Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suosi Suomalaista

Lähettäjä: varoitus 
Päivämäärä:   3.9.10 17:00:29

Suomeen rahdataan aika paljon poneja/hevosia Virosta erittäin edullisesti. Näitä sieltä tulleita poneja kannattaa erittäin huolella tarkastaa. Tapauksia esim. kaviokuumeisesta ponista on. Terveenä myyty ja ellei ostaja huomaa, lähtee helposti kiertoon ja jäävät pahimmassa tapauksessa hoidoitta. Myös tietämätön voi helposti saada "agressiivisen" (jos kivulias) ponin itselleen.
Toki myös terveitä tuodaan. Tämä varmaan koskee muistakin maista tuotuja poneja/hevosia.

Re: Suosi Suomalaista

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.9.10 17:10:48

Jep. Väittäisin kokemukseni ja kavereitten kokemuksen perusteella, että täysi ell. tarkastus kuvineen pitäisi tehdä. Ja vasta sitten maksaa. Virossa tehtyihin tarkastuksiin ei pidä luottaa.

Enkä ole vielä yhtään tervettä (2500-20000€ hintaluokan) hevosta tiedä sieltä tulleen. Kaikilla joku piilevä vika. Yleensä vika on jaloissa. Ilmenee mm. kengitysongelmina eli käyttäytyvät silloin huonosti. Tai vikaa selässä, purevat satuloitaessa ja pukittelevat ja hyppivät pystyyn.

Myyntivideoilla toimivat tosi hyvin... Kotona alkaa yllätyksiä tulla. Luonnekin melkein kaikilla ihan muuta, kuin myyjä lupaa.

Lähettäjä: Faktaa 
Päivämäärä:   3.9.10 20:21:38

Myyntivideoita/kauppoja on helppo tehdä kipulääkityillä hevosilla.. ja lähtömaa voi olla mikä tahansa....

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.10 01:18:10

Täysi ell-tarkastus kuvineen pitäisi tehdä aina täysin riippumatta siitä mistä ja minkä hintaista hevosta ostaa. Sen parisataa maksaneen kaakin hoitaminen on aivan yhtä kallista kuin huippu kilpurinkin ja hevoskauppiaat tuntevat keinot kokemattoman höynäyttämiseen joka maassa. Klassikkohan on, että lähetetään mukaan "just viime kuussa otetut kuvat". Mutta minkä hevosen? Tai doupataan koeratsastukseen, tai ...

Lähettäjä: Terhi 
Päivämäärä:   6.9.10 11:04:39

No joo...minulla on 6 virosta tuotua ponia/hevosta ja kaikki ovat olleet sitä mitä on kerrottu - osa jopa parempia, ja sillä rahalla en ikinä olisi sen tasoisia Suomesta saanut.
Eli eipä viitsitä yleistää. Osataan sitä kusettaa suomessakin.. se on niin ihmisestä kiinni.
Ja toki ostajan kannattaa varmistaa esim. vaihto-oikeus siinä tapauksessa, jos hevosesta löytyy jotakin vikaa. Aivan varmasti vaihto-oikeuden/palautusoikeuden saa jos on rehellinen myyjä!

Lähettäjä: voivoi 
Päivämäärä:   6.9.10 11:11:37

Terhin kanssa samaa mieltä. Markkinoilta ei montaa viatonta hevosta löydy, ei suomalaista eikä tuontia.

Kengitysongelmaisia on myös keskieuroopan tuonneissa, johtuen siitä, ettei hevosia välttämättä tarvitse kengittää siellä. Tiedän paljon saksantuonteja joilla on sama ongelma.

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   6.9.10 12:59:25

Jos on myyjissä vikaa niin kyllä ostajissakin on hölmöjä.

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   6.9.10 14:44:52

Samaa mieltä Terhin ja voivoin kanssa!
Ystäväni on ostanut Suomesta kaviokuumeen sairastaneen shettiksen täysin terveenä..ja myyjä takuulla tiesi taustat, ei vain halunnut kertoa.

Lähettäjä: samma här 
Päivämäärä:   6.9.10 18:28:04

Minäkin olen ostanut Suomesta kaviokuumeen sairastaneen shettiksen "terveenä".

Lähettäjä: varoitus 
Päivämäärä:   6.9.10 19:48:32

-en todellakaan "yleistänyt", vaan kerroin mitä itse olen kokenut, toki Suomessakin varmaan "vilppejä" tehdään, kuluttajaturva vaan varmasti toimii paremmin Suomessa- kuin ulkomailta ostaessa.
Ja minne ne "palautettavat" joutuu?
Ettei vaan seuraavaan ja seuraavaan ja seuraavaan....paikkaan:/

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   6.9.10 20:14:58

Hyvä kengittäjä näkee heti kavion pohjasta onko hevonen sairastanut kaviokuumeen.

Lähettäjä: poninen 
Päivämäärä:   6.9.10 20:44:13

Suomesta minäkin ostin "terveen ponin", saksasta tosin aiemmin tuodun. Myyjä oli kuukautta aiemmin teettänyt "toista ostajaa varten"ell tarkastuksen, puhtain paperein.
Ostin kesällä, poni oli silloin laitumella. Syksyllä paljastui paha pöly-allergia ja myöhemmin kavoiden alettua oireilla, rtg-kuvissa näkyivät aimmin sairastetun kaviokuumeen jäljet.
Täysi ell tarkastus oli kuukautta aiemmin tehty puhtain paperein...
Myöhemmin olem miettinyt oliko (ammatti-)myyjä tarkistuttanut todellä TÄMÄN ponin...
Seuraavan kerran ponia ostaessa aion olla itse ell tarkastuksessa mukana

Lähettäjä: Tilda 
Päivämäärä:   7.9.10 11:21:47

Miten pölyallergia todettiin, mitä oireita oli? Kyselen,kun itse epäilen ponillani samaa - tosin on suomesta ostettu myös..:)

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   7.9.10 11:41:38

Meillä pölyallergia ilmenee kuivan heinän syötön yhteydesä, alkaa yskimään saman tien ja yksi yö tallissa jossa kuivaa heinää on tarjolla riittää. Oireeton on ollut siitä lähtien kun vaihdettiin rehuun.

Lähettäjäpäivi 
Päivämäärä:   7.9.10 11:55:10

No suomalaisella hevosella ainakin paperit ja hevonen täsmäävät toisiinsa toisin kuin ties mistä tulleelle.Henkilö kohtaisesti en ole yhtäkään hevosta lekurilla käyttänyt,itse olen taivutuskokeet tehnyt tosin en ole operoinut kymmenien tuhansien eurojen hevosten kanssa....

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   7.9.10 14:53:58

Pölyallergia voi olla sellainen, että myyjä ei välttämättä tiedä siitä mitään. Hevonen voi sopivissa olosuhteissa olla täysin oireeton ja joutuessaan sopivan homeen kanssa tekemisiin alkaa yskiä.
Minulla oli hevonen joka alkoi oireilla pahasti kun se siirrettin toiseen talliin. Kun se palasi takaisin kotiin, se lopetti yskimisen aivan ilman mitään erikoisia toimenpiteitä.
Se ei koskaan yskinyt missään muualla kuin siinä tallissa. Ei ennen, eikä jälkeen.
Heinä oli siellä kunnollista, mutta tallin katossa oli selvästi homehtuneita, harmaita rinkuloita.

Lähettäjä: Tilda 
Päivämäärä:   7.9.10 15:06:55

Okei,eli pihatossa rehulla saattaisi olla oireeton?
Kiitos kovasti tiedoista kaikille pölyallergiaan vastanneille!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.