Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Monte

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.6.26 14:04:57

Miksi etelä-suomessa ei ole a-poni monte lähtöjä, ei viitsisi yhden lähdön takia ajaa yli 3h matkoja keskisuomeen.

  Re: Monte

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.6.26 14:42:35

monte lähdöt tulee harvoin kasaan

  Re: Monte

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.6.26 16:14:04

Ärsyttävää kun ei noille b poneillekkaan oikein mitään, tänä kesänä on yhteensä ilmeisesti vain 5

  Re: Monte

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.6.26 19:27:35

no hirveemmin taida olla kuskejakaan, varmaan ponejakaan. itelläku kiinnostais b ponien monte kun vuosia kokemusta ratsastuksesta ja raviurheilusta, muttakun oo ponia jolla harjottelis/ratsastais

  Re: Monte

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.6.26 23:11:33

Russien kanssa on vaan ponipulaa kuskeja olisi paljon innokkaita mutta poneista on puutetta, sitten kun vain tietyt pääsee ajamaan

  Re: Monte

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   23.6.26 00:06:47

Pitäisi jonkun ehdottaa että vermoon 15.7. Lisättäisiin monte sarjat molemmille sekä a että b-poneille.

  Re: Monte

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   23.6.26 00:07:57

Mutta a-poneille ei mitään todella nopeaa sarjaa vaan vaikka joku 2.45 -2.50 paalu niin pääsisi vähän hitaammatkin ponit monteen

  Re: Monte

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.6.26 00:27:58

Ja muutenkin toivottaisiin lisää montelähtöjä, kun vertaa ruotsiin niin siellä on paljon paremmin monteakin tarjolla

  Re: Monte

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   23.6.26 05:22:10

Mutta a poni pituus ja paino rajat on ihan naurettavat kun mun siskon tytöllä on iso poni kaikin puolin leveä suht korkea eikä se poni siitä rasitu jos menee ehkä kolme monte lähtöä vuodessa mutta ne tuomaritkin vois vähän miettiä jotain kärjellä

  Re: Monte

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   23.6.26 05:45:13

Niin pä Ruotsissakin menee tosi isoja a poni monte kuskeja ja ne menee kovaa mut en minäkään kyllä ymmärrä 👍

  Re: Monte

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.6.26 08:02:41

No voisiko joku ehdottaa että vermoon lisättäisiin a sekä b-poni monte lähdöt. Ei mitään äly nopeita. Itse en tiedä kenelle sitä pitäisi ehdottaa

  Re: Monte

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.6.26 09:40:43

Omasta mielestä rajoja pitäisi muuttaa, esim 165 russeilla, 150 shettiksillä. Tosi harvoin pystyy löytää kokeneita kuskeja kun poni monte vuodet jää niin lyhyeksi.

  Re: Monte

Lähettäjä: Kuski 
Päivämäärä:   23.6.26 12:43:02

Ketä hyviä kuskeja tarjolla a poneille?

  Re: Monte

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.6.26 12:43:51

No jep b poneilla voisi ihan helposti mennä 165cm ohjastajat!

  Re: Monte

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   23.6.26 12:54:58

Kuitenkin monteja on niin vähän niin en tajua miksi pitää olla niin tiukat säännöt en itse ole koskaan mennyt montea mut kyllä sen näkee kuinka onnelliseksi he tulevat ja kyllä ne samat neljä a poni monte kuskia koska ei niitä enään ole kun rajat on niin tiukat

  Re: Monte

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.6.26 12:58:03

Sepä! Ja russejakin on niin jykeviä ja vahvoja että varmasti pidemmät voisi mennä. En tiedä miten saisi hippokseen asti tän pyynnön.

  Re: Monte

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   23.6.26 14:05:12

Siis Ennen ei ollut a poneilla pituus en tiedä oliko edes paino rajaa mutta tää laji on ihan loppu metreillä Monten suhteen jos asian antaa vain olla

  Re: Monte

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.6.26 15:58:52

Jep, tai mun mielestä voisi pienimmillä russeilla esim 107-120 olla 160cm rajoitus
Ja 121-132cm tyyliin 170cm tms

  Re: Monte

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.26 16:07:17

A poneilla voisi pituusraja nousta siihen 150cm. Huomaten että ponitkin on yli metrin montessa. Russeilla voisi olla 165cm raja. Russit ovat yleensä nykyään jykeviä ja ison kokoisia.

  Re: Monte

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.6.26 21:11:42

Tämäpä nyt vaan hoku rohkea tekee tästä asiasta vetoamuksen hippokseen🙏

  Re: Monte

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   23.6.26 22:06:34

Miten semmoisen voi tehdä ja Hippoksen väki on niin oma hyväisiä ja inhottavia että en usko että onnistuu

  Re: Monte

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   23.6.26 23:47:44

Myös poniraviyhistykseen voisi ottaa yhteyttä

  Re: Monte

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.26 10:15:03

spry nämä säännöt aikanaan päättänyt viedä läpi. typeriä sääntöjä ja fyysisiä ominaisuuksia vastaan

  Re: Monte

Lähettäjä: Kaiken takana on… 
Päivämäärä:   24.6.26 11:06:51

No kuten tuossa jo edellä tuli ilmi, niin tämä olevinaan lajin etua ajava yhdistys on kaikkien näiden uudistusten takana jolla koko poniraviurheilu on saatu näivettymään. A-ponimonten voi jo unohtaa, B ponien osalta ehkä vielä toivoa.

  Re: Monte

Lähettäjä: B monte 
Päivämäärä:   24.6.26 12:10:41

Mutta ei b poni moneen ole parannettavaa vaan a poni monteen mutta ei tekis sillekkin pahitteeksi yhtään

  Re: Monte

Lähettäjä: :(( 
Päivämäärä:   24.6.26 13:04:42

Poni monte loppuu pian, jos ei tähän tuu muutoksia. Samaa mieltä että a poneilla pituusraja piräisi olla edes sen 150cm, mielestäni 155cm kin olisi vielä hyvä. B-poneillä 165cm. Ei mikään ihme ettei poneja ilmoiteta monteihin kun ainoat jotka pystyy ratsastaa on vasta kortin saaneita n 10 vuotiaita lapsia. Ei sellaisilla moni poni pysy käsissä ja ihan jo turvallisuuden kannalta kannattaa jättää ilmoittamatta. Tietysti jos on kiltti ja kiva poni niin voi antaa ajaa kokemusta mutta ei tää laji selviä näillä säännöksillä..

  Re: Monte

Lähettäjä: A monte 
Päivämäärä:   24.6.26 14:01:23

Olen samaa mieltä ja paino rajatkin . On niin pienet kun lapset kasvaa ja painoa tulee Lisää tai sit voisi verrata edes katsoa poneille painot ja pituudet erikseen jos on iso ja raskas rakeinteinen poni niin sille saisi mennä vähän isompi kuski ja jos on pieni ja hentoinen poni sille sit vain pienempi ja kevyempi kuski

  Re: Monte

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.26 14:40:18

Jos mennään eläimen hyvinvointiedellä(mitä monet toitottaa somessa), niin koko ponimonte olisi pitänyt lakkauttaa jo aikoja sitten. Painorajoja ei missään nimessä saa ainakaan nostaa, nyt jo karmean näköistä katsottavaa kun yli-isot kuskit jumputtaa pienten ponien selässä, voimat ei riitä oikeaan ratsastusasentoon joten jurnutetaan pahimmillaan koko matka ristiselän päällä. Ajakaa vaan niitä kärrylähtöjä ja reenailkaa hevosilla montea, kasvattakaa oikeita lihaksia niin olette valmiit starttailemaan kun ikä antaa myöden mennä hevosilla

  Re: Monte

Lähettäjä: tietoa 
Päivämäärä:   24.6.26 14:52:23

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.6.26 10:15:03

spry nämä säännöt aikanaan päättänyt viedä läpi. typeriä sääntöjä ja fyysisiä ominaisuuksia vastaan

Ei kannata suolata, tais olla toinen yhdistys uudistuksen takana.. tietäjät tietää

  Re: Monte

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   24.6.26 16:20:19

Miten sit jos muka nuokin rajat on niin kauheat jonkun mielestä niin miten castilla meni niin kovaa selästä jos on muka niin hirveän näköistä mun mielestä ei kannata katsoa ulkonäköä vaan miten poni tykkää mennä ja kyllä ne valmentajatkin tietää
Ja vielä siihen pomppimiseen ponin selässä niin kaikki ei ovat niin kokeneita ja sit jokainen voi itse päättää minkäänlaisen kuskin tahtoo

  Re: Monte

Lähettäjä: liikaihmettelen 
Päivämäärä:   24.6.26 18:02:05

castilla on minusta asia erikseen. nopea poni, ja tietysti amanda on hyvä kuski.

  Re: Monte

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   24.6.26 19:47:12

No ei se amandankaan monte ole täydellistä mutta ei sitä keltään lapselta voi vaatiakkaan. Poneilla kuuluu harjoitella tätä lajia.

  Re: Monte

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.6.26 00:33:21

Ei se Castillakaan oo helppo poni montessa ainakaan näin Seinäjoella kun hyppi pystyyn kunnolla ja yritti lähteä viemään

  Re: Monte

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.6.26 12:43:42

Ei varmaati ole castilla helppo poni mutta tarkoitin vain että ei kenenkään poni ohjastajan monte ole täydellistä. Julia rytkönen on yksi parhaista, harmi kun ei saa enään a poneilla mennä. Reetta koskelainen oli kanssa hyvä omalla ajallaan

  Re: Monte

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.6.26 12:56:10

Kat A. Ryttare 8-15 år, max 47 kg, högst 147 cm.
Kat B. Ryttare 10-25 år, max 60 kg, högst 160 cm

ruotsista matkittu säännöt. Täällä tilanne ihan eri kun ei ole edes kilpailevia poneja tai kuskeja yhtä paljoa.

  Re: Monte

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   25.6.26 13:08:11

Ja Maria Kiukas ainakin B-poneilla meni aikanaan hienosti.

  Re: Monte

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   25.6.26 13:40:49

Pitäiskö tehdä jotain tilanteelle että olisi kuskeja ja poneja ?
Valittaminen sitä sun tätä osataan mutta tehdä jotain asioiden eteen ei pystytä ei sit mitenkään.
Voi antaa nuorille ja pienikokoisille mahdollisuuden. Useasti peräänkuulutetaan mahdollisuuksien perään. 25 v naiset ei tarvitse poneilla mennä monteeta, on ihan hevoslähtöjä heille

  Re: Monte

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.6.26 15:17:23

.. samaa mieltä. Jos painoprossat on laskettu mitä hevonen ja poni jaksaa hyvin kantaa, on jännä miten ravipuolella ne ei merkkaa mitään 🤔

Voisko niin moni poni olla se hankala just sen takia ettei ne tykkää. Se että painaa hulluna ohjalle ja vie tai tekee jotain muuta, kertoo monesti ihan muusta kuin siitä että se tykkää hommasta...

  Re: Monte

Lähettäjä: pituus ja paino 
Päivämäärä:   25.6.26 18:54:58

Tarkistetaanko radalla? Ennen siis punnittiin aina montekuskit, mutta nyt kun on tuo pituusrajakin, niin onko viritetty mittauspiste joka radalle. Jännä et nuo Kouvolan ponit lähtee joka kesä aina samanaikaisesti kaikki kulkemaan H

  Re: Monte

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.6.26 20:30:02

en sit ymmärrä miks porukka valittaa et b monten pituusrajoista, jos äsken sitä sanottiin kun kuskeja on vaikka kuinka muttei poneja. ja joo onhan tuo 147cm, 47kg aika pieni, mutta kaikki ponit ei niin rotevia/korkeita. ja vaikka olisikin niin tosi paljon vaikuttaa ponin kunto yms, niin vähän vaikee laittaa mitään eri rajotuksia eri kokoisille poneille ku kaikki yksilöitä.. et enemmän vaan vaikuttaa ponin paino, et siitä se 15 tai 20% kuski, mut toihan ois nyt vaikee sääntöihin laittaa ku miten sitä sit laskettais.. eiköhän noi nykyset oo nyt ihan turvallisia, vaikka harmi se onkin

  Re: Monte

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.6.26 22:09:37

Hassun näköistä myös monteasennossa meno kun ponit kauheen etupainoisia. Paras mennä siinä asennossa missä poni parhaiten menee. Ei ole mitään sääntöä missä asennossa pitää mennä. Jos asento on ponille epämieluisa niin varmaan sen jollain tavalla osoittaa.

  Re: Monte

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.6.26 23:57:17

"Poneilla kuuluu harjoitella" EI, ei kuulu, ne ponit on eläviä ja tuntevia eläimiä. Kunto ja kehonhallinta treenataan jossain ihan muualla kun ponin selässä. Ja fakta on, että harva tarpeeksi pienikokoinen (15-20% ponin painosta, keskiverto a-poni painaa ~200kg eli painoraja pitäisi olla 40kg) pystyy itsensä treenaamaan niin jäätävään kuntoon, että pystyisi ponia häiritsemättä montea menemään. Ja tämä ei ole moite lapsia kohtaan, vaan niitä aikuisia, jotka päästävät nämä lapset monteen. Montea kerkee kyllä mennä sitten hevosilla, kotona voi jo ennen 16v ikää kyllä ratsastaa isoja hevosia(ja treenata sitä lihaskuntoa ja kehonhallintaa turvallisesti salilla aikuisten opastuksella) ja hakea kilpailukokemusta niistä kärrylähdöistä poneilla.

  Re: Monte

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   26.6.26 01:50:47

Poneilla tätä lajia harjoitellaan. Monessa maassa ei sitä mahdollisuutta ole ja sen takia pitäisi olla ylpeä ettää suomessa meille se mahdollisuus on. Se että 100 shetlannin poni painaa 200kg on jo huolestuttavaa kun ei sen vertaa pitäisi painaa.

  Re: Monte

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   26.6.26 02:13:59

Mut ei kaikkia poneja haittaa vaikka vaikka on vähän isompi tai painavampi esim mun ponia mun kaveri menee sillä kotona et mun kaveri ei melkein pysty pidellä ees sitä

  Re: Monte

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   26.6.26 02:20:13

Kuka kohan voittaa SM monten

  Re: Monte

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.6.26 03:49:40

miten ponista pitäisi nähdä ettei haittaa? kaikki ponit ei vaan näytä esim kipua niin helposti, ja vaikka ratsastaessa paino ei tunnu hevoselle raskaalta se kokoajan ajanmyötä kuluttaa ponin selkää. joten vaikka ei ratsastuksessa poni näytä mitään kipua se saattaa ajan kuluessa. ihan tyhmää miettiä noin. ja joo tottakai poneilla hyvä harjoitella, kun isommilla saattaa olla vaarallisempaa, mut jos ratsastus vahingoittaa ponia niin ei sit selkään, eka teoriaa, kerrotaan miten kuuluu ratsastaa ja kehittää kuntoa niin et pystyy.

  Re: Monte

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   26.6.26 04:41:55

Mutta ymmärrän mutta meillä kin mun tyttö ratsastaa ponilla vaikka hän on hiukan pitkä ja painava ja olen itse eläin lääkäri ja mieheni on hieroja niin osaamme varmaan kaikki hoitaa hevosemme ja ponimme 😊

  Re: Monte

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.6.26 14:00:33

no jos osaa niin mikäs siinä, mut jotkut ei selkeesti osaa tai tajua kaikkea. ja ehkä tässä nyt se isoin ongelma jos ratsastaa väärin, eikä se että on poni oo mikään tekosyy sille, tai nuori lapsi. aikusten pitää kattoa perään ja osaa itsekkin. itsekkin olen ratsastanut shettiksillä vaikka painoa ja pituutta onkin, mutta mietteliäästi pistänyt ponin edelle.

  Re: Monte

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.6.26 18:36:08

Niin pitää ja kyllä asia vaan on niin että lapsi ei aina osaa kaikkea tai ymmärrä niin aikuisten pitäisi enemmän neuvoa ja opettaa

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.