Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuodet

Lähettäjä: Miia 
Päivämäärä:   6.10.20 08:22:47

Sain nämä riesakseni jo 45veenä. Kolme vuotta nyt tullut ja mennyt kunnes nyt palasivat jäätävinä!!!!
Hikoilen nyt niin että hikipisaroita ja tukkakin kastuu. Sitten tulee vilu, kunnes taas kuuma!
Öisin herään tasan neljä eikä enään unta. Paino nousee, nyt jo plus 10kg

Miten olette näistä selvinnyt?!
Ja saitteko mistään apua?

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: kana 
Päivämäärä:   6.10.20 11:09:48

Täälläkin eräs 45v joka epäilee vaihdevuosien alkavan jylläämään :( Kertokaapa te asian jo kokeneet millaisia oireita vaihdevuosien ALKAMINEN aiheutti, jotain muita kuin nuo kaikkien tietämät kuumat aallot ja mielialan vaihtelut?

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Hile 
Päivämäärä:   7.10.20 11:44:06

Mulla loppui kuukautiset vuodenvaihteessa, jolloin lopetin E-pillerit. Lähes heti siitä alkoi tuskaiset kuumat aallot ja painonnousu, nyt +2kg. Sain hormoonikorvaushoitolääkkeen vajaa 3kk sitten, ja kuumat aallot katosivat. Painonnousu taitaa jatkua ...

Onneksi olen saanut ola etätöissä tuo kaameimman hikoilukauden. Kokeilin Salviapuristeita, mutta en saanut niistä apua. Ikää minulla 50v.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   7.10.20 12:04:01

nyt 50v, menkat loppui n1,5v sitten. vv-oireet alkoi 44v, vuosittain pari kk kummia oloja ja menkat pois. sitten oli myös välillä "jatkuvasti" menkat, pari vuotta oli myös voimakas seksuaalinen halutus päällä :D Sitten loppui kaikki, menkat ja halut. Kuumat aallot oli yleensä parin kk yhtäjaksoisia helvetillisiä aikoja. Jotenkin menetin itseni hallinnan myös henkisesti, tein elämässäni kamalia ratkaisuja mitä olen raskaasti katunut. Vaikeuksia oli ollut vuosia, mutta nyt jälkikäteen tajuan että en ole ollut oma itseni. Näiden asioiden kanssa eläminen on vaikeaa eikä kipu ja tuska lopu koskaan.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   7.10.20 12:09:24

Paino tietysti nousi myös, reilu vuosi, niin 12kg, eikä lähde millään. Olen liikunnallinen ihminen. Aiemmin söin kahden edestä mitä vaan, ja normaalisti liikkumalla pysyin hoikkana. Nyt syön paljon vähemmän, olen turvoksissa ja liikunnan lisäys ei vaikuta mitään. Ennen olisin vain laihtunut.. Päivässä saattaa tulla parikolme kiloa turvotusta vielä lisää, lähtee ja tulee taas.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   7.10.20 12:33:41

Joo ymmärrän jos vaihdevuosiaikaan tekee jotain päätöntä. Välillä kyllä ollut rouva niin sekaisin. Vähän kuin murkku taas, äkkipikaisuutta löytyy ja voi sanoa rumastikin. Kun seuraavassa hetkessä olo laantunut ja pyytelee anteeksi.

Hikoiluttaa! Vesi märkänä. Apua tarttisin myös. Ja painonnousu!!!!!

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.10.20 15:50:53

Nivelkivuilla ja mielialanvaihteluilla alkoi, ei sitä aluksi ymmärtänyt että on kyse vaihdevuosista. Yöunen pituus lyheni, ei mitään hikoilua tai kuumia aaltoja
Aloin kävelemään pitkiä lenkkejä ja tarkkailemaan ravintoa, suosittelen.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: 52 
Päivämäärä:   7.10.20 18:13:29

Kuukautiset olleet poissa jo kymmenen kuukautta. Olen niin onnellinen.
Ainoat oireet tuli minulla muutama vuosi sitten yöhikoiluna. Kahtena keväänä vaivasivat ja sitten loppuivat.
Yllätyin, että näin vähällä päässyt.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.10.20 11:16:50

Kuumat aallot, vaikken niitä itse heti niiksi tajunnutkaan. Yöheräily ja unettomuus. Kohtu on poistettu eli kuukautiset eivät hälyttäneet mitenkään. Oli hyvin stressaava aika muutenkin, joten gyne sitten ultrasi ja sanoi, että juu, tästä on kyse.

Otin välittömästi hormonilaastarit, jotka korjasivat tilanteen muutamassa viikossa. Sen jälkeen on kerran nostettu vahvuutta. Näitä käytän varmaan loppuelämäni näillä geeneilläni; äitini oli osteoporoosin takia pyörätuolissa 4 vuoden sisällä siitä kun lopetti hormonikorvaushoidon.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Mummo K 
Päivämäärä:   8.10.20 12:36:19

Menkat loppuivat reilu kolmikymppisenä, kun sain hormoonikierukan. Eivät ole tulleet sen koommin.

En ollut vielä täyttänyt viittäkymmentä, kun alkoi yöhikoilu. Vuorotellen kuuma ja kylmä, eikä sitten kunnon yöunista tietoakaan. Kävin gynellä ja sain estrogeenigeeliä. Sitä käyttelin n. puoli vuotta ja nyt laitan enää satunnaisesti kuurina, jos oireet meinaa palata.

Apua on itselle ollut vähähiilihydraattisesta ja ketogeenisesta ruokavaliosta sekä hikiliikunnasta. Mitään luontaistuotteita en ole kokeillut. Paino ei ole noussut, päinvastoin, olen saanut tiputettua.

Yöunet tuskin palaa enää, nukun 5-6 tuntia yössä. Satunnaisesti yli 7 tuntia.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: 4*mummi 
Päivämäärä:   17.2.21 11:07:04

Kuumat aallot, nytkin tunnen, kun otsalle, niskaan ja nenänpieliin valuu hiki. Näissä kohtauksissa tuntuu, etten saa edes kunnolla henkeä. Pakkasta liki 20 astetta, mutta houkuttaisi mennä alasti parvekkeelle.

Hormonilaastarit auttoi noin vuoden, mutta sitten Evorel conti laastareita ei saanut toimitusvaikeuksien takia mistään apteekeista. Nyt olen vain sinnitellyt näiden aaltojen kanssa. Espanjasta ostetut viuhkat auttaa vähän ja onneks etätöissä voi vaikka riipasta paidan pois.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   19.2.21 09:18:06

Kuukautisten väli pidentynyt, nyt ei pariin kuukauteen ole ollut. Ärsyttävintä on sydämen tykytys ja silloin pukkaa myös kuuma aalto. Söin salviavalmistetta joka alkuun tuntui auttavan mutta ei enää. Kaikenlainen voimattomuuden tunne on valloillaan.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   19.2.21 10:53:49

Onko kenelläkään kuivuutta vaihdevuosien yhteydessä. Itselläni on ja mikään paikallisestrogeeni ei tunnu auttavan.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   20.2.21 12:55:31

Jep, Vagisan on ystävä. Ihan sama haluttaako vai ei, ilman tätä ei onnistu. Ei ole haluttanutkaan kyllä pariin vuoteen. Kk loppui ja autiomaa tilalla.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Hellä 
Päivämäärä:   21.2.21 00:35:46

Varmaan syntistä sanoakaan, mutta mulle ei ollut oikein mitään oireita. Viimeiset kuukautiset tuli 54-vuotiaana, nyt olen 60. Ei kuumia aaltoja, ei mielialanvaihteluja, ei mitään. 5kg on tullut lisää mutta voi olla että se on ihan herkuttelusta.

Mutta 12-25-vuotiaana kärsin IHAN HELVETILLISISTÄ kuukautiskivuista, siis todella pahoista, niin että ajattelen että on vaan oikein että vaihdevuodet meni käytännössä huomaamatta.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: 53v 
Päivämäärä:   2.3.21 23:47:02

Lukekaa Maija Kajan "Iloa ja terveyttä" kirja vaihdevuosista. Gynekologin kirjoittama ja itse sain siitä valtavasti apua ja tietoa. Suosittelen lämpimästi.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: ville 
Päivämäärä:   3.3.21 10:57:05

Kyl se siitä, kun vaan puuhastelette tiheään tahtiin sen matin kans.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Eira 
Päivämäärä:   3.3.21 18:52:05

Ville: Entäs jos Matti ei pysty verenpainetautinsa, ylipainonsa ja yleisen väsymyksensä takia? Sanonko mä sille, että meille vois muuttaa yks Ville?

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: kalle 
Päivämäärä:   4.3.21 18:03:08

Eira.
Täällä olis piilopirtti, mistä Mattikaan ei löydä. Ei noihin Villen viilauksiin
voi luottaa.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Allah 
Päivämäärä:   5.3.21 07:45:56

Vaihdevuodet on tehneet tuloaan, tai niin ainakin olen tulkinnut merkkejä, viiimeiset 8 vuotta. Olen nyt 51 ja kuukautiset pyörii edelleen, kierron pituus vain vaihtelee. Jonkinlaista väsymystä alkanut olla entistä enemmän, mutta se nyt voi olla muutakin kuin vaihtarit. Pitäisi laihduttaa, ja ihan varmasti sen jälkeen iskee oireet kunnolla päälle...

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   8.3.21 07:49:35

Vagifem, oletteko käyttäneet tätä? onko ollut apua vaivoihin?
Mietityttää onko haittavaikutuksia terveydelle?

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.3.21 08:38:13

Kokeilin Vagifemiä, kun gyne suositteli, mutta saan siitä aivan jäätävän päänsäryn...

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: 56v 
Päivämäärä:   8.4.21 16:46:09

mm; minulla on ollut pari-kolme vuotta Vagifem käytössä, ja kyllä siitä on ollut apua. Vaihdevuosien alkaessa sekstailu sattui, kun paikat olivat niin kuivat, mutta nyt ei satu enää, tosin liukkariakin tulee käytettyä. Käsitykseni mukaan sillä ei pitäisi olla haittavaikutuksia, kun on paikallisestrogeeni. Toki voihan jollekin tulla jotain, kuten tähtikin tuossa kertoi.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.4.21 21:52:19

Niitä odotellessa. 52 vuotta, menkat aika tasan 28 päivän välein edelleen eikä yhtikäs mitään oireita.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   3.5.21 03:11:21

Valtava helpotus oli kun menkat loppui yhtäkkiä joskus 53 vuotiaana. Se olikin ainoa oire vaihdevuosista. Nyt ikää 58 ja ainoa ongelma tietty kuivuus- liukkarit ei auta vaan pitää käytellä geelejä jotta homma tuntuu mukavalta .

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: teepee 
Päivämäärä:   9.5.21 21:43:13

Nyt mummot kehiin vinkkivitoset millä selvitä vaihdevuosien alkamisesta? Ikää mulla nyt 47 ja alkanut ihan törkeet nivelkivut, väsymys ja kauhea angsti päällä jatkuvasti, olen ku pahainen veemäinen akka joka en oikeasti todellakaan ole. Lopetin pitkään käyttämäni E-pillerit vuoden vaihteessa ja tämä kaikki alkoi sen jälkeen. Ei pysty edes ratsastaan koska joka paikka niin sairaan kipeänä; polvet, lonkat, kyynärpäät, hauikset ja hartiat jumissa jo aivan pienestä liikkumisesta...

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   29.7.21 16:04:03

Onko kellään kokemusta että vaihdevuosioireet tuli vaikka vielä kuukautiset ja ikää alle 50 ja olette saaneet siihen hormonikorvaushoitoa?
Olen 47 v ja minulla ihan selvät vaihdevuosioireet vaikka on vielä kuukautiset. Kierto on kyllä ruvennut heittämään, muisti pätkii, masentaa, itkettää, mielialat heittää, alapään limakalvot kuivat, välillä kuuma välillä kylmä, ihme jomotuksia ja kolotuksia jäsenissä, sydän muljahtelee välillä jne.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.21 21:37:24

Ikää 50 v. Ei ensimmäistäkään hikikohtausta tms. Minipillereillä menty tähän asti. Nyt vaihdoin hormoonipillereihin. Unihommat oli ihan surkeat, aamuyön heräilyt ja unenlaatu muutenkin kevyttä. Nyt kuukauden käytön jälkeen ero unenlaadussa on valtava. Ihanaa herätä taas aamulla virkeänä.
Toivottavasti muita oireita ei juuri tulekaan.
Vaihdevuosiin erikoistuneelle ja ehkä niitä läpikäyvälle gynelle peukkua! Yksitellen ampui alas monta meikäläisen ennakkoasennetta hormonikorvaushoidoista.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: jp 
Päivämäärä:   31.7.21 00:31:20

"Onko kellään kokemusta että vaihdevuosioireet tuli vaikka vielä kuukautiset ja ikää alle 50 ja olette saaneet siihen hormonikorvaushoitoa?"

Kyllä, aloitin jo joskus 42-vuotiaana. Nyt on menossa 11. vuosi.

Kuukautiset loppuvat yleensä melko nopeasti hormonikorvaushoidon aloittamisen jälkeen, siis hoito saa sen aikaan.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.21 08:25:39

Juu, harvoinhan vaihdevuodet alkavat kuukautisten loppumisella. Pre-menopaussihan saattaa kestää kymmenenkin vuotta, ei se munasarjojen toiminta yhdessä yössä lopu.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: lisa 
Päivämäärä:   2.8.21 19:31:21

Onko muilla ollut pre-vaihdevuosissa nivel/lihaskipuja? Mulla ihan jäätävät lihassäryt ja heikotukset aina kuukautisten jälkeen viikon verran, sitten loppuvat ja pari viikkoa menee hyvin ennenkuin taas alkaa seuraavat menkat :((

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: 51 
Päivämäärä:   24.8.21 18:38:45

Ikää 51v ja ihan järkyttävät vaihdevuodet olleet nyt kohta kolmen vuoden ajan; hikoilupuuskia monta kertaa päivässä niin että silmälasit menee huuruun, hiukset ja vaatteet kastuu, nukkumisesta ei tule mitään. Painoa tullut 10 kg eikä lähde millään vaikka käyn salilla, kävelen ja pyöräilen. Tulee selluliittia ja makkaroita selkään ja vatsaan. Nivelet on kankeina enkä taivu minnekään. Kiukuttelen ukolle ja lapsille. Enkä voi käyttää estrogeenia kun äitini sai agressiivisen rintasyövän jo nelikymppisenä johon menehtyi.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.8.21 21:39:41

Lihaskipuihin aloin syömään magnesiumia ja kuukautisia ennen olisi hyvä syödä rautaa kun monilta kuukautiset laskee rautaa. Rauta tarvitsee foolihappoa imeytyäkseen ja mun foolihapossa lisäksi D3-vitamiini.
Liikunta auttaa nivelkipuihin ja lihaskipuihin eli ei ainakaan kannata paikalleen jäädä, voi käydä niin että kohta ei pääse minnekkään.
Huomasin, että kävelylenkit auttaa myös mielialavaihteluihin jotenkin muutuivat miedommiksi.
Hakeutukaa ammattiauttajille ajoissa, vaihdevuodet voivat olla hyvinkin pitkät niin ei ole mitään järkeä pilata elämänlaatua kokonaan. Varmasti löytyy jotain apua ja helpotusta jokaiselle.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: kata 
Päivämäärä:   25.8.21 22:15:18

Oletteko käyneet lääkärillä noiden ihme jäsenten jomotusten/kolotusten takia vai pelkästään päätelleet niiden johtuvan vaihdevuosista? Liittyvätkö teillä jotenkin kuukautiskiertoon? Osaako gynekologi tietää että johtuvat vaihdevuosista vai olisiko parempi käydä jollain muulla lääkärillä?

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Jo vain 
Päivämäärä:   29.8.21 19:02:14

"Onko kellään kokemusta että vaihdevuosioireet tuli vaikka vielä kuukautiset ja ikää alle 50 ja olette saaneet siihen hormonikorvaushoitoa?"

Joo, ikää 48 v ja kierto alkoi vähän heittelemään vuosi sitten. Viime talvena alkoi univaikeudet, heräilin aamuyöstä ja valvoin tunteja ja nukahdin juuri ennen kellonsoittoa. Nyt kevättalvella alkoi yöhikoilu ja loppukeväästä ärsyttävät kuumat aallot. Hiki siis valui pitkin otsaa ja selkärankaa pitkin ihan yhtäkkiä. Sängyssä piti olla tyynyn vieressä pyyhe, millä sain kuivattua itseni ettei koko sänky ole ihan märkä. Jaksoin tuota ehkä pari viikkoa ja marssin gynelle. Sain hormonilaastariresptin ja meni ehkä kuukausi, niin olo oli taas normaali. Ei hikoiluta ja yöt nukun kuin tukki entiseen malliin. Muita oireita ei siis ollut kuin yöheräily ja kuumat aallot, ei mielialavaihteluita tms.

Mene siis kunnon gynelle, ei tarvitse kärsiä.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   29.8.21 20:25:42

Auttaakohan tuo hormonilaastari mielialan vaihteluihin? Mulla tunnetilat vaihtelee sadasosasekunneissa, melkein en itsekään enää pysy mukana. Eräs päivä aloin itkemään yksin aivan turhasta asiasta, oikein kunnolla vollotin enkä siis edes muista milloin viimeksi olisin itkenyt. Aivan säikähdin itsekin mikä mulle tuli kun ei aiemmin ole tuommoista ollut :)

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Jo vain 
Päivämäärä:   30.8.21 15:59:23

Käsitin, että laastarin pitäisi auttaa myös mielialan vaihteluihin, kun se tasaa hormoniheittelyä :) Mut omakohtaista kokemusta mulla ei ole, kun mielialassa en huomannut mitään erityistä. Ihan olin kuin ennenkin, paitsi hermo meinasi mennä hikoiluun ja huonosti nukuttuihin öihin. Mut kannattaa sitä kokeilla pari kuukautta, sittenhän sen huomaa.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.21 12:27:26

Up

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Mittari 
Päivämäärä:   19.10.21 23:00:35

Alkunäytös:
Ikää 40+, miehen kanssa autolla liikkeellä, pilvinen viileä ilma.
Minä: Tällä on kuuma.
Mies: Täällä ei ole kuuma.
Minä: No, mulla on kuuma.
Mies: Täällä sisällä on 19 astetta, sulla ei voi olla kuuma.
Minä: Se on nyt ihan sama, mitä se sun mittaris näyttää, mulla on kuuma!!!
En yleensä tiuski ja mies viisaana miehenä ajoi tien sivuun ja meni hetkeksi henkiselle jäähylle seisomaan tienpientareelle. Hetken päästä matka jatkui.
Kumpikaan ei vielä aavistanut...

Näytös 2:
Kysyin kotona: meneekö täältä talosta aina kymmenen aikaan ilalla joku ilmastointi pois päältä, kun mun tulee aina tähän aikaan niin kauhean kuuma?
Ei mulla vieläkään säteillyt...

Näytös 3:
Tavarat tippuili käsistä holorompsis vaan ilman mitään syytä, muutenkin kumma olo, enkä välillä oikein tunnistanut omia tunteitani. Menkat vielä säännölliset. Yöllä ensin kylmä vaikka peitto, viltti ja villasukat. Sitten lämpökamia humahti sisuksissa käyntiin, viltti ja peitto lensi ja lakana hiestä märkä.

Loppunäytös:
Villatakki päälle, villatakki pois, villatakki päälle, villatakki pois., villatakki... ... Hormonikierron jäätyä pois hikoilu oli sellaista, että ei oikein voinut kuin nauraa. Oli kyllä pakko pari vuotta käyttää hormonikorvausgeeliä, muuten hiki valui kevyellä vaatetuksellakin jalkoja pitkin.
Lienee aika yksilöllistä, miten kunkin keho reagoi. Joskus kuullut, että äidin vastaava kausi antaa jotain viitteitä.

Tsemppiä, siskot, tsemppiä!

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: o/ 
Päivämäärä:   22.10.21 12:31:03

^ kiitos! Villatakki rumba kovin tuttua. Eilen heitin sitten kauppaostokset ovesta ulos liikkuvasta autosta (mies ajoi)
Kauan kestää tämä vaihe?

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: tietoa 
Päivämäärä:   22.10.21 17:29:07

https://maijakajan.fi/2017/11/13/vaihdevuosioireista-ja-hoidoista/

Maija Kajanin tekstejä ja kirjoja kannattaa lukea.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: o/ 
Päivämäärä:   22.10.21 18:00:47

Kerrottakoon kuitenkin että mies alkoi ilkeilemään minulle kaupassa, marssin ulos samoin tein, kotimatkalla meni sitten ns. kuppi nurin ja paiskasin ostoksia ulos. Nyt mietityttää onko tämä ihan normaalia :D
On toki kiusannut ennenkin, nyt en jotenkin enää siedä yhtään tuota.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: 48v 
Päivämäärä:   26.10.21 20:50:50

Mielialan vaihtelut, mikään ei oikein innosta, hermostun pienimmästäkin epäkohdasta jäätävän suuresti. Tässä pahimmat, en meinaa jaksaa itseäni :(

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: 48v 
Päivämäärä:   26.10.21 20:53:25

Ennen mielenlaskua kärsin hurjan suurista vuodoista, kestivät kuukausia. Nyt menkat loppu. Pientä ylimääräistä hikoilua on, paino lähti laskemaan kun menkat loppui.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: 50vee 
Päivämäärä:   27.10.21 15:31:54

Ai että mä olen niin onnellinen nyt. Viimeinen puoli vuotta ollut yhtä hel*ettiä mielialan vaihteluiden (no ok, ne taisi alkaa jo muutama vuosi sitten), koko kropan joka paikan särkyjen, totaalisen väsymyksen ja tykytysten vuoksi. Olin jo ihan varma että on joku paha sairaus kun kroppa ei toimi ja ne lihas/nivelkivut oli aivan jäätäviä. Nyt on menkat jääneet pois n. 3kk sitten ja samalla kaikki muutkin kolotukset ja oireet. Taidan olla aika onnellinen jos muutaman kuukauden kärsimyksellä selvisin vaihdevuosista <3

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   31.10.21 10:03:56

Millaisia hormonihoitoja/suihke/laastari vaiko mitä? Ja kuinka pian/myöhään olette aloittaneet, vaikutukset + ja -
Uskallanko aloittaa kun 2,5 vuotta viimeisistä menkoista. Tuntuu nimittäin että luusto hupenee entisestäänkin. Ja ehkä puoliso ihmettelee kun ei peitonheilutus kiinnosta, vaikka siihen suostunkin.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   3.11.21 06:55:26

Lainasin Maija Kajanin Iloa ja terveyttä. Kiitos vinkkauksesta! Suosittelen.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: tietoa 
Päivämäärä:   3.11.21 08:43:53

Kiva kuulla. Löysitkö kirjasta jotakin erityisen mielenkiintoista? :)

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   3.11.21 21:22:06

Kyllä. Estrogeenin vähenemisestä johtuvat lukuisat vaivat, itselläni esim. nivelkivut.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: ana 
Päivämäärä:   12.11.21 06:30:56

Kuukautiset olleet poissa pari vuotta. Ei ollut muita oireita kuin yöhikoilua parisen vuotta.
Ruokavalio saattaa olla yksi syy lieviin oireisiin. Syön paljon marjoja. Pähkinät ja oliiviöljy kuuluu myös ruokavalioon. Tulee syötyä makeita herkkujakin, mutta harvemmin.
Kävin pari päivää sitten gynellä. Säikähdin, kun gyne totesi ensimmäiseksi jalkoväliin katsoesssaan, että voi kauhea. Onneksi oli vain tosi kuiva värkki. :D Itselle tuli yllätyksenä, kun ei ole mitenkään vaivannut.
Vajaa vuosi sitten kävin muun syyn takia ja sillon vielä ok.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.11.21 12:47:19

MH: Mitkä nivelet sulla on eniten kipeänä? Vaivaako pahemmin öisin vai päivällä?

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.11.21 18:01:04

Mulla lähti kellontarkat kuukautiset heittelemään 37-vuotiaana. Pikkuhiljaa mukaan tulivat yöhikoilut. Vuosi sitten aloin syömään e-pillereitä ja hiuksista on tämän vuoden aikana lähtenyt puolet, sain myös aknen ilokseni. Elokuussa kävin sterissä ja lopetin pillerit. Yksiäkään kuukautisia ei ole tuon jälkeen tullut ja alkoi aivan jäätävät hikoilut öisin, lisäksi alkoi tulla kuumia aaltoja myös päivisin. Nyt on kolme viikkoa särkenyt jumalattomasti sormien keskimmäisiä niveliä ja aamuisin ovat todella jäykät. Ja ikää siis 43v. Gynelle tässä täytyy mennä, mutta mietin noita hormonikorvaushoitoja kun pillereistä (sekä yhdistelmä-, että minipillereistä) tuli niin ikävät sivuvaikutukset. Tuleeko näistäkin? Lähinnä mieliala oli harmaa, halut nollissa ja viimeisimmistä tuli vielä aknekin.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   16.11.21 15:46:19

.. eniten lonkkanivelet, myös selkä ja harvemmin jokin sormi. Oireena myös toistuvat virtsaieinfektiota muistuttavat inhottavat oireet, jotka toivottavasti vähenevät näiden estradiolipuikkojen käytön myötä.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: nana 
Päivämäärä:   23.11.21 12:40:19

Miten teillä on menkat jääneet pois? Kertaheitosta vai pikkuhiljaa? Itse ihmettelen kun vuodot jääneet pois jo kauan sitten mutta edelleen tulee lähes kerran kuussa samanmoista alavatsakipua kuin menkkojen alkaessa. Viime yönäkin heräsin ihan järkyttävään kipuun ja olin satavarma että menkat tulee vielä sittenkin, mutta ei. Onkohan normaalia..

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.11.21 13:33:05

"hiuksista on tämän vuoden aikana lähtenyt puolet"

Keltarauhashormonin väheneminen voi aiheuttaa tätä vaihdevuosi-ikäisellä (ja aiemminkin elämässä). Vastaavasti sen puutoksen korvaaminen keltarauhashormonivalmisteilla auttaa tähän. Itselläni on käytössä bioidenttinen progesteroni, jolla on paljon terveysvaikutuksia eikä oikeastaan riskejä lainkaan. Yleensä lääkäri kirjoittaa synteettistä progestiinia tabletteina tai kierukassa.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.21 20:06:19

Viisissäkymmenissä alkoi kuumat aallot. Aloitin hormonihoidon, ja vaiva loppui. Mitään muita vaivoja ei ole ollut. On helpotus olla ilman kuukautisia.

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   11.12.21 16:08:30

Nanan kantsii käydä tutkimuksessa ettei olisi mitään kystia tai muita kummia sisuksissa.

Täytän pian 55 ja kuukautisia tullee vieläkin 'härän kurkusta', mutta vaihtuuhan ainakin veri ettei sakkaa.. ;D

  Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: 54 
Päivämäärä:   15.12.21 11:10:21

Tulin minäkin ihmettelemään että mites toi menkkajuttu lopulta menee.

Puoli vuotta oli menkat pois. Sitten kesällä paikkoja juili ja kävin sen vuoksi gynellä, kaikki ok mutta vuoto alkamassa ja siinä sitten muutama normaali menkkakierto joskin normaalia lyhyempine vuotoineen mentiin.

Sitten taas vuodot loppu ja syksyllä alkoi kuumat aallot.

No nyt ne kuumat aallot ovat loppuneet mutta nuppi kiehuu pahemmissa PMS-oireissa kuin koskaan mutta vuotoa ei tule.

Ja kaikki tämä kutakuinkin normaalikierrron kestoilla.

Huokaus...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.