Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.12.16 08:46:08

Mummolassa lienee muinoin emäntäkoulun käyneitä. Mikä oli omalla kohdallasi hyödyllisin oppi, jota et olisi muualta saanut?'
Itse opin kutomaan kangasta ja lypsämään lehmiä, kummallekin taidolle on ollut paljon käyttöä. Ja ruuanlaittoakin, totta kai.

Miksi muuten emäntäkoulut lopetettiin, loppuivatko hakijat niin tyystin että ei kannattanut enää millään tavalla ajantasaistaa opetusta vai mistä syystä?

  Re: Emäntäkoulun opit?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   19.12.16 10:51:30

Luulen että ansaitsemiseen tähtäävät ammattikoulut syrjäyttivät niitä, emännyys työnä alkoi häipyä kaupunkilaistumisen myötä.

AnnaTapion koulu Pälkäneellä oli sisäoppilaitos karjaeläimineen ja siellä pystyi käymään yläasteen vähän emäntäkoulun hengessä.

-Poikamme lähti sinne kutosluokalta, mutta juurikin siihen mennessä viimeisetkin eläimet olivat sieltä poistuneet, mutta kotitaloudesta jäi siivoukset ja omien vaatteiden pyykkäykset, poikanikin, lie tyttöjen takia liittyi käsityökerhoon ja kutoi palmikkoliivin itselleen. ;D
Ysi-luokalta hänet sitten bongasi luokkakaveri, aikaa on kulunut, armeijat,opiskelut ja nyt heidän ensimmäinen lapsensa täyttää pian vuoden.

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.12.16 13:36:37

Minä kävin aikanaan yläasteen jälkeen puolivuotisen talouskoulun. En muista olisko silloin vielä emäntäkouluja ollut, tuskinpa. Ei kai niillä muuten eroa ollut mutta juuri tuo maatalouspuolihan siitä puuttui. Opeteltiin vaan keittiöjuttuja, siivousta, pyykkihuoltoa, käsitöitä yms.
Sinänsä ihan ok taitoja ne oli. En vaan toteuta niitä elämässäni ja joskus onkin kiva järkyttää kanssaeläjiä kertomalla että kyllä mä olen talouskoulun käynyt. En siis pidä kotiani siistinä enkä juuri laittele ruokia. Leipoa kyllä osaan.
En tiedä, jotenkin se koko talouskoulu oli todella ärsyttävää aikaa, inhosin sitä! Onneksi se kesti vain puoli vuotta. Inhosin siinä kaikkea, nipottamista, tyttöjen keskeisiä kyräilyjä, pakollista keittiöpukua, nipottavia opettajia. Huvittavin esimerkki siitä nipottamisesta oli se, että opettajien mielestä sen pakollisen keittiöpuvun alle ei olisi talvella saanut laittaa pitkiä kalsareita, vaan olisi pitänyt käyttää jotain siveellisiä huomaamattomia sukkahousuja. Minähän en sukkahousuja jalkaani silloin laittanut ja kiusallani käytin raidallisia trikoita sen mekon alla. :D Siellä olisi pitänyt olla myös valkoiset ns. keittiötyökengät. Protestoin sitäkin ja käytin mustia gladiaattorisandaaleja. :D
Nyt kun mietin niin oikeastaan ainut juttu josta tykkäsin ja jonka muistan hyvällä vielä yli 20 vuoden jälkeen, oli joulukranssien tekeminen. Sitä en ollut oppinut muualla ennen enkä jälkeen.

  Re: Emäntäkoulun opit?

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   19.12.16 21:42:59

Minä en ole käynyt talous- tai emäntäkoulua, mutta yläasteen kotitaloustunneilla pestiin omat pöytäliinat, mankeloitiin, silitettiin ja taiteltiin servettejä.
Sekä tytöt, että pojat.

Ala-asteen käsityötunneilla opeteltiin ompelukoneen pienet huollot (Öljyämiset ja kuluvien osien vaihto.) sekä sitä matonkudontaa ja mattopuiden lankojen virittämistä ja kiristämistä.

Vain karjapuoli puuttui, mutta kyllä sitten maatalousoppilaitoksessa opeteltiin laittamaan separaattori kasaan lypsyjen, karjanhoidon, tilinpidon, sepäntöiden, hitsaamisen sekä traktorin korjauksen lisäksi.

Tiedä sitten mikä oli hyödyllisintä noin "emännälle", ei kai nykytiloilla ole niin eritelty miesten ja naisten töitä?

Opetettiinko emäntäkoulussa ruhonpaloittelua, vai oliko se sitä linjaa, että "tästä osasta tehdään paisti, tästä keittoa" ?

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.12.16 18:16:23

En muista, että ainakaan omana aikanani olisi yhtään ruhoa paloiteltu. Sitä taitoa on tullut harjoitettua hirviporukassa. Minun peruskouluaikana ei huollettu ompelukoneita ja käsityöluokassa oli muistaakseni vain yhdet kangaspuut. Kudontaa opin lisää kansalaisopiston kurssilla.

Maatalous- ja emäntäkouluissa oli jo tuolloin se ero, että maatalouskouluissa oli tyttöjäkin, mutta en tiedä kuin yhden emäntäkoulun käyneen pojan.

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   20.12.16 20:18:27

Minä kävin lukion jälkeen talouskoulun. Ilmeisesti erosi emäntäkoulusta ainakin siinä, ettei puljattu eläinten kanssa?

Siivoaminen, silittäminen yms. kodinhoidolliset työt eivät kiinnostaneet silloin eivätkä nykyään sen enempää. Sen sijaan ruoan valmistus ja leipominen oli tosi kivaa :). Meillä oli tiukat, mutta mukavat opettajat sekä kiva oppilasporukka. Joidenkin kanssa pidettiin yhteyttä vuosia.

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: Mjau 
Päivämäärä:   21.12.16 01:03:15

Tulin vakoilemaan tänne Mummolaan vaikken oikein ehkä kuulu Mummokastiin(35v) =D Kävin lukion jälkeen talouskoulun kun en päässyt sinne mihin varsinaisesti hain opiskelemaan..Talouskoulussa oli vallan hauskaa.Asuttiin koulun asuntolassa ja mulle sattui venäläinen tyttö huonekaveriksi..Opin jopa venäjää jonkin verran.Ruuanlaittoahan oli aika iso osa tunneista,käsitöitä,kukkien hoitoa(!),siivousta,puutöitäkin vähän,jotain sisustusjuttuja,lastenhoitoa,ensiapukurssikin tais olla..Kiva kun tuli käytyä tuommoinen..Oli mukava tyttöporukka ja opetkin oli kivoja..Voi että.Oispa kiintoisaa nyt vähän aikuisempana mennä taas vaikka tuollaiselle 6kk "intensiivikurssille"..

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.12.16 16:37:19

Olisi varmaan tarpeellista järjestää joku kotitalous&kansalaistaitokurssi vaikka niille työttömille, joita nyt kierrätetään hömppäkursseilla ja työpajoilla.

Entisajan emäntäkoulutaidoista moni työ on historiaa, kuten lantalan tyhjentäminen talikolla. Kyllä, sitäkin tehtiin, vaikka toisaalta on se homma edelleen ajankohtaista monella hevostallilla. Monelle nuorelle olisi kovasti hyötyä vaikka 3 kk:n talouskurssista.

  Re: Emäntäkoulun opit?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   21.12.16 17:07:48

Juu, ja meille saisi tulla tyhjäämään navettaa ja kesällä käytössä olleita karsinoita sillä talikolla. ;D
Lampailta kun navetta tyhjätään vain kahdesti vuodessa, niin kyllä talikoitavaa piisaa.. Meillä kun joutuu sen vielä käsin tyhjäämään kärrystäkin pois, eli tuplatalikointia, -tietää jotakin tehneensä seuraavana päivänä.
Enää ei ole kuin muutama määkijä, mut viime talvena oli useampia ja 'tuotto' sen mukainen.

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   23.12.16 12:17:40

Emäntäkoulun käynyt - 92. Oli viimeinen luokka, jonka jälkeen kurssi lopetettiin. Opiskelijoita oli n 10. Kivaa oli, ei ehtinyt kyllästymään, kun oli navettaa, siivousta, ruuanlaittoa, lastenhoitoa. Kivat muistot jääny harjoittelupaikoista päiväkodista, perhepäivähoitajan luota, kesäharjoittelusta maatilalla. Kesäharjoittelussakin tein vuorotellen viikon navetta töitä ja viikon kotitöitä. Oli lestadiolaisperhe, joten kotihommaa ja lastenhoitoa riitti, mutta perhe oli aivan ihana.

Paljon opin ihan perusasioita elämästä, siivoukseen hyviä vinkkejä käytössä edelleen tänäkin päivänä.

Emäntäkolun opeilla siirryin ammattikorkeakouluun ja siitä työelämään, että kannatti käydä.

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   27.12.16 13:47:35

Kyllä vain, AKKK käyty eli nyk. Anna Tapion Koulu. Meidän aikaan oli eläimiä, peltohommia ja se kanakin piti tappaa ja kyniä sapuskaksi asti. Ihan parasta aikaa ja elinikäisiä ystäviä ollaan monen kanssa edelleen. Musta tuli myös tosielämän maatalon emäntä vaikka kaupunkilaistyttö olinkin. Koulun opeista oli paljon hyötyä.

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: Mainittu 
Päivämäärä:   30.12.16 22:25:56

K: missä kävit emäntäkoulun? Minäkin kävin -92 ja meitä oli myös noin 10. Ja sen jälkeen ainakin aika pian se linja loppui. Muutenkin luulin että olenko kirjoittanut tekstin, nimittäin minäkin menin sen koulun jälkeen AMKKiin 😆 Ihan kivaa aikaa se emäntäkoulun aika oli, ainakin näin jälkeenpäin muisteltuna 😉

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   1.1.17 00:48:50

Mainittu: Rovaniemellä kävin.

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: Mainittu 
Päivämäärä:   1.1.17 10:47:49

Ahaa, ei sitten samassa paikassa oltu, minä olin paljon paljon etelämpänä. Mutta ilmeisesti siinä 90-luvun alussa nämä emäntäkoululinjat loppui monessa tai kaikissa kouluissa.

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.1.17 07:38:59

Eikös emäntä-/talouskoulut yms 1-2v koulutukset loppuneet keskiasteen uudistuksessa. Itse käynyt emäntäkoulun ja karjatalouskoulun.Emäntä-/talouskoulut olivat mielestäni hyviä yleissivistäviä kouluja eipä siitä haittaa ollut vaikka kaikki joutui navetassakin oleen.. Hienoo aikaa ja silloin -80 luvun alussa olivat vielä sisäoppilaitoksia kasvattavia ja paljon taitoja jäi, jos paljon asioita mitä ei tarvinnut, mutta muistoja ajalta on paljon.

  Re: Emäntäkoulun opit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.2.17 01:31:24

Emäntäkouluja oli kyllä vielä 2006, olikohan jokin "kotitalouslinja", vuoden koulutus. Oli tarkoitettu niille yläasteen päättäneille, jotka eivät päässeet edes kymppilinjalle. Koulu tosin oli keskustassa, ei siellä mitään lehmien lypsämistä ollut, ruuanlaittoa, kankaanhoitoa ja opetettiin mm. laskujen maksua näille lapsille. Sukulaisen tuttavatyttö kävi tälläistä, emäntäkouluksi sitä haukuttiin kuulemma. Lohduttelin, että osaapa sitten enemmän kuin monet muut kunhan pääsee opiskelemaan. Sai sitten opiskelupaikan, mutta en ole kuullut mitä sen jälkeen kävi. Lapsen kanssa tullut pari kertaa vastaan, olen muutaman sanan vaihtanut, mutta en kouluista kysellyt.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.