Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: Jo 
Päivämäärä:   27.8.20 18:05:23

Sain mummulta paljon pitsireunaisia nenäliinoja ja olen niitä tässä vuoden päivät käyttänyt. Tosi ihania iholle ja siinä samassahan ne puhdistuvat pyykissä kuin muutkin.

Muistetaanko täällä mummolassa milloin tarkalleen kangasnenäliinojen käyttö loppui ja vaihtui paperisiin?

Muutenkin nenäliinakulttuuri kiinnostaa! Oliko ennen tapana silittää niitä esimerkiksi? Vai jaksettiinko nähdä vaivaa?

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   27.8.20 20:41:37

Missä asteessa peset niitä? Jotenkin tuntuisi, että niiden pitäisi kestää 90 astetta/keittäminen...

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: Jo 
Päivämäärä:   27.8.20 21:39:38

Ihan 60 asteessa kuten alushousutkin. Nenäliinoissa sentään on vaan ainakin itsellä kirkasta ns. "vettä" mutta alkkareissa pissaa ja ties mitä bakteereja.

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: väärinpäin 
Päivämäärä:   27.8.20 23:06:16

Terveen ihmisen virtsa on bakteeritonta. virtsatietulehdus tuo bakteereita virtsaan.

Nenästä tuleva neste on bakteeripitoista.

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: jh 
Päivämäärä:   30.8.20 09:05:21

Ei niiden käyttö ole loppunut kokonaan vieläkään, kuten toisella palstalla on kerrottu. Entiseen aikaan taidettiin silittää niitä enemmän, ja pestiin keittopesussa. Siis oikeasti laitettiin pataan kiehumaan saunassa tai jossakin pyykkirannassa kesällä.

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   3.9.20 20:26:31

Varmaa se keittäminen johtui silloisten pesuaineiden heikkotehoisuudesta.

Nyt jos laittaa räsymaton ammeeseen kylmään bioluvil-veteen yöksi, niin aamulla voi lähes viruttaa sen puhtaaksi. ;D

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   5.9.20 12:58:19

"Terveen ihmisen virtsa on bakteeritonta. "

Kysyin tästä aiheesta joskus lääkäriltä, ja hän sanoi, ettei virtsa ole steriiliä, vaikka sitä joskus paremman puutteessa on käytetty jopa haavojen huuhtelemiseen.

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   6.9.20 12:02:51

Mietin milloin minulla ei ollut enää kankaista nenäliinaa. 1970 luvulla?

Joo aikanaan keittäminen oli tehokkain tapa tappaa bakteerit. Porukat keittivät jopa lakanat,ennen automaattipesukoneiden tuloa.
Muistan vielä kun lakanat pestiin pesukoneessakin 90 asteen lämmössä. Samoin keittiöpyyhkeet ja jotain muutakin pyykkiä.

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: Alte 
Päivämäärä:   8.9.20 07:08:41

70-luvulla vielä väki niitä käytti ja onneksi niistä on luovuttu. Kun flunssa-aikaan joku töräytti kunnolla nestuukiin ja laittoi sen sitten taskuun ja kaivoi kohta uudelleen esille uutta vihreää mäjäystä varten niin....

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: myrtynyt 
Päivämäärä:   9.9.20 21:49:14

1980-luvulla muistan vielä olleen käytössä, sitten pikkuhiljaa (onneksi) katosivat.

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: Claire 
Päivämäärä:   11.9.20 10:37:05

Lähettäjä: se.pienitalli
Päivämäärä: 6.9.20 12:02:51

Mietin milloin minulla ei ollut enää kankaista nenäliinaa. 1970 luvulla?

Joo aikanaan keittäminen oli tehokkain tapa tappaa bakteerit. Porukat keittivät jopa lakanat,ennen automaattipesukoneiden tuloa.
Muistan vielä kun lakanat pestiin pesukoneessakin 90 asteen lämmössä. Samoin keittiöpyyhkeet ja jotain muutakin pyykkiä.

Juuri lapsilleni esittelin meillä vieläkin käytössä olevia lakanoita noin vuodelta 60-70, jotka ovat vieläkin ehjiä ja käytössä. Jouduin heittämään pois uudempia, alle 10 vuoden vanhoja lakanoita pois kun ovat kuluneet niin että repeytyy käsiin...

Meillä oli vielä 80-luvun alussa kankaisia nenäliinoja, jotka pestiin (olin niin pieni etten muista miten pestiin) ja silitettiin pesun jälkeen.

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   28.9.20 17:00:29

Oi ne mummon nenäliinat oli ihania! Harmittaa niin paljon kun menneet roskiin, itse oli mummo niihin pitsireunat virkannut.

  Re: Milloin kangasnenäliinojen käyttö loppui?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   29.9.20 10:29:18

Minulla on tallessa lapsena 60-luvulla saamiani kangasnenäliinoja, joissa ihania satuaiheisia kuvia. Eivät tainneet silloinkaan tulla koskaan käyttöön, mutta olen ne säästänyt, koska ovat niin kauniita. Hämärästi muistan, että isäni olisi käyttänyt ruudullisia kangasnenäliinoja vielä joskus 70-luvulla.
80-luvun lopulla muistan hieman hätkähtäneeni, kun naispuolinen opiskelukaveri kaivoi kangasnenäliinan taskustaan, sekin oli sellainen ruutuliina.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.