Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   23.3.23 15:51:08

itse vaihdevuosista oli aluksi vaikea löytää tietoa , nyt jo löytyy kiitettäväsi ,MUTTA mitä tapahtuu vaihdevuosien jälkeen. tuleeko jotain vielä hurjempaa /kurjempaa vai tasaantuuko .

mistä tietoa ? vai loppuvatko vaihtarit koskaan vai miten tämä menee?

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   23.3.23 18:53:07

Minulla ikää 46 ja vaihdevuodet alkoivat alkuvuodesta. Varasin heti ajan gynelle ja otin kaikki mahdolliset lääkkeet käyttöön. Olo ja nukkuminen parani parissa viikossa!
En tiedä kauanko lääkkeitä pitää syödä, ilmeisesti yksilöllistä kauanko oireet kestävät?

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.3.23 09:48:07

Minulla kestäneet jo 15 vuotta, alkoivat 48-vuotiaana. Ei suuria haittoja, alun mielialavaihtelut olivat pahimpia.
Kaikkia vaihdevuosioireita on, mutta niiden kanssa on pärjätty, hormonikorvaushoitoja en ole käyttänyt, äidilläni rintasyöpä 2x.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.3.23 12:52:48

Siis jotkut käyttävät hormonihoitoja pari vuotta, jotkut parikymmentä. Joillain menee ohi parissa vuodessa, joillain oireet jatkuvat loppuiän. Useimmilla sentään eivät. Ja kaikkea tältä väliltä. Joskus suositeltiin, että jos hormoneja käyttää, voi kokeilla lopettaa vuoden-parin välein. Nykyään ei kauhean tiheitä edes-takasin aloituksia ja lopetuksia suositella, vähän lisää riskiä sekin veritulppaan jne. Ennemmin pienentää annosta, ja katsoo, mitä tapahtuu. Ja nostaa takaisin, jos ei pärjää ilman.

Naisen elämä on hiukka hankalaa. Kiva olisi elää ikuista nuoruutta, mutta ei se ihan niin mene. Alapään kuivuus kannattaa joka tapauksessa hoitaa vagifem-puikoilla tai vastaavilla, muuten on pulassa, vaikka muuten ei hormonihoitoja käyttäisi. Mielialalle hormonihoito voi myös tehdä hyvää, vaikka muuten sitä ei kokisi tarvitsevansa, ja yöunille. Itse olen käyttänyt pientä annosta estrogeeniä, se riittää, mutta se pieni tekee ihmeitä mielelle.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: ww 
Päivämäärä:   25.3.23 11:12:33

Kuukautiset loppuivat reilu kolme vuotta sitten.
Itsellä ei ollut pahemmin vv-oireita. Parina keväänä yöhikoilua, ei muuta.
Nyt ainoa ongelma nukkuminen. Joskus herään yöllä, ja pitää valvoa pari, kolme tuntia.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.3.23 20:44:31

Olen jo yli 60v, mulla ei ollut mitään muita oireita koskaan paitsi parina vuonna satunnaisia kuumia aaltoja ja hikoilua muutaman kerran. Viimeiset menkat 52 vuotiaana. Mitään lääkitystä ei ole koskaan ollut mihinkään.
Olenkohan ollut tosi onnekas.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: ww 
Päivämäärä:   26.3.23 10:16:08

..
Kyllä meitä on aika paljon. Jotenkin julkisuudessa annetaan kuva, että kaikki naiset kärsisivät kauheista oireista.
Tuo minun unettomuus saattaa johtua kyllä elämäntilanteessa niin töissä kuin yksityiselämässä.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   29.3.23 22:01:29

kk loppuivat 54-vuotiaana pikkuhiljaa, mitään oireita ei ollut ikinä, nyt 64-vuotiaana elämä ihan samaa kuin aiemminkin.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: Peitto lentää 
Päivämäärä:   2.4.23 14:43:46

Tietoa ei ole ollut koska miehiä ei aihe kiinnosta. Jos heillä olisi nämä vaivat niin se peitonlöyhyttäjäkin olisi jo keksitty!

Kyllä vaihdevuodet nyt joskus loppuu ja toivottavasti öiset hikikohtaukset ja heräilytkin
Sitä odotellessa

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.23 09:48:48

Miten teillä muuttui kuukautiset ennen kuin ne loppui? Olen 50v ja pari vuotta sitten aina säännöllinen 32 vrk välein tullut vuoto vaihtui 24 vuorokauteen ja määrä runsastui.

Ja nyt tänään alkoi menkat, edelliset alkoi 2 viikkoa sitten eli viikko ja kaksi päivää sai olla ilman vuotoa.

Muuten ei ole mitään oireita, hikoilua, unihäiriöitä tms.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: Mitä 
Päivämäärä:   8.5.23 18:42:55

^ sama kiinnostaa, yhtäkkiä kierto piteni 34-38pvään ja nyt vikat ihan olemattomat. Oletteko käyneet gynellä varmistamassa että loppuiko toiminta? Muuten ei muita oireita kun tämä perusvtutus..

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: Peitto lentää 
Päivämäärä:   25.5.23 08:43:01

Ei tarvinnut muuta varmistusta kuin olla vuosi ilman kuukautisia 55- vuotiaana.
Helpotus sinäänsä mutta elämä on luopumista ja siihen tottumista että vanhenee

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: miro 
Päivämäärä:   26.5.23 18:28:43

Aika kivaa.. ei enää menkkoja, ei alaselkäsärkyä. Kuumia aaltoja vähän vielä tulee, mutta ei muuta.
Vaihdevuodet ovat siis hiipumassa pikkuhiljaa. Seksihalut lähteneet, vaihdevuosien aikaan olin vielä kuin aropupu...

Luonnekin on taas tasaantunut vaihdevuosia edeltävälle tasolle. Tässä välissä olin yksi @!#$.

Ei valittamista. Oikeastaan hemmetin hyvä olo. Mitään korvaushoitoja tms. en ole käyttänyt.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: ooh 
Päivämäärä:   29.5.23 23:39:57

Mulla ikää 64 ja vaihdevudet oli ohi varmaan 59-60 vuotiaana. Ne oli hyvin "lievät", en oikein huomannut mitään oireita. Elämä on nyt ihan hyvää, mieliala korkealla, olen kohtuullisen hyvässä kunnossa (toki joogaa, pilatesta, lenkkeilyä ja ratsastusta joka viikko) mieliala on hyvä, olen yhä innostunut uusista asioista. Paljon ystäviä ja vilkas sosiaalinen elämä. Seksiä enää tosi harvoin, ei oikein kiinnosta mua eikä miestäään. Muuta läheisyyttä kyllä.
Eli niin kauan kuin terveyttä riittää olen kyllä erittäin tyytyväinen elämään. Muutama ylimääräinen kilo on tulut vaihdevuosien jälkeen, johtuneeko hormoneista vai siitä että vain syön liikaa;)

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.5.23 14:39:12

Työkaveri on 62 ja edelleen on hormonikorvaushoidot ja menkat pyörii.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: millie 
Päivämäärä:   26.7.23 00:34:13

Eipä ole elämä muuttunut mitenkään. Kuukautiset jäi pois 52-54-vuotiaana, niin että ensi oli pitkiä taukoja, sitten ne välillä taas tuli, kunnes jäi kokonaan pois. Minkäänlaisia vv oireita en kokenut. Yks kesä luulin että on kuumia aaltoja kun hikoiluttu, sitten tajusin että se johtuikin +30 helteistä! Helle loppui, hikoilu loppui. Koko elämäni olen nukkunut hyvin, ruoka maistuu liiankin hyvin, olen aktiivinen ja harrastan. Ikää 67 vuotta.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: Kaarina 
Päivämäärä:   27.7.23 19:06:02

Menkat jäi pois 49 vuotiaana, nyt 54vee ja elämä on mukavoo.

Seksihalut män, mut niin on män ukollakkii, läheisyyt ompi ussein, pussataa ja halataa monta kertaa päiväs. Naimisissa 31 vuotta.

Ihannaa elämää!!

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.8.23 16:35:28

Yhtenä vuonna olin oudon väsynyt ja nivelet esim. polvet kipeytyivät, myöhemmin vasta ymmärsin että vaihdevuodet oli alkaneet. Menkat oli epäsäännölliset ja vuoto välillä tosi niukkaa ja välillä tosi runsasta. Sitten oli pois vaikka 3 kk ja tulivatkin takasin yhtenä kuukautena, kunnes sitten loppui kokonaan. Mikä helpotus.
Mulla ei ole ollut muita oireita, unta tarvii vähemmän. Olo on jotenkin parempi.
Seksihaluja ei ole vähentännyt, onneksi on halukas mies ja seksi vapaampaa kun ei ehkäsystä tarvi välittää.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   12.8.23 18:10:18

Alakerta on kuivunut ja kirvelevä. Yhdyntä ei onnistu ollenkaan on kutistunut ja kirvelee. :(

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   13.8.23 15:04:49

60 elo tasaista, johtuu varmaan siitä ettei ole sitä ukkoakaan enää.
Mulla janssa v.vuosissa kierto ensin piteni, sitten lyheni kunnes jäi aina yhdet kk tulematta. Hikoilutti. Kesti varmaan joku 3 v. Unettomuus ja masis oli kans

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.8.23 22:24:08

Sinne kutisevaan ja kirvelevään alakertaan laitetaan herran jestas sentään vagifem-puikkoja, tai siis puikon päässä on tabletti. Saa ilman reseptiä. Reseptillä halvempi. Ja yhdynnässä käytetään liukuvoidetta. Ei tarvi tyytyä kirvelyyn ja kutistumiseen.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: se 
Päivämäärä:   10.9.23 07:39:33

Ei minulle tapahtunut yhtään mitään sellaista mainitsemisen arvoista, jota ei olisi tapahtunut ennenkin.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: Bala 
Päivämäärä:   10.9.23 09:17:07

Oletteko saaneet joistain luontaistuotteista apua oireisiin?

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   11.9.23 18:36:27

Ei ainakaan mulle tapahtunut mitään. Tai 5kg tuli painoa lisää mutta se voi olla seurausta myös herkkujen syömisestä;)
Mieliala sama, ei masista, aktiivisuustaso sama jne jne. Ikää nyt 67 ja kuukautiset loppui kokonaan 58-vuotiaana.
Kun terveenä pysyis niin mikäs tässä.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: Salvia 
Päivämäärä:   18.9.23 19:52:11

Mulla auttaa salviatipat kuureina kuumiin aaltoihin. Ei ne pois katoa, mutta helpottaa selvästi.
Siihen en osaa vastata mitä vaihdevuosien jälkeen tapahtuu (otsikon mukaan ) kun en oo vielä siinä vaiheessa....

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: 64v 
Päivämäärä:   19.9.23 18:54:11

Alakerta ihan kuivunut ja arka. Vagifem löytyy ym tuotteita.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.23 19:43:14

Toinen 64v täällä. Vagifemistä sain sellaisia näppylöitä, että gynekään ei ollut koskaan nähnyt sellaisia.

Liukastetta täytyy käyttää seksiä harrastaessa.

  Re: mitä naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   23.12.23 06:39:27

Ei tässä mitään ihmeellistä ole tapahtunut. Vaihdevuodet ovat minun kohdallani pari riviä jossakin lääkärin merkinnöissä, ja siinä se eli ei mitään mainitsemisen arvoisia oireita.
Aivan tavallista elämää elin ennen niitä ja elän edelleen.
Ikää 60+

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.