Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suositelkaa ratsuttajaa,

Lähettäjä: vinkkejä? 
Päivämäärä:   23.8.10 06:28:37

jolla herkkä, kaunis, eleetön tyyli ratsastaa ja hyvä hoito tallissaan (mielellään pihatto).
Puoliveriselle ja sijainnilla e ole niin väliä.

Re: Suositelkaa ratsuttajaa,

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.8.10 06:40:31

http://www.laajantalli.fi/

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   23.8.10 14:01:58

millaista ratsuttajaa haet? ja mitä hevosesi jo osaa?

Lähettäjä: vinkkejä? 
Päivämäärä:   23.8.10 20:46:25

Ekassa viestissä se jo kerrotaan, mitä haen. Ammattilaiselle ei kai väliä, mitä hevonen osaa ennestään? Kerrotaan nyt kuitenkin, että ihan alusta aloitetaan.

Lähettäjä: en omalla 
Päivämäärä:   23.8.10 22:23:58

Kaikki eivät ota satulaan laitettavia.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   23.8.10 22:31:11

http://www.kulta-aho.com/

Lähettäjä: Taija 
Päivämäärä:   24.8.10 09:39:57

Kulta-aholle pointsit minultakin. Löytyy aktiivipihatto, hyvä hoito, analysoitu heinä ja laadukkaat lisärehut. Iitu on ammattilainen. Käy katsomassa paikkaa. Esittelen mielelläni omaa varsaa, se on ollut siellä viime marraskuun lopusta lähtien.

LähettäjäII 
Päivämäärä:   24.8.10 15:16:41

En omista ammatillisia papereita, mutta olen pätevä ja luotettava pieni kokoinen ihminen pääkaupunkiseudulta ja sen ympäristöstä ja otan vastaan ratsutettavia sekä satulaan totettavia hevosia ja poneja hevosten omilla kotitalleilla. Myös mahdollista saada karsinapaikka, mutta talli ei ole omani, jolloin kustannuksia tulee siltä osin tallin pitäjälle.
Olen kokenut myös orien käsittelyssä (tehnyt töitä sekä ravi, että ratsutalleilla), sekä pienen kokoni ansiosta aivan pikkuponeista lähtien, myös ravurista ratsuksi uudelleen koulutettavat.
Lisätietoa kerron mielelläni kaikille maililla yhteyttä ottaville!

Lähettäjä: -+- 
Päivämäärä:   24.8.10 15:24:00

Jos vien hevoseni ammattilaiselle ratsutukseen, en halua harrastajatätejä esittelemään yhtään mitään. Yrittäjä itse esitelköön toimintansa. Iso miinus yrittäjälle, jos antaa asiakkaiden säätää ja häiriköidä muita asiakkaita.

Päivämäärä:   24.8.10 15:37:31

Harrastajatäti olen kyllä, mutta muuten en ymmärrä -+-:n kommenttia. Itse ainakin juttelin pitkään tallilla jo asiakkaina olevien kanssa, kuuntelen ja kuulostelen. Paljon on tullut vuosien varrella hyödyllistä tietoa. Myös minulta on kysytty tallipaikan hyvistä ja huonoista puolista ja olen rehellisesti kertonut kyselijöille. Ei kannata aliarvioida tätiharrastajankaan mielipidettä, maksava asiakas yhtä kaikki.

Lähettäjä: miesten perässä, 
Päivämäärä:   24.8.10 15:41:28

Repesin -+- :n kommentille. Olen itse samaa mieltä kuin Taija.

Sieluni silmin näen, kun -+- saapuu tallille vakavasti otettavan kouluratsunsa kanssa hienoissa vaatteissa kierrellen kurarapakoita ja sitten paikalle saapuu iloisena homssuinen suokkitäti kädessään söpö suokkiruuna, niin -+- kiljuu jo etäisyydeltä, ettei saa tuoda suokkia hänen ratsunsa lähelle ja sitten lähtee talliin odottamaan että HÄNTÄ palvellaan kuin The Asiakasta. :D Näitä ihmisiä aina riittää!

Päivämäärä:   24.8.10 16:00:23

miesten perässä, : Heh, kieltämättä mulle tuli ihan samanlainen mielikuva tuosta -+-:n kirjoituksesta mieleen! =)

The Asiakas on aina oikeassa ja The Asiakasta pitää palvella joka hetki ja hänen The Hevosensa on tallin kunkku, muut saavat vain nöyrästi väistyä. Tallinpitäjä sitten koko noin 10€ päiväkorvauksella raataa otsansa hiessä pitääkseen The Asiaksta ja hänen hienoa kouluhepoaan tyytyväisinä - mitä The Asiakas ei tietenkään ikinä ole, vaan valittaa ja kitisee kentän kavion ruopsaisemista montuista, tarhan epätasaisuuksista ja laitumen kivistä ja saa tallinpitäjän ja muut asiakkaan raivon partaalle :-)

Mistä näitä sikiää?

Lähettäjä: miu 
Päivämäärä:   24.8.10 19:05:48

Anna Kärkkäinen, tosin saattaa olla jonoa aika paljon

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   25.8.10 15:49:11

Se on just nämä ensimmäisen "sukuvarsan" ostaneet jotka luulee että juuri siitä heidän hevosesta tulee se MM-voittaja! Huoh! Kun on tätäkin hommaa jo liki 30v katsellut ja harrastellut ja useamman varsan kouluttanut vaativalle tasolle, niin voin kyllä todeta että se pitää täysin paikkansa, että 1 varsa 400:sta on se huippu...

Ai niin, mutta ainahan voi muita syyttää jos oma ei ihan yllä MM-tasolle.

Lähettäjä: The asiakas 
Päivämäärä:   26.8.10 13:25:06

The asiakas voi myös haluta harrastaa rauhassa niiden ammattilaisten ohjauksessa ilman mitään hermoja raastavaa tätihöpsötystä, josta ei millään pääse eroon.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.8.10 14:36:54

The asiakkaat ovat yleensä itse pahimpia tätejä :)

Miksi ei ihmiset nykyään jaksa olla edes sen verran sosiaalisia että tervehditään ja small talkataan kohteliaasti se vajaa 1min ja sitten vasta mennään omiin oloihinsa

Lähettäjä: The asiakas 
Päivämäärä:   26.8.10 16:34:26

Sosiaalisuudellakin on rajansa. Jos koko päivän kuuntelee ihmisten puhetta ja small talkia, niin silloin ei tallilla jaksa enää höpöttäviä perskärpäsiä, jotka jatkavat sisällötöntä höpötystään tuntikausia, mikä ei siis jää pelkkään minuutin small talkiin.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   26.8.10 19:08:40

Komppaan The Asiakasta. Kun on koko päivän työkseen sosiaalinen, haluan mennä tallille rauhoittumaan ja keskittymään hevosiin. Tallinpitäjä / ratsuttaja tosiaan itse esitelköön toimintansa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.10 16:34:08

miu: Voitko kertoa Annasta vähän enemmän??

Lähettäjä: -myrtteli- 
Päivämäärä:   3.9.10 18:30:49

Mitäs Pojois-Suomessa olisi tarjolla? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, jos sattuu että kelirikko tulee liian aikaisin ja oma nuori jää huonoon vaiheeseen. Ihan alkeissa ratsutuksen suhteen mennään, hevonen on 3.5v.

Päivämäärä:   3.9.10 22:59:45

Tutun nuori oli nimekkäällä ammattiratsuttajalla sisään ratsastettavana - ja tuli hankalaksi tuomittuna kotiin. Oli useamman kalliin kuukauden, joten olisi luullut, että se on siinä ajassa saatu opetettua ratsun tavoille.

Toinen kouluttaja aloitti sitten selvästi miinuksen puolelta ja parissa viikossa oli rakentanut luottamuksen ja pystyi ilman avustajaa (ja ennalta väsyksiin juoksuttamatta) ratsautumaan ja ratsastamaan kaikkia askellajeja rennon hevosen kanssa. Tämän "kesyttämisen" jälkeen hevosen kanssa voi ohjatusti työskennellä vaikka omistaja itse.

Toiset puhuu hevosta paremmin kuin toiset...

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   3.9.10 23:14:56

http://personal.inet.fi/atk/vuokko/ratsutus.html
Tämä vähän pohjoisemmassa, on maneesikin käytössä, joten ei kelit haittaa.

Lähettäjä: tuuma 
Päivämäärä:   4.9.10 17:43:50

- "Ammatti"ratsuttajia on Suomessa niin paljon ja niitä oikeasti päteviä kourallinen. Onhan selvää ettei valmiin, menestyvän hevosen (tai useankaan sellaisen) ratsastaja ole automaattisesti valmis tekemään apinan hommaa... Eikä näin ollen mielestäni ole tarpeeksi pätevä kutsumaan itseään ratsuttajaksi. Tosin Suomessahan kaikki voivat olla ratsuttajia, ei tarvita tutkintoa (esim. berider), eikä oikeita näyttöjä... Ikävää niiden puolesta jotka näiden ihmisten puoleen erehtyvät kääntymään.

Lähettäjä: suvi 
Päivämäärä:   5.9.10 08:06:14

Sanokaapas sitten nimeltä hyviä "apinoita".
?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.10 08:34:43

Noissa paljon kilpailevissa ratsuttajissa on vähän se ongelma, että ovat kaiket viikonloput kisamatkoilla ja luonnollisestikin keskittyvät enemmän kisattavien hevosten ratsastamiseen, kun vuorokaudessa on vaan rajallinen määrä tunteja.

Harva nimiratsastaja haluaa edes riskeerata terveyttään kiipeilemällä kolmevuotiaiden selkään ensimmäisenä, menee koko kausi harakoille jos käsi katkeaa tms. Riskien minimoimiseksi hevosta juoksutetaan uuvuksiin ennen selkäännousua, tai hevonen jopa rauhoitetaan lievästi, kaikenlaista on tullut nähtyä :-/

Ei pidä sokaistua nimistä, itse löysin omille varsoilleni ratsuttajan puskaradion kautta, henkilö ei juurikaan kilpaile vaan on keskittynyt nimenomaan nuorten tai ongelmallisten hevosten laittoon. Nimiä täällä ei ole kiva mainita puoleen eikä toiseen, harva haluaa kuraa päälleen...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.9.10 18:10:28

Olen joka viikonloppu kisamatkoilla mutta silti laitan nuoria, ihan alusta asti. Riski on juu mutta kun sen nuoren tekee oikein niin ei yhtään isompi kuin hypätessä kisoissa vuoden pari vanhemmilla..

Eli jos ei nyt yleistetä. Minulla melkein kaikki hevoset mitä kisoihin päätyy on suht koht itse laitettuj: köyhän pitää laittaa itse=)

Lähettäjä: Pee 
Päivämäärä:   6.9.10 09:59:08

Kärkkäisen Annalle ehdottomasti pisteet täältä. On todella hyvä ja tulokset puhuu puolestaan. Katsokaa vaikka viikonlopun suokkien laatuarvostelutuloksia, esim. 4-vuotiaissa sijat 1, 3 ja 4 Annan ratsuttamille. Vaikka kisaa paljon, jaksaa silti tehdä työnsä perusteellisesti, ratsastaa todella kauniisti kevyillä avuilla ja eleettömästi. Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.

Lähettäjä: WiiWii 
Päivämäärä:   6.9.10 10:50:02

Taidanpa tietää tuon viivan mainitseman "ratsuttajan". Voin kertoa, ettei tuttusi hevonen ole ollenkaan ainutkertainen tapaus ko. "ratsuttajan" meriittilistalla.

Sääli, että kyseessä on kilpailumenestyksensä ansiosta todella "nimekäs" ratsastaja - ja nimenomaa tuon asian takia moni on vienyt varsansa hänelle laitettavaksi.

Omasta kokemuksestani voisin kertoa, että tämän tyyppiset tapaukset ovat huomattavasti yleisempiä koulu- kuin esteratsastajien joukossa. Johtuneeko sitten siitä, että esteratsastajat ovat rohkeampia ja enemmän "vauhtiin tottuneita"....?

Kun etsitte hyvää ratsuttajaa, selvittäkää aina taustat! Kyselkää tyytyväisten asiakkaiden perään - älkää luottako varsinkaan kovan tason kilpailutuloksiin.

Ainoat kilpailulutlokset, joita itse pitäisin merkittävinä - ovat säännöllisesti erilaisissa nuorten hevosen karkeloissa saavutetut tulokset - ko. henkilön itse ratsuttamilla hevosilla. Tällaisia ratsuttajia, jotka selkeästi ovat näyttäneet kykynsä nuorten hevosten kanssa myös kilpailkentillä ovat mm. Anna Kärkkäinen ja Siiri Kyrö.

Päivämäärä:   6.9.10 13:50:19

Onnittelut Irina Kokolle, joka voitti lauantaina omalla Veikallaan (ori Veihaivei Jii) 6-v. suomenhevosten kasvattajakilpailun kouluhippalot :-) Hieno suoritus!

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   6.9.10 14:26:31

"viiva" ja WiiWii;
Onko kyseessä mieshenkilö, joka kouluratsastaja sekä ratsuttaja?
Jos on, niin taidan tietää myös tämän tapauksen.

Päivämäärä:   6.9.10 14:50:19

.....:

Ehkä on parempi, että keskitytään kehumaan näitä oikeasti taitavia nuorten hevosten ratsuttajia ;)

Kuten aiemmin laitoin, suosittelen todellakin seuraamaan nuorten hevosten (6-v. ja alle) karkeloita ja niissä säännöllisesti kisaavia ja menestyviä ratsastajia. Silloin ratsuttajavalinta ei todennäköisesti mene kovin pahasti metsikköön.

Kovan tason kilpailutulokset aikuisilla hevosilla sen sijaan eivät välttämättä ole mikään meriitti kyvystä pärjätä nuorten hevosten kanssa...

Päivämäärä:   6.9.10 14:53:36

...eli vielä lisäyksenä äskeiseen, en ala laittamaan tänne tuntomerkkejä kenestäkään, koska en näe sitä järkevänä.

Näitä vastaavantyyppisiä menestyneitä kilparatsastajia, jotka välttämättä eivät pärjää nuorten kanssa, löytyy Suomen kokoisesta maasta varmasti useampiakin.

Lähettäjä: rinsessa 
Päivämäärä:   6.9.10 18:20:50

3-vuotiaiden sisäänratsastajat, 4-6 vuotiaita ratsuttavat ja aikuisia hevosia ratsuttavat ovat kaikki vahvuuksiltaan hyvin erilaisia.

Juttelin juuri erään nuorten hevosten ratsuttajan kanssa, joka sanoi, ettei mieluiten halua sisäänratsastaa hevosia, vaan ottaisi ne ratsutettavaksi vasta neljä vuotiaina.

Sisäänratsastuksen hän mieluiten jättää niille, jotka siihen pääasiallisesti keskittyvät.

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   6.9.10 18:53:18

Apinat voi tehdä sen sisäänratsastuksen ja ratsuttajat jatkaa siitä.

Lähettäjä: suvi 
Päivämäärä:   6.9.10 21:31:25

Sanokaa nyt nimeltä näitä "apinoita". Oikeasti. Mä en tiedä yhtään.

Lähettäjä: rohkelikko 
Päivämäärä:   6.9.10 22:08:06

Suvi, jos et tiedä yhtään apinaa niin sido kissa sinne hevosen selkään. Menetelmä ja sen lopputulos on ihan yhtä hyvä.

LähettäjäEerika 
Päivämäärä:   6.9.10 23:48:37

Sisäänratsastauksessa apina tai virolainen koelentäjä eivät ole mielestäni paras ratkaisu - koska ne pysyvät sellaisessa kyydissä, johon täti ei koskaan halua.

Eli itse olen omani laittanut, ja muutaman muunkin urani varrella. Ja teen homman ehdottomasti niin "tädisti" että itsensä rikkomisen riski on mahdollisimman pieni. Tarkoittaen sitä, ettei tämä täti (siis kuitenkin ammattilainen hevosalalla) mene kyytiin ennekuin pohjatyö on tehty sille mallille, että hevosella ei ole tarvetta hankkiutua minusta eroon ja se pysyy rentona ja oppimaan valmiina. Tietysti voi tulla joku ulkopuolinen säikähdys... ja pyrähdys, mutta niitäkin varten voi toimintamallit opetella etukäteen.

Jo hevosen sisäänratsastuksessa on otettava huomioon tuleva loppukäyttäjä ja pyrittävä tekemään asiat niin, että loppukäyttäjän osaaminen ja ketteryys riittää. Klassinen ehdollistaminen toimii kivan tehokkaasti hevosilla...

Lähettäjä: pointofview 
Päivämäärä:   7.9.10 00:27:09

Kärkkäisen Anna saa yhden kannatuspisteen lisää täältäkin

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.9.10 00:28:15

Minäkin itse omani laittanut sisäänratsastuksesta lähtien ja kun sen saa tehdä omalla tavalla ja rauhassa ei ole ongelmia ollut. Ja nyt tämän hevosen tuntee paremmin kuin omat taskunsa. Ja ei se pahemmin pieleen mennyt ole, kansallisella tasolla ikäluokkansa kärkeä.

Luottavaisin mielin voi pistää hevosen erilaisiin tilanteisiin, kun on se luottamuksen ansainnut. Ja sitä luottamusta pitääkin vaalia. Ammattilaistaustaa sen verran, että opettajakoulut (ope ja master) on käyty.

Lähettäjäsavolainen 
Päivämäärä:   7.9.10 07:42:11

Itse laitoin kaksi ensimmäistä, mutta tätiytyminen ja ikä tuli vastaan, joten kaksi viimeisintä on sisäänratsastanut "apina". Tämä erinomainen apina on juuri siksi erinomainen, että hän ei arastele, ei pelkää vauhtia, mutta on silti asiallisen varovainen. Hän menee heti maastossa, pelloilla ja näyttää nuorille maailmaa, ei pelkkää maneesia ja aidattua kenttää. Tätä ainakin minä pidän hyvin oleellisena ja tärkeänä nuoren hevosen elämässä ja koulutuksessa, lisäksi hevosilla on hyvät ja rennot olot, kiitos siitä Lauralle.

Lähettäjä: rohkelikko 
Päivämäärä:   7.9.10 11:37:51

Tädille vai apinalle ??? Onneksi löytyy ihan hyviä ammattitaitoisia nuorten hevosten ratsuttajia, tässä ketjussakin mainittuja, joita on ihan turha nimitellä ikävästi.

Lähettäjä: ts 
Päivämäärä:   7.9.10 13:12:32

Annaa käytetty hyvin tuloksin. Omani Annalla ollessa pääsin seuraamaan myös muiden laittoa, ja todella hyvää työtä tekee. Etenee ratsun ehdoilla eikä koskaan hermostu.
On hyvin työllistetty tosiaan, mutta me ainakin saatiin juuri se aika kun toivottiinkin ratsutukselle. Toki olin ajoissa liikkeellä myös.

Lähettäjä: ann 
Päivämäärä:   7.9.10 16:04:42

Suosittelisin katselamaan lähiseudun kisoja ja katsomaan ketkä kisaajista (siis muista kuin 100-110cm/HeB tasolla, paitsi nuoret hevoset) ovat tehneet omat kisahevosensa itse. Voi päästä kohtalaisen edullisella hinta/laatu-suhteella.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   7.9.10 21:59:28

onko 3.vuotiaalle pv-tammalle, joka jo aloittanut ratsastajan kanssa keväällä totutuksen, ratsuttajaa joka voisi hiukan viedä eteenpäin?

Joku joka ei ihan pientä säikähdä ja pysyy selässä vaikka vähän sätkyisi, kuitenkaan repimättä. Eli jotain joka uskaltaa pyytää eteenpäin eikä pidättele?

Lähettäjä: H&H 
Päivämäärä:   8.9.10 08:58:42

Mia Pasanen Siuntiossa. Rohkea, eteenpäin ratsastava, pieniä apuja käyttävä ratsastaja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.10 16:51:04

Pitääkö mielestänne olla nimekäs kilparatsastaja, vai pystyykö esimerkiksi tavallinen ratsastuksen ohjaaja samoihin tuloksiin? Mietin omani viemistä tällaiselle ohjaajalle, koska pidän kovasti hänen tavastaan ratsastaa hevosta... kyseessä siis ensimmäinen ratsutus, itse olen selässä olijaan totuttanut..

Päivämäärä:   9.9.10 21:15:30

Kilparatsastaja ja nuorten hevosten ratsuttaja on kaksi aivan eri asiaa. Muistakaa se. Vaikka joku osaa kilpakentällä ratsastaa hyvin, se ei tarkoita että olisi hyvä ratsuttamaan ja kouluttamaan nuorta.

Lähettäjä: Be 
Päivämäärä:   9.9.10 21:23:16

. Vie ihmeessä ohjaajalle, jonka ratsastuksesta itse pidät. Ensimmäisten ratsastuskertojen pitää sujua niin, että hevosella säilyy luottamus ihmiseen, se on kaikkein tärkeintä.

WiiWiin kanssa samaa mieltä 'Kun etsitte hyvää ratsuttajaa, selvittäkää aina taustat! Kyselkää tyytyväisten asiakkaiden perään - älkää luottako varsinkaan kovan tason kilpailutuloksiin.

Ainoat kilpailulutlokset, joita itse pitäisin merkittävinä - ovat säännöllisesti erilaisissa nuorten hevosen karkeloissa saavutetut tulokset - ko. henkilön itse ratsuttamilla hevosilla. '

Lähettäjä: sanna 
Päivämäärä:   9.9.10 22:05:43

Taija: Onko hevosesi vielä Irinalla vai muualla? Itseä kiinnostaisi hänelle vielä oma ratsutettavaksi. voit toki laittaa suoraan minulle tietoja sähköpostiin: sannile1@gmail.com
Kiinnostaisi myös kommentit muista ratsuttajista Satakunnassa tai Varsinais-Suomessa...

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   10.9.10 06:35:08

Tällä hetkellä korjailen Pasasen jälkiä joten hyvästä en tiedä..

Lähettäjä: 5 vee 
Päivämäärä:   10.9.10 10:28:47

Entä kenellä kannattaisi viedä nuori "kuureina" aina kuukausi-pari kerrallaan, kun ryhdytään harjoittelemaan vaihtoja ym.? Siis vaihtoehtoja kartoittelen, taustat tutkin sitten kyllä.

Lähettäjä: en omalla 
Päivämäärä:   10.9.10 10:35:59

5 vee

Laita sähköpostiosoite niin voin suositella sinulle ratsastajaa joka on hyvä opettamaan vaihtoja ym. vaikeampia asioita.

Päivämäärä:   10.9.10 10:39:37

kotimäen tallit siellä hyvä ratsuttaja

Lähettäjä: . :lle 
Päivämäärä:   10.9.10 22:50:57

Älä vie kummallekkaan ei kilparatsastajalle eikä ohjaajalle vaan oikealle RATSUTTAJALLE!!!!!
Niitä oikeita tosin taitaa olla vain kiven alla. Itse tunnen tasan yhden mutta onkin todella ammattilainen.

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   11.9.10 01:11:37

Mikä on oikea ratsuttaja, voisitko määritellä?

Päivämäärä:   11.9.10 08:32:35

miksi viedä kiven alta löytyvälle nratsuttajalle jos esim. ohjaaja pystyy samaan?

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   11.9.10 10:33:46

Minulla 3v. esteratsu ja suunnittelin vieväni sen kouluratsastajalle saamaan vankan koulupohjan, 4v. kauden se kuitenkin kisaa esteillä noviisia olisiko tuo 5v. talvi ja kevät se paras ajankohta viedä oppiin? Minkä pituisia jaksoja yleensä koulutetaan?

Lähettäjä: .:lle 
Päivämäärä:   11.9.10 21:23:03

Kun ei se ohjaaja eikä kilparatsastaja pysty samaan kuin kokenut ratsuttaja. Kummallakaan ei välttämättä ole minkäänlaista kokemusta eikä tietopohjaa nuoren hevosen ratsastamisesta.
Yleisin tapa suomessa on että joku joka osaa ratsastaa kohtuullisesti ja pysyy hevosen selässä aloittaa ratsuttamaan nuoria hevosia ja varsoja. Mutta kun...
nuori hevonen tarvitsee erillaista ratsastamista kuin jo koulutettu hevonen. Siis jos halutaan rakentaa nuoresta hevosesta kestävä ja tasapainoinen (niin liikkumiseltaan kuin psyykkeeltäänkin) ratsuhevonen.
Saa tietenkin jokainen viedä hevosensa kenelle haluaa, mutta toivottavasti juuri sinun hevosesi ei ole se pilattava harjoituskappale joita tulee jokaiselle nuoren hevosten ratsuttajana aloittavalle alkuvaiheessa useitakin ja joillekin loputtomasti kun ei haeta oikeaa tietoa ja uskotaan että jokainen kykenee kouluttamaan nuoren hevosen jos osaa ratsastaa.

Päivämäärä:   15.9.10 10:09:40

Se on jännä, miten yhä monet kuvittelevat että se sisäänratsastus on se kaikkein helpoin juttu, jonka jokainen voi tehdä itsekin, ja ammattilaista käytetään vasta sitten jatko-opinnoissa. Toki on paljon hevosia ja poneja, joiden kanssa jää henkiin vaikka harrastaja itse kiipeäisi sinne kyytiin ekat kerrat. Mutta on sitten myös niitä, joiden kanssa tarvitaan kokemusta ja ammattitaitoa, ettei käy hullusti.
Ja on siinä vielä sitten sellainenkin pointti, että pitäisi muistaa miten tärkeä vaihe se sisäänratsastus on sen hevosen elämässä jatkoakin ajatellen. Ei ole kyse vain siitä, että joku pysyy siellä kyydissä, vaan sisäänratsastusvaiheessa muodostuu hevoselle asenne ratsastusta ja työntekoa kohtaan, ja se seuraa sitä loppu elämän. Jos se on ahdistunut ja pelokas sisäänratsastusvaiheessa eikä sitä osata auttaa siitä tilasta pois, se tulee todennäköisesti olemaan sitä myöhemminkin. Jos taas hevoselta viedään kaikki liikkumisen ilo liialla hiittaamisella, on sille vaikea löytää sitä iloa enää takaisin.
Tästä syystä käytän itse nimenomaan alkuvaiheessa ammattilaista, joka todella osaa lukea hevosta, edetä sen ehdoilla ja rakentaa sille positiivisen asenteen työntekoa kohtaan. Itse ulkoilutan niitä sitten sen jälkeen, kun on tarve antaa toistoja, ja ratsuttaja opettaa sitten taas jaksoja siitä eteenpäin.

Tekijöitä on varmasti paljon, mutta käyttäkää sellaista josta olette kuulleet luotettavilta tahoilta hyvää. Itse olen käyttänyt Kärkkäisen Annaa, ja käytän jatkossakin.

Lähettäjä: Jojo 
Päivämäärä:   15.9.10 10:21:09

Niin, mikä on oikea ratsuttaja? Minulla kokemusta ratsuttajasta, joka oli juuri saanut tutkinnon. Tällä "ratsuttajalla" ei ollut minkäänasteista perusratsastusta hallussa, eikä esim. ymmärtänyt miksi hevosen on hyvä työskennellä pyöreällä selällä...

Minä käytän kokenutta kilparatsastajaa, jolla ei ole tutkintoa, mutta vuosien kokemus hevosten sisäänratsastamisesta ja tekee ne itse nuorten hevosten luokkiin ja GP-tasolle asti. Tämä esteratsastaja tehnyt myös kaikki omat kilpahevosensa alusta asti ja kisaa menestyen.

Eli kyllä jotkut kilparatsastajat osaavat tehdä niitä nuoriakin hevosia.

Lähettäjä: Töpö 
Päivämäärä:   15.9.10 10:49:06

Tosiaankin on henkilöitä jotka ottavat hevosia ratsutukseen (esim. ohjaajat) ja ratsuttajia jotka tekevät hommaa työkseen. Ohjaaja-linjalla ei perehdytä nuorten hevosten sisäänratsastukseen, tämä oppi on haettava muualta. Ratsuttaja-linja on ainakin ennen ollut erikseen, tai esim. jos on ollut oppilaana (ulkomailla) ratsuttamassa nuoria hevosia voi kutsua itseään ratsuttajaksi. Tunnen monia harrastajia jotka ovat itse kouluttaneet hevosensa, ja lopputulos on näinkin ollut hyvä. Riippuu varmasti myös hevosen luonteesta ja vähän tuurista miten homma ei-ammattilaiselta sujuu. Jos aluksi hankitaan ongelmia, on niitä toisaalta työläämpi jälkeenpäin korjata. Meidän nuori menee ratsuttajalle (joka myös kilpailee koulua) pariksi kk keväällä ja seuraavaksi syksyksi. 3-4-v. talvi mennään omin voimin ja ehkä 4-v. keväällä esteopetukseen toiselle ihmiselle.

Lähettäjä: huippu 
Päivämäärä:   15.9.10 21:22:52

Ohjaajalla tai ratsastuksen opettajalla ei ole mitään tekemistä edes hyvän ratsastustaidon kanssa. Saatika sitten ratsuttajan pätevyyttä... Ratsastus/ratsutustaito tulee ihan muualta.
Mielestäni itseään voi ratsuttajaksi kutsua ihminen, joka A. on suorittanut ko. tutkinnon (mieluiten ulkomailla) B. tehnyt ratsuttajan työtä (10 hevosta ei riitä) pitkään ja jonka työn tuloksia näkee kilpailuissa tmv.
Ensimmäiset kokemukset ovat tärkempiä hevoselle, etenkin huonot kokemukset jäävät hyvin mieleen. Sisäänratsastusvaihe tulee aina hoitaa ammattimaisesti, jatko riippuu paljon hevosesta ja sen edistymisestä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   15.9.10 21:49:07

Laatuarvostelussa tulevana viikonloppuna voi nähdä useita ratsuttajia kerralla näyttämässä työnsä tuloksia.

Lähettäjä: viuhti 
Päivämäärä:   15.9.10 23:04:16

Tiedän lukuisia ratsuttajia ihan niitä kuuluisia ULKOMAITA myöden, jotka eivät itse kisaa mitään ikinä.

Tiedän myös kotimaisia ratsuttajia, jotka tekevät turvallisia, miellyttäviä ja hyvin ratsastettuja ratsuja harrastelijan tarpeisiin; viis hevosen tai ratsastajan kisanäytöistä, jos hevoset ovat toimivia ja turvallisia. Valtaosa suomalaisista hevosista on kuitenkin jotain ihan muuta, kuin ammattilaisten omistamia pyhä yrjö / 140 hevosia :)

Juttu piileekin varmaan siinä, että jokainen valitkoon itselleen sopivimman ratsuttajan, onko hevosesta tarkoitus tulla kovan luokan kisapeli ammattilaisen alle, vai miellyttävä harrastuskaveri max aluetasolle? Vaatimukset ovat kovin erilaiset.

LähettäjäSanna 
Päivämäärä:   16.9.10 00:00:29

Itse kuulun juuri tähän viuhtin mainitsemaan joukkioon, eli työskentelen pääasiallisesti niiden tulevien harrastehevosien ja ponien kanssa ja siksi näymme vain lähialueen pienissä kisoissa. Meillä on lokakuun alusta yksi vapaa ratsutuspaikka, mikäli jolla kulla on tarvetta:) Soittamalla ja spostitse saa lisätietoja, ja löytyy nettisivuiltakin jotain, vaikka päivitys on pahasti kesken (www.raatilanratsupalvelut.fi).

Tällä hetkellä ratsutettavana sekalainen joukko mukavia hevosia, jokainen omalla tavallaan:
shire 3v.
FWB 4v
friisiläinen 5v.
kuntoutettava eestinhevonen 17v.
"ongelmahevonen" 10v.
selkäleikkauksesta toipuva 5v.
new forest 6v.

Ja lisäksi kaksi osaavampaa hevosta, joiden kanssa hiotaan VaA-tason asioita. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, vaikka emme huikeisiin kisatuloksiin pääsekään. Sitä Suomessa niin kovin tärkeää nimeä on vaan hitsin vaikea luoda ilman niitä kilpailutuloksia korkeammalta tasolta.... Meillä on harrasteheppojen kanssa pärjätty hyvin seura- ja aluetasolla, mutta ei siellä nimeä tehdä..

Mutta ottakaa yhteyttä, jos vielä ratsuttajaa (kyllä, uskallan itseäni ratsuttajaksi kutsua:) tarvitsee!

Päivämäärä:   16.9.10 08:23:09

Sanna ettäs kehtaat ;D pitäisi ainakin ilmaiseksi tehdä, eikä mitään rahaa pyytää, kun ei ole sitä saksalaista ratsuttajatutkintoakaan!

Ei vaan. Tsemppiä Sanna ja hyvää syksyä.

Lähettäjä: fanipala 
Päivämäärä:   16.9.10 09:35:59

Itse olen Ypäjällä kouluttautunut vuonna nakki remonttiratsastajaksi. Tällä meriitillä nyt ei ole mitään merkitystä, mutta ratsastajan taidoiltani olen sellainen, että nimenomaan pystyn hevosen sisäänratsastamaan (=totuttamaan satulaan, liikkumaan rennosti 3 askellajissa, pysähtymään, kääntymään, turvallisesti maastoon) ja sitten oikea ratsuttaja jatkaa hevosen taitojen kouluttamista.

Remonttiratsastajalta (=sisäänratsastajalta) vaaditaan:
- rohkeutta ja taitoa pysyä itse rentona hevosen jännittyessä
- valaa ratsastajana luottamusta hevoseen
- taitoa kiittää oikealla hetkellä ja lopettaa ajoissa
- taitoa kertoa hevoselle kaasun ja jarrun merkitys siten, että hevonen luottaa edelleen ratsastajaan
- taitoa olla tekemättä liikaa

Ratsuttaja taas mielestäni enemmän kouluttaa niitä teknisiä taitoja eteenpäin. Remonttiratsastajalla ei välttämättä tarvitse olla mitään kisameriittejä, mutta herkkä eleetön sekä vakaa istunta ja oikea-aikainen sekä oikeudenmukainen apujen käyttö on elintärkeää. Remonttiratsastajan ei ole tarkoituskaan kouluttaa hevosta sen pidemmälle, vaan valmistella ratsuttajalle luottavainen ratsastajaan ja perusapuihin tottunut hevonen.

Suomessahan varsinaisen ratsuttajatutkinnon suorittaneita ei montakaan ole ja se johtuu siitä, että sen suorittaakseen täytyy olla jo kisameriittejä paljon ja olla todella taitava kilparatsastaja, pelkkä selässä pysyminen ja herkkä perusratsastus ei riitä enää.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   16.9.10 09:47:23

fanipala, hyvä kirjoitus!

Korjaisin vielä, että teknisten taitojen opettaminen ei ole mitenkään kilparatsastuksen kanssa korreloivaa... Hevosta pystyy opettamaan vaikka kuinka pitkälle ilman, että ratsastaja on ikinä käynytkään tuomarin edessä tai mitenkään erityisen kiinnostunut kilpaurheilusta. Vai onko teidän mielestänne esimerkiksi Arthur Kottas täysi puoskari? ;-)

Päivämäärä:   16.9.10 10:02:53

Totta ---. Itse teknisten taitojen opettamistaito ratsuttajalla ei tule kilpailutuloksista (ei todellakaan), mutta itse ratsuttajatutkintoon vaaditaan kilpailutuloksia :).

Voi kun Suomen kaikki taitavat ratsuttajat eivät jäisi ulkomaille (nuorista esim. äärettömän taitava Emma Kanerva uhkaavaa vauhtia jäämässä :()

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.10 13:17:05

Ei se "ammattilainenkaan" ole aina laadun tae.
Minulla ollut useammalla ammattilaisella varsat koulussa. Yksikään ei ole esimerkiksi selvittänyt, mitä ovat tehneet hevosten kanssa, kun olen kysynyt. Minulle ainakin olisi tärkeää tietää esim. milloin? ja miten? ja mitä? milloinkin on tehty. Onko hevosta ratsastettu yhdenkerran vai useamman kerran kuukaudesta.
Yksi tammoistani oli vuosi sitten eräällä tunnetulla huippuratsastajalla kaksi kuukautta lisäopissa. Kun hain tamman kotiin, se ei ollut sen kummempi kun sinne vietäessä. Heräsi kysymys, mistä oikein olin maksanut. Oliko sillä edes ratsastettu siellä.
Eikö ratsuttajaksi opiskelijoilta vaadita jo koulutusaikana jonkinlaista kirjanpitotaitoa?

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   16.9.10 15:57:14

Minulla vastakkaisia kokemuksia , alkuun tuli viestiä joka kerta kun jotain tehtiin, ja kysyi kuulumisia vielä kotiuttamisen jälkeenkin. Ihanaa olla tekemisissä ihmisen kanssa joka sen lisäksi että osaa lukea ja kirjoittaa hevosta, osaa myös asiakaspalvelun.

Lähettäjä: upo 
Päivämäärä:   16.9.10 18:29:46

Itselläkin kokemusta ratsuttajasta, jota ei saanut millään kiinni kun olisin hevosen kuulumisia kysellyt ja sitten kun ratsuttajan sai kiinni, ei hän halunnut keskustella hevosen etenimesestä.

Tuntui turhauttavalta kun olin maksanut ratuttamisesta "hunajaa" ja rahoilleni en kokenut saavan mitään vastinetta. Todella surkeaa asiakaspalvelua,ei se vaadi kuin minuutin, kun textarilla ilmoittelee asiakkaalle joskus jotakin hevosen etenemisestä. Jos omassa työssäni suhtautuisin maksaviin asiakkaisiin tuolla lailla, olisin välittömästi ilman työtä.

Lähettäjä: asiakas 
Päivämäärä:   16.9.10 21:12:37

Olen kokeillut useampaa ratsuttajaa vuosien varrella omille nuorille hevosilleni. Valitettavasti tuntuu siltä, mitä tunnetumpi ja aktiivisemmin kilpaileva "kuuluisa" ratsastaja, sitä vähemmän ratsutettavalla hevosella tehdään. Omat kilpailtavat ja kavereiden hevoset ja ne parhaat menevät aina edelle. Taksa on toki sama kaikille.

En oikein näe, että joku Kanervan Emma kiipeilisi kaikkien kolmevuotiaiden tavallisten kullannuppujen selkään, eikä ole tarkoituksenmukaistakaan, että huippuratsastajat käyttävät rajoitetun aikansa (heidänkin vuorokaudessaan on vain 24 tuntia!) keskivertohevosten ratsastamiseen, puhumattakaan nuorten hevosten sisäänratsastuksen riskeistä.

Tavalliset harrastehevoset, joiden tavoitetaso on korkeintaan helpoissa kansallisissa luokissa, eivät tarvi sitä Kaikista Kuuluisinta ratsuttajaa selkäänsä, etenkään kun työn jälkikään ei välttämättä ole niin hyvää ja ennenkaikkea käyttötarkoitukseen sopivaa. Olen tämän valitettavasti kantapään ja rahapussin kautta kokenut. Haluan pystyä ratsastamaan hevosillani itsekin, ja haluan tietää mitä, koska ja kuka hevosillani on tehnyt ja kuinka monta kertaa. Tyhjästä ei ole kiva maksaa, puolen vuoden jonottamisen jälkeen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.9.10 21:13:38

fanipala; kuka olet? Etsin sisäänratsastajaan orivarsalle ensi keväällä...

Lähettäjä: huippu 
Päivämäärä:   16.9.10 21:34:53

Sitten kun on nähnyt miten hevonen totutetaan satulaan ammattimaisesti, tietää mitä sillä tarkoitetaan. Ja sillä ei ole mitään tekemistä hevosen rodun, käyttötarkoituksen tai tulevaisuuden kannalta. Kyllä hyvin koulutettuja hevosia näkee muuallakin kuin kilpailuissa, ikävä kyllä myös niitä "pieleen" menneitä. Muttei auta sanoa, pidä silmät auki, jos puhuu sokealle...

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   16.9.10 22:51:02

Onkohan "ponin" hepo ollut samassa paikassa kuin omani, kuulostaa nimittäin tutulta! Anna on sisäänratsastanut ja myös jatkokouluttanut meidän hevosen, ja hän todellakin laittoi viestiä lähes päivittäin edistymisestä ja kuulumisista. Ratsutusta pääsi katsomaan, hän järjesti aikataulunsa niin että se oli mahdollista useammankin kerran jakson aikana ja ihanaa oli myös se, että pienetkin naarmut tms. hoidettiin todella tarkasti ja huolella. Ja on kysellyt kuulumisia myös jaksojen välissä, mikä on mielestäni osoitus aidosta kiinnostuksesta! Itselläni ainakin oli täysi luotto tähän ratsuttajaan ja sain nauttia myös hienosta asiakaspalvelusta.

Lähettäjähelena 
Päivämäärä:   17.9.10 09:48:32

Tallillani on sekä sisäänratsastaja että ratsuttaja. Molemmat ovat omassa lajissaan pitkänlinjan ammattilaisia. Omat hevoseni kävivät myös muualla ratsutettavana ja niitä jälkiä on nyt korjailleet. En laita nimiä kun en ole kysynyt lupaa mutta sähköpostilla voi kysyä jos jollain tarvetta satulaanopetettavalle tai varsinaiselle ratsutukselle.
Ja Kärkkäisen Annaa suosittelen myös kaikille koska Annaa olen myös poneilla käyttänyt samoin Anna hyppäsi orillamme Tycoon K noviisikauden joitakin vuosia sitten.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   17.9.10 11:17:07

mites Anna pärjää ison pv kanssa? kellään tietoa/kokemusta?

Päivämäärä:   17.9.10 12:13:29

Olen ihan vaan nobody ja tällä hetkellä en ota vieraiden hevosia sisäänratsastettavaksi. :)

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   17.9.10 14:57:59

Liikaa ei kannatta tosiaan luottaa "nimi"ratsastajiinkaan.

Itsellä oli hepo erään tyypin tallilla, jonne otti ratsutukseen nuoria ja eteenpäin vietäviä. Samalla mm. valmensi, tuomaroi ja kilpaili myös.

Se vaan, että kovin monesti en tätä tyyppiä itseään nähnyt näitten koulutettavien selässä, vaan tallityöntekijät lähinnä liikuttivat. Eivät hekään toki mitään ihan alottelijoita olleet, mutta jos annat hevosesi ihmiselle x koulutettavaksi, niin kuvitteleehan sitä että tämä nimenomainen ihminen x sen myös sitten pääasiassa ratsastaisi...

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   17.9.10 21:38:35

Hyvin pärjää Anna isompienkin kanssa, nähty on! On vaan sanonut, että ohjaa ne isoimmat mielellään jollekin muulle, koska niille sopivia ratsuttajia on muitakin. Anna kun on ihan ehdoton ykkönen poniratsuttajana tosi pienen kokonsa vuoksi, ja näille poneille kun ei ole niin paljon ratsuttajia tarjolla kuin isoille hevosille. Siksi hän ottaa kuulemma ensisijaisesti poneja ja pieniä hevosia, mikä on meidän ponitätien onni! =) Mutta näkyy olevan Annalla nytkin puoliveristen laatuarvostelussa esitettäviä isoja hevosia.

LähettäjäSanna 
Päivämäärä:   17.9.10 22:47:04

Raportointikäytännöistä vielä. Meillä on käytössä raportointisysteemi, jonka mukaisesti asiakas saa joka viikko spostin hevosensa kuulumisista sekä kerran kuukaudessa videon ratsastuksesta, jos ei ole mahdollista päästä katsomaan hevostaan. Samoin toimimme pihattovarsojen kanssa, jos omistaja itse ei pääse käymään kovin usein (meillä pihattopaikkaan kuuluu käsittely). Lisäksi omistajalle toimitetaan kuukausittain liikutussuunnitelma, jonka mukaan hevosen kanssa seuraava kuukausi edetään. Toki suunnitelmat voivat aina muuttua, mutta näistä muutoksista sitten tiedotetaan viikkoraporteissa.

Minusta hevosalalla kautta linjan yrittäjien tulisi panostaa enemmän asiakaspalveluun ja sen laatuun, ja aluksi ensin tiedostaa se että asiakas on juurikin se henkilö, joka leivän tuo yrittäjän pöytään. Siksi asiakkaita tulee kohdella sen mukaisesti:) Valitettavasti vain harvalla hevosalan yrittäjällä on takanaan esimerkiksi asiakkuudenhallintaopintoja, joista voisi olla yrityksen pyörittämisessä hyötyä.

Hain itse tänä keväänä Ypäjälle hevostenvalmentajan ammattitutkintoon eli juuri tuohon ratsuttajakoulutukseen; en päässyt. Palautteessa luki ainoastaan, että "perusratsastus todella kiitettävällä tasolla, mutta tarvittavat kilpailusuoritukset puuttuvat". Että näin... Olen kuitenkin itse sitä mieltä, että näiden sisäänratsastettavien ja harrastehevosten kanssa nimenomaan se perusratsastustaito merkitsee paljon. No, nyt minulla on pari hevosta, joiden kanssa on viime kesänä haettu tarvittavat kilpailusuoritukset, joten josko ensi kerralla koulutuksenkin ovet aukeasivat:)

Haluaisin kysyä vielä mielipidettä, onko sillä hevosen omistajalle merkitystä, onko ratsuttajan tallilla esimerkiksi SRL:n yksityistalli hyväksyntä?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   17.9.10 22:54:39

Sanna: Minä vastaan omasta puolestani että SRL:n hyväksynnällä ei ole merkitystä ratsastuskoulun, ratsuttajan tai muunkaan palvelun valinnassa.

Se "hyväksyntä" ei kerro muusta kuin jäsenmaksun maksamisesta, näin kärjistettynä.

Olen myös kanssasi tismalleen samaa mieltä hevosalan asiakaspalvelusta noin yleisesti, aika perc:stä kaiken kaikkiaan.

Mä en kaipaa kisatuloksia tai hienoa titteliä, vaan maalaisjärkeä ja käsittelyä hevosen mukaan. Mutta kun prkl sitä ei ainakaan täällä päin maata tahdo saada!

Mulle on ihan sama onko ihminen kisannut pyhää ykää ja saanut hevon loikkaamaan kilometrin muurin yli, jos kaikki muu on hanurillaan kuitenkin.

Titteleillä prameat koreilee..

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   18.9.10 10:09:53

olisiko keski-suomessa muita hyviä ratsuttajia kuin tuo laajan talli?

Lähettäjähelena 
Päivämäärä:   18.9.10 13:38:08

Meidän tallilla pari ammattilaista ratsuttajaa. Sp:lla voi kysyä tarkempaa.

Lähettäjäkissakala 
Päivämäärä:   18.9.10 14:02:53

Billnäsissä (ratsastuskeskus) osaavia henkilöitä :)

Lähettäjähelena 
Päivämäärä:   18.9.10 15:37:22

OLi siis keski-suomessa

Lähettäjä: Måa 
Päivämäärä:   18.9.10 20:31:15

Millä saataisiin näiden tarpeeksi taitavien, perus asiat hallitsevien sisään ratsastajien/ratsuttajien, joilta kuitenkin puuttuu kisameriitit/Nimi, ja hevosten omistajien tiet kohtaamaan?
Jokin tutkinto, jonka suorittaneet saavat sertifikaatin?
Jonkin lainen verkosto osaajien ja tarvitsijoiden kesken?

Jotain pitäisi keksiä, sillä tätä aina tarjotaan syyksi, eikä hullumpi argumentti ole edes, Suomen ratsastuksen/hevosten/kilpailuiden huonosta tasosta.
Siis puutteellinen (nuorten) hevosten ratsutus.

Ja:
Alkaa kyllästyttää tämä pelkän Annan huutelu, sillä vaikka taitava on, ei varmasti ole se ainoa.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   18.9.10 21:43:15

Lahjakkaan nuoren hevosen omistajan on vaan seurattava esim. laatuarvosteluja ja kyseltävä kuka hevosia on tehtävään valmistellut.Mikään kisatulos ja sertifikaatti ei takaa ratsuttajan motivaatioon tehdä kyseisen hevosen kanssa työtään hyvin. Taito lukea hevosta ja puhua ns. hevosta, ei opita kirjoista vaan se täytyy opetella ja myöntää myös rajallisuutensa.
Ratsuttaja joka kisaa/esittää myös valmistelemaansa hevosta, antaa näin myös näytön mitä ollaan ratsutuksessa saavutettu (siitä ei laskuteta erikseen, hevosen omistajaa)Intohimo,motivaatio ja oma arvostus tekemiseen nuoren hevosen kanssa ei tule pelkällä koulutuksella.
MÅA, totta kai Annaa kiitellään. Hän tekee työnsä esimerkillisesti ja hevosta kuunnellen. On taito edetä niin että tavoitteet saavutetaan ja kertoa myös jos niitä tavoitellaan liian kiireisellä aikataululla.Annan jäljiltä hevoset ovat terveitä,palveluhaluisia,herkkiä,kuuliaisia.Meillä on varmasti muitakin "Annoja", mutta kyllä heille varmasti on myös hevosia jonossa. Jos saa hevosensa liiankin nopeasti ratsuttajalle, kannattaa pyytää suosituksia.Hyville usein jonotetaan ja he ovat myös kiinnostuneita hevosestasi muutoinkin kuin ratsastuksellisesti.Sinun ei tarvitse kärkkyä tietoja etenemisestä, sillä he pitävät sinut ajantasalla sekä kysyvät mielipiteitäsi.Sinä et riesa tai välttämätön paha vaan yhteistyökumppani.

Kasvattajat voisivat itse aktivoitua etsimään ratsuttajia/ratsastajia joita voivat suositella kasvateilleen.Nuoriat lupaavia ratsastajia kannattaa myös seurailla.

Lähettäjä: hyvä 
Päivämäärä:   19.9.10 06:49:56

suosittelen kotimäen tallin ratsuttajaa.
tekee hyvää työtä.
monipuolista koulutusta ei vaan maneesissa pyörimistä.
hyvä hoito ja mikä parasta tekee kaiken itse

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   19.9.10 07:34:54

Anna ihan ok poneille ja suokeille, puoliverisille valitsisin ratsastajan joka on kooltaan sopivampi.

Päivämäärä:   19.9.10 10:38:34

Tässä nyt listaa ratsastajista/ratsuttajista
Salla Varenti
Perttu Pasuri
Stella Hagelstam
Maarit Raiskio
Maria Taberman-Vaahtera
Siiri Kyrö
Ira Ristimäki
Kertin Nyberg
Maria Andersson
Minna Nieminen
Tiina Kauppinen
Nora Ahtola
Päivi Kärhä
Tiina Rikkonen
Sari Aimia
Mari Hietikko
Irina Kokko
Mikaela Soratie

Lähettäjä: näinkö on? 
Päivämäärä:   19.9.10 11:30:42

No onpahan lista, kertoo tietysti ratsutuksen nykytilasta Suomessa, yhtä lukuunottamatta kaikki naisten nimiä. En voi millään uskoa että olisi näin yksipuolista. Eikö Ypäjältä (tai muualta) todellakaan valmistu miehiä ratsuttajiksi, ymmärtääkseni tilanne on jo heti Virossa toisenlainen, Keski-Euroopasta nyt puhumattakaan. Huh huh.

Päivämäärä:   19.9.10 14:16:32

REPS :D.

Mitä se kertoo Suomen ratsutuksen tilasta, ettei miesratsastajia ole? Kerro ja valaise :). Onko naiset siis automaattisesti huonompia kuin miehet.

Miehistä tuli mieleen Ville Vaurio ja Jonathan Silfver.

Päivämäärä:   19.9.10 14:40:49

nämä pelastakoon Suomen ratsutuksen tilan htnetissä
Marjo Björs
Timo Rokkanen
Esko Muttonen
Kimmo Kinnunen

sekä lisäksi muutama nainen
Sanna Raatikainen
Tuija Tuminen
Maria "Mia" Pasanen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.10 18:47:54

Ja ehkä Ville Kulkaskin olisi suyytä mainita - hänen ratsastamiaan olivat kuitenkin laatuarvostelun kaksi ehdottomasti hienointa estehevosta.

Lähettäjä: paikalla ollut 
Päivämäärä:   19.9.10 19:03:22

Ville sai kyllä kaveripisteitä;)
Hyppäsi veryttelyssä gramaaneilla hevosten kaulat rullalla.

Lähettäjä: toinen paikalla 
Päivämäärä:   19.9.10 19:26:22

Voi harmi että Ville sai lisäpojoja... Eiköhän nyt ollut kuitenkin niin että arvioitiin hevosta, ei Villeä. Väittääkö joku etteikö järjestys ollut oikea?
Enemmänkin olisin huolissaan niistä joiden suorituksen aikana sai pelätä joko ratsastajan putoavan tai ratsukon päätyvän keskelle estettä.
Hyvä Ville, kyllä näki mitkä hevoset ovat valmisteltu ja esitetty huolella.

Lähettäjä: Myös paikalla 
Päivämäärä:   19.9.10 19:32:50

C'mon, avantgard sai hyppytekniikasta 9,5 ja selän käyttöä kiiteltiin. Lisäksi hevonen liikkui pyöreästi ja elastisesti. Hevosen ratsastus oli eleetöntä ja tyylikästä, lisäksi hevonen vaihtoi nätisti laukkaa yms. Luulempa että sivugramaanit alkuverryttylyssa ja parilla kavaletin kokoisella esteella oli tarkoitettu vain tasottamaam nuoren hieman hankalasuisen ja luonteikkaan orin yli-innokkuutta. Voittajahevonen ei gramaaneja ollut nähnytkään. Kyllä tuon tasoisella ratsastuksella olisi useampi muukin estehevonen saanut parempia pisteitä. Fakta oli kyllä myös että kaksi parasta hevosta olivat aivan eri sarjassa muiden kanssa.

Lähettäjä: oikea voittaja 
Päivämäärä:   19.9.10 19:49:30

totta,että Villen ratsastamalla toisella hevosella tänään oli verryttelyn alussa gramaanit ja se oli todella vain turvallisuuden takia,koska orhi on todella railakas ja samassa tilassa oli tammoja,joista yhden ratsastaja jopa ovella jäi aivan huolettomasti seisomaan orin eteen!Alku verkan jälkeen gramaanit otettiin pois.Mieletön hyppy sillä orilla ja sen tuomarit todella näkivät ja sitähän hyppyhevosilta vaaditaankin.Hyppyjen välissä oli ilo nähdä,miten nuori ori vähän riehui ja sitä ei väkisin runtattu lyhyin ohjin ja hyvin pysyi kuski kyydissä,vaikka tuli aikamoista ravistelua.Ja tuomarit aivan oikein rokottivat molempina päivinä oriin äijämäisyyttä kuten toinen tuomari sanoi.Tärkeintä oli se ,että ori tuli hienosti ja rauhallisesti esteille ja todella hyppyä esiteltiin.sakkopisteistä huolimatta sijoittui sittenkin hienosti kakkoseksi.Kukaan ,joka vähänkään ymmärtää estehevosten päälle sen sijaan ei voi väittää etteikö voitto mennyt oikealle hevoselle.Villen kimo oli aivan mahtava ja niin rauhallisesti esitetty ja siinäkin näytettiin hyppyä,tosin noilla esteillä sen hevosen ei juuri tarvinnut vielä hypätä.Minkäs hevosen sitten olisi pitänyt olla se voittaja?

Lähettäjä: kolmaskin paikalla 
Päivämäärä:   19.9.10 20:07:18

2 parasta estehevosta olivat aivan omaa luokkaansa.Kuuluisa estehevosten löytäjä yritti jo eilen ostaa oritta.Mutta ei ole kuulemma myytävänä.Hyvä FWB:t!

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.