Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko nukutte?

Lähettäjä: Mikä on tarpeeksi? 
Päivämäärä:   3.11.20 11:12:16

Olen aiemmin nukkunut helposti 8-10 tunnin yöunia. Nukahtamisessa ei ole ollut vaikeuksia.

Nyt jo vuoden verran olen huomannut, että yöunen pituus on 6-7 tuntia. Yli kuuden tunnin pääseminen on "luksusta", normaalisti jää alle.
On myös muutaman kerran viikossa öitä, jolloin uni jää alle 6 tunnin.

Tuntuu, että tuo 6-7 tunnin uni ei riitä itselle, mutta siihen on nyt vakiintunut. Pitäisikö tässä nyt vaan sopeutua ajatukseen, että se on minun normaali unimääräni ja väsymyksen taso sitä myöten vakio?

Minulla on melko säännöllinen uni- ja elämänrytmi, johtuen sekä omasta, että miehen työssäkäynnistä, molemmilla säännöllinen päivätyö. Päiväunia ei nukuta, joskus viikonloppuisin saattaa tulla 0,5-1 h torkuttua jompana kumpana vapaapäivänä. Mutta harvoin sitäkään.

  Re: Paljonko nukutte?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   3.11.20 14:03:41

Vanhemmiten yöuni ja unentarve on ainakin itsellä lyhentynyt ja pienentynyt.
Nukun hyvinkin 5-6 tuntia yössä, eikä tule väsymystä missään vaiheessa.

Olisiko vitamiineissa tarkistamisen varaa, jos olet väsynyt?
Kokeile muutama päivä jollain rautavalmisteella vaikuttaako ja ota ainakin c-, D- ja B-vitamiinia muutaman viikon kuuri.
Juo lisää vettä päivittäin.

Ruusunjuuri nostaa yleiskuntoa, kuten joillain myös valkosipuli, mutta kannattaa kokeilla jos on vetämätön ja väsynyt olo.

  Re: Paljonko nukutte?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.20 18:26:42

Vaihdevuodet alkaneet?

  Re: Paljonko nukutte?

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   6.11.20 13:07:16

Just nukuin 15h yöunet. Normiyöt semmosia 10h. Joskus päikkärit päälle.

  Re: Paljonko nukutte?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.20 22:28:30

Vanhemmiten unen tarve ei vähene, vaan melatoniin tuotanto vähenee iän tuomien hormonaalisten muutosten myötä.
Suosittelen kokeilemaan melatoniinia.

  Re: Paljonko nukutte?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.11.20 23:47:55

Nukun 00-7.00 ja päivällä joskus päikkärit. Kokoajan väsyttää hereillä ollessa mutta aiemmin en saa unta.

  Re: Paljonko nukutte?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   20.11.20 09:46:26

Vaihtelevasti. Jos olen väsynyt fyysisen rasituksen jälkeen nukahdan nopeasti, mutta herään 3-5 tunnin päästä, enkä aina saa enää nukuttua uudestaan, mahdollisesti pieniä torkahduksia.
Menen aikaisin nukkumaan, joten joskus tulee valvottua pari-kolme tuntia yöllä. Onneksi ei tarvitse kovin usein enää nousta aikaisin aamulla ylös, muutaman kerran kuussa aamutalliin.

Nukahtamista/nukkumista haittaavat päässä pyörivät asiat, tinnitus, kropan kolotukset yms.

Viime yönä otin pitkästä aikaa tulehduskipulääkkeen illalla ja nukuin yli 6h. Ja vähän vielä torkkuja päälle. Kovin usein en lääkkeitä kuitenkaan ota, olisikohan ollut viides tbl tänä vuonna?

  Re: Paljonko nukutte?

Lähettäjä: Nirps 
Päivämäärä:   26.12.20 23:57:37

Aivan liikaa, tuntuu et elämä on pelkkää työtä ja nukkumista. Yöunet n. 22:30-6-7, siihen päälle päikkärit 17-> kolme tai neljä tuntia, kun ei kerta kaikkiaan pysy silmät auki. Olisi pitänyt syntyä karhuksi, saisi nukkua koko hiivatin pimeän ajan. Kesällä taas helpottaa kun on valoisaa, mutta nää talvet on pelkkää horrosta.

  Re: Paljonko nukutte?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   31.12.20 07:04:24

Nyt on muutama yö mennyt ihan kätöseen, kun jos ei jotain paikkaa kolota niin sitten on jouluruoka närästellyt. ;D
-Eikä periaatteet anna nukkua päivällä, paitsi sairaana.

Ehkäpä ensi vuonna sitten pystyisi jonkun rytmin taas löytämään.. :)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.