistaja ei koskaan pese -en halua koskea niihin, on todella kuvottavaa hakea raadolta löyhkäävä loimi hevoselle!

Lähettäjä: pop 
Päivämäärä:   13.9.12 18:53:00

j, ovatko asiakkaat työpaikallasi aikuisia vai junnuja tai junnusennuja?

Päivämäärä:   13.9.12 19:02:05

lähdin tallilta ovet paukkuen koska
- omistaja valehteli ihmisille mitä sattuu
- tallityöntekijät vaihtuivat joka toinen päivä
- karsinoita ei välillä putsattu
- ruokia ei aina annettu
- tarhaus ajat miten sattuu
- vettä ei saanut käyttää
- heinä oli oikeasti homeessa
ja vaikka mitä muuta huonoa löyty

Päivämäärä:   13.9.12 19:02:07

omistaja: eihän sitä nyt sopimukseen tarvitse kirjoittaa että kiinteistön omistaja/palvelun tarjoaja vastaa hoitokuluista, pihat haravoidaan samaan hintaan jne. Lasketaan kulut pakettiin, siinä se.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   13.9.12 19:02:29

Meikäläinen vaihtoi tallia seuraavista syistä:
-vaikka hevoselle oli sovittu annettavan heinää tietty määrä, sitä oli oikeasti annettu lähes puolet vähemmän, tämä paheni entisestän kun ilmoitin että lähden kuukauden päästä.
- Hevosten käsittely oli lähes ala-arvoista, löytiin narulla hevosia taluttaeesa täysin syyttä esim, kun hevosta tuotiin sisälle ja otettiin riimua pois niin se saatettiin hakata takaseinälle valmiina odottavasta heinäkasasta koska "se ei kunnioittanut taluttajaa".
-loimia ei aina viety kuivamaan vaan jätettiin lattialle myttyyn. Kerran löysin esim upouuden loimeni ensimmäisen käytön jälkeen lattialta märkänä ja sen päällä oli kaiken lisksi kävelty.
- useamman kerran kävi niin että tulin talliin niin kenttä olikin varattu alle päivän varoitusajalla joten en päässyt mihinkään ratsastamaan ja tuli aivan turha tallikeikka.
- Vaikka ihan omaehtoisesti siivoilin ja auttelin tallin siistinäpitämisessä, esim putsailin oheistiloja, vein roskia, siivosin tarhoja niin kiitos kaikesta työstä oli lähinnä haista home. En toki odottanutkaan että hommista mitään mitalia olisi pitänyt saada mutta olisi nyt ollut edes kiva että hevoseni olisi saanut olla juuri siivoamassani tarhassa viikkoa pidempään.

Lähettäjä: Hot sen 
Päivämäärä:   13.9.12 19:22:28

Vaihdoimme tallia, koska kyllästyimme joka puolella oleviin olut ja siideritölkkeihin.

Päivämäärä:   13.9.12 19:24:02

Mä vaihdoin tallia kun kilpahevoseni oli ratsastuskoulun tunnilla.
Kyllä, näin kävi, vaikka olin sanonut että tällähän ei ratsasta kuin minä itse.

Lähettäjä: näinhän se o :D 
Päivämäärä:   13.9.12 19:45:31

^^ näinhän meillekin kävi .

- säälittävää tallinpitoa ,meillä ainakin kateus kun itselläni ilmeisesti meni paremmin hevosten kanssa .
- paskan jauhaminen muista ,tallinpitäjä aina oikeassa.
- no kun tallia vaihdoimme huomasimme,että meidän kiltit ja muutenkin suht rauhalliset hevoset ,ovat nyt kilttejä ja tosi rauhallisia ja rentoja .
- ja lopuksi vielä lisälaskulla muistutti ,että irtisanominen olikin eri mitä oltiin suullisesti sovittu !! no maksajaksi en todellakaan aijo,varsinkaan kun hoito oli mitä sattui :D sorry tallinpitäjä jos tunnistat itsesi :DD

Lähettäjä: Wäiski 
Päivämäärä:   13.9.12 21:23:31

no onpa touhua sitten jos hevosia hakataan ja jätetään syöttämättä jne...

Itelläni on talli ja nyt on vaan omat hevoset siinä enkä nyt tällä hetkellä siihen ota vieraita .

Meillä on kyllä ollu vieraitakin hevosia joskus ja kaikki on lähteneet ihan muista kun hoidollisista syistä pois eli kaikki on sujunu vieraidenkin kanssa . vaikka tää tallin pito ei oo mun pää työ ni pitää sen verran vaan kerätä itelleen hommia että jaksaa tehä ne hyvin.

Päivämäärä:   13.9.12 21:43:47

Noh..

Täysihoidossa, mutta käytännössä minun harteillani koko touhu... Joku harva päivä oli karsina jaksettu siivota, muuten ei vaivauduttu mitään tekemään. Itse jouduin ruokkimaan, loimittamaan, hoitamaan sisälle ja pihalle, ym. Joskus harvoin, kun tallin omistaja sitten viitsi ruokkia, niin (salaa) antoi joko täysin homeista heinää tai sitten jotain ehkä enemmänkin karjaeläimille suunnattua rehua, josta hevoseni sai melkein mahahaavan. (ja minullahan oli omat heinät.)Valehteli päin naamaa, ja
lisäksi puhui vielä paskaa selän takana, vissiin vatutti kun omani oli tallin kallein ja hienoin.

Onneksi päästiin sieltä helvetistä pois, tuntuu lomalta, kun ei tarvitse käydä kun kerran päivässä ratsastamassa :)

Lähettäjä: XD 
Päivämäärä:   13.9.12 22:06:07

Enpä usko että esim pilkkuriviä kukaan jäi tallilla kaipaamaan. Muutenkin nämä erityisen tyytymättömät, vaativat asiakkaat sekä jaloilla äänestäjät on vttumaisia ja turhia ihmisiä joista vaan halutaan eroon. Tallille on turha tulla asiakaspalvelua itselleen odottamaan, edes sillä tonnin kk-maksulla. Menkää vaikka kampaajalle tai johonkin terapiaan, turhakkeet :D

Luuletteko oikeasti että tallinpitäjät kaipaa edes niitä joiden kanssa on ollu tosi hyvät välit, saati jotain ikävää ihmistä? Yksi tulee toinen menee, mitä väliä kunhan lopputulos on entistä parempi ja tallin tavat paremmin ymmärtävä porukka.

Lähettäjä: ratsastaja 
Päivämäärä:   13.9.12 22:28:22

Vaihdoin kyllä, tosin en ihan ovet paukkuen.

- Tallitytöt juoruilivat koko ajan selän takana, tiesivät kaiken kaikista ja ehdottomasti olivat koko tallin parhaita ratsastajia! Jokaisesta ratsastajasta löytyi jotakin kommentoitavaa, varsinkin jos omalla hoitsulla ratsastettiin. Kukaan hoitajista ei antanut koskea ikiomaan superrakkaaseen hoitsuunsa ilman vahtimista. Alkoi vain ottaa aivoon.

- Tilat olivat pienet ja tallin vakkarikalustetytöt saivat kaiken lisätilan itselleen. Harjoja tai huopia ei putsattu ja desinfioitu, vaan ne vaihdettiin tuosta vaan toiselle hevoselle.

- Hevosia oli vähän ja osa niistä sai aikamoisia säikkymiskohtauksia. Niitä myös myytiin koko ajan ja ostettiin uusia tilalle kunnes nekin myytiin. Heppoihin ehti kyllä kiintyä lyhyessä ajassakin, vaikka sitä yritti välttää. Se teki aika surulliseksi. Olin myös hoitaja tallilla, ja hoitsuni periaatteessa "myytiin altani" koska en tiennyt siitä etukäteen mitään ja tallilla minua vain odotti tyhjä karsina.

Että semmonen meininki!

Lähettäjä: mulllui 
Päivämäärä:   13.9.12 22:43:10

huhhuh, en ees jaksanu lukea kaikkia viestejä, mutta loimijuttuun ;

ei mun mielestä se olen omistajan tehtävä, siis viedä loimiasi paikoilleen, mun mielestä siinä ei oo mitään järkeä, että sä saat jättää tavarasi mihkä lystäät ja omistaja vie ne aina paikoilleen, huhhuh.

ja toiseksikin, meillä heppojen TARHAT siivotaan kerran viikossa ja hevoset on vieläkin elossa, vaikka tuolla meiningillä jatkettu ja varmaankin kymmenisen vuotta. laitumiakaan siivota kuin kerran kuukaudessa, on sen verta iso, ettei tartte paskassansa seistä!

Lähettäjä: öh 
Päivämäärä:   14.9.12 07:23:57

"Luuletteko oikeasti että tallinpitäjät kaipaa edes niitä joiden kanssa on ollu tosi hyvät välit, saati jotain ikävää ihmistä? Yksi tulee toinen menee, mitä väliä kunhan lopputulos on entistä parempi ja tallin tavat paremmin ymmärtävä porukka."

suomennos = rahat tilille ja kitinät pois

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.9.12 07:42:46

No johan on jos palvelun lisäksi pitäisi ihmisiin kiintyäkin :O! Itkeekö kampaaja jos sen asiakas meneekin naapuriin tarjouksen perässä, saati jos asiakas on ollut hyvin vaikea ja ikävä tyyppi?

Tallinpitäjiltä odotetaan että kaikki apu saadaan ilmaiseksi ja ainahan voi esim yhden loimen vaihtaa, ei siihen kauan mene, saa haukkua selän takana jne. Kuitenkin tallinpitäjän pitäisi olla asiakkaalle kuin äiti ja paras ystävä, ilmainen luottolaitos ja psykologi.

Kyllä sitä joutuu itsensä kovettamaan kun huomaa miten raadollista elämä on. Ns ystävyyden esittäminen on oikeastaan aina sitä että halutaan jotain itselle.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   14.9.12 07:51:39

"Ns ystävyyden esittäminen on oikeastaan aina sitä että halutaan jotain itselle."

Kyllä sulla on sitten kurja elämä, kun ei ole yhtään kaveria. Enkä ihmettele miksi.

Ei kaikki ihmiset aina ole sulle ansoja virittelemässä.

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   14.9.12 07:52:31

Toi loimi asia on oikeesti hankala, meilläkin sopimuksessa, että 1 päälle 1 pois..

Se on talvella kiva kun käy liikuttamassa illalla ja laittaa hikiselle hevoselle kuivatusloimeksi fleecen tai villan,
ja aamulla ulos viedessä se pitäisi ottaa pois ja vaihtaa tilalle ulkoloimi, niin sopimuksen vuoksi, tallinpitäjä jättää sen märän rytkyn sinne selkään ja laittaa ulkoloimen päälle.
Muutoinhan hän joutuisi aamulla ottamaan 1 pois ja laittaa 1 päälle, ja iltapäivällä kun hevonen tulee talliin, niin ottaa taas 1 pois.

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   14.9.12 07:58:49

Lähdettiin ainoalta tallilta jossa meillä on ollut kirjallinen sopimus (josta yhtäkään asiaa ei tallin puolelta noudatettu).

-hevosta ei ruokittu vaikka olimme itse laittaneet ruuat valmiiksi ämpäriin karsinan eteen
-tallia hoitivat 12-15v lapset
-hevosille kostettiin esim. siten että tallimestarin hevosta ajanut "laumanjohtaja poni" jätettiin ilman kuivikkeita karsinaan = pelkkä betoni
-asiakkaiden varusteita käytettiin tallin poneilla ratsastustunneilla (esim. jalustimia, jalustinhihnaa tms.) ja jätettiin sen jälkeen lasten toimesta mihin sattui + tallinomistaja raivostui kun kiellettiin lainaaminen

Pahinta oli kuitenkin että
-lapsia uhkailtiin (jos et tee tallihommia ei hevosesi ehkä löydy täältä enää huomenna)=hevonen täysihoidossa
-niitä lapsia jotka tekivät tallitöitä mutta ei ollut omaa hevosta uhkailtiin porttikiellolla jos eivät tule heti siivoamaan karsinoita (soittivat siis lapsille kotiin)
-tallinpitäjä pisti lapsia "rangaistukseksi" lukkojen taakse pitkiksi aikaa
-vei lapsilta eväät (koska eivät ole tehneet tarpeeksi töitä)
-tallinpitäjä jopa löi lapsia ja sanoi etteivät aikuiset teitä usko joten turha kertoa vanhemmille

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.9.12 08:06:47

minä: Voiko tuollainen oikeasti olla totta? Ja lapset sieti... eikö tallilla ollut ketään muita aikuisia jotka olisi tehneet jotain lasten hyväksi?

Lukon taa jättäminen on vapaudenriisto, eli rikos.

Ystäviä on, mutta asiakasystävä on harvinaisempi, sellainen säännön vahvistava poikkeus (mutta olemassa silti), silti yhdessä voi olla kivaakin. Monesti ihmiset haluaa olla sellaisen kaveri jolta haluavat jotain, ei se ole raadollista tai nyyh-nyyh vaan ihan faktaa. Ja elämäähän on tallin ulkopuolellakin... ystävän tunnistaa siitä että se ajattalee toisenkin etua, ai aina vain itseään. Käyttekö itse töissä etsimässä ystäviä, pyydätte asiakkaita kahville työajan ulkopuolella ja tarjoudutte avustamaan :D? Tuskin. Ja tallinpitoon täytyy suhtautua työnä, ei nyt fanaattisen tarkasti mutta kuitenkin, jotta oma jaksaminen ei joudu liialle koetukselle kun joka suuntaan tarvitaan apua.

Noista loimista: sen hevosen voi kuivattaa ainakin lähes kuivaksi ihan itse, laadukas loimi niskaan ja kävelyttää ratsastuksen jälkeen. Ei ole pakko hikistä lykätä loimineen karsinaan ja itse äkkiä kotiin...

Lähettäjä: tallitonttu 
Päivämäärä:   14.9.12 08:11:03

Voi voi... Ei ole olemassa mitään lainmukaista "täysihoitoa" vaan kaikki on kiinni siitä, mitä tallinpitäjän ja asiakkaan tekemässä kirjallisessa sopimuksessa on sovittu. Yleisesti ottaen täysihoito sisältää karsinan ja sen puhdistuksen ja kuivituksen, tarhauksen, yhden loimen politiikan, heinä + kaura ruokinnan. Ei muuta. Puolihoito taas ei sisällä esimerkiksi karsinansiivousta. Muu onkin sitten täysin sopimuskysymys.

Itse väsyin tallinpitoon koska ei niitä vuokria voi oikeasti nostaa sille tasolle josta jäisi yhtään palkkaa (monestakin syystä joista täällä on puhuttu topic kaupalla), siitä huolimatta yritin pitää palvelun tason korkealla ja tein paljon sopimuksen ulkopuolisia palveluksiakin asiakkaille. Mikä oli kovasti typerää näin jälkikäteen ajateltuna.... Esimerkiksi hain hevosia kesken päivän kengitykseen ja pitelin narusta hankalia hevosia joita ei voinut sitoa kiinni kengityksen ajaksi, avustin eläinlääkäriä, vaihdoin kuivatusloimia illalla ja käärin villoja ja tein hauteita jos omistajat eivät päässeet. Ihan ilman mitään lisämaksuja. Karsinat siivottiin todella tarkasti, rehut olivat ensiluokkaiset, tallilta sai aina vapaasti kahvia, teetä. Kaikki paikat pyrittiin pitämään niin siistinä kuin mahdollista. Kaikki normaalit täysihoitokuviot tietysti hoidettiin myös huolella.

No kuinka ollaakaan, mikään ei enää riitä! Asiakkaan puolelta ei pysytä sopimuksissa, varastetaan toisten tarvikkeita, jätetään kaikki siihen mihin kädestä putoaa, kiusataan muita, ei korjata hevosen hajottamia paikkoja, jätetään pakkasella ovet auki, poltetaan tupakkaa tallin eteisessä kun ulkona sataa, ja vielä haukutaan laiska tallinpitäjä tähän päälle kun se ei vaihtanut loimia tallilliselle hevosia kesken päivän kun keli muuttui. Ei tarvita kuin yksi paha riitapukari joka saa pöllötettyä muitakin mukaansa, ja soppa on valmis. Jos muistuttelet sopimukseen kuuluvista asioista, saat kuulla olevasi @!#$ laiska tunari jonka pitäisi vaan olla onnellinen että asiakkaat viitsivät maksaa kaikesta uurastuksesta euron latia.

Jeps. Jokainen voi laittaa oman tallin pystyyn ja kokeilla sitä kullan vuolentaa ja autuutta ja onnea. Voi mikä ihana olotila kun on vain nuo 2 hevosta omassa pihassa, ei enää ikinä vieraita hoitoon, ei edes kavereiden hevosia.

Lähettäjä: Oinonen 
Päivämäärä:   14.9.12 08:24:53

Olen asiakkaana tallilla, johon oli eräs ponitäti tulossa. Kun keskustelu kääntyi tähän loimituspolitiikkaan, tallinpitäjä sanoi ettei ala vaihtelemaan hevoselta loimia päivän mukaan. Ponitäti ei sitten tullut. Mielestäni oli reilua sanoa, että meillä ollaan yhdellä loimella, jonka omistaja saa toki valita, mutta tallinpitäjä ei ala säätilan vaihtuessa kaivelemaan niistä tsiljoonista loimista että mikäköhän olisi nyt hyvä. Osa tarhoista on hiekalla, mutta esim ahne putteni vetäisi itsensä ähkyyn siellä niin on mutaisessa metsätarhassa, enkä todellakaan oleta tallinpitäjän pesevän se jalkoja tai loimia kaiken muun homman lomassa. Kyllä se on minun hommani. Tarhan vesikupissa on joskus ollut huomauttamista, mutta osaan myös itse ottaa juuriharjan käteen ja pestä sen. Kun itse joskus osallistuu, on helpompi pyytää tallinpitäjää vaikka hakemaan hevonen kengitykseen kun molemmilla on olo että homma on vastavuoroista. Viettäkää prinsessat yksi päivä töissä tallilla, niin huomaatte miten paljon aikaa kaikkeen menee ja miettikää sitten mistä on mielekästä kitistä. Tallilla tapahtuu paljon asioita mitä ette iltaseltaan saapuvat näe. Jos vaikka joku heppa saa hepulin ja potkaisee tarhan lankun poikki ja siinä sivussa sähköt menee, niin sen korjaamiseen menee aika kauan. Tällaiset hommat menevät loimirumban tai kuppien pesun edelle, kun kyse on hevosten perusturvallisuudesta.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.