Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   11.8.19 18:45:18

Miksi ja miten selviätte?

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   11.8.19 19:13:00

Ei onneksi ole ollut, mutta kannattaisiko avata vähän enemmän?

Jos kyse on pienestä riidasta, on selvittäminen helpompaa.

Jos taas esim. luottamus on mennyt, voi olla todella vaikeaa korjata välejä.

Mikäli aloittaja edes haluaa?

Vakavasti puhuen, joskus erimielisyydet ovat osa lapsen irtautumis- ja itsenäisyysprosessia.
On monesti vanhempien viisautta, ettei niiden anneta paisua suhteettomiksi.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.8.19 22:19:20

Olen pahoillani tilanteestasi, aloittaja, jos kärsit siitä itse.

Olen pikkuhiljaa elämän myötä tullut siihen ajatukseen, etteivät kaikki ihmissuhteet vain kestä. Kulttuurissamme on syvällä se oletus, että verisukulaisuus merkitsee jotakin erityistä ja ylittää kaiken muun. Tälle on historiallisia perusteita, joskus se on ollut välttämättömyys.

Olen kuitenkin huomannut, että suhteet muuttuvat elämän mittaan, eivätkä läheisetkään sukulaiset (vanhemmat, lapset) välttämättä olekaan oikeasti läheisiä kuin ehkä jossakin elämänvaiheessa.

Kaikkein tärkeimmät, luotettavimmat, pyyteettömimmät ja kestävimmät ihmissuhteet voivat olla ystävyys- tai rakkaussuhteita.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   11.8.19 22:19:40

Lapset kasvatetaan maailmaa varten, eli heissä roikkuminen on epätervettä.
Jatka elämääsi normaalisti.

Jos itse taas olet tehnyt jonkun tyhmyyden, niin pyydä kirjeitse anteeksi, selitä miksi niin teit ja jatka elämääsi normaalisti, on lapsen asia päättää oletko hälle niin arvokas että hän ottaa yhteyttä.

Jos Sinulla on jo lastenlapsia, niin muista heitä merkkipäivinä vaikka pienellä lahjalla liitettynä kirjeeseen jossa kerrot mitä olet vuoden sisään puuhaillut ja heitä lämmöllä ajatellut.
Lapsellesi laita vain onnittelu-,joulu- ja pääsiäiskortti.

'Emme voi muuttaa ketään muuta kuin itseämme.'

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.8.19 09:01:17

Niin monet käyttävät tänä päivänä erilaisia psyyken lääkkeitä, jotka muokkaavat persoonallisuutta ja turruttavat muiden tunteille, että heiltä voi valitettavasti odottaa ihmissuhteissa melkein mitä vain.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: toiselta puolelta 
Päivämäärä:   12.8.19 09:36:47

En koskaan osannut mitään. Aina tein väärin. Ei saa koskea, älä ota, täytyy sitä ja tätä. Sisarukset osaa, heistä sentään on johonkin.

Kun sitten vielä vaihdevuosien kiukku kaadettiin minun niskaani niin ihmissuhde loppui siihen.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   12.8.19 14:29:20

Nimimerkki 'toiselta puolelta', itsekin olisin 'häipynyt' tilanteessasi, mut jos asia ahdistaa, niin anna heille anteeksi se, etteivät he osanneet olla 'oikeita' vanhempia.

Anteeksianto vapauttaa antajan ja rukoileminen heidän puolestaan on suurin palvelus minkä voit tehdä. :)

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.8.19 00:12:02

En olisi ikinä nuorempana uskonut, että pettyisin ihmisiin myöhemmin niin täysin. Omaan äitiin, siskoon, sukulaisiin, pitkäaikaiseen parisuhteeseen.

Joku varmaan ajattelee, että itsepä tärväsit. Mutta varsinkin äidin, siskon ja sukulaisten suhteen olen kyllä ollut se osapuoli, joka ottaa vain p*skan vastaan eikä ryhdy riitelemään. Äidillä ja siskolla on mielenterveysongelmia, mutta suku ei sitä kyllä tiedä, vaan ottaa heidän harjoittamansa minua koskevat pahanpuhumiset todesta. Olen sopiva syntipukki ja silmätikku, kun en ole elänyt ihan normien mukaan, vaan olen tehnyt omia valintoja ja koettanut elää muitakin kuin itseäni varten (jopa hevosia ja koiria varten, voi kauheaa, mitä hulluutta).

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: toiselta puolelta 
Päivämäärä:   13.8.19 09:00:56

Anteeksiantoa on sekin että kieltäytyy toisen huonosta käytöksestä. Asiallista käytöstä ei kenekään pidä joutua rukoilemaan. Eikä ihmisen tarvitse rikkoa itseään vain siksi että tekisi toiselle "palveluksen".

Joskus vaan lapset joutuvat asettamaan rajat vanhemmilleen.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   13.8.19 12:26:31

Rajoja asetetaan vaan alaikäisille lapsille aikanaan, järkeviä ja perusteltuja sellaisia. :)
Kenenkään ei tarvitse 'asettaa rajoja' vanhemmilleen, eikä täysikäisille lapsilleenkaan, vaan asettaa se raja itselleen mitä sietää ja mitä ei.

Oma yli 30v tyttäreni ei halua olla tekemisissä kanssani, kun elän hänen ja muutaman muunkin lapseni mielestä liian boheemisti ja 'väärin'.
Surin sitä aikoinani hyvinkin loukattuna kaiken sen jälkeen mitä olen heidän edestään aikoinaan tehnyt, mut sitten hyväksyin asian, enkä koskaan kerrokaan kyynelten määristä mitä se 'irtautumisen' tuska tuotti. En ole ikinä seonnut heidän aikuiselämäänsä, en puolisoihin tai mihinkään muuhunkaan, eli en tod ole ripustautuja/arvostelija/nipottajatyyppiä.
Onnekseni nuoremmat lapset ovat olleet voimavaroina, kuten myös mieheni ja ekoista lapsista viisastuneena, ei niin pahoja kipuja ole seuraavista tullutkaan, asiaan on tottunut. :)

Velvollisuudentunnolla vanhin on aina äitienpäivänä, synttärinä ja jouluna lähettänyt jonkun muun tuomana lahjan ja kortin ja myös kutsunut lastensa synttäreille. Lastenlasten takia on käyty.
He myös ovat antaneet lastensa tulla ideoiminani 'teemapäivinä', max neljästi vuodessa tyköni esim.yökylään.

Lapset valitsivat muuttua vieraiksi ja koska heillä on oikeus olla vapaita, niin se siitä.
Nuorimpia sisaruksiaan 'auttaakseen' karuissa oloissani ovat heitä väliin kyytineet harrastuksiin (1-4x/vuosi).
Olemme siis niinkuin puheväleissä, mutta kartamme kanssakäymistä. :)
Tiedän että kun tasapuolisesti lähetän kutsun kaikille talkoisiin tai kahville, niin useimmat eivät 'ehdi', mutta se ei satuta enää.
Yksi muutti naapurustoon ja hänestä kuulee päivittäin, hän myös tulee kaikkiin 'kissanristiäisiin' joita vain ehdotan ja ilmestyy perheineen väliin ilmankin syytä.

-Ajattelin sen jo aikoinani niin, että olen täällä jos tarvitsevat ja ehkä joskus boheemiuteni kääntyy ansiokseni, kun muksuni vanhenevat ja ymmärtävät elämää laajemmin kuin nyt ruuhkavuosinaan ja pyrkyryydet, näyttämisenhalut tuttaville ja vastaavat pinnallisuudet karisevat kuvioista.

Aiemmassa viestissäni tarkoitin sisäistä anteeksiantoa, jolloin ei oma elämä ole enää henkisestikään riippuvainen hankalista lähimmäisistä. Ihmisellä on oikeus olla vapaa niin vieraista kuin sukulaisistakin.
Anteeksianto on kuin sulkisi kirjan jonka kansien väliin jää menneet tuskat ja tappiot, niistä on opittu, mutta niihin ei pidä jäädä muhinoimaan.
Jos sukulaisten älli ei riitä tai elämisen taito, niin sitä ei voi kukaan vaatia, se on heidän ongelmansa ja vain heidän selvitettävissään, ja jos se taas on heidän mielestään hyvä niin, niin se siitä.

Rukouksella tarkoitin Luojalle suuntautuvaa pyyntöä helpottaa ahdistuneiden ihmisten oloa, koska suurin osa ongelmakäytöksestä johtuu pahasta olosta, jonka on saanut jostakin.
On se omaa tyhmyyttä tai toisten aiheuttamaa, niin se heijastuu aina vaan eteenpäin seuraaville.

Aidosti onnellinen ihminen, joka on sujut valintojensa kanssa, ei kiusaa, ei tallo, eikä syyllistä toisia, vaan ottaa itse vastuun teoistaan ja tekemättäjättämisistään.
Hän katsoo reilusti peiliin ja tuntee näkemänsä henkilön, niin hyvässä kuin pahassakin.
Itseään voi aina hioa ja kehittää, niin työssä, harrastuksissa kuin ihmissuhteissakin, muita ei.
-Omasta mielestäni pitääkin parantaa niin kauan kuin aivot toimii. ;D.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   14.8.19 20:45:10

Jos ne vanhimmat lapsesi on aikoinaan huostaanotettu olosuhteiden vuoksi, en yhtään ihmettele, etteivät lapsesi halua olla tekemisissä kanssasi. Käsittääkseni sama kaatopaikka- ja kaaosmeiniki jatkuu edelleen.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   14.8.19 22:50:32

heh:
Siinäpä pointti onkin, pitää kohdata ihminen, eikä jotain pihaa tai puukasaa.
Sen heidän toivon oppivan vanhemmiten. :)

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   15.8.19 12:29:35

Lapsille kuuluu turvallinen ja terveellinen kasvuympäristö. Henkisesti ja fyysisesti.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   15.8.19 13:26:53

heh, taidat olla niitä 'kaavoihin kangistuneita', meidän lapset syntyivät meille, valitsivat vanhempansa, juuri sellaiset kuin heidän henkinen kasvunsa edellytti tässä elämässä.
Heillä ei ole koskaan ollut turvattomuutta tai kodista johtuvia terveysongelmia, mutta heillä on myös oikeus tehdä omasta elämästään sen näköinen kuin tahtovat tultuaan täysikäisiksi, ja myös puolisoiden elämäntapaa ei voi sivuuttaa.

Olemme edelleen yhtä suurta perhettä, määrä on vain kasvanut 11 n.30 henkilöön, elämme kukin tahoillamme, mutta jos joku meistä tarvitsee oikeasti apua, niin hän tietää sitä aina saavansa elämäntyylistään riippumatta. :)

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: Veetu 
Päivämäärä:   15.8.19 13:45:50

Tirlittan, ehkä sun lasten mielestä et ole ollut niin hyvä äiti kuin itsellesi vakuuttelet. Äidin ja lapsen side on niin luja, että tarvitaan tosi paljon ja pitkään kaltoinkohtelua että lapsi hylkää äitinsä. Ei taida ihan ”boheemius” siihen riittää.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   15.8.19 14:24:37

En OLE mitenkään hylätty, kerroin kysyjälle miltä se 'ero' tuntui ja miten selvisin tunteesta.
Voin soittaa kelle lapselleni hyvänsä milloin vain ja mennä jopa käymään, jos viitsisin.
Elelemme vaan nyt muuten omissa ympyröissämme kukin tavallamme.

-Jos joku haluaa vielä tästä keskustella, niin mieluummin tuonne Tirskun karsinaan ne viestit, ettei synny pahennusta.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: kunhan kysyn 
Päivämäärä:   16.8.19 14:29:32

Tirlittanilla on siis 9 lasta?
Oletko VL?

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   16.8.19 16:42:12

Olen 'maalta', enkä tiedä mikä on 'VL'. ;D

-..mut lapseni ovat syntyneet viihtyisän parisuhteen sivuvaikutuksena, ilman minkäänlaista ulkopuolista tai aatteellista painostusta.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: Sad lisa 
Päivämäärä:   16.8.19 21:15:50

Luin juuri Hannele Törrösen uutuuskirjan Väärin rakastettu. Se kertoo vanhempien ja aikuisten lasten vaikeista suhteista. Suosittelen!

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   16.8.19 22:23:14

”Voisin mennä käymään jos viitsisin”
Johan on äiti!

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: Meeri 
Päivämäärä:   16.8.19 22:25:48

Eikö Tirlittanin lapset ole huostaanotettu?

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   17.8.19 19:21:02

Miksi ihminen kyselet täältä, ihmisiltä joita et
tunne, eivätkä he tiedä elämästäsi, mielipiteitä. Kannattaa mennä Terveyskeskukseen, siellä on yleensä mielenterveyspuolella apua ja katso netistä osoitteesi perusteella mistä voit hakea asiallista apua. Täällä ihmiset laukovat mitä sattuu. Hyvää jatkoa sinulle.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   17.8.19 23:04:41

Meeri: Olivat viisi ensimmäistä aikoinaan, mutta kun ei muuta syytä sit löytynyt kuin sijaisperheen rahantarve, niin aateltiin kerrankin lasten parasta ja heivattiin ne kotiin takaisin. ;D

Å: Et kai roiku lapsissasi ja tunge heidän arkeaan häiritsemään?
-Sellainen ei ole hyvä äiti, joka ei anna lastensa elää omaa elämäänsä rauhassa.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: Viima 
Päivämäärä:   18.8.19 12:43:07

Täähän onkin jännä asia että Suomessa huostaanotettais lapsia sijaisperheen rahantarpeen takia...lol.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   19.8.19 20:02:45

Lasten huostaanotto ja eläintenpitokielto. Pelkkää viranomaiskiusantekoa?

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.8.19 14:46:05

Ei ole vieläkään näyttöä lasten tai eläinten huonosta kohtelusta, eikä voi olla, eikä tulla, koska sellaista ei ole.

Taidat, 'heh' olla sairaan kateellinen meikäläiselle, kun elämäni ei ole tylsää ja tapahtumatonta, eikä minun tarvitse tappaa aikaa toisia mollaamalla ja vanhoja kaivelemalla.
Huostaanotostakin on jo yli 20 vuotta, eli tee kuule rohkea liike ja tule nokikkain juttelemaan, jos elämäni noin ahdistaa, asiallinen keskustelu puhdistaa ilmaa ja selventää asioita.

..ja vastaan jatkossa tuolla karsinassani, jos jotain minusta haluat sanoa.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   20.8.19 20:10:23

Tirlittan elää täysin omassa kuplassaan, on kykenemätön mihinkään vuorovaikutukseen kenenkään kanssa. Koska hän itse tietää kaiken ja on aina oikeassa.
Jätetään hänet kuplaansa.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.8.19 21:44:25

Kiitos, elän kuplassani aivan kuin te muutkin. :)

Tässä on nyt aloittajalle tullut välirikkoa ja vanhemmuutta asiasta ja sen vierestä, pahoittelen etten malta olla vastaamatta kun nämä uskolliset fanini rönsyilevät siellä täällä.

Toivottavasti saatte välinne kuntoon lapsesi kanssa, ennemmin tai myöhemmin, niin kauan on toivoa kun on elämää pahimmissakin tapauksissa. :)

Kauanko on kauan sitä ei tiiä, tuttavapiirissäni on pian 60v rouva, joka ei aiokaan sopia äitinsä kanssa, vaikka tilanne selvästikin häntä itseään ahdistaa, toivoisin heillekin sopua vielä tämän elämän aikana.

  Re: Välit poikki lapsen kanssa?

Lähettäjä: pip 
Päivämäärä:   21.8.19 11:48:13

Mulle olisi kaikista suurin suru tässä maailmassa, jos lapseni eivät haluaisi olla mun kanssa tekemisissä.

Aikuiset lapseni asuvat melko lähellä, viestitellään päivittäin ja tavataan viikottain. Tyttären kanssa muutaman kerran viikossa. Annetaan myös tilaa puolin ja toisin, jos kylään ei haluta.

Poikani viestittelee heti mulle ensimmäisenä, kun elämässä tapahtuu jotain. Kun on lomalla vaimonsa kanssa, mulle lähetetään kuvia.
Tyttären kanssa lenkkeillään yhdessä koirien kanssa.

Nämä pienet jutut ovat elämässäni kaikista tärkeimpiä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.