Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Testamentin tekeminen

Lähettäjä: Senna 
Päivämäärä:   25.5.19 17:28:22

Missä olette tehneet testamentin?

Netistähän löytyy varsin päteviä pohjia, mutta ketä sitä oikein pyytäisi todistamaan..?

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: öhö 
Päivämäärä:   25.5.19 19:35:05

Lakimiehet tekevät testamentteja, ja hän ja joku toimiston työntekijä todistavat testamentin allekirjoituksen..
Homma maksaa muutaman satasen.

Noissa kotona tehdyissä testamenteissa voi tulla väärinkäsityksiä, joista suku ja perilliset käyvät käräjiä vuosikaudet.
Ja tuomion jälkeen ihmiset eivät puhu tosilleen vuosikymmeniin.

Ja katsovat testamentin todistajia vihamielisesti koko ikänsä.

Tuosta syystä kannattaa valita testamentin todistajiksi pari ulkopuolista henkilöä.

Miun testamentin todisti kaksi tuttua ja luotettavaa ihmistä jotka oon tuntenut vuosikymmenen.
Ja he eivät tunne testamentissä mainittuja ihmisiä.

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: Senna 
Päivämäärä:   26.5.19 15:06:10

Mitä eroo sillä on, jos sama testamentti tehään lakimiehellä tai "kotona"? Jos jäljelle jääneet haluavat perseillä keskenään, ne perseilee.

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: minäkin 
Päivämäärä:   26.5.19 18:53:42

Muutama satanen lakimiehelle on pieni summa siitä, että on tilaisuus keskustella eri vaihtoehdoista ja niiden verovaikutuksesta. Yksi ja sama kun ei ole kaikille paras mahdollinen malli, maallikon on vaikea tietää tulkintaeroja käytännössä ja testamentti on vielä ankarasti määrämuotoinen - moni muotovirhe voi tehdä paperista mitättömän tai aiheuttaa karvaita riitoja testamentintekijän jälkeen. Ja kun lakimies tekee testamentin. ei myöskään tarvitse miettiä, kuka testamentin todistaisi ja sotkea asiaan tuttavia.
Esim. testamentinsaajien olevien ja tulevien puolisoiden avio-oikeuden pois sulkeminen testamentilla saatavan omaisuuden piiristä on useimmiten todella tärkeää.

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: Senns 
Päivämäärä:   27.5.19 00:50:40

Minulla ei ole perillisiä eikä puolisoa. Ajattelin yllättää exäni iloisesti, kun potkaisen tyhjää. Siihen ei mitään lakimiestä tarvita, demarit kuppaa kyllä perinnöstä ihan tarpeeksi.

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: ööh 
Päivämäärä:   28.5.19 08:53:19

Yksinäisen ja lapsettoman ihmisen testamentti on helppo kirjoittaa.

Mutta voisiko testamentin tekijä vaikuttaa ja pienentää jotenkin perinnön saajan tulevan perintöveron määrään?
Ainakin suurempia omaisuuksia testamentattaessa kannattaa käyttää lakimiehen apua.

Testamentti kannattaa hoitaa kuntoon ajoissa.
Ja kukaan ei tiedä milloin oma elin aika loppuu.

Eli testamentti kannattaa tehdä ajoissa.
Miulla on nyt testamentti jossa tämän hetkinen omaisuus menee eräälle yliopistolla hyvään tarkoitukseen.

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.5.19 11:31:06

Siitä olkaa tarkkoja ettette suostu sen lakimiehen nimeä laittamaan testamentin toimeenpanijaksi. Juuri yritän yhdestä verenimijästä päästä eroon.

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: Pirjo 
Päivämäärä:   29.5.19 10:19:06

Jos ei ole normaalia enempää omaisuutta kuin se perinteinen talo, mökki ja osake ja tilillä rahaa niin ei todellakaan tuohon tarvitse lakimiehelle maksaa satasia.

On helppo tehdä itsekin, jos yhtään on maalaisjärkeä. Netistä saa hyviä pohjia, miten lauseet muodostetaan oikein.

Mä olen ammatiltani toimistorotta ja olen tehnyt tutuille testamentteja, avioehtoja, perunkirjoituksia. Näistä hankalimpia ovat perunkirjoitukset.

Itse tein oman testamenttini ekan kerran kun lapseni olivat syntyneet eli olin 29 vuotias silloin. Korjasin uuden testamentin avioeron jälkeen, johon olen laittanut lisäehtoja lasteni tulevien aviopuolisoiden varalta. Myös lapsilleni tulen tekemään avioehdot, jos naimisiin menevät.

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   29.5.19 18:37:23

Lähettäjä: ...
Kerro mitä lakimiehen laittamisesta testamentin toimeenpanijaksi voi käydä?
Oon yleensä käyttänyt lakimiestä vain papereja tehdessä.

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.19 19:05:39

Missä säilytätte testamenttia? Voiko siitä olla kahta pätevää kappaletta, yksi vaikka kotona ja toinen jossain tallelokerossa? Missä muualla vielä voi säilyttää?

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.5.19 20:28:26

Toimeenpanijasta pääsee eroon käräjäoikeudessa. Muuten kuolinpesä maksaa mitä ko lakimiestä huvittaa laskuttaa palveluistaan. Eli kun vainaja oli se asiakas eikä enää ole normaalia asiakassuhdetta niin homma ei toimi.

  Re: Testamentin tekeminen

Lähettäjä: öÖh 
Päivämäärä:   30.5.19 18:37:17

Missä säilytätte testamenttia?

Miulla on testamentti muiden talletettavien papereiden kanssa pankin säilytyksessä.
Siellä on lainhuudot, kiinnitykset jne. paperit.

Maksaa muutaman kympin, mutta löytyy, kun jäämistöstöäni aletaan joskus jakaman.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.