Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Shetlanninponeista keskustelua!

Lähettäjä: Möpsö 
Päivämäärä:   22.8.10 20:44:35

Matkimme nyt "Russ-poneista keskustelua" ja tein Shetlanninponeista keskustelua. Joten tänne voi kirjoittaa mitä vain, joka liittyy shettiksiin.

Areena on teidän. ;--)

Re: Shetlanninponeista keskustelua!

Lähettäjä: vivalagloria 
Päivämäärä:   23.8.10 15:55:53

joo moi. vuokraan sellasta yhtä yli ihanaa pikku shettistä. (= aiva ihana! muutenki shettikset on se mun rotu! <3

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.8.10 16:15:24

Puran täällä tunteeni.

Mua niin ärsyttää kun näistä shettiksistä näyttää tulleen jonkinlainen ''villitys'' ainakin nuorten, 11-15v tyttöjen mielestä. Ja sitten aina kysellään että ollaanko liian painavia ja itketään ku yks päivä poni ei jaksakaan enää kantaa ratsastajaa. Miksi te ette vain suosiolla voisi ostaa itsellenne hevosta? Takaan, että ei ainakaan koskaan tule liian pieneksi, ja on sitä paitsi paljon käytännöllisempi kuin alle kouluikäisten ratsuiksi tarkoitettu shetlanninponi. Miksi haluatte väen vängällä, liian isoina tuollaisten miniponien selkään? Senkö takia että näyttää söpöltä, vai? -___-

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   23.8.10 16:15:32

meil on alkanu jo vaihtaa talvikarvaa, ihanaa aikaa tää karvanvaihto... :D

Lähettäjä: Annie 
Päivämäärä:   23.8.10 16:25:24

Nimimerkille - tiedoksi, että ei minusta niistä shetlanninponeista ole tullut sen suurempaa villitystä kun aiemminkaan.

Itse olen 20-vuotias, ja minulla on kolme shetlanninponia.
Shettikset ovat vaan se "minun rotuni", ja tottakai jokainen poni on minulle rakas ykslönä. Se "elämäni hevonen" vaan sattui olemaan shetlanninponi, jonka tapasin kahdeksan vuotiaana ja jonka sain ostettua omakseni 13 vuotiaana kerättyäni ja säästettyäni rahaa.

Shettis on kiva harrastusponi, sillä voi ajaa, ohjasajaa, lenkkeillä, ohjasajaa, uittaa, harrastella agilityä ja ystävien lapset käy tuolla välillä ratsastamassa ja pienemmät saa nauttia talutusratsastuksesta.

Minä itse en kummemmin ratsastamisesta ole ikinä välittänyt, vaikka pienempänä kyllä lenkittelin ponejani ratsastaenkin mutta kasvoin niistä ulos 15 vuotiaana. (Olen yhä melko pienikokoinen, mutta koska ratsastus ei ole se "mun juttu" ja pienempiäkin ratsastajia löytyy, niin..)

Kaikille poni ei ole vain urheiluväline, että siirrytään sitten suurempaan poniin kun kasvaa ulos. Itse en ikinä ajatellutkaan myyväni ystävääni!
Tottakai olen kanssasi samaa mieltä, että vähän voisi miettiä minkä kokoinen ihminen shettiksen selkään menee. Treenattu ja paljon ratsastettu shettis (= jolla siis lihaksiston kuuluisi olla kunnossa) jaksaa varmasti työskennellä jopa 50kg ratsastajan kanssa, mutta kun kolme vuotiailla tai nuoremmillakin shettiksillä ratsastetaan täysillä 50kg ratsastaja selässä, se on minusta ehdottomasti väärin!

Lisäksi on pakko myöntää, että shettismestaruuksien kuvia kun katselin muutama tyttö oli aivan liian iso ponin selkään. :/

Lähettäjä: vivalagloria 
Päivämäärä:   24.8.10 15:05:02

Tolla shettiksellä jota vuokrailen ei ole ns. "pituusrajaa" paino tuolla ponilla on se ratkaiseva. Painan itse hieman alle 45kg ja poni jaksaa tosi hyvin.
Ennen ollut raviponina, joten vaikka laukkaisin kaksikin kierrosta putkeen ei väsy ollenkaan! (Omistaja itse sanoi) Pituutta minulla alkaa olla, mutta loppupeleissä se ei haittaa ponia niin paljon kuin ratsastajaa. Paino on mielestäni se tärkeämpi seikka (;

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   30.8.10 12:23:52

Pystyykö Shetlanninponi, ja 140cm poni olemaan samassa isossa karsinassa yötä, vai kannattaisiko pistää mieluummin pihattoon asumaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.8.10 19:02:40

-.- , meillä on kaks shetua samassa karsinassa ja on ollut myös shetu ja reilut 120cm poni samassa, mennyt ihan hyvin.

Lähettäjä: Daddi 
Päivämäärä:   31.8.10 14:03:22

-.- Kyllä pystuu olemaan samassa karsinassa jos se vain on sanomasi ``isokarsina´´.

Päivämäärä:   31.8.10 14:46:34

Mitäs tykäätte kun meillä raviponishettis jolla iho ihan verillä etujalkojen takaa mahavyön kohdalta koska mahavyö hinkannut karvan pois ja ihon rikki niin mikä olisi paras 'mahavyöpehmuste?' kun ollaan pyöritetty pinteli ympäri se auttoi vähän aikaa mutta kuitenkin hiestää ihon rikki ja sitten ollaan ostettu mahavyö tyyny joka auttaa kans vähä mutta kuitenkin hiestää vähän eli mikä olisi paras vaihtoehto???

Lähettäjä: idasi 
Päivämäärä:   5.9.10 23:38:48

viivalle, kannattaa kokeilla lampaankarvapehmustetta. Meillä on parilla joilla vyö hiertänyt, toimii tosi hyvin.

Päivämäärä:   6.9.10 22:30:41

Kuinkas korkeita teidän -09 varsat? :) Meillä orilla korkeutta jo 100-101cm.

Lähettäjä: momo 
Päivämäärä:   6.9.10 22:51:51

viivalle/ annat ponin olla ilman mahavyötä niin että haava edes vähän paranee.ettei ole ihan heti verellä taas..muutama päivä esmes.sitten laitat siihen kunnon lampaan karvasta tai teddy silatyynyä.Meillä näin parantuneet!

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.9.10 17:17:06

Meidän tallin oripoika on noin 93cm korkee :)

Päivämäärä:   20.9.10 08:45:17

Onko mitään toivoa että poni jää sen alle 107cm, kun tuo meidän oripoika 1v on jo 100cm? :D

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   20.9.10 09:20:29

meillä -09 varsa 99cm tamma.ajolle opetettu.

Lähettäjä: fani. 
Päivämäärä:   20.9.10 21:26:51

Mites teidän -08 syntyneet, mitä niiden kanssa olette puuhailleet? Onko suunitelmia esim. ensivuodelle?

Lähettäjä: Mc 
Päivämäärä:   20.9.10 21:29:44

Meidän ponilla tuli hiertymiä kesällä jostain syystä kainaloihin, ihan ilman ajoakin. Pistin kuitenkin vatsaremmiin paksun deddy-karvan etten ainakaan rikkoisi ihoa uusiksi. Hyvin on toiminut.

Lähettäjä: karkki 
Päivämäärä:   22.9.10 18:23:19

Minkälainen on minishettis? Tietysti mini ja pieni :) mutta muuta? Mulla on nätti mini "kiikarissa" ja nyt tahtoisin tietää niistä enemmän...

Lähettäjä: Annie 
Päivämäärä:   22.9.10 18:57:07

Meilläkin toiselle tulee usein kesäisin mahavyön kohtaan lyöttymiä. Yritän pestä + betadinella puhdistaa ne ja laittaa helosania suojaksi, ettei ötökät söisi. Ja sitten jos ovat ihan auki niin liikunnaksi vain taluttelua/ juoksutusta ja puhdas teddykarva sitten vasta kun haavat ovat menneet umpeen.

En kyllä ymmärrä miten noita hiertymiä tulee, kuitenkin vyö on sopivalla kireydellä ja se pidetään puhtaana, ja ponin kainalot + maha harjataan aina hyvin + pidetään puhtaana koska tiedän, että tälle tulee herkästi noita hiertymiä kesäisin :(

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.9.10 19:18:46

minkä korkusia teidän tämän kesäiset shetukkavarsanne ovat?

Lähettäjäjennika 
Päivämäärä:   22.9.10 19:26:41

Meille syntyi 10.7 shetlanninponiori (e. v.k.honey i.korholan pinocchio). Nimekseen pikkuinen sai Jazzstar ”Jatsi” ;)

Aivan uskomattoman hieno poju!!:-) Kiltti kuin mikä, vähän säikky vielä jossain tilanteissa mutta nostaa kaviot hyvin,riimu ym kaikki sujuu. :) Talutusharjoittelut nyt käynnissä (=

Ja --, arviolta tuo meijän pikkuinen on päälle 80cm jo . :) Kasvanut aivan mielettömästi näissä melkein 3kk. Kuinka iso tuosta oikein tulee?! :D

Kuva:
http://jennikan.pictures.fi/kuvat/Honey/Kuva+154.jpg

Lähettäjä: worryrock 
Päivämäärä:   23.9.10 00:24:20

Samaa kuin Annie...
Ja shettikset nyt on menneet ja tulleet uudestaan muotiin jo vuosisatoja, että ei tämä nyt ihan uusi villitys ole.

Lähettäjä: Ria 
Päivämäärä:   23.9.10 00:44:38

Jennika, ehken 104-107cm. Vaikeaa arvioida kun emän korkeutta en tiedä.

Lähettäjäjennika 
Päivämäärä:   23.9.10 15:06:22

Ria, Jatsin emä on 103cm & isä 104cm :)

Lähettäjä: BUUU 
Päivämäärä:   23.9.10 19:03:11

FANI, kysyit noista '08 syntyneistä. Itse hoidan sen ikästä pikkusta shettisristeytystä. Juoksutetaan, opetetaan valjaisiin & suitsiin. Agilityä & irtohypytetään. :> Käydään taluttelemassa maastossa ym. :) & täähän on ori & itse oon 13 -vuotias. Oikein symppistapaus tämä. Ensi kesänä ois tarkotus laittaa satula selkään & alkaa ajamaan.

Lähettäjä: fani. 
Päivämäärä:   25.9.10 02:11:45

Meillä ajoharjoittelua ja näyttelyitä ollut -08 syntyneillä oripojilla. Ollaan myös ohjasajettu ja käyty kävelemässä. Paljon ollaan harjattu ja tehty myös talutusharjoituksia. Ensikesänä totutetaan satulaan, ratsastajaan vasta neljävuotiaana. Juoksuttamista en ole harrastanut, se kun rasittaa niveliä. :)

Lähettäjä: utelias 
Päivämäärä:   26.9.10 11:27:04

Pystyyko Shettistä pitamään toisen ponin seurana, kun yksin ei viittisi kuitenkaan ponia pitää, Shetu saisi kuitenkin esim. ajoliikuntaa ja sit pikkusiskot voisivat ratsastaa silla, esim sen 2 viiva 4 kertaa viikossa sais sitä liikuntaa, riippuen viikosta. Riittäisko tämä Shettikselle.

Lähettäjä: Iines 
Päivämäärä:   27.9.10 12:10:16

Kuinka kauan yleensä teillä menee ponilenkillä.Tunti-puolitoista-kaksi?Riittääkö vajaa 5km.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   27.9.10 15:33:17

iines:riippuu vähän ponista,iästä,kunnosta ym..meillä ajetaan 2vuotiaita nyt 4-5km. 3 vuotiasta 5-6km ja vanhempia n.7-10km lenkkejä. vanhempia joka toinen päivä ja nuorempia tietysti harvemmin.

LähettäjäAsta 
Päivämäärä:   27.9.10 17:03:18

Kumimahavyöt hiertää helposti ihon verille jos on vähänkään liian tiukalla. Ja herkkänahkasemmillakin vaikka olis kuinka sopivalla kireydellä. Nahkamahavyö on kyllä kaikista paras kunhan se on täysin ehjä ja siellä ei mitkään saumat hankaa. Kun helposti nahkaremmeistä ompeleet pettää ja sit reuna rupeaa vähän repsottamaan..
Ne ainakin kannattaa tarkistaa :)

Lähettäjä: BUUU 
Päivämäärä:   30.9.10 16:00:49

Hepalle lauantaina kärryt perään, jännittävää mitä tapahtuu :>

Päivämäärä:   30.9.10 17:05:43

nyt on alkanu kyl paranemaan tuo hiertymä ei enää mene verille vielä vähän karvaa puuttuu muuten täysin parantunu=D kiitos vinkeistä! mietinkin tuossa et ku sillä on se kumimahavyö et olis varmaan hyvä olla se nahkanen? myydäänköhän ihan ravibussissa niin kauhean pientä ja paljonkohan maksaa?

Päivämäärä:   30.9.10 17:09:31

nii ja jos tietää jotain nettisivuja missä myydään ja mistä on ostanu/ kokemuksia nii saa laittaa linkkiä! =D

Lähettäjä: mursu 
Päivämäärä:   30.9.10 17:19:05

Minulla olisi sellaista kysyttävää, että minkä kokoisia ovat YLEENSÄ shetukka varsat....
1 vuotiaina -
2 vuotiaina -
ja
3 vuotiaina -

Tällä haen nimenomaan sitä, että niistä EI tulisi ylikorkeita :) Oon harkinnu tamman astuttamista ja hän on todella iso, niin olisi etukäteen ihan mukava tietää, että minkä kokoisia varsat yleensä ovat. Tietäisin sitte, että onko syytä huolestua, kun ravikäyttöön kuitenkin varsaa suunnittelen. :)

Lähettäjä: unelma 
Päivämäärä:   30.9.10 17:59:53

tuolla ylempänä ainakin oli keskustelua yhteiskarsinoista. meillä on ollut pakosta jo puolen vuoden ajan lämminverinen ja shettis yhteiskarsinassa, toki karsinalla on kokoa, mutta hyvin on yhteiselo näiltä sujunut (;

niin, eli meiltäkin löytyy tälläinen ihana pieni pallero 'Unelma' nimeltään ja 4 vuoden ajan on meillä asustanut. aivan mahtava tapaus kyllä (: itsekin jo 15 vuotta, mutta ajaminen onnistuu tottakai, ja pienemmät sitten ratsastelee (:

talvikarva on meilläkin alkanut kasvaa, ja ainakin meidän tapauksella se onkin käytössä ihan tuonne heinäkuulle asti..

ensi keväänä olisi suunnitelmissa astuttaa poni ja skovlundens lightcrystalia ajateltiin mammalle (: (oriin nimi ei välttämättä ole oikein kirjoitettu)

Lähettäjä: Gaaali 
Päivämäärä:   30.9.10 18:20:04

Onkos teillä vinkkejä että mitä kaikkee vois harkata 8-vuotiaan shetun kanssa? Hänellä ratsastettu vain vähän (ei osaa esm. laukkapohjetta) ja tarkotus olis vähän kerrallaa treenata hänen kanssaan erilaisia juttuja (:

Millasii painorajoi shetuil muute yleensä on? Ite oon 150cm pitkä ja painan 37kg, kuin pitkänä sit on jo kasvanu liian pitkäks?

Lähettäjä: hmhp 
Päivämäärä:   1.10.10 13:49:17

Gaaali: Ei ole varsinaisesti mitään mittaa milloin olet liian iso! Huomaat sen itse, kun et pysty enää kunnolla ratsastamaan :) riippuu siis paljon ponin koosta, ja se oletko iso, enemmän painosta, ja et todellakaan paina liikaa! :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.