Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Miten 
Päivämäärä:   4.10.21 21:50:07

Liki 3-kymppinen vanhus ruuna alkaa olla tiensä päässä. Jaloissa kaikenlaista ja sitä rataa.
Yhden ponin olen aikoinaan lopetuttanut, ampumalla, mutta siitä jäi ihan hirveä trauma, kun metsästäjä, joka tuli homman tekemään ei ihan heti onnistunut. Ei halunnut, että ketään on paikalla ja jouduin menemään sisälle. Kuulin sitten sinne saakka, kun karjui ja kiroili pihalla ihan sikana. Ampui varmaan n. 6 laukausta.
Olihan se shettis vähän temperamenttinen ja voimakastahtoinen tapaus, ja fiksu. Oli sitten ehkä alkanut vielä viimeisillä voimilla hyppimään, vaikka tuskin pääsi enää edes kävelemään. Kaurakippokin oli edessä, mutta....joo.. Kyseinen tyyppi oli kuitenkin ennenkin lopettanut hevosia, että en tiedä mikä siinä sitten meni niin pieleen, ettei ekalla pudonnut.
Sen jälkeen en ole edes halunnut ajatella ketään paikallista pyssymiestä hommaa hoitamaan. Muutenkin vastenmielistä porukkaa.
Ponin lopetusaikaan ei saanut edes päivystävää eläinlääkäriä paikalle, kun tilanne tuli niin äkkiä ja oli viikonloppu.
Kuljetus muuanne oli pois laskuista, kuten nytkin. Matka on pitkä, ei ole minkäänlaista kuljetuskalustoa ja ruunaa ei todellakaan lähdetä enää mihinkään kuskaamaan ja seisottamaan autossa kipeellä kintulla. Tuskin suostuis edes autoon menemään. Teurastaa sitä ei voi lääkitysten vuoksi.
Tuhkausfirma kyllä varmaan hoitais homman siististi kotonakin ja se oliskin ehkä se mitä toivoisin, mutta ei vaan satu olemaan sitä ylimääräistä tonnia.
Nyt olen lukenut koko illan tarinoita piikillä lopettamisesta ja mielessä menee vaan kauhukuvat siitä, kun sisupussi ruuna, joka on varsinainen taistelija ja selviytyjä luonne tappelee vielä viimeisillä voimillaan kaatumista ja nukahtamista vastaan, kuten monelle muullekin on käynyt. Hommaan on saattanut mennä jopa tunti...
Apua!

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   4.10.21 22:36:32

Teurastaja joka lopettaa pulttipyssyllä hevosen pää kauraämpärissä ja laskee veret. Monet lehmätilallisetkin osaa. Tai tilaa raatoauto hakemaan, kuskit tekee lopetuksen samalla, ainakin täälläpäin onnistuu.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.10.21 04:21:58

Nykyään ne laittaa vaan yli annostuksen nukutus ainetta , ja voin sanoa, et se oli kyl mielestäni rauhallinen lähtö. Et kyllä ne ell osaa hommansa :)

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.10.21 20:56:18

Aika monta on piikillä lähtenyt eikä kellään ole tunteja mennyt. Hevoselle annetaan ensin rauhoite ennenkuin varsinaisia lopetusaineita aletaan laittamaan. Mikäli hevosta on rauhoitettu esim raspausta varten niin alkutilanne on sama. Eläinlääkäri laittaa kanyylin jota kautta tujummat aineet sitten. Nätisti ovat kaatuneet ja loppu tulee nopeasti. Meillä on aina sattunut kokeneet eläinlääkärit paikalle, ovat rauhallisesti ohjeistaneet myös paikalla olleet ihmiset sekä toimineet kunnioittavasti.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: St 
Päivämäärä:   6.10.21 09:36:52

Mielenkiinnosta kyselen oletteko itse paikalla lopetuksessa. Pieneläimen kohdalla se on aika itsestään selvää, mutta hevosen kohdalla mietin onko sillä mitään erityistä arvoa hevoselle että omistaja on paikalla? Itsellä ei siis vielä ole ollut hevosen lopetusta elämässä.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.10.21 09:07:33

Hevoset asuneet kotona joten olen ollut läsnä. Jos lopetus on suunniteltu niin olisi varmaan ollut mahdollista pyytää joku muu siihen. Ampumalla lopetuksessa en pysty olemaan.

Hevosen kannalta on varmaan paras että ihmiset säilyvät rauhallisena ja toimintakykyisenä.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.10.21 18:32:40

Meillä kaikki ovat nätisti lähteneet piikillä ja todellakin olen ollut paikalla alusta loppuun.
Hevonen ei tiedä mitä on tulossa, ensin iso rauhoite ja vasta kaaduttuaan kun on jo niin syvässä unessa ettei reagoi mihinkään tulee lopetusaine.
Siinä menee hyvän ellin kanssa aikansa kun ei turhaa kiirettä pidä, vaan odotellaan rauhassa syvää unta.
Kelloa en tosin ole koskaan katsonut, etten tarkkaa aikaa osaa sanoa.
Niin ja herkkuja olen syöttänyt paljon niin kauan kuin syö. Eipä siinä kohtaa tarvitse enää pelätä ähkyäkään.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   11.10.21 20:46:47

Ensin tuju rauhoitus domolla ja sitten ampuminen.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: hulitar 
Päivämäärä:   13.10.21 13:22:16

Omia kokemuksia ei ole vanhan hevosen lopetuksesta. Ensimmäinen 6v lopetettiin eläinlääkärin toimesta. Tämä kesti tuhottoman kauan aikaa ja ei ole kivaa katseltavaa.
Viimeisin vajaa 1v ikäinen varsa, kun jalka katkesi. Paikallinen tuttu metsästäjä kävi ampumassa varsan, kivuton ja nopea toimenpide, Itse olin pitämässä kiinni.
Omistaja ehdottomasti mukana jos kotona lopetetaan, itse ainakin haluan saattaa hevosen viimeiselle matkalle.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: mahollisuus 
Päivämäärä:   14.10.21 22:44:14

Meillä tehty niin että ensin sovitaan ruhon kuljetusaika tietyn kuljetusfirman kanssa, ja sen mukaan ell aika meille kotitalliin lopettamaan. Ruho ei jää tallille helteessä tms.
Ja tietysti tuhkaamoon myös sovitaan aika että ovat paikalla. Tieto että otetaanko tuhkaa muistoksi kotiin vai hävittävätkö kaiken.
- Sinne myös tieto että mikä uurna (vaihtoehdot on tuhkaamon sivuilla), ja se että laittavatko kaiken tuhkan vai osan tuhkasta uurnaan.
Tuhkaamo sitten ilmottaa kun uurnan saa hakea.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: bbbbbb 
Päivämäärä:   14.10.21 23:54:37

Mä olen kaksi lopetuttanut piikillä, ja todella nätisti meni. Ensi se rauhoite, sitten sama unilääke kuin jos olis leikkaus edessä, ja kun nukkuu, niin se lopetuslääke.
Loppuun asti olin molempien kanssa ja kauniisti ja rauhallisesti nukahtivat.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Viisi 
Päivämäärä:   15.10.21 15:58:07

Tallin hevosista yksi lopetettu ampumalla, kaksi talutettu teurastamoon ja lopetettu välittämästi, kun taluttaja vielä kävelee ovesta ulos. Omia hevosiani eläinlääkäri on lopettanut kaksi, ja niin kauan olin vierellä, kunnes olivat varmasti kuolleet. Kotona lopeteut haudattiin omalle maalle eläinlääkärin hautausluvalla. Teurastetut menivät eläin- ja ihmisravinnoksi.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.10.21 07:53:50

Minä ajattelen niin, että jatkokäyttö on vaihtoehto yksi. Hevoseni on elänyt hyvän elämän eikä jää ruhonsa perään suremaan, enkä usko että mätäneminen ja matojen syöttäminen on sen jalompaa kuin ihmisen tai koiran ravinnoksi päätyminen. Jos ei siis lääkinnällistä tmv estettä ole, niin tuttu, eläimiin tottunut hirvimies ampuu ja vie ruhon mennessään. Kolme on mennyt näin, täysin ongelmitta, leipää kaikessa rauhassa syöden.

Lääkelopetus on siitäkin ikävä, että siinä kuluu iso määrä aineita jonka vaikutusta luontoon, ehkä niihin hevosen syöviin pieneliöihinkin, voi vain arvailla tutkimuksen puuttuessa. Toki se on vain pieni pisara tämän maailman saastuttamisen loputtomassa suossa, mutta onpahan minun kohdallani pisara jota ei tuoteta jos sen voi välttää.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.10.21 08:35:17

Mistä te lääkkeillä lopettajat tiedätte millaisen tukehtumisen tunteen hevosenne on kokenut ennen loppua?

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: bbb 
Päivämäärä:   14.11.21 17:21:06

Ei minkäänlaista, koska on nukutettu kuten olisi missä tahansa leikkauksessa. Lopetusaine laitetaan samasta kanyylista kuin ensi se nukutusaine.

Helposti ja kauniisti on mennyt kaikki mun 4 pois laitettua piikillä.

Kyllä on huono ell jos ei osaa asiallisesti ja hevosystävällisesti nukuttaa.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.12.21 22:55:57

"Mistä te lääkkeillä lopettajat tiedätte millaisen tukehtumisen tunteen hevosenne on kokenut ennen loppua?"

Hevonen on, tai ainakin sen pitäisi olla niin syvässä unessa ettei se tunne ikä tajua yhtään mitään.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.12.21 23:31:34

"Mistä te lääkkeillä lopettajat tiedätte millaisen tukehtumisen tunteen hevosenne on kokenut ennen loppua?"

Se hevonen nukutetaan ennen sitä lääkelopetusta. Samassa tilassa hevosia myös leikataan jne eikä ne mitään tunne. Joo, joskus ääriharvinaisissa tapauksissa ihmisilläkin käy niin että leikkauksen aikanakin nukutuksesta huolimatta tuntee asioita, mutta en alkaisi niin harvinaisten tilanteiden takia märehtimään tuollaista pientä hetkeä.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: se.pienitalli. 
Päivämäärä:   25.12.21 10:34:21

Hevosen omistaja päättää mitä hän hevoselleen tekee.

Lopetus ja hautaus voi tuntua monesta parhaalle vaihtoehdoille. Ja hautaus on tuttu, kun ihmiset yleensä haudataan.

Tuhkausfirma kyllä varmaan hoitaisi homman siististi kotonakin ja se oilskin ehkä se mitä toivoisin, mutta ei vaan satu
olemaan sitä ylimääräistä tonnia. Eli kuolleen hevosen kuljettaminen ja polttaminen ei oo halpaa.

Hevosen antaminen ihmisten tai koiraruuaksi voi tuntua pahalle. Vaikka lopetettu eläin ei tunne mitä sen ruholle tapahtuu.

Jäin miettimään saiko hevosen haudata, vain omalle maalle. Vieraalla suurella tallilla hevosta pitävä joutuu
miettimään minne lopetettavan hevosen saa. Ja mitä hevosen ruholle tekee. Kun kuollutta hevosta ei voi
säilyttää tallilla.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Heps 
Päivämäärä:   25.12.21 13:50:07

Honkajoki hakee, nimi on kyllä vähemmän runollinen "raatonetti". Menee hyötykäyttöön, kannattaa kysyä ennen lopetusta milloin ehtivät hakemaan.
Hakijat ainakin meillä olivat niin asiallisia että jäi hyvä mieli ikävästä asiasta huolimatta.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: tunne vai järki 
Päivämäärä:   18.1.22 13:55:52


Kun nykyään luontoa halutaan suojella, ison eläimen lopetus lääkkeillä vaatii niin ison annoksen, että onko ruho jo ongelmajätettä? Tuhkattuna tuskin haittaa, mutta aiheuttaako haudattuna millaista tuhoa pieneliöstölle?

Hyvin toteutettuna pistoolilla lopetus on ekologisempi, jos lihat pystyy hyödyntämään vielä parempi. Itse vienyt aikoinaan oman teurastamolle, taluttanut sisään ja hyvästellyt, ja kun kävelin ovesta ulos kuului tömähdys, operaatio oli ohi sekunnissa.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Se.pienitalli 
Päivämäärä:   18.1.22 19:23:06

Pulttipysyllä tai hirvikiväärillä lopetetun hevosen lihat voi syödä tai lahjoitaa hirviseuralle.
Ne ovat hyvää syötävää ainakin koirille.

Mut kaikki ei halua syödä hevosta, ja hevosen omistaja päättää mitä haluaa hevoselle tapahtuvan.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   20.1.22 08:05:20

Hevosen tuhkaaminen sitten vie aika järjettömän määrän polttoainetta eli energiaa. Mutta varmastikin sillä ruholla on sitten toki hyvä mieli kun se ei päätynyt luonnon kiertokulkuun vaan saasteena taivaalle.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.1.22 11:45:13

Yllättävän pienellä annoksella hevoselta lähtee henki..nopeasti ja kivuttomasti..ja hevonen luulee että nyt taas raspataan hampaita kun ensin rauhotetaan..suosittelen.ja tuhkaus ihan ok...kaikenlainen pyssyillä hosuminen nou nou....ympäristövaikutukset hyttysenpaska verrattuna esim. yksi pikkunen tulivuoren purkaus voi tuhota aika ison aukon otsonikerrokseen tai yksi lomalento tms..että älkää jauhako paskaa taas..

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.1.22 19:37:49

"kaikenlainen pyssyillä hosuminen nou nou...."

Hevonen kaatuu maahan ampumisesta suunnilleen ennen kuin liipasinsormi on pohjassa asti. Ei se ole mitään "hosumista".

Tästä näkee ampumisen, kohdassa 23:21
https://areena.yle.fi/1-4457880

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   7.2.22 10:43:33

Nätti lähtö hevoselle joka varmasti ehtinyt tajuta mitään.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   22.2.22 12:22:13

Mulla vanhat ovat lähteneet rauhallisesti eläinlääkärin toimesta lääkkeillä kun kroppa on jo ollut hauras ja "valmis" lähtemään. Suunniteltu piikkilopetus on ollut raskas paikka päättää ja järjestää, mutta tavallaan helppo on ollut olla mukana hevosen viime henkäyksiin asti.
Pari rajumpaa piikkilopetusta olen nähnyt kun nuorempi hevonen oli pahasti vammautunut ja sokissa eikä verenkierto toiminut niin hyvin että homma olisi mennyt ihan ilman mitään sätkyttelyjä, mutta heni niiltäkin lähti tilanteeseen nähden ihan inhimillisesti.
Yhden vieraan hevosen ampumisessa olen ollut mukana. hevonen oli rauhoitettu ja lähti nopeasti ja yhdellä laukauksella, mutta jotenkin brutaalilta se silti tuntui. Hevoselle kuitenkin hyvä lähtö.
Jos olisi pakko ampua joku oma niin domolla rauhoittaisin siihen alle, että varmasti pysyisi paikallaan ja olisi jo vähän "poissa" luodin tullessa.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   22.2.22 14:04:25

Meillä mies lopettaa pulttipistoolilla ja tämä on ehdottomasti paras tapa, koska hevonen keskittyy ahmimaan kauraa eikä siitä enää liikahda. Hetkessä ohi.
Tarvitaan ihminen, joka tietää mitä tekee eikä hermoile turhaan. Tarvitaan pulttipistooli, panokset ja veitsi verenlaskuun. Siinä kaikki. Itse olen aina riimunvarressa.
Meillä on myös ell lopettanut. Siihen liittyy yleensä aina aikataulullista odottelua. Lisäksi kerran suolikierrepotilas säikähti, kun aine alkoi vaikuttaa ja hyppäsin pystyyn ja kaatui kovaa eli siinäkin voi olla riskinsä. Toki normaalisti vanhus vain lyyhistyy. Pulttipistioolilla ei ole ollut mitään hyppyjä, vain etupolvet pettävät ja kaatuu.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   23.2.22 00:17:10

Ampumalla tuttu metsästäjä, lopettanut kaikki tallin hevoset kun on heille tullut aika lähteä. Nopea tapa mennä pää kaurakipossa. Hoitanut hautaamisen jos lihoja ei ole voinut lääkitysten takia käyttää.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: " 
Päivämäärä:   2.3.22 16:20:43

kaikki menneet ell piikillä rauhallisesti. Vain yhdellä oli silmänvärvettä mikä loppui kun ell laittoi lisää ainetta. Mistä tuo värve johtui? Osaako kukaan kertoa. Tilanteet kuitenkin aina niin raskaita järkytyksiä, etten kyennyt kysymään asiasta.
useampi vuosi mennyt jo, nyt vasta pystyn edes tänne kirjoittamaan.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.3.22 16:32:43

Meidän talilla lopetettiin lauantaina tamma ampumalla. Talutin sen paikalle, nopeasti meni.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   31.3.22 19:59:48

"Tai tilaa raatoauto hakemaan, kuskit tekee lopetuksen samalla, ainakin täälläpäin onnistuu."

Onko tämä tavallista, että raatoauton väki myös lopettaa? Voi kun olisin tiennyt tämän viime kuussa, jolloin piti lopettaa poni. Ampumalla lopulta meni ja kaikki kai ihan ok, mutta pulttipyssy ja veren lasku olisi ollut vielä selkeämpi ja rauhallisempi tapa.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   2.4.22 12:30:06

Enpä kyllä usko että raatoauton kuskit lopettaa eläimen.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.5.22 16:26:02

Ei nykyään enää raatoauton kyskit lopeta...
Meiilä lopetus pihalle, eläinlääkäreillä nykyään uudet tehokkaat aineet..ja nukutus ensin..kuolee nopeasti ja kivuttomasti ..tuhkaaja haki..

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   26.7.22 14:54:07

Mun hevosia on lopetettu kaikilla tavoilla ja kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. Kenet saa sopivasti paikalle lopettamaan ja mihin ruho sitten laitetaan. Muussa kuin teurastamisessa tai raatoauton hakemisessa suurin kysymys on ehkä se, että saako haudattua vai mitä ruholle tehdään. Iso hevonen vaatii tosi ison kuopan hautaamiseen.

Itse lopetukset ovat sujuneet kaikilla kerroilla hyvin, mutta kamalaa oli se, kun yksi hevonen meni koiranruuaksi ja lopettaja oli antanut osia hevosesta yhdelle mun facekaverille. Kaveri laittoi kuvan, kun koira söi sitä tuttua kaviota.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   28.7.22 12:28:20

Onko hevonen lääkitty ja saanut teurastuskiellon lääkkeiden takia?
Jos ei.
Niin miksi et myy hevosta teuraaksi. Siinä on 200 - 300 kiloa syömäkelpoista lihaa.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.22 22:19:08

Kyllä jotkut raatoauton kuskit lopettaa mutta ei kaikki, sitä täytyy kysyä tapaukskohtaisesti

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.22 22:45:38

Lisää mielipiteitä

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   15.8.22 00:23:30

"Pulttipysyllä tai hirvikiväärillä lopetetun hevosen lihat voi syödä tai lahjoitaa hirviseuralle.
Ne ovat hyvää syötävää ainakin koirille."

Tämä.
Meillä kaikki ammuttu, mennyt nopeasti hevosen vielä syödessä rehua. Ei ehdi tajuta tilannetta. Lihat itselle ja koirille sekä metsästysporukalle joka ruhon käsittelee, iso työ. Turha heittää kaatopaikalle tai maan alle hyvää lihaa.
Hevoseni ovat minulle kuin lapsiani eli todella rakkaita ja parhaani mukaan hoidan koko eliniän. Mutta kun eläin joudutaan lopettamaan niin muistot jää ja niitä vaalitaan, en ole ymmärtänyt miksi pitäisi mennä aina haudalle itkemään vaan mieleen ne muistot jää ja kuviin tottakai.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: luiska 
Päivämäärä:   27.9.22 23:55:30

Klinikalla lopetettu kaksi piikillä ja ei olis voinut rauhallisemmin mennä. Tyttökin (13v) oli mukana, itse halusi, ja olenkin sitä mieltä että kun ottaa vastuun eläimestä niin pitää se vastuu kantaa loppuun asti.
Hevosilla oli teuraskielto, eli Honkajoella menivät eivätkä todellakaan luntoa saastuttamaan, koska lääkitty hevonen on ongelmajäte ja käsitellään sellaisena.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.9.22 13:02:56

Voiko domolla rauhoitetun lihat syödä?

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: kai 
Päivämäärä:   9.10.22 16:39:09

Videon lopetus oli kyllä nätti.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

LähettäjäOkarino 
Päivämäärä:   10.10.22 21:41:02

Meillä osaava metsästäjä lopettanut kymmeniä, ei ongelmia, rauhalliset lähdöt, koska hevonen lukee omistajan ajatukset ja tietää että lähtö koittaa.

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.12.22 10:37:30

Nyt uusi lopetusaine..varma kuolema, sitä ennen rauhotus niin että nukkuu.. satavarma nätti loppu.. tuhkausfirma haki sovitusti..
En ikinä enää anna muulla tavalla lopettaa hevostani..saa kuolla kotona tietämättä mistään mitään..luuli et taas vaan raspataan hampaita kun rauhotetaan..sama elli kun aina käy..hevonen ei edes tajua että nyt tuli loppu..

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   16.12.22 00:49:06

Olen ollut mukana kaikissa yllämainituissa ja useimmiten kaikki mennyt hyvin tai sit joskus eri syistä joku pieni härdelli (esim kerran hysteerinen hevosen hoitaja ilmestyi). Väitän että kun kaikki tehdään rauhassa niin kaikki tavat ok. Omia oon lopettanu eri tavalla riippuen että kituuko hevonen jos odottaa muuta kun metsästäjää tai jos tiedän että vanha hauras hevonen jota mielellään jään silittää niin on saanut lähtee piikillä ja mitä näitä eri syitä nyt on eri lopetuksille. Olen myös ollut lopettamassa asiakkaiden hevosia kun omistaja on itse ilmoittanut että ei pysty. Yksi jo nyt edesmennyt tallinomistaja antoi vastuun minulle että hoidan kaikkien hevosten lopetukset. Yhteensä lopetuksia tullut nähtyy 40+ ja aina ne on erilaisia jollain tapaa mutta jos kaikki rauhallista niin kaikki ok :) aloittajalle voimia!

  Re: Vanhan hevosen lopetus edessä

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   5.1.23 13:43:08

Mun ruunalle on suuniteltu eutanasia ensi keskiviikolle ja Honkajoki hakee pois parin tunnin kuluttua.
Pahinta on tämä odottelu ja jatkuva ahdistus. Olen jo monta yötä nähnyt unia lopetustilanteesta, viime yönä viimeksi näin unta että "heräsi" lopetuksesta useamman kerran ja jouduttiin lopettamaan uudestaan kovalla kiireellä ennen Honkajoen autoa.

Stressaan sitäkin että tallinpitäjän mielestä päätökseni on väärä ja ei ole mitenkään tukena / mukana tässä asiassa, joudun itse miettimään mistä Honkajoki voi hakea.
Tiedän että lopetuksen jälkeen olo helpottaa, mutta onhan tämä ihan kamalaa itkeä joka ilta tallilla silmät päästään.

Tällä on teuraskielto ja niin reippaasti kortisonilla lääkitty viimeiset puoli vuotta etten edes tarjonnut koiranruuaksi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.