Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  osittainen vanhuuseläke

Lähettäjä: jaksaako 
Päivämäärä:   10.12.23 14:16:53

Oletko ollut tyytyväinen jos olet hakenut osittaista vanhuuseläkettå 25% tai 50% ?
oletko jatkanut töitä tai vähentänyt ? itse tässä pohdiskelen jaksanko enää 5 vuotta täysillä tunneilla työelämässä. Myös toki taloudellinen tilanne mietityttää jos vähentää tunteja vaikka ottaisikin noista vaihtoehdoista jomman kumman ja entä sitten pärjääkö kun jää eläkkeelle.

  Re: osittainen vanhuuseläke

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   15.12.23 01:44:28

Oin 2 viimeisytä vuotta 50% osittaisella. Erittäin järkevä päätös. Nyt kun jäin eläkkeelle se vähensi mun eläkettä 22e kuussa, eli varojen jälkeen 18 euroa vähemmän kuin olisin saanut ilman varhennettua! Ja kun kaksi vuotta sain joka kuukausi yli 800e ylimääräistä, nettosin lähes 20.000 euroa. Että jos nyt saan 18 e väemmän kuussa niin kyllä voiton puolelle jäin!

  Re: osittainen vanhuuseläke

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   21.1.24 22:46:56

Mulla on 5,5 vuotta siihen, että voisin tuota hakea. Haluaisin samalla lyhentää työaikaa. Olisi kiva tehdä muutakin kuin töitä nyt kun vielä on terve. Se on kai paljon kiinni työnantajasta miten tuo onnistuu.

Tuon taloudellisen vaikutuksen laskeminen on aika haastavaa: verotus, työmatkat...

  Re: osittainen vanhuuseläke

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   22.1.24 23:58:30

Kannattaa ehdottomasti hyödyntää niin kauan kuin on mahdollisuus. Nykyhallitus satavarmasti poistaa tämän.

  Re: osittainen vanhuuseläke

Lähettäjä: väsy 
Päivämäärä:   14.4.24 20:43:01

Olen kanssa miettinyt tuota mahdollisuutta. Olisi niin tarpeen että sais tehdä neljä päivästä työviikkoa. Minuakin mietityttää tuo oma taloudellinen tilanne.

  Re: osittainen vanhuuseläke

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.4.24 21:05:56

Kannattaa myös tarkistaa verotuksen vaikutus siihen, mitä käteen jäisi, jos esim. nimimerkki väsy alkaisi tehdä 80% työaikaa. Joissakin tapauksissa nettotulot säilyvät lähes entisellään!

Itse yllätyin, kun lopetin kokopäiväisen työskentelyn n. 10v sitten (monesta eri syystä). Perustin toiminimen, mutta en ehtinyt viritellä toimintaani kuin 8kk, ennen kuin minut kosittiin töihin 50% työajalle (55-vuotiaana!). Käteen jäävät tulot eivät olleet hassummat, kun veroprosentti pieneni niin paljon :)

No, tätä tein n. 5 vuotta, sitten tuli taas aika lopettaa, suurimmat syyt olivat terveydellisiä. Sinnittelin hyvin pienillä tuloilla (säästöt, lisäeläke + toimihenkilötehtävät) eläkkeelle asti. Nyt olen ollut 6kk eläkkeellä, joka ei tuosta downshiftaamisesta johtuen ole suuren suuri, mutta ei myöskään pieni, on aika keskitasossa.

Haluan tällä vaan sanoa, että kannattaa selvitellä ja laskea eri mahdollisuuksia. Eläkkeeni olisi pienentynyt, jos olisin ottanut varhennettua eläkettä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.