Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  testamentista

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   3.6.20 16:43:40

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006528712.html

Tarkkana ettei testamentissa ole nimettyö toimeenpanijaa. Ohessa case jossa 15 000 euroa mennyt lakimiehelle. Itse onneksi pääsin parilla tonnilla niljakkeesta eroon, ehkä siksi et veli on asianajaja ja sain sieltä apua.

  Re: testamentista

Lähettäjä: 55 
Päivämäärä:   7.6.20 11:41:27

Kuinkas moni täällä mummolassa on tehnyt testamentin?

Itse olen tuota miettinyt, kun omia lapsia tai sisaruksiakaan ei ole. Kummilapsia kylläkin on, joten ehkäpä heidät voisi nimetä perijöikseni. Miesystävän kanssa ollaan lähiaikoina muuttamassa yhteiseen kotiin, joten siinä tapauksessa toki ehkä kannattaa testamentata hänelle ainakin osuuteni siitä yhteisestä kodista siinä tapauksessa, että itse lähden ennen häntä.
Toisaalta olen myös miettinyt mahdollisten varojen testamenttaamista johonkin yleishyödylliseen kohteeseen.

  Re: testamentista

Lähettäjä: Semla 
Päivämäärä:   7.6.20 20:42:44

Mulla on. Minulla ei ole lapsia. Perintökaaren mukaan äitini ja siskoni perisivät, sitten siskon lapset. Heidän tietonsa on kirjattu testamenttiin kaikkien epäselvyyksien välttämiseksi. Kirjattu myös yhtä suuret osuudet. Tässähän ei ole mtn epäselvää, mutta kun on kirjattuna, niin kenenkään ei tarvitse kyseenalaistaa perinnönjaossa. Mahdollisten puolisojen oikeus perimällä saatuun omaisuuteen on rajattu pois.
Mikäli perijöistäni ei ole ketään jäljellä kuollessani, omaisuus on testamentattu yhdistykselle, jonka toimintaa haluan tukea. Valitsin ensin "suuntauksen" ja sitten etsin järjestön, jonka uskon olevan olemassa useamman vuosikymmenen päästä. Täytyy seurailla pysyykö pystyssä :) Mieluummin valitsen saavan itse kuin annan mennä kaiken valtiolle.

  Re: testamentista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.7.20 10:28:19

Joo asianajaja kirjoitaa melkoisen laskun jo muutaman tunnin hommasta.

Miulla oli testamentti kunnossa jo vaimon kanssaja aikanaan yhteen muuttaessa. Ja eron jälkeen testamentti on uusittu. Eli tiedän minne omaisuus menee miun kuollessa.

Perinnön saaja voi olla yllätys, kun omaisuutta ruvetaan joskus jakamaan.

  Re: testamentista

Lähettäjä: kaheli 
Päivämäärä:   6.7.20 15:15:35

Testamentistä, pankin lakimies muutaman satasen maksaa ja pankissa
muutamia euroja säilytyksestä vuodessa.

  Re: testamentista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.7.20 19:51:21

Mulla keskinäinen testamentti miehen kanssa; hän kun ei muuten saisi mitään, koska mulla on lapsia aiemmasta liitosta. Hinta asianajotoimistossa muistaakseni nelisen sataa; tallessa siellä ja omassa kassakaapissa.

  Re: testamentista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.20 18:05:17

Joo pientä tai suurempaa omaisuutta ei pitäisi antaa mennä valtiolle, vaikka suvussa tai ystäväpiirissä ei oo mielyttävää ihmistä jolle kaiken tään kaiken voisi jättää perinnöksi.

On paljon yleishyödyllistä toimintaa. jota voit rahoittaa.

  Re: testamentista

Lähettäjä: hp 
Päivämäärä:   30.9.20 18:23:51

"Mulla keskinäinen testamentti miehen kanssa; hän kun ei muuten saisi mitään, koska mulla on lapsia aiemmasta liitosta."

Siis oletteko naimisissa, eikä mies lain mukaan silti saa mitään, jos teillä ei ole keskinäistä testamenttia? Mitä keskinäiseen testamenttiin voi sisältyä?

Olisiko sinulla jotakin hyvää linkkiä, josta voisin lukea lisää?

Kiitos.

  Re: testamentista

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.10.20 20:38:42

On testamentti. En ole naimisissa, mutta olen avoliitossa. Haluan omaisuuteni päätyvän avokilleni mikäli kuolen ennen häntä. Meillä on paljon yhteistä omaisuutta. Molemmilla myös omaa omaisuutta. Vanhemmat eivät ole enää elossa. Lähin sukulainen on sisareni, jolle en halua omaisuuteni päätyvän. Emme ole missään tekemisissä, joten on myös itsestään selvää, ettei hänen tarvitse missään vaiheessa päästä nauttimaan minun ominaisuudestani.

  Re: testamentista

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.10.20 10:46:50

"Mulla keskinäinen testamentti miehen kanssa; hän kun ei muuten saisi mitään, koska mulla on lapsia aiemmasta liitosta. Hinta asianajotoimistossa muistaakseni nelisen sataa; tallessa siellä ja omassa kassakaapissa."

Mulla samoin. Tähti, kirjoita nyt ekaks googleen notta "keskinäinen testamentti".

  Re: testamentista

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.10.20 14:53:47

Sorry, siis hp googlaa, löytyy helposti tietoa.

  Re: testamentista

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   2.10.20 18:41:35

hp: Puoliso ei peri, jos vainajalla on rintaperillisiä. Silloin tarvitaan avioliitossakin keskinäinen testamentti, jos jommalla kummalla on rintaperillisiä. He voivat tietenkin vaatia lakiosaa.
Toinen vaihtoehto on hallintaoikeustestamentti, jos tarkoitus on kuitenkin se, että rintaperilliset tai toissijaiset perilliset saavat lesken kuoltua perintöä.

  Re: testamentista

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   10.10.20 08:51:48

Ei ole testamenttia, on vain yksi lapsi joka perii kaiken. Jos haluaa jakaa perintönsä puolisonsa, lapsensa tai jonkun muun kanssa niin minulla ei kyllä ole mitään sitä vastaan. En halua haudan takaa määräillä enempää kuin nyt eläessänikään.

  Re: testamentista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.20 10:46:14

Joo. Testamentti pitää tehdä ajoissa. Ja voit tehdä uuden testamentin. jos haluat vaihtaa perinnönsaajaa, Tai perillinen kuolee ennen sinua.

Ja vieraalle tehty testamentti kannattaa teetää homman osaamalla lakimiehellä.
Kannattaa muistaa että suuri perintö voi saada ihmisen taloudellisesti vaikeaan tilaan, jos perinnöstä tulee satoja tuhansia perintöveroa.

  Re: testamentista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.10.20 13:01:37

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040
Tuolla virallista tietoa kenelle ihmisen omaisuus menee ihmisen kuoltua,

Oon sivusta seurannut miten avoliitossa elävien ihmisten perintö menee, kun avoparilla ei oo keskinäistä testamenttia.
Eli miten perintökaaren mukaiset sukulaiset iskevät vainajan omaisuuden kimppuun jo ennen hautajaisia.

On vaikea ymmärtää vainajan sukulaisten käytöstä puolisonsa menettänyttä ihmistä kohtaan.

  Re: testamentista

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   24.10.20 13:18:17

Tuo perintökaari on hankalaa luettavaa. Kuten kaikki lakitestit.
Mut ihmisellä pitää olla jonkinlainen käsitys miten nuo perintöasiat menevät.
Ja tieto kuka saa perinnön hankalissakin tapauksissa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.