Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  2007 varsat XII

Lähettäjäruipelo 
Päivämäärä:   9.3.09 10:14:10

Jatketaan täällä! (Eihän kukaan ehtinyt jo tehdä uutta?! En ainakaan huomannut..)

Edellinen: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=15&i=543487&t=543487

Satu: Minä olen ajatellut astuttaa Viivin vuoden päästä. Muutama orikin on jo katsottu valmiiksi, mutta aika näyttää, onko tamma silloin tarpeeksi valmis, jne.

Täällä pari tuoretta kuvaa (ja videota) Viivistä: http://s239.photobucket.com/albums/ff268/korppu009/Viivi/2009-1-kevat/

Re: 2007 varsat XII

Lähettäjä: N.V. 
Päivämäärä:   9.3.09 11:01:03

Ruu: Kiitti ;D

Helmin astutusta kolmevuotiaana ollaan pohdittu, mutta katsotaan nyt aikuistuuko neiti tässä reilun vuoden aikana... Orivalinta toistaiseksi täys kysymysmerkki, katsotaan nyt ensin minkä kokoiseksi tuo kasvaa.

Muutama uusi kuva Helmistä http://nvtalli.com/helmi/helmi8_3.html . Helmi ei ole kovin takakorkea (ainakaan omasta mielestä) niin josko tuo ei niin kauheesti enään kasvais?

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   10.3.09 00:24:40

Mietinnässä tuo astutus 3 vuotiaana. En kertakaikkiaan osaa päättää mitä tehdä, ehkä tämä tästä selkenee ajanmyötä. :) Eikä oriista mitään hajua..

Lähettäjä: katja 
Päivämäärä:   10.3.09 11:02:39

Joskus monia topiikkeja aikaisemmin olen omani esitellyt. Saatiin vihdoin ja viimein laitettua kärryt tammalle ensimmäistä kertaa perään. Tosi hyvin ja mallikkaasti tyttö niitä suostui vetämään.
http://kuvablogi.com/nayta/1776528/

Lähettäjä: marmalade 
Päivämäärä:   10.3.09 12:37:19

katja: Hienoa!

Miten muuten muilla noi kärryt, millä te vedätte? Tai siis mitä te vedätt :) Meillä on ollu koppikset koko ajan. Kuvat sain tytöstä otettua, ne on jo koneella, vielä kun saan ne esille..

Päivämäärä:   11.3.09 11:24:30

Koppiksilla mekin mennään.. Eilen kävin tytön ajamassa ekaa kertaa ns. "oikeesti". Ilman apujoukkoja tiellä, hölkkää ja kävelyä. Tikkasen oli tyttö jännittynyt, mutta loppumatkan käveli rennosti kotiin. Ja mikä ihmeellisintä; sille ei tullut hiki yhtään! Kasvatetaan kuntoa, että jaksaa pukittaa mamin selästä alas kun aloitetaan ratsutus ;)

Lähettäjäruipelo 
Päivämäärä:   11.3.09 12:22:48

Meillä vedetään myös koppakärryjä. Aika isot on, eikä ihan kevyet, mutta ovat sitten ainakin sopivat myöhemminkin. Meillä on nyt vaan ajohommat toistaiseksi "jäissä", kun harjoitelaan KE-tilaisuuksiin.

Lähettäjäruipelo 
Päivämäärä:   11.3.09 12:25:47

Meinaatteko muuten käydä kuvauttamassa nuorenne irtopalojen varalta? Siis niin kuin ihan "varmuuden vuoksi"? Kuulin, että olisi suositeltavaa 2-vuotissyksyllä kuvata, vaikkei olisi ollut "oireita".

Lähettäjä: kaneli 
Päivämäärä:   11.3.09 13:10:13

ruipelo: kyllä minä ainakin suunnittelin kuvauttavani, aikataulu muakin kiinnostaa, missä vaiheessa järkevää. Joka tapauksessa ennen ratsutuksen aloittamista, eli vähintään ensi syksyyn menee varmaankin.

Lähettäjä: Ulli 
Päivämäärä:   11.3.09 13:51:39

2-3 vuotiailla on jo havaittu nivelissä kulumisvaurioita johtuen irtopaloista,ja poisto suositellaan tehtäväksi jo 1,5vuotiaana.Näin sanottiin yhdellä luennolla jolla kerran olin,koskien varsojen valmennusta.Tiedä sitten.,

Meillä ajetaan hiittikärryillä,vaikka koppiksetkin on kevyet ja hyvin tasapainotettu,mutta noihin on niin paljon näppärämpi mennä kyytiin ja tulla pois kyydistä.Kuitenkin treenataan myös sitä keksken lenkin pysähtymistä ja paikallaan seisomista,ihan sen varalta jos tulee tilanne eteen että joutuukin jalkautumaan ja nappaamaan päästä kiinni.
Tykkään myös nousta kävelemään vierelle vähän enne kuin tullaan kotipihaan,niin mukava kun varsa odottelee kuskia.

Lähettäjä: ruipelo 
Päivämäärä:   11.3.09 14:19:56

Ulli: Hyvä tietää, että pitäisi ehkä kuvauttaa jo aikaisemmin! Pitänee laittaa harkintaan..

kaneli: Näin minäkin kuvittelin, että ennen ratsastuksen aloittamista kuvataan. Ja enenn ajattelin, että kuvataan vain, jos "tarvetta". Toisaalta, kun nyt mietin, mitä Ulli sanoi ajankohdasta, niin kyllähän ajaminenkin "rasittavaa" on, eli käy järkeen, että pitäisi ehkä jo nyt kuvata. Hmm..

Päivämäärä:   11.3.09 22:49:32

Meillä kuvattiin jo vuotiaana, ennen kuin mitään "treeniä" aloiteltiin. Näin ohjeisti ell. Puhdas oli ainakin silloin..

Loppupeleissä röntgenkuvat on aika leväperäinen asia. Vuosien varrella olen nähnyt monta hevosta kilparadoilla joiden kuvat ovat olleet hurjia, eikä ne ole oireilleet ollenkaan. Lihasvammat (revähdykset ym) vaivaavat hevosia kuulemma useammin ja ovat paljon hankalampia hoitaa sekä uusiutuu herkästi.

Tietysti eriasia jos 2 vuotiaalta löytyy joku selkeästi käyttöä haittaava juttu kuvissa..

Lilliä tuskin kuvataan enää, ehkä neljä-viisi vuotiaana tai jos tulee syytä.

Lähettäjä: Rölli 
Päivämäärä:   12.3.09 07:37:00

muistaako lilli tai joku muu kuvien hintaluokkaa ? jos kesällä kävis..

Päivämäärä:   12.3.09 12:18:06

Niinhän sitä sanotaan että varsalle kehittyy irtopaloja jo kohdussa,ja että 5-8kk iässä niiden muodostus olisi voimakkainta.Sekinhän tiedetään että ovat perityviäkin jne..onhan näitä syitä.

Lilli,totta..Ystävällä tamma jolla irtopalat leikattiin vasta 8vuotiaana,tuolloin alkoi vaivata.
Omalla tammalla leikattu vuohisesta 4vuotiaana,ilmeni ainoastaan ravin huonomisena,ei turvotusta eikä lämpöilyä.

Päivämäärä:   12.3.09 22:17:40

Kangasala: röntgen ympäri 140€+klinikkamaksu 25€ ja olisko tullu vielä joku toimenpidemaksu.

Kuvathan halpenee mitä enemmän ottaa, eli turha sen suhteen pihistellä. :)

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   14.3.09 17:22:07

Meillekkin saatiin vihdoin kärryt kunnolla perään, ei hötkyilly ollenkaan. Kävin pikkumatkan istumassa kyytissäkin, ehkä se tästä käynnistyy meilläkin kärryttely, jos säät sallivat.

Pikkujätkä töissä:
http://www.aijaa.com/v.php?i=3798239.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3798292.jpg

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   14.3.09 19:55:30

Mikä teillä on pv-varsojen säkäkorkeus?

Lähettäjä: Lienakoo 
Päivämäärä:   14.3.09 20:43:03

Voi hellantuutelis tuota Ruun varsaa :D On soma!

Päivämäärä:   14.3.09 22:12:54

satu: Meillä tuon "risteytyspv:n" säkä on 155 ja takaa 158

Päivämäärä:   15.3.09 00:05:33

Meidän tamma viime mittauksessa 156cm. Isä 167, emä 165.

Lähettäjä: Feya 
Päivämäärä:   15.3.09 09:19:41

ja mä en ole vieläkään kerennyt käydä katsomassa pihattolaistani, ei millään malttais ootta ens syksyyn kun poika tulee kotiin :)
hiihtolomalla kun piti mennä niin olin lähes koko loman tosi kipee (reipas työläinen sairastaa lomallaan -.-)
kuvausta olen miettinyt, mutta kun 3-vuotiaana käydään oripäivillä, niin jos sieltä hyväksyttyä tulee pitää joka tapauksessa kuvauttaa. ja koska oripäivät on keväällä, niin ei ratsutusta ennen sitä aloiteta kuitenkaan. ens talvi on tarkotus kevyesti ajella 1-2 kertaa viikossa ja tarhaan saa kaveriks mun 5-vuotiaan ruunan joka on ihan älyttömän leikkisä ja kiusaa nyt varsan emää jota leikkiminen ei kiinnosta pätkääkään.

onko muut huomannu samaa? että pojat on aikuisenakin paljon leikkisämpiä ku tytöt, jotka mielellään vaan kihnuttelee ja välillä sit vetelee laukkaa tarhassa. pojat taas hilluu ja painii vanhempanakin.

Lähettäjä: v.v. 
Päivämäärä:   15.3.09 09:34:19

Hei liityn joukkoon!
Minulla tammavarsa Donaukaiserista.

Tällähetkellä säkä n.164cm -ei siis ihan pieni.
Syksyllä ajattelin selkään nousta, ettei vuodenpäästä tartte tikkaiden kanssa pelata.. ;)
Varsinainen ratsutus sitten vasta vuoden päästä keväällä.

Lähettäjä: r&h 
Päivämäärä:   15.3.09 11:14:23

Minulla on 07 ruuna Sir Donnerhallista. Varsa ei ole kauhean iso, n.160cm. Ajattelin kanssa harjoitella selkäännousua syksyn paikkeilla. Oletteko ilmoittaneet BP:n fwb varsoja?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.3.09 15:00:19

Vielä tosta varsojen kuvauttamisesta; mulle sanoi ell jurri, ettei kannata kuvata ennen 3v kevättä. Aikaisemmin näkyy kuulemma mahdollisesti kaikkea muuta kasvuun liittyvää "häiritsevää", että kuvista on vaikea nähdä todellista tilannetta, esim kasvurajojen ym suhteen.

Minkä kokoisia teidän suokkivarsast on tällä hetkellä?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.3.09 15:01:59

^Ei siis ell. Jurri, tarkoitus oli lukea "juuri". :D

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   15.3.09 15:26:01

Mulla -07 ori ja ei mitattu mutta arviolta n. 155cm, mitataan keväällä sitten tarkemmin, tarkoitus nyt kesällä sisään ratsastaa ja kuvauttaa 3v. keväällä. Toivotaan että tuosta kasvaa, isä on kuitenkin 169cm ja emäkin 166cm joten eiköhän se hevosen kokoiseksi tule ;)

Päivämäärä:   15.3.09 17:17:01

Eiköhän Satu lapsosesi kasva vielä huimasti! :)

Onko kokemuksia: kasvaako tammavarsat nopeammin kuin orivarsat? Saavuttavatko kasvuhuippunsa siis aikaisemmin?

Saman ikäinen orivarsa tammani kanssa samalla tallilla selkeesti pienempi -toki geeneillä osuutta asiaan.

Päivämäärä:   15.3.09 20:58:17

Ja kenellekään ei sitten käynyt mitenkään...

Kävimme sitten Niken kanssa kyntämässä äsken ojaa ja peltoa :D Naapurin perskeleen penskat pelotteli ja neiti meni ohi kun kannustin.
Ohi kun päästiin pari sataa metriä jäi kahtomaan taakseen, no etunen lipes tyhjän päälle ja neiti kallelleen ojaan :)

Siellä me sitten makoiltiin viitisen minsaa,kahteli mua tyynen rauhallisesti et " mites mä tänne jouduin!" ja sitten veti meidät ylös :)
Koiralla oli hauskaa seurata meitä :)

Nuo on petollisia nuo ojanreunat, jos kuski ois ollu enemmän hereillä, tokko ois sinne kupsahdettu :)

Lähettäjä: kaneli 
Päivämäärä:   15.3.09 21:20:14

Huojentavaa kuulla, ettei kaikkien muiden varsat ole mitään goljatteja :D

Meillä orinrääpäle(pv) kotitekoisella mitalla "jotain päälle 150cm" edestä ja kovin kevyt muutenkin. Vanhemmat kuitenkin 162 ja 171, tosin emän puolelta puhdas xx, joten ei tästä mitään mörssäriä odotetakaan.

Poikaparka joutuu olosuhteiden pakosta olemaan muutaman viikon ilman painiseuraa, ja kyllä huomaa nyt jo turhautumisen ja energian kasaantumisen korvien väliin. Ei sitä turhaan painoteta ikätoverien seuran tärkeyttä nuorille!

Päivämäärä:   16.3.09 10:19:10

kaneli: Sanos muuta! :D Meillä pv-tammavarsa jotain 150 ja 160 cm:n väliltä, takaa "onneksi" korkeampi, eli kasvanee vielä. Emä ja isä molemmat karvan alle 170 cm. Vaikuttaa niin "rääpäleeltä" että pelkään sen jäävän pieneksi. Mutta eiköhän tuo tuosta vielä kasva... :)

Sen verran pitää Viiviä kehua, että lauantaina hyppäsi täydellisesti! :D Meni niin hienosti heti alusta asti (innoissaan, hyvällä ilmavaralla, oikeasti hyppäsi, jne.), että lopetettiin hyppääminen "ihan alkuunsa", mentiin vain muutama HYVÄ toisto, ja ei kun takaisin pihattoon muistelemaan tapahtunutta. :) Ehkä siitä vielä mamman seuratason esteponi tulee... ;-) Tai no, jos nyt ensin edes päästäisiin KE-tilaisuuksiin katsomaan, mitä fiksummat tuosta rääpäleestä sanovat.. :D

Päivämäärä:   16.3.09 10:56:57

Ruipelo ja muutkin: Millaisia irtohypytystehtäviä olette varsoillenne käyttäneet? Samaa kuin KE-karkeloissa?
Muita hyväksi havaittuja?

Päivämäärä:   16.3.09 11:11:04

Me olemme käyttäneet KE-kujaa pohjana, tosin en ole vielä pistänyt kuin kaksi estettä (apueste + okseri) ja puomin. Kerran kokeilin kolmella esteellä, ja se oli selvästi vielä siinä vaiheessa liikaa (hyytyi). Nyt pikku hiljaa pitää lisätä kolmas este, jotta ei tule KE:ssä yllätyksenä.

Vanhempia kokeneempia hevosia (ja joskus varsojakin) olen hypyttänyt myös ihan yksittäisellä esteellä, pystyllä tai okserilla, jonka edessä on ponnistuspuomi. Nyt kuintenkin olen havainnut hyväksi Viivin kanssa tuon apuesteen, koska sen avulla varsa saa askeleet paremmin kohdalleen isommalle okserille.

Lähettäjähalina 
Päivämäärä:   16.3.09 12:12:49

Sissi lähti perjantaina ajo-opetukseen :) Tulikin aika pikaiseen 2pv varoitusajalla sen vienti. No parempi ehkä mitä aikaisemmin. Lastaus ja matka sujui hienosti vaikka Sissi olikin lastatessa vähän hermostunut kun koko lauma hirnui sen perään. Uudessa paikassa pääsi heti tarhaan ja samanikäisen lv-tamman kaveriksi. Ette arvaa mikä sen kaverin nimi on: Sissi! Nyt siis kaksi Sissiä samassa tarhassa... :D

Eilen soittelin kuulumisia ja hyvin on kuulemma rauhoittunut talliin, ei edes alkuriehumisia niin kuin yleensä. Vähän vaan huutelee välillä. Tänään menevät ajamaan takaa ensimmäisen kerran, mamia täällä kovasti jännittää kuulla miten se reissu sujuu... Ihan kummallista kun ei ole kuin yksi hevonen hoidettavana ;)

Valmentaja oli sitä mieltä ettei Sissistä mikään ratsu tule, vaan ravuri, oli kuulemma parempi ravi kuin heidän lämpösilläkään :D Enimmäkseen liikkui tarhassakin vaan ravilla. Mutta kyllä minä vielä uskon että siitä kuitenkin ratsu tulee... :)

Päivämäärä:   16.3.09 12:19:03

marmalade,hyvä ettei sattunut kuinkaan,fiksu neiti kun pysyi tyynenä:)

Mie voisin tuon mun goljatin ottaa pienempänä versiona,meinaan kun itse en ole pitkä niin alkaa olla että päävehkeet,äntäremmi jne. aika hankala laittaa.Eilen mitattiin,eli -07 lämpöinen ori nyt säkä 163 ja takakorkea n.4-5cm.

halina,jos Sissistä tuliskin molempia,monitoimi hevonen:)

Lähettäjä: Helepotus 
Päivämäärä:   16.3.09 13:38:26

Meillä kävi Vennin kanssa vähän kuten marmaladella :)
Varsa säikähti ja hyppäsi sivuun sen verran, että kärryn toinen rengas upposi kokonaan hankeen. Onneksi hevonen pysyi rauhallisena ja kääntyi vaan katsomaan mua että "viitsisitkö nousta pois sieltä ja tulla auttamaan".
Pääsi kuitenkin itsekin irti kun vaan sain sen ymmärtämään että jatkahan vaan vetämistä kun meidät tähän saatoitkin. Tuo ei kyllä turhista hermostu näemmä.

Päivämäärä:   16.3.09 13:40:39

Ruipelo: Meillä taas toisin päin; mitä enemmän esteitä ja puomeja välissä, sitä paremmin tamma hyppää. Ongelmana lähinnä se, että menee liian kovaa jolloin viimeinen väli jää lyhyeksi.

Olisiko kenelläkään meidän varsojen välimuotoa? :)

Tänään ilmoitin tamman KE-tapahtumaan, Riihimäelle. Mielenkiinnolla odotan ja kiva nähdä muita samanikäisiä!

Päivämäärä:   16.3.09 14:21:30

lilli: Kyllä tuokin nyt vihdoin onneksi on jo hieman reipastunut, mutta alku oli aika takkuamista... Ö_ö Minkä sukuinen varsa sinulla on (en tiedä oletko kertonut, laho pää ei muista..)?

Itse tässä vielä arvon, mihin lähdetään (KE), ja Riihimäki on kyllä aika vahvasti ykkösvaihtoehtona (hyvät päivät ja ok matka). Pitänee piakkoin ilmoittautua.. (IIKS!)

Päivämäärä:   16.3.09 15:43:06

ruipelo: jos esteitä tuntuu olevan liikaa niin pidä ne maapuomeina/kavaletteina, mutta kuitenkin oikea määrä. nostat sitten pikkuhiljaa kun tuntuu jaksavan useamman kunnon hypyn peräkkäin. kun on useampi este oikeilla etäisyyksillä (tai edes ne puomit) niin varsa tahditaa itsensä paremmin sinne vikalle okserille ja sen on se helpompi hypätä. ei tule sitten ikäviä kokemuksia eikä ylläreitä siellä KE:ssä kun onkin useampi este.
näin siis itse tekisin.
srl:ltä saa sellaista kirjasta kuin esteratsastuksen taito, kirjoittanut jan-olof wannius. hyvä opas ihan perusharjoitteluunkin ja myös irtohypytykseen.

Päivämäärä:   16.3.09 16:08:48

Feya: Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla! Hyytyi kyllä ihan kahdellakin esteellä ja puomeilla, eli uusi tilanne ja juttu, niin ei oikein "lämmennyt ajatukselle". Nyt menee jo oikein mallikkaasti, imee kujaan, jne.

Nyt tosiaan viimeksi meni kyllä jo niin hyvin, että ensi kerralla uskaltaa laittaa jo toisenkin apuesteen. Kyllä tuon kanssa vielä ehtii ennen KE-tilaisuuksia - ja siis kyllähän tottakai harjoitellaan "koko kujaa" ennen itse tilaisuuksia. Ilman harjoittelua on turha lähteä. Ja jos ei harjoittelusta huolimatta mene putkeen, niin ei mene. Siihen ei meidän maailma kaadu - kunhan tietty varsa ei saa huonoa muistoa tilanteesta. Mutta sitten pitää vaan itse tajuta ajoissa viheltää peli poikki, jos ei suju.

Päivämäärä:   16.3.09 21:07:34

Ulli: Juu, oli tuuria mukana :)

Kyllähän tuo tänään kuuhisteli kun valjastin, oli aika pöllö, mutta ajo meni loistavasti, mopojakin tuli :) Pidennettiin lenkkiä niin paljon että meni 50 minsaa :)

Helepotus: No hyvä ettei teilläkään tuon pahemmin käyny!

Vinkki, ei kannata tulla kärryistä poies jos varsa menee lumihankeen tms, voivat lähteä vauhilla kun irti pääsevät...

Päivämäärä:   17.3.09 11:53:49

Me ollaan käytetty KE-kujaa pohjana harjoituksille. Itseasiassa koko irtohypytyshomman on hoitanut meidän luotto valmentaja. Itse olen ollut apujoukoissa, lähettämässä kujaan jne.

Näin meillä toiminut hyvin ja minulle ollut helpotus seurata ns. hommaa sivusta! :)

Ruipelo sanoi sen hyvin; " Ja jos ei harjoittelusta huolimatta mene putkeen, niin ei mene. Siihen ei meidän maailma kaadu - kunhan tietty varsa ei saa huonoa muistoa tilanteesta."

Itse vien varsan tilaisuuteen puhtaasta mielenkiinnosta, toki teen kaikkeni, että tamma saa parhaat edellytykset hypätä siellä hyvin.

LähettäjäSatu 
Päivämäärä:   18.3.09 09:31:44

Eilen kävin Pirpanaa ajamassa pitkästä aikaa,ajotaukoa ollut ainakin 2 kuukautta! Itsellä oli vähän huono päivä,tupakkalakkoa takana 3 päivää, olin sillä asenteella,että kuiteskin lähtee viemään, mutta viekööt=D!
Nyt ei kyllä vanne kiristä enää ihan niin paljon, Akka toimi kuin ajatus! Vähän se näki mörköjä pusikossa,mutta muuten meni rentoa rauhallista ravia,peruutuksiakaan ei ollut unohtanut ja osasi seisoa nätisti paikallaan kesken lenkin!
Seuraavat 3 viikkoa saakin tehdä vähän enemmän töitä, ens kuun alussa lähden Kiinaan kuukaudeksi, saa sitten lomailla.

Lähettäjä: Tinddi. 
Päivämäärä:   19.3.09 21:42:13

<http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Tinddi^&album_id=2249226>

Laitoin tänään pari uutta kuvaa mun "pienokaisesta".

Ei vaan oo kovin pieni enää =)

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   21.3.09 02:54:56

Noh niin, on taas meidänkin varsaa hieman kuvailtu: http://kuvablogi.com/nayta/1790890/

Amis on niin 2-vuotiaan näköinen kuin voi olla, mutta hitaasti kehittyvästä rodustahan on kysekin. Takakorkeuttakin löytyy todella paljon, toivottavasti vähitellen alkaisi tasoittumaan. Ilmeisesti emältä perittyjä ventoja vuohisia olen kauhistellut ja runkoon toivoisin syvyyttää lisää, mutta muuten olen ihan tyytyväinen.

Fiksukin tuo edelleen. Olivat pihattokaverinsa kanssa hyppäämässä vieraassa maneesissa viime viikonloppuna ja oli kuulemma mennyt niin kuin ennenkin eli ilman mtn ongelmia. Kaverinsa puolestaan oli taas pannut hieman ranttaliksi välillä ja yrittänyt välttää "työntekoa" kaikin keinoin.

Päivämäärä:   21.3.09 07:00:12

ruipelo: onneks siellä KE:ssä pitäs olla ammattilaiset hypyttämässä, jotka kyllä näkee potentiaalin vaikka ei ihan täydellisesti meniskään ja niidenkin pitäs osata lopettaa ennen kuin varsa väsyy.

meillä jää hyppyharjottelut syksyyn laitumen jälkeen. aattelin aluks käyttää vetoapuna kaverin hyppyhalusta puokkia, niin tajuis nopeammin idean. onneks ponien laatukilpailu on vasta syys-lokakuussa, niin kerkeää hyvin harjottelemaan. jos emäänsä on tullut niin tyylin pitäs olla hyvä.
tärkeintähän on että nostaa etuset hyvin ylös ja mielellään suht samaan korkeuteen ja että liikkuu mielellään eteen. nuoret saa vielä toista vähän roikottaa, mutta vanhemmat ei sais. emä nostaa niin että tarvis masupanssari hommata näin hokkiaikaan, onneks on pienet kaviot niin pienet että vatsavyökin suojaa eikä oo reikiä viel tullu.

Päivämäärä:   21.3.09 10:19:28

Feya: Niinhän sitä pitäisi. Mutta eikös oripäivilläkin ollut jonkun omistajan tarvinnut itse viheltää peli poikki, kun olivan tuomarit halunneet nostaa esteitä maksimikorkeuden yli?

Noh, itse en juuri ole huolissani, menee hyvin jos menee, ja huonompaankin olen tyytyväinen. Opetustilaisuushan se on, vaikka ei siitä haittaakaan ole, jos sattuukin menemään hyvin. :)

Päivämäärä:   21.3.09 10:53:10

ruipelo: joo, tietty ittekin kannattaa olla tarkkana ettei joku yliutelias nää mihin ihmeisiin elukka pystyy ;)

ja unohtu tosta edellisestä listasta se selän käyttö hypyssä, yks tärkeimmistä asioista.

onnea muuten kaikille KE-tilaisuuksiin, muistakaa ottaa kuvia (jos se on mahdollista) ja kertoa tuloksista täällä. erityisesti kiinnostaisi nähä videoita ja lausuntoja, niin oppisi itsekin :)

Päivämäärä:   21.3.09 20:26:35

Feya: Kyse ei ole siitä, mihin varsa pystyy, tai pystyisi, vaan siitä, että itse en ainakaan halua vielä 2-vuotiasta asettaa mahdollisesti liian hankalan tehtävän eteen. Ja jos joku suuressa viisaudessaan on säätänyt hyppelöille jonkun maksimikorkeuden, niin sitä noudatetaan. Siinä onkin kiva, kun halutaan "kokeilla, mihin rahkeet riittää" ja varsalle tuleekin huono kokemus tai pahimmillaan jopa elinikäinen trauma, jos se pamauttaa vaikka sinne okserin sekaan. Siinäpähän sitten yrität saada sen jatkossakin hyppäämään vielä rentona ja innokkaasti. Mikä kiire on kokeilla vielä ihan keskenkasvuisen varsan rajoja? Tottakai pitää tehdä ja vaatia, mutta johonkin se raja on aina vedettävä. Järki päässä.

Päivämäärä:   22.3.09 22:45:37

Me oltiin tänään maneesilla hyppäämässä. Sydän meinasi tulla rinnasta ulos kun katsoin tamman hyppyjä! Oli intoa niin paljon, että ajoittain tuli taas kiire asettaa jalkoja puomien ja esteiden väliin. :) Huh, huh. Taitaa vanhuus jo vaivata kun jännittää niin paljon, että jalat on ihan makaroonia. :D

Päivämäärä:   23.3.09 09:52:47

lilli: Samaa vikaa meillä.. :D Viivi on vihdoin hiffannut, mistä on kyse, ja se into on ihan mieletön! :)

Sain viikonlopun hyppelöiden ansiosta vihdoin rohkeutta ilmoittaa Viivin KE-tilaisuuksiin... ;-P Riihimäelle mennään. :)

Lähettäjä: ratsu 
Päivämäärä:   23.3.09 15:55:14

KE=kyvyt esiin? kelle tarkoitettu

Päivämäärä:   23.3.09 16:28:38

ruipelo: tarkoitin sanoa, että just ei pidä antaa niiden yliuteliaiden vain sen takia hypyttää ylikorkeutta kun he vaan haluaa nähdä, eli siis oikeesti pitää olla omistajankin tarkkana. tosiaan, 2-vuotiaan ei mielestäni tarvi mitään maksikorkeuksia muutenkaan hyppiä ettei tuu ikäviä muistoja.

Päivämäärä:   23.3.09 21:18:15

ruipelo: Hienoa, että vaihde on löytynyt :) !

Onnea karkeloihin! Yritän saada jonkun mukaan kuvaamaan tuolla meidän videokameralla. Jos vaan aikataulu antaa myöden, niin saa kyllä kuvata useamman ponin! :)

Päivämäärä:   24.3.09 10:15:23

Feya: Ok, ymmärsin siis kirjoituksesi hieman väärin. :) Näinhän se on, pitää tarpeen vaatiessa itse osata ja uskaltaa viheltää peli poikki ajoissa, vaikka kuka haluaisi varsaa "testata".

lilli: Sanos muuta! :) Tsemppiä teillekin! Riihimäellä "nähdään"! :)

Nyt varmaan pidetään pieni tauko reenaamisesta (yhdet viikonloppureenit jää väliin), ja sitten ennen ekaa tilaisuutta otetaan varovasti vielä yksi pieni kevyt "hauskanpitohyppelö". Liikaa en halua tehdä, ja sitten tilaisuuksien jälkeen palataan taas kesäksi kärryhommiin. :)

Tosiaan, toivottavasti on porukkaa kuvaamassa KE-tilaisuuksissa! Olisi kiva saada muutama hyvä hyppykuva (tai video) tuosta omasta "rääpäleestä". :)

Pitää varmaan vähän ruokota tuota karvakasaa ennen KE-tilaisuuksia... Meillä on edelleen talvikarva visusti kiinni, ja tukka kuin villihevosella! :-o

ratsu: "Kyvyt Esiin -tilaisuudet ovat avoimet kaikille 2-3 vuotiaille puoli- ja täysverisille ratsuhevosille. Loppukilpailuun voi päästä vain kantakirjakelpoinen hevonen. Kevään tilaisuuksiin voidaan ottaa myös muita hevosia mukaan harjoittelumielessä, jos paikkakunnalla tilaa. Ikäluokat arvioidaan erikseen. Tilaisuudet ovat ensisijaisesti opastus- ja koulutustilaisuuksia."

Lainattu: http://rjl.sporttisaitti.com/tapahtumat/kyvyt_esiin/

Viimeinen ilmoittautumispäivä on huomenna!

Päivämäärä:   24.3.09 20:07:37

jaahas, milloin noihin on ilmoittautuminen?

tai vois käydä kattomassa tuon linkin,kiitos!

Päivämäärä:   24.3.09 22:02:39

Tuleeko muuten ilmoittautuneet johonkin esille ennen tapahtumaa? Olisi kiva tietää ketä on mukana! :)

Päivämäärä:   25.3.09 09:02:13

eli vielä ensi vuonna saa mennä nämä 2007 syntyneet.

Lähettäjäruipelo 
Päivämäärä:   25.3.09 10:30:15

ratsu: Näin on.

Tänään siis viimeinen ilmoittautuminen tämän vuoden tapahtumiin.

lilli: RJL:n KE-sivuilta löytyi tällainen tieto: "Aikataulut nähtävillä nettisivuillamme!", eli ilmeisesti tulee..

Päivämäärä:   26.3.09 12:09:53

Pitääköhän meidän pienonen ens vuonna viiä :)

Päivämäärä:   31.3.09 19:13:43

Ihania ilmoja ollut! Jos ei loskaa ja liukkautta lasketa :)

Kävelytin tammaa tänään satula selässä kentällä. Esitti niin hienoja pukki-levadehyppyjä, että meinasin onko tuossa sirkushevosen vikaa! :) Eli energiaa on!

Ajot ovat jääneet viime aikoina lähinnä kelien takia. Meillä päin tiet olleet niin jäässä, ettei pitoa ole ja sitten pellolla ollut taas liikaa lunta (liian raskas). Kunnon kevättä odotellessa.

LähettäjäSatu 
Päivämäärä:   1.4.09 22:27:54

Pirpana tänään. Anteeksi kuvanlaatu, en ole vieläkään ehtinyt harjoitella kuvausta=)!

http://kuvablogi.com/nayta/1817706/

On muka kasvanut n. 3kk:ssa edestä 143->146 ja takaa 148->149, taitaa olla jotain vikaa mun harava-lattiaharja-mittaus-menetelmässä=D! Ei se kyllä ole enää ihan niin tappijalkamallinen, ehkä se onkin kasvanut niin paljon!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.4.09 22:57:11

Satu, meidän samanikäinen on 134cm! Hieno polle sulla! :)

Päivämäärä:   2.4.09 21:57:44

ruipelo: joo, multa tais jäädä pari sanaa sieltä välistä pois niin muuttu jotenki se teksti eriksi kuin tarkoitin..

riiviö-poika tuli tänään kotiin vierailulle, jotta saan sillekin rokotukset (huomenna tulee ell), kun ei pihattopaikkaan ole nyt vähään aikaan ell:ää tulossa. totesin että tulee halvemmaks kuskata se toi matka edes takaisin kuin tilata sille oma ell. menee vähän useempi heppa ja mun koiranpentu siinä samalla kerralla niin tulee vähän edullisemmaks.
on kyllä niin fiksu elukka kuljettaa ja lastata, sinne se vaan koppiin käveli ihan suoraan.
nyt tietty käytetään nää pari päivää hyödyks kun on kärryjä lähellä ja tehtiin pienen pieni ajolenkki.
taluttajan tartti vielä viereen, mut nyt istuin itse ekaa kertaa kyydissä :)

pistän viikonloppuna muutaman uuden otoksen tonne irc-galleriaan (nimimerkki Feya, kansio Palikka) pojasta. tänään otin tosin vain puhelimella kun ei kamera muistunut mukaan. kamalasti se on kasvanut, ei oo enää paljon emästä matalampi ja massaa on (ei läskiä siis, vaan leveyttä ryntäissä yms.). tulee siis iso vaikkei ehkä hirmu korkea.

Päivämäärä:   2.4.09 22:09:38

Meillä ei ole viikkon tehty mitään, ei ajettu eikä juoksutettu, on ollu niin huonot kelit. Josko jo viikonloppuna.

Mites muill aon karvanlähtö alkanut? Meillä emä ei pahemmin pujota mutta NIkke on aivan kauhia...Sais olla suojus naamalla kun sitä harjaa..

Meillä onkin ollu hepat viikon ulkona yötkin, yhden yön olivat välillä sisällä. Hyvin ovat viihtyneet ja tarenneet kun on katos ja olkia paali alla.

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   2.4.09 22:15:54

marmalade pistää hepat ulkoruokintaan siinä vaiheessa ku Mintsi vasta uskaltaa riisua loimet pois:) Tammat on olleet kolmena päivänä nakuna pihalla. Ja karvaa irtoo kaikilta! Minniltä ei enää niin kamalasti, kun se alotti jo helmikuussa puottamaan...

Päivämäärä:   2.4.09 23:12:42

Meidän jätkä on sellainen silkkiturkki,nopeeta ja huomaamatta pudottaa rommautti talviturkkinsa.Ei se kyllä sellainen tuhnake ollutkaan vaikka en ole pahemmin loimittanu.
Kelit meillä on hyvät,ajotiet ihan talvipinnalla vieläkin,mutta jätkälle iski joku romuska niin ei paljon kaahotella.Liikutellaan sen verran että räkä irtoaa.

Miten Mintsillä neiti muuten jakselee?

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   2.4.09 23:27:53

Ulli: onhan tuo neiti ikäisekseen välillä hieman vaisu ja voi että mulla kävi sääliksi toissa-aamuna, kun se ihan selvästi olisi halunnut piehtaroida, mutta sitten hoksas, että Tessa on liian lähellä ja ei uskaltautunutkaan makuulle. Sillä kun kestää se ylösnouseminen niin ei se oo piehtaroinu tarhassa koko talvena. Yöt se vielä nukkuu makuultaan ja on oppinut kömyämään valmiiksi ylös ennen aamuruokintaa. Muuten se on pirtee, reipas Minni ja välillä iskee rallatus -eikä oo köyhä eikä kippee:)

LähettäjäJeWa 
Päivämäärä:   3.4.09 12:51:54

Vihdoin viimein sain uusia kuvia otettua meidän nykyisestä ruunasta :)
http://kuvablogi.com/blog/4799/4/1/
3 viimoisinta kuvaa on tänään otettu.

Lähettäjämarmalade 
Päivämäärä:   3.4.09 14:34:54

Mintsi: Heh :) Mäkin kyllä riisuin emältä loimet poies vasta kuukausi sitten, siihen asti oli vuorattuna.. Hyvin tuo on tuolla tarennu ja viihtynyt ilmankin :)

Lähettäjä: Lienakoo 
Päivämäärä:   6.4.09 09:35:02

Tuossa vähän Tintin mummoravia :D

http://s22.photobucket.com/albums/b323/Lienakoo/Tintti/?action=view¤t=Video018.flv

Lähettäjäsaunaenkeli 
Päivämäärä:   10.4.09 20:09:45

Pääseekö vielä mukaan -07 suokkitammavarsan uusi emäntä? Meidän neiti on kovin rääpäle ja keskenkasvuisen näköinen teidän ikätovereihin verrattuna, se tulee kotio toukokuun alussa viimeistään ja sitten näkee miltä alkaa näyttää. Sillä ei käytännössä ole tehty mitään, aloitamme siis ihan täysin alusta ihan jalkojen nostelusta lähtien.

Lähettäjä: Rhonda 
Päivämäärä:   11.4.09 10:05:08

Me jätetään noi KE:t väliin tänä vuonna kun varsalla on ollut hieman huonoa tuuria :( Käytetään vain näytillä. Kun joku tuolla kyseli pv-varsojen korkeuksia, niin meidän poju tänään mitattuna 168cm. Ja taka-korkea edelleen. Se on muuten myynnissä jos joku tarvii laatuunsa nähden edullista kilparatsun alkua ;)

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   11.4.09 10:47:53

Kävin eilen ekaa kertaa ajamassa ihan kahden Varsan kanssa ja meni tosi hienosti! Otettiin muutama reipas ravipätkäkin ja lapsi nautti kyllä täysin rinnoin. :)Huomenissa olis tarkotus käydä maneesilla irtohyppäämässä maahankaivettuja puomeja. Muutenkin paljon ohjelmaa keväälle, mut sitten pääseekin laidunlomalle kasvamaan ja nauttimaan laidunruohosta!

Lilli: Missä sait kuvat noin edullisesti?
saunaenkelille onnittelut uudesta tulokkaasta ja tervetuloa joukkoon.
Jewan ruuna näyttää niin valmiilta ja aikuiselta. :)

Päivämäärä:   11.4.09 11:13:21

saunaenkeli:Tervetuloa vaan mukaan:)

Meillä alkaa Äijällä olla flunssa taltutettu,kevyesti ollaan liikuttu,lähinnä kävelty että se lima tulee ulos.

http://www.aijaa.com/v.php?i=3993173.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3993177.jpg

Päivämäärä:   11.4.09 13:25:13

Kaisa: Kuvat otettu Kangasalalla.

Meillä ensimmäiset Kyvyt esiin karsinnat takana. Tyytyväinen olen tammaan, joka esitti todella hienot askellajit Riihimäellä vaikka estesukuinen onkin! :) Nyt odotetaan seuraavaa kertaa, missä sitten enemmän keskitytään hyppäämiseen, jipii !

Tamma saa viettää varsan elämää taas pariviikkoa.

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Päivämäärä:   12.4.09 16:21:10

Meillä huomenna vihdoin ja viimein ajo kahden viikon kelitauon jälkeen :)

Saunaenkelille onnea uudesta tulokkaasta!

LähettäjäSatu Immonen 
Päivämäärä:   13.4.09 19:35:05

http://pets.webshots.com/photo/2681606770032094571dhcJyK "pikkuinen" nyt 161cm joten ei jää lilliputiksi ;)Jipii!

Päivämäärä:   13.4.09 21:08:43

nyt on tullu hyvät kelit kun kaikki jäät on jo teiltä lähtenyt.

mun pikkunen on vähän alta 120cm nyt (näin summittaisella mittauksella), emällä korkeutta kuitenkin vain 122cm ja alle 130cm pitäs jäädä (sais kyl kasvaa lähelle sitä..)
massaa sillä tosiaan on, mut ei läskiä vaikka vapaalla heinällä onkin ollut koko talven. onneks ollu hehtaarin kokonen talvilaidun ja paalit usein suht kaukana pihatosta, joten joutuu vähän liikkumaankin, sen lisäks että alue ei ole vain tasaista vaan on vähän nousua ja laskua.

tällä on aina ollut sekakarvoja naamassa tähden ympärillä, mutta ne on nyt lähtenyt leviämään paljon enemmän, samoin niitä on jo rungossakin.. emällä eikä isällä ole, että saas nähä kuinka 'vaalee' viel tulee (kimo tai päistärikkö ei voi olla).
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Feya&image_id=101770546
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Feya&image_id=101829371

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   13.4.09 21:31:51

laitelkaas 2 v, pv nuorikoistanne kuvia (ilman loimea) jotta osaa vähän omaansa vertailla ;)

Päivämäärä:   13.4.09 22:18:21

Tässä taas pari tuoretta kuvaa Viivistä (jees: pv, ilman loimea):

http://i239.photobucket.com/albums/ff268/korppu009/Viivi/2009-1-kevat/120409_014.jpg

http://i239.photobucket.com/albums/ff268/korppu009/Viivi/2009-1-kevat/120409_011.jpg

Selvittiin hengissä ensimmäisestä Kyvyt Esiin -tilaisuudesta, jee! :D

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   13.4.09 22:24:38

ruipelolla ihana varsa ja kiva, että ke meni hyvin:)

Päivämäärä:   13.4.09 22:26:17

Mintsi: Kiitos! :)

Lähettäjä: N.V. 
Päivämäärä:   15.4.09 19:46:16

Meilläkin on aloitettu irtohypytys taas talvitauon jälkeen. Mikään kiirehän meillä ei ole kun suokkien eka koitos on vasta vuoden päästä. Muutama kuva Helmin treeneistä http://nvtalli.com/helmi/helmi14_4_09.html

LähettäjäRyttare 
Päivämäärä:   15.4.09 19:54:08

Kylläpä Helmillä irtoaa jalat hyvin maasta! Tarkka tyttö taitaa olla.

Päivämäärä:   15.4.09 20:18:18

Ainoa kuva lenkiltä,siellä kun ei tahdo olla kuvaajaa matkassa,ja nyt kävi mun poika varsan ajamassa niin pääsin ottamaan kuvia.Meillä on vielä varjoalueilla lumipinnat.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4026161.jpg

Oi tuota Helmiä:)

Päivämäärä:   16.4.09 00:33:55

Voi vitsi kun on hieno tuo Helmi! :)

LähettäjäMie 
Päivämäärä:   16.4.09 19:38:41

Jymyn kanssa oltiin eileen tokassa näyttelyssä ja pisterivi muuttui aiempaa tasaisemmaksi (8-8-7-8-7-8) ja jälleen kakkospalkinto. Harmittaa edelleen nuo käyntipisteet, heti maneesiin tullessa kävelee kuin humalainen ja pompahtelee... no, kaikkea ei voi saada. Käyttäytyi siivosti ja kopittautui kaksi kertaa, ekaa kertaa yksikseen.
Muutoin on ollut aika vähällä puuhailu sen kanssa, kun kasvattelen itse mahaa. Orilaumassa asuu kolmen kolmivuotiaan kanssa, hyvin tulee toimeen ja on nöyrtynyt ihmisenkin kanssa kun ei pääse enää muiden niskan päälle. Ohjasjo kaiken alkutakkuamisen jälkeen sujuu jo ihan rauhassa sekä ympyrällä että takaa-ajona. Kärryt olleet perässä kerran, ja kaikki sujunut hyvin. Sitä hommaa sitten harvakseltaan reenaillaan jatkossa. Syksyllä edessä sitten ruunaus ja muutto kotiin, jahka nyt ensin saadaan tuo sisarpuoli maailmaan ja vierotettua. Tässä tuoreita kuvia, action-kuvat ei oikein ole johtuen mun surkeasta kamerasta...
http://good-times.webshots.com/album/569885682ZzlygQ

Lähettäjäpikku myy 
Päivämäärä:   18.4.09 08:56:03

Hei, laitan nyt tännekin, jos jollain olisi, tai tietäisi myytävän 1-3 vuotiaan suomenhevosvarsan, miel. tamma tai ruuna ja suht läheltä pk-seutua.
Ratsuna olisi tulevaisuus ja hyvä koti omassa tallissamme, aina muita hevosia seurana. S-postiin voi tarjota!

LähettäjäConstanzia 
Päivämäärä:   18.4.09 09:08:28

Voi jee miten hienoja nuoria!
Viivi on hieno, Helmi on .. no, edelleenkin tosi helmi! Ja Ullin "vaavi" näyttää jo ihan ammattilaiselta :)

Mielle onnittelut tuloksesta!

Tässä Pipsa tänä aamuna:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Constanzia&image_id=102426358

Etualalla kaverishetu joka varsoo pian:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Constanzia&image_id=102426355

Josta tulikin mieleen: onko kellään kokemuksia miten shettistamma+varsa sekä ISO 2-vuotias toimivat yhdessä? Pipsa on kyllä kiltti, mutta vähän sellaista "oho!"-tyyppiä ja toki leikkisä.. Sissi on kyllä pomo, mutta uskaltaakohan noita pistää samaan? Ettei Pipsa vahingossa satuta varsaa.

Heittäkää meiliä jos ette halua täällä kommentoida.

Niin ja Rölli, ollaan edelleen tulossa laitsalle, en ole joutanut pitämään yhteyttä kun olen vielä nyt huhtikuun vähän liian monta rautaa tulessa.

Lähettäjävarsa 
Päivämäärä:   18.4.09 09:25:59

Myynnissä 2007 syntynyt fwb-ruuna. Tulossa aktivisempaan markkinointiin keväämmällä, mutta vastailen jo nyt mielelläni sähköpostitiedusteluihin :)

Lähettäjä: Mervi 
Päivämäärä:   18.4.09 10:03:37

Onnittelut Neppajymylle :) Edelleen hieno mies, meidän Taisto sai aika lailla samanlaisen rivin Riksussa, voitti luokkansa 2- palkinnolla.Mitat olivat 153-154cm. Olivat kovasti tiukkoja tuomarit siellä. Oli Taiston eka näyttely ja melkosta esitystä pitikin välillä. No parin viikon päästä mennään taas. Pistäkääpä taas kuvia varsoista, varsinkin uusista tulokkaista :)

Lähettäjä: Soma 
Päivämäärä:   18.4.09 21:08:22

Meillä koitos maanantaina metsämäessä. Jännittää! Lapsukaiset on mitattu tänään ja kokoa oli kahdella 161cm ja yksi 156cm.

Päivämäärä:   20.4.09 15:30:07

onko kellään 'kotimittaajalla' sellasta ihan oikean 'näköstä' mittatikkua, vai mittaatteko harjan varrella niinku meikäläinen?

Päivämäärä:   21.4.09 17:10:27

Me käytiin pitkästä aikaa viikonloppuna ajolenkillä (ollaan nyt KE takia keskitytty pelkästään hyppäämiseen). Meni ihan sikahienosti! Päästiin menemään metsätietä ravissa ja laukassa (varsan omasta halusta), mahtavaa!! :))))

Onneksi oli potkuremmi, yksi ilopukki tuli.. :D

Ei ollut moksiskaan edes siitä, että apukuski tuli kyytiin, vaikka joskus aluss aprotestoi painoa aika voimakkaastikin. Alku-ylämäki tosin mentiin me ihmiset kumpikin jalan, kun nyt ylipäätään pitkästä aikaa oltiin liikenteessä kärryjen kanssa. Eiköhän tuosta vielä mamman oma kärryponi ainakin tule.. :D

Lähettäjämarmalade 
Päivämäärä:   21.4.09 18:58:57

ruipelo: Tuosta laukasta pakko ´kommentoida, meillä kun Nikke on laskettanut laukalle, olen itse ottanu sen heti alas. Mitenkään pahalla en sano, mutta mun mielestä se on parempi mennä ravissa, tosin kyllä meilläkin joka lenkillä mennään muutama laukka-askel :D

Ja meillä tuo laukka tulee silloin vain, kun neiti sekoaa askelissa tahi mennään liian lujaa ravia.

MUTTA mulla onkin ravitausta itellä, johtusko siitä tuo laukkakammo rattailla :)

Päivämäärä:   23.4.09 10:00:35

marmalade: Itse taas näen, että laukkaa saa ja pitää mennä - meillä kun mennään enemmän "valjakkotyyliin" (oma "ratsutyylini" ;-P, valjakkoajosta ei valitettavasti ole juurikaan kokemusta), kuin ravityyliin, ja laukka kuuluu erittäin olennaisena osana (este?)varsan valmennukseen muutenkin. Ja olen myös sitä mieltä, että jos varsa itse menee mieluummin laukkaa sen ollessa sen paras ja täten helpoin askellaji (vielä tässä vaiheessa ainakin, varsinkin kun on useita senttejä takakorkea), niin menkööt ihan vapaasti. :)

Meillä laukka on erittäin hillittyä, kolmitahtista ja rauhallista. Ei siis mitään kaahotusta. Nostaa siis ravista puhtaasti hitaan ja hallitun laukan ilman mitään ryykäämistä/sekoilua. Oli oikein ilo katsella (ja olla kyydissä). :) Mistään aktiivisesta laukan pyytämisestä ei kuitenkaan ole (ainakaan tässä vaiheessa) kyse.

Jokainen tyylillään. :)

Päivämäärä:   23.4.09 10:15:56

Meillä käyty nyt yksikseen ajamassa käynnissä pojalla ja toimii muuten kivasti mutta on ihan sika hidas ja mutkitteleva rullautuu myös helposti kuolaimen alle mitenhän tuon sais pois? Pitäiskö kokeilla sekkiä, vetohevosta vaiko lisätä vauhtia. Tällä siis ajettu vasta 5kertaa kärryillä, joten vielä aika lyhyitä rauhallisia lenkkkejä olen tehny. Vai meneeköhän itsestään ohi kun rutinoituu ajopuuhiin?

Päivämäärä:   23.4.09 10:45:01

Ruu: Meillä oli samaa ongelmaa (rullasi kuolaimen taaksen yms.), mutta meni ohi ihan itsekseen, kun hiffasi homman. Edelleen mutkittelee jonkin verran, mutta paranee koko ajan. Meillä eteenpäinpyrkimys ei koskaan ollut varsinaisesti ongelma, ainakaan sen jälkeen, kun hiffasi, mitä pitää tehdä. Päinvastoin halusi heti mennä lujempaa, ja jouduin pyytämään takaisin käyntiin. :)

Itse kokeilisin tuossa tilanteessa lisätä vauhtia hieman, jotta oppii oikeasti vetämään - tämä oli meilä ainakin ongelman ydin. Eli ei osannut ottaa painoa "vetoon", vaan kuvitteli olevansa "estetty liikkumasta".

Varmasti muitakin ratkaisutapoja on, mutta itse pyrin aina ensin kokeilemaan jotain muuta lähestymistapaa, kuin apuohjia/sekkiä/kovempia kuolaimia/tms. :) Tsemppiä!

Päivämäärä:   23.4.09 11:28:13

ruipelo: kiitti vastauksesta.
Ylämäkeen vetää hienosti pää hyvässä asennossa ja suoraan, mutta tasasella se ei meekkään enää niin, on kyllä muutenkin mallia "ikuinen mietiskelijä", ei ihan pienistä hätkähdä... Varmaan se vauhti auttaa mutta en haluais sitä jumiin ajaa kun niin vähän ajettu, reipas käynti ois aika pro nyt. Mutta toivottavasti se löytää vauhtinsa vielä joku päivä. Jos laittas vaikka porkkanan roikkumaan nenän eteen niin ehkä muistais kävellä eteenpäin:)

Päivämäärä:   23.4.09 14:54:23

RUIPELO: nIIN SE MEILLÄKIN ON OLLU AIKA RAUHALLISTA, MUTTA TUOLLA KUN AJO-OPETUSPAIKASSA (hups, sori caps!!)
tuon persaus oli sen verran lentävämpää mallia, että parempi mennä hitaampaa :)

Pitäsköhän munkin antaa tuon mennä laukkaa pieni pätkä ja kattoa mitä se meinais.... Jos mua ei kuule takas tänne, me on sit menty ja kovaa! :)

Päivämäärä:   23.4.09 15:19:59

marmalade: :D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.