Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuosivaivoihin mielialalääke ?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.2.23 21:39:46

Olen 51 vuotias nainen, kuukautiset olleet pois reilut 3 kk. On ollut paljon stressiä, ahdistusta, panikkihäiriöitä, hikoilupuuskia, palelua, unettomuutta, hermot kireellä, yms ja menin pyytämään omalääkäriltä estrogeeliä, laastaria tms. helpottaakseni oloani.
Lääkärin mielestä minulla on vielä kuukautiset, kun ovat olleet poissa vasta sen 3 kuukautta ja määräsi mielialalääkkeen, mistä en ole ollenkaan varma aloitanko sitä.
Menenkö toiselle lääkärille ja vaadin estrogeeliä vai alanko syömään mielialalääkettä, mitä mieltä olette ?

Re: Vaihdevuosivaivoihin mielialalääke ?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   13.2.23 10:32:38

Oliko omalääkäri yleislääkäri vai gynekologi? Kannattaa käydä suoraan gynellä, osa on varsinkin vaihdevuosiin erikoistuneita.

Lähettäjä: Hyödyt& haitat 
Päivämäärä:   13.2.23 16:03:05

Vaihtoehdot henkilölle, jonka kuukautiset vaikuttavat päättyneen, mutta viimeisistä kuukautisista on aikaa alle vuosi

Hormonihoitovalmiste, jossa osa valmisteista sisältää pelkkää estrogeenia, osa sekä estrogeenia että keltarauhashormonia (vaihtoehtoina tabletit ja laastarit)
Estrogeeni (suun kautta tai iholle annosteltavat laastarit, geeli tai suihke) + hormonikierukka
Estrogeeni (suun kautta tai iholle annosteltavat laastarit, geeli tai suihke) + parin viikon ajan käytettävä keltarauhashormonikuuri kerran kuukaudessa/ joka toinen kuukausi tai joka kolmas kuukausi (yksilöllisesti tilanteesta riippuen)

-Mihin tarvitset masennuslääkkeitä. Eivät ne kai auta yöhikoiluun sentään vai lääkärikö oli sitä mieltä että auttaa. Omituista.
Jos sinusta tuntuu että oireet ovat liian kamalat kestää niin mene hyvä ihminen kunnon gynekologilla joka selittää sulle nuo vaihtoehdot ja vielä sen että sopivatko ne sinulle.
Itse en henk.koht halua käyttää hormonikorvaushoitoa. En halua enää mitään tyhjennysvuotoja kun menkoista olen viimein päässyt. Kaksi vuotta olen kärsinyt lähinnä yöhikoilusta ja sen aiheuttamasta katkeilevasta yöunesta. Keskimäärin pahin vaihe kestää kai nelisen vuotta että puolessa välissä jo ollaan!

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   13.2.23 22:12:51

Kävin gynellä ja sain heti tarvittavat lääkkeet. Ikää oli tuolloin 45v. Samoja oireita oli kuin aloittajalla!
Lääkkeet saatua meni vain n.2vkoa kun oireet helpottivat ja elämä tasottui.

Lähettäjä: Estrena 
Päivämäärä:   23.2.23 10:15:13

Olen käyttänyt hormonihoitoa jo vajaat viisi vuotta ja olen ollut tyytyväinen. En ikinä alkaisi käyttää mielialalääkkeitä vaihdevuosivaivoihin, ajatuskin on omituinen. Eiväthän ne auta noihin fyysisiin oireisiinkaan mitään.

Lähettäjä: Jenni 
Päivämäärä:   23.2.23 22:32:48

Estrogeeli + keltarauhashormoni. Kannattaa tutustua gynekologi Maija Kajanin kirjoituksiin aiheesta.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   17.3.23 09:40:25

Hormonikorvaushoitoa ei mielialalääkettä

Lähettäjä: Tietoa 
Päivämäärä:   4.4.23 16:34:07

Mahtoiko olla Venlafaxin tämä mielialalääke? Muitakin käytetään. Tunnetusti käytetään vaihdevuosioireiden hoitoon. Hormonikorvaushoidossa myös riskinsä, itse sairastuin rintasyöpään. Tätä vähätellään mutta sitten kun osuu omalle kohdalle...kaikissa lääkkeissä omat haittansa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.4.23 14:40:46

Miten teillä kuukautiset on tullut ennen loppumista? Mulla tullut tänä vuonna kolmen viikon välein, eli pari viikkoa välissä vuodotonta aikaa. Aiemmin tulivat tarkalleen 32. päivän välein, joskus harvoin heitti päivän sinne tänne.
Vuodon määräkin kasvanut järkyttävästi.
Olen nyt 50v.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   29.4.23 17:02:59

Monille määrätään mielialalääkettä, koska kaikilla lääkäreillä ei ole vaihdevuosiin liittyvää osaamista juuri lainkaan.

Ks. esim.
https://maijakajan.fi/category/terveys/

Lähettäjä: Muari 
Päivämäärä:   12.6.23 13:22:07

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.4.23 14:40:46

Miten teillä kuukautiset on tullut ennen loppumista? Mulla tullut tänä vuonna kolmen viikon välein, eli pari viikkoa välissä vuodotonta aikaa. Aiemmin tulivat tarkalleen 32. päivän välein, joskus harvoin heitti päivän sinne tänne.
Vuodon määräkin kasvanut järkyttävästi.
Olen nyt 50v.

Itselläni kuukautiset muuttuivat n.46v todella runsaaksi ja välillä kierto lyheni.
Jotenkin sitä piti "vain naisen elämään kuuluvana", kunnes havahduin siihen että olen kuoleman väsynyt, hiukset tippuivat päästä ja olo oli täysin voimaton sekä mieli aivan maassa.

Muutamien mutkien kautta menin gynelle, sain lääkityksen (keltarauhashormonia) sekä rautakuurin. Nyt hiukset pysyvät päässä ja virtaakin jo löytyy.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   26.6.23 15:23:45

Sivusta kysyn, että pitäiskö olla jotain lääkitystä, kun viimeisistä kuukautisista alkaa olla vuosi? Pikkuisen hikoilua ja huonoa unta, mutta en koe oireita pahoina.

Lähettäjä: Pahin ohi 
Päivämäärä:   28.6.23 12:40:44

Jos menet lääkärille ja kysyt pitäiskö olla lääkitystä niin takuulla pitää
Ota huomioon että jos omistat kohdun ja käytät hormonihoitoa niin et sitten pääse niistä menkoista eroon vielä
En kyllä käsitä miksi haluaisi menkat takaisin kun niistä viimein on päässyt eroon
Minä kärsin menopaussin jälkeen pari vuotta todella paljon unettomuudesta hikikohtausten vuoksi mutta se siitä. Voi sen ilman hormonejakin kestää.

Päivämäärä:   28.6.23 15:08:54

Joo en todellakaan halua kuukautisia takaisin! :) Pitäisikö mennä gynekologille? Ei kai, koska ei ole hankalia oireita?

Lähettäjä: Laastari 
Päivämäärä:   28.6.23 17:29:06

Jos sinusta itsestäsi tuntuu siltä, että et tarvitse lääkitystä oireisiin, vaan pärjäät ilmankin, niin miksi aloittaisit lääkityksen?

Gynellä kannattaa käydä silti.

Jos kuukautisten loppumisesta on tarpeeksi aikaa, voidaan aloittaa myös sellainen lääkitys, joka ei tuo vuotoja takaisin.

Päivämäärä:   30.6.23 07:37:16

Kiitos, varaanpa ajan.

Lähettäjä: 50 + 
Päivämäärä:   24.7.23 16:30:04

Aloittajalle, suosittelen fyysistä työntekoa. Onko sinulla hevosia kun ht.netissä olet? Puuhaile niiden kanssa, siivoa karsinoita, korjaa tallia tms.
Omat mielenmullistukset menivät ohi kahdessa vuodessa. Mitään ylimääräisiä lääkkeitä en syönyt enkä syö.

Fyysiset hommat, vaikka väkisin, riittävä yöuni, rauhallinen elämäntyyli. Kyllä tällä pärjää. Itketti kun katsoi jotain nyyhkyleffoja, mutta siinä samalla pystyi itkemään vitutustakin. :D

Onneksi se henkinen tila on nyt takana.

Lähettäjä: Signe 
Päivämäärä:   2.9.23 09:42:47

Akupunktio on auttanut täällä hikoiluihin yms oireisiin. Vuodot loppui Mirena kierukan laiton jälkeen noin 5-v sitten, Ikää nyt 55

Lähettäjä: saimi 
Päivämäärä:   4.10.23 14:26:36

Venlafaxinia käytetään kuumien aaltojen hillitsemiseen, joillain auttaa niihin.
Sohvapöydälle että miksi ihmeessä menisit pyytämään "jotain lääkettä" kun oireet ovat siedettäviä? Ei vaihdevuodet ole mikään sairaus, jota on hoidettava vaan normaaleja fysiologisia ilmiöitä. Helpotusta oloonsa etsivät ne, joilla oireet ovat haittaavan voimakkaita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.