Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjän velvollisuudet

Lähettäjä: kysyn vaan 
Päivämäärä:   31.8.10 23:43:00

Mitä asioita mielestänne kuuluu tallinpitäjän velvollisuuksiin?
Tietenkin hevosten ruokinta, tarhaus, karsinoiden siivous ym. mitä sitten onkaan sovittu.

Mutta entä sitten, jos tallinpitäjä huomaa omistajan kohtelevan hevosta huonosti, ruokkivan väärin suhteessa liikutukseen tai jotain muita epäkohtia, jotka eivät täytä tallin yleistä käytäntöä, tai ovat vaaraksi hevosen terveydelle, tai muuten vaan ei vastaa hyvää hevosmiestaitoa.
Puututteko asiaan? Pitäisikö puuttua? Meneekö hevosen etu mahdollisesti hyvän kaverin edelle?
Kertokaa tavoistanne ja kokemuksistanne.

Re: Tallinpitäjän velvollisuudet

Lähettäjä: sasu 
Päivämäärä:   1.9.10 08:35:34

Hoitosopimuksessani velvoitetaan sekä tallinpitäjä että paikan vuokraaja, kohtelemaan hevosta asianmukaisesti, hyvää hevosmiestaitoa noudattaen.

Yleensä en puutu omistajien päätöksiin, mutta mikäli ne vaarantavat hevosen terveyden, niin silloin puutun. En esim. suostu syöttämään useita litroja väkirehua ylipainoiselle ponille, jota liikutetaan muutaman kerran viikossa. Silloin ilmoitan omistajalle määrän, jonka suostun antamaan, perustelujen kera, ja omistaja itse syöttää enemmän jos haluaa.

Joskus olen joutunut myös puuttumaan nuoremman väen hevosen käyttöön, näissä tapauksissa hevosta on rasitettu aivan kohtuuttomasti (useina päivinä hypätty parikin tuntia putkeen antamatta hevosen välillä levätä tms. ) Tai ontuvalla/selkäkipuisella ratsastetaan...

Tallisani siis hevosen terveys ja hyvinvointi menee muiden asioiden edelle. Yleensä kyse on tietämättömyydestä, ja kun asiasta puhutaan, niin toinenkin osapuoli asian ymmärtää ja viisastuu. aikuisten kanssa ei ole oikeastaan näitä niin tullut vastaan, mutta nuorison kanssa jonkunverran.

Lähettäjä: ei omalla 
Päivämäärä:   1.9.10 10:29:34

Meillä on sinäällään läheltä liippaava tapaus että tallissa on hoitopaikalla hevonen jonka omistaja on ikäänkuin ottanut tallin säännöt omiin käsiinsä. Homma alkoi luisia käsistä heti alussa kun suullinen sopimus tehtiin. Alkuun yritin oikaista asioita esim lantojen keräys kentältä, (kielletyillä)teillä ratsastus yms. Omistaja ei ilmeisesti pysty ottamaan palautetta vastaan vaan pyynnöt hän kokee valittamisena ja että hevoset ovat hänelle harrastus eikä stressin lähde. Tilanne on nyt semmoinen etten voi sanoa hänelle mitään asiasta vaikka näen että asiat menevät ihan puuhun. Voisinhan laittaa hänet hevosineen vaihtoonkin mutta pienen tallin pitäjänä en halua alkaa etsimään uutta vuokralaista sillä uhalla että en löydä paikalle uutta tulokasta.

Lähettäjä: sasu 
Päivämäärä:   1.9.10 11:36:48

Tuota pidän myös tosiaan hyvin tärkeänä, että asiakkaani käyttäytyvät kylillä ihmisiksi. Kylämme on hyvin hevosmyönteinen, ja ihan soppariin on kirjoitettu, että jos tulee ongelmia, niistä ilmoitetaan minulle, sekä se, että jos tahallaan/piittaamattomuuttaan aiheuttaa maanomistajille harmia, niin tallivuokra irtisanotaan välittömästi.

Se riittää, että yksi moukka tuolla aikansa toikkaroi, niin pian ei hevosten kanssa saa kulkea enää missään.

Lähettäjä: minä vain 
Päivämäärä:   1.9.10 15:32:28

ei omalla: Tee kirjallinen sopimus, ja jos hankala tyyppi ei suostu allekirjoittamaan niin passitat pihalle. Rajansa kaikella mitä tallinpitäjän tarvitsee sietää.

Päivämäärä:   3.9.10 09:36:14

Niin, kyllähän se kirjallinen sopimus pitäisi tehdä mutta muuttaako se käytännössä mittän? Tietysti sen verukkeella voi sitten pistää pihalle jos homma ei muutu. Ja kuinka pitkä asiakirja siittäkin tulisi kun pitäisi pilkuntarkasti kirjata kaikki esim minun hevosteni ruokinnat. Meillä kun on sovittu että hän antaa illalla kaikille hevosille(4kpl) ruuat. Tästäkin hän tosin luistaa, esim aina ei ole varsalle annettu ruokaa. Kerran hän selvitti että antoi varsalle(3kk ikäinen) litran väkirehua "kun söi niin reippaasti". Mikä lie onnenkantamoinen oli ettei tullut ähkyä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.9.10 11:56:11

Eikös se kolmen kuukauden ikäinen varsa pärjää ihan äidinmaidolla, ei kai kukaan sellaiselle väkirehua vielä anna, jessus...

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   3.9.10 12:10:01

Kyllä se kolmikuinen vetelee väkirehua mamman kupista ihan tosissaan jo. Mutta en usko, että ihan litraa kuitenkaan... Meillä menee ehkä desi-kaksi (siis siinä ajassa, kunnes mamma syö ne).

Päivämäärä:   3.9.10 12:27:14

Joo siis ohje on ollut että reilu desi ruokaa. Saa siinä harjoitella omaa syömistä eikä tappelee mamman kanssa samalla kupilla koko aikaa. Ja tosiaan välillä ei ole ollenkaan sitten annettu ruokaa:(

Lähettäjä: monni 
Päivämäärä:   3.9.10 15:20:37

ollaan puututtu kyllä, mm tilanteissa...

-nuoret ratsastivat lämppärillään vähän turhan paljon ja lujaa,mm juoksutusta hikeen asti -25 pakkasessa.estetreeniä 4 krt viikossa hyppäämällä samaa estettä samaan suuntaan n 20min putkeen ym mukavaa.

-liiallista ruokintaa ja samaan aikaan valitusta että hevonen on lihava tai sillä on riviä ym kun syötetään joka purkista ihan sekasin vaikka mitä mömmöjä

-asiatonta käytöstä ihmisiä tai eläimiä kohtaa ei suvaita,porttikielto tulee pahimmillaan

-vastuuton ja vaarallinen touhuaminen hevosten kanssa on myös syynissä,jokaisen hevosen käsittelijän on hallittava hevonen ja ymmärrettävä myös muita hevosia.esim laumasta hakiessa ei koko laumaa voi karkuuttaa,tammoja ei viedä syömään oriaitauksen luo,hevosia talutetaan narusta,ei päitsistä.

välillä on todella vaikeaa puuttua asiaan kun haluaisi myös säilyttää hyvät välit kaikkiin,pitää luovia aikalailla.

ja jos pelkät puheet ei auta,niin onpa sitä omistajan lähdettyä menty kuopimaan pollelta pois osa 5l kaura+melassi annoksesta joka laitettiin heti rankan hikilenkin jälkeen turvan eteen.tai otettua edes puolet pois jo valmiiksi lihavaksi haukutun hevosen kottikärrillisestä hyvää heinää=)

Lähettäjä: huhhuh 
Päivämäärä:   3.9.10 19:46:51

hyvä, että taas muistutitte, että MIKÄÄN raha ei vastaa omaa rauhaa omassa tallissa........

Lähettäjäpäivi 
Päivämäärä:   3.9.10 20:35:07

huh-huh älä muuta virka....

Lähettäjä: kysyn vaan 
Päivämäärä:   4.9.10 13:01:56

Mites toimitte vuokralaisten kanssa, jotka kirmaa maastossa miten sattuu, missä sattuu ja milloin sattuu?

Tähän asti ollut hyvät suhteet naapureihin ja kanssa eläjiin mm. autoilijat, mutta nyt alkaa näyttään pahalta eikä puheet tehoa.

Lähettäjä: natina 
Päivämäärä:   5.9.10 09:19:46

kaipaisin talliyrittäjyyttä. Jokainen, joka ottaa vuokralaisia, miettiköön konseptinsa ja sitten jättäköön vuokralaisen rauhaan, jos on päätynyt vuokraamaan tallitilaa / täyshoitoa toiselle. Minulle on jopa 2 kertaa ehdotettu, että pitäisi olla kiva tallin isännälle (olen nainen).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.9.10 09:29:32

kysyn vaan: antaisin kenkää koska on väärin että yhden takia muut joutuvat kärsimään, lähinnä jatkossa ratsastuskielloista maastoreiteillä yms. Jos puhe ei mene perille niin ovea näyttäisin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.9.10 09:25:00

Onneksi sain mieheni ylipuhuttua ettei sitä 40hevosen hoitotallia hankittu. Pysytään vain näissä omissa.

Lähettäjä: voivoi 
Päivämäärä:   6.9.10 11:15:31

Sama homma. Välillä on olo että voisi ottaa tyhjille paikoille jonkun, mutta onneksi on ht-netti josta voi käydä hakemassa vahvistuksen sille miksi en ole sitä vielä tehnyt! Ei pää kestäisi! Muutaman ravitreenarin voisin ottaa, ei tarttis hössöttää eikä vahtia.

Lähettäjä: guh 
Päivämäärä:   6.9.10 13:38:55

Tallilla, jossa hevostani pidin, joutui pitäjä pariin kertaan puuttumaan vuokralaisten epäasiallisiin hevosenkäsittelytapoihin ja vuokralaisten omaan käytökseen. Kaikissa tapauksissa hevonen omistajineen sai lopulta lähtöpassit tai omistaja tajusi itse etsiä paikan, jossa saa tehdä mitä huvittaa eikä kukaan vastuuntuntoinen puutu asiaan... Ja toki tallinpitäjä sai näiltä vuokralaisilta hirveät huudot ja valitukset ja paskapuheet selän takana, kun kehtasi puuttua heidän asioihinsa.

Kaikki tapaukset olivat sellaisia, joihin oli pakko puuttua, sillä nämä vuokralaiset olivat vaaraksi muille, itselleen ja hevosilleen ja täysin sokeita omalle toiminnalleen. Lisäksi ketään ei tuntunut tallin selvästi esillä olevat säännöt koskevan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.9.10 22:57:13

Nyt hiukan sanon vuokralaisen näkökannalta..

Minulla oli hevoset täysihoitotallissa. Olettamuksena toki oli, että aikuiset. joko tallinpitäjä tai työntekijä huolehtivat hevosestani. mm. ruokinta, tarhaus yms.

Kuinka ollakaan, hevostani talutti tarhaan ja takaisin ala-ikäinen, ratsastuskouluoppilas. Samat tytöt antoivat hevosilla ruuat yms. Minusta tämä on vastuutonta, laittaa täysin vieraat lapset hoitamaan maksavien asiakkaiden hevosia.
No, kaikki olisi ollut vielä minun puolestani ok, jos nämä tytöt olisivat hevoset hoitaneet kunnolla. Mutta milloin mitäkin, hevonen saa vain 2 siivua heinää, vaikka tarve olisi ollut 4-5 siivulle. Tytöt karkuuttavat hevosia taluttaessa jne.

Kuka olisi korvannut jos hevosilleni olisi jotain sattunut?

Minusta tuo on todella vastuutonta tallinpitäjältä!
Tänäkin päivänä he sitä harrastavat, lapset hoitaa hevoset ja aikuiset vain ratsastelee.

Lähettäjä: ounou 
Päivämäärä:   7.9.10 09:39:40

Vuokralaisilla on omituinen käsitys siitä, että tallin omistaja hoitaa aamusta iltaan kaikki hommat. En nyt ehkä laittaisi alaikäisiä pikkutyttöjä hoitamaan, mutta meille on tullut valituksia työharjoittelijoista. Jos olen itse pois yhden päivän vuodesta ja paikalla on työharjoittelija niin seuraavana päivänä palauteryöppy on valtava. Milloin on hevoset otettu väärässä järjestyksessä sisälle, lattia lakaistu huonosti, karsinassa liian vähän kuiviketta, ruuat annettu 30min myöhässä (kun harjoittelija raukkaa oli vähän juoksutettu pitkin päivää). Lisäksi näitä työharjoittelijoita kohdellaan kuin kakkaa tunkiolla, juoksutetaan, "opetetaan" ja miellyttävimmät ihmiset kohtelevat kuin ilmaa eikä edes tervehdi (yleinen huomio tähän väliin, hevosalan opiskelijoista todella moni on todella ujoja!).

Nyt on lisätty vuokrasoppariin kohta jossa tulee ilmi, että tallinpitäjä on oikeutettu vapaa-aikaan (jos nyt saisi edes sen 2 päivää siitä 365stä pidettyä itsensä "lomalla") jolloin tallia hoitaa tallinpitäjän nimeämä henkilö. Jos henkilö ei kelpaa niin hoitakoot itse. Ja tallipitäjä on aivan yhtä oikeutettu ratsastamaan omia hevosiaan omalla tontillaan kuin asiakkaat.

Lähettäjä: Rolle 
Päivämäärä:   7.9.10 11:15:42

Tallinpitäjät ovat vähän hankalassa tilanteessa, kun "joutuvat" harrastamaan omalla pihallaan asiakkaiden joukossa. Heti ajatellaan että se (ratsastus) on pois asiakkaan hevosen hoidosta. Tai jos tallinpitäjä haluaa päivällä olla "vapaalla" kotonaan, on aika mahdotonta? Onneksi meillä ei kotona ole täyshoitohevosia!!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.10 11:23:57

huhhuh ja päivi : huokaan mukana ;)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.10 11:29:38

Olan myös ..:n kanssa samoilla linjoilla. Myös tätä seuraan sivusta ja ihmettelen vaan, kun omistajat kalliisti maksavat "hoidosta" ja 12+ mukulat tarhaa/ottaa sisään (ja se on hurjaa katsottavaa välillä) ja ruokkii...

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   7.9.10 11:41:45

"Jos olen itse pois yhden päivän vuodesta ja paikalla on työharjoittelija niin seuraavana päivänä palauteryöppy on valtava."

Muuhun puuttumatta... Työharjoittelijaa ei saa jättää yksin töihin. Hän on harjoittelija ei työntekijä.

Molempien osaa kokeilleena sainoisin että on vaikea laittaa rajaa siihen mihin puuttuu. Isolla osalla hevosista on ruokinta aivan pielessä, mutta lopulta harva hevonen siitä ihan heti kärsii. Onko minun asia puuttua? Toisaalta minulla oli joskus helposti lihova ja jo lihavahko hevonen jolle talli omistaja olisi ehdottomasti halunnut antaa kauraa, kun piti sitä hoikkana kun hänen hevoset oli jo oikeasti lihavia. Oli näkemysero sopivasta lihavuuskunnosta.

Onhan sitä vaaratilannetta ihan koko ajan, että paras olisi etukäteen miettiä ja kirjallisena ilmoittaa, mihin kokee tarvetta puuttua. Julmaa olisi olla "pakottamatta" jotain alaikäistä kypärän käyttöön kun näkisi että hevonen ei ole edes hallinnassa. Voisiko sitten ajatella vain niin että hän oli tilojeni vuokraaja, eikä minulla ole hänen turvallisuudestaan vastuuta. Vaikeita juttuja.

Kun pidin tallia, suosin kirjallisia sääntöjä ja sopimuksessa oli että niitä on noudatettava, mutta on sellaisiakin tyyppejä jotka keksii tehdä sellaisia juttuja joita ei ikinä itse keksisi edes etukäteen kieltää. "Älä murtaudu yöllä talliin lantaluukkujen kautta kun ovet ovat lukittuna."

Päivämäärä:   7.9.10 12:45:10

Niin tätä minäkin tarkoitan että kun asiakaalle saattaa tulla mieleen jotain todella päätöntäkin välillä johon ei itse tajua edes varautua saati sanoa että hei ethän tule sieltä lantaluukusta talliin keskellä yötä.
Meillä ei onneksi ole hevosia hoitamassa ketään "vierasta" tai ala-ikäistä vaan itse teen kaiken. Tämän takia toivon että vuokralainen antaisi hevosille lähteissään ruoat ettei minun tarvitse olla koko iltaa nenä kiinni ikkunassa kyttäämässä että koska hän tulee ratsastamasta että joko voin mennä antamaan hevosille ruuat.

Lähettäjä: Rolle 
Päivämäärä:   7.9.10 14:04:16

Selkeät säännöt tallin seinälle, mm. ruokinta-ajat (ainakin väkirehut) jolloin hevosten on oltava tarhassa/karsinassa. Myös tallin auki-oloajat, jonka ulkopuolella tallissa tai pihalla EI olla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.