Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   23.2.17 12:10:55

Olen valitettavasti joutunut seuraamaan läheltä naisystäväni ja tämän siskon riitaa perinnön jaosta. Tässä tarina lyhyesti. Naisystäväni siskon mies ei ole edes halunnut tulla edesmenneen anopin asunnolle, koska kertomansa mukaan tietää kokemuksesta, että hänen vaimonsa on ns vahva persoona ja erittäin määräilevä ihminen. Jouduin olemaan kuskina kun anopin irtainta inventoitiin ilman pesänhoitajaa ja siellä sain minäkin kuulla olevani kuin korppikotka haaskalla, vaikka en jalallani astunut asuntoon. Kun viimein pesänhoitajaksi nimetty lakimies saapui paikalle, niin silloin vasta naisystäväni sisko rauhoittui ja lakkasi omimasta irtainta itselleen. Kumma juttu, kun mummon käteisvarat ja korut eivät olleetkaan pääosassa irtainta jaettaessa vaan vanhat pellavapöytäliinat, jotka arvostettiin usean sadan euron arvoisiksi siskon toimesta. Naisystäväni osasi toki piikitellä takaisin ja sanoi, että hänelle riittää mummon lupaama ruokapöytä ja kaulakoru, muut tavarat saa sisko viedä, koska oli ne hinnoitellutkin. Kun asunto oli sitten realisoitu ja pesän jako tehtiin, niin lakimies otti tietysti jyvityksessä irtaimiston arvon huomioon siskon tekemän arviolistan mukaan. Se tuntui olevan siskolle liikaa ja hän valitti testamentin toimeenpanosta. No nyt sitten odotellaan käräjäoikeuden päätöstä asiassa.
Kaiken ikäänkuin kruunasi se, että naisystäväni siskon mies sai myös kuulla kunniansa asiassa, mutta se ei jäänytkään siihen. "Pertsa" meni ja haki yksipuolisesti avioeroa ja on nyt omien sanojensa mukaan vapaa ja onnellinen mies.
Olen jutellut monen kaverin kanssa näistä perinnönjakoon liittyvistä ongelmista ja en ole kuullut yhdestäkään perinnönjaosta, jossa ei olisi ollut jotain sanomista sisarusten kesken. Siksi olenkin päättänyt laatia oman testamenttini niin pikkutarkasti ja lapsiani kuullen, ettei lapsilleni tulisi riitaa ainakaan perinnön takia.

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.2.17 14:31:34

Hei, onneksi sä oot valinnut sisaruksista sen enemmän järjissään olevan.

Naisystäväsihän oli tässä se joustava osapuoli, joka yritti toimia siskonsa tahdon mukaisesti, ja nyt tyranniperijä saa taaperotasoiset itkupotkuraivarit, kun ammattilainen toteuttaa jyvityksen lain mukaan.

Lisäksi välittäisin onnitteluni "Pertsalle", eiköhän tää perinnönjako ollut vaan se jäävuoren huippu, joka näkyi selvästi teille muille läheisille. Ei enää varmaan kehdannut jäädä poljettavaksi suhteeseen, jossa on saanut vastaavaa paskaa niskaansa kaikessa hiljaisuudessa jo pitkän aikaa. Taisi tulla seinä vastaan hänellekin, kun

Sun suhde naisystävääsi on taas oma asiasi, jos olet valmis hyväksymään hänet elämänkumppaninasi, niin rakasta kaikessa rauhassa vaan. Toivottavasti ruuat maistuu maukkailta uuden pöytänne äärellä!

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   23.2.17 14:50:55

Onhan näitä tarinoita...

Meitä on neljä sisarusta, enkä vieläkään lakkaa ihmettelemästä, miten sopuisasti äitini tavarat jaettiin jokunen vuosi sitten. Isäni on kuollut jo lähes 20v sitten.

Veljeni tosin huomasi tarvitsevansa lähes kaikkia tavaroita yhtäkkiä, mutta siskojeni kanssa saatiin häntä harhautettua useita kertoja niin, että saimme lopuksi haluamamme tavarat :)

Yhdestä huonekalusta järjestettiin arvonta, onneksi se meni siskolleni, joka oli tehnyt suurimman osan käytännön järjestelyistä. Jos arvonta olisi osunut minulle, niin olisin antanut hänelle voittoni!

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   23.2.17 19:20:21

Onneksi mun äitee on laittanut taulujen taakse nimet kelle haluaa ne antaa. muutenkin on kirjoittanut hautajaisensa lapulle mitä toivoo ym. Haaskoja aina on. Tosin toisille ne pellavaliinat on tärkeimpiä kuin toisille, tunnearvoahan niissä on vain.

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: Liima 
Päivämäärä:   23.2.17 19:27:01

Sulassa sovussa jaettiin äidin tavarat. Kolme sisarusta. Kaikilla on rahaa ja tavaraa liikaakin, toinen toisillemme tyrkytettiin. Jokainen otti sitten pari muistoa, ja valokuvat jaettiin. Oli haikea ja mukava päivä, paljon puhuttiin ja muisteltiin, vaikka äitimyytti oli poikkeuksellisen hankala ja ikävä ihminen. Loput tavarat haki sitten Pelastusarmeija. Asunto myytiin ja rahat kolmeen osaan, siinä se.

  Re: Perinnön jaosta riita

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   23.2.17 20:23:45

Omaa äitiäni olen edustanut eräässäkin perinnönjaossa ja siitäkin käytiin käräjäoikeudessa. Se on kumma homma kun ketään ei 50 vuoteen kiinnosta pätkän vertaa joku kulahtanut keinuheppa, mutta annas olla kun mummo heittää lusikan nurkkaan. Tuskin on vainaja ehtinyt kylmetä kun on jo korppikotkat haaskalla tappelemassa...

  Re: Perinnön jaosta riita

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   24.2.17 19:15:45

Äidissäni oli narsistin piirteitä, kun lapseton äidintäti kuoli, oli hän myös laittanut koruja pusseihin nimellä minun lapsilleni, näin itse hänen eläessään niitä pusseja.
Äitini 'varasti' kaikki korut, oli vienyt niitä panttikonttoriinkin ja yhdestä kultapunoksesta hälle kerran sanoin ja seuraavan kerran heitti sen kuin luun koiralle niskojaan nakellen, kaikki muut korut katosivat. :(

Äidintädin työkaveri joka asioi välillä pankissa ja kaupoissa hänen kanssaan oli kääntänyt asunnosta kaikki käteiset ja pöytähopeita.

Ärsyttävää, mutta kaikkein vihaisin tilanteesta olisi ollut äidintäti itse.

Äitini oli saattohoidossa hulttioveljelläni, joka vei hänen vähäiset 'pahanpäivänvaran'säästönsä ja nakitti vielä ulosoton kautta minut maksamaan hautajaiskulut.

Mieheni on hoitanut vammaisen siskonsa, nyt kun sisko kuoli joutuu hän maksamaan liki tuntemattomille sisarpuolille tai heidän lapsilleen puolet paritalon puolikkaasta joka anopin peruja oli siskon kotina ja vielä kaikki perintöverot, raivostuttavaa, miksei sisaretkin osallistuneet vammaisen hoitoon, olisi reilumpaa kun nyt vaan saavat rahan siitä etteivät suoneet ajatustakaan. :(

Joskus tuntuu asiat vaan menevän niin nurinkurisesti, mekin ollaan köyhiä, osina joutuu sähkölaskutkin maksamaan että edes on valot talossa, lainaerät aina myöhästyy ja perintätoimistot vaan kiskovat loputkin työkkäreistäni. :(

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: ööh 
Päivämäärä:   25.2.17 13:17:49

^ Tuollasessa tapauksessa hinnoitellaan hpivapalvelut ja haetaan korvaus pesältä käräjien kautta. Ihan kaikkea kakkaa ei tarvi sentään niellä.

Perintöverojakaan ei ole mikään pakko maksaa. Perinnöstä voi myös kieltäytyä.

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   23.3.17 15:46:08

Meillä on nyt "suvussa" oma saippuaooppra, kun "Pertsa" ja naisystäväni sisko tekevät pesäeroa. Poliisia on tarvittu useampaan otteeseen ja lähestymiskieltoa on haettu puolin ja toisin :) Kuinkahan tuossa käy?? Väliaikatietoja lienee tulossa, kun Pertsa tulee lauantaina polttopuutalkoisiin ja saunomaan mun kanssa.

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   23.3.17 15:54:46

Juuri perinnönjaosta piti tulla tänne kyselemään, että voinko ottaa jonkun ulkopuolisen ihmisen itseni edustajaksi perinnönjakoon?

Minua ei kiinnosta yksikään kiinteistö tahi osake, ottakoot muut niistä mitä haluavat, mulle riittää kunhan saan vaan oikeudenmukaisen osuuteni. Rahana, tahi tavarana. Siksi en haluaisi mennä vältämättä edes paikalle.

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   23.3.17 16:22:09

Mies, kuulostaa hurjalta!

MMM, kai se on mahdollista, mutta vaatii valtakirjat yms.

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   23.3.17 16:27:49

Netistä löytyy lisätietoja ja valmiita valtakirjapohjia.

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: sopu 
Päivämäärä:   3.4.17 17:40:16

Sovussa jaettiin kahden veljen kanssa äidin perintö. Eihän se iso ollut, asunnon hinta kolmeen osaan, muutamat vähän arvokkaammat tavarat jaettiin sopuisasti. Äidin muistoa kunnioittaen homma tehtiin, itse asiassa meillä oli surusta huolimatta mukavaa. Muistan, kuinka oma äitini aikoinaan kertoi, kun itse veljen ja kahden siskon kanssa oman äitinsä perinnönjaon olivat suorittaneet ja perunkirjoituksen aika tuli, niin notaari oli todennut ettei ollut koskaan yhtä helpolla ja riidattomasti tehtyä pesänjakoa suorittanut. Jatkoimme samaan malliin.

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: KP 
Päivämäärä:   3.4.17 18:32:52

Exän veli kuoli. Hänellä oli kaksi lasta ja hänkin oli eronnut.
Exä siskoineen meni kuolleen veljensä asunnolle tutkimaan onko siellä mitään vietävää. "Pentillä on aina rahaa jemmassa jossakin".
Olivat tutkineet sängystä patjatkin, jos jotakin löytyisi.
Kun mitään ei löytynyt, tulivat "ryöstöretkeltä" vihaisina, että kuolleen veljen exä on varmasti käynyt asunnolla ja vienyt rahat.
Veljeltä jäi kuitenkin lapset, joille rahat olisivat kuuluneet, jos sitä rahaa olisi ollut. Ei suinkaan sisaruksille, mokomille haaskalinnuille.

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   7.4.17 00:05:37

Myös meillä perinnönjako mennyt oikein hyvin, yhteisesti muistellen ja valokuvia katsellen, kai se sitten on ihmisistä kiinni et miten sujuu..

  Re: Perinnön jaosta riita

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   11.4.17 10:12:32

"Pertsa" se sitten pisti muijansa pihalle sen perintöriidan jälkimainingeissa, kun heillä on avioehto ja asunto Pertsan nimissä. Pertsa tosin asuuu nyt "väistötiloissa" mun faijan vanhassa asunnossa, ja tekee siellä vuokraa vastaan vähän maalausremonttia, kunnes hänen vaimonsa muuttaa pois tämän kuun loppuun mennessä. Saivat kuulemma lakimiehen välityksellä riitansa sovittua, mutta kyllä siinä riitti näin sivullisellekin ihmettelemistä.
Itse asiassa Pertsa on osottautunut ihan lupsakaksi mieheksi noin hitaaksi hämäläiseksi, toisin kuin alunperin hänestä kuvittelin.
Nyt mä oottelen vaan perjantaita ja alkavaa hiihtolomareissua pohjoiseen. Murtsikkavehkeet on huollettu ja pakattu valmiiksi, mietin vielä, että ottaisko pilkkivarusteet mukaan vai ei.
Hyvää pääsiäistä kaikille.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.