Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Moneypenny 
Päivämäärä:   28.9.21 17:19:59

Kaikki tuntemani eläköityneet ovat todenneet tulotason tippuneen aika roimasti eläkkeelle jäämisen jälkeen. Mitään isompia investointeja ei ainakaan kannattane tehdä, lähinnä vaihtaa pienempään kiinteistöön tai asuntoon, jossa menot ovat kohtuulliset.
En ole säästellyt mihinkään lisäeläkkeisiin enkä osakesalkkuihin, maksanut vain isohkoa asuntolainaa pois, joka tuleekin maksetuksi ennen eläköitymistä.
Eläkelaskurilla katsoin eläkkeeni olevan n. 3400e kuukaudessa eli verojen jälkeen käteenjäävä osuus ei ole kovinkaan iso.
Huolettaako teitä eläkkeellä selviytyminen? Toisaalta elämähän voi olla kaput jo sitä ennen ja silloinhan ei kovin kummoista autoa edes tarvitse päivittäisen aktiiviajon vähentyessä. Ehkei silloin enää edes jaksa pitää hevostakaan.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Ponityttö mummeli 
Päivämäärä:   28.9.21 17:32:24

Huh. Miten paljon sitä ihminen oikein osaakaan kuluttaa...
Kotiäitinä osan elämää viettäneenä, elämän tragedioiden pakottamana, siis nyt 5 v ennen normi eläkeikää,
tämän hetken tietojen mukaan 900e, et revippä siitä, tuosta verot vielä pois.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: tik 
Päivämäärä:   28.9.21 17:50:54

Melkoinen eläke sulla.
Minulla ei nykyinen bruttopalkkakaan ole kuin jotain 2400 euroa kuussa.
Eläke tulee olemaan noin puolet tuosta.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.21 18:55:00

Joo aloittajalle tulee hyvä eläke.
Nuorena sairauden takia eläkkkeelle joutuneelle ei ehdi kertyä kunnollista eläketurvaa.
Joku 1400e eläke kuukaudessa pakottaa ajattelemaan mihin rahat riittää. Sillä pitäis elää seuraavat 30 vuotta.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Moneypenny 
Päivämäärä:   28.9.21 19:27:35

Etelä-Suomen maneesitallilla käteenjäävästä eläkkeestähän menee sitten puolet hevoseen...vielä olen niin hyväkuntonen, että ajattelen nauttivani ratsastuksesta ja valmennuksista vielä eläkkeelläkin.
No, elämä on valintoja ja sattuma voi muuttaa äkkiä kaiken tai kuolokin korjata.
Lapsia olisi kuitenkin kiva avustaa vähän rahallisesti, jos joku vaikka tarvitsisi apua. Ruuhkavuosina, kun lapset ovat pieniä ja lainat suurimmillaan esim. mummon vaateapu lapsenlapsille tai harrastuksien tukeminen voi olla iso asia arjen hyvinvoinnissa.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.9.21 20:08:56

Kaksi vuotta eläkkeeseen, jota on tähän asti tienattu n.1500€/kk. Eläkettä ei enää kerry enempää, koska olen jättänyt työelämän. Sillä mennään.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.9.21 07:37:10

Tuo Moneypennyn eläkkeen veroprosentti tulee olemaan vähintään 30%, ellei ylikin, koska eläkkeitä verotetaan enemmän kuin työtuloa.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.9.21 07:39:11

Minulla veroprosentti on alle 20% :)

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   29.9.21 15:01:29

Jäin eläkkeelle vuoden alusta ja käteenjäävä osuus on n. 400 vähemmin kuin töissä ollessa.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.10.21 12:46:20

Eläkkeeni n 500e, olen ollut poissa työelämästä jo vuosikymmeniä. Eikö tuohon tule päälle jotain ns lisiä.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   1.10.21 14:49:11

Jos työeläkettä ei ole kertynyt tarpeeksi, voi hakea kansaneläkettä.
Sitä en tiedä, mistä summasta kyse.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.10.21 21:22:38

Tällä hetkellä työtulot ovat 1600 - 2100 e/kk. Riippuu tunneista ja lisistä. Laskin jostain että eläkkeeni olisi jotain 1100-1200.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   4.10.21 16:19:04

Mulla on 16 vuotta eläkeikään ja eläkettä on kertynynyt 1000e. Olen parhaillaan työtön ja on hyvin mahdollista, että en enää pääse palkkatöihin ennen eläkeikää.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   4.10.21 19:53:25

Tonnin pintaan tulee olemaan, eipä sillä paljon juhlita. Pitää ruveta elämään tosi nuukasti.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Sad lisa 
Päivämäärä:   5.10.21 11:21:27

Freelancerin työeläke on reilut 700 euroa kuukaudessa. Tulen saamaan käsittääkseni päälle vähän kansaneläkettä ja lopullinen eläke on noin 1000 €. Veroa ei pitäisi mennä ollenkaan, eläke on niin pieni. Netistä löytyy kyllä verotaulukko josta voi katsoa.
Olen jäämässä eläkkeelle kahden vuoden sisällä.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   7.10.21 15:55:32

Onko teillä säästöjä tai muuta omaisuutta,vai aiotteko/pitääkö pärjätä eläkkeellä..?

Minua hieman ahdistaa ajatus tulevasta koska omaisuutta ei hirveästi ole kertynyt...

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   7.10.21 19:23:03

Laitelkaas niitä satkun kk sijoituksia indeksirahastoihin. 10v päästä sievoinen potti,voi olla vaikka tuplaantunut.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.10.21 08:49:42

882e/kk.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.10.21 22:46:50

Mulla on mikälie työeläke noin 1100e/kk ja Kelan eläke siihen päälle jotain 145e/kk. Saan tehdä tuohon päälle vielä töitä 820 eurolla kuukaudessa. Mut en taida jaksaa tehdä.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.21 18:10:11

Nuorena sairastuminen ja työkyvyttömäksi todettuna eläke jää pieneksi. Tuo 1300 euroa kuukaudessa pudottaa ihmisen lähes köyhyyteen.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.10.21 12:27:12

Mitä mahtaa olla kansaneläke nyt?

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   25.10.21 07:04:09

eläke nyt n.1000e..10v pitäisi vielä jaksaa tehdä töitä mutta alan oleen aika valmista kauraa

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   26.10.21 20:52:57

Tällä hetkellä kertynyt joku 1440€ ja eläkeikään jäljellä joku 6,5v. Jos tuosta jatkaisi vajaan pari vuotta työelämässä niin eläkekertymä kasvaisi parisen sataa. Lopullinen bruttoeläke olisi sitten kai jonkun 1900€. Aloittajalla täytyy olla hyvä palkka jos eläkekekin olisi yli kolme tonnia.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   26.10.21 20:54:57

Tällä hetkellä kertynyt joku 1440€ ja eläkeikään jäljellä joku 6,5v. Jos tuosta jatkaisi vajaan pari vuotta työelämässä niin eläkekertymä kasvaisi parisen sataa. Lopullinen bruttoeläke olisi sitten kai jonkun 1900€. Aloittajalla täytyy olla hyvä palkka jos eläkekekin olisi yli kolme tonnia. Mun keskimääräinen bruttopalkka lisineen tällä hetkellä on likimain sama kuin aloittajan tuleva bruttoeläke

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Moneypenny 
Päivämäärä:   27.10.21 18:38:28

Aika pienillä eläkkeillä mennään. Olen valmistunut nuorena yliopistosta ja tehnyt aina maksimimäärät työtä, vaikka lapsiakin on useampi. Työnantajan touveesta keskeyttänyt jopa äitiysloman. Tulot ovat bruttona himppa yli 70t vuodessa, mutta nyt alkaa tökkiä koko työnteko ja voisin kuvitella muuttavani pois Suomesta, jos elän eläkeikään, mutta bossini on luvannut puolustaa osa-aikaeläkettäni, kun ollaan tehty yhteistyötä jo pitkään, ja ehkäpä sillä jaksaa taas muutaman vuoden lisää.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   10.11.21 00:21:43

1400e tulee olemaan. Ei pärjää ei. Nyt tulot 2500e kk. 7v eläkkeeseen. Ihmettelen kun nytkin maksan joka kk n 400e työeläkemaksua ja elän sit TT tuen rajalla

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   10.11.21 01:27:18

Tuttavalla oli surkea peruseläke, ja stressasi kovin, että menettää asuntonsa.

Sai kuitenkin taiteilijaeläkkeen, joka olisi ratkaissut pahimman hädän.

Neljän kuukauden päästä taiteilijaeläkkeen myöntämisestä kuoli.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.11.21 13:25:24

N. 1500, yrittäjäeläkettä. En ole maksanut täyden tulon mukaan; YEL:stä peruseläke ja sitten on sijoitusasuntoja ja rahastoja lisätueksi. Tai näin ainakin tällä hetkellä näyttäisi olevan :D

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.11.21 22:11:54

Kansaneläke+ takuueläke on n. 835€ tällä hetkellä, sen alle ei jää kukaan.

Oletteko huomioineet mahdollisen leskeneläkkeen vai onko kaikki sinkkuja? Tai puolison kanssa ei ole yhteisiä rahoja?

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   15.11.21 22:43:23

Mulle tuli ilmoitus, et eläke nousee jotain 140e ens vuoden alusta. Onko muilleki tullu tuollaista tietoa?

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.11.21 22:25:42

Tällä hetkellä noin 2300€ on tuleva eläke ja työuraa jäljellä reilu 30 vuotta. Jos pelaan korttini oikein ja teen ahkerasti töitä. Tulen pärjäämään taloudellisesti eläkkeelle jäädessäkin. Sikäli kun koko eläkejärjestelmä on enää pystyssä. Tietenkin pitää olla myös muita säästöjä eikä saa olla yhtään velkaa siinä vaiheessa kun työura lopulta päättyy.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: kiodi 
Päivämäärä:   25.11.21 12:14:08

Mulle on nyt kertymä 1100€. Toivon todellakin että pystyn olemaan täysillä töissä alimpaan eläkeikään asti kun vielä olisi yli 10 vuotta jäljellä työuraa. Siihen mennessä ehtisin kerryttää omaa eläkettäni, laittaa lisää säästöjä sukanvarteen ja maksaa pois sijoitusasunnon loppuvelan. Oman asunnon olen onneksi jo aikaa sitten saanut velattomaksi. Säästöjä sen verran että saisin velan sijoitusasunnosta maksettua melkein kokonaan joten suht hyvältä näyttää tällä hetkellä =)

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: kiodi 
Päivämäärä:   27.11.21 13:11:48

Lähettäjä: P
Päivämäärä: 10.11.21 00:21:43

1400e tulee olemaan. Ei pärjää ei. Nyt tulot 2500e kk. 7v eläkkeeseen. Ihmettelen kun nytkin maksan joka kk n 400e työeläkemaksua ja elän sit TT tuen rajalla

P: Miten kummassa tuo yhtälö ei mielestäni täsmää... 2500e kk ja siitä työeläkemaksua 400e. Mulla edellinen palkkalaskelma ja siitä katselin: 3000e kk ja siitä työeläkemaksu n. 220e.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.12.21 20:18:18

No ehkä noin arvio kun tulot vähän heittelee

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: SM 
Päivämäärä:   30.12.21 08:02:49

Olen nyt eläkkeellä. Brutto hiukan yli 2000e/kk. Ei juhlita, mutta kyllä tällä elää.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   1.1.22 18:34:36

Äsken tuli Melan selvitys maksetuista eläkkeistä. 11 000 e vuodessa. Sillä eläminen on yhtä rahan kulutuksen seuraamista.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Laskuri 
Päivämäärä:   6.1.22 19:43:07

Kävin tsekkaamassa arvioidun eläkkeen, jos vielä 8 vuotta olis töissä: brutto n. 2500€/kk.
Sillä rahalla on aikoinaan elättänyt lapsen ja ratsastanutkin vähän.
Nythän vielä hölvään huoletta rahaa harrastukseen, mut se varmaan parin vuoden päästä loppuu tai ainakin olennaisesti vähenee (tosin niin sanoin jo pari vuotta sitten) joten useampi tonni jää säästöön vuodessa.
Hieman on säästössä, ehkä pitäisi sijoittaa.
Kun on tottunut vaatimattomaan elämään (pl hevoset) ja pysyy terveenä niin luulen pärjääväni hyvin.
Oon ajatellut sitten myös tehdä toiminimellä sitä mitä nyt vain ehdin opettaa.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: juuso 
Päivämäärä:   7.1.22 18:44:16

Olen ajatellut eläväni 117 vuotiaaksi, vaikka ei eläkettä mistään saiskaan.
Velkaa ei ole ollut 1986 jälkeen. Parinkymmenen vuoden kuluttua
tervetuloa syntymäpäiville.
Kilpailen maailman vanhimman iästä, jos ei korona ja vihervasurit estä.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.1.22 23:44:33

Vähän reilu 1400€ brutto tällä hetkellä/kk. Vielä kuutisen vuotta jäljellä mutta eipä tuo hirveesti tuosta nouse. Kolmivuorotyötä, hoitoalan ylempi tutkinto, lähes koko ikä nuoresta asti.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Potka 
Päivämäärä:   24.1.22 23:15:47

Jotain 1400 € kuussa. No, enpä ole kova kuluttamaan, eiköhän tuolla pärjää. Ja vähän säästöjäkin on.
Lisäksi saan rahaa talliyritykseni myynnistä, jos joku sen ostaa.
Pari vuotta vielä pitäisi jaksaa.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.1.22 10:39:31

Te eläkkeelle jo jääneet, kiinnostaisi verotuksen määrä, eli paljonko jää käteen, brutto/netto?

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   26.1.22 19:36:41

Muutama euro, kun en ole töissä ollut. :)

Varhennettua saisi elämisen lisäksi 61v täytettyään, vaikka se pudottaa hiukan tulevaa eläkettä, niin mistäs tietää kauanko elelee, niin miksei ota omiaan pois.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.22 21:18:20

3200€ tulee olemaan ja 500€ päälle säästetty eläkesäästö. Pitäisi pärjätä.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Fuu 
Päivämäärä:   2.2.22 15:05:11

Joku 4500, on hyvin mutta vaatii silti muutoksia kulurakenteeseen. Toki toivottavasti silloin ei ole enää asuntolainaa.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   23.2.22 13:45:36

saan nyt bruttona kun olen kokopäivätyössä tuon 2000 e jonka SM saa eläkkeellä voi kuinka olenkin kade.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   24.2.22 00:15:22

2900, käteen jäänee mun laskujen mukaan 2200.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.22 23:43:51

Ei ehdi eläkkeelle.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   1.3.22 11:22:50

Hoitoala, käteen tulee jäämään n.1300-1400€ kk jos vielä seuraavat 7 v jaksan painaa vuortöissä, vähemmän jos en jaksa ja vielä vähemmän jos joudun sairaseläkkeelle. Takana n.37 v vakituista työhistoriaa.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.22 15:14:11

Nuorena eläkkeelle joutuneelle ei ehtinyt kertyä kunnollista eläketurvaa. Jos työkyvyttömyys johtuu sairaudesta.
Miulla kertyi 1 400 euron eläke. Sillä pitäis pärjätä seuraavat 45 vuotta.

Onneksi olin velaton ja kotiin ei tarvi tehdä suuria remontteja.
Jostain talon peruskorjausta miun tuloilla ei pysty tekemään.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Tyyne 
Päivämäärä:   6.3.22 07:47:57

Vähän off topic, mutta itsellä yli 7 vuotta työelämässä jäljellä. Olen 57v. Mikä ihme siinä on, että ikärasismi rehottaa aivan törkeästi rekrytoinnissa? Yritän saada töitä vähän lähempää kotia ja olen hakenut lukuisiin paikkoihin omalla alalla, päässyt haastatteluihin, mutta ei onnistu. Nyt kirveltää todella tämä viimeinen, jossa olin ykkösenä pääsemässä mielenkiintoiseen ja vähän parempipalkkaiseen suunnittelijan duuniin, mutta firman ylemmältä taholta tie blokattiin ja syy on aivan varmasti ikä. Tämän ikäinen nainen ei vaan ole kiinnostava eikä uskottava. No kun katsoo ympärille, niin aika leipääntyneitä yli viisikymppiset aika usein valitettavasti ovat. Se syö uskottavutta meiltä kaikilta tämän ikäisiltä. Hitto että pistää vihaksi. Olisi ollut paljon annettavaa. Yrittäminen on kai ainut mitä voisi keksiä, mutta eläke siinä kärsii.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.3.22 10:53:11

Monissa yrityksissä juuri tuollaista, kuten Tyyne kirjoittaa, mutta onneksi poikkeuksiakin on. Ikäähän ei ole pakko kirjoittaa CV:hen. Eräs kouluttaja kertoi jättäneensä iän pois CV:stä ja saaneensa paikan. Kukaan ei ollut kysynyt ikää haastattelujen yhteydessä.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Tyyne 
Päivämäärä:   7.3.22 19:13:33

Tuota en tiennytkään. Pitää kokeilla. Kiitos vinkistä!

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: mc 
Päivämäärä:   10.3.22 00:09:26

Olen 61 ja saanut viimeisen 5 vuoden aikana kolma hyvää pitkää sijaisuutta kun en ole laittanut ollenkaan ikää hakemukseen.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Della 
Päivämäärä:   8.4.22 15:54:20

Eläke tullee olemaan n. 1100e kk. Sillä ei paljon juhlita.

  Re: Mikä on eläkkeenne/tullee olemaan

Lähettäjä: Ei om 
Päivämäärä:   9.4.22 02:20:35

En ole uskaltanut edes ajatella. Olen sairaanhoitaja, teen ma-pe päivätyötä ja netto 1700e/kk. Tuskin tulen eläkkeelläni juhlimaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.