Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Am 
Päivämäärä:   17.9.19 11:02:21

Olen 46 vuotias ja yöllä alkanut olemaan kuuma, ei kuitenkaan hikoilua. Pää ollut kipeä enemmän kuin ennen ja sydämmessä lisälyöntejä. Kiloja tullut huomaamatta vuoden sisään neljä kiloa. Mitä hoitoja teillä on ollut? Onko hormoonilaastareista apua?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   17.9.19 12:10:59

Tilanne ja hoitokeinot ovat aina henkilökohtaisia, joku auttaa jollekin ja joillekin ei mikään. ;)

Ihan omalääkäriltä voi kysyä kokeiluun eri juttuja ja voi löytyä sopiva.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 52 
Päivämäärä:   19.9.19 10:34:48

En tiedä onko tämä sitä, tänä vuonna kerran jäänyt menkat pois ja pari kertaa muutaman päivän myöhässä, muuten edelleen normi.

Palelee välillä helposti, ja se on outoa meikäläiselle. Toisaalta kesien helteitä ei meinaa kestää enää lainkaan. Mitään kuumia aaltoja ei todellakaan ole ollut, kylmiä paremminkin.

Paino ei putoa, ei sitten millään.

Heräilen aamuyöstä ja väsymys sen vuoksi alkaa olla aikamoinen. Tämäkin outoa kun aina olen nukkunut kuin tukki, enkä nytkään herää ulkoisiin häiriöihin.

Hiukset on alkaneet harmaantua ja kremppoja vähän joka puolella. Tosin kun katsoo ukkokultaa niin eipä hänellä ole sen kummempi tilanne.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   19.9.19 11:12:12

52, palelu voi olla merkki myös kilpirauhashormonin vähentymisestä, eli kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Jos ei vastaavaan ole vielä mitään lääkitystä, niin voi testata luontaistuotekaupasta A.Vogelin Kelpasan-valmistetta, se korjaa pieniä epätarkkuuksia yllättävän hyvin. :)

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: d-ress 
Päivämäärä:   25.9.19 08:42:54

Mulla on öisin vuoroin kuuma, välillä palelee. Heräilen jommasta kummasta syystä vähän väliä ja yöunista ei tule mitään. Olen kokeillut unen parantamiseen Melatoniinia, turhaan. Päivällä ei ole kuuma, mutta palelee koko ajan, enkä jaksa yhtään mitään :(

Ja siihen paleluun ei auta edes vaatteiden lisääminen, kuuman juominen tai liikunta. Tunnen oloni raadoksi.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Penny 
Päivämäärä:   25.9.19 10:03:09

Väsymys jne voi olla myös piilevää raudanpuutetta

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: peukalonen 
Päivämäärä:   25.9.19 20:08:25

52 v. ja en tiedä vastausta. Kuukautiset on säännölliset (huoh), kylmällä on kylmä ja kuumalla kuuma. Hikoilen kuten ennenkin.

Vartalo ja naama on toki muuttuneet nuoruusvuosista. Kuppikoko on kasvanut huimasti. Mukavuudenhalu on lisääntynyt. Hämäränäkö on heikentynyt. No, nää liittyy yleisesti ikään ei varsinaisesti vaihdevuosiin.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: d-ress 
Päivämäärä:   26.9.19 06:52:26

Varasin nyt ajan lääkärille, joku tolkku on saatava mistä nämä kaikki johtuu. Ferritiinin (raudan varastoarvo) kävin mittauttamassa aiemmin ja oli korkea. Mutta toivon saavani lähetteen nyt muihin tutkimuksiin - ehkä sitä kilpirauhasongelmaa tai tosiaan vaihdevuodet?

Eilen olin niin väsynyt, että herättyäni (klo 4) menin sohvalle maate, kun nukuttua en enää saanut. Pari tuntia keräilin siinä itseäni että sain itseni aamupalaa syömään. Ruokahalut ovat välillä kadoksissa. Liikun reilusti, mutta ruoka ei maistu ja paino putoaa. Harmittaa, kun ei tule syötyä ja sekin vaikuttaa jaksamiseen. Ylipainoa ei ole.

Tuntuu, kuin kurkkuun olisi juuttunut jokin pala.

Ennen ei ole ollut mitään ongelmia nukkumisen ja syömisen suhteen. Alkaa jo vaikuttaa mielialaankin, kun väsyttää koko ajan ja olo on fyysisesti huono.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.9.19 21:08:41

Mulla alkoi yöhikoilu ja univaikeudet pari vuotta sen jälkeen, kun kuukautisten väli alkoi lyhenemään eli noin 46v. Nyt väli on pidentynyt ja nukun paremmin, enkä ole vuoteen hikoillut öisin. Ikää nyt 49. Mitenkään en ole itseäni lääkinnyt.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: d-ress 
Päivämäärä:   1.10.19 07:05:14

Aivan kamalia on yöt itsellä nykyisin.
Herään siihen, että on kuuma, nukahdan uudelleen. Herään siihen, että on kylmä. Sen jälkeen herään taas kun on kuuma. Eli nukun vain pätkittäin.

En tiedä kuukautisteni loppumisesta, koska minulla on hormonikierukka, eikä sen jälkeen on kuukautisia tullut.

Miten pitkään olette oireista kärsineet? Joutuuko mahdollisia lääkkeitä syömään pitkään?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: hermomenee 
Päivämäärä:   1.10.19 10:54:48

Ikää 50 v ja keväällä alkoi järjetön yöhikoilu, jota kesti pari kk, sittne vähän helpotti. Enää en ui hiessä, korkeintaan vähän kuuma ja nihkeä olo, eikä enää joka yö. Testasin terveyskaupan salviavalmisteita keväällä ja minusta ne auttoivat ihan hyvin. Kuuma tuli edelleen, mutta ei sitä järjetöntä hikimäärää.

Olen hoikahko, mutta nyt keväästä lähtien on kertynyt 5 kiloa painoa lisää ja kaikki keskivartaloon, eikä se näytä lähtevän millään konstilla. Koko ajan olen pahasti turvoksissa ja maha reistailee. Olen kärsinyt lievästä IBSästä vuosia, mutta nyt tilanne tuntuu räjähtäneen ihan mahdottomaksi ja se verottaa jaksamista. Aina olen ollut myös hieman "masennukseen" taipuva ja nyt tuntuu nekin oireet muutaman vuoden sisällä pahentuneen. Aluksi aina ennen menkkoja tuli aika rankkoja "masennus" oireita, mutta nyt niitä tuntuu olevan vähän koko ajan.

Nyt jäi edelliset kuukautiset tulematta ja mietinkin tässä, että pitäisikö tehdä raskaustesti vai onko kyse nyt sitten iästä joutuvasta asiasta.

Kyllä tässä masennuksen kourissa pyöriessä tulee mietittyä tätä naisena olemista, ei ole helppoa missään iässä näköjään. On tämä aika kuluttavaa.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.10.19 10:57:28

Muistakaa sitten ettette automaattisesti laita kaikkea vaihdevuosien piikkiin, ettekä anna lääkärin laittaa. Tiedän tapauksia joissa mm. syövän ja masennuksen oireet on kuitattu suorilta menopaussiksi ja hoidettu sellaisina, hormonikorvaus vaan ei noihin auta...

Itse 48 ja gynen mukaan ei vielä kymmeneen vuoteen olisi menopaussia luvassa, vaihdevuosioireita kyllä ollut jo vuosia, yöhikoilua (ja muutenkin hikoilua) lähinnä ja runsastunutta vuotoa joka korjaantui keltarauhashormonilla. Onhan sitä kremppaa ja kolotusta, tykytystä ja väsymystä mutta niille nyt voi olla monta muutakin syytä, reumasairauskin kun löytyy.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   1.10.19 13:58:03

Kuukautiseni ovat kaksinkertaistuneet vuodon määrässä, aika silti sama, alle viikon, mut muuten ei niinkuin kai mitään..? (52v)

Öisin on väliin kuuma ja kylmä, nukun kahdella peitolla eli untuvatäkki on vieressä, peruspeittona pussilakana, kun tulee kuuma heitän paksun peiton sivuun ja taas jos kylmä vedän sen takaisin pussilakanan päälle. ;D
-Ei sellainen heräily ole toistaiseksi haitannut, ehkä koska nukahdan samantien uudelleen. :)

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: lopo 
Päivämäärä:   1.10.19 14:52:25

"Itse 48 ja gynen mukaan ei vielä kymmeneen vuoteen olisi menopaussia luvassa"

Millä perusteella hän voi sellaista luvata? Yleensä nämä etenevät niin yksilöllisesti, että kuulostaa oudolta noin pitkä aikahaarukka.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: KanaMummu 
Päivämäärä:   1.10.19 17:23:39

Onko lopolle tehty verikoe? Mulle on ja menopaussia odotellessa, ikää reilut 56. Ehkäisyä käytettävä.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.10.19 19:51:41

Lopo, näin gyne sanoi kohdun limakalvojen (?) ja munasarjojen toiminnan tutkittuaan. Siitä on nyt pari vuotta aikaa eikä vähän aikaa sitten tarkastuksessa vieläkään mitään muutosta. Eli vaihdevuosioireita on mutta varsinaista menopaussia saa vielä odotella :(

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: ei nyt omalla 
Päivämäärä:   2.10.19 02:57:16

seksi on hankalaa kun limakalvot on niin ohentuneet :/
aloitin puikkohoidon ja omega7 tyrniöljykapselit

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.19 22:55:58

Onko muilla ollut menkkoja, jotka vaan jatkuvat ja jatkuvat? Ikää nyt 47 ja ei ole ennen tapahtunut. Että olisiko normaalia iän tuomaa vai pitääkö huolestua. Kaksi viikkoa jatkuneet jo. Ennen hyvinkin säännöllinen kierto.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.10.19 08:07:49

Mulla oli polyyppi, kun vuodot piteni ja lopuksi alkoi jatkuvasti tiputtelemaan...

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.19 09:22:04

Lähtikö itsestään pois vai tehtiinkö sille jotain?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: hermomenee 
Päivämäärä:   4.10.19 09:43:31

Piste: Työkaverillani oli aikoinaan tuollaisia menkkoja vaihdevuosi-iässä, että jatkuivat ja jatkuivat vaan. Sai sitten jonkun lääkkeen, joka auttoi. Eli gynelle vaan, ettei rauta-arvot romahda.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 53v 
Päivämäärä:   4.10.19 10:51:58

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 4.10.19 09:22:04

"Lähtikö itsestään pois vai tehtiinkö sille jotain?"

Viittasit varmaankin sinua edellisen kirjoittajan mainitsemaan polyyppiin?
Minullakin seillainen aiheutti jatkuvaa tiputtelua, vaikka menkat olivat jo muuten olleet poissa useamman kuukauden. Gynekologi poisti sen ihan siinä samalla vastaanottokäynnillä kun huomasi, eikä muuten tuntunut miltään, eli ei sattunut.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: myy 
Päivämäärä:   4.10.19 11:48:47

Yöhikoilijoille: onko teillä närästystä tai refluksia? Minulla refluksi oireilee yöhikoilemisena ja saattaa olla ainoa oire, ennenkuin muut oireet pärähtävät päälle. Nykyään, jos on yöhikoilua (ja sen perään sitä hirveää palelua), otan muutamina päivinä närästyslääkkeen ja niin jää yöhikoilut pois taas kunnes seuraavan kerran alkavat.

Univaikeudet ovat minulla lisääntyneet: ennen heräilin aamuyöstä, nykyään pitkin yötä, enkä meinaa saada illalla unenpäästä kiinni. Väsymys on siis melkoista. Niveliä särkee, naama kukkii, mieli on maassa, mikään ei jaksa kiinnostaa. Kuukautisia ei ole, kun syön pillereitä. Se nyt vielä puuttuisi, että vuotaisin jatkuvasti litratolkulla, niinkuin äitini teki. Limakalvot ovat kuivat ja yöt menee alapäätä raapiessa. Onneksi olen kuitenkin suht hyväntuulinen; vähän vanhempi siskoni on kireä kuin viulunkieli, suuttuu ja loukkaantuu joka asiasta, on täysin sietämätön.

Mites jos syö pillereitä, niin voiko siihen päälle antaa jonkun vaihdevuosiin tarkoitetun hormonikorvaushoidon? Pillerit on nimittäin viimeinen asia tässä maailmassa, mistä luovun vapaaehtoisesti. Niin hirveät on PMS-oireet ilman niitä.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.19 16:40:55

Onko teillä rytmihäiriöitä?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   4.10.19 16:49:02

Oli enempi vuosi sitten, mut nyt on todella harvoin.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: irkku 
Päivämäärä:   14.10.19 19:35:17

miten seksi haluille on käynyt? toisilla kuulemma lisääntyy ja toisilla katoaa kokonaan.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: hermomenee 
Päivämäärä:   15.10.19 09:55:52

Seksihalut tuntuivat lisääntyneen, oikein tyytyväinen olen ollut siihen osa-alueeseen elämässäni jo muutaman vuoden. Mutta, nyt jäi ensimmäistä kertaa menkat tulematta, 2 kk oli väliä. Olo oli aivan kamala. Rinnat kipeät, kamala turvotus joka paikassa, olo huono yms, katosi kyllä aika tehokkaasti kaikki halut :(

Nyt menkat taas tuli, olo helpottui ja taas alkaisi seksikin maistumaan. Mietin vaan ,että jos ja kun nuo menkat alkavat jäämään jatkossakin harvemmiksi, niin jääkö tuo kammottava "menkat alkaa" olo päälle pysyvästi?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.10.19 08:37:17

Silloin kun menkat alkoi jäädä pois ja tuli välillä, ei ollut seksihaluja. Sitten kun jäi menkat pois kokonaan, halut palasi ja elämä tasottui.
Ei jäänyt mitään pysyvää "menkat alkaa" oloa ja nyt paljon ihanampaa ilman koko menkkoja.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: hermomenee 
Päivämäärä:   16.10.19 11:16:10

Kiitos tiedosta :) tämä antaa toivoa jaksaa tämän kamalan olon kanssa

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: d-dress 
Päivämäärä:   23.10.19 06:43:22

Kummallisesti viimeisen puolen vuoden aikana on myös hiukset alkaneet rasvoittua. Tuntuvat aina likaisilta ja lötköiltä, vaikka olisin juuri pessyt.

Onko kukaan muu huomannut tällaista menopaussista johtuvana? Vai onko vaan muuten muuttunut ja väärät aineet jatkuvasti käytössä...?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 53v 
Päivämäärä:   23.10.19 11:29:09

d-dress; itse olen taas päinvastaista huomannut, eli omat hiukseni eivät enää juurikaan rasvoitu ja pesuväliä on voinut pidentää. Aika lailla samat hiustenhoitotuotteet on olleet käytössä jo ennen vaihdevuosiakin, samoin ruokavalio ei ole juurikaan muuttunut.

Ruokavaliosta puheen ollen, sitä tarvitsee kyllä jotenkin ryhtyä seuraamaan, vaikka aika terveellisesti olen tähänkin asti pyrkinyt syömään. Nyt vain on viime aikoina tullut herkuteltua enemmän, ja aivan järkytyin, kun pitkästä aikaa kävin vaa'alla... tässä iässä tosiaan kilot kertyvät helpommin kuin nuorempana.

Seksihaluistakin tuossa ylempänä puhuttiin... sekin on näemmä yksilöllistä, mutta itselläni ne ovat kadonneet melkeinpä kokonaan. Seurustelusuhteessakin tässä olen ollut parisen vuotta, mutta se on nyt loppusuoralla osittain tästä syystä, tosin ei ole ainoa syy, joten ehkäpä halujen katoamiseen vaikuttaa tässä tapauksessa ainakin jonkin verran muukin kuin vaihdevuodet?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: d-dress 
Päivämäärä:   24.10.19 06:18:02

Eilen tuli TV1:stä dokkari menopaussista, katsoiko kukaan?
Itse en ehtinyt, mutta yritän ennättää jossain vaiheessa katsomaan Yle Areenasta.

Kävin lääkärissä ja oli sitä mieltä, että oireeni kuulostavat menopaussilta. Labrakokeita otetaan paljon, toivottavasti niistä ainakin selviää, mistä kaikki oireet johtuu niin en tuntisi itseäni ihan järjettömäksi.

Itse sain painoa pudotettua hyvin viimeisen 10 kk:n aikana. Nyt huomaan, miten vähän ja tietynlaista ruokaa voin syödä ilman, että näkyy vyötäröllä.
Herkuttelua ei uskalla juuri edes ajatella! Lähinnä herkuksi saa riittää pari keksiä tai konvehtia silloin tällöin. Ruokavaliostani olen joutunut lähes kokonaan karsimaan sokerin ja vehnän. Sillä konstilla voin syödä edes jotakin.

Olen pyrkinyt liikunnan avulla hikoilemaan kunnolla vähintään kerran viikossa. Luin jostain, että se auttaa joillain kuumien aaltojen hikoiluun. Toivottavasti näin, koska en juuri saa kuumia aaltoja päivisin, lähinnä rajoittuu öihin. Tosin se vaikuttaakin sitten yöuniin :(

Onko kellään kokemuksia hormoonihoioista vaihdevuosioireiden hoidossa?

Ja ne seksihalut - tiessään!

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: N58 
Päivämäärä:   25.10.19 15:18:36

Olen käyttänyt estrogeenia nyt viitisen vuotta, pelkkä estrogeeni riittää kun ei ole kohtua. Mitään oireita ei ole. Nukun hyvin, mieliala hyvä, energia riittää. Ihoni on hyvä, en ole lihonut jne. En lopeta käyttöä kuin pakosta. Rintasyöpäriski on hieman koholla, mutta paljon vähemmän kuin olisi jos käyttäisin alkoholia, en liikkuisi ja olisin ylipainoinen.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   26.10.19 17:18:50

Kirjoittelinkin tuonne toiseen ketjuun kohdunpoistosta, ja jo pudonneeseen kejuun myoomasta.

Äidillä oli 50-vuotiaana hirveitä hikikihtauksia.
Muistan hänen olleen itkuinen ja kärttyinen.
Hän itse kertoi, että kesken työpäivänkin tuli hikipuuskia ja yöllä piti vaihtaa yöpäaitaa hikisyyden takia, ja välillä paleli.
50-vuotisjuhlat oli pelkkää hikipuuskaa.

Minun kohdunpoistosts on nyt 1,5 vuotta aikaa.

Ennen poistoa oli muutamana yönä kuuma, mutta ei mitään hikipuuskia. Kuumuuden takia heräsin ehkä noin 20 yönä kaikenkaikkiaan.
Heräsin myös öisin pissalle, mutta se johtui varmaan rakkoa painaneesta myoomasta. Yöheräilyt loppuivat kohdunpoistoon.
Päivällä ei ole ollut mitään oireita.

Olenkin nyt miettinyt oliko vaihdevuodet nyt sitten tässä.
Ikää on 52, eli enemmän kuin äidillä hänen pahimpien oireiden aikaan, ja minulla ei ole ollut käytännössä mitään oireita.
Kuitenkin olen ymmärtänyt, että jos äidillä on vaikeat oireet, tyttärellä tulee olemaan myös. Eli vähän kuin perinnöllistä.

Onko kellään muulla näin, eli että äidillä olisi ollut tosi hankalaa, ja itsellä ei käytännössä mitään oireita?
Mietin vain, että onko se hikihlvetti vielä tulossa..?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   27.11.19 11:29:41

Kohdunpoiston jälkeen alkoi pikkuhiljaa lisääntyneet vaihdevuosioireet.
Nyt viisi vuotta leikkauksen jälkeen (ikää 53 v.) meno on vasta ylimmillään.
Nukkuminen on mahdotonta, herään jatkuvaan hikoilemiseen ja vessassa saa ravata todella tiuhaan tahtiin.
Kahvia ei illalla voi juoda tai jos käy myöhään saunassa nukkumisesta ei tule kertakaikkiaan mitään hikoilujen vuoksi.

Päivällä sitten palelee ihan mielettömästi. Lujasti ajattelin, että tästä mennään yli ilman hormonihoitoja, mutta taidan kuitenkin käydä gynen puheilla.
Olen kokeillut luontaistuotteista salviaa, joka jonkin verran vähensi oireita, muttei poista kokonaan. Liikun paljon ja paino nousee silti.
Hermo kireällä jatkuvasti, paikkoja särkee jne...
Ainoa asia mistä olen tyytyväinen, on se että kuukautiset jäi ns. leikkauspöydälle :)

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.11.19 23:34:52

Mikä teillä on ollut "naishormooniarvo" verikokeissa kun menopaussi on todettu alkaneeksi ja mitkä olivat siinä kohtaa oireet?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: d-dress 
Päivämäärä:   28.11.19 07:09:32

Mikä on labratuloksissa tuo naishormooniarvo?
Kävin labrat otattamassa, enkä osaa "lukea" tuloksia, mielestäni nuo hormooniarvot piti tässä ottaa. Hoitajan kanssa keskustelin sen verran, että kommenoi: "kaikki arvot ovat viitearvojen sisällä".

Mulla ihan selkeät oireet - yöhikoilu, palelu ja jonkin verran hikoilua jne. Mutta hoitajan tulkinnan mukaan ei ollutkaan sitä :(

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.11.19 11:02:55

FHS on tuo hormoni.

Mutta se arvo kertoo harvinaisen vähän, siksi sitä ei yleensä edes oteta. Oireet kertovat enemmän. Kokenut gynekologi antaa lääkityksen oireiden perusteella, ei FSH:n perusteella. Joskus sen ottaminen on perusteltua esim. lääkityksen seurannassa, mutta perustapauksissa ei. Sen perusteella ei määritellä, onko vaihdevuodet alkaneet, sen määrittelee oireet.

Itseltäni ei ole koskaan mitattu. Silti vaihdevuosioireet selvät ja estrogeenilaastarit on.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   28.11.19 12:59:25

Kirjaimet toisin päin, FSH (= follikelia stimuloiva hormoni) :)

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   28.11.19 13:00:13

Kuukautiset loppuivat siinä viidenkympin korvilla. Parina edeltävänä vuonna oli jo epäsäännöllisyyttä kierrossa ja joskus jäi joku vuoto tulematta. Oli myös niin, että vuodot oli todella runsaat vaikka eivät kestäneet kauemmin kuin aiemminkaan. Vaihdevuosioireita oli eniten siinä vähän ennen ja sitten pari vuotta vuotojen loppumisen jälkeen. Oireet oli moninaisia. Univaikeuksia, tukielinvaivoja todella paljon, nivelissä, jänteissä tulehduksia ja kipuja. Hiuksia lähti tukoittain, iho kuivui, painoa alkoi kertyä nimenomaan keskivartaloon vaikka muutoin ruokailu ja liikunta oli samassa mitä ennen. Limakalvot alkoi oireilla ihan joka paikassa, alapää, silmät, korvat, suu.. Hikoilua oli sen sijaan vain satunnaisesti eikä mitenkään häiritsevästi.
Nyt on tilanne tasaantunut vaikka en hormonilääkitystä aloittanut suvussa olevan rintasyöpäriskin vuoksi. Tukielinvaivat ovat normi ikätasolla ja unen laatu on palautunut. Limakalvoja täytyy hoitaa. Estrogeenivoidetta, kosteutusta, seksissä liukuvoiteet käytössä ja vielä jälkihoitootogeelikin. Silmiin tippoja, nenään ja korviin öljyä jne. Paino on hiilarirajoituksella saatu kuriin ja liikuntaa harrastan paljon. Rytmihäiriöt on poissa ja hiusten lähtökin on normaalilla tasolla. Hiukset kyllä jäi ohuemmiksi ja harmaantuminen alkoi. Ihossa näkyy estrogeenivajaus ehkä eniten. Se on ikääntynyt oikein selvästi. Ei kivaa mutta toisaalta vanheneminen on ihan normaalia ja kun muuten voi hyvin, niin ehkä se on pienin murhe sitten kuitenkin.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.11.19 15:09:11

"Kirjaimet toisin päin, FSH (= follikelia stimuloiva hormoni) :)"

Joo, sorry, ajattelin oikein, kirjoitin väärin :)

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 46 v 
Päivämäärä:   1.12.19 09:51:03

Mulla ollut pari vuotta melko runsas vuoto ja väli lyhentynyt. Nyt jäi kahdet pois välistä ja ehdin toivoa että se oli siinä.
Eilen kuitenkin heräsin verilammikossa, Ainakin 50cm x 50cm läntti ja laikkuja kaikkialla.
Päivällä tuli isoja hyytymiä tms, isoimpien koko 5cm x 8cm ja oli kipuja. Niitä harvoin ollut kuukautisten yhteydessä. Pientä painontunnettä tai särkyä joskus ja niiden kanssa pärjännyt lääkkeitä. Nyt olin kaksinkerroin ja otin Buranaa.
Viimeyönä oli taas hirveästi vuotoa, kaksi yösidettä päästi läpi. Nyt jos tekee jotain missä tarvitsee ponnistella, lorahtaa joko hyytymiä tai verta. Isoin tamppooni päästi äsken läpi puolessa tunnissa ja oli ihan täynnä verta.

Tuleeko tässä nyt kerralla ne väliin jääneet menkat ja extraa lisäksi vai onkohan jotain muuta?
Silloin toissayönä hikoilin varmaan ensimmäisen kerran elämässäni vaikka yleensä palelee kesät talvet.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.12.19 14:20:06

Sinuna menisin jo lääkäriin tuolla vuodolla.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 46 v 
Päivämäärä:   1.12.19 17:34:39

50km päivystykseen niin en viitsi ajella kun väsyttää sen verran ja aamulla aikainen herätys töihin. Päivystyksessä kestää aina tuntikausia.
Nyt pari tuntia ollut vähän pienempää vuotoa.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.12.19 09:32:58

46v; onko mahdollista, että voisit olla tietämättäsi ollut raskaana ja tuo olisi ollut keskenmeno? Parit poisjääneet menkat ja tuo runsas vuoto hyytymineen ja kipuineen kuulostaa samanlaiselta, kuin itselläni oli joskus.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 46 v 
Päivämäärä:   2.12.19 11:35:35

Ei pitäisi olla kun mulle tehty steri. Mutta ei se kuulemma ole 100%. Toisaalta tässä iässä ei pitäisi olla kovin hedelmällinen enää.
Olen syönyt nyt Buranaa edelleen ja kivut loppui, se myös ilmeisesti vähentää vuotoa. Edelleen kyllä normaalia runsaampaa.
Sain ajan työterveyteen huomiseksi.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.12.19 13:34:15

Myooma on myös yksi vaihtoehto. Mulla sen vuoksi samanlaisia oireita.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 46 v 
Päivämäärä:   5.12.19 17:54:21

Pitääkö ne myoomat aina leikata vai pärjääkö niiden kanssa? Sain parin viikon päähän ajan tutkimuksiin, nyt vuoto on loppu ja ei siellä työterveydessä osattu sanoa mitään.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Minde 
Päivämäärä:   7.12.19 09:59:36

Itselläni ikää 41 vuotta ja arvelen olevani jonkinlaisessa pre-menopaussissa. Oireet alkoivat jo 37-vuotiaana, kellontarkat kuukautiset alkoivat välillä jäädä pois ja välillä sitten kestää esimerkiksi ratkiriemukkaat 3 viikkoa. Gynellä kävin ja kaikki oli kunnossa, sp-tautitestitkin puhtaat. Oireilu jatkui ja vuosi sitten sain jostain kohtutulehduksen. Keväällä alkoi yöhikoilu, aivan sai pussilakanaan pyyhkiä joka puolelta valuvaa hikeä. Samaan aikaan päivisin lehahtelin punaiseksi. Kesän jälkeen tuo rauhoittui. Kesällä kuitenkin jo huomasin, että alapää oli todella kuiva ja vaikeutti seksin harrastamista. Silmät kuivuvat myös niin, ettei oikein voi pitää edes piilareita enää. Monta vuotta kärsinyt isoista ja kipeistä finneistä, nyt niitä on varsinkin leukaperissä ja kasvojen ulkoreunoilla, sekä leuassa. Ei ole kiva kun arpia alkaa olla iho täynnä.

Noista kuukautisista sen verran, että jos välistä jää yhdet pois, niin minulla ainakin se seuraava vuoto on jotain megalomaanista. Sidettä saa vaihtaa määrällisesti tuplasti normaaleihin verrattuna. Kävisin sinuna 46v kyllä silti lääkärissä, hyvä että sait ajan.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Minde 
Päivämäärä:   7.12.19 10:03:26

...niin ja minulla kuukautiset ovat olleet 12-vuotiaasta asti runsaat ja todella kivuliaat, ei edes synnyttäminen siihen tuonut apua (niin minulle kerrottiin, että se voi auttaa). Kuukautiset alkoivat 6 viikkoa synnytyksen jälkeen yhtä kellontarkkoina kuin aiemminkin. Siksi tämä heittely onkin tuntunut todella oudolta ja kestänyt tosiaan jo nelisen vuotta. Kierukkaa en halua, kun muutuin e-pillereistä (varmaan 10 merkkiä tuli kokeiltua 10 vuoden aikana) aivan ihmishirviöksi. Lisäksi miehelleni on tehty vasektomia, niin ei senkään vuoksi tarvitse ehkäisyä ajatella.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: -73 
Päivämäärä:   14.12.19 01:37:12

Ikää nyt 46v. Viime vuonna yhtäkkiä menkat loppuivat, kävin gynellä. Toinen munasarja monilokeiroinen, mutta sitä tutkittiin kolme kertaa ekan käynnin jälkeen sairaalassakin eri gynejen toimesta, toinen oli sitä mieltä että leikataan, toinen ei, kolmas sanoi että näyttää siltä että se on aina ollut tuollainen. Veriarvot eivät viitanneet syöpään. Sypähoitoja nuorena takana, siksi aikainen menopaussi. Vaikka olin jo innostunut menkattomuudesta, määrättiin Primolut -kuureja jotta menkatkin alkaisivat taas, pah. Enkä vielä halunnut leikkaukseen.
Kesä meni, syksyllä yhtäkkiä alkoivat säännölliset menkat ilman Primoluttia. Mutta kovasti ovat runsaat, päivässä menee kuusi yösidettä täyteen, isoja hyytymiä ja kivuliaat. Kestävät viikon verran. Syön rautakuurin menkkojen aikaan.

Voisivat ottaa toosan kokonaan pois, mitä minä sillä enää, reiän voisivat jättää.

Kai sitä pitäisi käydä taas lääkärissä ultrassa, että miltä toinen munasarja näyttää. Endometrioosi on jo vuosia sitten todettu.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: puu 
Päivämäärä:   14.12.19 20:42:45

46v.

Pientä yöhikoilua, nyt ei taas pariin kuukauteen.

Menkat runsastuneet sikana, en ole koskaan käytänyt tamponeja (koska en tykkää, erit jos vetää liian kuivan ulos) mutta nyt alistuin ja ostin kun ollut muutama lainehtimiskohtaus töissä ja kerran heräsin yöllä ja piti vaihtaa lakanakin. Toistaiseksi toimineet ok ja riski yliloiskeeseen ainakin aleni.

Mutta pahin: kuivat limakalvot. Kaikki 'siellä' sisemmät ja ulompien sisäpinta. Kutisee kirvelee, haittaa ratsastustakin ja pyöräilyä, herään öisin raapimiseen. Lätkin bepanthenia mutta jos en muista niin kärsin koko päivän tai yön. En ole koskaan pessyt saippualla tai muutenkaan kuurannut.

Jos seksihaluja olikaan niin nyt ainakin katosivat kun alapää arka ja kirvelevä ja/tai bepanthenlimainen.

Olen googlannut hiivan mutta siellä aina valkovuodosta yms, niissä ei muutoksia, joten oletan menopaussiksi?

Olen sterkattu eli pilleritön.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.12.19 21:43:54

puu: tuohon on helppo apu. Vagifem-puikot (tai tabletti puikon päässä) ilman reseptiä apteekista. Pitävät limakalvot kunnossa. Ja seksin ajaksi lisäksi liukkaria.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: äähh 
Päivämäärä:   7.1.20 07:25:00

Olen nyt 50 ja luulen, että menopaussi alkanut. Yöt on aivan kamalia, herään kovaan hikeen, minkä jälkeen palelee. Välillä ei kuumotus ehdi poistua, kun tulee kylmyys. Näitä kohtauksia kerran tai kaksi tunnissa.

Päivällä kuumuuskohtauksia tulee myös, varsinkin, jos syön, juon tai lähden liikkeelle. Tai olen lähtemättä. Televisiota katsoessakin saattaa tulla hiki. Naama ei sentään punoita, mutta muuten hikoiluttaa.

Yöunet ovat menneet myös ja vähäinen unikin pätkittäistä.
Elämänlaatu on romahtanut ja ei jaksa enää muuta, kuin pakollisen tehdä. Yritän kuitenkin pitää liikuntaharrastuksista kiinni, että välttyisin muilta ongelmilta, joita liikkumattomuus toisi tullessaan. Sinänsä en usko liikunnan auttavan, koska oireet ovat vain pahentuneet.

Huonounisuus on johtanut siihen, etten enää muista asioita, enkä jaksa huolehtia kaikesta, mistä aiemmin. Turhaudun, kun hajamielisyyksissäni unohtelen asioita ja olen lisäksi muuttnut tapaturma-alttiiksi: hirvittää, milloin teen jotain tosi typerää höperyyksissäni.

Kävin laboratoriiokokeissa, mutta niissä ei mikään viitannut menopaussiin. Mutta itse olen vakuuttunut, että sitä tämän täytyy olla.

Kuinka kauan tätä joutuu sietämään? Kestääkö pahat oireet pitkään?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: N58 
Päivämäärä:   9.1.20 08:23:43

Joillakin oireet voivat kestää loppuelämän. Minä käytän estrogeenia, muuta en tarvitse kun kohtu poistettu. Olen käyttänyt viitisen vuotta, en lopeta ikinä kuin pakosta. Rintasyöpäriski on hieman koholla, mutta paljon vähemmän kuin olisi jos käyttäisin alkoholia, olisin ylipainoinen ja liikkumaton. Luepa Maija Kajanin juttuja aiheesta. Turhaan näistä oireista kärsii.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 51 v 
Päivämäärä:   9.1.20 13:36:52

Nopeasti on oireet edenneet mulla. Pari vuotta sitten menkat muuttuivat epäsäännöllisiksi ja runsasvuotoisiksi. Puolitoista vuotta sitten joka toinen vuoto oli tosi niukka ja joka toinen tosi runsas.

Viime helmikuussa oli viimeiset menkat ja samoihin aikoihin alkoivat kuumat aallot. Silloin aloitin Chellon ja salviatablettien käytön. Niistä sain riittävää apua loppuvuoteen saakka, mutta kuumat aallot pahenivat hiljalleen.

Vuoden alussa kävin gynellä ja sain estrogeenigeelin, jota olen nyt levitellyt joka ilta viikon verran. Chellon lopetin samalla kun aloitin geelin käytön. Kuumotukset eivät enää kiusaa yöllä eivätkä päivällä.

Nyt mennään tällä hetken aikaa, saan säätää itse geelin määrää ja otan kerran kuussa keltarauhashormonikuurin 12 päivää. Nukun taas paremmin eikä pukeutumista tarvitse miettiä hikoilun kannalta. Ainoa mikä ärsyttää jo valmiiksi, on se, että menkat palaavat keltarauhashormonin takia.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   10.1.20 07:51:32

vagifem aloitettu ..olen tapailllut uutta suhdetta nyt pari kertaa mutta seksiä ei ole vielä ollut ..pelottaa helvetisti kun 2 vuotta sitten viimeksi ollut satunnaista koplausta seksin suhteen :/
vagisal emätinpuikkoja myös käytössä. Onneksi miehen kanssa edetään todella varovasti eli vielä ei ole seksin aika toivottavasti :)) mutta sydän hakkaa kyllä kuin teinitytöllä

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: äähh 
Päivämäärä:   16.1.20 07:02:59

Nyt pääsin lääkärille ja kirjoitti heti oireiden perusteella estrogeenigeeliä, jota levitän iltaisin iholle. Kaikki mahdolliset labrakokeet on otettu ja niiden perusteella ei ole syytä epäillä mitään sairautta - arvot ovat kaikissa erinomaiset.

Olen noin viikon käyttänyt geeliä ja mielestäni on tasoittanut oireita, mutta ei kokonaan poistanut. Kuumotuskohtauksia ei tule ihan yhtä usein ja ovat hieman lievemmät. Helpotusta tämäkin!

Nyt odottelen erikoislääkärille pääsyä, jotta oireet voidaan varmistaa johtuvaksi juurkin tuosta menopaussista ja samalla mahdollinen lääkitys kuntoon. Ehkä tämä tästä ;)

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 61 
Päivämäärä:   26.1.20 07:48:52

Kuinka kauan teillä on hikoilua jatkunut, minulla nyt 14 vuotta eli alkoi kun olin 48 ja nyt olen kohta 62v. Olin 5v hormonitabujen varassa mutta ne piti lopettaa (lääkärin päätös). Hikoilen öisin ja se haittaa unta. Töissäkin pitäisi jaksaa.

Toinen asia että paljonko olette lihoneet vaihdevuosien aikana, luin jostain että keskimäärin lisäkiloja tulee 5-10kg. Minulla on tullut 7kg.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Wimme 
Päivämäärä:   27.1.20 07:23:28

Yksi syy runsaille vuodoille on muuten endometrioosi. Mulla radikaali 4 kk sitten, eli kaikki lähti ja siitä asti käyttänyt estrogeeniä iholle ja suun kautta.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 51 v 
Päivämäärä:   3.2.20 13:55:59

Ekan keltarauhashormonikuurin (12 päivää) aloitin juuri. Käytän siis estrogelia. Monentenako päivänä tyhjennysvuoto on odotettavissa?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 55v 
Päivämäärä:   3.2.20 15:42:00

Huoh, onneksi täällä vertaistukea.
Kolme kk olen öisin hikoillut, nyt parii viikkoa tullut kuumia aaltoja. Hiukset rasvoittuu, pestävä joka toinen päivä ja silmät kutisee. Menkoista ei tietoa, kun hormonikierukka ollut käytössä parikymmentä vuotta. Viimeisin vaihdettiin pari vuotta sitten, silloin kokeet näytti vielä hedelmällisyys-plussaa.

Jostain luin, että oireet voi kestää vaikka kymmenen vuotta, joten taidan kuitenkin kysäistä lääkäriltä estrogeenia. Minulla oli onnettomuuden seurauksena muutama vuosi sitten veritulppa jalassa, toivotaan, ettei se estä mahdollista hormoonihoitoo :)

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: äähh 
Päivämäärä:   10.2.20 07:38:20

Huomasin itselläni tuon saman hiusten rasvoittumisen. Olen kokeillut vaikka mitä eri shampoita ja hoitoaineita, mutta sama vaikutus kaikilla. Eli varmaan on sitten jotain hormonaalista sekin.

Ja tuo silmien kuivuminen! En tiennyt, että sekin voisi olla seurausta vaihdevuosista, epäilin kuivaa huoneilmaa, ilman epäpuhtauksia. Täytyykin tämä ottaa puheeksi kun pääse erikoislääkärille näistä vaivoista, voisiko kutinaoireita helpottaa.

55v: tuttavalla oli myös veritulppa jalassa, eikä lääkäri suostunut hormoonihoitoihin. Mutta vaihtoi lääkäriä ja sai hoidon. Eli ei ei ole mahdotonta saada ;)

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   10.2.20 09:25:52

Olen 42v. Voisiko nämä olla menopaussin alku oireita. Mulla on ollut melkein kello tarkat menkat 28pv.n kierto. Nyt Vuoden verran on menkat heitelleet muutaman päivän, vuodon määrä on hyvin niukka tai monsuuni. Vuotopäivät on vähentyneet aiemmasta. Kivut on lisääntyneet paljon entisestä. Sellaisia supistuksen kaltaisia polttoja menkkojen aikana.
Nyt tänä vuonna yöhikoilu on tullut kuvioon. Mieliala on alakuloinen, itkettää eli semmoista ennen menkkoja oloa on pidempään.
Toisaalta seksiä ajattelen useammin kuin ennen ja olen muutenkin aktiivinen sillä saralla. Vähän hirvittää jos entisenä seksi addiktina tän kans voi tulla ongelmia. Kun mies ei niin usein halua.
Ai niin ja gyne kammon takia olen käynyt lähinnä Papa kokeet. Nyt pitäis rohkaistua sinne tutkimuksiin. Ihan perustutkimus että onko kaikki kunnossa...

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.2.20 17:22:27

Mene vaan gynelle, kaikenlaiset kasvannaiset oireilee myös vuotohäiriöinä.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   11.2.20 09:40:39

Tänä vuosikymmenenä ei ole enää kuukautisia näkynyt, vaikka ennen oli joka kk.
Muitakaan uusia oireita ei ole tullut, ikää nyt 53v.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: äähh 
Päivämäärä:   26.2.20 08:46:32

Nyt on käyty gynellä, joka totesi että vielä vähän on elämää toisessa munasarjassa, mutta muuten hiljaiselta näyttää :)

Uusittiin hormoonikierukka ja jatkan Estrogel-geelin käyttöä, koska on tuonut apua yöhikoiluun. Kuulema tuo geeli on niitä keveimpiä hoitoja ja voin itse kokeilla vähennellä geelin käyttöä tarpeen mukaan.

Olen itse melko tarkka lääkkeiden käytöstä, eli vältän viimeiseen asti, mutta tässä kohdassa kaikki apu oli tarpeen - elämänlaatu alkoi heiketä siihen malliin! Olen tyytyväinen, että kokeilin geelihoitoa, koska siitä on aidosti ollut minulle apua.
Elämä jatkuu!

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 55v 
Päivämäärä:   26.2.20 13:11:15

Sain lääkärille ajan maaliskuun lopulle, ensin otetaan aikas kattavat verikokeet, maksa ja kaikki. Saas nähdä saanko apuja, vai pitääkö vaihtaa lääkäriä :)

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Äähh 
Päivämäärä:   28.2.20 20:45:46

Toivottavasti 55v saat apua! Mulla otettiin kanssa kaikki mahdolliset kokeet ja mitään poikkeavaa ei löytynyt, joten todennäköisesti mun oireet johtui vaan menopaussista. Lisäksi olivat kiinnostuneita suvun rintasyövistä, joita ei onneksi ole. Silläkin on merkitystä hoidon saamiseen.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 48 
Päivämäärä:   8.3.20 12:11:00

Ihan kiva.. suurien kuukautisvuotojen takia ferritiiniarvot alle 12, mutta tästä eivät ole gynet varoitelleet. Nyt sitten syön ja juon rautavalmisteita.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Ssa 
Päivämäärä:   9.3.20 21:33:54

Minkä hintaisia käyttämänne hoidot/lääkkeet ovat?

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: 55v 
Päivämäärä:   20.3.20 10:24:54

Nonni. Mulla piti olla se vaihevuosi-lääkäri ensi viikolla. Tulin viikko sitten Espanjasta , joten kotikaranteeni päällä ja aika peruttu. Katotaan sitten myöhemmin...

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.3.20 11:45:59

46 v täällä ja kuukautiset on ruvenneet tulemaan milloin sattuu ja vuotomäärä on mitä sattuu vaihdellen parin päivän kunnon vuodosta viikon tiputteluun.

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   26.3.20 23:18:53

Niin, totesin tuolla aiemmin, että nyt loppus, vaan eipäs loppunutkaan, sain yhtäkkisen virtsarakontulehduksen ja sen jälkeen verettömyyttä on kestänyt ehkä vain max pari viikkoa, tullee enempi ja vähempi, enkä ole viitsinyt edes kalenteriin merkitä, katselen asettuuko minnekään vai näinkö tässä jatketaan.. ;)

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: puu 
Päivämäärä:   15.4.20 10:10:14

Kirjoitin joulukuussa, että muuten menee hyvin paitsi kutinaa. Kävin nyt lekurissa kun ei kotikonstit mm hiivaan auttaneet, lähete gynelle (mutta milloin sinne pääsee vs korona) ja arvonnnassa valkojäkälä. Oikein kiva.

Noin muuten maaliskuu oli eka kerta ilman menkkoja. No, tuskin on kerrasta poikki...

  Re: Menopaussi oireesi, kerro

Lähettäjä: viisviis 
Päivämäärä:   20.4.20 09:45:40

Kylläpä nämä vaihdevuodet vaan tuovat yllättäviä juttuja tullessaan. Itse olen päässyt aika vähällä siinä mielessä, että kuumia aaltoja ei ole paljoakaan ollut enkä ole ihmeemmin kiukkuinenkaan. Menkkoja ei ole ollut enää yli kahteen vuoteen.
Nivelkipuja sen sijaan on tullut ihan jostain puskista. Kyykkyyn en meinaa päästä, kun polviin sattuu, onneksi se sentään ei kävelemiseen vaikuta ja muutenkin pystyn liikkumaan ihan normaalisti.
Seksihalut ovat melkeinpä olemattomat, ihan hyvältähän tuo tuntuu kun hommaan ryhtyy, mutta koskaan ei ns. "paneta" etukäteen. Miehen kanssa ollaan avoimesti puhuttu vaihdevuosien tuomista muutoksista, mutta hieman epätasapainossa ollaan, kun mies on tältä osin vielä ihan täydessä terässä. Tuntuu välillä ihan epäreilulta, kun mies nauttii täysillä ja itselle on hormonit tehneet ikävät tepposet niin, ettei tunnu enää samalta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.