Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Montesatula russille

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.5.22 15:41:29

Mitkä teillä käytössä? Onko painavemmat zilcot liian isoja?

  Re: Montesatula russille

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   1.5.22 15:49:17

Omalla 128cm russilla käytetty 1,6kg zilcoa ja pienempiä. Yhtä hyvin mennyt kaikilla

  Re: Montesatula russille

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   1.5.22 17:05:29

Oon käyttänyt 122cm jykevällä ja 128cm sirolla russilla 1,6 kg zilcoa, ollut ihan sopivan kokoinen. Oon verrannut tuota omaani kaverin 2,5kg satulaan, niillä ei enää ole kokoeroa kuin lähinnä satulan siivellä, joten en usko että isompikaan satula menee liian isoksi, ellei ole tosi pieni poniZ

  Re: Montesatula russille

Lähettäjä: Hee 
Päivämäärä:   1.5.22 19:34:23

Pystyy käyttää isolla russilla 2.5kg muttei oo oikein hyvä. Kaikista parhain russin selkään 1.6kg, tai 750g. Lätkä satula on myös oikein hyvä, muttei niitä oikein meinaa mistään enään löytyä.

  Re: Montesatula russille

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   1.5.22 19:41:49

Mä oon käyttänyt zilcon 750g

  Re: Montesatula russille

Lähettäjä: Heppu 
Päivämäärä:   2.5.22 11:40:40

On kyllä yli 1,6kg satulat liian isoja, kun ovat pienille hevosillekin liian isoja. Toki jos haluaa rikkoa ponin selän niin sitten. Takakaaren ja pyörteen väliin tulisi jäädä aikuisen kämmen jotta satula ei tule liian pitkälle. Itsellä 129cm korkea russi, rotevahko ja pitkäselköinen vielä ja tälle 750g ainut sopiva. Isompaa zilcoa en laittaisi missään nimessä, lätkä satula menisi vielä.

  Re: Montesatula russille

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.5.22 16:05:45

Montesatulassa ei ole tarkoitus istua joten sillä et selkää saa rikki. Jos taas istut/kevennät lyhyillä jalustimilla epämääräisesti, ei ole väliä vaikka satula olisi lyhyempi, selkään se käy silti. Yhtään ponia en ole nähnyt tai edes kuullut, jolta olisi selkä saatu hajotettua montesatulalla.

  Re: Montesatula russille

Lähettäjä: Gaia 
Päivämäärä:   3.5.22 20:44:04

Riippuu siitäkin, millainen runko satulassa on. Sehän pääsee taipumaan selän mukaisesti rungon takaa. Pikkuläpysköissä on vain etukaari, jossa jalustinkoukut kiinni. Ei kannata käyttää kuin startissa, pistekuormitus suuri.

Ja esim mun 2,7kg treenimallin laukkapenkissä on half tree, ts. etukaaren kohdilta alkaa ja yltää suunnilleen puoliväliin satulaa. Muotoutuu siis vähän kaarevaankin selkään.

Ja jos nyt on tarve tuommoinen iso lätkäistä russin kyytiin, niin valitsee siihen väliin sellaisen romaanin, joka ei yllä taaimman kylkiluun taakse (ja jossa ei ole paksua päärmettä reunoissa jäämässä satulan alle). Satulan takakaari jää ilmaan eikä painoa tule liian taakse. Ja kuski muistaa olla istumatta siellä romaanin reunan kohdalla tai sen takana.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.