Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   10.6.18 21:57:14

Kirjoittelin toiseen ketjuun tästä, mutta edessä on kohdunpoisto myooman ja siitä aiheutuneiden ongelmien takia.

Onko mummolassa muita, jotka ovat käyneet sen läpi?
Miten toivuitte, oliko vuotoja, kipuja jne?

Leikkaus ei sinällänsä pelota, mutta se toipuminen ja mahdolliset kivut mietityttää.
Takana on yksi sektio yli 20 vuotta sitten, ja muistan sen ensimmäisen sängystä nousemisen tuskan.

Kokemuksia olisi kiva kuulla.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   12.6.18 07:45:08

Kohtu poistettu myoomien takia parikymmentä vuotta sitten. Ei mitään kipuja, enkä tarvinnut edes särkylääkkeitä enää kotona. Olin yhden yön sairaalassa. Elämäni paras juttu. Kivut ennen leikkausta olivat hirveät ja kuukautisvuoto tuli puolessa tunnissa läpi tamponista ja yösiteestä. Leikkauksen jälkeen alkoi elämä. Tyhjään pelkäät leikkausta. Kävellä kannattaa mahdollisimman paljon ja heti leikkauksen jälkeen, edistää toipumista. Nostella ei saa kolmea kiloa isompia juttuja hetkeen ja se oli paha, mutta eihän tuo kielto kauaa kestänyt.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   14.6.18 13:12:57

Maanantaina lähti kohtu, kohdunkaula ja munajohtimet. Tähystyksellä irroteltiin ja poistettiin alakautta.
Tiistaina pääsin kotiin. Olen yllättynyt kuinka vähäisellä kivulla olen selvinnyt.
Tokihan olen särkylääkettä ottanut, mutta aamullakin olin täysin kivuton yön jäljiltä.
Mitään vuotoa ei ole. Tosin reilun viikon päästä kuulemma todennäköisesti tulee jotain, kun rupi irtoaa.
Olo on hyvä, lukuunottamatta turvonnutta vatsaa.

On kyllä helpottunut olo, eniten pelkäsin parin ensimmäisen päivän kipua, eikä sitä sitten tullutkaan.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   15.6.18 11:13:59

Tehdäänkö toimenpide nukutuksessa vai puudutuksessa? Ja saakohan sen nukutuksen mikäli ei normaalisti niin toimita?

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   15.6.18 21:11:19

Nukutuksessa tehtiin.
Koko operaatio aloitustoimineen kesti noin 2 tuntia. Heräämössä meni toiset kaksi.
Eli osastolta lähtö ja takaisin osastolle kesti 4 tuntia.
Nyt on viides päivä menossa, kävin kaupungilla ja kaupoissa.
Voihan sitä takapakkia vielä tulla, mutta olo ei hirveäasti poikkea normaalista. Vatsan turvotuskin on ollut tänään pois.

Suosittelen lämpimästi, jos joku empii

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   15.6.18 22:21:22

Kuulostaa hyvältä, toivottavasti vointisi tuleekin olemaan yhtä hyvä!

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   24.6.18 12:48:49

Vajaa 10 vuotta sitten lähti kohtu tähystysleikkauksessa, pari kolme reikää mahassa, pari viikkoa sairaslomaa töistä ja ekat pari pv meni, että pääsin kunnolla liikkumaan, pientä nipistelyä, muttei kummempaa, kunnon kipulääkitys toki oli burana 600, muistaakseni. Toipuminen meni hyvin ja siistit reijät parani hyvin.

Tsemppiä, elämäsi helpottuu huomattavasti, kun pääset myoomista eroon. Itselläni oli yksi iso, joka meni kohdunseinämän läpi. Aiheutti järkyttävät vuodot, menkat kesti koko ajan ja vuosin ihan mahdottomasti. Loppuajasta ennen leikkausta oli hemoglobiini 70, pyörrytti ja näkyi tähtiä, pääsin nopeasti leikkaukseen. Ei ole ollut kohtua eikä menkkoja ikävä, uusi elämä alkoi =D

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   27.7.18 19:24:24

No niin, minulta löytyi noin 10cm x10cm kokoinen myooma. Lähete laitettu sairaalaan missä sitten mietitään jatko. Gynekologi oli sitä mieltä ettei näin isoa ehkä saada pois muuta kuin avoleikkauksella ja kohtu samoin tein. Kärsin runsaista kuukautisvuodoista ja varastorauta hyvin alhainen. Tuo tähystysleikkaus kuulostaisi niin paljon helpommalta.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   28.7.18 13:19:24

Minun myooma oli relut 6x6 cm, ja kasvoi kokonaan kohdun sisällä.

Mitään vuotoja ei koskaan tullutkaan, en edes tiedä milloin rupi irtosi.
Vatsalla on kolme sentin pituista viiltoa, ja navassa yksi. Kussakin viillossa oli yksi tikki. Tikit eivät sulaneet, joten kahden viikon kuluttua katkaisin langat ja vedin tikit pois.
Seksi sujuu kuten ennenkin, kohdunpoisto ei vaikuttanut siihenkään millään tavalla.

Leikkauksesta alkaa olla seitsemän viikkoa, ja minun kohdalla kaikki meni kyllä ihan nappiin. Olisin ollut työkykyinen jo viikon päästä.

Vaikka tiedän, että välttämättä kaikilla toipuminen suju yhtä helposti, ja varsinkin avoleikkauksesta toipuminenon hitaanpaa, suosittelen leikkausta.
Ei ikinä tarvitse miettiä milloin holahtaa veret läpi, ei tarvitse suunnitella reussuja menkkojen tahtiin. Ja plussana vielä, ei tarvitse pelätä kohtu- eikä kohdunkaulan syöpää.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   28.7.18 16:39:16

Eli sinulla saatiin tehtyä tähystämällä vatsanpeitteiden läpi? Voi kun onnistuisi minullakin, avoleikkaus ei kyllä yhtään innosta pitkän toipumisen takia.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   28.7.18 17:01:37

Vatsalla olevista reijistä käsin kohtu ja kohdunkaula, sekä munajohtimet irroiteltiin, ja vedettiin kaikki emättimen kautta pois.
Emätin laitettiin yläreunasta kiinni ympäröivään kudokseen (tällä yritetään välttää laskeuma) ja emättimen pohja tikattiin kiinni.

Minulle sanottiin, että myooma ja kohtu voidaan pilkkoa ja vetää emättimestä pois, jolloin avoleikkausta ei tarvita. Avoleikkaus tulee jos myooma on pilkontaankin liian suuri, en tiedä mikä on raja.
Kysäisepä tuota pilkontamahdollisuutta, jos sillä säästyy avoleikkaukselta.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   29.7.18 09:11:17

Kyllä kysyn, kaikista hoitovaihtoehdoista. Pitkä toipumisaika vaan kauhistuttaa. Palkkatyöstä saa kyllä sairaslomaa, se järjestyy. Mutta meillä on kotona myös hevostalli jonka pyörittämisestä vastaan itse. Puoliso on jo tietenkin lupautunut hoitamaan mutta vaatii silti ennakkosuunnittelua, hänellä pidemmät työrupeamat kuin minulla.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.18 10:02:19

MH, ekan viikon oot pois tallihommista, sit pikku hiljaa alottelet. :)

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   30.7.18 12:54:41

Meinaatko ettei sen kauempaa tarvitsisi potea mikäli avoleikkaus? Umppari joskus nuorena poistettu niin olihan se useampi viikko kun piti varoa. Haavakin tulehtui vielä niin en kyllä riskiä enää ota näin vanhoilla päivillä...

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   30.7.18 14:45:03

Tähystysleikkauksesta tulee 2-3 vk sairauslomaa, avoleikkauksesta vähintään 4-5 vk.
Mutta jos tähystyksellä selviät, niin ensimmäisen viikon jälkeen voi jo kevyesti aloitella, mutta en usko että avoleikkauksen jälkeen voi noin nopeasti.

Tähystyksessäkin tulee nostokielto sairausloman ajaksi. Itsellä oli vaikea muistaa, että sitä kauppakassia ei tosiaan kannata nostella (paikat kun on parantumatta vielä , voi tulla laskeuma tai kiinnikkeitä). Muutaman kerran nostin jotakin painavampaa, (että mitäpä se haittaa jos tässä vähän nostelen..), niin illalla tuntui alavatsalla pientä juilintaa.

Hevoshommissa voi tuo nostelukielto olla haastava, varsinkin jos tulee avoleikkaus.

Eikä pelkkä nostokielto ole päällä. Pitää myös välttää äkkinäisiä liikkeitä (hevonenhan voi nykäistä taluttaessa) ja edoton ohje että pitää liikkua sen verran varvasti että kaatua ei saa.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   30.7.18 15:01:10

Näin itsekin ajattelin mitä Kp kertoi. No, nyt vaan odotellaan mihin lopputulokseen päädytään. Pääasia että toipuminen onnistuisi hyvin ja hevoshommat jatkossa vielä paremmin.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: eeva 
Päivämäärä:   6.9.18 18:35:58

Miten ootte päässeet kyseiseen toimenpiteeseen?? Saako lähetteen jos ei ole myoomia todettu?

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   7.9.18 14:00:43

MH miten kävi?

Eeva, pitää olla joku peruste leikkaukselle.
Käsittääkseni todella runsaat vuodot on sellainen syy, vaikka runsaille vuodoille ei ole löytyisikään syytä.
Ensin kyllä koitetaan kaikki muut mahdolliset hoidot, hormoonikierukka, traneksaamihappo, burana jne.

Nyt on pakko hehkuttaa, elämä on IHANAA ilman vuotoja! Kesäkuussa oli se leikkaus (josta toivuin tosi hyvin kuten yllä olen kertonut).
Ei tarvitse laskea viikkoja, ei pelätä ohivuotoja, saa nukkua yöt rauhassa.
Jos oisin tiennyt miten helppo leikkaus oli, ja miten elämä on muuttunut, olisin alusta asti "vaatinut" leikkausta. Minä jopa söin Esmyaa yli vuoden päivät, ja nythän on selvinnyt että Esmya voi aiheuttaa vakavia maksavaurioita..
Olisin varmaankin päässyt leikkaukseen vuotta aikaisemmin, heti kun todettiin että Esmya ei toimi. Ja toisaalta odoteltiin, että vaihdevuodet alkaisi. Eipä alkanut.

Sitä kun vain yritti sinnitellä, pöljä minä.

Ikää on nyt 51 v eikä vaihdevuosioireita ole. Minua vähän varoiteltiin, että kohdun ja munajohtimien poisto heikentää verenkiertoa, joka aiheuttaa munasarjojen "surkastumista". Tällöin vaihdevuodet tulisivat luonnollista aikataulua aikaisemmin. Vaikea sanoa onko vaihdevuodet päällä, mutta oireita ei ole vielä yhtään.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   9.9.18 08:55:43

Eeva, riippuu varmaan mistä syystä kohdunpoistoa harkitset. Mutta joka tapauksessa gynekologin käynti ensin, hän laittaa lähetteen tarkempiin tutkimuksiin.

Kp, ihana kuulla että voit noin hyvin! Minulle tarjottiin alkuun vaihtoehdoksi lääketutkimukseen osallistumista. Leikkausaika olisi joka tapauksessa vasta puolen vuoden päästä, tämähän ei ole kiireellistä hoitoa vaativa vaikkakin elämänlaatua muutoin heikentävä vaiva. Kunhan koepalatulokset ja magneettitutkimus on saatu valmiiksi aloitan lääkityksen. Ilmeisesti vuoto saadaan loppumaan ja tutkitaan myös pieneneekö myooma. Tämä helpottaisi sitten jatkosssa sitä leikkausta mikäli siihen mennään.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   9.9.18 09:06:24

Suhtaudun hieman epäilevästi tuohon lääketutkimukseen mutta siinähän on sitten mahdollisuus keskeyttää mikäli niin haluan. Tarkkaan seurataan juuri nuo maksa-arvot, kuten myös muuta vointia.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   9.9.18 22:32:53

MH, onko siis kehitetty joku uusi lääke jota nyt tutkitaan?

Esmya on ollut markkinoilla muutaman vuoden, ja sen tarkoitus on nimenomaan pienentää myoomaa leikkausta odotellessa (leikkauskin on helpompi jos myooma on pienempi). Minulla se vain ei pienentänyt myoomaa, piti vain vuodot pois kolme kuukautta kerrallaan. Ja kun niitä vaihdevuosia ei tullutkaan, päätettiin leikata. Esmyaakaan kun ei voi loputtomiin syödä sen maksavauriiriskin takia.

Tsemppiä sinulle, ilmoittele miten käy!

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   10.9.18 09:09:24

Tutkimuksessa vertaillaan kahden eri lääkkeen vaikuttavuutta. Toinen siis tuo Esmya.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: vido 
Päivämäärä:   25.9.18 19:49:02

Esmya ei auttanut minulla yhtään, menkat tuli ja joo vähäisempänä mutta myooma ei pienentynyt. Minut leikattiin eilen tähystyksellä, navassa yksi, sivummassa yksi ja pikkareiden alla yksi vekki. Kaikkiaan kesti kolmisen vuotta, että lääkärit päättivät kohdunpoiston. Söin caprilonia, kokeiltiin esmyaa jne. Pahat vuodot ja hemoglobiini 70. Elämänlaatu kyllä kärsinyt.
Eilen siis leikattiin, tänään kotiin. Heräsin hyvin, ei pahoinvointia ja katetrin sain pois heti osastolla. Nousin melkein heti veskiin jne. Kipuja on ollut, lähinnä ummetuksesta johtuvaa ja sellasta menkkakipua oli sairaalassa. Kipulääkkeet ei jostain syystä tehonneet sairaalassa. Mutta ei siis mitään pahaa kipua! Ainoa mikä on hankalaa, niin sängystä ylös nouseminen.

Mutta kyllä mieli on Ilonen nyt, aivan fiiliksissä!!

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   25.9.18 21:12:30

Kauan jouduit kyllä kokeilemaan! Oliko lääkäreillä joku muu miksi leikkaukseen pääsy venyi vai ihan vaan leikkausjono? Minulle heti ilmoitettiin että sen puoli vuotta kestää. Mutta kolme vuotta. Kyllähän sen lääkkeen vaikutus on jo näkynyt aiemmin.

Mutta hienoa että nyt on tilanne sinulla ratkennut. Minkä kokoinen myooma sinulla oli?

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: vido 
Päivämäärä:   26.9.18 00:17:24

MH: No nyt vähän hourin, kun pää ei pelaa. Noin pari vuotta meni yhteensä, minä vitkuttelin ja sinnittelin. Olisin päässyt leikkausjonoon nopeammin.
Mulla myooma ei alkanut oireilemaan runsailla vuodoilla (alkuun), vaan pahalla selkäkivulla!! Se kesti noin 5kk. En tajunnut pyytää ultrausta, tullut myooma mieleen.. Sitten tuli kipuja menkkojen yhteydessä. Paineen tunne, löysä vatsa yleisty joka päiväisiksi vaivoiksi. Mahan pullotus oli jäätävä, samoin turvotus. Sitten alko jäätävät vuodot ja hemoglobiini oli sen 68-72. Kävin sairaalassa tankkauksissa. Kerran menkkavuoto oli niin paha, että makasin vessan lattialla kun pulppusi verta ja isoja klönttejä. En päässyt ylös, koska taju meni jos nousin. Kunto viimeisen vuoden aikana huono. Pelkkä kävely tyyliin hengästytti.

Yksi myooma oli kohdun sisässä ja pari pienempää muualla. En kysynyt kokoa, kun en tavannut leikkaava lääkäriä ja lähettää paperit jälki käteen. Jotain endometroosi muutoksia oli myös ollut.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   26.9.18 15:33:40

Vido, minulla ei sentään ollut noin pahat vuodot, muistaakseni hemoglobiini putosi vähän alle 100. Sinulla on ollut hurja tilanne.
Onnea uudelle elämälle, se nimittäin muuttuu kun ei tarvitse laskea viikkoja, ja kuntokin kohenee!

Meilläpäin leikkausjono oli vajaa 3 kk, vaikka netistä gookkeloin että olisi se puoli vuotta.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   26.9.18 19:34:50

Vido, onpa sinulla ollut hurjat oireet.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: vido 
Päivämäärä:   27.9.18 02:11:52

Kyllä tämä oli niin helpotus!! Jo nyt olo on sellainen, ettei hengästytä jaolo paljon pirteämpi. Kaikkeen se kroppa ajan saatossa tottuu. Nyt oli veritankkauksen jälkeen hemoglobiini sen 124. Sain myös rautaa tipan kautta eli rautalisää en nyt syö kotona.
Tähystyshaavoja on kolme, joista kaksi pieniä ja siistejä ja yksi kokonaan huomaamaton! Siitä roikkuu vain lanka tällä hetkellä :-) En olisi uskonut, että noin pienillä haavoilla selviää.

Miten teillä oli muuten se nostelukielto tähystyksen kanssa, sain kaksi viikkoa sairaslomaa? Entä suliko teillä hyvin noi sisäiset tikit ja muistatteko millon leikkauksesta tulivat ulos?

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   27.9.18 06:49:23

Niitä sisäisiä tikkejä tuli silloin tällöin ulos, pyyhkieessä huomasi paperissa mustan langan, niistä ei ollut mitään haittaa.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.9.18 10:26:44

Mulle ei varsinaista nostelukieltoa osattu laittaa. Eihän ne tiennyt mun hevosista.... ;)

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   29.9.18 10:40:57

Pystyit ... ilmeisesti nopeaan siirtymään normaali elämään? Tehtiinkö sinulla tähystyksessä? Minä kyllä sanoin hevosista. Kysyi elämänlaatua haittaavista tekijöistä niin haittaahan se kun ei pysty ratsastamaan muuta kuin käyntiä. Minulla kaikki pompottava liike, vaikka ihan kuoppasella tiellä ajaminen, aiheuttaa virtsaamistarpeen ja nyt jo ruvennut tuntumaan muutenkin epämiellyttävältä.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: vido 
Päivämäärä:   29.9.18 20:42:40

Nyt on viisi päivää kulunut leikkauksesta. Olen levännyt aika paljon, koska lääkkeet on väsyttäneet. Makoilusta kipeytyi selkä eli liika makoileminen on huono idea. Tänään olen ollut ylhäällä miltei koko päivän ja selkä onneksi vertyi. Suoli käy vieläkin hitaalla ja vatsan turvotusta on edelleen. Laskee kyllä joka päivä. Sänkyyn ja sängystä nouseminen on ok, kylkiasentokin menee. Koko ajan menee parempaan suuntaan, ei paha :-) Toipuisin varmasti nopeammin, jos olisin ollut paremmassa kunnossa. Lihaskunto on tippunut tuosta parin vuoden säätämisestä.

Jostain luin, että ne poikittaisteipit haavojen päällä olisi pitänyt jättää.. Otin laput ja teipit pois heti seuraavana päivänä. Lääkäri ei ainakaan sanonut, ettei niitä saa poistaa.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.9.18 23:53:51

Minä olen monta kertaa ollut vailla kohdun ja munasarjojen poistoa, koska sairastan endometrioosia mitä on jouduttu jo useamman kerran leikkaamaan. Tilanne on tällä hetkellä melko hyvä. Oireet lääkkeiden ansiosta suhteellisen vähäiset. Tästä johtuen lääkäreiden mielestä olisi leikkaus turha eikä sitä tehdä. Ilmeisesti sillä ei ole mitään väliä, että stressaan ja pelkään oireiden taas kerran jossain vaiheessa pahenevan.

Ikää on vasta +30v. Lapsia ei ole suunnitteilla eikä edes mahdollista saada. En tiedä vaikuttaako ikä.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: vido 
Päivämäärä:   30.9.18 08:16:48

* Mitä lääkkeitä siihen on? Ikävä vaiva kyllä :-( Itseäni ahdisti syödä lääkkeitä niin paljon; lähinnä kipulääkkeitä. Sitten caprilonia (joka ei kyllä auttanut) ja esmya-hoitoa kokeilin myös.
Mullekaan lääkäri ei heti ehdottanut kohdunpoistoa, puhui ensin myooman poistosta. Se oli sitten sellaisessa paikkaa, että leikkaus ei olisi helpolla onnistunut. Lapsia ei ole, enkä olisi tehnytkään. Kohdusta löytyi myös endo-muutoksia. Olin 37v. kun ongelma tuli pahemmaksi. 39v. leikattiin.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   29.11.18 19:55:27

Mitä nyt kuuluu teille kohdunpoistoleikkauksessa käyneille? Päädyttiin omalla kohdallani sittenkin leikkaukseen, nyt odottelen kutsua.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kaisla 
Päivämäärä:   30.11.18 09:09:34

Ilman kohtua ja munasarjoja, aivan mahtavaa.
Ei vuotoja, ei mitään ongelmia

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.11.18 20:59:53

Joudutteko syömään jotain hormonivalmistetta poiston jälkeen?

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   1.12.18 23:52:19

Aloittaja tässä moi!
Kohta puoli vuotta leikkauksesta, ja elämä on aivan ihanaa ilman vuotoja!

Leikkaushaavat, siis ne kolme sentin mittaista reikää, on vieläkin punaiset. Ei siis tulehtuneet vaan sellaiset hailakan punaiset. Nuo ei haittaa yhtään, kaikki jää bikinien alle. Navassa olevaa haavaahan ei näy.

Nyt huomaan, että myooma on painanut virtsarakkoa. Aiemmin nousin vähintään kerran yössä vessaan, nyt ei enää tarvitse. Ennen leikkausta täytyi juosta pissalla vähän väliä, nyt menee töissäkin 4-5 tuntia ettei tarvitse käydä vessassa.

Ja vähän turhamainenkin juttu, alavatsa ei pömpötä enää kuin ennen.
Vaaka näyttää samoja lukuja, mutta alavatsa on litteämpi. Onhan sieltä otettu möykky pois.

Minä ajattelen niin, että myoomainen kohtu on sairas elin, joka joutaakin leikata pois.

MH, onnea leikkaukseen, elämänlaatu paranee ihan varmasti!!

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   2.12.18 12:06:07

Kiitos! Kovasti nyt toivon että kaikki onnistuu yhtä hyvin kuin Kp sinulla!

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Riina 
Päivämäärä:   16.12.18 10:22:20

Mulla ei napaan tehty tähystysreikää, vaan ylemmäs, vyötärölle.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   17.12.18 14:30:18

Vido, mitä kuuluu nyt, miten toipuminen sujui?

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   12.2.19 13:14:56

Kohdunpoistosta on 8 kk aikaa.
Hyvin menee, kuukautisia ei todellakaan ole ollut ikävä.

Ilmeisesti vaihdevuodetkaan eivät ole alkaneet (ikää 51), kun välillä rinnat on arat ja ukko ärsyttää.
Sitten parin päivän päästä olo on taas normaali, eli voisi päätellä että olisi "se aika kuukaudesta" :D

Tosin tätä ei tule enää säännöllisesti kuukausittain, mutta eipä tuota oloa tullut aina silloinkaan kun kohtu oli tallella ja kuukautiset melkolailla säännölliset.

Ei hikoiluta, hyvin nukuttaa, ei ole nivelkipuja, eli kaikesta päätellen ne vaihdevuodet eivät ole alkaneetkaan, vaikka lääkäri sanoi että ne voi nyt pikkuhiljaa ruveta tulemaan, kun kohdunpoiston myötä verenkierto heikkenee munasarjoihin.

Joko muut kirjoittajat ovat leikkauksessa käyneet?

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   12.2.19 22:31:28

Leikkausjonossa olen. Tuntuu että myooma hankaloittaa elämää koko ajan enemmän, varmaan kasvaa vaan. Ajattelen vaan että kohtahan tuosta pääsee, vaihdevuosia en ole ajatellutkaan.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: kisu 
Päivämäärä:   28.5.19 23:43:11

Neljä järkyttävää myoomaa ja vuosin kin seula 10 päivän välein. Tähystyksellä juurii ja juuri onnistui, vaikka leikkaus kestikin kauemmin. Neljäntenä päivänä olin jo karsinoita siivoomassa, siinä kun ei vatsalihaksia tarvi jännittää ja muutenkin liikunta tekee hyvää. Munasarjat jätettiin, joten hormonitoiminta jatkui. Elämä on kyllä ollut ihanaa enkä niitä vuotoja ja onnettomia veriarvoja kaipaa yhtään, olisi vaan aikaisemmin pitänyt mennä lääkärille.

  Re: Kohdunpoisto

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   30.5.19 23:25:31

Täällä vielä kohtu tallella. Tehtiin loppujen lopuksi myoomaembolisaatio jonka lopputulos selviää puolen vuoden päästä kontrollissa. Nyt kuitenkin painontunne selkeästi vähentynyt, vuoto ei ollenkaan niin runsasta eikä vuoda yhtä usein. Täysin varma en ole onko koko myooma poistunut mutta tuntuu ainakin pienentyneen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.