Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rehu varsalliselle tammalle?

Lähettäjä: Tiukkis 
Päivämäärä:   12.9.26 22:14:30

Mitäs teidän emät ja maitovarsat syövät tällä hetkellä. Heinää tietenkin reilusti laidunkauden jälkeen - mitä rehuja? Syökö varsa jo emän kupista - maistellen vai jo reilummin. Laitatteko varsalle omaan kuppiin?

Minulla on 2,5kk ikäinen varsa emän kanssa, ja juuri vaihtui heinä, josta ei analyysia ole. On tulossa, mutta hetken olen ”sokkona”.
Ensimmäinen varsa, joten kyselen vinkkiä kokeneemmilta.
Nyt saa kauraa ja rypsin, kivennäistä ja monivitamiinin. Ja mashin seassa suolaa ja vähän kalkkia, koska aiempi heinä tarvi vähän kalkkilisää.
Emä on vähän solakka, minkä vuoksi kysyn. Varsa näyttää hyvältä, ja on kasvanut tasaisesti. Emästä olen enempi huolissani. Pitäisikö lisätä Luzernea tai jotain breeder—tyyppistä täysrehua? Onko varsalle jotain maistuvaa?

Kyllä - odotan heinäanalyysin, mutta se ei ole juuri nyt minun käsissäni, joten joudun odottamaan - tuottaja on ottanut eri alueista, ja tarvitsisin selvityksen mikä paali miltäkin lohkolta, joten parempi odottaa häneltä tulokset kuin sokkona lähettää yhdestä paaleista.

Re: Rehu varsalliselle tammalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.26 23:01:10

3kk iässä maidontuotto on huipussaan emällä, joten voit huoletta tuplata valkuaisen vaikkei sinulla olisi analyysiä. Emä alkaa muuten imettää omista lihoistaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.26 23:07:14

Meillä pv tamma jolla saman ikäinen varsa syö myös 2l kauraa ja 2l rypsiä sekä kivennäiset, suola. Tämä minusta pysyy hyvin pyöreänä melko maltillisella rehumäärällä. Vapaa kuivaheinä.

Lähettäjä: Tiukkis 
Päivämäärä:   12.9.26 23:21:50

Kiitos - en tiennytkään tuota - 3kk tulee pian täyteen.
Tuplaan tuon rypsin niin sitten on myös 2+2 niin katsotaan, miltä alkaa näyttää

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.9.26 01:36:32

Emä saa kivennäiset ja maun vuoksi pari dl täysrehua sekaan. Plus toki suolan, vitamiinit jne. Ovat vielä laitumella ja saavat sinne kuivaheinää lisäksi. Tallissa öisin kuivaheinä. Varsa saa samaa ruokaa eli emän ruoka jaettu kahteen kuppiin, että molemmat saavat syödä ja varsa oppii maistelemaan. Emä lihava, ei voi ruokkia yhtään enempää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.