Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  perinnön käyttö

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.8.22 11:02:47

Perintöä tulossa n. 40 tuhatta. Miten käyttäisit?
Osalla aion maksaa lainoja pois ja osan käyttää muuten omaan hyvinvointiin, mutta onko hyötyä lisäksi pitää rahaa tilillä? Tiedän että inflaatio syö osan, mutta jotenkin raha tilillä antaisi mielenrauhaa. Sijoittaminen toki on yksi vaihtoehto, mutta minkäänlainen riskinotto ei kiinnosta.

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: Pf 
Päivämäärä:   27.8.22 15:32:06

Hyvät ideat on nyt vähissä. Sijoittaminen tiskaabelia maailmantilanteen takia ja toisaalta inflaatio syö likvidin. Itse olen sijoittanut osan ja osan pitänyt käteisenä, kun en oikein tarvitse mitään.

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: kkbkbjk 
Päivämäärä:   28.8.22 00:26:50

No toi on niin pieni summa...Maksa lainat pois, tee joku vähän parempi matka, laita rahaa harrastukseen. Eihän tolla summalla saa edes kunnon autoa.

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.8.22 08:38:41

Minulla on kohta 10v ollut perintö, joka on vähän isompi. Koetin pari kertaa eri sijoitusmuotoja, mutta menetin yöuneni heti, kun pörssit alkoivat heilahdella...sijoitusasuntoakaan en uskalla hankkia, kun on kuullut kauhutarinoita vuokralaisista, sitä paitsi rahat eivät riittäisi kovin kummoiseen asuntoon.
Minullekin rahat tilillä tuovat turvallisuuden tunnetta. Monestakin syystä, mm. 90-luvun laman jälkivaikutuksista. Tiedän, että inflaatio syö pääomaa ja ostovoima heikkenee, mutta eivät ne rahat mihinkään savuna haihdu ja kulutusta on vaan pienennettävä sen mukaan.
Viimeisimmässä sijoituskokeilussani menetin 3000€ :(

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.22 09:45:30

Ostan kesämökin, "perinnön antaja" oli kova mökkeilemään.

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.8.22 22:09:05

"eihän tolla summalla saa edes kunnon autoa"
Anteeksi että unohdin kaikkien täällä olevan suunnilleen miljonäärejä..

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   29.8.22 00:36:47

Älä ota stressiä.
Tuhlaa osa ja maksa velkaa pois, tee rahoilla ihan sitä mitä haluat!
Itse en ehkä lähtisi sijoittamaan mihinkään, vaan käyttäisin ne itseeni :D
Sijoittaisin itseeni!

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   29.8.22 09:57:50

Joo lainojen maksu olisi ehkä järkevin käyttö perinnölle.

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   29.8.22 23:38:36

Itse sain perinnön, maksoin velkani ja lyhensin lainaamme, sitten annoin lapsilleni kullekin joitain satasia, miehelle myös, maksoin etukäteen perintöverot ja sähkö-ynnä muita laskuja ylimääräistä, mm. vuokraani yli puoli vuotta etukäteen, ostin tarvitsemani soittimet ja lopuilla kukkia, perusvaatteita yli vuodeksi.. <3
..ja mikä hassuinta en potenut huonoa omaatuntoa kun muutaman kerran tyttöjä lukioon kyytiessä ostatutin ihan oikeasti munkkilasta kermamunkkeja.

-Ehkä jonkun 'miljonäärin' mielestä käsittämätöntä, mutta näin velkaantuneelle pitkäaikaistyöttömälle mieletöntä ylellisyyttä, kun aina on voinut tehdä leipomiset sun muut vain itse edullisimmista perusruokatarvikkeista ja valmiina ostamisen on kokenut turhana 'tuhlaamisena'.

Rahat loppuivat, arki alkoi, mutta kyllä helpotti, kun sai itsensä 'kuiville' alati korkoakasvavista veloista ja oli tuiki mukavaa ostaa esim. huutiksesta kirjoja ja kaikkea sälää ihan tarkoituksella niiltä myyjiltä jotka olivat köyhän antaneet ostella pitkillä osamaksuilla niitä aikaisempina vuosina.

Rahaa saadessa kannattaa muistaa ettei kukaan meistä tiedä mitä huomenna tapahtuu, voi olla ettei tapahdu mitään, tai voi kaikki tuttu ja turvallinen romahtaa hetkessä.
On hyvä tasoittaa tilinsä läheistensä ja velkojiensa ja muidenkin asioidensa kanssa kun siihen suodaan mahdollisuus.

Minäkin sain tavallaan aloittaa alusta vuosikymmenten velkaongelmien jälkeen ja mikä parasta paljon viisaampana kuin aikoinaan.
Enää en tee samoja virheitä, mutta kärsivällisellä penninvenytyksellä voin edelleen toteuttaa haaveitani joutumatta uuteen velkakierteeseen.

Käytä rahasi siihen minkä tunnet tärkeäksi, osta vaikka koriste-esineitä, matkusta, laita sitten loput tilille miltä automaattisesti menee kaikki sähkö- vesi- ja muut arkilaskut, saat käyttää ansiosi tai etuutesi palkkapäivänä ihan mihin haluat arjen vaarantumatta. :)

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   31.8.22 07:45:27

maksa velat pois ja pidä tilillä! hanki vanhojen kodinkoneiden tilalle uudet jos on tarvis. autoon nyt ei kannata sijoittaa kun ei olla varmoja onko se sähkö tai bensa tai. mikä ..ja todellakin tolla summalla saa jo HYVÄN auton

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.22 17:46:52

Sijoitat osan indeksirahastoon. Jos ei ole tarvetta pitkään aikaan, todennäköisesti kuitenkin kasvaa vähitellen, tee menetä, kuten tilillä. Mutta ei kaikkea kerralla. Rupeat laittamaan 2-3 turvalliseen indeksirahastoon tyyliin 100 €/kk, jolloin saaat myös ajallisen hajautuksen. Kysy pankista apua. Indeksirahastossa kulut ovat pienet.

Sinä joka hävisit 3000€, taisit myydä liian aikaisin. Sijoitukset kannattaa pitää pitkällä tähtäimellä eikä myydä heti, kun tuntuu että pörssissä vähän huojuu. Itse sijoitan 200€/ kk enkä aio nostaa mitään ennen eläkeikää, eli en vielä 15 vuoteen. Ja sittenkin vain, jos on pakko.

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   31.8.22 18:19:32

Piste, taatusti myinkin. Murra nämä rahat ovat ensi vuonna alkavan eläkkeeni täydennystä, ei minulla ole aikaa odottaa. Ja tämän sijoittamisen aloitin ennen Ukrainan sotaa.
Minulle ovat myös yöuneni tärkeitä, suorastaan kullanarvoisia :)

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: Pienituloinen 
Päivämäärä:   1.9.22 14:41:22

1) maksaisin koko rahalla lainoja pienemmäksi
2) jos jäisi rahaa jäljelle, sijoittaisin. Nyt mm. rahastot alhaalla, saa edullisesti ja odotettavissa, että arvo nousee. Pankista saa tähän apua, jos ei itse osaa.
tai
jos osaisin itse käydä kauppaa, ostaisin osakkeita. Mä en perimilleni osakkeille osaa tehdä muuta, kuin huomata, että osinkoa on maksettu. Niillä rahoilla olen maksanut mm. hevosen tallivuokraa ja siinä kuussa sitten on ollut ylimääräistä rahaa vaikka isompaan hankintaan tai staycationiin.

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   1.9.22 18:09:20

Maksaisin myös lainoja pois. Lopulla tekisin jotain pientä remonttia ja antaisin lapsille.

  Re: perinnön käyttö

Lähettäjä: Mummeli 
Päivämäärä:   3.9.22 18:29:30

En antaisi kellekkään.
Lapset hyvissä töissä, pärjäävät mummoa paremmin.
Itseeni tai tähän mökkiin käyttöisin rahat!
Ehkä pikkasen paremman joulupöydän laittaisin...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.