Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Satulan hankinta nuorelle hevoselle

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.9.10 09:10:15

Minulla on varmaan edessä satulan osto suokkinuorukaiselle. Harkinnassa on joku malli, jonka runkoa voi säätää, esim. Bates miellyttäisi kovasti kun kaaria voi vaihtaa helposti ja ilmapaneelitkin on säädettävissä.

Nyt mietityttää että hankkisinko yleis- vai estesatulan? Olen koulupainotteinen ratsastaja, joten aikanaan polle saa oman koulusatulan, mutta varsinkin alkuvaiheessa este- tai yleismalli on lienee parempi..

Esteitäkin nuorella on tarkoitus mennä, voisiko kuvitella että nyt hankittu säädettävä estesatula menisi jatkossa koulusatulan rinnalla vielä parin vuoden päästä? Olen lyhytjalkainen, joten sen puolesta yleissatula voisi toisaalta esteillä toimia paremmin kuin jotkin estesatulat.

Jos nuorella päätyy helppoihin koulukisoihin (tai vaikka laatuarvosteluihin) ennen koulusatulan hankintaa, koulua on varmaan mukavampi mennä yleis- kuin estesatulassa.

Nahkaisen satulan haluaisin, synteettiset on ihan hyviä kakkossatuloina, mutta ainoana satulana nahkainen on jotenkin mukavampi.

Miten teillä on nuoren satulakuviot menneet?

Re: Satulan hankinta nuorelle hevoselle

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   2.9.10 09:51:31

Minäkin ajattelinn ensimmäistä satulaa hankkiessa että sädettävä satula se pitää olla ja ei ainakaan estesatula koska olen kouluratsastaja. Lopputulos oli kuitenkin se että säädettävät satulat eivät istuneet mitkään millään säädöillä. Nyt meilä on normaali estesatula käytössä. Hevosella on sen verran hankala selkä että valinnan varaa ei ollut. Tuokin satula on minulle ratsastajana vähän epäsopiva koska polvituet loppuvat kesken:(

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   2.9.10 12:22:55

Myyjät suosittelee noita muokattavia, ei kannata. Sovituta selkään ja vaihda vaikka puolen vuoden välein. Yleissatula on nuorelle monesti paras. Itse ostan vanhoja, käytettyjä laatuNAHKAsatuloita selkään sovitettuna.Niissä ei juuri vaihtoarvo laske jos hyvin pitää.

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   2.9.10 12:29:00

Meillä oli ja on vielä estehevosen (4v) ensimmäisenä satulana nimenomaan Bates, ensin MW kaarella ja siitä on sitten kasvun mukaan suurennettu kaksi kaarta isompaan. Sen jälkeen loppuu tästä säätö ja ostamme varmasti vielä jonkun käytetyn, jota tarvittaessa voidaan vielä hieman leventää, ennen "lopullisen" satulan hankkimista. Bates jää talliin vielä nuoremmalle, jonka selkä saa kasvaa sitten kaarien mukaan jos penkki muuten istuu. Tälle ekalle tammalle Batesin close contact on sopinut tosi hyvin, paneelit muotoutuneet liikkeeseen ja lisäksi on aivan ihana istua itsellekin.

Lähettäjä: ratsutamma 
Päivämäärä:   2.9.10 12:50:24

Mulla on ylimääräisenä (laita sähköpostia jos kiinnostaa) Batesin NAHKAINEN muokattava estesatula, joka on omalle minipollelle liian pitkä (17 tuumaa). Kaaria on keskikaaresta leveimpään. Malli Bates Elevation Cair.

Ihan jees näin kouluratsastajalle, kun tarvii lyhyempiä jalustimia. Kaikki "tuet" on tarroilla ja saa tarvittaessa pois. Mutta tosiaan pollelle ei sovi.

Koulusatulana mulla on muokattava NAHKAINEN Horzen koulusatula. Kohtuuhintainen (tonnin pintaan) ja iso plussa tuo muokattavuus (ei siis itse voi muokata, mutta satulaseppä voi). Ei tietenkään vedä vertoja laadultaan huippusatuloille, mutta eiköhän tämän nuoruusajan muutosten ajan mene ihan ok. Ihan kiva istua (edellinen koulusatula Albion, joten vertailukohta kova ;)).

Lähettäjäratsutamma 
Päivämäärä:   2.9.10 12:50:56

Se säpö

Lähettäjä: Hanne 
Päivämäärä:   2.9.10 13:25:23

Mulla k-nummella muokattava Pessoan estesatula myynnissä. kaaria siis voi vaihtaa ja topata.

Myös kaksi laadukasta nahkasatulaa.
Toinen leveään selkään ja toinen norm. kaikissa satuloissa hyvin säkätilaa. Molemmat alle tonnin

Myös Mattesin correction pad myynnissä. alle puoln normihinnasta ja käytettty vain kk.
Jalustimet ja vyöt löytyy myös.

Mahd. nopealla kaupalla.
tahvotonttu@gmail.com

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.9.10 15:58:04

Batesiin olen mieltynyt minäkin, vanhemmalla hevosella on Batesin koulusatula. Toki vaatii asiantuntevan sovituksen, jotta myös rungon malli täsmää hevoselle, vaikka leveys ja toppaukset ovatkin säädettävät.

ratsutamma, kuinka vanha tuo Elevation on, ja missä hintaluokassa liikkuu? Hankinnalla ei tosin ole vielä kiire, olen ajoissa liikkeillä, haaveilemassa :)

Onko jollain mielipiteitä yleissatulan puolesta/vastaan?

Lähettäjä: ratsutamma 
Päivämäärä:   2.9.10 17:23:52

Hanne: Minkä kokoinen tuo Pessoa? Mun pollella 15-16 tuumaa olis sopiva, lyhyt selkä.

Ostettu vuosi sitten ja suht vähän käytetty, kun todettiin pian, ettei sovi. Ostin siis kuvien perusteella sovittamalla vähän pikaisesti. Uutena oli 1490 + vaihtokaaret (2 kpl sisällä olevan lisäksi) jonkun kympin. Tarjota voi mitä vaan sähköpostiin, keskustellaan sitten asiasta. Satula on Lohjalla.

Lähettäjä: Hanne 
Päivämäärä:   3.9.10 07:37:27

pessoa 17,5,
koulusatulat: toinen on17 ja toinén 17,5

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.10 09:31:44

Minulla on ollut käytössä Trekker Pro Endurance Classic ja on ollu oiva varsan opetukseen ja todella mukava itselle istua. Ei mikään kaunis satula mutta itselle ja pyöreälle pallolleni hyvä :)
Tuskin tuolla mitään piffejä ja paffeja opetellaan kun ei niin hyvää tuntumaa siinä saa mutta menee ensi satulana siihen asti että voi sen auton soittaa ja oikean koulupenkin hommata.
Voin suositella!

Nyt tullut myös 2011 malli jo markkinoille :)
http://www.vanhala.net/classic.php?p=0

Lähettäjä: Eikös juu 
Päivämäärä:   3.9.10 09:55:16

.. miten ihmeessä saat Trekkerin pysymään selässä? Meillä se valuu aivan koko ajan oikealle puolen.. En ole ollenkaan tyytyväinen siihen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.9.10 17:40:38

Meillä hankittiin kaikkien kokeilujen jälkeen nuorelle pikku suokille Knightsin Robin Hood. On tuollainen close contakt satula, istuu hyvin edelleen vaikka ostettiin hevosen ollessa 3vuotias. Hepalla mennää niin koulua kuin esteitäkin, töpöjalka ratsastajalle sopiva siiven pituus.

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   4.9.10 07:38:09

Meillä 4v. pikkusuokilla toinen satula menossa, Supreme xx-wide jäi kapeaksi ja nyt käytössä Clif-Barnsby leveydellä 5. Sovittaja tosin sanoi että hevonen levenee vielä... :)
Vaikeaa oli koulupenkin löytäminen leveälle, suoralle ja suht lyhyelle (16" ok) selälle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.9.10 19:39:12

Eikös juu: Hyvin on selässä pysyny :) Selkään noustessa vaan jos punnertaa maasta niin pitää pitää harjasta samalla kiinni, jos pitää pelkästään satulasta niin keikkaa. Ehkä se on hevosen kropasta kiinni miten se sinne istuu.

Toki peidänkin varsa todella paksu ja pyöreä mutta kyllä se siellä vaan on jotenkin ihmeenlailla pysyny :)

LähettäjäHevonen 
Päivämäärä:   6.9.10 09:08:31

Mulla ois vahinko ostos myynnissä, tuollanen 2011 vuosimallin Trekker Pro Endurance Classic joka ei meidän hevosella myöskään pysy millään selässä. On kapeahko tinkeri, taitaa olla satulalle liiankin kapea ;)

Lähettäjä: ++++ 
Päivämäärä:   23.9.10 13:30:32

olis runkomuokattava kieffer myynnissä

Lähettäjä: tammamma 
Päivämäärä:   23.9.10 16:37:06

Mikäs malli ja istuimen koko tuo Kieffer???

Lähettäjä: harkinta aika 
Päivämäärä:   23.9.10 18:48:26

Itselläni on 4 satulan varasto ja kaikki eri levyisiä. Niitä vaihdellessa kun hevonen kasvaa. Kolme vuotiailla saa vaihtaa tiuhaan ekana vuonna mutta sen jälkeen vaihto väli hidastuu.
Kaikki satulat on malleja lievästi kaareva ja ovat sopineet hyvin.
Itselläni on satuloiden lisäksi käytössä huopa, jonne voi lisätä täytettä joko eteen tai taakse. Sillä saa pelattu aina välin seuraavaan satulaan.
Kun varsana jo katsoo selän mallia tietää mitä tulee.
Yksi tapaus on ollut hankala kun lapa on ollut niin viisto. Mutta tämäkin oli jo aikuisen koossa, joten satulaa ei tarvinnut vaihtaa kun nuorella.
Yritä etsi vaan huopa jonne voit lisätä kangasta etupäähän ja näin voit itse suurentaa satulaa hieman. Kun sekään ei riitä niin vaihda satulaa tai osta uusi.
Myös joltain satulamyyjiltä voit huoletta aina laittaa vanhan satulan väliin ja vaihtaa vain suurempaan kokoon. Tämäkin on hyvä vaihtoehto jos ei halua sijoittaa satuloihin.
Muutoin jos nuoria sinulle tulee lisää, niin hanki ehdottomasti 4-5 satulaa itsellesi jota voit aina vaihtaa.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   23.9.10 18:53:10

Hanne, laitoin postia sulle.

Lähettäjä: xena 
Päivämäärä:   23.9.10 20:10:23

Minäkin mietin yleis- vai estesatulan väliltä :/ ja tuntuu etten osaa päättää. Säädettävällä etukaarella oleva satula olisi huippu, mutta en tykkää kieffereistä, batesista ja prestige tuntuu olevan vääränlainen rungoltaan (kaareva).

Vaihtoehtoina on mielessä pyörineet Albionin K2 este tai yleisatula tai CB:n yleissatula estepainotteisena.

Hankalaa!!!

Lähettäjäam 
Päivämäärä:   24.9.10 09:42:56

Minulle voi tarjota 16,5 tai 17 nahkasatulaa, hieman kaarevalla rungolla ja rungon muokkaus(tai kaarenvaihto mahdollisuudella).

Lähettäjä: TL 
Päivämäärä:   24.9.10 10:29:17

Mulla olis myynnissä Kieffer Donau rungonmuokkaus mahdollista..Hp.800e

LähettäjäHimppu 
Päivämäärä:   24.9.10 18:34:21

Minulla olisi ylimääräisenä edullisesti kapea/normaalirunkoinen (3) Cliff Barnsby Whitaker estesatula ja leveärunkoinen Frank Baines Eclipse yleissatula isolla säkätilalla. Satulat ovat vanhempia, mutta täysin käyttökelpoisia. Molemmat ovat suorarunkoisia.

Lähettäjäpäivi 
Päivämäärä:   24.9.10 20:00:12

Täällä olis edullisesti omille tankeille liian kapeaksi jääneitä penkkejä melki uuden verosia....

Lähettäjä: am 
Päivämäärä:   25.9.10 21:12:47

TL, onko donaussa kaareva runko?

Lähettäjä: hih 
Päivämäärä:   25.9.10 23:15:35

Ei ole, aika suora. Käy meidän molemmalle suoraselkäiselle.

Lähettäjä: voikko 
Päivämäärä:   26.9.10 14:27:44

Täällä myös haluttaisiin ostaa nuorelle suokille hyvä satula.Nykyinen on täysin epäsopiva.Merkillä ei ole väliä.Mieluiten käytetty.Hevosella on leveä selkä ja lyhyt, säkää ei juuri ollenkaan.Nykyinen on pelkkä wintec 500 vaikka oli ammattilaisella sovitettu.Nyt ei istu ollenkaan vaikka kaaria on kokeiltu myös vaihtaa.

LähettäjäMiaS 
Päivämäärä:   26.9.10 14:54:42

Täältä lähtisi nyt edullisesti Hyväkuntoinen leveä Stubbenin estesatula, ollut suokilla. Muutaman päivän ajan myynnissä kotona, sitten laitan välitykseen.

Lähettäjä: cliff 
Päivämäärä:   26.9.10 17:16:54

Onko voikko kokeillut cliff barnsbyn satuloita? vois käydä kuvailemaasi selkään

Lähettäjä: voikko 
Päivämäärä:   26.9.10 17:48:14

ei ole ollut mahdollisuutta kokeilla :( kovasti kiinnostaisi saada sopiva satula..

Lähettäjä: PS 
Päivämäärä:   27.9.10 16:59:44

Minulla olisi myös hankinnassa satula nuorelle suokille joka on pitkä runkoinen pyöreä, pulska, matala säkä ja lyhyt kaulainen... kuulostaa aika hirveeltä, mutta totta. Kaulattomuus näyttää selästä samalta kuin olisi issikan selässä. Nyt menty muutaman kerran Supremen estepainoitteisella yleisatulalla, mutta ei tunnu oikein sopivan. Meillä oli kokeilussa Trekker Pro Endurance, mutta itse en pitänyt penkistä yhtään. Pakotti polvet jotenkin hulluun asentoon, liekö minulla reiden pituus jotenkin outo?! Haastetta kerrassaa... olen ajatellut joustorunkoisia matkaratsastus ja vaellus-satuloita, mutta harvalla satulakauppialla on niitä käytettynä ja myynnissä eikä sellaista uskalla lähteä tilamaan ulkomailta.

Lähettäjä+++ 
Päivämäärä:   29.9.10 15:08:04

ottakaa yhteyttä 17" istuimella mustia yleissatuloita
kieffer munchen ja sydney 35

Lähettäjä+++ 
Päivämäärä:   29.9.10 15:08:47

elikkä suoria ovat ja cliff menee juuri isotalon marjalle välitykseen jos se kiinnostaa

Lähettäjä+++ 
Päivämäärä:   29.9.10 15:51:02

up

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.