Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  2007 varsojen kuvia X

Lähettäjä: varsaton 
Päivämäärä:   25.1.09 17:46:09

Uutta pukkaa...

Edellinen täällä http://forum.hevostalli.net/read.php?f=15&i=508253&t=508253

Hienoja on kaikkien varsat, mutta minne ovat useimmat suokkivarsat matkan varrella kadonneet? Alusta asti olen seurannut topikkia ja silloin oli paljon vauvasuokkeja mukana - Pirpana, Neppajymy ym. Viime aikoina olen vain Helmin ja Ilonan bongannut (kyllä ne hienosti rotuaan edustaakin :) ). Ja Bea Lianan hieno ponivarsa - missä on kuvia siitä?

Re: 2007 varsojen kuvia X

Lähettäjäpaelli 
Päivämäärä:   25.1.09 19:47:29

Mä nyt voisin pitkästä aikaa laittaa pari kuvaa meidän Rinsessasta.

http://varsavilli.vuodatus.net

LähettäjäSatu 
Päivämäärä:   25.1.09 21:47:07

Pirpana voi hyvin paksusti,ei olla oikein touhuttu mitään niin ei ole ollut mitään kerrottavaakaan=)! Olen vähän irtojuosutellut sitä, mutta ei olla joulun jälkeen kärryilty ollenkaan,hyi minua laiskaa paskaa!
Huomenna pitäis ottaa itseään niskasta kiinni,jos vaikka lähtis Akan kaa kävelylenkille.

LähettäjäRyttare 
Päivämäärä:   25.1.09 22:23:52

paellin varsa on niin tyylikäs työssään! Ja aivan todella tammahevosen näköinen.

Ilona oli tänään ensimmäistä kertaa maneesissa, oli utelias ja reipas, turpa maassa vain ihmetteli kun valkoinen lumi muuttui niin yllättäen ruskeaksi hiekaksi... Hyppäsi 50 cm:n esteitäkin ja ilme oli kuin suuremmallakin suoritushevosella -korvat niskaa pitkin kiihdytteli esteelle ja ponkaisi niin kovin tosissaan ja häntä viuhtoo perässä.

Lähettäjäsari 
Päivämäärä:   26.1.09 16:41:00

Kylläpä teillä on hienoja varsoja.
Oma varsani meni laitumella todella huonoon kuntoon. Ilmoituksen hevosen kunnosta sain vasta kun luut ja nahka jäljellä.

Poika kulkee hienosti kärryjen edessä, mutta massaa puuttuu vielä vaikka kuinka ja paljon.

tänä kesänä on sitten kotona, enää ei lähde vieraalle laitumelle.

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   26.1.09 19:07:58

Meillä on kanssa ajohommat ollut nyt jäässä. Osittain kelien ja osittain varsan takia. Loppusyksy ja alkutalvi on painiskeltu suolisto-ongelmien kanssa, jotka näyttivät jo väistyvän, kunnes eilen taas oli vatsa löysempänä. Tänään soittelin sitten klinikka-aikaa ja Helsinkiin lähdetään ensi kuussa. Onneksi varsa on pirteä ja muuten oireeton. Huoleton on se hevoseton.

Päivämäärä:   26.1.09 19:10:07

Tuossa kuva Neidistä joulukuulta.

http://kuvablogi.com/nayta/1668142/

LähettäjäBae Liana 
Päivämäärä:   27.1.09 19:59:06

varsaton,
Mä olen vähän laiska kuvaaja talvisin, kun ei oikein pidä tuosta sormien jäätymisestä, ja muutenkin ovat olleet nuo kuvauskelit hieman huonot täällä Turun kupeessa. Tuolla ne varsat möllöttävät pihatossa ja ovat vähän kaikkea muuta kuin kuvauksellisia. Pitäisi kyllä yrittää osua tallille niin, että olisi hyvät kuvauskelit ja varsatkin mahdollisesti esim. spurttailemassa kentällä.

Se vaikuttaa, kun en itse enää touhua Amiksen kanssa pahemmin, niin en ole aina paikalla, kun tapahtuu.

Lähettäjämarmalade 
Päivämäärä:   28.1.09 17:09:48

Meillä kans Niken kans on nyt ajot jäässä, vuokralaisen ruuna pieksi sen niin että maha on auki mahavyön kohalta ja reikiä joka paikassa lavasta perseelle asti. Kintereessä, vuohisessa ja polvessa pahat reiät. Tytössä on siis reippaasti yli 20 reikää..
Antibiootilla on nyt viikon ja ell laitto finadyneä sille suoneen kun kävi, kipeä se on...

Ihme homma, kun se ruuna on ollu niin enkeli kaikille ja eka päivä meni hyvin, ja seuraava aamu meni hyvin, sitten yhtäkkiä aamupäivällä se ruuna sai jonkun kohtauksen eikä sitä saanut Niken kimpusta poies.
Toinen vaaan karkuun yritti koko ajan ja toinen perässä puri ja potki..

Etunen ja takanen pahimmat sen mahan lisäksi, nyt vaan sormet ristissä ettei mee pahemmaksi..

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   28.1.09 22:33:42

marmalade:Nikelle paranemisia:)
Meillä on sattunut pari haaveria Minnin kans, kun toiset käyttää hyväksi sitä, että se on kipeä, eikä aina niin nopea nousemaan ylös, mutta mä oon onnistunu molemmilla kerroilla menemään väliin, ennen ku Minni on ollu reijitetty. Eka kerralla Lilli kävi päälle, viime viikolla Sara samaa ja molemmilla kerroilla Minni on ollut maassa, nousemassa ylös ja matamit on käyneet makaavan päälle:(
Perjantaina mennään klinikalle taas kolarikontrolliin.
Sä oot ilmeisesti synnyttänyt? Kumpi tuli? Onnea ja jaksamista!

LähettäjäUlli 
Päivämäärä:   28.1.09 22:44:27

Nikelle toivotaan paranemista,ja Minnille onnea kontrolliin:)

Meillä Äijä lähtee tiistaina valmennukseen,nyt se työnteko sillä alkaa,ja poika pääsee näkeen maailmaa:)

LähettäjäRölli 
Päivämäärä:   29.1.09 07:49:13

toivottaa samaa kuin Ulli ; )
ja täällä harvoin käyvänä kysyy mikä kolari ?
*sorisorisori*
meillä junnataan paikallaan ihan omistajan aikapulan takia : /

Lähettäjämarmalade 
Päivämäärä:   29.1.09 10:00:36

MIntsi: Kiitoksia, tyttö tuli <3

Ulli ja Rölli: Kiitos, toivotaan et paranee pian, pääsis sitten taas ajelemaan tuota :)

Niin ja Rölli, Minni törmäs postiauton kanssa, eikös se näin ollut? Sori jos mäkin muistan väärin, siitä on jo aikaa...

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   29.1.09 10:12:03

marmalade muisti aivan oikein:) eli meidän omalla kotitiellä postiauto kaahasi mun varsani päälle kesäkuun kuudes päivä mennyttä vuotta, kun olin sitä taluttamassa. Minniltä murtui vasemmasta takajalasta vuohisluu ja ennuste on huono:( Kolari oli autoilijan vika ja kaikki ell-kulut maksaa Itellan vakuutus. Nyt ollaan siis siinä tilanteessa, että jalka on leikattu, luu on luutunut (puutuvan palan tilalle on kasvanut uudisluuta), mutta nivel ei toimi toivotulla tavalla ja nivelrako (voi olla väärin selitetty) on hieman pienentynyt. Ravissa epäpuhdas. Huomenna sitten tämänhetkinen tilanne. Tuo kertomani on marraskuun lopun diaknoosia...

LähettäjäRölli 
Päivämäärä:   29.1.09 11:00:16

ai kauhea ! tsemppiä huomiselle, toivotaan että saatte valoisamman arvion = )

2007 varsojen kuvia X

Lähettäjä: meeri 
Päivämäärä:   30.1.09 06:39:34

Tää ei ihan kuulu tänne, mutta onko -07 syntyneitä orivarsoja vielä myymättä ja mimmosia? Olisin vaille loppuelämän karvakaveria moneen menoon itelle ja omalle pojalle, ni ajattelin kysästä teiltä.

Lähettäjä: Constanzia 
Päivämäärä:   30.1.09 18:46:10

Ryttare: Oi, olisikin mainiota päästä Pipsankin kanssa maneesiin!

sari: Tosi ikävä juttu :( Omia laihuliineja olen lihottanut Greenline + melassileike + soijarouhe + öljy -sekoituksella, lisäksi kaurat, mineraalit ja vapaasti heinää. Nämä eivät tosin ole varsoja olleet, mutta.. Et kyllä kysynyt neuvoja, tuputan silti ;)

Kaisa: Harmi :( Onneksi varsa on pirteä!

marmalade: No voi hemmetti.. Onpa ikävä tapaus :( Nikelle kovasti pikaista paranemista! Onneksi olkoon tytöstä :)

Mintsi: Toivottavasti olet tänään saanut hyviä uutisia klinikalta?

Kaikesta huolimatta leppoisaa viikonloppua kaikille! :)

Lähettäjä: marmalade 
Päivämäärä:   30.1.09 19:22:25

Täällä tultiin kans kattomaan joko Mintsi ois kerinny kertomaan mitä sanottiin, odotellaan!

Constanzia: Kiitos :)

LähettäjäMie 
Päivämäärä:   30.1.09 20:41:57

Hauskaa, että joku on meitä kaivannut! Olen ollut laiska omistaja Jymyn kanssa, se on ollut pitkällä "joulutauolla" ohjasajohommista, mutta ensi sunnuntaina päästään taas hommiin. Se tarhailee kuuden orin laumassa ja on kärsinyt joulun alla karseasta rivistä niissä pitkissä sukissaan. Nyt onneksi talvi tuli eteläänkin, ja helpottaa sen suhteen.

Jymy oli jo vuotiaana aika viriili tammojen suhteen, ja hiukan arveluttaa, että on vaikea kevät tulossa - kun olen itsekin jakautumassa kesällä enkä uskalla riskeerata mahani kanssa, ettei satu mitään. Se siis pääsee jatkossa kerran viikkoon pikku treeniin ja toivon, että saisi jo kärryjäkin perään jossain vaiheessa. Kuvia en ole saanut, kun olen käynyt sen luona aina illalla pimeässä... Ensi syksynä (tulevan varsan vieroituksen jälkeen) edessä sitten ruunaus ja pojan muutto takaisin kotiin mamman naapuriksi. Niin, ja näyttely on melkein meidän kotipihassa Inkoossa 15.4., sinne ollaan menossa pyörähtämään, jos saan jonkun esittämään poikaa. Yritän ryhdistäytyä niiden kuvienkin suhteen :)

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   30.1.09 20:48:11

Mintsi sai elämänsä toiseksi huonoimmat uutiset tänään:( ...kun maa sulaa, Minni laukkaa Sanni-äidin (k.6.3.2008) ja Ressun (k.4.12.2008) luo ikivihreille laitumille. Jalka oli mennyt kovasti huonompaan suuntaan ja enää minulle luvattiin, että voin pitää sen pihankoristeena. Minulla on "rampa" varsa, joka ei tule liikkumaan ikinä puhtaasti!
Rakastakaa nuorukaisianne ja pitäkää niistä hyvää huolta!

Lähettäjä: Helepotus 
Päivämäärä:   30.1.09 20:52:20

Pitkästä aikaa muistin ottaa Vennistäkin joitakin uudempia kuvia. Varsa on tosiaan tällä hetkellä viimein ajo-opetuksessa.
Huonon laidunkesän jälkeen on sairasteltu urakalla ja sen jälkeen kuntouduttu kotosalla.

http://pets.webshots.com/photo/2322260960092109565DtbhmH

http://pets.webshots.com/photo/2887910300092109565pspGGT

LähettäjäRyttare 
Päivämäärä:   30.1.09 20:53:18

Voi Mintsi, kylmät väreet menevät täällä pitkin selkää. Julma uutinen, yritä jaksaa.

Päivämäärä:   30.1.09 20:53:39

Voi pahus Mintsi :(
Jaksamista...

Päivämäärä:   30.1.09 21:05:01

Voi ei Mintsi!!! Nousi karvat pystyyn ja kyyneleet silmiin... :( :(
*jaksamishali*

Lähettäjä: N.V. 
Päivämäärä:   30.1.09 21:37:32

Kamalaa Mintsi!!! Eikö sitä edes siitostammaksi vois jättää, vai kärsiikö? En edes pysty kuvittelemaan miltä omalla kohdalla tuntuisi. Syvä osaanotto!

LähettäjäUlli 
Päivämäärä:   30.1.09 23:02:53

Mintsi,todella ikäviä uutisia:(

Päivämäärä:   31.1.09 00:10:00

Mintsille syvimmät osanotot!! Kovasti jaksamista nyt sinne.

Pahalta tuntuu...

Lähettäjä: Feya 
Päivämäärä:   31.1.09 08:23:01

voi ei Mintsi.. kovasti jaksamista :(

LähettäjäSatu 
Päivämäärä:   31.1.09 09:45:56

Mintsi,en pysty kuvittelemaan miltä susta nyt tuntuu*haleja*=(

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   31.1.09 10:12:59

Kiitos kaikille:) Olette ihania. Otan joku nätti päivä kuvia neidistä ja yritän laittaa niitä tänne näytille.
N.V. Kun kolari sattui ja ennuste oli huono, mietin heti että jos ei muuta niin teetän sillä edes yhden varsan, mutta tilanne on todellakin niin huono, että ell ei suositellut edes varsottamista:( Orikin sille oli jo alustavasti suunniteltu... Sen ylösnousemiseen jo nyt menee pahimmillaan 20min. aamulla, joten mitä se olisi parin vuoden päästä, kun jalka olisi mennyt huonompaan kuntoon, elopainoa olisi 200kg enemmän ja se vielä kantaisi varsaa mahassa? Saisin nostaa sen vinssillä ylös ja se olisi jo mielestäni eläinrääkkäystä. Minulla on "pihankoristeena" nuo kaksi siitostammaa, en viitsi pitää kipeää ontuvaa varsaa lisäksi. Minusta se ei ole varsaakaan kohtaan oikein, koska se haluaisi juosta ja leikkiä, mennä muuallekin kuin kymmenen metrin päähän tarhaan ja sieltä illalla sisälle karsinaansa.

Päivämäärä:   31.1.09 11:28:24

Mintsi: Tosi harmillista. Jaksamista.

Päivämäärä:   31.1.09 11:31:23

joo, ei kannata varsottaa jos on jo nyt noin huonona, harmi :(
mutta oikein teet Mintsi, ei ole varsalle kiva elämä jos ei pääse liikkumaan.

tässä uusin talvikuva karvakasasta, tämäkin tosin otettu jo ennen joulua..
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Feya&image_id=97507910

Lähettäjä: MK 
Päivämäärä:   31.1.09 13:13:58

Kipinän kanssa on pidetty matalaa profiilia, kun sairasteli loppuvuodesta kunnon räkätaudin.
Piti alottaa ajo opetus ihan alusta asti uudelleen.
Kiltti on poika ja siksi sai kaverikseen vierotetun vuosikkaan Siilan.
Vähän poika oli ihmeissään Siilan röyhkeyttä, mutta oppi sitten antamaan samalla mitalla takaisin. Hyvin ne toimeen tulee, vaan eipä Siila enää hypi silmille.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=Kultasade&image_id=97613946

Meidän uusin tulokas on Siiri alias Tintin Rosmariini.
Siiri on kanssa -07 varsa. Kipinälle vähän haaveilin morsiameksi. Saas nyt nähä ajatukset voi kyllä muuttua vielä moneen kertaan.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=Kultasade&image_id=97504798

Se on tosi eloisa ja innokas pikku tamma ja sen takia ilmeisesti onnettomuuksille altis pakkaus. Oli ollut meillä vasta pari kuukautta kun pääsi livahtamaan portista, kun hain toista hepoa, ja tietysti karkasi tielle ja kolaroi siellä sitten auton kanssa. Mutta kuin ihmeen kaupalla selvisi törmäyksestä pelkällä säikähdyksellä ja vähäisillä ruhjeilla.
Tamma söi kipulääkkeitä ja penisilliiniä. Sitten käytiin vielä RTG:ssä eikä sieltäkään mitään löytynyt.
En voi oikein vieläkään ymmärtää, miten äärettömän hyvä tuuri sillä oli. Lääkäri vaan käski hepan jatkaa normaalia elämää.
Siiri sai siis lepäillä ja kerätä voimia uusiin koitoksiin.
Ensi kertaa ajettiin takaa viime lauantaina ja torstaina harjoteltiin vähän liinassa juoksemista. Huomenna jatketaan harjoituksia.

LähettäjäSatu 
Päivämäärä:   31.1.09 17:52:18

Oli niin kiva ilma,että oli pakko räpsiä Pirpanasta muutama kuva. Kuvat samanlaisia kuin kaikki muutkin kuvat albumissa,nyt on vaan enemmän lunta=)

http://kuvablogi.com/nayta/1710955/

Päivämäärä:   31.1.09 18:09:05

Mintsi: ymmärrän. Tosi sääli! Koita jaksaa!

Satu: varmaan on joskus ollut puhettakin, mutta mikä Pirpanan oikea nimi on (eli utelen minkä sukuinen on) =) ?

Helmistä ei ole kuin uusia pöllöily kuvia meidän muiden nuorten kanssa. Kuvat tuolla http://nvtalli.com/tiltu/talvipv.html .

LähettäjäSatu 
Päivämäärä:   31.1.09 19:03:10

N.V.:Aivan ihania riehumiskuvia=)!
Pirpanan nimi on Satujen Taika(Hippos tiputti pois yhden a:n Taikasta,oli kuulemma jotenki "vaarallista"=O!),isä on Ilo-Ilmari, ei:Tinuri.

Lähettäjäorivarsa 
Päivämäärä:   31.1.09 19:06:51

meeri: pv:täkö etsit? Jos kyllä, minulla saattaisi olla myynnssiä yksi 07 syntynyt fwb.

Päivämäärä:   31.1.09 21:05:40

Tuo Kipinä aina vaan miellyttää mun silmää :)

2007 varsojen kuvia X

Lähettäjä: meeri 
Päivämäärä:   31.1.09 22:55:33

suokkia mä etsin. pv:ssä liikaa laatua mulle. =) kiitos kumminkin.

mintsi: voimia ja onnea jatkoon!

LähettäjäUlli 
Päivämäärä:   1.2.09 16:45:22

Tässäpä meidän jätkä minun kanssa,tiistaina sitten lähtee treeniin.
http://www.aijaa.com/v.php?i=3507910.jpg

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   1.2.09 18:22:32

Voi kun Ullin poju on jo komean aikuisen näkönen. Minni on vieläki niin peeni. Tässä tänään otettuja kuvia ja kuten kuvista huomaa niin kipukynnys tytöllä on huikea -häntä tötteröllä viipotetaan kipeän jalan kanssa!
http://kuvablogi.com/nayta/1713297/
http://kuvablogi.com/nayta/1713298/
http://kuvablogi.com/nayta/1713299/
http://kuvablogi.com/nayta/1713300/
Kipinä on kyllä myös ihana, mutta Helmi on mun ehdoton feivoritti:)

LähettäjäMie 
Päivämäärä:   1.2.09 19:40:06

Mintsi, pahoitteluni. Karmivaa, kun olen seuraillut varsapuuhia jo valvojaisista 2007 saakka. Elämä ei ole aina reilua, mutta on oikein päästää varsa kivuistaan, vaikka se tuskallista onkin. Voimia sinne!

Tässä tuoreita otoksia meidän pojasta. Ei kovin hyviä, kun tarhassa on kuusi orinturpaa linssissä kiinni ja maneesissa ei surkean kamerani salaman teho riitä liikekuviin... Mutta hyvin tuntuu ohjasajo jo sujuvan, ympyrällä varsinkin. Takaa-ajossa peffaa hipovat ohjat saa vielä peruuttelua ja pupuloikkia aikaan. Haaveilen ajo-opetukseen viemisestä, mutta tuttu ravitalli onkin täysi. Meillä olisi valjakkopaikka myös lähellä, mietinlaittaisinkohan sinne.
Ilokseni huomasin, että väri on alkanut muuttua isän ja isoisän viitoittamalle tielle, talvikarvan alta kuoriutuu tumma punainen. Ja kokoakin on tullut huimat 5 cm näyttelyn jälkeen, tänään 152 cm.
http://good-times.webshots.com/album/569885682ZzlygQ

LähettäjäUlli 
Päivämäärä:   1.2.09 19:50:13

Mintsi,siitä on kyllä varsamaisuus jo tooosi kaukana.Liian nopeesti tuli "aikuinen" :)
Käytitkö Minniä tuossa meidän klinikalla?Ajattelin vaan että oletko kysynyt mielipidettä esim.Tupamäeltä tai Houtulta?Senhän saa ihan kun soittaa sinne ja laittaa kuvat ja lausunnon sinne.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.2.09 20:07:15

Ketjua seurannut alusta asti ja oletan että Mintsi on varsaansa käyttänyt Ylivieskan pohjoispuolella klinikalla?Siinä tapauksessa älä missään nimessä tee lopetuspäätöstä ennen kuin pyydät arvion muualta.Omani olisi jo mullan alla jos en olisi konsultoinut toista klinikkaa.

Lähettäjä: Rölli 
Päivämäärä:   1.2.09 20:09:36

Voi Mintsi, olen tosi pahoillani, en väitä edes aavistavani miltä tuntuu : (
Jymy on komea ja näyttää ihan prolta !
Meillä ei ohjista tule mitään reaktiota, osaa lähteä eteenpäin, pysähtyä ja vähän peruuttaakin äänellä melkein ohjista ; ) tänään meni niiin mukavasti, että päästään nytkähtämään eteenpäin...

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   1.2.09 20:44:13

Minni on hoidettu Oulussa, mutta Houttu on katsonut kuvia ja neuvonut asioissa jo ennen leikkausta. Jukan neuvohan oli, että pala ruuvataan, mutta koska se olikin murusina jalassa niin se täytyi poistaa. Ja vaikkei olisi eläinlääkärikään niin osaa kyllä katsoa hevosen ontumista ja kuvista näkee, kun vertaa vanhoihin, että nuljuluu on lähes kiinni vuohisluussa ja kalkkeuma näkyy myös uusimmissa kuvissa ja terävöityminen...Minä olen varsan kanssa tekemisissä päivittäin ja jos ylösnousemiseenkin menee pahimmillaan 20min. -ei kaikki todellakaan ole kunnossa. Jos ell olisi epäröinyt vielä, olisin lähtenyt sen Tupamäellä käyttämään. Ja hieman puolustaakseni niin klinikalla oli ravihevonen, joka oli seissyt Tupamäen kehoituksesta kesästä asti. Nyt se on leikattu ja toipumiseen luvattiin muutama kuukausi. Jos se olisi leikattu silloin kesällä, se mahdollisesti olisi jo radalla nyt. Joten kyllä muuallakin virheitä tehdään! Ja voin näyttää ne myös sukulaismiehelle.

Lähettäjähalina 
Päivämäärä:   1.2.09 20:59:19

Mintsi: kovasti osaanottoja myös täältä! Tosi kurja tilanne, mutta teet varmasti oikean päätöksen, ei kuulosta nuoren hevosen elämältä jos ylös nousukin on noin vaikeaa. Saako muuten vähän off topic kysyä, onko sulla joskus ollut hevonen Kellossa? Oon joskus aiemminkin miettinyt tiedänkö sut.

Ja oman kokemuksen perusteella voin myös uskoa, että ell:n diagnoosi on ihan oikea ja pätevä. Ainakin meidän Sissiä on kaksi Oulun lääkäriä hoitanut tosi hyvin. Muualta on sitten huonompaa kokemusta kyllä, ei täällä etelässä ole tullut vielä yhtään niin hyvää lääkäriä vastaan kuin Oulun klinikalla.

Sissistä ei oo vieläkään ohjasajo-kuvia olemassa, mutta ehkä niitäkin joku päivä... galtsussa kuitenkin jotain kuvia http://irc-galleria.net/archive.php?nick=halina-&album_id=664019

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   1.2.09 22:07:58

halina: Juu...tiiät sä mut->oot ennenki kysyny. Olen Ressun "äiti":) Ressuhan laukkasi vihreämmille laitumille 4.12 ja sitä hoidettiin kymmenen vuotta ja käytettiin Tupamäkeä myöten, mutta kyllä ne Oulussa osasi, koska saatiin noinkin pitkä elämä. Se on kuitenkin rankka ja rahaa vaativa projekti, joten tässä Minnin tilanteessa en jaksa lähteä kokeilemaan, jos se nyt sattuisi joskus vielä liikkumaan puhtaasti. En edes jaksa tuohon uskoa, koska alunperinkin ennuste oli huono ja vaikka alku lähti hyvin liikkeelle -luu luutui ja Minni liikkuikin jopa puhtaasti välillä. Marraskuussahan se oli ep ravissa ja vuohisniveleen piikitettiin kortisonia ja niveltä notkistavaa. Mutta nyt onnutaan jo selvästi ja ollaan epäpuhtaita käynnissä. Taivutuksessa meni lähes kolmijalkaiseksi.
Ja vielä niille jotka epäilee, ettei varsaani hoideta kunnolla niin menkääpä tutustumaan klinikalle uusiin röntgenlaitteisiin. Samanlaiset löytyy ainakin Tampereelta. Kuva on ihan eri toista tarkka kuin vanhat "paperikuvat" ja kun niitä voi suurentaa tietokoneen näytöllä niin joka ikinen pikku hippunen ja mutka ja piikki siellä näkyy.
halinalle vielä, että Sissi on kaunistunut valtavasti! Sillä on todella nätti pää:)
Mun on varmaan aika poistua tästä keskustelusta, koska jos ihan rehellinen olen niin mulle tulee vaan pahempi mieli, kun te kyseenalaistatte Minnin hoidon ja mä joudun selittelemään, vaikka en tietty olisikaan velvollinen mitään kommentoimaan. Ja mullahan ei kohta enää ole sitä 2007-syntynyttä, joten heippa ja mukavia opiskeluhetkiä teille kaikille nuorienne kanssa!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.2.09 22:24:57

Halaukset Mintsille ja voimia eteen päin!

Minä olen lukenut teidän kuulumisia vaikka en ihan saman ikäistä omistakaan. Oulun klinikalla on osaavaa väkeä, kun niitä eläinlääkäreitäkään ei ole kuin "muutama"! Joten omani olen vienyt aina mielellään kyseenomaiseen paikkaan!

Lähettäjähalina 
Päivämäärä:   1.2.09 22:34:41

Mintsi (sikäli kun vielä tämän luet), mulla on niin ältsin huono muisti etten muista puoliakaan mitä keneltäkin oon joskus kysellyt.. :D Älä nyt pahoita mieltäsi, ei täällä kukaan kyselijöistä varmaan pahalla tarkoittanut. Jaksamista :)

LähettäjäUlli 
Päivämäärä:   1.2.09 22:52:12

Kyllä Oulussa on ammattitaitoista väkeä,aina ollaan sieltä apua saatu,ja heidän ansiosta oma tamma on jo pari vuotta ollut ns.jatkoajalla:)
Mutta tuollaisissa asioissa on aina hyvä kysyä toinen mielipide,varsinkin kun on kyse nuoren hevosen elämän päättämisestä.Varmuus on hyvä asia ettei jää jossittelulle varaa,ja näinhän Mintsi tehnytkin.

Päivämäärä:   1.2.09 22:55:45

"Mun on varmaan aika poistua tästä keskustelusta, koska jos ihan rehellinen olen niin mulle tulee vaan pahempi mieli, kun te kyseenalaistatte Minnin hoidon ja mä joudun selittelemään"

En näe kyseenalaistamista,ainoastaan kommentointia joka siis ei ole sallittua?

Lähettäjä: kaneli 
Päivämäärä:   2.2.09 08:51:24

Miksei yhdenkään hevosen lopettamista voi mainita täällä ilman, että jotkut ihmiset tuntevat pakottavaa tarvetta alkaa epäillä omistajan valmiuksia ja halukkuutta tehdä kaikkensa oman eläimensä hyvinvoinnin takaamiseksi?

Lopetuspäätöksiä ei tehdä heppoisin perustein, ja ymmärrän vallan hyvin, miksi Mintsi loukkaantui muutamista "hyvää tarkoittavista kommenteista".

LähettäjäUlli 
Päivämäärä:   2.2.09 11:01:07

kaneli,itse en ainakaan sitä tarkoittanut kysyessäni onko toisen ell mielipidettä.Ollaan Mintsin kanssa tavattukkin ja asiasta juteltu,ja hän on kyllä varsansa hoidattanut niin hyvin kuin vain nykylääketieteen avulla voi.
Nyt on hieman tarkistettava lukemisen ymmärtämistä jos minun sanomani käsittää arvosteluksi?

LähettäjäMintsi 
Päivämäärä:   2.2.09 11:42:23

Ulli ja muut 2007-varsojen "tutut". Kaikki muu on ollutkin asiallista...paha mieli tuli vain viivan (joka ei todennäköisesti edes 2007-syntynyttä omista) klinikan eläinlääkärien kyseenalaistamisesta ja sen seurauksena Minnin hoidon kyseenalaistamisesta, koska hänellä näyttää olevan jotain hampaankolossa kyseistä firmaa kohtaan (kun omakin olisi jo mullan alla jos...)
Ja niinkuin kerroin; Minni elää kevääseen kun maa sulaa. Jos todella näyttää siltä, että äkkikäännös parempaan tapahtuu niin tottakai se katsotaan vielä. Sinne on kuitenkin kolmisen kuukautta aikaa. En minä siksi varsaa ole teettänyt, että sen mieluusti kuoppaan laittaisin 2-vuotiaana. Meillä ne on perheenjäseniä ja Ressullekin olin valmis kustantamaan 25 000mk:n lääkityksen, jos se sitä olisi tarvinnut...onneksi uusi näyte oli puhdas ja tällaisia myrkkyjä ei sitten tarvittukaan. Ja ruuna ei tuota lääkettä arvokkaampi edes ollut 3-vuotiaana; muuta kuin tunnearvoltaan. Moni olisi pistänyt hevosensa siinä vaiheessa jo kuoppaan, kun klinikkalaskut alkoivat hipoa taivaita.

Päivämäärä:   2.2.09 12:54:39

kanelin kanssa täysin samaa mieltä.. Tällaista tämä täälläkin tuppaa olemaan :( Onneksi ehkä vähemmässä määrin kuin mitä esim. sennupuolella, mutta silti.

Mintsi kuitenkin itse parhaiten tietää tilanteen ja kuten yllä kirjoitti, tuskin ihan huvikseen varsaa laittaa mullan alle!

Mintsille kovasti voimia ja parempaa jatkoa! :)

Päivämäärä:   2.2.09 13:09:18

Ja pari kuvaa tältä päivää:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Constanzia&image_id=97948181
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Constanzia&image_id=97948214

:)

Päivämäärä:   4.2.09 10:35:55

Heh, tämähän menee yksinpuheluksi ;)

Olen miettinyt että tuolle Pipsalle olisi kiva saada ensi kesänä edes kuukaudeksi ikäistään seuraa. Onko ketään laidunpaikkaa vailla? Meillä on hehtaarin läntti, kolmessa lohkossa. Iso katos on. Laidun on ollut aiemmin heinäpeltona, nyt ollut kolme vuotta laitumena. Lannoitettu ja hoidettu; joka kevät laitetaan apulantaa. Laidun on meillä kotona, hiekkatien toisella puolella kuin missä talli&kenttä.

LähettäjäRölli 
Päivämäärä:   4.2.09 10:44:51

tuo Pipsa meille tammalaitumelle, on ikätoveria ja vähän vanhempaa ?

Lähettäjäkaneli 
Päivämäärä:   4.2.09 12:23:29

http://kuvablogi.com/blog/20911/1/

tässä nyt vihdoin huonolaatuisia räpsäisyjä omasta rääpäleestä, johtuen kuvaajan taidoista tai pikemminkin niiden puutteesta ;)

Päivämäärä:   4.2.09 20:51:17

Rölli: missä päin sinä vaikutitkaan? Ei vanha muista ;)

Niin ja siis itse asun Mäntsälässä, sehän komeasti jäikin pois tuosta "mainoksestani" :D

Kivoja kuvia kaneli! Ihania etenkin nuo leikkimiskuvat :)

Lähettäjämarmalade 
Päivämäärä:   5.2.09 19:22:45

Meille kans voidaan ens kesäksi ottaa tammavarsa laitumelle jos jollain tarvetta. Siellä ei ole ens kesänä ku mun emätamma ja Nikke. Hinta ei paha.

Lähettäjämarmalade 
Päivämäärä:   5.2.09 19:23:22

Miten toi osote noin tuli...

Lähettäjähalina 
Päivämäärä:   5.2.09 19:32:57

Laittakaas niitä paikkakuntia myös missä laitumia tarjolla, ei muista kuka asui missäkin... Minä tarvisin Sissille laidunpaikan Kanta-Hämeestä tai Turun läheltä (mieluiten Hämeenlinnaan päin). Ei ehkä ihan koko kesäksi, kun neiti on menossa ajo-opetukseen joskus huhti-toukokuussa, sieltä voisi sitten siirtyä joksikin aikaa laitsalle.

Lähettäjä: Rhonda 
Päivämäärä:   5.2.09 21:35:42

Pitkästä aikaa tulin tännekkin lueskelemaan :)
Nyt on meidän Wäiskillä sitten yksi tulikoe suoritettu, nimittäin kärryillä ajo. Alku pomppuilun jälkeen herra suostui ottamaan kärryt peräänsä ja lähdettiin heittään kierros pellolla,hieman se ihmetteli ja kuunteli kun kuski hyppäsi puolessavälin matkaa kärryille,mutta jatkoi ihmetellen matkaansa.
Me kun emme ottaneet ees varman päälle vaan kaikki potkuremmit ja sekit ym. jätettiin talliin,mutta eipä niitä edes tarvittu. Onkos muiden varsat paljon kasvaneet? meillä säkä lukemat näytti eilen 166cm!
Taitaa pian olla tallin laajenus urakka edessä kun poitsu ei kohta mahdu nykyiseen karsinaansa vaikka 3x3m ovatkin ;) hehheh

Päivämäärä:   5.2.09 22:10:57

Kaikkien muiden varsat on kovin suuria kun omaan vertaa :D Venni ei taida vieläkään olla yltänyt ylös ponimitasta.

Päivämäärä:   5.2.09 22:25:33

mä en nyt hetkeen ole kerennyt käydä omaani treenailemassa ja hankalaks asian tekee vielä se että aina tarvis olla apu. kun ei osaa vielä yksin kävellä eteenpäin vaikka mä tulisin siellä perässä ;)

mutta ei mulla kiirettä, kärryt on ollu perässä eikä niistä sanonut silloin mitään, joten kyllä tän homman kerkee opetteleen ens syksynä viimestään ku poika palaa kotiin. silloin tosin on vuorossa irtohypytyskin, kun tarkotus ois mennä laatuponi -kilpailuun ja siel on 2-vuotiailla irtohypytys.
tähän on tarkotus käyttää apuna kaverin estehevosta joka on sellainen 'tulen toimeen kaikkien hevosten kanssa' -tyyppiä (ihan ku mun varsakin..) ja joka tykkää hyppäämisestä. vähän niinku vetoapuna jotta lapsukainen siitä hyppäämisestä vähän innostuis myös..

Mintsille voimia, oon varma että ratkasus on oikea. sinä tosiaan oot se joka sen varsan päivittäin näkee ja näkee mitä sen elämä on kipuineen päivineen. pahempi se ois väkisin yrittää pitää hengissä jos elämä on tuskaa.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   5.2.09 22:36:23

Täytyykin mitata meidän tamma huomenna! Ei ole mitään käsitystä korkeudesta, silmämääräisesti ehkä 160cm? Isä on 167 ja emä 165, joten jättiä tuosta ei missään nimessä tule.

Meillä ajohommat jatkuu, tamma toiminut hienosti viime aikoina.

Kuinka usein te ajatte varsojanne? (ne jotka ajavat).

LähettäjäSatu 
Päivämäärä:   5.2.09 23:22:17

Tästä on jonkin verran aikaa ku oon viimeksi Pirpanaa mittailu, mutta toissa päivänä kattelin,että persus on korkeemmalla ku se oli ennen=)! Yritän muistaa viikoonloppuna!

Nyt on kyllä saanut lomailla kuukauden verran kiireiden takia,mutta yleensä olen ajanut n. 3 kertaa viikossa 2-4km lenkkiä. Annan mennä ihan reippaassa ravissa, mitä turhaan alkaa jarruttelemaan kun tykkää mennä ja ei juokse itsään pahaan hikeen tai väsyksiin=)! On alusta asti toiminu hurjan hyvin,kerran vaan ollaan tapeltu kun ei suostunu piiiitkällä pellolla ottaan askeltakaan käyntiä=D!

Päivämäärä:   6.2.09 18:29:52

Meillä säkä loppuvuodesta 153, persus paljon korkeammalla, pitää yrittää ukolle sanua et mittailis sitä.
'
Meillä yritetään ens viikolla ajoa jos mahan alus parantunut. Ollukki sit pari viikkoa taukoa..

Lähettäjäkettris 
Päivämäärä:   6.2.09 19:00:53

Joku kyseli jo ketjun alussa onko 07 orivarsoja myytävänä. Meikän 07 syntynyt arabiristeytys on kaupan, siinä olisi poni moneen menoon, toivoin että kasvaisi isommaksi, mutta nyt taitaa olla aika luovuttaa, ei tuo yli 145 sentin kasva.

Kuvia: http://irc-galleria.net/archive.php?nick=kettris&album_id=2621574

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   6.2.09 19:02:40

kettris: minkä kokoinen "poni" on nyt?

Lähettäjäkettris 
Päivämäärä:   6.2.09 19:09:19

Empä ole mitannut tarkalleen, mutta olisiko reilu 130 senttinen. Isä piirun verran vajaa 150, emä 145.

Päivämäärä:   6.2.09 22:44:01

Meillä myös tuo vm 2007 orivarsa myynnissä ja rotu on puoliverinen. Ei kuitenkaan missään nimessä pakkomyynnissä,sillä mielelläni pidän myös itsellä,jos sopivaa ostajaa ei löydy. lahjakas varsa,jolla kapasitettia isoille areenoille ja liikettä vaikka muille jakaa.

LähettäjäSatu 
Päivämäärä:   8.2.09 20:31:59

Mittasin Pirpanan tänään ja mun harava/lattiaharja-mitalla eteen tuli korkeutta n. 143cm ja taakse n. 148cm.

Hitto kun tänään piti sataa vettä,tietää taas taukoa kaikesta liikunnasta. Kärryileen ei pääse kun Akalla ei ole kenkiä ja tuskinpa kentällekkään pääsee irtojuoksuttamaan.

Päivämäärä:   8.2.09 20:46:28

Constanzia: me ollaan naapurikunnassa eli Sipoossa.
Meillä olisko tuo säkä ehkä melkein 140cm ; )

Päivämäärä:   8.2.09 21:01:14

Satu: Pikkasen on takakorkea! Tai siis kuulostaa siltä :)

Me ollaan Oulun läänissä, Nivalassa.

LähettäjäJeWa 
Päivämäärä:   8.2.09 21:27:56

Meillä orivarsa on valjaissa 4-5krt/vk. Kasvaa kovasti ja kaiken aikaa ollut takakorkea, nyt onneksi 'tasoittunut' säältä 158cm ja lautaselta 162cm, eli vieläkin takakorkea muttei enää 5-10cm niinkuin syksyllä! Jolloin olikin ajoista n.2kk lomalla kovan kasvunsa takia. Emällä on korkeutta 156cm ja isällä 160cm. Uusimmat kuvat tältä päivältä http://kuvablogi.com/blog/4799/4/1/

LähettäjäRyttare 
Päivämäärä:   9.2.09 09:29:15

JeWan varsa on todella vahvan näköinen poika, komeita ovat nuo tammanne jälkeläiset! Tsemppiä treeniin, toivottavasti tulee kova juoksija.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   10.2.09 00:31:28

Olipas ruman näköinen tuo arabiristeytys! Nyt tiedän paremmin miksi en risteytyksiä ole kannattanut...

Lähettäjäkettris 
Päivämäärä:   10.2.09 12:19:00

Juu, ei polle mikään komistus ole, sellainen ruippana... Mutta muuten todella mukava varsa.

Päivämäärä:   10.2.09 18:18:34

Ei tuo kettriksen varsa minusta mitenkään rumalta näytä. Mutta ei mikään varsa,joka on pahimmassa kasvuvaiheessa näytä kukkaselta. Oma varsanikin,jolla on korkeutta lähemmäs 170cm,on hassun näköinen varsan runkoineen ja pitkine jalkoineen...ja kamalassa talvikarvassa niin hui!

LähettäjäUlli 
Päivämäärä:   10.2.09 19:31:48

Samaa mieltä kuin Rhonda tuosta Kettriksen varsasta.

Päivämäärä:   10.2.09 20:34:38

Kuin myös, komppaan Rhondaa.

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   10.2.09 21:22:17

Tyttö mitattu tänään ja epävirallinen mittaus näytti 156cm, eli aika lähelle meni mun arvio. Tosin nyt ollaan taas todella rumassa vaiheessa menossa kun tyttö on törkeen takakorkea!

Kaiken lisäksi se oli saanu tarhakaverilta kenkää sillä seurauksella, että sunnuntai-iltana toi eläinlääkäri-setä kivan 180:n euron pikavoiton minulle. 10pv penisiliiniä ja toivotaan parasta. :(

Lähettäjä: Been there 
Päivämäärä:   10.2.09 22:38:40

Onko Rhondan 2-vuotias jo lähemmäs 170 säkäinen? Siitähän tulee goljatti?

Päivämäärä:   10.2.09 23:20:34

Ihan tarkkaa lukemaa en uskalla sanoa,mutta yli 165cm...eli lähempänä 170cm kuin 160cm.

Päivämäärä:   11.2.09 07:25:18

Itse asiassa tässä topikissa en ole nähnyt yhtään rumaa varsaa ! Tosin näen todella harvoin kyllä rumia hevosiakaan, vain eri tarkoituksiin tehtyjä ?
Kauhian isoja teidän nuoret.. tosin minähän toivoin sitä ponikokoa ja ilmeisesti sitä sain, olis voinut jäädä pienemmäksikin, kun leveyttä on valtamerialuksen verran ; )

Päivämäärä:   11.2.09 19:59:33

meeri, laita spostia esille, niin laitan sulle postia. Oma sh-orini voisi vaihtaa kotia, sopivan uuden sellaisen eteen sattuessa..

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   11.2.09 22:03:39

Miten teillä ratsusuokkeja, oletteko opettaneet ajolle jo?
Meillä myöhäinen tamma, vielä en ole laittanut kärryjen eteen. Mietin tässä tuleeko jo kohta kiire..

LähettäjäRyttare 
Päivämäärä:   11.2.09 22:07:56

Meidän Ilona-varsa on heinäkuussa syntynyt, ei ole vielä ajolle opetettu. Enpä koe että olisi kiirekään, varsa on kuitenkin systemaattisesti opetettu ja liikkunut muuten.

Lähettäjäruipelo 
Päivämäärä:   12.2.09 09:34:16

Meillä pv-tamma s. 06/2007 on nyt talven aikana saatu kärryjen eteen, ihan alkumetreillä kuitenkin ollaan vielä itse kärryttelyssä. Rauhassa ollaan edetty, pienin askelin. Tulin viime kesänä siihen tulokseen, että parempi opettaa ajoissa, kun vielä on koonkin puolesta jotenkin hallittavissa, jos jotain kärryjen kanssa aluksi vaikka sattuisi... Hyvin on kuitenkin mennyt. :)

Irtohypytykseen pitäisi vaan nyt siirtyä pikaisesti, jos meinataan osallistua Kyvyt Esiin -tilaisuuksiin huhtikuussa. :-o

Päivämäärä:   12.2.09 11:36:07

Ei ole Helmiäkään vielä ajolle opetettu. Ja tuleva ratsu siis kyseessä. Muutoinkaan ei olla nyt vähään aikaan kummempia puuhasteltu, ihan rutiini hommia. Ei liikuteta mitenkään erikseen, paitsi välillä käyvät irtojuoksemassa laitsalla. Meillä on hyvä kauhukolmikko tarhassa, ja iso tarha. Siellä kuntoilevat päivittäin omaksi ilokseen vaikka tammoja ovatkin. Hurjia pukkilaukka spurtteja vetävät puita väistellen ja kivien yli hypellen. Kyllä sen sitten huomaa kaikkien kolmen tasapainossakin. Ja mieli kaikilla on virkeä =) .

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   12.2.09 12:16:12

Ollaan me jonkun kerran ajettu jo takaa, mutta se on kyllä sellaista hästäystä, varsalla on niin paljon virtaa että se ei jouda keskittymään uusiin asioihin.

Juoksutettukin on, siinä oikein vinkuu ja pukittaa, riehuu alkuun mutta keskittyy sitten.

Hoitotoimenpiteet yms. menevät ihan nappiin, mutta kun kaverit jää talliin keskittyminen = nolla.

Lähettäjähalina 
Päivämäärä:   12.2.09 13:04:34

Sissiäkään ei ole vielä opetettu, ja ratsu ois siis tarkotus tulla isona... Ohjasajoa on harjoteltu joku kymmenisen kertaa mutta kärryopetuksen päätin jättää ammattilaiselle. Nyt vaan odotellaan että Sissille vapautuu paikka niin pääsee opetukseen. Muuten ei liikutella mitenkään, on tarhassa toisen samanikäisen sh-tammavarsan kanssa, liikkuvat siellä kuitenkin aika hyvin. Välillä kuulemma painivatkin kunnolla :) Tässäpä eiliseltä yksi kuva http://irc-galleria.net/view.php?nick=halina-&image_id=98562736

Jokos muiden varsat on vaihtaneet karvaa? Sissillä on talvikarva ihan irti ja näyttää kyljistään vähän kirjavalta, kun alta tulee oranssimpi kesäkarva näkyviin :) Sen sijaan Hali-äiskä ei ole vielä aloittanut karvanvaihtoa.

Kyselläänpä samalla täälläkin, olisiko kiinnostuneita teettämään tilausvarsa tuolla Sissin emällä? Seisoo nyt ihan tyhjänpanttina tallissa kun reväytti jänteensä (vej) syksyllä, ja astutus olisi aika hyvä tähän väliin. Jos joku kiinnostuu niin lisätietoja saa säpolla :)

Lähettäjä: oijoi 
Päivämäärä:   12.2.09 13:24:54

Hevonen seisoo tyhjänpanttina? Mikä se semmoinen hevonen on? Eikö niillä aina kuitenkin ole joku tehtävä?

Lähettäjähalina 
Päivämäärä:   12.2.09 13:44:26

No eipä sillä juuri ole tehtävää, kun ei voi ratsastaa/ajaa, kestää toistaiseksi vain talutuksen reagoimatta. Eikä se nyt ole kantavanakaan eikä edes pihankoristeena tai seurahevosena, vaan yksityisellä maneesitallilla ja maksaa aika paljon seisottaa sitä karsinassa ja tarhassa tekemättä mitään. Minusta se siis on aika tyhjänpanttina silloin. Kantavana sillä olisi joku järkevä tehtävä, siihen asti että oletettavasti taas alkaa kestää käyttöä.

Lähettäjäkettris 
Päivämäärä:   13.2.09 18:42:40

Nyt lähtee orivarsa sitten halvalla, eniten tarjoavalle viikon sisään. Alkuvuoden laskut uhkaa kaataa talouden, ja kun tuo poni (ja sen seuralainen, rautias lv-ruuna, jos jotakuta kiinnostaa) on ihan turhana nyt, niin sen saa hakea pois se joka iskee rahat kouraan nopsasti.

Päivämäärä:   13.2.09 19:07:35

Tänään kävin Nikkeä ajamassa ite ekaa kertaa kotosalla :) Hienosti ja rennosti tirpukka meni vaikka oli taukoa kaks viikkoa.

Meillä Nikke oli opetuksessa jo viime syksynä, heti elokuussa, ikää oli sillon reilu vuos ja kaks kuukautta. Oikea aika oli tuolle, kuitenkin koko ja luonnetta piisaa, mutta kukin ajalllaan :)

Päivämäärä:   13.2.09 19:08:20

Pitääkin sunnuntaina ottaa kuvia, jos satun pääsemään lenkille :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.2.09 19:34:10

Oliko tää Mintsin Minni se joka kaksosena syntyi?Ja toinen kuoli varsana?

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.