Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tyoelakkeen maksu jollei asu enaa Suomessa

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.2.18 13:39:59

Osaisiko joku mummoista auttaa elakepahkailyissa?

Olen muuttanut 40 kymppisena toiseen EU maaha ja siihen asti olin Suomessa toissa. Minulle on kertynyt elaketta niin yksityiselta kuin valtiolta ja kunnalta. Sen jalkeen olen ollut toissa nykyisessa kotimaassani ja minulle on kertynyt elaketta myos tanne.

Kun jaan elakkeelle 65 vuotiaana niin saanko molemmista maista elaketta riippumatta siita kumpaan maahan jaan elakkeelle vai pitaako minun siirtaa elakkeeni Suomesta tanne? En varmaan voi siirtaa naita elakkeita taalta Suomeen (ainakaan nyt koska en asu Suomessa)?

En ole paattanyt missa maassa asun elakkeella. Ajattelin etta asuisun osan aikaa molemmissa (ja riippuu mihin maahan lapseni lopulta asettuvat).

  Re: Tyoelakkeen maksu jollei asu enaa Suomessa

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   20.2.18 13:52:20

Suomesta tulevat työeläkkeet saa sinne missä asuu. Tee hakemus hyvissä ajoin, hakemuksen käsittely voi kestää muutaman kuukauden.
Kansaneläkettä sinun on turha hakea Suomesta, koska muut eläkkeesi ylittävät sen saantirajan.
Verojen maksu tapahtuu asuinmaassa, tosin siinä voi olla poikkeuksia riippuen maitten välisiin sopimuksiin.

terv. muutaman vuoden eläkkeellä ollut "venepakolainen".

  Re: Tyoelakkeen maksu jollei asu enaa Suomessa

Lähettäjä: .?? 
Päivämäärä:   10.3.18 14:46:43

Tarkoittaako tämä siis sitä, että jos olen ollut kunnalla töissä ja muutan eläkkeellä maahan, jossa on pienempi verotus niin minunkin eläkkeestäsi menee pienempi verotus,

  Re: Tyoelakkeen maksu jollei asu enaa Suomessa

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   10.3.18 15:27:13

Työeläkkeen suhteen työnantajalla ei ole merkitystä. Sama onko se yksityinen tai yhteiskunta.
Verotuksen osuuden määrittää maitten väliset sopimukset.

  Re: Tyoelakkeen maksu jollei asu enaa Suomessa

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   14.3.18 13:52:50

XXX, ei ihan näin. Valtion ja kunnan palveluksesta kertyneet eläkkeet verotetaan Suomessa, ellei eläke ole kertynyt valtion liiketoiminnasta, esim. VR:ltä. Vero.fi-osoitteesta löytyy tietoa eläkkeiden verottamisesta hakusanalla "Ulkomaille muuttava eläkkeensaaja".

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.