Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuleva raviponi

Lähettäjä: pete 
Päivämäärä:   2.1.25 13:59:06

Minkä ikäisenä aletaan opettamaan ponia, josta haaveillaan raviponia?
Voiko ponia vielä itse valmentaa ja ottaa sitten lainaohjastaja raveihin?
Pitääkö omistajalla olla joku lisenssi valmentaakseen ja ilmoittaakseen ponin raveihin?

Kyseessä shettis.

Re: Tuleva raviponi

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   2.1.25 15:37:21

Nyky poniraviurheilun tietäen ei kannata enään vanhemman omistajan/valmentajan joka ei enään saa ajaa a poneilla niin valmentaa ja ajattaa muilla. Olisi varmasti mukava harrastaa mutta poniravit nykyään on mennyt todella huonoon suuntaan ja varmasti vielä tämä homma loppuu.

Mutta vastaan silti kysymyksiisi, yleensä 1-2vuotiaana on alettu opettamaan ajolle ja siinä 2v loppuvuodesta/3v alkuvuodesta säännöllistä ajoa. Ja kuten aiemmin jo mainitsin nyky poniraviurheilun tilanne on huono mutta jos rahaa ja aikaa riittää valmentaa ponia itse ja ajaa poni ravipaikalle muiden ohjastettavaksi niin mikäpäs siinä, antaa palaa vaan. Valmentajalla pitää olla käytynä joko ajolupa tai vastuu valmentaja koulutus jotta voi toimia valmentajana ja täten ilmoittaa ponin starttiin.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   2.1.25 16:12:57

Julia, luot itse lajin sen näköiseksi miten haluat. Provoaminen ja lietsoaminen ei siis ole se tapa. Mites olis sen sijaan positiiviset julkaisut , kun on kyseessä lasten ja nuorten laji. Auttamista ja kannustamista tarvitsee jokainen aloittelija ei pahansuopaisuuden viljelemistä

Päivämäärä:   2.1.25 16:37:14

Mutta sinäpä se sanoit. "Lasten ja nuorten laji" eli yliikäisiä valmentajia ei muisteta tässä kohtaa miten tärkeässä roolissa myös ovat. Ja en voi mitään jos puhun vain totta, en ala valehtelemaan todellisuutta. Täysin eriasia jos aloittaja on sen ikäinen että pystyy itse ajamaan mutta tuosta sai sellaisen kuvan ettei pysty koska hän sanoi ottansa lainakuskin raveihin.

Päivämäärä:   2.1.25 16:38:22

Ja ei en ole kieltänyt etteikö ne yliikäiset saisi valmentaa ja ajattaa muilla. Se on vain paljon kalliimpaa. Jos aikaa ja rahaa riittää niin todellakin kannattaa harrastaa. Poneja muutenkin vähän..

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   3.1.25 11:25:22

Eihän tämä päänsääntöisesti kuulu olla aikusharrastus

Päivämäärä:   3.1.25 12:43:23

Mutta valitettavasti aikuiset joutuvat olemaan mukana.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   3.1.25 12:46:56

Koko perheen harrastus on ponit,varsinkin a ponit

Päivämäärä:   3.1.25 13:06:33

Höh, eka olit itse että mitä minä lietsoan kun sanoin ettei yliikäisten kannata harrastaa a poneja. Edellisessä viestissä sanoit itsekkin että "eihän tämä pääsäänöisesti kuulu olla aikuisharrastus. Sitähän minä ekana yritin sanoakkin.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   3.1.25 21:38:37

"Ja ei en ole kieltänyt etteikö ne yliikäiset saisi valmentaa ja ajattaa muilla. Se on vain paljon kalliimpaa. Jos aikaa ja rahaa riittää niin todellakin kannattaa harrastaa. "

Miten yliikäisen harrastaminen on paljon kalliimpaa?

Päivämäärä:   3.1.25 22:54:06

Bensat on aika kallista. Jos joutuneen 200km/ suunta ajamaan ravipaikalle sen takia että joku toinen saa ajaa ponillasi kierroksen startin ja yleensä lainakuskeille pientä palkkaa maksetaan ajosta. Olen nähnyt röyhkeitä ponikuskeja jotka ottaa minimissään 20e/ajosta. Parempi kun saisi itse ajaa.

Lähettäjä: pete 
Päivämäärä:   4.1.25 00:18:14

En ole yli-ikäinen, ei vaan itseä tuo kilpailu kiinnosta, mutta valmentaminen sen sijaan kiinnostaisi.
Vanhemmat sponssaavat trailerin ja kyydit radalle, hiittirata löytyy kotoa.

Lähettäjä: Yli30v 
Päivämäärä:   4.1.25 09:45:35

Täällä aikuinen ponivalmentaja.

Aina kannattaa valmentaa ponia ja tarjota vieraalle kuskille ajettavaksi, eihän kaikilla lapsilla ole omaa ponia ja vaikka olisi, he ottavat mielellään myös vieraita ajokkeja saadakseen kokemusta. Ei pitäisi olla keneltäkään toiselta pois jos haluaa tarjota ponia ajettavaksi. Yhteistyössä on voimaa. Tässä lajissa ei todellakaan ole vara vähentää yhtään ponia, valmentajaa, kuskia jne. Aikuiset varmasti osaavat laskea kulunsa ja tulonsa niin, ettei parista ravireissusta joudu konkurssiin. Kun ne rahat saattavat "palaa" vaikka baarissa yhtenä viikonloppuna. Raviurheilu on kallista, mutta niin on muutkin hevoslajit kuten näyttelyt, ratsastuksen lajit, valjakkoajo.

Tervetuloa lajiin mukaan! :)

Lähettäjä: PoniMamma 
Päivämäärä:   4.1.25 09:52:34

Meillä lapset niin nuoria etteivät saa itse ajaa kilpaa. Treenataan ja hoidetaan yhdessä (ja touhutaan kaikkea muutakin kivaa), lainakuski ajaa.
T pahasti yliikäinen

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.1.25 10:21:30

Kaikki omistajat ei myöskään halua ajaa ite kilpaa, vaikka ikä sallisi, mutta tykkäävät kyllä valmentaa ja seuraavat mielellään poninsa kisaamista, kun joku muu istuu rattailla.

Me on opetettu 1-vee syksyllä ohjasajoon, 2-vee keväällä lisätty kärryt perään, kertoja vielä tosi vähän, riippuen vähän yksilöstä, sit pitkä kesäloma ja syksyllä viikottaista ajoa ponin ehdoilla, eli lenkin pituus ja nopeus niin, ettei poni väsy ja pysyy tyytyväisenä ja innnokkaana.
3 Vee talvena/keväällä sitten jo säännöllisempään peruskunnon tekoa.

Lähettäjä: Jepatsu 
Päivämäärä:   4.1.25 10:22:01

Hippos on antanut lähiaikoina ymmärtää että vain lasten harrastus ja minkäännäköisiä "aikuisia" ei saa olla ponien kanssa tekemisissä. Eriasia lasten vanhemmat mutta muut syrjäytetään valitettavasti pois.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.1.25 10:41:18

Jepatsu, höpöhöpö. Yllä jo hyviä esimerkkejä miten aikuiset voi toimia mukana, kaikki, jos haluaa. Jos haluaa vaan tuijottaa omaa napaa ja vängätä vastaan kaikkea, on eri asia. Vaihtoehtoja on.

Ja hevosten kanssa on pitkälti ihan sama homma, harrastajana treenaat ja maksat, viet vieraalle ajettavaksi kilpaa. Harva iltaravihevonen tienaa sieltä yhtäänmitään mut kulut on kyllä huomattavasti suuremmat hevosen kanssa kuin ponin.

Ja kaikkia ei tosiaan kilvanajo kiinnosta vaan se itse harrastaminen, itsellä on aina ollut sama ja aloittaja hyvä esimerkki siitä.

Tsemppiä aloittajalle, raviurheilu on kiva, mielenkiintoinen harrastus.

Lähettäjä: Jepatsu 
Päivämäärä:   4.1.25 11:36:34

Millä perustein hevoset ovay kalliimpia kun poni?? Siis kulujen osalta. Ihan saman verran menee poneihin rahaa kun hevosiin. Ainoo ero on koko ja voittosumma

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.1.25 14:34:38

Kysyitkö Jepatsu tätä nyt ihan tosissasi Š

Lähettäjä: Kulut 
Päivämäärä:   4.1.25 14:35:58

Jepatsu: hevonen painaa jo itsessään 400-600kg, ponit 200-250kg. Kuljetuksen polttoainekuluja tulee lisää kun massa kasvaa.
Hevonen syö reilun pyöröpaalin kuukaudessa, 70-90e, poni ehkä puolipaalia, jos sitäkään.
Vedenkulutus on pienempi.

Karsinan kuivituksen osalta hevoselle menee ehkä enemmän alusia kuin ponille, joka voi asua pienemmässä karsinassa kuin 9-10m². Purupaali 13e.

Ruokasäkki 20kg maksaa helposti 40e, hevonen syö 4-6 litraa/päivässä, poni syö ehkä 0,5litraa. Tähän kivennäiset, vitamiinit.. kyllä ponit on halvempia ylläpitää kuin hevoset.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.