Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  European Breeding... II

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   5.9.10 03:48:16

Jatketaan tänne keskustelua.

Re: European Breeding... II

Lähettäjä: Kokematon 
Päivämäärä:   5.9.10 07:50:01

Ketkä olivat kuvaajat siinä ulkona? Tai mistä mahdollisesti kuvia löytyy? Omasta mussukasta olisi kiva ostaa muisto...

Todella hienot järjestelyt! Suuri kiitos juoksijoille!!

LähettäjäTanja 
Päivämäärä:   5.9.10 08:16:28

Minä olin toisena kuvaajan (kuvat tulevat tapahtuman sivuille sekä minun omille kotisivuille www.pet-web.fi)

Toinen kuvaaja oli Leila Kinnari, jolta kuvia voi pyytää sähköpostitse.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.10 09:34:53

Oli kyllä oikein kiva tilaisuus!

Ja oli tosi luksusta, että järjestäjän puolesta oli järjestetty esittäjät, hienosti hoiti pojat homman. KIITOS heille.

Mielestäni oli myös tosi kiva, että jokainen tuomari arvioi varsan itse ja saatiin siis mukaan kolme arvostelulomaketta. (Meillä kaksi tuomaria olisi antanut 1.palkinnon mutta kolmannen pisteet jätti ka:n 7,9 )

Sitä vielä pohdittiin, että olisi ollut hauska jos olisi ollut vielä se neljäs arvostelu, joka olisi ollut hippokselta, ihan vertailun vuoksi...

Mutta KIITOS JÄRJESTÄJILLE ja toivottavasti ensi vuonna uudestaan!!!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.9.10 09:41:22

Hippoksen väki ei kuulemma halunnut tulla arvioimaan maitovarsoja....?

Lähettäjä: Tammavarsa 
Päivämäärä:   5.9.10 10:20:36

Juuri vertailun vuoksi Hippos ei varmaan halunnut tulla arvosteluun mukaan...

Mielenkiinnolla odotan mitä hippoksen tuomarit parin viikon päästä sanovat nuoresta joka oli eilen arvioitavana ;) 2 viikossa ei pitäisi varsan muuttua kovinkaan paljon.

Lähettäjä: Kokematon 
Päivämäärä:   5.9.10 10:32:56

Kuvaajista vielä, tunnistaako joku vielä muita?

Lähettäjä: täältäkin 
Päivämäärä:   5.9.10 11:00:40

SUURI KIITOS järjestäjille, esittäjille ja hevosten omistajille, tapahtuma oli kerrassaa loistava!! Päivä oli oikein hieno !

Tällaisia lisää!! :D

Oli hienoa nähdä Velvetin varsoja, ne ovat todella hienoja ja pärjäsivät erinomaisesti!!

Taso oli huikea ja meillä siis on paljon hienoja varsoja täällä, eli ei tarvitse kauas lähteä etsimään :) Hyvä niin!!

LähettäjäMirella R. 
Päivämäärä:   5.9.10 12:01:05

Minä (maastohousut ja suomihuppari jos auttaa tunnistaan) kuvasin parit puokit ulkona ja vähän varsoja maneesissa. Kuvia en laita esille vaan niitä saa rahaa vastaan sähköpostitse :)

LähettäjäTanja 
Päivämäärä:   5.9.10 12:08:12

Tulokset ja sijottuneista löytyy nyt kuvat (jos virheitä kuvissa, niin ilmoittakaa ;)

http://www.hannoveraner.fi/ebef/tulokset.htm

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.9.10 12:21:08

Onneksi ei tarvitse ostaa Mirellalta kuvia kun paljon laadukkaampia saa esim Tanjalta.

On tainnut virtuaaliheppatytsyllä nousta pissi päähän... Viitaten Mirellaan.

Lähettäjä: myytiinkö 
Päivämäärä:   5.9.10 12:26:18

Onko tiedossanne tehtiinkö paikan päällä kauppoja/ varsauksia varsoista?

Ja jos niin mitkä varsat on "menneet"?

LähettäjäMirella R. 
Päivämäärä:   5.9.10 12:26:35

Oliko viivan tarkotus ärsyttää tai jotain? :) Jos ei kestä maksaa paria euroa harrastelijalle niin ei haittaa, multahan sitä ylimäärästä työtaakkaa sillon poistuu.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.9.10 12:30:00

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=1048386&t=1048386

Samoilla kuvilla rahastetaan myös virtuaalitallipuolella?

LähettäjäMirella R. 
Päivämäärä:   5.9.10 12:32:41

Öh? Se on mun päätös mitä kuvillani teen, ja laki on samaa mieltä. Kukaan tuskin maitovarsakuvia rahalla ostaa (vaihtoehto palkka on myös olemassa) ja kukaan tuskin elämäänsä menettää jos maitovarsansa kuva on jollain random bittiponilla.

LähettäjäMirella R. 
Päivämäärä:   5.9.10 12:33:40

Lopetan tähän, ostakaa kuvat vaikka sitten Tanjalta jos ette kestä sitä tosiasiaa että saan tehdä kuvista vaikka seinän kokosen mainosplakaatin ja myydä sen satasella jos mieli tekee :)

Lähettäjä: NN 
Päivämäärä:   5.9.10 12:38:23

Tällaisella käyttäytymisellä saat aivan loistavan maineen kuvaajana, Mirella R!

Lähettäjä: ehdotus 
Päivämäärä:   5.9.10 12:41:00

tapahtuma oli hienosti järjestetty!
Ensi vuotta ajatellen, olisi mukavaa jos joku puolueeton taho vastaisi myyntikatalogin teksteistä, Olisi esim. valmis pohjakaava minkä jokainen kasvattaja saisi täyttää.
Ettei jätettäisi lauseita tai sanoja pois välistä omistajan toimittamasta tekstistä. Ja että sukutaulu merkinnät esim xx, St. Pr., keur ym. olisivat kaikilla kunnossa. Niin ja tietysti kaikille se teksti myös englanniksi, tätä ei varmasti moni ollut tullut ajatelleeksi.

LähettäjäMirella R. 
Päivämäärä:   5.9.10 12:43:41

NN: En tätä työkseni tee, joten en myöskään elannosta mitään menetä vaikka "loistavan maineen" saisinkin :) Ihan turha lähteä riehumaan, koska mulle on loppupeleissä se ja sama onko mulla sähköpostissa 0 vai 30 kuvapyyntöö.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   5.9.10 12:46:55

Jokainen varsan omistaja on itse toimittanut nimenomaan valmiilla pohjakaavalla esittelyn varsastaan (myös sukutaulun!!!), näihin ei ole kukaan sen jälkeen koskenut. Kannattaisiko ensin tutkia asiaa ennenkuin tulee tänne asiaa ihmettelemään?

Lähettäjä: ehdotus 
Päivämäärä:   5.9.10 13:01:31

???: anteeksi! teksteissä oli jätetty pois ilmoitettuja sanoja ja lauseita.

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   5.9.10 13:06:36

Jos meinaa laittaa ulkomaankieliset tekstit ilmoituksiin, niin kannattaa ensin luetuttaa ne sellaisella henkilöllä jolle alan termit ovat tuttuja. Jopa Verdenin hannoverhuutokaupan luettelossa on joskus aika kökköä englantia hevosia kuvaavissa teksteissä.

Lähettäjä: hieno 
Päivämäärä:   5.9.10 13:11:52

Erittäin hieno tapahtuma kaikin puolin!

Varsat oli hienoja, kuulutukset toimi, aikataulu toimi, katalogi oli hieno (ja ilmainen vrt. oripäivien katalogi). Menestyneille hienoja palkintoja. Kivan kokoiset rahapalkinnot parhaille varsoille.

Kiitos kovasti järjestäjille!

Lähettäjä: Johanna 
Päivämäärä:   5.9.10 13:45:18

Tapahtuma oli kyllä hieno ja varsat upeita, mutta vähän oli yleisöä paikalla!! Jos tuollaist varsamäärää ei enempää ihmisiä tule katsomaan kerralla, niin en todellakaan ihmettele jos ei kauppaa juuri tehdä - ei niitä ostajia taida tosiaankaan liikaa olla.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.9.10 13:54:03

Olihan siellä ihan kivasti ihmisiä, välillä oli jopa penkeillä ahdasta, mikä ei toden totta ole näyttelyissä normaalia. Oli varmaan paljon niitä, jotka tulivat ihan vain katsomaan, kuten minä, mutta kuulin useamman keskustelun varsoista ostomielessä ja yleisön joukossa näkyi myös useampi ihan menestynyt ratsastaja.

Lähettäjäheinä 
Päivämäärä:   5.9.10 14:15:48

Myös meidän päivämme meni hienosti! marjaanan tekstiin viitaten, itselleni lipsahti moka englanninkieliseen esittelytekstiin: ei ollut aikaa tehdä kunnolla saati oikoluetuttaa kellään joten... Noh, ehkä seuraavalla kertaa onnistuu :) Lisäksi sukutauluun tuli kirjotusvihe yhdelle hevoselle mutta luulen tuom areiden silti tietäneen, mitä oli tarkoitettu.

vuotiaani sai aivan tolkuttoman hyvän sanallisen arvion, olen kävellyt metrin irti maasta siitä lähtien :-D

Erittäin hyvä tapahtuma!

Lähettäjä: T.R. 
Päivämäärä:   5.9.10 14:57:44

Uskomattoman hieno menestys Velvetin varsoilla;) paras ori ja tammavarsa ja missä seurassa.

Suurimmalla osalla varsoja oli hienot tuontioriit isinä joten ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, että "vain" suomessa syntynyt FWB oriin varsat menestyvät.

Ehkäpä tämä antaa myös muille kannustusta kasvatukseen?

Lähettäjä: Mintsi 
Päivämäärä:   5.9.10 15:03:58

heinä: onnea! Ja ei se tainnut tämä Velvet-varsakaan mitään huonoa arviota saaneen? Joko pikkumies meni kaupaksi? Se teidän ponivaavi oli kuulemma ollut myös aivan ihana:)

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   5.9.10 15:26:03

Jos Velvet jättää tuollaisia varsoja, toivotaan, että se saa astutuslupansa takaisin.
Hienoja varsoja!!!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.9.10 15:56:47

Ei saa jos ei suorita suorituskyvynkoetta, mitä meinaat T.R tehda oriin kanssa?

Lähettäjä: plaah 
Päivämäärä:   5.9.10 16:09:59

"Suurimmalla osalla varsoja oli hienot tuontioriit isinä joten ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, että "vain" suomessa syntynyt FWB oriin varsat menestyvät."
Onnea hienoista varsoista. Minä olen kuitenkin tehnyt periaatteellisen päätöksen siitä että näitä varsoja en osta. En siksi että varsat eivät olisi hienoja, vaan siksi että en halua joutua ruodittavaksi oriin omistajan blogeihin taikka muihin nettikeskusteluihin. Joten etsin ne heinot varsat ihan niistä ulkolaisista oreista.... sääli, että joskus tilanne on niin että ihmisen tapa toimia estää monta yhteistyömahdollisuutta.
Mutta hienoja varsoja, onnea!!

Lähettäjä: Hmph 
Päivämäärä:   5.9.10 16:18:35

Ennenkuin ihan halkeaa omasta hehkutuksestaan, kannattaa palauttaa mieliin tuomareidien viesti: tämän päivän voittajat eivät välttämättä ole huomisen voittajia.

Kun kerran niitä hienoja tuontioriita on helposti saatavilla, niin voi kysyä, tarvitaanko Suomeen Kotteri Kakkonen.

plaah:in kanssa samoilla linjoilla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.9.10 16:24:15

Syyt ne on sinullakin?! Liekko ollut yksi niista oriin herjaajista...minusta on hienoa etta asioista puhutaan eika olla enaa kekkosen kaudella :O jos sallitaan tama ontuva vertaus.

Lähettäjä: vanha sananlasku 
Päivämäärä:   5.9.10 16:38:47

Sääli on sairautta, kateus täytyy ansaita.

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   5.9.10 16:45:11

Täällä haisee kateus...onnea T.R hienoja jälkeläisiä putkahtaa kun sieniä sateella ;)

Lähettäjä: ei aina 
Päivämäärä:   5.9.10 16:49:20

ei se aina tarkoita kateutta jos valitsee yhteistyökumppaninsa..... varsojen laatua ei kiistetty!

Päivämäärä:   5.9.10 16:59:40

Satu kiitos onnitteluista vaikka eihän me niitä hienoja varsoja olla edes kasvatettu.

Ilmeisesti täällä ei saa olla mistään iloinen kun heti ollaan mollaamassa.

Kotisivuista ja blogeista senverran, että on se jännä juttu kun en viitisnyt kotisivuja päivitellä kaikki itkivät kun niitä ei päivitetä.

Blogin pitäminen on huomattavasti helpompaa vaikka kuvien lisääminen ei onnistukaan omalta koneelta.

Useilla kasvattajilla on vähintään kotisivut toisilla myös blogi, enkä ymmärrä miksi blogiin ei saa kertoa miten kasvatit ym. ovat menestyneet, sitähän kaikki ylensä haluaa tietää vai onko parempi kirjoitella, että tänää vein varsan tarhaan ja hui se säikähti ja pääsi karkuun jne.. tuohon suuntaan?

Kuten blogissa kerronkin kirjoitan omista mietteistä hevos ja ponikasvatuksen saralta enkä ole käsitääkseni kenestäkään kirjoittanut pahaa.

Lähettäjä: mare 
Päivämäärä:   5.9.10 17:21:05

Nyt taisi osua.. ;)
No joo, en ota kantaa, mutta hymyilyttävän oikeassa plaah on, voin ymmärtää näkökulman.
Jostain syystä löydän itsestänikin samoja viitteitä selata kevääksi niitä ulkolaisia katalogeja mielummin.
Onnittelut varsoista, erityisesti onnittelen kasvattajia tammoista jotka ne ovat tehneet, toki sopivista oreista.

Päivämäärä:   5.9.10 17:21:16

Jaa'a, tapansa kullakin valita tuleva ratsunsa. Itse ostaisen kyllä varsan katsomalla sitä itseään enkä sen isän omistajan kirjoituksia.
Mutta kaikkea se kateus ja pahansuopuus ihmisellä teettää. On se vaan mahtava voima kun se vie jäjenkin päästä!

Lähettäjä: järki 
Päivämäärä:   5.9.10 17:34:02

järkeä on myös välttää tilanne, jossa on liian paljon tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa ei halua olla tekemisissä. Taikka seurattavana sellaisen ihmisen suuntaan , jonka kanssa ei halua olla missään tekemisissä.... sellaista on muuallakin bisneksessä, valitaan ne yhteistyökumppanit. Ei se ole pahansuopaisuutta taikka kateutta, se on vapaus valita kenen kanssa haluaa tehdä yhteistyötä ja kenen kanssa ei.
Toiset arvostelee netissä ja blogeissa, toiset valitsee ne tahot kenen kanssa toimii. Valinnan vapautta.
Mutta onhan meillä niitä vaihtoehtoja.

Päivämäärä:   5.9.10 17:55:55

järki jos viittaat minuun niin voin sanoa, että olen hyvin vähän tekemisissä myytyjen kasvattejeni kanssa.

Tämän vuoden kouluponejen SM voittajan omistajan kanssa ollaan HIHS:ssä oltu samaan aikaa kutsuttuna vieraana vuosia sitten ja sen jälkeen en ole ko.ponin omistajaa tavannut tai edes nähnyt:) Onnitellut sähköisesti tietysti hienosta menestyksestä ei muuta.

Olen kasvattajana erittäin laiska pitämään kasvatteihin yhteyttä ja jos joku haluaa niistä kertoa niin kiva juttu.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   5.9.10 18:09:01

TR: kaima, älä välitä noista muutamien katkerien ja pahansuopien ihmisten kommenteista.

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   5.9.10 18:12:22

Onneksi ei myöskään tarvitse mielistellä ketään sehän vasta olisi vastenmielistä onneksi on valinnanvapaus sanoa mitä ajattelee...kaikkia se ei miellytä mutta voi voi.

Päivämäärä:   5.9.10 18:19:49

Eikä kenenkään ole pakko lukea sellaisia blogeja mitkä ei kiinosta tai on vastenmielisiä.

Lähettäjä: ei omalla 
Päivämäärä:   5.9.10 20:07:05

Hienosti järjestetty tilaisuus. Onnittelut järjestäjille, teitte valtavan työmäärän. Paikalla oli varmastikin Suomen kaikki potentiaaliset varsanostajat. Olen myös itse sellainen. Ja tärkeintä tilaisuudessa oli mielestäni se, että katsoja alkaa miettimään varsoja katsoesssaan:"hmmm pitäisikö minunkin ostaa varsa?" Seuraavalla kerralla aprikoija voi olla rahojen kanssa paikalla. Tarjonta luo myös kysyntää.

Onnittelut T.R:lle Velvetin jälkeläisten menestyksestä. Paikalla oli myös monia muita hienoja varsoja. Itse arvostan myös hevosihmisissä korrektia käytöstä ja olen kyllä kuullut välillä niin provosoivia ja jopa törkeitä lausuntoja, joissa arvostellaan muiden hevosia sekä esim. ratsastusta. Jokainen voi miettiä kohdallaan kannattaako poskea paukuttaa kybällä joka paikassa. Ostovalintaani vaikuttaa osaltaan vastapuolen käytös bisneksessaä. Kenenkään persettä ei tarvitse nuolla mutta ihan metsäläisen käytöskin on luotaantyöntävää.

Lähettäjä: räkänokka 
Päivämäärä:   5.9.10 20:11:31

Oliks kettään rikkaita vaan vain renkaittenpotkijoita?

Lähettäjä: niinpä 
Päivämäärä:   5.9.10 20:28:31

Ei omalla vei jalat suusta. Olen samaa mieltä, että hyväkäytöksinen kauppias on paljon vakuuttavampi kun hyökkäävä tuputtaja tai kehuskelija. Itse kierrän kaukaa, anteeksi nyt vain, rääväsuiset ja epätahdikkaasti käyttäytyvät kauppiaat. Olen aikuinen, enkä kertakaikkiaan jaksa sellaisia kokemuksia, jos voin valita.
Pidän myöskin epäammattimaisena käytöksenä arvostella muiden hevosia tai ratsastusta. En myöskään siitä, että ratsuttaja tai valmentaja puhuu asiakkaansa hevosista toisaalla. Kyllä nämä ovat itsestäänselvästi yhteistyökummppanien välisiä asioita.
Olen pahoillani, kun meni off topic.

Lähettäjä: Be 
Päivämäärä:   5.9.10 20:53:24

Käännetäänpä keskustelu taas positiiviseksi.
Onnittelut kaikille hienoista varsoista! Nyt on kuviakin jo tullut Tanja Ukkosen sivuille
http://petweb.kuvat.fi/kuvat/2010/20100904_ebef/
Katsellaan ja ihastellaan!

Lähettäjä: Mintsi 
Päivämäärä:   5.9.10 22:12:54

Jos minulla olisi rahaa niin menisin viivana tekemään kaupaa Mellerin kanssa Velvet-varsasta. Aivan sama minulle kuka sen on kasvattanut, kuka sen isä on ja varsinkin kuka sen isäorin omistaja tai kasvattaja on. Kenenkään varsanostajan ei tarvitse (niin halutessaan) pitää mitään yhteyttä kasvattajaan -saati vielä vähemmän orinomistajaan:)

LähettäjäAmely 
Päivämäärä:   5.9.10 22:28:52

Paljon onnea T.R.:lle Black Velvetin varsojen hienosta menestyksestä! Ja tietysti myös varsojen kasvattajille.
En ole Velvetin varsoja tänä kesänä vielä livenä nähnytkään, mutta olivat kyllä todella hyvän näköisiä. Voittaja aivan leijaili kuin keijukainen :).
Ja kiitos kaikille jotka olivat tapahtumaa järjestämässä, meillä oli hauskaa, toivottavasti myös yleisöllä!
Palautetta otetaan mielellään vastaan ensi vuotta ajatellen.

LähettäjäTanja 
Päivämäärä:   5.9.10 22:33:19

Nyt olis kaikki maitovarsojen kuvat lisätty (jotka kuvauksessa kävivät)
http://petweb.kuvat.fi/kuvat/2010/20100904_ebef/

Katson huomenna, onko noissa maneesikuvissa julkaisukelpoisia, mitä otin aamupäivän aikana kantakirjauksista... On niin pimiä tuo maneesi. :(

Lähettäjä: valivalivali 
Päivämäärä:   6.9.10 09:03:07

Jos Hippoksen tuomareita ei ole koulutettu maitovarsa-arvosteluihin, eikö se olekin reilua että eivät sitten niitä arvostele?

Ja toisekseen, kyllä on taas pilkunviilaamista jos englanninkieliset käännöksetkin pitää olla virallisten kääntäjien tekemiä. Eikö se nyt ole eteenpäin, että niitä yleensä on.

Kiinnostaisi myös saiko kukaan myytyä mitään. Sehän tämän tilaisuuden tarkoitus oli?

Lähettäjäsavolainen 
Päivämäärä:   6.9.10 09:13:10

Hienoja maitovarsoja siellä kyllä oli, sen minkä ehdin nähdä.

Oman tamman kohdalla on erityisen kiinnostavaa verrata hannoverkriteerien mukaan saatua arvostelua suomalaiseen, jonka toivottavasti saamme parin viikon päästä lattareissa.

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   6.9.10 09:28:43

Vähättelemättä esitettyjen Velvet varsojen laatua olisi hyvä muistaa että ennen kuin hehkutus Velvetin ylivertaisuudesta ulkomaisiin orheihin verrattuna (kasvattajalla mopo on jälleen aika häilyvästi lapasessa) alkaa toden teolla että olemme nähneet vain osan velvetin 30 rekisteröidystä jälkeläisestä.
Näinkin isosta otannasta, suomen mittakaavassa, on erittäin todennäköistä että vuosikerrasta löytyy laadukkaita tapauksia. Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka tasalaatuisen jäljen velvet on hevoskantaamme jättänyt. Varsinkin tapauksissa jossa ori on yhdistetty ei niin laadukkaaseen tammaan.

Päivämäärä:   6.9.10 09:39:48

Eiköös se ole tarkoitus, että jos sattuisi olemaan ulkomaalaisia katsojia he ymmärtäisivät lukemansa? Hevossanasto, kuten muukin spesiaalisanasto on täynnä ilmaisuja, joita ei vain voi kääntää suoraan sanasta sanaan ilman että ne menettävät merkityksensä.
Näitä hyvin harva virallinen kääntäjä edes osaa.
Verdenin luettelossa on joskus aika huonoja käännöksiä. Siinä kun on saksankielinen ja englanninkielinen teksti vierekkäin, niin joskus on niin, että siitä englanninkielisestä ei sitä saksankielistä lukematta tietäisi mitä on tarkoitettu.
Sinänsä pieni asia näin kun vielä harjoitellaan, mutta pienenä vinkkinä...

Lähettäjäheinä 
Päivämäärä:   6.9.10 09:39:50

;): numerolla 2 ollut varsa on ainakin yhdistelmä, jossa tamma ei ole niin kovin laadukas. Tosin minullahan oli tieto kyllä siitä, millainen suku tammalle on sovelias ja millainen ei.

Olen itseasiassa hivenen ihmeissäni varsan saamista pisteistä, liikkeistähän antoi hannover-tuomari jopa 9 pistettä ja muut 8,5. Tyyppipisteet pudotti keskiarvoa ihan kivasti...

Että ei se nyt oikeasti ihan huono voi olla ;)

Päivämäärä:   6.9.10 09:50:53

Millainen muuten on tamman toinen varsa? Ensimmäinen on saanut mukavasti pisteitä näyttelyssä.
Tamman emä nyt taas on aika vakaata, vanhaa jalostusta ja aivan kelvollinen yksilö. Olen sen nähnyt useamman kerran kouluradalla.
Joskus vaan on niin, että tamman oma habitus ei kerro sen periyttämisestä mitään.

Lähettäjä: hoi 
Päivämäärä:   6.9.10 09:51:25

Onnittelut järjestäjille hyvästä tilaisuudesta ja hienojen varsojen kasvattajille.
En halua olla pahanilmanlintu enkä ole kade, mutta jalat kannattaa pitää maan pinnalla. Maitovarsoista vain pieni osa on isona sitä mitä ne nyt lupaavat. Se viimeinen ja tärkein asia, jota me ennen kaikkea haluamme, on suorituskyky. Jos nämä kaikki palaset loksahtavat paikoilleen, niin silloin ollaan jalostuksessa edetty iso harppaus eteenpäin.
Yleisön joukossa oli muuten vain muutama nimekkäämpi kouluratsastuksen edustaja, estepuolelta ei juuri ketään. Tosin estevarsavalikoima olikin kovin vaatimaton.

Päivämäärä:   6.9.10 09:56:08

Ei siellä yleisön joukossa tarvitsekaan välttämättä olla kouluratsastajia. Riittää kuin siellä on kouluratsastuksesta kiinnostunut "the rahanomistaja"-).

Lähettäjä: tatjaana 
Päivämäärä:   6.9.10 10:07:44

Sehän olisi loistavaa, jos saisimme varakkaita henkilöitä hankkimaan varsoja. Olivat ne ketä tahansa, ovet auki vaikka venäjälle, niinkuin viime vuonna ravihuutokaupassa tehtiin. Kauppoja tuli muutamia. Eli kannattaa kääntää ne katalogit ryssäksi :)ja markkinoida sinne päin.

Lähettäjäheinä 
Päivämäärä:   6.9.10 10:14:02

marjaana, sen suhteen ei ole ollut ihan tuuri kohdallaan. Eli ei voida sanoa niin, että tamma jättäisi kovin tasaista tulosta jälkeensä.

Tuo vanhempi jälkeläinen ei myöskään liiku mitenkään erityisen hienosti, ainakaan sen perusteella mitä näin sitä estekisoissa tänä kesänä. Mutta se on erittäin miellyttävän oloinen tamma ja "kissamaisen"oloinen esteen päällä suuresta koostaan huolimatta.

Mutta se mistä minä todella pidän tammassa, on suoritushevostausta eli päät on kunnossa. Se lupaa, että myös tämä varsa nähdään radoilla. Eikä sen tarvitse olla "nimekkäämpi kouluratsastaja" vaan ihan harrastelija riittää ;)

Lähettäjäheinä 
Päivämäärä:   6.9.10 10:20:37

tatjaana, tilaisuuden kotisivut löytyy venäjäksi, että sitäkin on jo ajateltu.

Ja mitä tulee hintoihin, ei tarvitse olla edes varakas hankkiakseen varsan. Nuorissa hevosissa oli järkevänhintaisia varsoja, samoin maitovarsoissa.

Tuossa meidänkin ryhmässä oli kaksi varsaa pyynneillä 3500 €, oliko yksi vai kaksi alle viiden tonnin ja sitten loput yli viiden tonnin.

Lähettäjä: tatjaana 
Päivämäärä:   6.9.10 10:23:27

Hyvä juttu! En ollut tietoinen asiasta.

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   6.9.10 10:28:57

botit..

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   6.9.10 10:29:06

kuvia kantakirjatuista tammoista

Lähettäjä: hoi 
Päivämäärä:   6.9.10 12:04:34

Kyllä se "rahapussi" istuu tiiviisti muuallakin ratsastuksen asiantuntijan vierellä. Tosin nuo varsojen hinnat eivät olleet keskimäärin totaalisen yliampuvia.
Alaspäin täytynee kuitenkin tulla monessa tapauksessa mikäli aikoo varsastaan päästä eroon.

Lähettäjä: oboe 
Päivämäärä:   6.9.10 13:54:55

Tuollaisella arvostelulla täytyy sanoa että Wildblumen varsan hintapyynti oli melko alhainen =)

Lähettäjä: tz 
Päivämäärä:   6.9.10 18:09:31

Pet-Webin sivulle näemmä tullut jo lisää kuvia, myös maneesista!

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   7.9.10 00:48:27

Hienoja varsoje siellä näkyi, mitä vähän katselin. Joten kiitos järjestäjille ja osallistujille mainiosta tilaisuudesta.

Tuosta OT- keskustelusta jäin vain miettimään, että mitä ihmeen tekemistä isän kasvattajalla on varsan ostossa? Eikös se tamman omistaja ole myyjä eli yhteistyökumppani, jolta varsa ostetaan?

Kyllä minäkin siitoskollin omistajana aika reteesti naatiskelen jälkeläisten menestyksestä - mutta ei minulla niiden tekemisessä mitään osaa ole. Naaraan/tamman omistaja ne jalostuspäätökset on tehnyt ja hänelle se kunnia kuuluu - mutta saa kai isänkin omistaja iloita?

LähettäjäPia K 
Päivämäärä:   7.9.10 03:34:02

http://www.hippolis.fi/?pageid=4&newsid=474

"Huippuvarsoja Suomesta - parhaat kansainvälistä tasoa
Viikonloppuna Ypäjällä järjestetty ensimmäinen yli 50 kesällisen puoliveriratsuvarsan näyttely ja avoin myyntitilaisuus European Breeding Event Finland keräsi kiitosta monella tasolla. Saksalaisilta vahvoilta kasvatusalueilta saapuneet tuomarit Hartmut Wilking Hannoverista, Stephanie Herken-Wendt Trakehner-järjestöstä ja Karsten Kühl Oldenburgista olivat positiivisesti yllättyneitä suomalaisten varsojen laadusta.

Erityisesti tammavarsoissa taso oli kova. Kasvattajat olivat onnistuneet myös tuomarien mukaan tekemään hyviä orivalintoja, koska suurin osa esitetyistä varsoista oli parempia versioita emistään. Tuomarien oli helppo kommentoida myös varsojen sukutauluja ja emälinjoja, sillä ne edustivat pääosin pitkälti tunnettuja eurooppalaisia linjoja.

Tilaisuus kuvasti saksalaisesta näkökulmasta katsoen joustavaa suomalaista yhteistyökykyä eri tahojen kanssa. Suomalaiset kasvattajat ovat hankkineet kansainvälisestikin paljon kokemusta ja tietoa. Tämä näkyi myös tapahtuman järjestelyissä sekä osallistujien että yleisön huomioimisessa.

Katsojat seurasivat varsoja tiiviisti kuvallisen myyntikatalogin kera ja kasvattajien oli helppo näyttää varsat edukseen ammattimaisten esittäjien avulla.

Näyttely oli paitsi katselmus kotimaiseen kasvatukseen myös kohtauspaikka kilparatsastajien ja kasvattajien välillä. Tilaisuuden jäljiltä on jo varsakauppojakin vireillä. Tapahtuma tullaan toteuttamaan myös jatkossa.

Tilaisuus järjestettiin ennen näkemättömän laajassa yhteistyössä Suomen Hannover -yhdistyksen johdolla Lounaplussan rahoittamana Leader-hankkeena. Yhteistyössä Suomen Hippos, Ratsujalostusliitto, Hämeen Hevosjalostusliitto, Suomen Trakehner-hevosyhdistys ja Oldenburg Verband. Tiedote: tapahtuman järjestäjät

Tulokset ja kuvat kaikista sijoittuneista varsoista:

www.hannoveraner.fi/ebef/tulokset.htm

Näyttelyluettelo ja tiedot myytävistä hevosista:

www.hannoveraner.fi/ebef/osallistujat.htm

Paras Finnish Warmblood -varsa: Wildblumen varsa (i. Pin Rock's Black Velvet ei. Welser eei. Wenzel II), kasvattaja EN-R Sporthorses Oy & Anna-Leena Meller. Varsa palkittiin Ratsujalostusliiton kunniapalkinnolla ja 200 euron rahapalkinnolla. Varsan kasvattaja palkittiin Paul Schockemöhlen oriaseman lahjakortilla, joka oikeuttaa 50 % alennukseen kausimaksusta. Palkinto annettiin parhaat pisteet saaneen varsan kasvattajalle.

Paras Hannover -varsa: Bella Donna Carrus (i. Bentley ei. Donnerschwee eei. Rohdiamant), kasvattaja Carrus Dressage/Mty Niiranen, varsa palkittiin 200 euron rahapalkinnolla

Paras Oldenburg -varsa: Romaggio Sil (i. Blue Hors Romanov ei. Don Primero eei. World Cup I), kasvattaja Sanna Silvo. Varsa palkittiin 200 euron rahapalkinnolla"

Tästä on hyvä jatkaa :O)

LähettäjäAnni 
Päivämäärä:   7.9.10 07:51:25

Kotiuduttiin reissusta vasta sunnuntai-illalla, kun jäätiin katselemaan vielä suokkeja :)
Iso kiitos järjestäjille onnistuneesta tapahtumasta! Kaikki pelasi ja esittäjät olivat erittäin hyviä, meiltäkin kyseltiin ennen esittämistä, että millainen tamma on esittää ja tohtiiko käskeä yms. Tuli erittäin hyvä mieli :)
Meidän neiti oli vähän liian virtava ja jo takakorkea, joten liikepisteet jäi aika heikoiksi, mutta tyypistä kaikki tuomarit tykkäsivät :)
Jos ensi vuonna vastaava tilaisuus järjestetään, niin tulen varmasti :)

Lähettäjä: &6& 
Päivämäärä:   7.9.10 23:33:20

Tilaisuus oli hieno, hyviä varsoja paljon näytillä eikä yhtään rapakuntoista =)

Yleisönpalveluista olisi toivottavaa parantaa seuraavia:

Kanttiini auki heti aamusta, eikä vasta lounaalle, ja sinne mielellään jotain vähän tuhdimpaa purtavaa, esim. soppaa tai salaattia. Hintatasoa voisi ehkä miettiä, oli aika huikea laatuunsa nähden. (onneksi otettiin omat eväät)

Arvostelut voisi lukea myös numeroineen - voisi vaikka vahingossa oppia varsoista jotakin, miksi joku sai ne pisteet, jotka sai. Tai sitten laittaa tulostaulu, johon joka ryhmän jälkeen kootaan KAIKKIEN tulokset, eikä vain parhaita.

Samoin palkintojen jako olisi kiva tilaisuus, ainakin BIS-kehä.

Muuten kaikki sujui hyvin, ja nähtävää oli todella paljon, vaikkei ostoaikeissa paikalla oltukaan.

Lähettäjä: varsoja ajateltu 
Päivämäärä:   8.9.10 07:30:16

"Samoin palkintojen jako olisi kiva tilaisuus, ainakin BIS-kehä."
Yhteistä palkintojenjakoa ei varsoilla järjestetty sen takia ettei ykkösryhmäläisten tarvitse seisoskella paikalla koko päivää odotellen niitä 50 muuta varsaa.. Olis vähän turhan rankka päivä pienelle varsalle :)

Lähettäjä: huhui 
Päivämäärä:   8.9.10 10:29:12

&6&:
tuo pisteasiahan oli selitetty tiedotteissa, eli sen takia alle 8 ka pisteitä ei julkaista sillä ei haluta "leimata" varsoja vielä sillä ne saattavat olla tällä hetkellä vain huonossa kasvuvaiheessa ja muutoinkin mahdollisesti muuttuvat paljonkin.

järjestäjät kokivat että se ei ole kenenkään edun mukaista.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   8.9.10 15:43:36

"järjestäjät kokivat että se ei ole kenenkään edun mukaista."
-ja olivat siinä ihan oikeassa.

Lähettäjä: aja 
Päivämäärä:   8.9.10 16:01:26

Montako hannover ja oldenburg varsaa siellä ylipäätään oli? viitaten "paras" -arvosteluihin..

Lähettäjäjalomi 
Päivämäärä:   8.9.10 16:08:18

Lähettäjä: &6&
Päivämäärä: 7.9.10 23:33:20

Kanttiini auki heti aamusta, eikä vasta lounaalle, ja sinne mielellään jotain vähän tuhdimpaa purtavaa, esim. soppaa tai salaattia. Hintatasoa voisi ehkä miettiä, oli aika huikea laatuunsa nähden. (onneksi otettiin omat eväät)

Kanttiini oli varmaan ihan Hevosopiston oma? Eli kaikissa tapahtumissa järjestäjästä riippumaton.

Lähettäjäheinä 
Päivämäärä:   8.9.10 16:39:47

aja, ihan ne siellä listalla lukee, että voi laskea.

Lähettäjä: old 
Päivämäärä:   8.9.10 21:01:40

voiko heinä kertoa hannover- ja oldenburgvarsojen osallistujamäärät tänne kun en niitä mistään listasta löydä...

Lähettäjä: £ 
Päivämäärä:   8.9.10 21:08:39

Saiko joku varsansa/nuoren hevosensa myydyksi? Varsojen laatua kehuttiin kovasti mutta oliko myyntitilaisuudella todellista vaikutusta, oliko oikeita ostajia paikalla esim. ulkomaalaisia??

Päivämäärä:   8.9.10 21:14:32

old: Jokaisen varsan esittelyn kohdalla (eli se erikseen avattava tiedosto) lukee että mihin kantakirjaan se rekataan. Siitä on helppo katsoa.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   8.9.10 21:31:56

Niinkuin tossa aikaisemmin sanottiin luo tarjonta myös kysyntää. Joten tilaisuus onnistui todella hyvin järjestelyiden puolesta ja tulee kantamaan hedelmää tulevaisuudessa. Niin se vaan menee, hetkessä ei nämä asiat lähde rullaamaan, vuosi vuodelta eteenpäin.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   8.9.10 22:02:14

Ei ollut Hollannista Ad Valk eikä Maucca Kärki vaikka niin lupailivatkin tulla paikalle... taitaa Mauccaa kiinostaa enemmän Ruotsalaisten hevosten myynti mailmalle.

Lähettäjä: vv 
Päivämäärä:   8.9.10 23:28:16

Valitettavasti Saksassa Bundeschampionaatti oli samaan aikaan

Päivämäärä:   9.9.10 00:10:43

Ainakin yksi varsa jota itse katselin on jo ehditty myydä.

Päivämäärä:   9.9.10 08:40:55

Erikseen avattava tiedosto on minun ymmärtääkseni tehty ENNEN tapahtumaa, kyselen siis edelleen että kuinka monta varsaa rekisteröitiin oldenburg- ja vastaavasti hannoverkantakirjaan?

Lähettäjäheinä 
Päivämäärä:   9.9.10 10:57:15

Voi pyhä yksinkertaisuus.

Kyllä, tiedostot on tehty ENNEN, ja sillä samaisella lomakkeella on ilmottauduttu siihen rekisteröintiin. Eli ihan varmasti ne varsat on myös rekisteröity niitten tiedostojen mukaisesti. Eihän kukaan voi olettaa, että siellä paikanpäällä vasta päätetään mihin rekisteröidään? Rekisteröintiin kun liittyy jotain paperisotaakin...

Päivämäärä:   9.9.10 11:12:47

Kaikki varsat EIVÄT olleet ilmoittautuneet rekisteröitäväksi vaikka oli merkitty jokin määrätty kantakirja listaan.
Ei kai heinä ole niin yksinkertainen että ei tiedä kuinka monta varsaa rekisteröitiin hannover, oldenburg, KWPN ja FWB-kantakirjoihin??

Päivämäärä:   9.9.10 11:21:00

No kun eihän niitä muissa tilaisuuksissa pysty hannoveriin ja oldenburgiin rekkaamaan...
eli kyllä se nyt on ihan juurikin noin yksinkertaista.
Tunnistus ja rekisteröinti on kaksi ihan eri asiaa. Lomakkeeseen piti täyttää haluaako Hevosjalostusliiton tunnistajan tekevän tunnistuksen varsalle Suomeen. HJL:n henkilö ei tunnista varsoja hannoveriin eikä oldenburgiin.
KWPN:n kelpaa suomalaisen tunnistajan tunnistus, sen paperin voi lähettää Hollantiin ja se riittää heille.

Lähettäjäheinä 
Päivämäärä:   9.9.10 12:06:56

Ei kun heinä on just niin yksinkertainen että omaa sisälukutaidon.

Lomakkeellahan ei puhuta rekisteröinnistä mitään vaan siellä on kohta "tunnistus". Ja jos oikein on tarkasti lukenut näyttelyn kotisivut niin tietää, että se tarkoittaa hevosjalostusliiton tunnistajaa.

Jos lukee kantakirjana hannover eikä sitten muuta, niin hevonen rekisteröidään saksaan. Jos lukee Hannover ja tunnistus: kyllä niin hevonen rekisteröidään Saksaan mutta tunnistetaan suomeen rotuna hannoverilainen puoliverinen.

So simple.

Lähettäjä: Tuleva ostaja 
Päivämäärä:   9.9.10 12:10:22

Miksi ne pitää rekisteröidä ulkomaille? Olen tehnyt periaatepäätöksen että en osta ulkomaille rekisteröityä kuitenkin Suomessa syntynyttä varsaa.

Päivämäärä:   9.9.10 12:14:55

Sehän nyt on jokaisen kasvattajan oma päätös ja mieltymys mihin kantakirjaan rekisteröi varsansa. Sinne, mistä tuntee saavansa eniten hyötyä/neuvoja, ja toisaalta hevosen suvun mukaankin varmasti jonkun verran.
Jos joku ei ostaisi multa varsaa sen takia että se olisi rekattu muuksi kuin FWB:si, niin sitten ei voi mitään. Itse ainakin perustan ostopäätökseni laatuun, en rekkausmaahan...

Päivämäärä:   9.9.10 12:16:12

Koska minä ainakin haluan että trakehner-varsojeni papereissa lukee rotuna trakehner, eikä FWB tai lämminverinen ratsuhevonen.

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   9.9.10 12:24:16

Näyttelyssä olleet trakitammat eivät olleet laadullisesti ilmeisesti kovin erikoisia kun yhtäkään ei palkittu?

Lähettäjä: biudi 
Päivämäärä:   9.9.10 12:54:41

joku: no ei se ihan ehkä noin ollut, FWB tuomareilla oli ihme kooho päällä kun sille yhdelle tammalle lämäistiin kymppiäkin. Saksan tuomareilta kun saa kasia voi olla tyytyväinen tammaansa.

Päivämäärä:   9.9.10 13:04:31

Kaikki trakit näyttelyssä olivat itäsukuisia eli enempi esteille jalostettuja. Ne olivat ihan kivoja, mutta yhdelläkään ei ollut kummoisia liikkeitä – olisi pitänyt nähdä ne hyppäämässä, että tietäisi ovatko hyviä hevosia vai eivät. Ja May Chandani kyllä ravasi sen kympin edestä, tamma on superhieno vaikka ei mikään yksinkertainen peli olekaan.

Päivämäärä:   9.9.10 13:10:17

Ai niin, ***: Minä olen rekannut trakivarsan FWB:ksi ja teen niin varmaan jatkossakin syystä että en myöskään oikein pidä Suomessa syntyneiden ulkomaille rekisteröimisestä ja koska täkäläisiin ikäluokkakisoihin pääsee vain FWB-rekisteröity. Kyllä nämä varsat ovat silti trakeja – ne voi myöhemmin esittää kantakirjattavaksi trakehneriin ja niiden varsan voi taas rekata trakiksi, jos haluaa. Minusta perimä on oleellisempaa; traki-ihmisenä en astuttaisi trakitammaa muulla kuin trakilla, mutta rekisteröinti ei hevosta muuta suuntaan eikä toiseen. Suomen omaa trakikantakirjaa odotellessa, se ratkaisisi tämän ongelman...

Päivämäärä:   9.9.10 13:15:49

Minusta kymppiä pitää uskaltaa käyttää jos siltä tuntuu. Joskus on näyttelyllä käynyt mielessä, etenkin tyyppinumeron ollessa kyseessä, että olisi antanut kympin ysin sijaan. Etenkin tässä http://www.sukuposti.net/hevoset/63021 tapauksessa. Sääli ettei ole kuvaa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.9.10 14:14:50

Kunhan kaikki "sinne sun tänne " varsansa rekisteröivät kasvattajat myös tietäisivät mitä siitä seuraa, niin ettei tarvitse jälkeenpäin huomata mistä kaikesta jääkin paitsi sekä Suomessa että Saksassa. Ensin kannattaa ottaa selvää mitä on tekemässä koska ensirekisteröiminen on peruuttamatonta ja vasta sen jälkeen tehdä oma valintansa ja tyytyä valintaansa.

Lähettäjä: sysi 
Päivämäärä:   9.9.10 14:33:15

May Chandani on moderni tamma, joka sai rakenteestaan ja ravistaan ansaitsemansa hyvät pisteet.
Käynnin kasi oli ruusunpunaisten lasien läpi katseltu. Tamma oli erittäin jännittynyt koko arvostelun ajan ja liikkui käynnissä ilman ratsastajaa ja ratsastajan kanssa lavat lukossa, selkä liikkumattomana. Ei todellakaan kasin arvoinen käynti!

Saksan pistesysteemi ei ole vertailukelpoinen meidän skaalamme kanssa, mutta kaiken kaikkiaan FWB tuomarit olivat omissa arvosteluissaan aika kilttejä.

Trakitammoista kaksi parasta polveutuu hyvistä estesuvuista, joten niiden liikepisteet olivat mitä olivat. Toivottavasti niille käytetään hyviä esteoreja.

Olen marjaanan ja silloisten tuomareitten kanssa täysin eri mieltä Cazeneuven ansioista. Tamma hyppäsi mukiinmenevästi, mutta oli pieni, tosin hyväliikkeinen ja hintelä arabitaustansa takia.
Sen harvat jälkeläiset yhtä kenttähevosta lukuunottamatta eivät ole esiintyneet missään.
Suomessa on legio parempia periyttäjätammoja kuin tämä näyttelytähti.

Päivämäärä:   9.9.10 14:37:37

Se liikkui kouluradalla erittäin hyvin ja oli hyvännäköinen. Pisteet ovat tulleet ulkonäöstä ja liikkeistä eivät hyppykyvystä.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.