Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   30.5.23 14:51:48

Myönnän, minussa piilee materialisti, sillä kuvittelin joskus, että kun olen 50-vuotias, minulla on ainakin

a) velaton omakotitalo (no se on, mutta muuta lainaa löytyy kyllä)
b) kesämökki (ei, ei vieläkään, vaikka siitä on lapsesta asti haaveillut!)
c) Minna Parikan punaiset korkokengät, ne, joissa on nauhoissa sydämet (myöhästyin ja näitä ei saa enää edes käytettyinä)
d) hevonen, mieluiten suomen(pien)hevonen (joo, eipä ole)
e) hyväpalkkainen työ mielekkäässä ympäristössä (HAH!!)

Mitä haaveita ja mielikuvia muilla oli/on? Ovatko toteutuneet?

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

LähettäjäOkarino 
Päivämäärä:   31.5.23 13:56:04

Minä en koskaan ajatellut niin pitkälle, mutta töissä luulin olevani, luonnollisesti, mutta en ole kyllä ollut, enkä ole vieläkään ja ikää on jo 56. ;D

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Em 
Päivämäärä:   1.6.23 15:11:17

Oli haave, että kolme lastani löytäisivät paikkansa maailmassa.. Se ei toteutunut. Myös työn mielekkyyttä nakerrettiin vuosi vuodelta. Onneksi on mukava mies, lapsenlapsia, ystäviä, koiria ja ratsastus. Paljon hyviä asioita.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Pihka 
Päivämäärä:   2.6.23 22:20:30

Mulla piti olla viisi lasta, kolme poikaa ja kaksi tyttöä. Yhtäkään ei ole. 50 vuotiaana voisin olla mummi, mutta niin pitkälle en koskaan edes haaveillut.

Ammattina piti olla eläinlääkäri. En ole.

Asuisin maalla tai ainakin melkein, ja mulla olisi eläimiä. Tämä on melkein totta, mutta ei unelmaa kuitenkaan.

Silti koen, että elän hyvää elämää.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Cassis 
Päivämäärä:   3.6.23 16:21:01

Se mikä olen.. puuttuu vain haaveilemani sporttinen urheiluauto.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.23 17:57:36

Mun piti olla kokenut GP-ratsastaja, jolla on omat tallit ja muut hienot fasiliteetit.

No, olen mä joskus mennyt piaffia tai jotain muuta teputusta kotiinpäin...:)

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Olavi 
Päivämäärä:   3.6.23 21:32:32

Heh..

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Olavi 
Päivämäärä:   3.6.23 21:53:53

Nyt kyllä pahoittelen että nuo varamiespalvelun Olavi ja Cassis sotkevat asiallista ketjua 😨

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   3.6.23 22:58:09

No, varaolavi, viesteistähän vain näkyy mihin on pyrkinyt jos puuttuu vain urheiluauto.. ;D

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Cassis 
Päivämäärä:   3.6.23 23:25:02

Urheiluauton puutteessa on aito Cassis. Ainoa mistä nuorena haaveilin enkä sitten edes siihen yltänyt.
Muuten ajattelin/ajattelen että katsotaan mitä elämä tuo tullessaan - hevosia.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: James 
Päivämäärä:   3.6.23 23:46:51

XD

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.23 22:55:45

a) oli iso omakotitalo, mutta myytiin jo ja vaihdettiin pienempään, mutta uuteen rivitaloon, josta on vähän velkaa.
b) en jaksaisi. En jaksanut hoitaa omakotitaloa, kesämökkiä en todellakaan.
c) nuo Minna Parikat on mustina ja sitten yhdet toiset saappaat, harvoin pidän, pitäisi ehkä myydä.
d) omia hevosia on ollut neljä, enää ei ole yhtään, eikä tule. Koira riittää
e) irtisanoin itseni hyväpalkkaisesta työstä ja rupesin pienipalkkaiseksi yrittäjä/freelanceriksi. Mukavampaa näin.

Elämä on ihan hyvää.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.6.23 21:44:21

Ajattelin olevani vanhapiika, mutta olenkin leski. Hyvin samanlaista elämä lienee kuitenkin kummallakin.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   6.7.23 23:45:23

Kun tämmöistä kysytään huomaan etten sen ihmeemmin nuorena ajatellut mitään tulevaisuudesta. Tai oli ehkä salainen haave että musta tulisi kirjailija, mutta aika nopeesti huomasin ettei mulla ole kärsivällisyyttä eikä pitkäjänteisyyttä siihen hommaan.
Koti on ja kesämökki ja hevonen ja hyvät lapset ja aviomies joka on hyvä mutta väliin haastava. Urheiluautonkin ostin kun täytin 60v, pidin sitä pari vuotta ja myin pois, älyttömän epäkäytännöllinen peli arjessa. Ja kallis korjattava. Lämpimänä kesäiltana, kun ajoi katto auki jotain kiemurtelevaa pikkutietä niin olihan se kiva. Mutta avoauto esim hesassa, ihan hirvee, kaikki pakokaasut tulee nenään ja kaikki liikenteen meteli!

Elämä on mennyt miten on mennyt, ihan hyvä näin vaikken tätä tai oikein mitään suunnitellutkaan, kunhan ajelehdin;)

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Boheemi 
Päivämäärä:   7.7.23 08:39:31

En minäkään ikinä ajatellut mitä olisin viiskymppisenä.
En ole koskaan ollut materialisti enkä haaveillut minkään omistamisesta. Tai no, jokainen heppatyttö haaveilee hevosen omistamisesta, mutta kun sellainen tuli kokeiltua, en sen jälkeen ole enää siitäkään ollut järin innostunut. Muullakin tavalla voi harrastaa.

Olen leijunut tähän liki eläkeikään ottamalla vastaan elämän tarjoamat työt ja opinnot ja viiskymppisenä olin ollut jo vuosia asiantuntijatehtävissä. Omistaminen ei kiinnosta edelleenkään. Kuolinliinassa ei ole taskuja....

Ällistyttävin arvostus elämäntyylilleni tuli aikoinaan veljeltäni, joka pyysi tyttärensä kummiksi. Veli on huikeapalkkaisessa arvostetussa työssä, rahaa ja mammonaa on. Itse elin kädestä suuhun pienipalkkaisessa duunariduunissa, josta tykkäsin tosi paljon. Ajattelin, että kummina mulla tulisi olla annettavanani enemmän myös sitä rahaa vaativaa tukea. Mutta veljeni sanoi: "Arvostan sitä, että olet tehnyt elämässäsi sitä mitä olet halunnut, huolimatta (akateemisen) perheen hiljaisista vaatimuksista. Mielestäni olet hyvä esimerkki siitä, mikä elämässä on tärkeää."

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   10.7.23 08:37:38

Niinhän se väliin on, että se 'sitku-elämä' kun ei toteudu tulee pahassa masennusta ja pettymyksiä, mutta taas hyvässä hienoja oivalluksia ja laajempaa näkemystä.

Tärkeintä elämässä lienee se joustavuus ja kyky muuttaa asennetta tilanteen niin vaatiessa.

Joillekin menee siinä trendikkäässä 'itsensä ja rajojensa etsimisessä', monta vuotta kuin hukkaan, kun loppujen lopuksi sieltä löytää ihan sen oman itsensä, mutta 'löytäminen' lieneekin vauhdikkaampi termi ihan itsensä ja ominaisuuksiensa 'hyväksymiselle'.

Aina voi parantaa, olla kohteliaampi, vähemmän itsekäs, oppia arvostamaan itsessään hyväksi kokemiaan puolia ja korjailemaan omia huonoja tapojaan tai toimiaan, mutta itse se kaikki on tehtävä, ei kukaan muu voi eheyttää sisäistä olemusta, kuin olemuksen haltija itse.

Omakin äitini oli hiukan näyttämishaluinen, velkaa piti ottaa että sai toteutettua kaikkia prameita juttuja, mutta en tiedä sitten kenelle hän halusi näyttää, kun sitten kuitenkin 'päteminen' kallistui katkeruuden puolelle loppuvuosinaan.

Tavallaan hän yksinhuoltajana, mummo hoiti minut ja pikkuveljeni kotona, omalla työllään hankki ja toteutti juttujaan, mutta aina oli se viimeinen penni tai vekseli kierrossa, joka teki sitä ahdistusta ja kiukkua.
Hän sitä sitten purki minuun, kun olin vanhempi lapsista ja vielä tyttö, kun pojathan ovat niitä 'pyhimyksiä' olleet ennen vanhaan. ;D

Sen silloin päätin kun kiukusta itkin ja kiljuin, että omille mahdollisille lapsilleni en kyllä ole samanlainen.

En sitten ollut sellainen, mutta eipä meillä kukaan oikein mitään sitten tehnytkään, ketään ei siivoaminen kiinnostanut ja kun en nuorena voinut sietää sitä huutamista ja käskyttämistä, niin niinpä vasta juuri ennen jotain synttäreitä tai juhlia hirveällä kiljumisella sitten kaikki meillä siivottiin.
..ja kyllähän sitten itsekin 'ajauduin' toteuttamaan omia visioitani, joihin lastenkin piti osallistua halusivat tai eivät.

Sekin lienee joku ominaispiirre suvussa, nykyään olen omissa oloissani, kaksi täysi-ikäistä tytärtä enää miehen lisäksi kotona, vanhin tyttäreni boikotoi minua juurikin kun hän koki aikoinaan visioideni toteuttamisen samoin kuin itse koin äitini syyttelyt ja huudot.
-Vaan kuinka on hällekin käynyt, siellä hänen lapsensa ovat olleet hänen 'hyvän ja oikean' elämänsä tekemisessä, kuten hän aikoinaan minun ja minä äitini ideoiden toteuttajina.

Ihminen harvoin myöntää toistavansa huonoksi kokemiaan malleja lapsuuden kodistaan tai edes välttämättä niin huomaa tekevänsä, kun jos minun äitini teki suureellisia rakennuksia, itse elelen punaisessa pikkutuvassa, mutta visioin aikanaan eläintarhaa, niin tyttäreni väsää ideaalia komea talo, kesämökki ja mitä nyt 'oikean elämän' perheen pitääkin omistaa ollakseen jotain.

Historia toistaa itseään tavalla tai toisella ihmisen itsensä sitä huomaamatta silloin kun asia on käsillä.
Näin perästä päin on ihan mielenkiintoista tarkkailla menneitä vuosikymmeniä, rennosti, ilman katkeruutta, pitää oppia hyväksymään itsensä myös niissä tilanteissa, kun olisi pitänyt ehkä toimia toisin tai satsata johonkin asiaan hiukan vähemmän. :)

Minunkin lapsistani tuli ihan niin kuin normaaleja, töissä käyviä perheenäitejä ja-isiä, veljeni nyt nyt lankesi vähän huikentelun ja alkoholismin harhapoluille, mutta näin vanhetessaan on hiukan tasaantunut, eiköhän lapsienikin lapsista tule ihan tavan kansalaisia, vaikka maailma muuttuu nykyään ihan eri tahtiin kuin omassa nuoruudessani.

Mahtavatkohan he edes kuvitella millaisessa maailmassa elämme 50 vuoden kuluttua.. ;D

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.9.23 09:23:01

Osasin ajatella itseni 50-vuotiaaksi vasta noin 45-vuotiaana, ja silloin iski ikäkriisi. Nuorena 50-vuotisuus tuntui joltain möhkäleeltä, johon en itseäni osannut sijoittaa.

Toki nuorena oli ajatuksia, joita ajattelin "vanhana" saavuttaneeni. Koskaan en ole halunnut Minna Parikan kenkiä enkä kesämökkiä. Unelmani oli, että asuisin jossain ulkomailla isossa kartanossa.

Nyt, jo 50 ylitettyäni, voin todeta, ettei unelmakartanoa ole vielä löytynyt. Mutta eihän sitä koskaan tiedä mistä itsensä löytääkään vielä.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: berit 
Päivämäärä:   7.9.23 22:26:28

En ole koskaan ajatellut, että mitä sitten, kun olen sen ja sen ikäinen. Mutta sen tiedän, etten nykyistä olotilaani olisi ikinä voinut kuvitellakaan.

Olen aika lailla totaalisen yksin nyt viiskymppisenä. Työyhteisön lisäksi ainoat lähikontaktini ovat iäkkäät vanhempani. Omien ja kavereiden elämänmuutoksen takia ei kavereita enää ole, ei fyysisesti, eikä juuri muutenkaan. Facebookissa joskus harvoin joku saattaa kommentoida julkaisujani ja siinä vaihdetaan ajatuksia. Työkavereideni kanssa en ole onnistunut luomaan sellaisia suhteita, jotka kantaisi vapaa-ajalle asti. Yhtenä syynä varmaan on työpaikan vaihto, ja tässä uudessa työpaikassani työkaverit ovat niin eri elämänvaiheessa kuin minä, lisäksi on jo se valmiiksi muotoutunut kaveriporukka, minne on tosi vaikea päästä sisään.

En olisi voinut ikinä kuvitellakaan, että minusta, jolla on aiemmin ollut iso ystävä- ja kaveripiiri, tulisi yksinäinen. Joka päivä ihmettelen, miten näin on päässyt käymään. Aikani olen yrittänyt pitää yhteyttä ystäviin ja kavereihin, mutta on raskasta olla se ainoa aktiivinen osapuoli, siksi luovutin. On surullista, ettei kukaan kaipaa minua.

Mutta anteeksi, taisi mennä ohi aiheen :)

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Alma 
Päivämäärä:   24.9.23 22:01:32

Minä luulin olevani seesteinen aikuinen , joka elää tasaista elämää ja talous on kunnossa .
Mutta aika sama säätäminen jatkuu vaan ja rahakaan ei juuri säästöön jää. Muttei toisaalta mitään valittamistakaan ole.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.9.23 22:46:27

Joskus ajattelin että minulla on hyvä ammatti,kaunis talo , hyvä aviomies , elämä jatkuisi vielä vuosikymmeniä hyvänä niin että vanhempani eläisivät seuranamme ja saisivat seurata seuraavia sukupolvia ja näiden kasvua sekä nauttia tekemistään asioista.
Nyt kun katson ympärilleni huomaan noista olevan vain muutaman asian; minulla on hyvä työpaikka koska olen sen itse opiskellut ja saavuttanut taidoillani. Aviomiehelstä ei taida hyvää saada kaikkien valehteluuden ja tempaustensa jälkeen, kauniista kodista ei paljon ole jäljellä koska en jaksa yksin tehdä kaikkea eikä miestä ole ikinä mikään siinä kiinnostanutkaan, vanhempani ovat vakavasti sairastuneita ja toinen poisnukkunutkin eikä näe jälkipolvien syntyä ja kasvua emmekä saa sukuna elää tavallista arkea ja viihtyä toistemme seurassa.
Tasan ei nallekarkit mee vaikka voisi olla myös niin että nämä asiat olisivatkin toteutuneet . Eivät ole niin kovin ihmeellisiä haaveita vasn ihan normi elämää.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: papru 
Päivämäärä:   26.9.23 12:37:54

Riippuu varmaan minkä ikäisenä ajattelin.
Jos kus ala-asteikäisenä ajattelin, että olisi kolme lasta, hieno työ, hevosia ja paljon lemmikeitä ja hieno omakotitalo.
Teini-iässä ajattelin, että olisin mainetta niittänyt arvostettu tutkija, ei lapsia, elämä vähän kuin sinkkuelämässä, mutta tietysti se menestyvä ja tietysti varakas mies rinnalla.

No viiteen kymppiin on vielä pari vuotta matkaa, joten periaatteessa jotain lienee ainakin osan unelmista eteen tehtävissä, jos vain haluaa. Suurin osa on kuitenkin jo saavuttamattomissa.

Mikä sitten on se tilanne. Omakotitalo ja yksi lapsi. Mieskin on, mutta ihan tavallinen insinööri ilman sen kummempaa menestystä tai varallisuutta. Koira löytyy, mutta ei muita lemmikeitä saati sitten hevosia. Yliopiston kävin, mutta tutkijaa ei tullut, vaan olen kiireistä arkea elävä asiantuntija. Elämääni olen ihan tyytyväinen. Jos jotain tuolta unelmista voisin elämääni ottaa niin se olisi se hevonen. Ehkäpä tässä muutaman vuoden päästä kun talo saadaan maksettua loppuun ja lapsikin muuttaa omilleen. Ehkä sen voisi itselleen viiskymppislahjaksi ostaa jos oikein pinnistää.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: papru 
Päivämäärä:   26.9.23 12:39:29

Äh nyt lipsahti virhe unelmiin. Ei tietenkään kuin Sinkkuelämässä vaan kuin Ally McBealissa :)

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.10.23 15:22:16

kuollut

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Pauke 
Päivämäärä:   7.10.23 09:30:41

Ajattelin asuvani jossain lämpimässä maassa, tehneeni rahaa riittävästi ettei enää tarvitsisi työskennellä.
Vielä 5 vuotta tuohon ikään ja matkalla kohti samaa tavoitetta. Tässä matkalla olen saavuttanut montaa asiaa: ura, lapsia ja elämä farmilla. Miestä ei matkallani ole ollut mukana kuin lasteni syntyessä.
Olen tehnyt valtavasti töitä lasteni onnen eteen ja urani, olen käyttänyt elämäni myös rahan tekemiseen. Nyt toivon että oikeasti tulee aika jolloin voin nauttia tästä.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.23 04:41:49

Ajattelin olevani rikas eläkeläinen, omistan asuntoauto jolla talvet ajelen etelän lämmössä ja kesällä tulen mökille kolmeksi.

Asun maalla omakotitalossa, hevosia on mutta töissä käytävä että pärjää. Velkaa ei tosin ole että jossainkohtaa kun raskii hevoset laittaa pois, se asuntoauto on laitettava, ennenkuin liian vanha.

Kuvittelin tosin olevani vanha mummo joka ei jaksa tehdä tallihommia, ajaa hevosia ja kiertää raveja. Mutta niin vaan on olo kuin nuorella:)

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Kuismin 
Päivämäärä:   19.12.23 06:11:37

Elin nuoruuden siinä uskossa, että en pysty, minusta ei tule mitään eikä kannata edes yrittää. Ihan ei mennyt elämä noin, mutta kyllä sillä vaikutusta on ollut. Väsymykseen asti puurtamista ja suorittamista. Haaveita ei ole ollut mistään. Nyt 60 vuotiaana joku voi sanoa, että sinulla on ollut hieno elämä. Kukaan niistä jotka tekivät elämästä suorittamista, eivät ole sanomassa, että olivat väärässä. Olen se mihin elämä kuljetti, lapset on maailmalla ja ihan asiallista porukkaa. Sukupolvien synnit eivät ole heihin jatkuneet ja siitä olen tyytyväinen. En ole katkera, ammattilaisten kanssa nämä asiat on keskusteltu. Aloittajan kysymykseen kierrellen siis vastaus, ei ollut haaveita, mutta elämää on kahlattu.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: Villasukka 
Päivämäärä:   19.12.23 10:01:45

Mä kuvittelin nuorempana, että viiskymppisenä olisin velaton, perheellinen omakotitalossa asuva työssäkäyvä mies. Mutta olinkin osa-aika maajussi, päivätöissä kaupungissa ja lapset opiskelemassa. Velkaa oli vielä runsaasti ja kotitilalla sinnittelin vaimon kanssa. Toisaalta se oli opettavaista aikaa ja siitä jäi paljon muistoja. Nyt eläkeläisenä kerrostaloasunnossa puolison kanssa viihtyy oikein hyvin. Jos toimintaa kaipaa, niin kotitilalla tyttären luona on aina tekemistä ja metsäpalstalla voi käydä vaikka tekemässä mökille polttopuita.

  Re: Mitä ajattelitte 50 vuotiaana olevanne?

Lähettäjä: no huhhuh.. 
Päivämäärä:   7.3.24 22:37:50

En ihan tarkalleen muista mitä olisin nuorena haaveillut, mutta tuskin olin ajatellut olevani näin korkea-arvoisessa ammatissa ja omistavani itse hevosia. Sen muistan että toivoin itselleni perhettä ja oma alakin oli suunnilleen tiedossa, ja nämä toteutuivat kyllä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.