Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ei vaan jaksa

Lähettäjä: Morkkis 
Päivämäärä:   24.4.22 16:23:52

Poika kysyi 3 ja 5v lapsia hoitoon 3 yötä kerrallaan heinäkuussa eli 6 yötä. Haluaisin auttaa, mutta en vaan jaksa. Lapset ovat vilkkaita ja nukkuvat huonosti.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: Ilona 
Päivämäärä:   24.4.22 17:58:15

Onko vaihtoehtoa tuoda vain yöksi, päivät siis muualla/toisen hoitajan kanssa?

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.4.22 20:05:45

Kenenkään isovanhemman ei tarvi jaksaa hoitaa lapsenlapsia.
Poikasi voi ostaa hoitajan lapsilleen ja lapsetkin ehkä helpompia hoitaa omassa kodissaan. Toivottavasti ainakin nukkuvat paremmin omissa sängyissään.
Aina ei tarvi jaksaa ja sen voi rehellisesti sanoa.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.4.22 15:22:22

Ole rehellinen itsellesi äläkä miellytä poikaasi. Voit sanoa ääneen, että et jaksa. Oma anoppini oli 50, kun me saatiin lapsia, mutta ei niitä kauheasti hoitanut, kun asui kaukana ja oli tietysti töissä. Kun mieheni pikkusisko sai lapsia anopin paikkakunnalla, oli 70. Ei osannut sanoa, että ei hoida, vaikka ei oikeasti jaksanut kahta villiä poikaa. Lopulta mieheni piti ärähtää pikkusiskolleen, että etkö oikeasti näe, että äiti ei enää jaksa. Anoppi kuoli lopulta kaksi vuotta sitten 73-vuotiaana.

Saa sanoa, pitää sanoa. Ei ole itsestäänselvyys, että lapsenlapsia hoidetaan aina, kun lapset haluavat. Hoitaa saa, mutta vain omilla ehdoilla. Sen verran kuin jaksaa ja haluaa.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: Morkkis 
Päivämäärä:   27.4.22 20:00:34

Kiitos, tuesta. Sanottiin, ei tullut ymmärrystä heiltä.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   27.4.22 20:52:27

Tuota tuota...
Kuulostaa kuitenkin vähän kummalliselta. Vilkkaita lapsia voi liikuttaa ja leikittää, niin nukkuvat varmasti. Ja jos eivät nuku yöllä, niin sitten voi ottaa koko porukka päivätorkut.
Tällä kummallisuudella tarkoitan sitä, että jos poikasi auttaa vastavuoroisesti sinua joissakin asioissa, niin eihän nuo muutamat päivät ole mitään erikoista. Eri asia on se, jos pyytäisi jatkuvasti, mutta nuo päivät ja yöt ovat vasta heinäkuussa !?!

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.4.22 21:11:30

Mistä tiedät ** Morkkisen iän, kunnon ja terveyden? Kukin määrittelee itse jaksamisensa ja sen rajat. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta hoitaa ketään, ei edes lapsenlapsiaan eikä etenkään monta yötä putkeen.

Oma äitini ei ole koskaan ottanut lapsenlapsiaan yökylään yksinkertaisesti, koska ei ole halunnut. Kyllä, olen siitä myös katkera, mutta äidilläni on valintaansa täysi oikeus. Valinnasta tosin seuraa se, ettei minulla ole pienintäkään aikomusta auttaa häntä vanhuksena. Itse odottaisin, että isovanhemmat jossain määrin ovat mukana lapsenlasten elämässä ja ehkä hoitavat sen verran kuin kykenevät ja jaksavat. Se ei tarkoita monen yön yökyläilyjä. Itse olisin ollut iloinen vaikka parista tunnista silloin tällöin, mutta niitäkään ei ollut tarjolla. Kavereilla samaan aikaan hoitoa oli tarjolla lähes rajattomasti. Mutta edelleen. Kukin päättää itse, kuinka ja koska ja kuinka paljon hoitaa. Piste.

Netistä löytyy muuten varmaankin artikkeleja aiheesta. Niitä kannattaa näyttää pojalle.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   27.4.22 22:40:14

Ei ole pakko jaksaa hoitaa lapsenlapsia. Oman jaksamisen, terveyden ym kanssa pitää olla realisti, ja oman jaksamisen+terveyden rajoista voi myös kommunikoida apua pyytävälle.

Jos tuntuu, että jaksaisit hoitaa lyhyempää pätkää, vaikkapa yhden päivän, niin tarjoa tätä ihmeessä. Lapsenhoitoapu on kuitenkin arvokasta lasten vanhemmille, ja ihanteellista myös jos lapset saa viettää isovanhempien kanssa aikaa. Tämä toki isovanhempien omien resurssien puitteissa.

Jos avun pyytäjät ei heti ymmärrä, että isovanhemmilla on rajalliset resurssit, niin toivottavasti hahmottuu kuitenkin ajan kanssa. Omat rajat pitää vetää itse.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.4.22 09:34:01

Kolme pistettä, en voikaan tietää, kun aloittaja ei sitä kerro.
Olen myös samaa mieltä, että jos terveydelliset tekijät ovat esteenä, niin tietenkään ei pidä ottaa lapsia hoitoon. Luulisi kuitenkin, että poika olisi tietoinen näistä, eikä olisi edes kysynyt. Siksi pidän edelleen kummallisena syytä "en jaksa".

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   28.4.22 18:42:32

Viitsiminen on kai eri asia kuin jaksaminen, jos ei oikeasti jaksa edes kerran vuodessa, niin ok, mutta jos ei silloinkaan vaan viitsi, niin silloin on joo itsekäs tai mukavuudenhaluinen. :)

Pakko ei ole kenenkään, mutta nykyään ollaan niin käperrytty itseen ja omiin huvituksiin, ettei enää vähäisinkään 'häiriö' ole kohtuullista.

Lapset ovat eräänlaisia koneita, ne väsyvät kun heitä tarpeeksi käyttää, eli todellakin leikkii, kävelee, askartelee, tai jos vallan fiksuja ovat vanhemmat, niin ovat opettaneet kuuntelemaan kun satuja luetaan.

Itsellä on pari yliaktiivista lastenlasta, mutta asenteella selviää, vaikken pysty edes seisomaan pitkää aikaa. Liika paapominen tappaa lapsesta yrittämisen ja aivotoiminnan ja sellaiseen hyysimiseen tottuneet lapset ovat varmaan hankalia diivoja, mutta normaalisti iloiset ja vilkkaat voi hoitaa kanavoimalla energiansa johonkin hallittavaan toimintaan.
Etukäteen on hyvä suunnitella ohjelma, jota voi pitää 'runkona' vierailulle, eli tarvittavat askartelu ja muut värityskirjat ovat helpossa paikassa otettavissa.

Järjestän itse kerran kesässä ainakin kaikille lastenlapsille jonkun teemapäivän, onnekseni apunani on vielä nuo nuoret opiskelijatytöt, kun näitä heidän, eli 'tätien mussukoita' on kuitenkin jo 16 eri-ikäistä, jos kaikki pääsevät tulemaan, eikä vanhin ole kuin parivuotias. ;)
Ruokailut ovat hiukan haastavia, mutta tähän asti on selvitty. ;D

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   28.4.22 20:41:19

Anopillani on 12 lapsenlasta 5 eri perheessä. Jos kaikki haluavat hoitoa 6 yötä kesässä, siinähän on kiinni kuukauden. No joo, vanhimmat on täysi-ikäisiä eikä tarvitse hoitoa, mutta noin niin kuin periaattessa. Aika monella on enemmänkin hoidettavia. Kaikkeen ei voi riittää.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   28.4.22 22:28:58

Heh, luinpa tekstini uudelleen, :D VANHIN on 13, nuorin tuo parivuotias. ;)

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: else 
Päivämäärä:   30.4.22 01:22:33

Me rakastetaan miehen kanssa lapsenlapsia yli kaiken, ja hoidetaan heitä paljon, monena päivänä viikossa, haetaan päiväkodista jne, otetaan viikonlopuksi yökylään jne. Ihania ja rakkaita lapsia, 3 ja 5v. MUTTA, mieheni, joka on yli 70, sanoi yksi päivä että hän on ihan poikki kun ne lähtee, toipumiseen menee seuraava päovä. "Ja kun ne HUUTAA koko ajan, ei jaksais". Siis eivät itke mutta kyllähän sitä ääntä lähtee paljon, leikeissä ja muussa.
Haluttas vähentää mutta on vaikeaa vaikeaa koska pojan perhe on rakentanut koko elämänsä ja aikataulunsa, harrastuksensa ja muut sen varaan että me hoidetaan lapsia todella usein.
Nyt tuntuu hankalalata sanoa, koska onhan ne pienet myös niin rakkaita!

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   30.4.22 09:43:48

Else, tuollainen on varmasti raskasta, kun hoidatte noin paljon. Keskustelkaa, keskustelkaa.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.4.22 15:47:04

Elise, pojan perheen on sitten aika alkaa rakentaa elämäänsä sen mukaan, että ette hoida yhtä paljon enää, so simple. Teillä on täysi oikeus vähentää. Oikeastaan velvollisuus, te vanhenette. Ei poikakaan voi olettaa, että ikuisesti jaksatte samaan tahtiin. Omat rajat.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   30.4.22 22:35:17

Lastenlapsiakin voi kasvattaa, ei anna huutaa, ei se leikkiminen tai eläytyminen siitä kärsi, että ollaan hiukan sivistyneemmin.
Kokemusta on, eikä tulos ollut yhtään kireä tai kiusallinen, tyttären perheessä itsekin alettiin muistuttaa volumen pienentämisestä ja riekkuminen väheni yli puolella, leikkiminen tai eläväisyys ei sen sijaan yhtään. :)

..ja jos ukki-kulta toimii milloin heppana tai muuna vetojuhtana, niin sitäkin voi hiukan säästää joihinkin merkkipäiviin tai vastaaviin, ei sen arjen pidä olla niin rankkaa, että on kuin töissä raataisi, pitää vain keksiä vähemmän kuormittavia tapoja yhdessäoloon.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   11.5.22 13:18:21

Meillä pieni yksiö missä asumme mieheni kanssa ei olisi edes tilaa ottaa lapsia yökylään.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: ::: 
Päivämäärä:   12.5.22 21:14:19

Jokainen tavallaan ja omien voimien mukaan.

Itse ole hyväkuntoinen, ja minusta 6 yötä kahden lapsen kanssa ei ole mitenkään paha. Eteenkin, jos siten voin auttaa omaa lastani.

Oma äitini piti kesäisin lapsenlapsiaan mökillä läpi kesän. Lapsilla oli ihana kesä maalla, rannalla ja mummon hoidossa. Enimmillään 4 lasta. Naapurissa oli kavereita, eli ihan kaikkea aktiviteettia ei tarvinnut aikuisen keksiä.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: auts 
Päivämäärä:   14.5.22 13:53:06

"Oma äitini ei ole koskaan ottanut lapsenlapsiaan yökylään yksinkertaisesti, koska ei ole halunnut. Kyllä, olen siitä myös katkera, mutta äidilläni on valintaansa täysi oikeus. Valinnasta tosin seuraa se, ettei minulla ole pienintäkään aikomusta auttaa häntä vanhuksena."

Hänhän on kasvattanut jo sinut, eikö sen pitäisi riittää kiitollisuuteen vanhempiaan kohtaan heidän loppuiäkseen?

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.5.22 21:08:41

Ei ole kasvattanut edes minua. Olen palkattujen hoitajien kasvattama. Äiti teki uraa. Se oli hänen valintansa, se hänelle sallittakoon. Kiitollinen en hänelle ole kovinkaan paljosta.

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   14.5.22 22:46:56

Entäpä jos valitsemme vanhempamme juurikin kasvaaksemme ihmisinä..? :)

Oma äitini oli taiteilija tavallaan ja siinä käytäntö ja arki usein jäivät toiseksi, rankkaa oli, mutta selvisin.
-Myöhemmin olen ollut kuitenkin kiitollinen, hän teki voitavansa ja itsestäni kasvoi vahva ihminen. :)

  Re: Ei vaan jaksa

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   22.5.22 01:20:55

Rehellisesti vaan sanottava että 3 yötä ei jakseta. Jos ei jaksa niin ei jaksa.
Oma äiti kuoli kun lapset olivat pieniä ja siinä meni lastenhoitoapu. No eipä saatu mitään kahden keskeisiä viikonloppuja yms mutta pärjättiin .

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.