Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: Pööpöö 
Päivämäärä:   20.3.23 17:37:44

Hei parviäly, olen miettinyt että ottaisin ison ponin tai matalahkon hevosen äiti-tytär-hepaksi. Minulla on ollut omakin hevonen ja tiedän että pystymme kyllä tarjoamaan tosi kivan ja maastoilupainotteisen, rennon hevosella hyvän kodin. Mutta mitä ylläpitoon ottaminen itse asiassa tarkoittaa? Mitä siinä kannattaa huomioida?

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: Rhesus 
Päivämäärä:   20.3.23 20:34:00

Tyypillisimmin tarkoittaa sitä, että sinulla on hevosen hallintaoikeus ja sen tuomat vastuut sekä kustannukset ilman, että maksat hevosen. Itselleni se sopisi juuri siksi, etten halua laittaa rahaa kiinni kannattamattomaan riskisijoitukseen.

Omistusoikeus on omistajalla. Hän voi omistajana muuttaa mieltään tekemästään sopimuksesta, jos siltä tuntuu, vaikka sopisitte kirjallisesti mitä vaan. Tän tyyppisiä se sopimuseikkoja on turha riitauttaa, joten jos omistaja ryhtyy laittamaan kapuloita rattaisiin, niin sellaista se on.

Omalle kohdalleni on sattunut (lue: olen valinnut sellaiset omistajat) jotka eivät hevosensa perään kysele kuin jouluna ja juhannuksena. Olen infonnut sairastapauksista, en mistään pikkujutuista, mutta tyyliin ontumisesta, virustaudista.

Mulle tälläinen on sopinut, kun olen osannut suhtautua asiaan niin, että kyseessä on sponsorihevonen. Eli joku muu on laittanut pinkkaa pöydälle, jotta minä olen saanut sitä käyttää. Kaikissa urheilulajeissa sponsorisopimuksia päättyy, ei sen kummempaa.

Suosittelen ell tarkastusta ennen hevosen hallintaoikeuden siirtymistä, jotta voidaan todentaa alkutilanteen terveys sekä tarkkaan tiedot aiemmista terveyshuolista. Lisäksi sopimukseen kohta, minkälainen käytön tuoma kuluma on sopimuksen mukaista.

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.3.23 08:43:26

Yleensä ylläpitäjä/hallintaoikeuden omistaja hoitaa kaikki hevosen kulut. Ainoa poikkeus voi olla vakuutusmaksut, jotka keskustellaan erikseen. Hevosen omistaja on vakuutuksensaaja.

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: Ilona 
Päivämäärä:   23.3.23 20:26:05

Kirjallisia sopimuksia on aika hyvin netissä nähtävillä ja valmiita pohjia, niistä valitaan molempia osapuolia miellyttävät. Ehdottomasti hevosen laaja tarkastus ennen yp ottamista, etenkin jos kisakäyttöön/kovempaan valmennukseen tuleva, tässä itsellä käynyt iso moka joskus kun en käyttänyt klinikalla nuorta tammaa, vaan tyhmänä uskoin omistajan sanoja että on Suomeen tullessa kuvattu ja katsottu kaikki. Meillä soppareissa omistajat käyneet muutaman kerran vuosi katsomassa, välillä tulee viestiä välillä ei, riippuen siitä ovatko esim. ulkomailla. Yleensä olen tehnyt pitkän yp sopimuksen, vähintään vuoden tai kaksi. Tänä aikana yksi omistaja on päätynyt hevosensa myymään ja käytännössä sain sitten sen kuun tallivuokran häneltä takaisin kun lähti jo alkukuusta. Sopimukseen kannattaa eritellä myös varusteet, mitä hevosella tullut mukana ja missä kunnossa hevonen ja kamat on. Meillä käytännössä pitkissäkin soppareissa omistajan vakuutus on ollut mun käytössä hevosella, eli maksan sen omistajalle ja saan esimerkiksi klinikkakäynneillä käyttää suoraveloitusvakuutusta.

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.3.23 20:27:46

Komppaan ylläolevia, tehkää hyvä sopimus. Mielummin ylös kaikkea liikaa kuin liian väljästi. Tutut on käyttäneet SHKL:n sopimuspohjaa, se on hyvä. Ja voi tietysti täydentää lisää.

Itse olen ollut ylläpitäjän roolissa, ja siinä kävi just niinku oli ht-netissä varoitettu ;) vaikka omistaja olikin puolituttu.

Tarjosivat nuorta ponia ylläpitoon, sillä perusteella, että halusivat ponille pitkäaikaisen ratsastajan. Ja että ponia ei koskaan tulla myymään, koska on niin rakas. Mun tyttö oli silloin 10v, ja poni oli sopivan kokoinen. Sanoin jo siinä kohtaa omistajalle, että poni tulee jäämään pieneksi muutaman vuoden päästä, että omaksi ei tulla sitä ikinä ostamaan, mutta suullinen sopimus, että pidetään niin kauan kuin lapsi sillä pystyy ratsastamaan, 2-3 v ainakin. Sama puhuttiin lapsen kanssa läpi moneen kertaan, ja sanoin vielä senkin, että kun tulee ylläpitoon, niin me ei voida vaikuttaa siihen jos vaikka sitten myydäänkin. Juu juu, sanoi lapsi, mutta kun kerran vuosista on puhetta...

Poni oli tosiaan 4v, ei osannut mitään, ruunattu just. Mutta kiltti. Tyttö ratsasti, valmentautui, rakastui poniin niin kuin nyt vaan lapsi voi. Oppivat siinä yhdessä, mutta ei se poni mikään super otus ollut, laiska ja omapäinen. Mutta rakas. Meni 3 kk, niin johan omistaja totes, että haluatteko ostaa. Minä siihen, että ei, koska tulee jäämään pieneksi, että ostan sit suoraan opetusmestari-hevosen. No myyntiin laittoivat joka tapauksessa, kovaan hintaan. Lapsi itki, ostajakyselijöille antoivat mun numeron. Minä sit vastailin kysyjille kuten asia oli, kerroin hyvät, mutta myös huonot puolet. Sit katsoin, että olikin otettu mun numero pois myynti-ilmosta :)

Puoli vuotta meni myymisessä, sitten poni lähti. Tyttö oli sen opettanut tavoille, käynyt valmennuksissa, rakastanut ja hoitanut kuin omaa.

En ollut vihainen siitä, että tytön työ nosti ponin hintaa. Eikä siitä mitään tykkiä tullutkaan. Oppihan siinä lapsikin samalla. Mutta siitä olin, että kirkkain silmin valehdeltiin lapselle, että saat nyt pitää tätä kuin omaasi, ei myydä IKINÄ... Lapsi ei käsitä, että aikuiset voi valehdella päin naamaa. Tai muuttaa mielensä, miten sen nyt sit haluaakin sanoa.

Harmillisinta oli sitten, että poni ei tolla ostajallaan ollut kuin vuoden pari, sitten taas myytiin. Siinä kohtaa mulle taas soitettiin, kysyttiin tarkempia kisatuloksia. Olin ihan äimän käkenä, että ei oo mitään kisatuloksia, jossain 50 cm estekisoissa ja helppo c harjoituskisoissa kävivät, mutta ei niitä nyt voi tuloksiksi sanoa. Että tälle ostajalle oli sitten suurenneltu oikein kunnolla, ja toope ei ymmärtänyt, että olishan ne olleet netistä löydettävissä ne Kisatulokset, jos niitä olis oikeesti ollut. Eipä ihme että poni ei ollut sitä mitä hän luuli saavansa.

Mutta juu, meille ostettiin sitten oma hevonen, ja kiitollisia oltiin kaikesta siitä opista, mitä ponin kanssa oli saatu. Valitettavasti vaan lapsi muistaa kyllä ikuisesti sen, miten hänen luottamuksensa aikuisten sanaan tossa kohtaa romahti.

Että ku otat ylläpitoon, muista että omistajuus ei siirry. Hyvässä ja pahassa sä vaan maksat kulut, ja omistaja tekee isot päätökset.

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: Pööpöö 
Päivämäärä:   18.4.23 08:44:06

Kiitos vastauksista!

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   23.4.23 14:15:04

Mieti tarkkaan keneltä otat! Etsi normaali, täyspäinen omistaja. Jos vähääkään epäröit ja edes mielessä vilahtaa että omistaja ei käy täysillä niin jätä väliin. Hevosihmisissä on niin paljon seinähulluja.

Ja tarkka sopimus missä määritellään vastuut, kustannukset ja MITÄ TEHDÄÄN JOS JOKU MENEE PIELEEN? Hevonen sairastuu, loukkaantuu tms. Koska niissä tilanteissa alkaa ongelmat.
Meillä oli puoli vuotta ylläpidossa hevonen joka sai ähkyn. Omistaja päätti että leikataan. Hevonen tuli meille kuukaudeksi toipumaan, sitten hyvässä sovussa purettiin sopimus, koska omistaja fiksu ja täyspäinen. Ja hevonen oli otettu ylläpitoon kisahevoseksi. Omistaja vei sen jonnekin maalle toipumaan (toipumisaika n 1 vuosi)
ja vielä pyydettiin ell lausunto ettei ähky johtunut mistään mitä me ollaan tehty, vaan ns rakenneähky jota ei voinut mitenkään estää. Meillä siis ollut monta hevosta ennen.

Onneksi oli ihana omistaja, jonkun toisenlaisen kanssa olis voinut olla ikävämpää.

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   6.7.23 23:47:14

AINA tosi tarkka kirjallinen soppari. Aina.

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.7.23 17:21:40

En ota enää ikinä ylläpitoon. Omistajat usein unohtaa mainita jotain pikkujuttuja ja sitten koulutat/hoidat sairautta ("ei sillä oo tommosta ennen ollu") omaan piikkiin hirveällä vaivalla ja omistajahan saa tosiaan hakea hevosensa takas just sillon kun huvittaa, eli siinä kohtaa kun heppa on priimakunnossa (joo ja on niitä kauhutarinoita sit toiseen suuntaan)
Ja hirveä stressi siitä kun hoidat toisen omaa... Entä jos saa ähkyn jne. Oman kanssa niin paljon helpompaa.

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   19.7.23 11:16:29

Tarkka kirjallinen soppari ja järkevä, mielellään tuttu omistaja niin homma toimii. Yleensä yp maksaa kaikki kulut, meidän tapauksessa vakuutus ollut omistajalla ja olen maksanut ylläpidon ajalta erät. Kannattaa sopia erityisesti siitä jos jotakin sattuu hevoselle, kuka vie klinikalle, miten toimit jos omistajaa ei saada kiinni ym. Myös varusteiden osalta tee lista omistajan kanssa mitä ollut tullessa ja kuvaa jos on moitetta niissä, ei tule jälkeenpäin sanomista. Meillä nuorten / osaamattomien kanssa ollut aina sopparissa erikseen, että mikäli hevonen myydään (aikaisintaan vuoden kuluttua yp alusta) saan myyntihinnasta 10% jos vienyt eteenpäin, lisäksi omistaja maksaa mahdollisen irtisanomisajan vuokran tallipaikalle jos hevonen myydään irtisanomisaikana.

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: Sumutar 
Päivämäärä:   23.7.23 13:28:34

Olet saanut hyviä ohjeita.
Vaikka kirjoitushetkellä ei ehkä tule ajatelleeksi mitä kaikkea voi sattua niin mahdollisimman laajasti kaikki ylös kirjallisena.

Myös se miten usein omistaja saa tulla käymään ja kenen kanssa. Tuttu otti ylläpitoratsun koska omistajaperheen ratsastaja oli kyllästynyt ratsastamiseen.
No tyttöpä halusikin käydä ylläpitopaikassa ratsastamassa hepalla kahdesti viikossa. Eli ylläpitäjä maksaisi kaikki kulut ja omistaja kuitenkin käyttäisi heppaa kahdesti viikossa ilmaiseksi silloin kun tyttö haluaa, ei etukäteen edes tiennyt minä päivinä.
Tämä kävi ilmi kun eläin oli jo ylläpitokodissa. Ei siinä auttanut kuin purkaa sopimus.
Tarinan opetus: kirjaa käyttöoikeus ylös, samoin tapaamiset (niistä voi joustaa jos on järkevä omistaja, mutta tämä estää omistajan perheineen ja kavereineen jatkuvaa ramppaamista jonkun kotitallilla) ja sopimuksen irtisanomisaika ja ehkä kaikkein tärkeimpänä se, että hoito muuttuu maksulliseksi esim. 50€/vrk jos eläintä ei haeta pois kun irtisanomisaika on ohi.

  Re: ylläpitoon ottaminen

Lähettäjä: Alma 
Päivämäärä:   22.9.23 21:52:04

Minä taas harkitsen hevoseni antamista seurahevoseksi , kestää todennäköisesti vain kevyttä ratsastusta , ei siis kunnon hiki treeniä/hyppäämistä tms.
Voi maastoilla ratsain tai ajaen.
Oma terveys ei nyt ainakaan kestä ratsastusta.

Mutta mistä ihmeestä löytäisi luotettavan kodin , kuullut niin kamalia tarinoita, ettei parasta ystäväänsä sellaisiin paikkoihin halua.

Voisin maksaa vakuutuksen ja hammashuollon, jos saisin käydä moikkaamassa esim kerran kuussa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.